Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Radní Dolínek chce zrušit výběr šéfa Ropidu, žádný kandidát neobstál

Přestože výběr nového šéfa firmy Ropid, která v Praze a okolí organizuje hromadnou dopravu, už je ve skluzu, veřejnost se ho jen tak nedozví. Pražský radní pro dopravu Petr Dolínek totiž chce zrušit výběrové řízení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B58o67h80u33s22l89a76v 15K73r25á97l61í42k 2421490229446

V prvním výběrovém všichni potenciální uchazeči odkryli karty, takže nebude problém ve druhém kole naformulovat podmínky tak, aby spolehlivě vyhrál Dolínkův kůň. Pokud věděl, co se chystá, tak se nejspíš do toho prvního výběrka ani nepřihlásil.

0/0
18.3.2015 9:14

B25o54h47u78s20l57a18v 52K91r38á18l31í88k 2591920859966

Tak žádný kandidát nesplnil požadavky. No tak hlavně že dosavadní vedení splňuje požadavky na to, aby to už deset let řídili i bez ředitele.

+4/0
18.3.2015 9:02

L61i59b27o17r 15M27o80h87o44u23t 3666167388982

K čemu je ROPID když DP má vlastního organizátora,průzkumníky provozu,vytíženosti linek a dokáže se domlouvat s městskými částmi o propojení a četnosti spojů?ROPID je problémová organizace,vyžírka a potížista.

0/−2
17.3.2015 21:37

B92r38o58n93i63s25l94a47v 20G72a80b29r61y67š 6825844640

Jenže DPP není jediný provozovatel dopravy v Praze a ve Středočeském kraji. Proto se zřizuje prostředník, který tu dopravu bude organizovat za něj, kdo bude tvořit linkové vedení, kdo se postará o návaznosti a o tarifní integraci.

+2/0
17.3.2015 21:59

B15o75h45u79s88l93a36v 19K36r65á89l75í43k 2501450629386

Haha. DP si bude sám u sebe objednávat dopravu a Metrostav se bude z městských peněz sám vyplácet za výstavbu Blanky, tak nějak jste to myslel? A proč by si měly objednávat městské části? Neměla by si rovnou objednávat každá ulice, každý dům sám za sebe? To už by bylo důslednější ponechat vývoj dopravy úplně trhu - ať si každý obyvatel objednává dopravu u koho chce a dopravci ať si vymyslí svoje trasy tak, aby na tom co nejvíc trhli. 

Dokud nebyl ROPID, tak chlapi z dílen na garážích a vozovnách, kteří 80 % své pracovní doby prospali někde zašití, nadávali zase na ty vyžírky v kancelářích DP.

+1/−1
18.3.2015 9:00

L25a91d40i65s38l70a11v 24H49o53l36í85k 5652222149581

Přesně tu agendu, kterou jste připsal na účet DPP, má na starosti ROPID...

0/0
19.3.2015 23:17

J58i61ř40í 92P29r14a43ž31á84k 9370582141712

Zato Dolínek, to je skutečně "expert". Ale nikdo neví na co. Stejně jako Březina. Což  aby radní a ředitelé měli alespoň nějaké vzdělání, které by odpovídalo jejich funkci? Za současné situace by se nic nezměnilo, kdyby radního dělal vrátný nebo WCbába.

+1/0
17.3.2015 20:56

B76r32o45n66i32s52l89a54v 97G75a15b43r65y49š 6505984330

Klidně bych do toho šel. Ale já na oplátku budu požadovat významný pokles politického vlivu a zvýšení pravomocí organizace. Mám pocit, že dnes je veřejná doprava spíš věcí politiky než dopravních inženýrů.

0/0
17.3.2015 20:05

J70i53ř84í 26J84o87z15a 3698193200571

Bohuzel mate pravdu. Verejna doprava je vec politicka a podle toho take tak vypada. Reditele spolecnosti jsou vetsinou jen politicti posluhove, nebot politici drzi kasu a kdyz je potreba nekde skrtat tak jako prvni na rane je verejna doprava a druha nasleduje kultura...

0/0
17.3.2015 20:24

B18r79o10n21i95s51l72a30v 90G28a42b68r23y14š 6595854350

Ředitel by měl být spíš manažer, který umí vést podnik. Ale jako správný manažer by se měl obklopovat odborníky, kteří danému oboru rozumí. Aktuálně mám třeba starost o MHD v Opavě. Dopravnímu podniku zkrouhli rozpočet a vedení nenapadlo nic jiného než zase škrtat spoje! Přitom existuje i jiné řešení.

To, že bych do toho šel, jsem napsal schválně. Rád bych se v nějaké instituci podílel na chodu dopravy, ale na ředitelování nemám. Troufám si tvrdit, že jsem spíš ten odborník než manažer.

0/0
17.3.2015 20:40

J58i62ř64í 92K31r61e66j15č28í55k 2907448394966

"Dopravnímu podniku zkrouhli rozpočet a vedení nenapadlo nic jiného než zase škrtat spoje..."

A jaký je prosim pěkně to "jiný řešení" ?

Pokud mi klesnou příjmy, celkem logicky musim zkrouhnout výdaje !

0/0
17.3.2015 22:29

B22r41o42n46i27s74l92a46v 23G76a29b18r14y37š 6835714210

Vám optimalizace dopravy nic neříká, co?

Zkusím Vám to vysvětlit, snad to pochopíte: jiné řešení je např. zajištění oběhů vozidel tak, že jich na stejné výkony bude potřeba méně. Lze to vyřešit přejezdy mezi linkami. To by znamenalo oddělit oběhy vozidel od turnusů řidičů. Je to logické, protože pauzu potřebuje řidič, ne vozidlo. Na toto existuje program vyvinutý v Žilině. Zkrátka trolejbus má jezdit a ne se flákat půl hodiny na konečné. Dalším řešením je změna linkového vedení. Protože čím kratší interval, tím efektivnější využití vozového parku. Lze to dokázat prostým výpočtem. Když budete mít 50 vozidel, jiné bude rozložení v 5 linkách, jiné ve 20 linkách.

Škrtáním bohužel ten systém pohřbívají. Špatně si totiž myslí, že ten samý počet lidí, jedoucí ve 3 spojích za hodinu, bude využívat 2 spoje za hodinu a trolejbusy budou plnější. Tím si odradí ještě víc cestujících, protože i těmi zrušenými spoji někdo jezdil. Výsledkem je taky špatná časová poloha spojů a to nikoho nenaláká. Tento efekt se nazývá anulační spirála. Těmi zbylými spoji mi bude jezdit čím dál méně lidí, takže je zase škrtnu, protože vozí vzduch. A tak dále a tak dále.

Doporučuju odbornou literaturu - nejlépe prof. Černý a doc. Černá, které se řadí ke kapacitám ve svém oboru.

+5/−1
17.3.2015 22:47

J35i12ř79í 20K55r55e64j85č28í43k 2157768944806

Optimalizace = škrtání spojů, takže ano, něco mi to říká... ;-)

Pokud budu "honit" jeden trolejbus do úmoru, potřebuji k tomu nutně víc řidičů a řidič je, jak známo v odborných kruzích, v provozu to nejdražší, takže ve výsledku mi náklady stoupnou.

Odbornou literaturu bych mohl psát sám, zkušenosti k tomu mám bohaté, ale není čas, musím optimalizovat... ;-D

+1/−2
17.3.2015 23:52

B85r60o31n29i37s80l67a41v 20G41a21b49r86y72š 6235564380

Pokud si optimalizaci představujete a provádíte ji POUZE jako škrtání spojů, pak je to těžký a nesmíte se divit, že veřejnou dopravu využívá méně lidí. Hlavně v tak zoufalých systémech, jako je Opava, Chomutov nebo Kladno.

Ano, řidič je nejdražší položkou, ale je nepravděpodobné, že by při takovém systému počet řidičů stoupnul.

Vy pracujete u nějakého dopravce?

+1/−1
18.3.2015 0:10

B31o56h43u65s42l59a85v 65K85r77á60l98í41k 2861690279946

Ono to oddělení řidiče od vozu má taky spoustu negativ co se týče pohody řidiče a jeho vztahu k vozu, což má pak pochopitelně dopad na kvalitu a bezpečnost jeho výkonu. A to i když při každém střídání (každou hodinu? půlhodinu?) připočtete 10 minut prostoje vyhrazeného na řádnou obhlídku a přejímku vozu. Krom toho oškubáním oběhů (vyrovnávacích časů) na dřeň snížíte pravidelnost a spolehlivost.

+1/0
18.3.2015 9:10

B43r57o82n18i56s89l53a92v 90G47a97b16r67y90š 6715704140

Byla to jen myšlenka, kterou zbývá propracovat. Jsem si jistý, že svůj smysl má. Vždyť už dnes některá vozidla jezdí na více linkách.

Vyrovnávací časy jsou samozřejmě povinností kvůli případnému zpoždění. Dnes už se vozový park snaží být jednotný, takže pochybuju, že by si řidič musel zvykat na nový vůz. Něco takového jsem viděl v Košicích u tramvají, tam mají dva tři řidiči přidělen vůz, o který se starají. I když to má své výhody, není to podle mě moc efektivní.

0/0
18.3.2015 9:15

B83o30h61u25s52l11a44v 62K50r13á16l42í77k 2531510319916

Pamatuji doby, kdy vozový park byl téměř jednotný. To bylo někdy začátkem 80. let. Dnes je, řekl bych, tendence spíš opačná. Ale i při typové jednotnosti je každý vůz originál co se týče seřízení, opotřebení, různých vrtochů (a netvrďte mi, že dnešní vozidla už žádné nemají) atd. U tramvají a trolejbusů je zbytečnou komplikací přidělovat vůz nastálo nějaké partě, ale aspoň tu jednu směnu by řidič na voze zůstat mohl (ještě tak vystřídání na přestávku lze považovat za rozumné). S přejezdy vozů mezi linkami snad problém není - ale to už se snad u všech dopravců v nějaké rozumné míře dělá, takže o moc víc na tom uoptimalizovat nejde.

+1/0
18.3.2015 10:03

B38r65o73n30i73s66l88a71v 50G21a86b59r27y85š 6875374370

To je pravda, tramvaje vyrábělo ČKD, trolejbusy Škoda a autobusy Karosa. I když je vozový park co do výrobce rozmanitější, není jich zase tolik. Některé provozy mají své oblíbené značky. Výjimkou jsou snad jen experimentální kusy jako např. v Brně nebo v Ostravě. Onehdy jsem v Brně napočítal 33 typů tramvají.

Vím, co by toto opatření znamenalo pro řidiče i samotný dopravní podnik. Ale cesta jak ušetřit podle mě nevede jen ubohým seškrtáním spojů. I Vy snad domyslíte, že snižující se četnost spojů má na odliv cestujících mnohem větší vliv než rostoucí ceny. Když Vám místo tří spojů pojedou jen dva, ztrácí člověk flexibilitu a možnost se rozhodnout. A to je kolikrát horší, než když se cena jízdenky zvedne o korunu (v Opavě před zdražením na 13 Kč stála jednotlivá jízdenka 12 Kč, jinde jsou ty skoky větší).

0/0
18.3.2015 21:18

J12i48ř65í 79K89r55e47j54č15í86k 2467608234936

"ale je nepravděpodobné, že by při takovém systému počet řidičů stoupnul" - řidič jezdit nesmí, jelikož čerpá BP, ale jeho vůz, který dle vás má stále jezdi, musí někdo řídit. Tak mi tedy vysvětlete kdo to asi bude a jak docílím toho, abych místo jednoho řidiče nepotřeboval dva...

Ano.

0/0
18.3.2015 21:55

B56r84o75n61i16s95l82a19v 63G71a52b11r88y56š 6135334260

Řidič, který by vystřídal řidiče na pauze, si sedne do jeho vozidla. Nepřijede s žádným vozem navíc. Takovou praxi jsem viděl několikrát v Praze, kde se řidiči střídali na zastávce "I.P.Pavlova" a v Brně u hlavního nádraží. Nevidím v tom nic složitého.

Smím vědět, v jaké funkci a jeslti je to soukromý nebo městský podnik? Pokud nechcete, nemusíte odpovídat. Jen mě to zajímá, protože bych se rád dozvěděl i něco z praxe. Možná jsou moje nápady nebo myšlenky mimo, ale pokud se mi podaří prosadit jeden z deseti, budu moc rád. Snažím se hlavně pomoci.

0/0
18.3.2015 22:03

J28i14ř50í 50K12r64e21j47č19í36k 2747688784516

Já nepíšu o vozidle navíc, ale o řidiči navíc.

Ano tenhle systém se používá v Praze, protože při nutnosti dodržení bezpečnostních přestávek, by se v obdobích krátkých intervalů na některých linkách vozy s řidiči čerpajícími přestávku nevešly do obratišť. Používat se prostě musí, i přestože je finančně náročnější.

Nic složitého v tom skutečně není.

0/0
18.3.2015 22:12

B21r37o27n40i73s50l33a80v 40G53a92b84r92y37š 6885664890

A já píšu, že řidičů by byl stejný počet jako doposud, jen vozidel by bylo méně. Taky na tom nic složitého nevidím.

0/0
18.3.2015 22:15

J51i80ř69í 27K56r72e52j53č29í64k 2237968694176

To vám ale zcela logicky nemůže vyjít, zkuste si takovou situaci namodelovat aspoň na papíře.

0/0
18.3.2015 22:41

B50r83o29n41i73s70l25a39v 82G92a47b72r95y57š 6265714830

Ale může. Poslední čtyři roky nedělám nic jiného. To, že neznáte způsob, jak toho docílit, neznamená, že žádný způsob neexistuje.

Zkušenosti ukazují, že optimalizací oběhů vozidel lze snížit náklady o cca 8 %. Sežeňte si knížku "Manažerské rozhodování v dopravních systémech". Je opravdu škoda, že je dostupná jen na akademické půdě, protože ji psali autoři s bohatými praktickými zkušenostmi, které v knize i podrobně rozebírají. Psal jsem i o anulačních spirálách. Popis toho všeho najdete v publikaci ke stažení zde: http://www.mvcr.cz/soubor/silnicnidopr-pdf.aspx od stránky 116. Na výzkum prof. Černého se snažím navázat i já.

0/0
18.3.2015 22:52

J58i52ř45í 33K87r19e33j63č64í74k 2867538854206

A ne, já si optimalizaci takhle nepředstavuji, byl jste to vy, kdo optimalizuje navýšením nákladů.  ;-)

0/0
18.3.2015 21:56

B83r70o45n51i11s72l95a24v 94G73a21b97r76y79š 6825754930

O navýšení nákladů nepadlo v mém případě ani slovo. Stejné postupy, které jsem zde vyjmenoval, byly uplatněny i v jiných městech. Např. v Brně se zlepšila situace poté, co se přešlo na intervalovou dopravu. Pedagogové, o nichž jsem psal, mají díky svým metodám úspěch na mezinárodní úrovni. Systém pro optimalizaci spojů, který vytvořili v Žilině, je třetím nejúspěšnějším na světě. Jde to i bez škrtání.

0/0
18.3.2015 22:09

J36i57ř80í 63K53r33e82j62č74í94k 2767188954386

Ale navrhujete na stejné vypravení víc řidičů, což logicky vyšší náklady přináší.

0/0
18.3.2015 22:37

B84r96o82n63i11s59l15a25v 97G87a44b56r70y22š 6885424530

Ne, stejná nabízená kapacita, stejný počet řidičů, méně vozidel.

0/0
18.3.2015 22:41

J80i87ř79í 59K94r15e55j39č46í62k 2887368774286

Při nižším počtu vozidel vám nevyjdou oběhy. Obratové časy a časy na vyrovnání zpoždění dosahují až poloviny povinné BP, takže skutečně dosáhnete jen vyšší potřeby řidičů při shodné vypravenosti.

Tohle je skutečně už několika lety praxe ověřeno.

0/0
18.3.2015 22:44

B15r97o44n36i11s93l26a80v 26G88a21b59r92y29š 6955614700

Viz odpověď výše.

0/0
18.3.2015 22:53

J72i42ř51í 95K30r26e78j88č90í36k 2337648964256

Takže z toho máme další pokus o srovnání teorie vs. praxe, s podtitulem "papír snese mnoho"...

0/0
18.3.2015 22:57

B88r30o68n38i58s35l84a87v 47G37a98b71r90y47š 6455214350

Pokud mi dáte nějaký důkaz toho, že to nejde, pak Vám uvěřím. Papír sice snese mnoho, ale lži číst nebudu. Učím se od lidí, kteří mají s modelováním, projektováním a optimalizací dopravy nějaké zkušenosti. Oni řeší toto, já řeším organizaci veřejné dopravy v aglomeracích. Např. doprava na Ostravsku podle mých zkušeností "se vyvíjí jako dříví v lese". Vzorem je mi německý model v Karlsruhe a v Porúří. Opakuju "vzorem", čili ne že okopíruju všechno, co tam mají. Jde mi o základní princip. Ve své disertační práci budu využívat metod, s nimiž Černí přišli.

Dodnes nejsou pořádně vyřešeno, jak dlouhé by měly být přestupní vazby s ohledem na zpoždění. To jsem vyřešil zase v diplomce. K řešení je toho spousta, ale s přístupem typu "fungovalo to 20 let, bude to fungovat i teď" a "ono se to nějak udělá" se toho moc nevyřeší. V nejmenovaném dopravním podniku znám absolventa dopravní školy na pozici vedoucího provozu MHD, který místo moderní techniky a metod, které jsou na dopravních školách vyvíjeny, lepí papírky s řidiči a vozidly metodou "pokus-omyl". Vysvětlete mi, proč tedy dopravní školy jsou, když veškeré úsilí přichází v niveč? Čekám odpověď, že nám chybí kontakt s praxí a že hledíme jen do knížek. Proč tedy do nějaké školy nezajdete poreferovat, jak ta praxe vypadá a jak to děláte Vy?

0/0
18.3.2015 23:11

I42v83a90n 26A93b35r32t 5847819656

Rozumí tomu tady někdo? Firma nemá od roku 2008 šéfa??? Tohle je fakt možný jenom ve státní správě.

+1/0
17.3.2015 19:02

J46a19n 66J91í26c29h72a 8320390338891

Na co sefa...ma prece Prochazku..;)

+2/0
17.3.2015 19:06

B47o36h85u83s93l24a96v 57K34r40á53l78í10k 2901790159986

Nejen ve státní správě. Taky v městské správě, což je tento případ.

+1/0
18.3.2015 9:12





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.