Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Problémový schůdek, lepší výtah: nové metro testovali také vozíčkáři

Otestovat čtyři nové stanice metra se rozhodli vozíčkáři z kapely The Tap Tap. Problém, se kterým se dosud potýkají na lince A a B, bohužel nezmizel ani na nové trase. Trápí je totiž pomyslný schůdek u metra. Naopak výtahy se jim líbí, jsou prostornější.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K88a82r34e16l 59D56r24d23a 6463575597439

V Metru je podobný článek jako zde. Opět si tam všimli, že bezbariérové nájezdy do vestibulů nemají u nových stanic střechy. Takže za deště a při sněhu a náledí budou nebezpečné. Jak znám klouzání električáku, budou životu nebezpečné i pro vozíčkáře.

  Tak to se zase ušetřilo na pravém místě. Praha ty střechy bude muset jednou dodělat. Přitom je to zásadní architektonický prvek určující vzhled stanice metra na povrchu. Bude to stát šílené peníze, protože to znamená předělávku celého řešení stanice. Jak tohle mohl někdo opomenout?

0/0
14.4.2015 17:35

J21a46n98a 46H97a92m50e60r27o10v10á 6778683966452

Prosím uvědomte si, že bezbarierovost se neřeší jen kvůli vozíčkářům. Potřebná je třeba i pro maminky s kočárky. Babička o holi se také raději sveze výtahem. A až budete mít bolavou nohu, tak zjistíte, jak jsou ty schody v tramvaji vlastně vysoké.

+4/−1
13.4.2015 7:28
Foto

M88a48r10t56i86n 34P91i65š88t72o92r97a 8268938266209

Tramvaje se schody nepočítejme, časem zaniknou. Do bezbariérové tramvaje je pak snazší "nastoupit", než do metra. Jízda po eskalátorech není snadná a nelze se při ní posadit. Ve výtahu je sedátko jen pro jednoho a stát se musí při čekání.

0/0
13.4.2015 20:20

K97a95r68e16l 93D93r10d71a 6253265947679

Máte s tím sezením ve výtahu nějaké osobní zkušenosti? Mě tahle sedátka iritují a považuji je za nedomyšlenou zlomyslnost. Všichni cestující jsou pohybliví. Na pár vteřin ve výtahu si nikdo, kdo by to skutečně potřeboval, nesedá, protože by se obtížně zvedal. Takže jsem zjistil, že si sedají děti pro zábavu a pak sedátko slouží tak maximálně pro odložení tašky.

   Jenže, jak zůstane sklopené, je to bariéra pro vozíčkáře, kterou si sám často nezvedne. Tak je tady výtah za miliony, který nelze použít, protože nějaký hlupák po sobě neuklidil sedátko... (Posledně, holčička co si hrála a netečná mamka, co jí to uklizení sedátka netrkne. Nebo senioři, co sem dávají tašky a sedátka sklápí zcela úmyslně, aby bylo připravené pro další zájemce... Hloupost na pochodu.)

  Bojujete při nájezdu s dveřmi, co se zavírají bez ohledu na vozíčkáře a s fotobuňkami, co z nějakého důvodu na vozík nereagují dobře. Takže většina dveří pomalého vozíčkáře skřípne. A do toho musíte žádat někoho o řešení pitomého sedátka nebo ho pracně objíždíte. Případně vám výtah někdo ukradne a čekáte znovu.

  Osobně jsem pro to, aby se tahle nedomyšlenost do výtahů vůbec nemontovala. ;-)

0/0
14.4.2015 5:49
Foto

M53a93r84t16i13n 68P89i30š79t67o86r49a 8228298146299

Takové zkušenosti nemám.

Chtěl jsme jen poukázat na to, že pro určitou skupinu cestujících (výše zmíněná "babička o holi") jsou hluboké stanice metra, byť bezbariérové, více bariérové než tramvaj. Tato skupina cestujících bude čím dál tím významnější.

Tramvaje se mohou stále zlepšovat, ale ta vzdálenost do metra (po kterou se musí stát) se v dohledné době neopraví. Leda až se zavede nějaká automatická kontejnerová doprava. ;-)

0/0
14.4.2015 22:13

K87a94r54e91l 21D15r15d76a 6963815297939

Dejte pokoj, VALL-I. ;-D Ale je tam vlastně podstata. Lidé musí opět přijít na to, že chodit po svých je radost. ;-)

  Proto nemám rád fandy tramvají. Samozřejmě, že je tramvaj pohodlnější. Méně chození, doprava až na místo. Jenže je to zrádné. Čím méně se hýbete, tím víc preferujete dopravu až pod nos.

  Opak je tedy třeba prosadit. Chodit je třeba pro udržení kondice a ze sportu. Já letos užívám přednostně metro a nohy. A tramvaje mi najednou nechybí. ;-)

0/0
15.4.2015 16:52

K80a56r62e11l 27D88r96d97a 6513235397399

Bariérové tramvaje jen tak nezaniknou, protože T3 jsou levné a oblíbené z hlediska provozovatele. Dopravce je kouká udržet v provozu co nejdéle.

  Vozíčkáři na mechaničáku eskalátory běžně používají a porušují tím pravidla bezpečnosti. Ale je to praktičtější než řešit výtahy a zacházet si.

  Otestovali jsme pohyblivé chodníky na Andělu s električákem. Lze je v pohodě zvládnout. Opět, porušení pravidel  bezpečnosti. Ale má to obrovskou výhodu, pokud zůstane chodník stát, je zde takto stále šikmá plošina, kterou vozík v pohodě projede. (Tedy v pohodě, trochu to klouže s hladkými koly.)

  Uvítal bych, aby místo eskalátorů byly šikmé chodníky i v metru. (Třeba se řešil Motol. Jak nejede výtah, vozíčkář nemá šanci stanici opusit. Pokud by zde byl šikmý chodník místo eskalátoru. Byla by to jistota bezbariérovosti. A na této stanici to tak šlo postavit.)

0/0
14.4.2015 6:02

K53a13r90e92l 75D80r20d49a 6123885657209

K tomu mě napadá Skalka, kde jsou šikmé nájezdy místo schodů z vestibulu na povrch. Nevím, co většina chodců uvítá raději, po tom šikmém bezbariérovém nájezdu se příliš dobře nechodí. Jestli nejsou pevné schody praktičtější? Ale jak dostane stavitel možnost udělat pohyblivý šikmý chodník, jedním škrtem se z pohyblivého změní na šikmý pevný nájezd a ušetří se... ;-) Tak jestli by to pak neobtěžovalo ostatní cestující?

0/0
14.4.2015 6:11

K49a97r84e33l 10D14r59d49a 6663715417829

Viz třeba ten úvodní záběr videa u článku. Nechtěl bych tuhle dlažbu potkat v zimě pokrytou sněhovou břečkou a případně námrazou. Chybí zde střecha proti dešti a sněhu! Stačí jak kloužou rovné vestibuly na Hájích, když sem chodci ráno nanosí sněhovou břečku.

0/0
14.4.2015 6:23

P69a44v36e81l 88M60a26r96e12š 2773208111651

Tramvaje se schody nezaniknou. 100% nízkopodlažní tramvaj je tak drahý a technicky komplikovaný stroj, že nikdy nebude tvořit 100% vozového parku jakékoli MHD. Navíc takováto tramvaj ( bez vyjímky třívozová kloubová, nikoli spřažené vozy) má často problémy projet tratě v historických centrech měst

0/0
14.4.2015 21:44
Foto

M13a86r40t71i79n 94P94i32š61t96o67r48a 8398358206409

Myslíte ani v horizontu desítek let? Kdy budou důchodci tvořit nadpoloviční část cestujících v MHD? Když už to skoro funguje i dnes?

Tomu nevěřím.

0/0
14.4.2015 22:16

P69a94v27e30l 11M41a58r83e17š 2703908861101

Ona ta nízkopodlažnost se fakt nezavádí primárně kvůli důchodcům.

To je taky dobrá komedie - všichni pravidelní uživatelé vědí, že u tramvaje pokud je nízkopodlažní jsou na 100% nízkopodlažní prostřední dveře vozu. Kontrolní otázka - kterými vlezou do tramvaje důchodci ? Správně - těmi prvními, přes tři vysoké schody;-D;-D.

neříkám, balík z venkova, co šalinu vidí poprvý v životě, ale tohle pravidelně předvádějí důchodci kterí jsou místní a tramvají jezdí pravidelně - často i stejnou linkou se stejnými typy vozů.

( brněnská linka 8 - páteřní linka spojující několik velkých sídlišt s centrem města, pravidelně s ní jezdí odhadem 1/3 Brna. Kvůli její specifičnosti ( kusá konečná) tu jezdí vzdy a zásadně stejné typy vozů - obousměrné tramvaje KT8D5R.N2 a KT8D5N s nízkopodlažním středním článkem)

0/0
14.4.2015 23:18

K16a61r66e23l 53D14r19d37a 6873695147919

Bezbariérová tramvaj je praktičtější pro všechny. Pokud nové nákupy půjdou jen po nich, bariérové záhy zaniknou.

  Po Praze se tratě přebudovaly právě pro 15T a 14T. Ani v tom není zádrhel.

  Podle mě jde jen o ekonomiku. Pokud chceme trasu D, nové nákupy tramvají hned tak nenastanou.

0/0
15.4.2015 16:59

P52a43v34e95l 22M93a43r94e95š 2693288361921

Ale článek není ani tak o bezbariérovosti. řeší se mezera a malý schůdek mezi nástupištěm a vagonem metra a s tím nic neuděláte. jedině instalací nájezdových plošin, což opravdu nemůžete dát do všech vagonů a všech dveří .

Jinak ano, ta tyč uprostřed dveří, to je pra..s.árna, a chtěl bych potkat toho blba, co to vymyslel

0/0
14.4.2015 10:05

K93a21r98e40l 64D27r38d80a 6773575867409

Máte to níž, na A a B by zatím stačilo řešit dveře za řidičem.

0/0
14.4.2015 12:06

P60a69v31e27l 86M36a69r30e18š 2163978631861

Jinak eskalátory jsou většinou rychlejší ( Petřiny jsou prý vyjímka) než výtah, ta babička o holi spíš pojede po schodech, protože je tak zvyklá 30 let - dodatečně budované výtahy bývají dost zastrčené.

0/0
14.4.2015 10:07

K46a51r63e92l 15D94r61d36a 6583355757389

Čekal jsem na Budějovické asi hodinu u výtahu. Ten provoz mě docela překvapil. Jsou zde jinak běžné schody. Kdo nechce šlapat, jede výtahem. Takže maminky s kočárky. Senioři s nákupy, kteří se občas styděli za "zneužití výtahu". A co mě dostalo, malé děti nerady šlapou schody. Když jsou větší, tak jim ta lenost zůstane a zapojí do ní i maminku. ;-D

  Pořád mám pocit, že je výtah hlavně pro osoby, co ho potřebují. Šokem v chápání je pro mě Národní, kde se ten slavný výtah v Lazarské postavil před pedagogickou fakultu. Takže všichni budoucí učitelé v Česku mohou dětem jednou vykládat, jak je ohleduplné šetřit takové vymoženosti pro lidi, co je nezbytně potřebují. Fakt dobrý vtip. A to oba (vlastně čtyři) výtahy umí zdejší studenti vyřadit raz dva z provozu. ;-D

0/0
14.4.2015 12:05

P58a39v81e73l 41Š81i21m16e18k 4848349225861

Dobrý den, zajímavý článek, který ukazuje, že stavba byla vlastně navržena hlavně jen pro obratné a sportovní vozíčkáře, a na cestující bez vozíků bylo podivuhodně zapomenuto. Trochu to připomíná známá "špecifíka", na rozdíl od normálního metra, jak lze vidět metra mimo Prahu. Tak ciao PŠ [>-] EU

0/0
12.4.2015 18:42

M89i71r64o48s56l51a57v 15G34r69o65s12s31m51a81n58n 8802309874

Není to problém stavby, ale vozového parku. Kdyby na trase A jezdily M1, problém není nejen na nových stanicích, ale na žádných.

0/0
13.4.2015 19:58

K57a85r15e24l 63D22r32d80a 6853755967749

Tak tomu říkám kus "poctivé novinářské práce", co je na nic. Rv

  O nájezdu do vozů trasy A a B se jedná roky. Řešení se dokonce testovalo. Nelze konečně z DPP a Prahy vyrazit výsledek, který by novináři publikovali?

  Vidím dva problémy. Jezdí zde vlaky, co mají uprostřed dveří tyč. Takže vozíčkář může fakticky jen do dveří za kabinou řidiče.

  Druhý problém je ten schod. Je zde špatný tvar prahu u dveří, který zarazí pohyb kol vozíku. A je zde velký výškový rozdíl od nástupiště, což električák často nepřekoná.

  Co vím, tak s výškovým rozdílem nelze nic dělat protože se prý pořád mění v závislosti na opotřebení kol a něčeho takového u vagónu. Takže nelze prý udělat stavební úpravy nástupiště, které by vyhověly proměnné výšce souprav v čase.

  A překopat dveře a tyče je také obrovská investice... I když, upravit alespoň dveře za řidičem by mohlo být řešením.

  Podle mě se Praha na vše vykašlala. A protože není reakce ani na straně vozíčkářů, počítám, že jim bylo vše odborně vysvětleno a byly jim slušně nakopány zadele. Praha bezbariérovost A a B řešit nehodlá, tečka. Co zkusit napsat článek v tomto duchu? (Samozřejmě až po té, co si redaktor vše ověří.) ;-)

+1/−1
12.4.2015 18:39

P86a24v46e63l 46M55a11r88e69š 2733168161571

Nebylo by podstatně jednodušší pro vozickare zřídit par linek obsluhovaných pro ně upravenými autobusy?

Stejně to máme v Brně, jsou tu dvě linky minibusů upravených pro vozíčkáře, které jsou přístupné i běžným cestujícím.Objíždějí nejdůležitější zastávky a vozíku zastaví i kdekoli po cestě.

Je to praktičtější a podstatně levnější než za každou cenu požadovat 100% nízkopodlažnost která v případě metra stojí strašné peníze, které by se dali v rámci MHD utratit lépe.Metro není stoprocentně bezbariérové ani v jiných světových metropolích.V takovém Londýně se často i na nástupiště jde po strmých,leckde točitých!! schodech, jako do sklepa .Vlaky na starých částech podzemky často stojí do oblouku a mezera mezi nástupištěm a vafonem je i čtvrt metru.

+1/−2
12.4.2015 23:08

K32a91r20e92l 63D30r13d70a 6703985637189

Praha měla autobusové linky jen pro vozíčkáře, byly zrušeny až na jednu. Měly nekonečné intervaly a jezdily pořád prázdné. Dělaly jen ostudu. Nyní zůstala H1. Jezdí Po-Pá 7x za den. Je to řešení o ničem.

  V Praze se zavádí bezbariérová doprava plošně. Trasa C ukazuje, že to jde i u metra. Někdy velmi snadno. Podívejte se jak práce postupují. Pražské metro se stává postupně bezbariérové. 

  Úvaha, že se to vlastně dělat nemusí se v Praze doufejme jedou provždy uzavřela. Doufám, že se někdo z Brna nestane primátorem Prahy. Olomoučan a Slovenka by mohly stačit.;-D

+1/−1
13.4.2015 6:35

J84a88n 50J80í64c42h68a 8690320208101

Tak kdyz to "nejde" na strane infrastruktury,tak proc to neresit upravou voziku? Jina kola, desen plaste..

+1/0
13.4.2015 7:13

K42a81r18e52l 73D71r65d64a 6743215597429

Vozíčkář má nárok na dotaci 1 vozíku maximálně. Jinak jede z důchodu a statisíce na dalších několik soukromých vozíků zpravidla nemá.

  Potřebujete, aby vozík zvládl místnosti, koberce, dlažbu, lino a nepáchal škody. Potřebujete, aby zvládl městský terén a podle potřeby by se hodilo, aby mohl do bahna a na lesní cesty jako kolo. Vcelku neřešitelné. Vozíčkář si volí svůj vozík přiměřeně podle svého životního stylu.

  Pro metro je vhodné volit větší kola, případně velká kola vpředu a tedy jde i o robusnější vozík, který se pak nevejde do mnoha výtahů a dveří. Problém pak nastane i doma v bytě, který by měl být o to prostornější. Bezbariérové úpravy jsou po Praze často dělané jen na oko a s velkým vozíkem se teprve pozná, zač je toho loket.

  Velký elektrický vozík váží s posádkou cca 250-300 kg. Takže případná pomoc, nějaké to přenesení přes překážku či vynesení do schodů nebo přenesení do vagónu metra, je také vcelku neřešitelné.

  Takže malý praktický vozík má své výhody. (Třeba na pražských chodnících a jejich výmolech udělá častěji kotrmelec, způsobí majiteli pár zlomenin a je o jednoho otravu na pár měsíců pokoj. ;-D)

  Tedy ano, větší kola je jeden z grifů jak vyzrát na metro A a B, ale je to pak omezující zase jinde.

  Jinak je zde bezpečnostní prvek, který zabraňuje velkému záklonu vozíku a jeho převrácení nazad. Električák lze vpředu přizvednout jen o pár centimetrů. Nějakých 5-10 cm pangejtu se dá překonat. 20-30 cm rozhodně ne. Minule jsem naměřil na trase A 12 cm. To je na uváznutí.

0/0
13.4.2015 11:01

P19a61v20e85l 21M88a88r96e72š 2643978141861

-Potřebujete, aby vozík zvládl místnosti, koberce, dlažbu, lino a nepáchal škody.--

tak neříkejte, že takovouhle elektrickou obludou jezdíte i po bytě.?

0/0
14.4.2015 23:24

K41a65r58e72l 72D34r49d78a 6283485377989

Jsou to "nohy" osoby co na něm sedí. Samozřejmě že takto se pochoduje i po bytě.

  Koberce se do kol namotávají, takže v bezbariérovém bytě nebudou. Lino zátěž 300 kg nezvládá, takže rychle odejde a vozíčkář je za vandala. Jak je venku bláto, byt proměníte na tankodrom.

  (Specialitou jsou pak psí hovínka. Jak je rozjedete, provoní vám celý byt, postupně opadávají. Nakonec je najdete v posteli.) ;-D

0/0
15.4.2015 7:07

P55a90v20e37l 89M12a96r97e76š 2613918661681

sem myslel, že na doma máte mechanickou klasiku.přece jen je na manévrování v interiérech asi lehčí a obratnější, ne?

0/0
15.4.2015 9:06

K13a71r28e33l 68D75r32d44a 6783495327859

Většina lidí na videu i v reálu, jak má električák, nemá ho pro zábavu. Jde o zdravotní postižení, kdy mechaničák nemůžete sám použít. K čemu by vám pak byl? (My ho máme jako nouzovou židli - třeba přijdete domu a nejde výtah. Máte pak šanci vozíčkáře vynést do schodů a posadit ho na mechaničák. Použijeme ho 2x za rok. Je skládací a i tak překáží.)

  Električák se umí šikovně pohybovat po bytě a ovládá se zpravidla joystickem minimální silou. Je to pak věc cviku a dovednosti.

0/0
15.4.2015 17:09

K46a36r82e60l 86D27r51d82a 6953195917899

Pražské servisy navíc nestíhají. Nutný servis vozíku na dílně znamená zápůjčku jiného a jeho přenastavení na potřeby konkrétní osoby. Většinou to dopadne tak, že půjčený vozík něco neumí, špatně jezdí, má staré baterie, rozbité nebo nešikovné ovládání apod. Vozíčkář místo práce a školy dřepí týden doma na dosah koupelny a nedosáhne ani na čaj.

  Dostat do takového procesu vývoj či úpravy speciálních vozíků pro metro a jejich testování je otázkou vývojové firmy. A i pak by to bylo dost obtížné uvést vše v život. Představa, že by někdo začal rozvrtávat a testovat vozíky, co jsou denně v oběhu, je dost nereálná.

0/0
13.4.2015 11:14

P30a21v72e41l 44M82a69r47e35š 2143958111151

At to zkusí v londýnském Tube.

Nedostanou se ani na stanici a mezi vlakem a nástupištěm ke někdy mezera i půl metru ;-)

+8/−1
12.4.2015 13:09

K98a77r25e51l 62D29r18d58a 6503715597239

Díky za reakci výše, váhal jsem zda Vám patří minus. Patří. Řešit metro pro vozíčkáře je tedy podle Vás zbytečné. A ještě dostanete souhlasné hlasy... Rv

0/0
13.4.2015 6:13

P12a66v68e11l 45M56a40r39e82š 2493988381961

Neřekl jsem zbytečné. Akorát to s tou bezbariérovostí nelze hnát do absurdna, pokud neexistuje přijatelné technické řešení na straně infrastruktury.Viz ten schůdek v metru - to není řešitelné jinak než kompletní výměnou vagonů, nebo technicky komplikovaného zařízení, jenž byste musel mít na všech dveřích všech souprav.Pokud je to opravdu problém, zle snad řešit jednodušeji - nájezdovou plošinou na obou koncích soupravy ( u prvních a posledních dveří).

To samé nízkopodlažní tramvaje a busy - ano je dobré je mít - nejen kvůli vozíčkářům - ale požadavek na 100% nízkopodlažnost vozidla je pitomost. Zvláště u tramvají je to velmi technicky komplikované ( nemáte kam dát technologii). je třeba použít nestandartní technická řešení ( lomené hnací hřídele, nízké podvozky, do nichž nedáte normální elektromotory, kola malých průměrů, musíte jinak řešit brzdy....), které vozidlo velmi, velmi podraží.

Přitom účel stejně splní vozidlo nízkopodlažní jen ze 2/3, u autobusu typicky předek vozu.běžným cestujícím jeden dva schody uvnitř vozidla nevadí a dostatečná kapacita pro vozíky a a maminy s kočárky je zachována . Ono málokdy se v jednom autobusu sejdou více než 2 vozíčkáři.

Dlouhodobě razím názor, že těm vozíčkářům, kteří mohou řídit  je lepší přispět na nákup a provoz auta. Alespoň by se dostatečně využily ty desítky míst pro invalidy u hypermarketů :-) . taky krásný příklad - při použití mozku by stačilo namalovat těch vyhrazených míst  tak deset, pravděpodobnost, že si v jednu chvíli přijede do Olympie nakoupit 42  vozíčkářů je menší, než že zítra přistanou Marťani.

0/0
14.4.2015 10:01

K39a82r48e26l 85D67r20d41a 6973675197919

Souhlas, i když... Bezbariérovost musí být absolutní. Je to o možnosti svobodného pohybu pro všechny.

  Ano, metro A a B by stačilo řešit za řidičem. Výsledek po 10-15 letech přemýšlení je 0. O tom by měl být článek. 

  S částečným technickým řešením vozů souhlasím, ale ono to pokračuje na nástupištích, chodnících, přechodech a vstupech do budov... V Česku utvoříte bezbariérová řešení za miliony a vše zakončíte třemi parádními schody. (Viz Quadrio. Jsem mysle že mě šmejkne. Vozíčkář se proplete kolem lidí u tramvaje, aby zjistil, že má udělat čelem zpět a jet to celé znovu. Ostatně, stejné je to s metrem. Vybudujete nájezdy a výtahy, a nakonec se nelze dostat do vagónu.)

  Takže absolutní bezbariérovost by měla být chápána jako 100% komplexní řešení, ne 100% řešení konkrétního prostoru.

0/0
14.4.2015 12:47

K42a33r58e77l 87D62r52d71a 6943865527399

Pár poznámek.

  Dva tři schůdky ve voze, že nejsou problém? Chtěl bych vidět bezpečnost cestujících při nehodě... (Máme zážitek, kdy nám šel řidič sundavat plošinu a na těch schodech upadl. Hodinu sedí, je pěkně nemotorný. Pak šel celý krvavý řídit tramvaj s cestujícími...)

  A další, to že prostor pro vozíčkáře je většinou nevyužitý, neznamená, že se pak nesejdou dva-tři vozíčkáři a tři kočárky. Třeba v odpolední špičce při hodinových intervalech. Jezdíme a bývá to problém. 15T, ač celá bezbariérová, má prostor pro vozíčkáře často nedostatečný. 

  Projděte se po Praze, která je po 25 letech od sametu už vcelku pořešená. Plno obchodů a podniků je stále zcela bariérových. Bezbariérová WC slouží personálu jako šatna, prostor pro uklízečky či kuřárna. Občas je řešení vázáno na klíče, pověřené osoby, povolení... Pořád jsme v tomto velmi zaostalí. A ještě polemizujeme zda tedy ano či třeba ne.

  S tím autem je to jako s tou tramvají. Co to řeší, když nevyjedete z parkoviště do budovy? (Ostatně, který vozíčkář může řídit auto bez asistenta a řidiče nezávisle na dalších osobách, a tedy být soběstačný?)

  A pokud jde o 42 "vozíčkářů", myslím, že se pletete. Parkovací kartu má dnes každý druhý senior a "majitel mercedesu". Takže před nákupními centry jsou tato místa ve špičce plná, že není kde zaparkovat. Přitom zde skutečný vozíčkář není ani jeden. Osobně parkuji v centru. Vyhrazených míst je zde minimum a řidiči se o ně stále perou.

0/0
14.4.2015 12:50

P63a84v15e67l 13M75a26r38e98š 2653938181761

nevím, zda tyhle vozy máte v praze, ale brněnské nízkopodlažní busy řady Citelis  (http://static.bmhd.cz/data/bmhd-evidence-dpmb/flash/Citelis_12M.swf) jsou nízkopodlažní až za prostřední dveře, v interiéru cca dva cca 1O cm schody do zadní části vozu.Plošina pro vozíky je v prostředních dveřích, (tedy jen názezdová rampa, podlaha je v úrovni chodníku),takže řidič se nemá o co přizabít.

Nízkopodlažnost je vykoupena tím, že se stejně do vozu na plošinu víc než 2, vyjímečně tři vozíky/kočárky nevejdou, pokud nechtějí stát v uličce mezi sedadly.Ale já jezdím denodenně a víc než dva vozíčkáře pohromadě jsem ještě nepotkal.

Kdosi chytrý tedy ještě objednal několik Irisbusy Crossway, a to je zážitek, tam od zadních dveří lezete jak slepice na hřad, to už je dost vysoko ( cca 4O cm  a vyšší lidi se mlátí hlavou o strop.

Celou dobu se bavíme o přístupu DO VOZDLA, takže problém překážek v exteriéru neřeším, to je samostatné téma. To že bezbariérová MHD musí být kompatibilní s bezberiérovými zastávkami snad je samozřejmost:-P.

ohledně parkovacích karet a vyhrazených míst - to je právě ten problém, tato vyhrazená místa by měla být POUZE pro vozíčkáře, tam má mnohem širší stání opodstatnění.zase na druhou stranu není nutné aby byly vyloženě u vchodu do marketu a nemusí jich být tolik. "Normálního" invalidu, který nepotřebuje vozík není důvod zvýhodnovat. ( já když si zlomím nohu a budu pajdat o berlích, tak musím u obchodu zaparkovat, jako ostatní a pěkně se dobelhat)

Invalidů kteří jsou schopni řídit ( upravené auto na ruční ovládání) znám celkem dost, většina lidí na vozíku,kteří se pochybují sami bez asistence jsou ochrnuti pouze od pasu dolů, to není dnes překážkou pro řízení auta. A kvadruplegici a vážnější případy mívají asistenci.

0/0
14.4.2015 14:52

K60a81r62e66l 80D78r18d89a 6233825147689

Bezbariérová zastávky nejsou samozřejmostí. Máte seznam zastávek, které jsou zcela bezbariérové, v zásadě použitelné a nepoužitelné bariérové. Plošinu můžete použít jen někde. (Pokud vím, je tomu tak i v Brně. Brno má snad navíc vymoženost asistentů DPP, které si lze pro cestování objednat.)

  Vozíčkář sleduje jízdní řád bezbariérových spojů a ještě řeší, které zastávky vůbec může použít.

  Snahou je, aby všechna nová řešení byla bezbariérová. V Praze se právě demonstrovalo za bezbariérové Holešovice. Protože rekonstrukci několika tramvajových zastávek zvládli odpovědní zadat jako bariérové protože nenašli peníze a ochotu pro lepší řešení.

  A naopak, řešení prvních vídeňských zastávek po sametu, kdy auta projíždí "nástupním ostrůvkem" bylo vyhodnoceno jako životu nebezpečné pro čekající cestující a předělává se.

  (Nebo hezký příklad Lazarská. Udělaly se za peníze EU výtahy ze stanice Národní. Trapně před pedagogickou fakultu jako jediný výstup z metra na tuto stranu. A zastávka tramvaje Lazarská byla přitom na vozovce, takže totálně bariérová. Do toho se stavělo Quadrio vedle Máje. A celá stanice Národní se na dva roky zavřela včetně nových výtahů. Pak se rozjela rekonstrukce Jindřišská - Vodičkova a rok nejezdily ani tramvaje. Přitom se udělala bezbariérová zastávka Lazarská, dostavělo se Quadrio a otevřela se stanice metra Národní s přestupem na Lazarskou. Úplná maličkost.) ;-D

  Ty parkovací karty nemají řešení. Přidělují se na lékařský posudek. Zdravotní důvody k jejich užívání majitelé patrně mají. A to že lékař má také své kamarády, kterým to napíše na úkor druhých, je jen neprokazatelná domněnka. Užívání vyhrazených parkovacích míst je otázkou etiky lékařů. A asi by se tento princip měnit neměl. (Aktuálně se karty měnily za EU karty s fotografií. Takže, kdo užíval různě nakopírované karty po babičce, by měl mít už smůlu. Takže mírný pořádek zaveden byl.)

0/0
14.4.2015 17:22

P44a94v96e68l 73M21a33r24e45š 2503688391201

V Brně máme jednu páteřní linku zcela bezbariérovou ( 100% vozidel a zastávek) a dtuhou cca z 2/3. Ono to je tím, že v brně nemáme skoro žádné  původní T3jky, základ vozového parku jsou Kačeny ( KT8D5R.N2  http://static.bmhd.cz/data/bmhd-evidence-dpmb/flash/KT8D5R.N2.swf) s nízkopodlažním středním článkem, kloubové K2 a Varia (VarioLF2R.E - rekonstrukce K2 a T3jek s nízkopodlažním stredem skříně  http://static.bmhd.cz/data/bmhd-evidence-dpmb/flash/VarioLF2R.E.swf).

A samozřejmě všemi milované a oblíbené 13T Porsche , alis kolejový brus ;-D.

Navíc jak už jsem psal jsou tud dvě speciální midibusové linky primárně pro vozíčkáře, co křižují město. Jedno kolečko sice trvá asi hodinu, ale v podstatě se s nimi dostanete na všechna důležitá místa v Brně. Ono u nás na Lískovci maj vozíčkáři hnízdo ;-D, je tu celý blok domů postavený speciálně pro ně ( asi pět vchodů 13 podlažních činžáků),  a je to na zastávce jak té pateřní tramvaje, tak onoho midibusu.

0/0
14.4.2015 21:41

P74a14v58e42l 41M59a69r90e96š 2193548611571

Teď jsem koukl na video, tyhle elektrické vozíky co mají the Tap tap přece jen nejsou běžnými invalidními vozíky,  podstatně rozšířenější budou pořád klasické "křesla" nebo se něco za poslední léta změnilo? (ptám se Vás jako člověka, co o tom zřejmě ví víc?).

0/0
14.4.2015 14:58

K22a82r83e93l 67D87r45d92a 6913515117929

Co vídám po Praze, máte zde přesný vzorek. Na električáku se dostanete nejdál, jste často i zcela soběstačný a nepotřebujete asistenta, takže většinou potkáte električák. Na mechaničák musíte být atlet, abyste na něm mohl do města. Většinou je k němu třeba asistent. Někoho na mechaničáku na cestách po Praze potkáte výjimečně. Jeden kluk ho na videu má.

  (I když, existuje po vzoru elektrických kol mechaničák s elektrickým přídavným pohonem. Cosi jako třetí cesta.)

  Ten modrý je Optimus 2, velká kola vpředu, tedy vychytávka pro metro trasy A a B. Další jsou snad Champ, tedy malá kolečka vpředu. Jak to má blatníky je to podle mě jiný výrobce než Meyra, ty mi nic neříkají.

  A ten záběr vycouvávání z vagónu, kdy se vozík málem převrátí a bezpečnostní kolečka má ohnutá z předchozích kolizí (- či je to domácí úprava pro najíždění do metra?)... Horror. ;-D

http://www.meyra.cz/katalog.php?action=elektricke

0/0
14.4.2015 16:13

P58a95v63e96l 11M56a33r30e35š 2313188261921

když tak o tom přemýšlím, tak jako technik vidím poměrně jednoduché řešení problému. Dvě ( nebo 4) dodatečná kolečka na vertikálně hybných ramenech, teleskopicky řešené, aby se v případě, že nejsou třeba zasunuly(nebo přiklopili) k vozíku. muselo by to být patřičně nadimenzované aby dokázali o cca 5-10 cm nadzvednout celý vozík i s nákladem. Samozřejmě hydraulika, mechanicky to neutáhnete. A zároven by druhý pár  byl dostatečnou podstaně delší pákou zabranující zvrhnutí vozíku. Jistě by podobné řešení bylo dobré nejen do metra ale i k překonání nižšího obrubníku, nebo obdobné překážky V celkové ceně toho vozíku by to nebyla nějak významná položka, takové unifikované hydraulické systémy jsou dnes za pár korun

0/0
14.4.2015 21:56

K13a37r51e20l 32D22r22d74a 6153325867309

Moc si to představit neumím. My fungujeme tak, že asistent na sebe vozík naklopí. (Vozík má vzadu madlo a nohou si ho přišlápnete u bezpečnostních koleček.) Tím se přizvedne předek a lze přejet s použitím pohonu vozíku přes překážku. Zdolat se dá tak 10 cm maximálně. (Se starším lehčím vozíkem jsme uměli i o něco víc, ale zase nám servis nadával, že je to vozík do interiérů a je vidět, že při jízdách venku dostává zabrat.)

  Tedy hydraulika, co by dělala to samé, by zvedla samostatnost vozíčkáře. Ale jde o tak riskantní manévry a možnost uvíznutí někde uprostřed dopravního provozu, že je asistent užitečný i z důvodu bezpečnosti, zastavení dopravy a nakonec vyrvání vozíku silou třeba do toho metra a pod. Tak nevím, zda by takové technické řešení nebylo nadbytečné a v kritických situacích stejně vypovídající službu. 

  Základní technický problém. Jak vozík naklopíte, opře se vzadu o bezpečnostní kolečka a dostanou se do vzduchu i zadní kola s motorem. Takže se vozík už sám nehne. Takže možnost, že na schodu uvíznete je vysoká. Je třeba pak vozík rvát silou.

  (Také je zde elektronická pojistka. Jak vyhodnotí, že něco není s vozíkem v pořádku, zastaví pohon. Jde o bezpečnost. Ale v kritických situacích pěkně vypeče. Zákon schválnosti.)

0/0
16.4.2015 6:46

K53a97r66e46l 61D78r49d60a 6413845357499

A další, tyhle vozíky jsou německé, mají za sebou vývoj cca 50 let. Uspořádání dílů je těsné a promyšlené. Nemáte tam příliš prostor pro nějakou nějakou další hydrauliku. Pokud by to bylo smysluplné, neměl by to již nějaký výrobce na trhu? (Jako třeba schodolezy?)

  Spodek tvoří vana, kde jsou baterie, musí být tak vysoko, aby spodkem nedrhly o překážky. Po stranách (či vzadu) má motory pohonu. Malý prostor je pak mezi baterií a předními koly. Tam se umísťuje hydraulika pro zvedání sedačky. Což je užitečné zařízení. (Podle mě technický výkřik - novinka - poslední doby.) Do toho rozvody a kabely. Jakákoliv úprava je možná jen ve spolupráci s výrobcem.

  A maličkost. Vozík není podle mě majetkem vozíčkáře. Kupuje ho pojišťovna a bere si ho zpět. Jak doslouží, repasuje se a jde do dalšího provozu. Třeba jako záložní nebo náhradní.

0/0
16.4.2015 6:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.