Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kam s Muchovou Slovanskou epopejí? Praha to znovu řeší

Praha se znovu zabývá otázkou, kam umístit Muchovu Slovanskou epopej. Momentálně se prý uvažuje o postavení výstavní haly na soukromém pozemku v centru města. Právě to totiž byla umělcova podmínka pro vydání pláten Praze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B61l10a74h90o70m40í56r 36S24k60o11u56p17ý 8687260308271

Je to jasné, Praze chybí turisté. Má tak málo turistických lákadel a historických památek, že nutně musí okrádat jiné regiony o ty jejich. Díky moc!

0/0
10.6.2015 12:56

K64a38r73e88l 56P26ů67č69e81k 6345173720160

Tak měli b...i nechat v Moravských Budějovicích.

+1/0
17.4.2015 8:16

K64a24r39e60l 59K97u13t61t48e40l87w32a18s24c20h33e17r 2841191114523

Za pár let to bude 100 let co Mucha věnoval Slovanskou epopej Praze.Vytvořil toto dílo proto, aby slovanské národy a český národ vzláště, nikdy nezapoměly na svoje předky, na jejich historický odkaz a nekonečný zápas o vlastní identitu.Bohužel do dnešního dne žádný režim vládnoucí v českých zemích toto poselství nevzal za vlastní a proto nebyla nikdy splněna Muchova podmínka.Masaryk se svým čechoslovakismem jako západní agent neměl nejmenší zájem to prosazovat, před Hitlerem se dílo muselo "uklidit", pro komunisty to nebylo vůbec "zajímavé" a Havel jako agent Západu pokračoval v krocích Masarykových.Dílo bylo odsunuto na nevýznamné místo pryč z očí národa.Toto odsouvání pokračuje i nadále o čemž svědčí dlouhodobé zápujčky do vzdáleného zámoří.Skutečné dějiny slovanstva totiž nesmějí být středem zájmu veřejnosti a když, tak jen cíleně přetlumočeny "nezávislými historiky" typu Putna a spol.Ubohost těchto levicových "intelektuálů", kteří se nestydí dehonestovat vlastní předky a vlastní národ je zarážející.Neuvědomují si tito vlastizrádci, že bez národního obrození v 19. století by dnes hovořili německy?Vážení diskutující, prostudujte si historii evropských dějin alespoň od roku 1526 a potom pište svoje názory na tak vážná témata, jako je například Instalace Slovanské epopeje Alfonze Muchy v Praze.

+1/−3
16.4.2015 21:04

D55a17d66a51k 15P82e17t30r 7871150484638

Každá historická událost nebo dění má několik výkladů. Vámi uváděný rok 1526, asi byl šestku vyměnil za  nulu, podle mého výkladu.

0/0
17.4.2015 5:28

K17a94r86e27l 56K19u28t27t65e26l96w84a65s48c11h56e46r 2731481964713

Pane Petře, letopočet 1526 L.P. je rok kdy zahynul u Moháče český král Ludvík.Je to rok, kdy nastoupili na český trůn Habsburgové a začala postupná germanizace.Studujte více dějiny a potom pište.

0/0
17.4.2015 19:32

M63i18r17o71s19l54a24v 94A41d59a34m48k68o10v28i33c 2169600753

Jo, tak skutecne dejiny slovanstva - a co si, Kefalin, predstavujete pod takym slovom "slovanstvo"? Slovan, ktery se vam nelibi, je podle vas zapadni agent. Ty do slovanstva pocitate nebo ne?

0/0
17.4.2015 7:22

K90a83r85e39l 19K81u84t65t81e59l82w24a66s51c91h53e85r 2781541464643

Pane Adamkoviči, viděl jste někdy Slovanskou epopej?Dějiny slovanských národů jsou v souhrnu dějiny slovanstva.Ano, máte pravdu.Slovan, který škodí vlastnímu národu, se mě nelíbí a je to vlastizdrádce.Bohužel jsou to vždy Slované a jejich národnost jim nikdo nemůže sebrat.V českém národě je ta tradice dlouhá a začíná křtem několika českých velmožů v Řezně, přes zradu Miloty z Dědic, "tatíčka" Masaryka až k dnešním "loutkám" poklonkujícím bruselským a americkým protektorům.

0/0
17.4.2015 20:02

M13i31r34o65s71l45a96v 48S81u33c40h23y 5710169860760

Když už jste uvedl historické souvislosti, tak je třeba také uvést následující: Mucha začal tvořit epopej ještě "za Rakouska" a dokončil ji v roce 1928. Bylo to tedy v době, kdy český národ potřeboval povzbudit ve svém národním cítění. Český národ se hledal, přeci jenom 1000 let byly Čechy součástí Německa (Svatá říše římská národa německého - tak zněl celý název). Je logické, že v této době dílo odkázal Praze - zde se soustředilo české národní uvědomění, a upřímně řečeno, ostatní velká města byla mnohem více germanizována.

Smutné je, že Praha do dnes nedokázala muchův odkaz naplnit tím, že epopeji vystaví adekvátní kulturní stánek. To byla jedna z podmínek. Praha jenom chce, ale nedokáže nabízet. Český národ - to není jen Praha. A podívejme se pravdě do očí - muchova Slovanská epopej nepřiláká do Prahy či Česka více turistů. Pokud ale budou podobná díla světového formátu umístěná v regionech, přilákají do regionů turisty, kteří si díky tomu prodlouží svůj pobyt. To je efekt několikanásobně větší.

+1/0
17.4.2015 10:18

K78a97r89e33l 87K42u45t57t45e67l96w76a55s42c53h60e23r 2211861624613

Pane Suchý, Svatá říše římská německého národa vznikla na troskách Východofranské říše a byl to volný svazek zcela autonomních států, státečků a svobodných měst.České království z nich bylo v dobách přemyslovců nejbohatší a vojensky nejsilnější /Přemysl Otakar II./.Český král byl jedním z volitelů římského císaře.V 19.století se v Praze , jakožto hlavním městě království,  soustředily obrozenecké síly, ale jejich síla pramenila právě z venkova.Venkov hovořil česky a s příchodem průmyslové revoluce nastal příliv českého živlu do poněmčených měst a situaci radikálně změnil.Mucha chtěl svým dílem vytvořit něco podobného, jako bylo a je Národní divadlo a Národní muzeum, samozřejmě v daleko menším "vydání".Chtěl, aby národ nezapoměl, kde jsou jeho kořeny.Dílo bylo vytvořeno pro český národ, ne pro turistické atrakce.

0/0
17.4.2015 20:17

M72i46r45o87s27l98a35v 52S10u94c44h14y 5760179800640

Chcete snad tvrdit, že si dnešní český národ potřebuje uvěvomovat své kořeny nad slovanskou epopejí, a že epopej nemá cizincům co říci? To by  ta galerie zela prázdnotou. Naopak, epopej je výjimečným uměleckým dílem, které jezdí obdivovat znalci umění i laici z celého světa. Epopej je jedním z děl, kterými se můžeme před celým světem chlubit, co český národ dokázal. Každý kulturní národ se snaží své umělecké poklady maximálně vytěžit pro ekonomický přínos. Jen my to nedokážeme.

+1/0
18.4.2015 9:33

O23t75a70k84a75r 30Š14p48a30č91e49k 5791792982599

Pane Kuttelwaschere, nesvádějte věrolomnou nedbalost města Prahy na Masarykův čechoslovakismus, kterým on naopak naplňoval slovanofilský odkaz Muchův. Copak Češi a Slováci nejsou slovanskými národy? Máte to buď nějaké popletené, ale nejspíš jenom trollujete. Nazývat Masaryka západním agentem tomu nasvědčuje.

0/0
1.8.2015 13:49

M28i34r24o16s60l53a45v 70S42u19c14h44y 5710619710780

A co takhle postavit v Praze největší galerii na světě. Sto pater nad zem, sto pater pod zem, a svézt do ní úplně všechny památky z celé republiky. V každém desátém patře by mohl být folklórní koutek, kde by se každý den předváděly naše lidové tradice - jízda králů, masopustní masky, velikonoční zvyky, ... Chudáci turisté by se nemuseli trmácet do regionů, všechno by viděli na jednom místě.

+5/0
16.4.2015 20:24

R34o71b94e10r45t 25Š76i85m52e41č96e66k 6345591558728

já nevím proč tam ty obrazy Praha nenechala alespoň do doby, než bude mít ty obrazy kde vystavit...

+8/0
16.4.2015 19:48

P11e44t26r 79V61e10s30e21l76ý 2149388753716

Bo praha

+3/0
16.4.2015 20:15

V84o42j85t57ě22c24h 17A83n98t24o12š 9563381634296

A co Blanka tam je místa dost .

+4/0
16.4.2015 17:19

J56a77n 46S82t62o40d43o37l45a 7911260343510

Když už je v Praze nové vedení, tak by měli poslat Muchu zpátky do Moravského Krumlova. V Praze je hodně věcí k vidění, Mucha zde zaniká. Peníze to nepřinese nikomu, do Veletržáku chodí pořád stejně lidí  jako před Muchou. Nový barák je blbost. Velká investice, velké provozní náklady, návštěvnost nedostatečná. 

V Moravském Krumlově to bylo pěkné. Z Prahy si tam spousta turistů udělá denní výlet. Tudíž zůstanou v Praze o den déle. To znamená plnější hotely, plnější restaurace. Moravský Krumlov ze vstupného pokryje provoz (v Praze vstupné nepokryje nic), plus bude mít malý zisk z místního občerstvení. Je to dobré pro Prahu, MK i pro turisty, kteří se podívají i mimo Prahu.

+17/0
16.4.2015 16:46

J83i32ř40í 86K11h23e66i98l 9206194210443

PřesněR^

+5/0
16.4.2015 18:15

J47i88r11i 29J23a32v33u46r11e63k 7986672552226

Vzhledem k tomu, jak se v Krumlově chovali, když skončila zápůjční doba těch obrazů, tak už tam nikdy nikdo nic dlouhodobě nezapůjčí. Je to škoda, ale mohou si za to sami.

+1/−1
16.4.2015 20:24

O40t50a14k50a65r 95Š89p65a10č76e82k 5251552242959

"Zápůjční doba" poskytnutá Prahou skončila marným uplynutím lhůty, kterou městu stanovil Alfons Mucha ke zřízení trvalého důstojného stánku pro svůj dar. Tuto podmínku Praha nesplnila a tím pozbyla svůj nárok ve prospěch Muchových dědiců. John Mucha s umístěním v zámeckých prostorách v Moravském Krumlově souhlasil. Praha pozbyla na vlastnictví Muchova díla morální i právní nárok. Kdo jsou ti velezrádci tuneláři, co prosazují zašantročení Slovanské epopeje do Asie? Zasluhují určitě aspoň dvojnásobek trestu pro hejtmana Ratha. Nebo přinejmenším novou pražskou defenestraci.

0/0
1.8.2015 13:29

V29a45c68l34a47v 24W51a42n17d31e68r92e87r 8508296329722

Jako moravakovi mi zacina byt lito, ze Mucha tohle dilo vůbec namaloval. A to jsem si nikdy nemyslel, ze tuhle vetu muzu nekdy vypustit z huby.

+2/0
16.4.2015 16:24

M41a87t82o26u93š 69B52á25r54t81a 4876340466978

Slovanská epopej je dílo pochybné umělecké a především ideové hodnoty, s nímž Mucha přišel o několik desítek let později. Ideální je poslat celou sbírku na výstavy po světě, dokud se doma nenajde smysluplné řešení.

+3/−1
16.4.2015 15:38

O76t19a49k80a28r 40Š43p18a96č87e18k 5961292962139

Ještě štěstí, že známe názor takového slovutného odborníka na umělecké a ideové hodnoty, jakým je Matouš Bárta. Jenom nechápu, proč (podle Bárty) takové dílo POCHYBNÉ umělecké hodnoty posílat na výstavy po světě, vždyť bychom tím dělali České republice jenom ostudu! Kdo je Matouš Bárta? Přečtěte si o něm na google.cz. Na otázku Koho bys chtěl(a) potkat? odpovídá:

  "Chtěl bych potkat lidi, které bych zajímal". Stačí?

0/0
1.8.2015 14:23

A12l24e79š 53V20o83d66i41č79k34a 4752253188928

"Legendární cyklus pláten, která jsou národní kulturní památkou, věnoval Mucha Praze pod podmínkou, že pro dílo vybuduje samostatnou výstavní síň."

Tím je snad řečeno vše podstatné. Pokud doposud, za ta desetiletí, nebyla Praha schopna nic takového vybudovat, plátna/dílo ji nenáleží. Čili se nedivte tomu, že jediný "tahák", který do Moravského Krumlova táhl turisty, Prahou uzurpován bez splněné podmínky tvůrce, vzbudil takovou vlnu nevole a kritiky. Praha ma spoustu kulturních památek a lákadel. . .  Možná i díky tomu se po dlouhá léta nenašlo dostatek prostředků na opravu zámku v Moravském Krumlově.

+18/0
16.4.2015 15:06

S42t63á17ň70a 32K91o83m47o68r10o91u39s33o90v94á 3175963497559

Tak. Praha má dost památek, hlavně že rychle a nekompromisně odvezli - a nechali být.Rv

+5/−1
16.4.2015 15:44

B22o52h67u17s80l35a24v 19K76r68á56l52í25k 2341240649346

Takže Praha vlastníkem není. A Moravskému Krumlovu dílo někdo věnoval? S jakými podmínkami? Nebo o tom bude rozhodovat věrný Slovan John?

+2/−4
16.4.2015 16:45

O10t35a96k15a28r 63Š54p78a60č79e59k 5751452712369

Věrný Slovan John Mucha, zákonný dědic, souhlasil s ponecháním Slovanské epopeje v Moravském Krumlově. S čím souhlasí věrný Slovan Bohuslav Králík? Se zašantrošením Slovanské epopeje do Asie?

0/0
1.8.2015 14:36

J35i68r95i 49J73a55v36u44r17e82k 7166782222576

Sice hezky citujete z článku, ale měl byste se zaměřit spíš na to, co je napsáno v těch darovacích smlouvách. Tam Mucha ty obrazy daruje bez podmínky na novou výstavní síň. Tím, na čem se Mucha dohodl s Cranem pak samozřejmě není město Praha nijak vázáno (uzavřením dohody mezi dvěma lidmi nelze nikomu třetímu nařídit, co musí udělat).

0/−1
16.4.2015 21:23

O76t15a18k35a69r 17Š71p52a50č92e88k 5221382292549

Pane Javurku, dejte prosím nám nevědomým link na Vámi zmíněné darovací smlouvy, ať se můžeme poučit.  A kdo je, prosím Vás, ten Cran(e)?

0/0
1.8.2015 14:51

E63v42ž40e95n 29P26o55l38á74k 3898788721893

Možná kdyby v Krumlově uměli slušně poprosit a ne nadávat, mohla jim zůstat.

0/−1
16.4.2015 21:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.