- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
jako nevím co pořát řešej.jednou je to už v názvu.CHODNÍK je na chození a více méně Segway dvojstopý vozík s pohonem. a jak jsem někde četl,že by mohli mít svoji pojistku na způsob povinýho ručení by taky kvůli úrazům nebylo špatný
Docela rozumný článek najdete na:
http://www.i-jednicka.cz/images/Jednicka%201%202015/jednicka_01_2015.pdf
Procházím diskuse kolem seniorských vozíků. Občas je to přímo malé auto či moped pro 2 osoby. Prý nejde o dopravní prostředek, ale kompenzační pomůcku. Osoba jedoucí na vozíku má status chodce. Nepotřebuje řidičák ani helmu. Vozík není určen k provozu po komunikacích pro motorová vozidla. Resp. mezi auta nesmí a na chodníku je diskutabilní. Kupují je lidé zpravidla se zdravotními problémy, kteří nedosáhnou na standardní invalidní vozík.
Podle mě je zde skutečně problém zneužívání výhod pro vozíčkáře, např. užívání bezplatné MHD, asistence, výhodných vstupů apod. Ostatně, myslím že na Expu 2010 si rodiny půjčovaly invalidní vozíky, vyrobily z babičky invalidu a domáhaly se přednostního vstupu. Nakonec dopadne šikana na vozíčkáře, kteří o své nezbytné výhody přijdou nebo je budou muset pracně prokazovat a požadovat.
V každém případě, pokud začnete plošně vyhánět elektrické vozíky z chodníků, jdete i proti seniorským vozíkům a je na to třeba pamatovat.
Co jít opačnou cestou? (Nápad z Vídně.) Široký chodník je známkou demokracie. Je pak pro všechny. Praha si přitom potrpí na uzoučké chodníky. Takže bych doporučoval, všude kde to jde, chodníky rozšiřovat na úkor automobilové dopravy.
Až segway zraní nějakému panu ministrovi nějakého příbuzného, tak možná vláda prozře a změní názor. Ne, že bych někomu přál něco zlého, ale neštěstí nehodí po horách (náhoda je blbec)... Zatím je to asi dobře zaplaceno. Jinak si tak hloupé rozhodnutí neumím vysvětlit. Když lze dost hmotné motorové vozidlo provozovat na chodníku, tak proč ne např. moped, nebo elektrokolo, které je lépe ovladatelné?
Co s otravnými seniory? Co si s nimi počneme? Populace stárne a kdejaký frajer, co je mu 70, si dnes koupí seniorský vozík. Jezdí s nim jako drak, vozík je velký a všude překáží. Přitom s ním senior neváhá brázdit i uličky mezi regály v obchodě.
Osobně mi to přijde, že takový senior zneužívá bezbariérové úpravy pro vozíčkáře. A je to tak trochu hyenismus, protože lidé berou ohledy na invalidní vozík, jenže zde jede jen lenoch, co si hraje na frajera a lidé si ho pletou s vozíčkářem a berou na něj ohledy, které nejsou na místě. Docela podraz, když mě někdo takový vytlačuje z chodníku a ještě se domáhá abych mu rychle uhnul.
Řešením snad je zakázat jim přístup na chodník a poslat je mezi auta na silnici? A před obchody zřídíme parkoviště pro seniorské vozíky? Docela problém.
Ale pokud budeme zakazovat segwaye, vzal bych to plošně a řešil kolečkové brusle, koloběžky, prkna, kola i seniorské vozíky. Párkrát jsem se přerazil o kufr s kolečky, to bych také řešil v MHD. (Jde o pochodující dav, kdy někdo před vámi lupne nečekaně kufr na kolečka, čímž vytvoří překážku, která navíc není vidět. Takže chodci za ním zakopávají. Třeba na konci eskalátorů je to zážitek.)
Resp. jsme tradičně spíš na nízké ohleduplnosti vůči svému okolí.
No tedy nevím, ale má-li něco kola a pohon těch kol, pak to patří na silnici a ne na chodníky. Úrazů, problémů a zkušeností s tímto vozítkem (nikoliv chodítkem) už je natolik dost, že snad je zřejmé, že jde o přepravní (dopravní) prostředek a jako takový patří na část ulic, kde se dopravuje a přepravuje, což jsou vozovky, nikoliv chodníky. Chodníky jsou určeny chodcům, což tito lidé na těchto vozítkách jednoduše nejsou.
O častých úrazech nic nevím. A mezi auta v Praze v podstatě nemůže. Tak snad na cyklostezky. Ale ulice s vyhrazenými cyklostezkami mi nepřijdou jako výhra pro chodce. Resp. jezdec má pak pocit, že je v právu a chodec mu má ustoupit. To je mi milejší chodník, kde jezdec musí brát na chodce ohled.
Chodník je od slovesa choditi nikoli jezditi.
Segway by mohl být považován za pouhou pomůcku chodce (nikoliv ovšem sám za chodce), pokud by byl sportovním vybavením a navíc pokud by zároveň byl obdobný lyžím a kolečkovým bruslím. To by mě zajímalo, jestli dotyční úředníci opravdu považují jízdu na segwayi za sport, a jak široce by pojali tu obdobnost. To bych pak totiž taky mohl tvrdit, že můj kamión je "obdobné sportovní vybavení" a proto s ním můžu jezdit po chodníku.
No a proč ne? Když žárovky koupíte pod názvem „tepelný zdroj“...
Segway je motorové vozidlo. Není třeba nic v zákonech měnit, definice jsou jasné.
Na chodníku nemají motorová vozidla co dělat (s výjimkou invalidních vozíků), to je prosté.
Je potřeba do zákonů doplnit podmínky provozu těchto motorových vozidel. Ale ne tak geniálně, jako když pánové rozhodli, že koloběžka musí mít odrazky na pedálech a kryt na řetězu, protože se považuje za jízdní kolo.
Důvodem pro omezení vozítek je podle ministerstva právě zvyšující se množství kolizí s chodci. Vozítka si zpravidla půjčují turisté, tedy osoby bez předchozí zkušenosti s jejich ovládáním, což spolu s výrazně vyšší rychlostí, než jakou se pohybují chodci, způsobuje nehody.
Viníkem kolize je pak zcela zřejmě řidič motorového vozidla, které jede po chodníku.