Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kam s Muchovou Slovanskou epopejí? Praha to znovu řeší

Praha se znovu zabývá otázkou, kam umístit Muchovu Slovanskou epopej. Momentálně se prý uvažuje o postavení výstavní haly na soukromém pozemku v centru města. Právě to totiž byla umělcova podmínka pro vydání pláten Praze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B91l34a66h61o53m41í78r 51S71k12o23u80p42ý 8267550208151

Je to jasné, Praze chybí turisté. Má tak málo turistických lákadel a historických památek, že nutně musí okrádat jiné regiony o ty jejich. Díky moc!

0/0
10.6.2015 12:56

K86a62r84e54l 50P58ů30č58e50k 6875903470330

Tak měli b...i nechat v Moravských Budějovicích.

+1/0
17.4.2015 8:16

K15a20r23e89l 50K76u55t15t49e42l78w59a54s61c39h17e93r 2361721474943

Za pár let to bude 100 let co Mucha věnoval Slovanskou epopej Praze.Vytvořil toto dílo proto, aby slovanské národy a český národ vzláště, nikdy nezapoměly na svoje předky, na jejich historický odkaz a nekonečný zápas o vlastní identitu.Bohužel do dnešního dne žádný režim vládnoucí v českých zemích toto poselství nevzal za vlastní a proto nebyla nikdy splněna Muchova podmínka.Masaryk se svým čechoslovakismem jako západní agent neměl nejmenší zájem to prosazovat, před Hitlerem se dílo muselo "uklidit", pro komunisty to nebylo vůbec "zajímavé" a Havel jako agent Západu pokračoval v krocích Masarykových.Dílo bylo odsunuto na nevýznamné místo pryč z očí národa.Toto odsouvání pokračuje i nadále o čemž svědčí dlouhodobé zápujčky do vzdáleného zámoří.Skutečné dějiny slovanstva totiž nesmějí být středem zájmu veřejnosti a když, tak jen cíleně přetlumočeny "nezávislými historiky" typu Putna a spol.Ubohost těchto levicových "intelektuálů", kteří se nestydí dehonestovat vlastní předky a vlastní národ je zarážející.Neuvědomují si tito vlastizrádci, že bez národního obrození v 19. století by dnes hovořili německy?Vážení diskutující, prostudujte si historii evropských dějin alespoň od roku 1526 a potom pište svoje názory na tak vážná témata, jako je například Instalace Slovanské epopeje Alfonze Muchy v Praze.

+1/−3
16.4.2015 21:04

D58a19d86a53k 43P83e78t69r 7161170734408

Každá historická událost nebo dění má několik výkladů. Vámi uváděný rok 1526, asi byl šestku vyměnil za  nulu, podle mého výkladu.

0/0
17.4.2015 5:28

K57a22r72e13l 85K21u15t76t35e37l18w32a25s42c64h92e84r 2121911414373

Pane Petře, letopočet 1526 L.P. je rok kdy zahynul u Moháče český král Ludvík.Je to rok, kdy nastoupili na český trůn Habsburgové a začala postupná germanizace.Studujte více dějiny a potom pište.

0/0
17.4.2015 19:32

M45i60r76o39s20l79a69v 48A40d18a84m65k86o50v74i28c 2129260103

Jo, tak skutecne dejiny slovanstva - a co si, Kefalin, predstavujete pod takym slovom "slovanstvo"? Slovan, ktery se vam nelibi, je podle vas zapadni agent. Ty do slovanstva pocitate nebo ne?

0/0
17.4.2015 7:22

K45a39r71e43l 76K32u59t57t81e86l37w78a70s22c63h27e11r 2911421474803

Pane Adamkoviči, viděl jste někdy Slovanskou epopej?Dějiny slovanských národů jsou v souhrnu dějiny slovanstva.Ano, máte pravdu.Slovan, který škodí vlastnímu národu, se mě nelíbí a je to vlastizdrádce.Bohužel jsou to vždy Slované a jejich národnost jim nikdo nemůže sebrat.V českém národě je ta tradice dlouhá a začíná křtem několika českých velmožů v Řezně, přes zradu Miloty z Dědic, "tatíčka" Masaryka až k dnešním "loutkám" poklonkujícím bruselským a americkým protektorům.

0/0
17.4.2015 20:02

M95i90r68o49s67l57a96v 40S47u91c49h71y 5290979590230

Když už jste uvedl historické souvislosti, tak je třeba také uvést následující: Mucha začal tvořit epopej ještě "za Rakouska" a dokončil ji v roce 1928. Bylo to tedy v době, kdy český národ potřeboval povzbudit ve svém národním cítění. Český národ se hledal, přeci jenom 1000 let byly Čechy součástí Německa (Svatá říše římská národa německého - tak zněl celý název). Je logické, že v této době dílo odkázal Praze - zde se soustředilo české národní uvědomění, a upřímně řečeno, ostatní velká města byla mnohem více germanizována.

Smutné je, že Praha do dnes nedokázala muchův odkaz naplnit tím, že epopeji vystaví adekvátní kulturní stánek. To byla jedna z podmínek. Praha jenom chce, ale nedokáže nabízet. Český národ - to není jen Praha. A podívejme se pravdě do očí - muchova Slovanská epopej nepřiláká do Prahy či Česka více turistů. Pokud ale budou podobná díla světového formátu umístěná v regionech, přilákají do regionů turisty, kteří si díky tomu prodlouží svůj pobyt. To je efekt několikanásobně větší.

+1/0
17.4.2015 10:18

K11a28r57e33l 52K90u76t27t54e66l64w93a17s37c47h15e34r 2401941714243

Pane Suchý, Svatá říše římská německého národa vznikla na troskách Východofranské říše a byl to volný svazek zcela autonomních států, státečků a svobodných měst.České království z nich bylo v dobách přemyslovců nejbohatší a vojensky nejsilnější /Přemysl Otakar II./.Český král byl jedním z volitelů římského císaře.V 19.století se v Praze , jakožto hlavním městě království,  soustředily obrozenecké síly, ale jejich síla pramenila právě z venkova.Venkov hovořil česky a s příchodem průmyslové revoluce nastal příliv českého živlu do poněmčených měst a situaci radikálně změnil.Mucha chtěl svým dílem vytvořit něco podobného, jako bylo a je Národní divadlo a Národní muzeum, samozřejmě v daleko menším "vydání".Chtěl, aby národ nezapoměl, kde jsou jeho kořeny.Dílo bylo vytvořeno pro český národ, ne pro turistické atrakce.

0/0
17.4.2015 20:17

M46i46r83o66s18l19a66v 39S28u57c21h44y 5690769490510

Chcete snad tvrdit, že si dnešní český národ potřebuje uvěvomovat své kořeny nad slovanskou epopejí, a že epopej nemá cizincům co říci? To by  ta galerie zela prázdnotou. Naopak, epopej je výjimečným uměleckým dílem, které jezdí obdivovat znalci umění i laici z celého světa. Epopej je jedním z děl, kterými se můžeme před celým světem chlubit, co český národ dokázal. Každý kulturní národ se snaží své umělecké poklady maximálně vytěžit pro ekonomický přínos. Jen my to nedokážeme.

+1/0
18.4.2015 9:33

O69t62a51k34a14r 54Š59p30a59č34e23k 5601532102149

Pane Kuttelwaschere, nesvádějte věrolomnou nedbalost města Prahy na Masarykův čechoslovakismus, kterým on naopak naplňoval slovanofilský odkaz Muchův. Copak Češi a Slováci nejsou slovanskými národy? Máte to buď nějaké popletené, ale nejspíš jenom trollujete. Nazývat Masaryka západním agentem tomu nasvědčuje.

0/0
1.8.2015 13:49

M61i23r38o43s20l48a66v 22S71u29c15h19y 5950869540640

A co takhle postavit v Praze největší galerii na světě. Sto pater nad zem, sto pater pod zem, a svézt do ní úplně všechny památky z celé republiky. V každém desátém patře by mohl být folklórní koutek, kde by se každý den předváděly naše lidové tradice - jízda králů, masopustní masky, velikonoční zvyky, ... Chudáci turisté by se nemuseli trmácet do regionů, všechno by viděli na jednom místě.

+5/0
16.4.2015 20:24

R66o83b62e10r36t 49Š21i93m85e21č70e16k 6635181618778

já nevím proč tam ty obrazy Praha nenechala alespoň do doby, než bude mít ty obrazy kde vystavit...

+8/0
16.4.2015 19:48

P14e29t77r 33V31e20s36e78l50ý 2579428373266

Bo praha

+3/0
16.4.2015 20:15

V10o94j62t75ě71c22h 34A13n88t20o74š 9123661374566

A co Blanka tam je místa dost .

+4/0
16.4.2015 17:19

J39a14n 44S66t10o37d84o74l76a 7271840253360

Když už je v Praze nové vedení, tak by měli poslat Muchu zpátky do Moravského Krumlova. V Praze je hodně věcí k vidění, Mucha zde zaniká. Peníze to nepřinese nikomu, do Veletržáku chodí pořád stejně lidí  jako před Muchou. Nový barák je blbost. Velká investice, velké provozní náklady, návštěvnost nedostatečná. 

V Moravském Krumlově to bylo pěkné. Z Prahy si tam spousta turistů udělá denní výlet. Tudíž zůstanou v Praze o den déle. To znamená plnější hotely, plnější restaurace. Moravský Krumlov ze vstupného pokryje provoz (v Praze vstupné nepokryje nic), plus bude mít malý zisk z místního občerstvení. Je to dobré pro Prahu, MK i pro turisty, kteří se podívají i mimo Prahu.

+17/0
16.4.2015 16:46

J30i71ř20í 49K26h41e20i49l 9576804590293

PřesněR^

+5/0
16.4.2015 18:15

J51i13r12i 61J49a76v91u15r91e21k 7506292562616

Vzhledem k tomu, jak se v Krumlově chovali, když skončila zápůjční doba těch obrazů, tak už tam nikdy nikdo nic dlouhodobě nezapůjčí. Je to škoda, ale mohou si za to sami.

+1/−1
16.4.2015 20:24

O48t81a19k46a48r 50Š50p24a63č71e78k 5631622182559

"Zápůjční doba" poskytnutá Prahou skončila marným uplynutím lhůty, kterou městu stanovil Alfons Mucha ke zřízení trvalého důstojného stánku pro svůj dar. Tuto podmínku Praha nesplnila a tím pozbyla svůj nárok ve prospěch Muchových dědiců. John Mucha s umístěním v zámeckých prostorách v Moravském Krumlově souhlasil. Praha pozbyla na vlastnictví Muchova díla morální i právní nárok. Kdo jsou ti velezrádci tuneláři, co prosazují zašantročení Slovanské epopeje do Asie? Zasluhují určitě aspoň dvojnásobek trestu pro hejtmana Ratha. Nebo přinejmenším novou pražskou defenestraci.

0/0
1.8.2015 13:29

V95a19c62l41a64v 47W86a17n82d71e34r72e74r 8168726199702

Jako moravakovi mi zacina byt lito, ze Mucha tohle dilo vůbec namaloval. A to jsem si nikdy nemyslel, ze tuhle vetu muzu nekdy vypustit z huby.

+2/0
16.4.2015 16:24

M66a16t93o70u97š 17B66á95r57t72a 4486490536938

Slovanská epopej je dílo pochybné umělecké a především ideové hodnoty, s nímž Mucha přišel o několik desítek let později. Ideální je poslat celou sbírku na výstavy po světě, dokud se doma nenajde smysluplné řešení.

+3/−1
16.4.2015 15:38

O80t81a52k60a56r 12Š42p48a78č76e56k 5451702422779

Ještě štěstí, že známe názor takového slovutného odborníka na umělecké a ideové hodnoty, jakým je Matouš Bárta. Jenom nechápu, proč (podle Bárty) takové dílo POCHYBNÉ umělecké hodnoty posílat na výstavy po světě, vždyť bychom tím dělali České republice jenom ostudu! Kdo je Matouš Bárta? Přečtěte si o něm na google.cz. Na otázku Koho bys chtěl(a) potkat? odpovídá:

  "Chtěl bych potkat lidi, které bych zajímal". Stačí?

0/0
1.8.2015 14:23

A40l52e95š 64V83o91d63i10č88k98a 4612883918248

"Legendární cyklus pláten, která jsou národní kulturní památkou, věnoval Mucha Praze pod podmínkou, že pro dílo vybuduje samostatnou výstavní síň."

Tím je snad řečeno vše podstatné. Pokud doposud, za ta desetiletí, nebyla Praha schopna nic takového vybudovat, plátna/dílo ji nenáleží. Čili se nedivte tomu, že jediný "tahák", který do Moravského Krumlova táhl turisty, Prahou uzurpován bez splněné podmínky tvůrce, vzbudil takovou vlnu nevole a kritiky. Praha ma spoustu kulturních památek a lákadel. . .  Možná i díky tomu se po dlouhá léta nenašlo dostatek prostředků na opravu zámku v Moravském Krumlově.

+18/0
16.4.2015 15:06
Foto

S93t92á36ň10a 28K73o26m71o73r33o39u92s20o70v32á 3385303757239

Tak. Praha má dost památek, hlavně že rychle a nekompromisně odvezli - a nechali být.Rv

+5/−1
16.4.2015 15:44

B10o91h87u55s84l52a15v 80K30r62á67l41í18k 2491220789576

Takže Praha vlastníkem není. A Moravskému Krumlovu dílo někdo věnoval? S jakými podmínkami? Nebo o tom bude rozhodovat věrný Slovan John?

+2/−4
16.4.2015 16:45

O82t29a97k68a53r 10Š59p85a93č60e63k 5431332742989

Věrný Slovan John Mucha, zákonný dědic, souhlasil s ponecháním Slovanské epopeje v Moravském Krumlově. S čím souhlasí věrný Slovan Bohuslav Králík? Se zašantrošením Slovanské epopeje do Asie?

0/0
1.8.2015 14:36

J69i10r45i 38J51a86v55u79r64e15k 7836632332216

Sice hezky citujete z článku, ale měl byste se zaměřit spíš na to, co je napsáno v těch darovacích smlouvách. Tam Mucha ty obrazy daruje bez podmínky na novou výstavní síň. Tím, na čem se Mucha dohodl s Cranem pak samozřejmě není město Praha nijak vázáno (uzavřením dohody mezi dvěma lidmi nelze nikomu třetímu nařídit, co musí udělat).

0/−1
16.4.2015 21:23

O60t44a36k51a33r 68Š75p75a63č23e96k 5361912512289

Pane Javurku, dejte prosím nám nevědomým link na Vámi zmíněné darovací smlouvy, ať se můžeme poučit.  A kdo je, prosím Vás, ten Cran(e)?

0/0
1.8.2015 14:51

E39v80ž60e61n 32P12o65l61á65k 3988928771443

Možná kdyby v Krumlově uměli slušně poprosit a ne nadávat, mohla jim zůstat.

0/−1
16.4.2015 21:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.