Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Inspekce šetří nehodu v Modřanech, nevylučuje ani poruchu semaforů

Policie ani Drážní inspekce zatím stále nevědí, kdo může za úterní srážku tramvaje a autobusu na křižovatce v pražských Modřanech. Podle svědků údajně nebyly v pořádku semafory. To však společnost spravující světelnou signalizaci v metropoli odmítá. Nehoda si vyžádala více než dvě desítky zraněných.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K76a12r19e97l 82D47r53d10a 6693675387839

1) Na závady semaforů věřím také. Bývaly časté nehody na Průmyslové ve Štěrboholech. Tehdy tady také semafory dlouhodobě blbly. Třeba v mém směru během několika cyklů nedaly zelenou.

  Nic se neprokázalo. Nehody byly drsné, Sanitky měly práci. Dost hloupé.

  2) Další semafor před LIDLem na Hájích na Opatovské. Nejde o nehody, ale semafor tady ve směru na Uhříněves problikne červenou a hned zelenou. Řidiči MHD na to reagují a udělají prudkým přibrzděním z cestujících prejt. Dělal to nový semafor po výstavbě, zda to dělá i nyní nevím. 

  (Ale tento semafor byl pověstný. Byl na něj spáchán atentát. Místní Robin Hood ho po výstavbě okamžitě zlikvidoval a čekalo se rok na jeho opravu. Hrdina... Aneb, je i občanské řešení.) ;-D

  3) Při nehodě jak nabrala tramvaj hasičské auto a to zabilo cizince na I.P. Pavlova, tak se řešilo, že řidiči tramvají běžně "jezdí na červenou". Resp. semafor pro tramvaje nemá "žlutou", takže řidič má právo si odpočítat nějaké vteřiny a projíždět i znamená "stůj". Pochopil jsem, že tramvaje vlastně jezdí podle plotu a jen na odhad. Tedy, semafory nejsou u tramvají jednoznačné a řidič uplatňuje subjektivní odhad.

  To samozřejmě může mást ostatní řidiče. 

  Navíc tramvaj je pěkně dlouhá. Takže blokování ostatního provozu je tramvajovým sportem. Třeba na Olšanském náměstí dost často vidím, že auta již mají žlutou a já bych do křižovatky s autem již nevjel, ale tramvaj si pohodově křižovatkou projíždí a řidič má patrně radost, že auta v kolmém směru musí během své zelené čekat, než celá dlouhááááá tramvaj prokodrcá křižovatkou. ;-D

0/−6
30.4.2015 6:42

P35e26t69r 24V73e29s86e31l39ý 2809338513656

To je hezký blábol s tím odpočítáváním vteřin. To máte z vlastní hlavy?

+1/0
30.4.2015 9:36

K60a43r52e30l 67D12r81d18a 6643765567279

Díky za minusy od řidičů tramvají. To by jeden nevěřil, kdo také smí v Praze řídit tramvaj. Zrušme v Praze tramvaje! Jsou nebezpečné, zabíjí obyvatele Prahy a řídí je zcela nepoučitelní, nevychovaní a arogantní řidiči. (Omlouvám se těm několika málo slušným, na které to neplatí.) ;-)

  Jinak jsem vcelku přesně ocitoval wikipedii. Co tady neplatí?

  "Návěstidlem lze dávat tyto signály: Stůj... Signál Stůj má podle § 71 odst. 7 zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, obdobný význam jako signál se žlutým světlem "Pozor!" na semaforech tříbarevné soustavy, tedy pokud řidič již nemůže bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě."...

  "Nynější signalizace pomocí čtyřbodového návěstidla je považováno za čím dál méně vyhovující. Jeho nevýhodami je špatná čitelnost na zábrzdnou vzdálenost, absence signálu "pozor" před změnou signálu na "stůj", absence signálu "pozor" před změnou signálu na "volno". Legislativním nedostatkem je, že Zákon o silničním provozu ani jeho prováděcí vyhláška nestanoví dostatečně přesně povinnosti, které z jednotlivých druhů signálů plynou pro řidiče tramvaje. Absence signálu "pozor" začala být mediálně diskutována zejména po sérii televizních reportáží televize Nova 12 a 13. srpna 2006 o tom, jak tramvaje projíždějí křižovatky na signál "Stůj!".

  "Ve čtvrtek 15. června 2006 večer na náměstí I. P. Pavlova vozidlo hasičské záchranné služby se zapnutým výstražným majákem vjelo ve směru od Sokolské ulice do cesty tramvaji linky 6 jedoucí od Tylova náměstí, která projížděla křižovatkou na signál "volno" a již nestačila zastavit. Náraz tramvaje odhodila hasičské auto na chodník, kde jím byli těžce zranění dva chodci čekající u přechodu. Třicetiletá albánská studentka ekonomie Jonada Rrapo přišla úrazem o nohy, její třicetiletý manžel utrpěl mnohočetná vážná poranění a po 11 měsících zemřel. Čtyři hasiči ve voze byli zraněni lehce."

0/0
30.4.2015 14:29

K50a60r27e26l 41D62r13d69a 6203355497419

Tedy, stále stejná arogantní písnička. Tramvaje smí po Praze jezdit rychle, ostře a bezohledně, a koneckonců i kašlat na dopravní předpisy. Pokud se něco vážného semele, tak se dá donekonečna tvrdit, "je to drážní vozidlo, nezastaví na fleku, nazdar, čest práci". ;-D

0/−1
30.4.2015 14:36

P48e82t97r 71L37u95d94a78n66e41k 1327144117793

a ještě ty hajzlové tramvajácký projížděj tou křižovatkou přes výhybky co nejpomaleji místo toho aby na to šlápli, co?

0/−1
1.5.2015 8:35

K12a65r55e74l 69D49r22d95a 6323675697159

Na oranžovou vjede do křižovatky, kterou nemůže opustit včas, jen nebezpečný hulvát. ;-)

0/0
2.5.2015 19:02

P97a28v30e81l 55O34d92r20a80z83i13l 6204799687810

Hulvát je ten, kdo neumožní dokončit jízdní úkon.

0/0
28.5.2015 10:57

M77i60l18a37n 22V24e61s60e46l24ý 1448641103296

konkrétně k Olšanskému náměstí: tramvaj jedoucí z náměstí směr Olšanská si dokáže přidržet volno, shodí ho ve chvíli, kdy vjede do křižovatky( čidlo je na troleji, taková jakoby vidlička) a jelikož jede do výhybky, tak má povolenou maximální rychlost 15 km/h, vyklízecí doba nestačí k tomu, aby opustila křižovatku dříve, než koliznímu směru padne zelená

+1/0
3.5.2015 2:41

K12a32r96e76l 58D84r84d96a 6213905977289

Přidržet volno? Auta ve shodném směru ale mají oranžovou a červenou. Zřejmě zbytečně. Tramvaj tedy vyhradí celou křižovatku jen pro sebe?

0/0
3.5.2015 10:10

M62i44l93a11n 67V44e45s23e40l56ý 1898461663826

tramvaj se navolí do signalizace už v prostoru zastávky a semafor po určitou dobu čeká se signálem volno, shodí ho ve chvíli, kdy je čelo tramvaje přímo pod semaforem.... v tu chvíli naskočí i oranžová a pak červená

v tu chvíli má před sebou cca 30 m jízdy rychlostí do 15 km/h

0/0
3.5.2015 11:11

D66a20v68i91d 90Z38a33j72d18á56k 8705142280751

Takze tramvajak ma volno,tak proste jede,i kdyz tam je autobus?No to snad ne.

+1/−1
29.4.2015 23:36

K32a39r10e33l 62W41a83t78z50k63o 9416837167466

Někde jsem četl, že je možné se do takového systému nabourat z venku. Jde-li to v tomhle to netuším.

0/0
29.4.2015 22:15

P98e54t42r 60M19i74c27h74a38l28č98í68k 9947896359463

já myslím že ano, dnes se na vše instaluje dálkový dohled a řízení.

0/0
29.4.2015 22:17

Z40d62e25n68ě89k 10Z55a65b82a35v98a 1872694156594

jako ing z oboru - já myslím že né.;-)

Dálkové řízení neřídí jednotlivá světla - jen může měnit/upravovat atd. fáze cyklu. Základní bezpečnostní logika - velmi velmi zjednodušeně aby nešly současně kolizní směry - je vždy v místě, a je snaha aby byla tzv. fail-to-safe. Podobně jako to má železniční zab.zař. Tedy při poruše do bezpečnějšího stavu. Na dráze červená všude (resp. méně povolující znak), u SSZ se buď signalizace vypne sama, nebo jde na kmitavou žlutou.

0/0
30.4.2015 13:20

P17e32t85r 72M63i24c19h94a53l57č57í11k 9807336939463

Pracovníci Eltodo ihned po nehodě semafory zkontrolovali ................

Takže stopy po nefunkčních semaforech už nikdy nikdo nenajde.

V takových případech by se mělo místo nehody zapečetit a nevpustit nikoho, kdo by mohl manipulovat s výsledkem vyšetřování. Zejména pak ten, kdo je zodpovědný za provoz semaforů.

+9/0
29.4.2015 21:52

J92a52n 13F33i78a67l47a 7554987975769

Jednou jsem zažil poruchu semaforů, kdy z hlavní ulice měl semafor spálenou žárovku, takže nesvítilo nic a auta jezdila, z vedlejší svítila zelená a auta vjížděla na hlavní také. Proti tomuto stavu je elektronika semaforu ochráněna, avšak ochrana byla porouchaná.

+1/0
29.4.2015 20:18

K76a83r74e39l 14N33ě68m91e46c 2183264716328

Naštěstí se to obešlo bez ztráty na životech, na rozdíl od tehdejší situace v Brně.

0/0
29.4.2015 20:17

P30a67v71e21l 42S98v74o41b88o87d15a 3449662810802

Takže pokud mi padne zelená, sedím v Tatře, tak prostě jedu a sejmu toho šmejda ve Feldě ?

+2/−1
29.4.2015 19:53

J64a47n 41K21a78č28e52r 4760229419563

Vylučuje, nevylučuje. Fakt je, že semafor takto selhat nemůže. Není to technicky možné.:-P

0/−7
29.4.2015 19:45

J38a76n 79F79i12a21l95a 7364237105339

Jako elektronik vás můžu ujistit, že to možné je. Silniční semafor je signalizační zařízení, na rozdíl od železničního semaforu, což je zabezpečovací zařízení. Rozdíl je v jištění poruch. Například relé v signalizačním zařízení má vratnou pružinu, která může prasknout, relé v zabezpečovacím zařízení rozpíná vlivem gravitace.

+4/0
29.4.2015 20:21
Foto

M44a87r94t68i93n 47O51c86h 7539614775526

A když se relé zapeče?

0/0
29.4.2015 23:37

Z16d84e87n55ě91k 91Z88a31b61a10v41a 1582384636854

chytrej hoch - kontkty jsou z nespékavých materiálů (obvykle uhlík/kov), konstrukce zajišťuje, aby se svazek pohyboval společně. To platí pro relé I. tř. V mobilních zařízeních (loko část) to je tuším II. tř, a tam na gravitaci nemůžete spoléhat. Odpad relé se musí kontrolovat obvodovým řešením. Ale jinak to je velké téma :-) Sem to ale těžko psát vše.

0/0
30.4.2015 13:24

T78o69m51á57š 26K72n41a12i53f25l 6193340157350

Titanik byl taky nepotopitelný.

+6/0
29.4.2015 20:35

Z35d86e94n60ě33k 73Z94a23b64a13v43a 1342774716444

nebyl - ale konstruktéři se poučili. Jasně - Costa Concordia... ;-)

0/0
30.4.2015 13:25

J55i45ř40í 39K60r71e27j11č13í60k 2787748814436

Samozřejmě může. Takových "nemožných" závad už bylo...

+1/0
29.4.2015 22:13

J40i82ř67í 82B95r36a22b46e97c 3147899902652

Manželka, která tam jezdí denně autobusem 165, mi včera řekla, že se jí nezdálo chování semaforů. Není řidička, ale semafory se chovaly jinak než obvykle.

+1/0
29.4.2015 19:20

P15e48t24r 91M94i69c67h97a78l77č93í54k 9627186859903

Po nehodě se na funkčnost dívala firma Eltodo., čili závada se už nikdy nenajde.

+3/0
29.4.2015 21:56

P98e53t97r 23S78v33o29b75o50d81a 9445317184470

Vzhledem k tomu, ze ta tramvaj odhodila ten autobus na ten bily mercedes, ktery projizdel krizovatkou v opacnem smeru, a byl teprve pred kolejemi, je pravdepodobnejsi, ze auta normalne projizdela na zelenou a do krizovatky necekane vjela tramvaj. Auta jedouci z kopce k nemocnici maji cervenou driv kvuli lidem jedoucim od nemocnice doleva na Generala Sisky. I kdyby mercedes vjizdel na oranzovou nebo tesne na cervenou, autobus tam byl na zelenou.

+3/0
29.4.2015 19:19

P35e48t69r 16R21u62m88p67l83i14k 4239457609143

tu skřín od semaforů měla policie zaplombovat, jestli smazali v počítači chyby, tak už to nikdo nezjistí.

+3/0
29.4.2015 19:16

I72v38a42n 28R36ö55z97l59e90r 4772858803280

Ta krizovatka zaznam ma. Asi 10 kamer na vsech okolnich sloupech. A funkcnich! Presvedcila me o tom pri spolecnem prohlizeni fotek Policie CR, kdyz jsem to tam jednou "protahnul" na oranzovo-cervenou.

+4/0
29.4.2015 19:11

T47o51m22á34š 46K89n41a52i54f84l 6563950337120

Jenže ty kamery foti. Nenataci.

0/0
29.4.2015 20:36

G41a69b92r98i43e72l 25H13o22r49t26e94n 9621489743574

Tam pokud se nepletu nejde o možný souběh zelené v kolizních směrech, ale zelené pro odbočení pro auta a návěsti volno pro tramvaje, čili bych na místě pana Eltodo sebejistá prohlášení rozhodně odpustil.:-P

+4/−2
29.4.2015 18:44

V91á30c40l43a50v 25J70o79n76á55š 8292613272533

Autobus ale neodbocoval ale jel rovne

+3/0
29.4.2015 19:06

J85a31n 12S53t66o89d96o77l52a 7171130443390

Pro zajímavost. Šéf Eltoda bydlí kousek od místa nehody.

+3/0
29.4.2015 18:43

B72o18h51u36s92l76a96v 92K36r64á88l60í25k 2981230329876

"Pokud má i ta křižovatka nějaký záznam" - tak to je hodně jedovaté popíchnutí. Hlavně že šéf Eltoda je si naprosto jistý, asi jako Zeman.

+3/−2
29.4.2015 18:34

P53e62t84r 68R63ů93ž91i19č80k84a 3594234770324

No jo zamestnanci fy

0/0
29.4.2015 20:22

P40e16t85r 96R71ů34ž28i35č84k30a 3604594660234

No jo zamestnanci Eltoda jsou vsichni tak trochu zvlastni...vlastni zkusenost...

+1/0
29.4.2015 20:23

J92a50k89u83b 55F63e63i49f59a69r 7199239586279

Njn, tzv. inteligentní křižovatka, která dává přednost tramvajím. Už nekolikrát jsem by svědkem situace, kdy blikla zelená, auto nebo bus se rozjede a hned červená a rozjetá tramvaj má volno. Až do včerejška tato úžasná křižovatka pouze vytvářela zbytečné kolony. Teď ovšem šlo již o život. Takové nesmysly by se měly zrušit.

+10/−5
29.4.2015 18:17

L21u90d47ě78k 57N42ě58m53e38c 5115511962694

U nás fungují normálně. Stačí trochu sledovat provoz a světla.

+2/−3
29.4.2015 18:31

Š27t77ě64p18á14n 37F78r26i39e93d74r67i23c67h 4894564260869

V Hostivaři, na Švehlovce, v loni po rekonstrukci tramvajové tratě, zas zcela novej inteligentní semafor na podobně rušné křižovatce odmítal neustále fungovat. Asi měsíc trvalo než byli schopni ten semafor trvale rozchodit.

+1/0
29.4.2015 18:39

J57i75ř10í 24K92r81e80j11č33í63k 2487228874426

V preferenci problém obvykle není, pokud je dobře nastavená, tak pomáhá všem.

Problém je v tom, že jí Eltodo neumí správně nastavit a pak naopak všem škodí. ;-(

+4/−2
29.4.2015 19:05

J57a93k46u71b 94F61e15i84f79a11r 7809969716219

Preference nepomáhá všem, ale preferovanému.

+3/0
29.4.2015 20:05

Z44d73e68n96e22k 24V92r31b68a 8139845813367

Ano. Průser ale je, když díky idiotsky nastavené preferenci si lidé zvyknou jezdit na červenou. To je bohužel průser na našich silnicích, že se nikdo nezabývá důsledky, jaké to bude mít na řidiče. Viz. např. zpomalovací semafory a tak podobně. Je zajímavé, že v některých oborech by podobná signalizace byla z bezpečnostního a psychologického hlediska naprosto nepřijatelná a ani by to nikoho nenapadlo. Bohužel nikdo si neuvědomuje, že mrtvoly, které takto vzniknou už nikdy nikdo neoživí. Ani ten soud, co chudáka řidiče odsoudí k exemplárnímu trestu. Není zrovna životní výhrou mít na náhrobku napsáno "měl přednost"...

+4/0
29.4.2015 21:05

J76i27ř16í 42K19r28e30j27č61í63k 2817728944976

Což samozřejmě není pravda... ;-)

0/0
29.4.2015 22:12

P42e95t20r 69R65ů58ž93i51č98k73a 3484364350434

Mate pravdu v Brne mame taky jednu inteligentni krizovatku a parkrat se me sta

0/0
29.4.2015 20:19

P86e22t35r 12R80ů64ž34i62č89k38a 3124264520514

Mate pravdu v Brne mame taky jednu inteligentni krizovatku a parkrat se me stalo ze svitila zelena pro auta a bylo i volno pro saliny...vzdycky kdyz tudyma projizdim sd poradne divam jestli nahodou v dalce nejede nejaka salina.

+1/0
29.4.2015 20:21
Foto

M44a58r41t30i35n 70O69c87h 7719664465546

Kde to je?

0/0
29.4.2015 23:40

Z30d35e28n41e93k 81V92r86b40a 8489385783907

jj, proference v podání ELTODa je kapitola sama pro sebe. Je to hazard s životy a z bezpečnostního hlediska průser. Tady u nás to bliká díky preferenci tak šíleně, že mnoho řidičů už ty zbytečné červené ignoruje a spousta jiných si myslí, že je křižovatka v poruše, když se jim střídá blikající oranžová a červená i 4x do minuty. Nechápu jak vůbec tohle může někdo soudný povolit a jak je možné, že v dnešní době počítačů se musí křižovatka chovat jak dementní dítě. Neschopnej úředník s IQ tykve a snad ještě blbější konstruktér.

+4/0
29.4.2015 20:58

B39l73a78ž15e80j 67M48o15t52y16č50k41a 8287107635720

voda v kabelechR^

+5/0
29.4.2015 18:10

J67a64n 36R44o98h44á58č 4442292337659

Facebook to rozhodne;-D

+9/0
29.4.2015 18:09





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.