Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Radní Dolínek chce zrušit výběr šéfa Ropidu, žádný kandidát neobstál

Přestože výběr nového šéfa firmy Ropid, která v Praze a okolí organizuje hromadnou dopravu, už je ve skluzu, veřejnost se ho jen tak nedozví. Pražský radní pro dopravu Petr Dolínek totiž chce zrušit výběrové řízení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B35o92h29u79s22l42a27v 84K87r18á22l37í75k 2901380209786

V prvním výběrovém všichni potenciální uchazeči odkryli karty, takže nebude problém ve druhém kole naformulovat podmínky tak, aby spolehlivě vyhrál Dolínkův kůň. Pokud věděl, co se chystá, tak se nejspíš do toho prvního výběrka ani nepřihlásil.

0/0
18.3.2015 9:14

B67o78h58u21s58l86a75v 86K89r33á16l17í77k 2591910439206

Tak žádný kandidát nesplnil požadavky. No tak hlavně že dosavadní vedení splňuje požadavky na to, aby to už deset let řídili i bez ředitele.

+4/0
18.3.2015 9:02

L85i41b64o83r 56M25o65h62o10u62t 3846767698502

K čemu je ROPID když DP má vlastního organizátora,průzkumníky provozu,vytíženosti linek a dokáže se domlouvat s městskými částmi o propojení a četnosti spojů?ROPID je problémová organizace,vyžírka a potížista.

0/−2
17.3.2015 21:37
Foto

B19r86o15n75i77s88l19a48v 12G94a72b14r64y66š 2922549961

Jenže DPP není jediný provozovatel dopravy v Praze a ve Středočeském kraji. Proto se zřizuje prostředník, který tu dopravu bude organizovat za něj, kdo bude tvořit linkové vedení, kdo se postará o návaznosti a o tarifní integraci.

+2/0
17.3.2015 21:59

B36o94h21u16s80l93a22v 15K77r95á36l80í27k 2341760129286

Haha. DP si bude sám u sebe objednávat dopravu a Metrostav se bude z městských peněz sám vyplácet za výstavbu Blanky, tak nějak jste to myslel? A proč by si měly objednávat městské části? Neměla by si rovnou objednávat každá ulice, každý dům sám za sebe? To už by bylo důslednější ponechat vývoj dopravy úplně trhu - ať si každý obyvatel objednává dopravu u koho chce a dopravci ať si vymyslí svoje trasy tak, aby na tom co nejvíc trhli. 

Dokud nebyl ROPID, tak chlapi z dílen na garážích a vozovnách, kteří 80 % své pracovní doby prospali někde zašití, nadávali zase na ty vyžírky v kancelářích DP.

+1/−1
18.3.2015 9:00

L39a39d88i49s52l40a24v 22H37o10l26í63k 5702672369141

Přesně tu agendu, kterou jste připsal na účet DPP, má na starosti ROPID...

0/0
19.3.2015 23:17

J51i77ř95í 75P37r13a18ž18á49k 9950712831712

Zato Dolínek, to je skutečně "expert". Ale nikdo neví na co. Stejně jako Březina. Což  aby radní a ředitelé měli alespoň nějaké vzdělání, které by odpovídalo jejich funkci? Za současné situace by se nic nezměnilo, kdyby radního dělal vrátný nebo WCbába.

+1/0
17.3.2015 20:56
Foto

B10r75o42n74i74s27l50a23v 82G23a67b20r88y27š 2322549781

Klidně bych do toho šel. Ale já na oplátku budu požadovat významný pokles politického vlivu a zvýšení pravomocí organizace. Mám pocit, že dnes je veřejná doprava spíš věcí politiky než dopravních inženýrů.

0/0
17.3.2015 20:05

J73i54ř57í 83J50o96z72a 3938203890421

Bohuzel mate pravdu. Verejna doprava je vec politicka a podle toho take tak vypada. Reditele spolecnosti jsou vetsinou jen politicti posluhove, nebot politici drzi kasu a kdyz je potreba nekde skrtat tak jako prvni na rane je verejna doprava a druha nasleduje kultura...

0/0
17.3.2015 20:24
Foto

B27r64o80n40i47s78l61a34v 98G23a57b84r22y45š 2402889781

Ředitel by měl být spíš manažer, který umí vést podnik. Ale jako správný manažer by se měl obklopovat odborníky, kteří danému oboru rozumí. Aktuálně mám třeba starost o MHD v Opavě. Dopravnímu podniku zkrouhli rozpočet a vedení nenapadlo nic jiného než zase škrtat spoje! Přitom existuje i jiné řešení.

To, že bych do toho šel, jsem napsal schválně. Rád bych se v nějaké instituci podílel na chodu dopravy, ale na ředitelování nemám. Troufám si tvrdit, že jsem spíš ten odborník než manažer.

0/0
17.3.2015 20:40

J52i81ř34í 43K63r90e22j30č86í97k 2157658524416

"Dopravnímu podniku zkrouhli rozpočet a vedení nenapadlo nic jiného než zase škrtat spoje..."

A jaký je prosim pěkně to "jiný řešení" ?

Pokud mi klesnou příjmy, celkem logicky musim zkrouhnout výdaje !

0/0
17.3.2015 22:29
Foto

B57r61o69n81i44s43l15a85v 89G13a74b69r65y37š 2242689141

Vám optimalizace dopravy nic neříká, co?

Zkusím Vám to vysvětlit, snad to pochopíte: jiné řešení je např. zajištění oběhů vozidel tak, že jich na stejné výkony bude potřeba méně. Lze to vyřešit přejezdy mezi linkami. To by znamenalo oddělit oběhy vozidel od turnusů řidičů. Je to logické, protože pauzu potřebuje řidič, ne vozidlo. Na toto existuje program vyvinutý v Žilině. Zkrátka trolejbus má jezdit a ne se flákat půl hodiny na konečné. Dalším řešením je změna linkového vedení. Protože čím kratší interval, tím efektivnější využití vozového parku. Lze to dokázat prostým výpočtem. Když budete mít 50 vozidel, jiné bude rozložení v 5 linkách, jiné ve 20 linkách.

Škrtáním bohužel ten systém pohřbívají. Špatně si totiž myslí, že ten samý počet lidí, jedoucí ve 3 spojích za hodinu, bude využívat 2 spoje za hodinu a trolejbusy budou plnější. Tím si odradí ještě víc cestujících, protože i těmi zrušenými spoji někdo jezdil. Výsledkem je taky špatná časová poloha spojů a to nikoho nenaláká. Tento efekt se nazývá anulační spirála. Těmi zbylými spoji mi bude jezdit čím dál méně lidí, takže je zase škrtnu, protože vozí vzduch. A tak dále a tak dále.

Doporučuju odbornou literaturu - nejlépe prof. Černý a doc. Černá, které se řadí ke kapacitám ve svém oboru.

+5/−1
17.3.2015 22:47

J97i24ř47í 59K55r97e30j95č77í81k 2347808364306

Optimalizace = škrtání spojů, takže ano, něco mi to říká... ;-)

Pokud budu "honit" jeden trolejbus do úmoru, potřebuji k tomu nutně víc řidičů a řidič je, jak známo v odborných kruzích, v provozu to nejdražší, takže ve výsledku mi náklady stoupnou.

Odbornou literaturu bych mohl psát sám, zkušenosti k tomu mám bohaté, ale není čas, musím optimalizovat... ;-D

+1/−2
17.3.2015 23:52
Foto

B76r46o53n74i49s77l39a53v 98G74a76b22r67y16š 2492329171

Pokud si optimalizaci představujete a provádíte ji POUZE jako škrtání spojů, pak je to těžký a nesmíte se divit, že veřejnou dopravu využívá méně lidí. Hlavně v tak zoufalých systémech, jako je Opava, Chomutov nebo Kladno.

Ano, řidič je nejdražší položkou, ale je nepravděpodobné, že by při takovém systému počet řidičů stoupnul.

Vy pracujete u nějakého dopravce?

+1/−1
18.3.2015 0:10

B31o71h59u55s20l53a21v 61K83r86á57l62í16k 2841190529596

Ono to oddělení řidiče od vozu má taky spoustu negativ co se týče pohody řidiče a jeho vztahu k vozu, což má pak pochopitelně dopad na kvalitu a bezpečnost jeho výkonu. A to i když při každém střídání (každou hodinu? půlhodinu?) připočtete 10 minut prostoje vyhrazeného na řádnou obhlídku a přejímku vozu. Krom toho oškubáním oběhů (vyrovnávacích časů) na dřeň snížíte pravidelnost a spolehlivost.

+1/0
18.3.2015 9:10
Foto

B10r30o86n97i69s69l38a30v 12G79a53b16r74y22š 2732159311

Byla to jen myšlenka, kterou zbývá propracovat. Jsem si jistý, že svůj smysl má. Vždyť už dnes některá vozidla jezdí na více linkách.

Vyrovnávací časy jsou samozřejmě povinností kvůli případnému zpoždění. Dnes už se vozový park snaží být jednotný, takže pochybuju, že by si řidič musel zvykat na nový vůz. Něco takového jsem viděl v Košicích u tramvají, tam mají dva tři řidiči přidělen vůz, o který se starají. I když to má své výhody, není to podle mě moc efektivní.

0/0
18.3.2015 9:15

B78o70h82u18s25l62a65v 26K86r71á53l44í55k 2251760919796

Pamatuji doby, kdy vozový park byl téměř jednotný. To bylo někdy začátkem 80. let. Dnes je, řekl bych, tendence spíš opačná. Ale i při typové jednotnosti je každý vůz originál co se týče seřízení, opotřebení, různých vrtochů (a netvrďte mi, že dnešní vozidla už žádné nemají) atd. U tramvají a trolejbusů je zbytečnou komplikací přidělovat vůz nastálo nějaké partě, ale aspoň tu jednu směnu by řidič na voze zůstat mohl (ještě tak vystřídání na přestávku lze považovat za rozumné). S přejezdy vozů mezi linkami snad problém není - ale to už se snad u všech dopravců v nějaké rozumné míře dělá, takže o moc víc na tom uoptimalizovat nejde.

+1/0
18.3.2015 10:03
Foto

B18r78o62n77i11s69l79a12v 13G77a97b86r78y65š 2772909331

To je pravda, tramvaje vyrábělo ČKD, trolejbusy Škoda a autobusy Karosa. I když je vozový park co do výrobce rozmanitější, není jich zase tolik. Některé provozy mají své oblíbené značky. Výjimkou jsou snad jen experimentální kusy jako např. v Brně nebo v Ostravě. Onehdy jsem v Brně napočítal 33 typů tramvají.

Vím, co by toto opatření znamenalo pro řidiče i samotný dopravní podnik. Ale cesta jak ušetřit podle mě nevede jen ubohým seškrtáním spojů. I Vy snad domyslíte, že snižující se četnost spojů má na odliv cestujících mnohem větší vliv než rostoucí ceny. Když Vám místo tří spojů pojedou jen dva, ztrácí člověk flexibilitu a možnost se rozhodnout. A to je kolikrát horší, než když se cena jízdenky zvedne o korunu (v Opavě před zdražením na 13 Kč stála jednotlivá jízdenka 12 Kč, jinde jsou ty skoky větší).

0/0
18.3.2015 21:18

J76i92ř88í 93K82r42e25j53č34í23k 2237538204986

"ale je nepravděpodobné, že by při takovém systému počet řidičů stoupnul" - řidič jezdit nesmí, jelikož čerpá BP, ale jeho vůz, který dle vás má stále jezdi, musí někdo řídit. Tak mi tedy vysvětlete kdo to asi bude a jak docílím toho, abych místo jednoho řidiče nepotřeboval dva...

Ano.

0/0
18.3.2015 21:55
Foto

B45r36o22n44i72s44l50a76v 67G14a20b37r83y98š 2482949471

Řidič, který by vystřídal řidiče na pauze, si sedne do jeho vozidla. Nepřijede s žádným vozem navíc. Takovou praxi jsem viděl několikrát v Praze, kde se řidiči střídali na zastávce "I.P.Pavlova" a v Brně u hlavního nádraží. Nevidím v tom nic složitého.

Smím vědět, v jaké funkci a jeslti je to soukromý nebo městský podnik? Pokud nechcete, nemusíte odpovídat. Jen mě to zajímá, protože bych se rád dozvěděl i něco z praxe. Možná jsou moje nápady nebo myšlenky mimo, ale pokud se mi podaří prosadit jeden z deseti, budu moc rád. Snažím se hlavně pomoci.

0/0
18.3.2015 22:03

J76i50ř65í 30K92r58e63j63č54í49k 2637568594796

Já nepíšu o vozidle navíc, ale o řidiči navíc.

Ano tenhle systém se používá v Praze, protože při nutnosti dodržení bezpečnostních přestávek, by se v obdobích krátkých intervalů na některých linkách vozy s řidiči čerpajícími přestávku nevešly do obratišť. Používat se prostě musí, i přestože je finančně náročnější.

Nic složitého v tom skutečně není.

0/0
18.3.2015 22:12
Foto

B66r75o65n63i23s43l25a11v 33G29a65b65r15y94š 2442479771

A já píšu, že řidičů by byl stejný počet jako doposud, jen vozidel by bylo méně. Taky na tom nic složitého nevidím.

0/0
18.3.2015 22:15

J75i82ř56í 92K59r60e45j80č81í72k 2797258844706

To vám ale zcela logicky nemůže vyjít, zkuste si takovou situaci namodelovat aspoň na papíře.

0/0
18.3.2015 22:41
Foto

B20r90o48n55i23s49l83a46v 71G27a21b84r60y35š 2582209851

Ale může. Poslední čtyři roky nedělám nic jiného. To, že neznáte způsob, jak toho docílit, neznamená, že žádný způsob neexistuje.

Zkušenosti ukazují, že optimalizací oběhů vozidel lze snížit náklady o cca 8 %. Sežeňte si knížku "Manažerské rozhodování v dopravních systémech". Je opravdu škoda, že je dostupná jen na akademické půdě, protože ji psali autoři s bohatými praktickými zkušenostmi, které v knize i podrobně rozebírají. Psal jsem i o anulačních spirálách. Popis toho všeho najdete v publikaci ke stažení zde: http://www.mvcr.cz/soubor/silnicnidopr-pdf.aspx od stránky 116. Na výzkum prof. Černého se snažím navázat i já.

0/0
18.3.2015 22:52

J87i70ř91í 70K96r97e44j84č93í91k 2827978584536

A ne, já si optimalizaci takhle nepředstavuji, byl jste to vy, kdo optimalizuje navýšením nákladů.  ;-)

0/0
18.3.2015 21:56
Foto

B90r41o80n19i51s64l20a96v 75G59a64b96r95y66š 2102509581

O navýšení nákladů nepadlo v mém případě ani slovo. Stejné postupy, které jsem zde vyjmenoval, byly uplatněny i v jiných městech. Např. v Brně se zlepšila situace poté, co se přešlo na intervalovou dopravu. Pedagogové, o nichž jsem psal, mají díky svým metodám úspěch na mezinárodní úrovni. Systém pro optimalizaci spojů, který vytvořili v Žilině, je třetím nejúspěšnějším na světě. Jde to i bez škrtání.

0/0
18.3.2015 22:09

J92i20ř79í 19K28r85e35j34č95í55k 2727258904396

Ale navrhujete na stejné vypravení víc řidičů, což logicky vyšší náklady přináší.

0/0
18.3.2015 22:37
Foto

B55r39o46n11i43s94l24a60v 44G35a32b72r95y13š 2952579841

Ne, stejná nabízená kapacita, stejný počet řidičů, méně vozidel.

0/0
18.3.2015 22:41

J91i83ř21í 73K79r72e28j66č45í34k 2467358734806

Při nižším počtu vozidel vám nevyjdou oběhy. Obratové časy a časy na vyrovnání zpoždění dosahují až poloviny povinné BP, takže skutečně dosáhnete jen vyšší potřeby řidičů při shodné vypravenosti.

Tohle je skutečně už několika lety praxe ověřeno.

0/0
18.3.2015 22:44
Foto

B51r46o22n63i63s11l51a48v 16G33a69b46r83y15š 2312379501

Viz odpověď výše.

0/0
18.3.2015 22:53

J41i22ř44í 97K45r28e21j88č92í22k 2637178304436

Takže z toho máme další pokus o srovnání teorie vs. praxe, s podtitulem "papír snese mnoho"...

0/0
18.3.2015 22:57
Foto

B19r96o22n68i19s94l60a56v 51G61a32b46r36y68š 2572449771

Pokud mi dáte nějaký důkaz toho, že to nejde, pak Vám uvěřím. Papír sice snese mnoho, ale lži číst nebudu. Učím se od lidí, kteří mají s modelováním, projektováním a optimalizací dopravy nějaké zkušenosti. Oni řeší toto, já řeším organizaci veřejné dopravy v aglomeracích. Např. doprava na Ostravsku podle mých zkušeností "se vyvíjí jako dříví v lese". Vzorem je mi německý model v Karlsruhe a v Porúří. Opakuju "vzorem", čili ne že okopíruju všechno, co tam mají. Jde mi o základní princip. Ve své disertační práci budu využívat metod, s nimiž Černí přišli.

Dodnes nejsou pořádně vyřešeno, jak dlouhé by měly být přestupní vazby s ohledem na zpoždění. To jsem vyřešil zase v diplomce. K řešení je toho spousta, ale s přístupem typu "fungovalo to 20 let, bude to fungovat i teď" a "ono se to nějak udělá" se toho moc nevyřeší. V nejmenovaném dopravním podniku znám absolventa dopravní školy na pozici vedoucího provozu MHD, který místo moderní techniky a metod, které jsou na dopravních školách vyvíjeny, lepí papírky s řidiči a vozidly metodou "pokus-omyl". Vysvětlete mi, proč tedy dopravní školy jsou, když veškeré úsilí přichází v niveč? Čekám odpověď, že nám chybí kontakt s praxí a že hledíme jen do knížek. Proč tedy do nějaké školy nezajdete poreferovat, jak ta praxe vypadá a jak to děláte Vy?

0/0
18.3.2015 23:11

I34v32a88n 48A89b55r69t 5627529986

Rozumí tomu tady někdo? Firma nemá od roku 2008 šéfa??? Tohle je fakt možný jenom ve státní správě.

+1/0
17.3.2015 19:02

J98a56n 79J18í39c18h20a 8100370888531

Na co sefa...ma prece Prochazku..;)

+2/0
17.3.2015 19:06

B73o85h88u19s75l17a39v 86K82r42á63l70í33k 2251270749736

Nejen ve státní správě. Taky v městské správě, což je tento případ.

+1/0
18.3.2015 9:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.