Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Radní Dolínek chce zrušit výběr šéfa Ropidu, žádný kandidát neobstál

Přestože výběr nového šéfa firmy Ropid, která v Praze a okolí organizuje hromadnou dopravu, už je ve skluzu, veřejnost se ho jen tak nedozví. Pražský radní pro dopravu Petr Dolínek totiž chce zrušit výběrové řízení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B76o57h76u43s26l72a59v 78K90r74á80l28í19k 2401310709216

V prvním výběrovém všichni potenciální uchazeči odkryli karty, takže nebude problém ve druhém kole naformulovat podmínky tak, aby spolehlivě vyhrál Dolínkův kůň. Pokud věděl, co se chystá, tak se nejspíš do toho prvního výběrka ani nepřihlásil.

0/0
18.3.2015 9:14

B40o42h89u13s36l16a74v 55K33r16á89l82í97k 2331100119316

Tak žádný kandidát nesplnil požadavky. No tak hlavně že dosavadní vedení splňuje požadavky na to, aby to už deset let řídili i bez ředitele.

+4/0
18.3.2015 9:02

L82i80b60o97r 48M92o87h56o89u26t 3626477818612

K čemu je ROPID když DP má vlastního organizátora,průzkumníky provozu,vytíženosti linek a dokáže se domlouvat s městskými částmi o propojení a četnosti spojů?ROPID je problémová organizace,vyžírka a potížista.

0/−2
17.3.2015 21:37
Foto

B94r13o40n56i32s53l80a93v 75G25a45b76r79y70š 2312119571

Jenže DPP není jediný provozovatel dopravy v Praze a ve Středočeském kraji. Proto se zřizuje prostředník, který tu dopravu bude organizovat za něj, kdo bude tvořit linkové vedení, kdo se postará o návaznosti a o tarifní integraci.

+2/0
17.3.2015 21:59

B27o80h37u77s35l66a79v 83K20r45á31l41í39k 2581190559366

Haha. DP si bude sám u sebe objednávat dopravu a Metrostav se bude z městských peněz sám vyplácet za výstavbu Blanky, tak nějak jste to myslel? A proč by si měly objednávat městské části? Neměla by si rovnou objednávat každá ulice, každý dům sám za sebe? To už by bylo důslednější ponechat vývoj dopravy úplně trhu - ať si každý obyvatel objednává dopravu u koho chce a dopravci ať si vymyslí svoje trasy tak, aby na tom co nejvíc trhli. 

Dokud nebyl ROPID, tak chlapi z dílen na garážích a vozovnách, kteří 80 % své pracovní doby prospali někde zašití, nadávali zase na ty vyžírky v kancelářích DP.

+1/−1
18.3.2015 9:00

L29a60d95i74s82l29a93v 14H55o93l27í64k 5812522349571

Přesně tu agendu, kterou jste připsal na účet DPP, má na starosti ROPID...

0/0
19.3.2015 23:17

J86i13ř37í 36P35r75a52ž43á81k 9490332851882

Zato Dolínek, to je skutečně "expert". Ale nikdo neví na co. Stejně jako Březina. Což  aby radní a ředitelé měli alespoň nějaké vzdělání, které by odpovídalo jejich funkci? Za současné situace by se nic nezměnilo, kdyby radního dělal vrátný nebo WCbába.

+1/0
17.3.2015 20:56
Foto

B30r31o28n22i96s28l95a52v 70G23a52b11r52y58š 2242459111

Klidně bych do toho šel. Ale já na oplátku budu požadovat významný pokles politického vlivu a zvýšení pravomocí organizace. Mám pocit, že dnes je veřejná doprava spíš věcí politiky než dopravních inženýrů.

0/0
17.3.2015 20:05

J70i21ř45í 51J19o37z90a 3438383100631

Bohuzel mate pravdu. Verejna doprava je vec politicka a podle toho take tak vypada. Reditele spolecnosti jsou vetsinou jen politicti posluhove, nebot politici drzi kasu a kdyz je potreba nekde skrtat tak jako prvni na rane je verejna doprava a druha nasleduje kultura...

0/0
17.3.2015 20:24
Foto

B53r13o68n75i92s61l95a78v 80G62a21b40r88y16š 2772759461

Ředitel by měl být spíš manažer, který umí vést podnik. Ale jako správný manažer by se měl obklopovat odborníky, kteří danému oboru rozumí. Aktuálně mám třeba starost o MHD v Opavě. Dopravnímu podniku zkrouhli rozpočet a vedení nenapadlo nic jiného než zase škrtat spoje! Přitom existuje i jiné řešení.

To, že bych do toho šel, jsem napsal schválně. Rád bych se v nějaké instituci podílel na chodu dopravy, ale na ředitelování nemám. Troufám si tvrdit, že jsem spíš ten odborník než manažer.

0/0
17.3.2015 20:40

J91i95ř74í 87K89r77e79j56č91í37k 2337518464586

"Dopravnímu podniku zkrouhli rozpočet a vedení nenapadlo nic jiného než zase škrtat spoje..."

A jaký je prosim pěkně to "jiný řešení" ?

Pokud mi klesnou příjmy, celkem logicky musim zkrouhnout výdaje !

0/0
17.3.2015 22:29
Foto

B84r87o17n46i92s47l16a18v 56G83a35b55r33y89š 2642529241

Vám optimalizace dopravy nic neříká, co?

Zkusím Vám to vysvětlit, snad to pochopíte: jiné řešení je např. zajištění oběhů vozidel tak, že jich na stejné výkony bude potřeba méně. Lze to vyřešit přejezdy mezi linkami. To by znamenalo oddělit oběhy vozidel od turnusů řidičů. Je to logické, protože pauzu potřebuje řidič, ne vozidlo. Na toto existuje program vyvinutý v Žilině. Zkrátka trolejbus má jezdit a ne se flákat půl hodiny na konečné. Dalším řešením je změna linkového vedení. Protože čím kratší interval, tím efektivnější využití vozového parku. Lze to dokázat prostým výpočtem. Když budete mít 50 vozidel, jiné bude rozložení v 5 linkách, jiné ve 20 linkách.

Škrtáním bohužel ten systém pohřbívají. Špatně si totiž myslí, že ten samý počet lidí, jedoucí ve 3 spojích za hodinu, bude využívat 2 spoje za hodinu a trolejbusy budou plnější. Tím si odradí ještě víc cestujících, protože i těmi zrušenými spoji někdo jezdil. Výsledkem je taky špatná časová poloha spojů a to nikoho nenaláká. Tento efekt se nazývá anulační spirála. Těmi zbylými spoji mi bude jezdit čím dál méně lidí, takže je zase škrtnu, protože vozí vzduch. A tak dále a tak dále.

Doporučuju odbornou literaturu - nejlépe prof. Černý a doc. Černá, které se řadí ke kapacitám ve svém oboru.

+5/−1
17.3.2015 22:47

J84i85ř53í 83K53r22e55j16č20í31k 2697848154226

Optimalizace = škrtání spojů, takže ano, něco mi to říká... ;-)

Pokud budu "honit" jeden trolejbus do úmoru, potřebuji k tomu nutně víc řidičů a řidič je, jak známo v odborných kruzích, v provozu to nejdražší, takže ve výsledku mi náklady stoupnou.

Odbornou literaturu bych mohl psát sám, zkušenosti k tomu mám bohaté, ale není čas, musím optimalizovat... ;-D

+1/−2
17.3.2015 23:52
Foto

B53r35o38n31i74s45l90a92v 89G91a17b52r62y42š 2822669581

Pokud si optimalizaci představujete a provádíte ji POUZE jako škrtání spojů, pak je to těžký a nesmíte se divit, že veřejnou dopravu využívá méně lidí. Hlavně v tak zoufalých systémech, jako je Opava, Chomutov nebo Kladno.

Ano, řidič je nejdražší položkou, ale je nepravděpodobné, že by při takovém systému počet řidičů stoupnul.

Vy pracujete u nějakého dopravce?

+1/−1
18.3.2015 0:10

B86o17h32u21s96l21a29v 63K22r71á54l98í56k 2241100149306

Ono to oddělení řidiče od vozu má taky spoustu negativ co se týče pohody řidiče a jeho vztahu k vozu, což má pak pochopitelně dopad na kvalitu a bezpečnost jeho výkonu. A to i když při každém střídání (každou hodinu? půlhodinu?) připočtete 10 minut prostoje vyhrazeného na řádnou obhlídku a přejímku vozu. Krom toho oškubáním oběhů (vyrovnávacích časů) na dřeň snížíte pravidelnost a spolehlivost.

+1/0
18.3.2015 9:10
Foto

B92r71o66n40i76s44l90a72v 87G42a64b89r98y83š 2612209731

Byla to jen myšlenka, kterou zbývá propracovat. Jsem si jistý, že svůj smysl má. Vždyť už dnes některá vozidla jezdí na více linkách.

Vyrovnávací časy jsou samozřejmě povinností kvůli případnému zpoždění. Dnes už se vozový park snaží být jednotný, takže pochybuju, že by si řidič musel zvykat na nový vůz. Něco takového jsem viděl v Košicích u tramvají, tam mají dva tři řidiči přidělen vůz, o který se starají. I když to má své výhody, není to podle mě moc efektivní.

0/0
18.3.2015 9:15

B55o83h11u90s60l62a71v 89K97r10á10l29í12k 2591520629626

Pamatuji doby, kdy vozový park byl téměř jednotný. To bylo někdy začátkem 80. let. Dnes je, řekl bych, tendence spíš opačná. Ale i při typové jednotnosti je každý vůz originál co se týče seřízení, opotřebení, různých vrtochů (a netvrďte mi, že dnešní vozidla už žádné nemají) atd. U tramvají a trolejbusů je zbytečnou komplikací přidělovat vůz nastálo nějaké partě, ale aspoň tu jednu směnu by řidič na voze zůstat mohl (ještě tak vystřídání na přestávku lze považovat za rozumné). S přejezdy vozů mezi linkami snad problém není - ale to už se snad u všech dopravců v nějaké rozumné míře dělá, takže o moc víc na tom uoptimalizovat nejde.

+1/0
18.3.2015 10:03
Foto

B57r31o55n84i40s33l31a29v 46G58a56b72r24y70š 2542799541

To je pravda, tramvaje vyrábělo ČKD, trolejbusy Škoda a autobusy Karosa. I když je vozový park co do výrobce rozmanitější, není jich zase tolik. Některé provozy mají své oblíbené značky. Výjimkou jsou snad jen experimentální kusy jako např. v Brně nebo v Ostravě. Onehdy jsem v Brně napočítal 33 typů tramvají.

Vím, co by toto opatření znamenalo pro řidiče i samotný dopravní podnik. Ale cesta jak ušetřit podle mě nevede jen ubohým seškrtáním spojů. I Vy snad domyslíte, že snižující se četnost spojů má na odliv cestujících mnohem větší vliv než rostoucí ceny. Když Vám místo tří spojů pojedou jen dva, ztrácí člověk flexibilitu a možnost se rozhodnout. A to je kolikrát horší, než když se cena jízdenky zvedne o korunu (v Opavě před zdražením na 13 Kč stála jednotlivá jízdenka 12 Kč, jinde jsou ty skoky větší).

0/0
18.3.2015 21:18

J63i57ř51í 67K44r50e20j55č45í21k 2687528504836

"ale je nepravděpodobné, že by při takovém systému počet řidičů stoupnul" - řidič jezdit nesmí, jelikož čerpá BP, ale jeho vůz, který dle vás má stále jezdi, musí někdo řídit. Tak mi tedy vysvětlete kdo to asi bude a jak docílím toho, abych místo jednoho řidiče nepotřeboval dva...

Ano.

0/0
18.3.2015 21:55
Foto

B17r26o84n22i17s40l28a90v 36G59a33b25r21y61š 2442619871

Řidič, který by vystřídal řidiče na pauze, si sedne do jeho vozidla. Nepřijede s žádným vozem navíc. Takovou praxi jsem viděl několikrát v Praze, kde se řidiči střídali na zastávce "I.P.Pavlova" a v Brně u hlavního nádraží. Nevidím v tom nic složitého.

Smím vědět, v jaké funkci a jeslti je to soukromý nebo městský podnik? Pokud nechcete, nemusíte odpovídat. Jen mě to zajímá, protože bych se rád dozvěděl i něco z praxe. Možná jsou moje nápady nebo myšlenky mimo, ale pokud se mi podaří prosadit jeden z deseti, budu moc rád. Snažím se hlavně pomoci.

0/0
18.3.2015 22:03

J40i75ř60í 74K44r45e76j44č24í24k 2657498954716

Já nepíšu o vozidle navíc, ale o řidiči navíc.

Ano tenhle systém se používá v Praze, protože při nutnosti dodržení bezpečnostních přestávek, by se v obdobích krátkých intervalů na některých linkách vozy s řidiči čerpajícími přestávku nevešly do obratišť. Používat se prostě musí, i přestože je finančně náročnější.

Nic složitého v tom skutečně není.

0/0
18.3.2015 22:12
Foto

B94r31o46n94i37s61l81a23v 13G93a88b22r15y89š 2982369941

A já píšu, že řidičů by byl stejný počet jako doposud, jen vozidel by bylo méně. Taky na tom nic složitého nevidím.

0/0
18.3.2015 22:15

J88i95ř24í 96K57r29e46j22č88í33k 2407928364346

To vám ale zcela logicky nemůže vyjít, zkuste si takovou situaci namodelovat aspoň na papíře.

0/0
18.3.2015 22:41
Foto

B12r23o53n43i25s84l65a55v 65G72a43b28r41y38š 2322559521

Ale může. Poslední čtyři roky nedělám nic jiného. To, že neznáte způsob, jak toho docílit, neznamená, že žádný způsob neexistuje.

Zkušenosti ukazují, že optimalizací oběhů vozidel lze snížit náklady o cca 8 %. Sežeňte si knížku "Manažerské rozhodování v dopravních systémech". Je opravdu škoda, že je dostupná jen na akademické půdě, protože ji psali autoři s bohatými praktickými zkušenostmi, které v knize i podrobně rozebírají. Psal jsem i o anulačních spirálách. Popis toho všeho najdete v publikaci ke stažení zde: http://www.mvcr.cz/soubor/silnicnidopr-pdf.aspx od stránky 116. Na výzkum prof. Černého se snažím navázat i já.

0/0
18.3.2015 22:52

J14i30ř87í 41K47r82e28j61č15í61k 2397818954186

A ne, já si optimalizaci takhle nepředstavuji, byl jste to vy, kdo optimalizuje navýšením nákladů.  ;-)

0/0
18.3.2015 21:56
Foto

B78r84o61n59i89s59l46a94v 15G17a56b58r41y77š 2942239831

O navýšení nákladů nepadlo v mém případě ani slovo. Stejné postupy, které jsem zde vyjmenoval, byly uplatněny i v jiných městech. Např. v Brně se zlepšila situace poté, co se přešlo na intervalovou dopravu. Pedagogové, o nichž jsem psal, mají díky svým metodám úspěch na mezinárodní úrovni. Systém pro optimalizaci spojů, který vytvořili v Žilině, je třetím nejúspěšnějším na světě. Jde to i bez škrtání.

0/0
18.3.2015 22:09

J81i17ř37í 31K23r51e71j51č33í92k 2957308784576

Ale navrhujete na stejné vypravení víc řidičů, což logicky vyšší náklady přináší.

0/0
18.3.2015 22:37
Foto

B97r17o41n64i33s27l53a49v 47G25a81b16r45y69š 2942599351

Ne, stejná nabízená kapacita, stejný počet řidičů, méně vozidel.

0/0
18.3.2015 22:41

J65i83ř82í 80K82r87e76j24č61í44k 2157498214316

Při nižším počtu vozidel vám nevyjdou oběhy. Obratové časy a časy na vyrovnání zpoždění dosahují až poloviny povinné BP, takže skutečně dosáhnete jen vyšší potřeby řidičů při shodné vypravenosti.

Tohle je skutečně už několika lety praxe ověřeno.

0/0
18.3.2015 22:44
Foto

B22r98o70n86i63s81l52a38v 39G11a11b34r48y54š 2982899371

Viz odpověď výše.

0/0
18.3.2015 22:53

J45i82ř80í 74K18r78e86j21č53í58k 2217938874516

Takže z toho máme další pokus o srovnání teorie vs. praxe, s podtitulem "papír snese mnoho"...

0/0
18.3.2015 22:57
Foto

B48r23o75n37i17s55l41a58v 75G53a90b75r13y93š 2712449271

Pokud mi dáte nějaký důkaz toho, že to nejde, pak Vám uvěřím. Papír sice snese mnoho, ale lži číst nebudu. Učím se od lidí, kteří mají s modelováním, projektováním a optimalizací dopravy nějaké zkušenosti. Oni řeší toto, já řeším organizaci veřejné dopravy v aglomeracích. Např. doprava na Ostravsku podle mých zkušeností "se vyvíjí jako dříví v lese". Vzorem je mi německý model v Karlsruhe a v Porúří. Opakuju "vzorem", čili ne že okopíruju všechno, co tam mají. Jde mi o základní princip. Ve své disertační práci budu využívat metod, s nimiž Černí přišli.

Dodnes nejsou pořádně vyřešeno, jak dlouhé by měly být přestupní vazby s ohledem na zpoždění. To jsem vyřešil zase v diplomce. K řešení je toho spousta, ale s přístupem typu "fungovalo to 20 let, bude to fungovat i teď" a "ono se to nějak udělá" se toho moc nevyřeší. V nejmenovaném dopravním podniku znám absolventa dopravní školy na pozici vedoucího provozu MHD, který místo moderní techniky a metod, které jsou na dopravních školách vyvíjeny, lepí papírky s řidiči a vozidly metodou "pokus-omyl". Vysvětlete mi, proč tedy dopravní školy jsou, když veškeré úsilí přichází v niveč? Čekám odpověď, že nám chybí kontakt s praxí a že hledíme jen do knížek. Proč tedy do nějaké školy nezajdete poreferovat, jak ta praxe vypadá a jak to děláte Vy?

0/0
18.3.2015 23:11

I12v66a55n 63A10b96r54t 5837919256

Rozumí tomu tady někdo? Firma nemá od roku 2008 šéfa??? Tohle je fakt možný jenom ve státní správě.

+1/0
17.3.2015 19:02

J54a14n 16J98í47c62h97a 8170620138371

Na co sefa...ma prece Prochazku..;)

+2/0
17.3.2015 19:06

B95o32h80u81s81l83a29v 33K86r70á65l48í52k 2221550349526

Nejen ve státní správě. Taky v městské správě, což je tento případ.

+1/0
18.3.2015 9:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.