Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Inspekce šetří nehodu v Modřanech, nevylučuje ani poruchu semaforů

Policie ani Drážní inspekce zatím stále nevědí, kdo může za úterní srážku tramvaje a autobusu na křižovatce v pražských Modřanech. Podle svědků údajně nebyly v pořádku semafory. To však společnost spravující světelnou signalizaci v metropoli odmítá. Nehoda si vyžádala více než dvě desítky zraněných.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K70a58r26e19l 42D20r52d31a 6783685947829

1) Na závady semaforů věřím také. Bývaly časté nehody na Průmyslové ve Štěrboholech. Tehdy tady také semafory dlouhodobě blbly. Třeba v mém směru během několika cyklů nedaly zelenou.

  Nic se neprokázalo. Nehody byly drsné, Sanitky měly práci. Dost hloupé.

  2) Další semafor před LIDLem na Hájích na Opatovské. Nejde o nehody, ale semafor tady ve směru na Uhříněves problikne červenou a hned zelenou. Řidiči MHD na to reagují a udělají prudkým přibrzděním z cestujících prejt. Dělal to nový semafor po výstavbě, zda to dělá i nyní nevím. 

  (Ale tento semafor byl pověstný. Byl na něj spáchán atentát. Místní Robin Hood ho po výstavbě okamžitě zlikvidoval a čekalo se rok na jeho opravu. Hrdina... Aneb, je i občanské řešení.) ;-D

  3) Při nehodě jak nabrala tramvaj hasičské auto a to zabilo cizince na I.P. Pavlova, tak se řešilo, že řidiči tramvají běžně "jezdí na červenou". Resp. semafor pro tramvaje nemá "žlutou", takže řidič má právo si odpočítat nějaké vteřiny a projíždět i znamená "stůj". Pochopil jsem, že tramvaje vlastně jezdí podle plotu a jen na odhad. Tedy, semafory nejsou u tramvají jednoznačné a řidič uplatňuje subjektivní odhad.

  To samozřejmě může mást ostatní řidiče. 

  Navíc tramvaj je pěkně dlouhá. Takže blokování ostatního provozu je tramvajovým sportem. Třeba na Olšanském náměstí dost často vidím, že auta již mají žlutou a já bych do křižovatky s autem již nevjel, ale tramvaj si pohodově křižovatkou projíždí a řidič má patrně radost, že auta v kolmém směru musí během své zelené čekat, než celá dlouhááááá tramvaj prokodrcá křižovatkou. ;-D

0/−6
30.4.2015 6:42

P28e87t20r 74V79e98s50e22l81ý 2309738453726

To je hezký blábol s tím odpočítáváním vteřin. To máte z vlastní hlavy?

+1/0
30.4.2015 9:36

K80a42r87e53l 30D52r55d55a 6653365977989

Díky za minusy od řidičů tramvají. To by jeden nevěřil, kdo také smí v Praze řídit tramvaj. Zrušme v Praze tramvaje! Jsou nebezpečné, zabíjí obyvatele Prahy a řídí je zcela nepoučitelní, nevychovaní a arogantní řidiči. (Omlouvám se těm několika málo slušným, na které to neplatí.) ;-)

  Jinak jsem vcelku přesně ocitoval wikipedii. Co tady neplatí?

  "Návěstidlem lze dávat tyto signály: Stůj... Signál Stůj má podle § 71 odst. 7 zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, obdobný význam jako signál se žlutým světlem "Pozor!" na semaforech tříbarevné soustavy, tedy pokud řidič již nemůže bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě."...

  "Nynější signalizace pomocí čtyřbodového návěstidla je považováno za čím dál méně vyhovující. Jeho nevýhodami je špatná čitelnost na zábrzdnou vzdálenost, absence signálu "pozor" před změnou signálu na "stůj", absence signálu "pozor" před změnou signálu na "volno". Legislativním nedostatkem je, že Zákon o silničním provozu ani jeho prováděcí vyhláška nestanoví dostatečně přesně povinnosti, které z jednotlivých druhů signálů plynou pro řidiče tramvaje. Absence signálu "pozor" začala být mediálně diskutována zejména po sérii televizních reportáží televize Nova 12 a 13. srpna 2006 o tom, jak tramvaje projíždějí křižovatky na signál "Stůj!".

  "Ve čtvrtek 15. června 2006 večer na náměstí I. P. Pavlova vozidlo hasičské záchranné služby se zapnutým výstražným majákem vjelo ve směru od Sokolské ulice do cesty tramvaji linky 6 jedoucí od Tylova náměstí, která projížděla křižovatkou na signál "volno" a již nestačila zastavit. Náraz tramvaje odhodila hasičské auto na chodník, kde jím byli těžce zranění dva chodci čekající u přechodu. Třicetiletá albánská studentka ekonomie Jonada Rrapo přišla úrazem o nohy, její třicetiletý manžel utrpěl mnohočetná vážná poranění a po 11 měsících zemřel. Čtyři hasiči ve voze byli zraněni lehce."

0/0
30.4.2015 14:29

K87a70r14e93l 90D60r98d67a 6403635327539

Tedy, stále stejná arogantní písnička. Tramvaje smí po Praze jezdit rychle, ostře a bezohledně, a koneckonců i kašlat na dopravní předpisy. Pokud se něco vážného semele, tak se dá donekonečna tvrdit, "je to drážní vozidlo, nezastaví na fleku, nazdar, čest práci". ;-D

0/−1
30.4.2015 14:36

P66e73t53r 14L91u87d50a84n80e45k 1617764637773

a ještě ty hajzlové tramvajácký projížděj tou křižovatkou přes výhybky co nejpomaleji místo toho aby na to šlápli, co?

0/−1
1.5.2015 8:35

K58a25r49e36l 61D61r22d74a 6903375457289

Na oranžovou vjede do křižovatky, kterou nemůže opustit včas, jen nebezpečný hulvát. ;-)

0/0
2.5.2015 19:02

P90a68v73e76l 41O27d19r44a85z55i98l 6514639767840

Hulvát je ten, kdo neumožní dokončit jízdní úkon.

0/0
28.5.2015 10:57

M22i28l51a18n 37V39e23s12e82l28ý 1148111703406

konkrétně k Olšanskému náměstí: tramvaj jedoucí z náměstí směr Olšanská si dokáže přidržet volno, shodí ho ve chvíli, kdy vjede do křižovatky( čidlo je na troleji, taková jakoby vidlička) a jelikož jede do výhybky, tak má povolenou maximální rychlost 15 km/h, vyklízecí doba nestačí k tomu, aby opustila křižovatku dříve, než koliznímu směru padne zelená

+1/0
3.5.2015 2:41

K90a81r25e67l 73D95r80d20a 6133135447679

Přidržet volno? Auta ve shodném směru ale mají oranžovou a červenou. Zřejmě zbytečně. Tramvaj tedy vyhradí celou křižovatku jen pro sebe?

0/0
3.5.2015 10:10

M28i90l12a25n 97V72e84s75e98l56ý 1498281183876

tramvaj se navolí do signalizace už v prostoru zastávky a semafor po určitou dobu čeká se signálem volno, shodí ho ve chvíli, kdy je čelo tramvaje přímo pod semaforem.... v tu chvíli naskočí i oranžová a pak červená

v tu chvíli má před sebou cca 30 m jízdy rychlostí do 15 km/h

0/0
3.5.2015 11:11

D77a66v89i58d 37Z26a47j14d93á72k 8835822890801

Takze tramvajak ma volno,tak proste jede,i kdyz tam je autobus?No to snad ne.

+1/−1
29.4.2015 23:36

K13a12r25e48l 73W68a20t31z98k67o 9296417257936

Někde jsem četl, že je možné se do takového systému nabourat z venku. Jde-li to v tomhle to netuším.

0/0
29.4.2015 22:15

P40e44t42r 95M59i84c28h24a29l54č75í28k 9297246959393

já myslím že ano, dnes se na vše instaluje dálkový dohled a řízení.

0/0
29.4.2015 22:17

Z40d25e82n14ě72k 95Z40a11b53a48v76a 1552674326384

jako ing z oboru - já myslím že né.;-)

Dálkové řízení neřídí jednotlivá světla - jen může měnit/upravovat atd. fáze cyklu. Základní bezpečnostní logika - velmi velmi zjednodušeně aby nešly současně kolizní směry - je vždy v místě, a je snaha aby byla tzv. fail-to-safe. Podobně jako to má železniční zab.zař. Tedy při poruše do bezpečnějšího stavu. Na dráze červená všude (resp. méně povolující znak), u SSZ se buď signalizace vypne sama, nebo jde na kmitavou žlutou.

0/0
30.4.2015 13:20

P10e53t72r 59M39i86c32h14a61l88č82í70k 9717556499953

Pracovníci Eltodo ihned po nehodě semafory zkontrolovali ................

Takže stopy po nefunkčních semaforech už nikdy nikdo nenajde.

V takových případech by se mělo místo nehody zapečetit a nevpustit nikoho, kdo by mohl manipulovat s výsledkem vyšetřování. Zejména pak ten, kdo je zodpovědný za provoz semaforů.

+9/0
29.4.2015 21:52

J35a69n 37F14i58a21l31a 7434147415519

Jednou jsem zažil poruchu semaforů, kdy z hlavní ulice měl semafor spálenou žárovku, takže nesvítilo nic a auta jezdila, z vedlejší svítila zelená a auta vjížděla na hlavní také. Proti tomuto stavu je elektronika semaforu ochráněna, avšak ochrana byla porouchaná.

+1/0
29.4.2015 20:18

K21a18r71e56l 96N25ě79m27e74c 2503464986538

Naštěstí se to obešlo bez ztráty na životech, na rozdíl od tehdejší situace v Brně.

0/0
29.4.2015 20:17

P91a77v51e82l 23S69v38o97b97o79d30a 3969932330462

Takže pokud mi padne zelená, sedím v Tatře, tak prostě jedu a sejmu toho šmejda ve Feldě ?

+2/−1
29.4.2015 19:53

J87a31n 39K54a96č44e20r 4940899429853

Vylučuje, nevylučuje. Fakt je, že semafor takto selhat nemůže. Není to technicky možné.:-P

0/−7
29.4.2015 19:45

J54a90n 37F73i55a88l69a 7834217795699

Jako elektronik vás můžu ujistit, že to možné je. Silniční semafor je signalizační zařízení, na rozdíl od železničního semaforu, což je zabezpečovací zařízení. Rozdíl je v jištění poruch. Například relé v signalizačním zařízení má vratnou pružinu, která může prasknout, relé v zabezpečovacím zařízení rozpíná vlivem gravitace.

+4/0
29.4.2015 20:21
Foto

M48a30r43t13i53n 23O37c51h 7589124905436

A když se relé zapeče?

0/0
29.4.2015 23:37

Z39d53e21n90ě11k 18Z81a82b60a49v36a 1242464696334

chytrej hoch - kontkty jsou z nespékavých materiálů (obvykle uhlík/kov), konstrukce zajišťuje, aby se svazek pohyboval společně. To platí pro relé I. tř. V mobilních zařízeních (loko část) to je tuším II. tř, a tam na gravitaci nemůžete spoléhat. Odpad relé se musí kontrolovat obvodovým řešením. Ale jinak to je velké téma :-) Sem to ale těžko psát vše.

0/0
30.4.2015 13:24

T34o41m37á20š 22K66n27a82i18f21l 6933900967660

Titanik byl taky nepotopitelný.

+6/0
29.4.2015 20:35

Z47d83e83n63ě57k 97Z30a43b96a68v74a 1392964186974

nebyl - ale konstruktéři se poučili. Jasně - Costa Concordia... ;-)

0/0
30.4.2015 13:25

J92i28ř65í 82K88r13e20j31č90í78k 2767218694136

Samozřejmě může. Takových "nemožných" závad už bylo...

+1/0
29.4.2015 22:13

J63i37ř62í 92B83r80a85b60e40c 3277619572542

Manželka, která tam jezdí denně autobusem 165, mi včera řekla, že se jí nezdálo chování semaforů. Není řidička, ale semafory se chovaly jinak než obvykle.

+1/0
29.4.2015 19:20

P80e94t41r 50M66i76c21h85a21l76č62í55k 9957166129833

Po nehodě se na funkčnost dívala firma Eltodo., čili závada se už nikdy nenajde.

+3/0
29.4.2015 21:56

P87e85t77r 19S76v60o84b13o59d76a 9175847524590

Vzhledem k tomu, ze ta tramvaj odhodila ten autobus na ten bily mercedes, ktery projizdel krizovatkou v opacnem smeru, a byl teprve pred kolejemi, je pravdepodobnejsi, ze auta normalne projizdela na zelenou a do krizovatky necekane vjela tramvaj. Auta jedouci z kopce k nemocnici maji cervenou driv kvuli lidem jedoucim od nemocnice doleva na Generala Sisky. I kdyby mercedes vjizdel na oranzovou nebo tesne na cervenou, autobus tam byl na zelenou.

+3/0
29.4.2015 19:19

P25e15t86r 37R87u23m53p72l35i60k 4949317519603

tu skřín od semaforů měla policie zaplombovat, jestli smazali v počítači chyby, tak už to nikdo nezjistí.

+3/0
29.4.2015 19:16

I47v86a73n 82R75ö51z41l82e48r 4762308193370

Ta krizovatka zaznam ma. Asi 10 kamer na vsech okolnich sloupech. A funkcnich! Presvedcila me o tom pri spolecnem prohlizeni fotek Policie CR, kdyz jsem to tam jednou "protahnul" na oranzovo-cervenou.

+4/0
29.4.2015 19:11

T90o89m69á35š 43K61n60a56i67f68l 6283880407240

Jenže ty kamery foti. Nenataci.

0/0
29.4.2015 20:36

G60a27b23r55i18e34l 13H22o88r42t11e75n 9171839323484

Tam pokud se nepletu nejde o možný souběh zelené v kolizních směrech, ale zelené pro odbočení pro auta a návěsti volno pro tramvaje, čili bych na místě pana Eltodo sebejistá prohlášení rozhodně odpustil.:-P

+4/−2
29.4.2015 18:44

V59á67c13l25a81v 45J89o69n86á89š 8982513782283

Autobus ale neodbocoval ale jel rovne

+3/0
29.4.2015 19:06

J55a93n 44S36t79o65d34o31l21a 7841340783100

Pro zajímavost. Šéf Eltoda bydlí kousek od místa nehody.

+3/0
29.4.2015 18:43

B37o33h66u53s76l34a29v 18K59r84á25l42í25k 2361530679286

"Pokud má i ta křižovatka nějaký záznam" - tak to je hodně jedovaté popíchnutí. Hlavně že šéf Eltoda je si naprosto jistý, asi jako Zeman.

+3/−2
29.4.2015 18:34

P34e61t42r 70R86ů17ž41i79č13k65a 3244384560274

No jo zamestnanci fy

0/0
29.4.2015 20:22

P90e12t44r 62R45ů30ž45i31č27k59a 3194944190294

No jo zamestnanci Eltoda jsou vsichni tak trochu zvlastni...vlastni zkusenost...

+1/0
29.4.2015 20:23

J93a64k38u79b 62F92e59i72f45a39r 7509269356729

Njn, tzv. inteligentní křižovatka, která dává přednost tramvajím. Už nekolikrát jsem by svědkem situace, kdy blikla zelená, auto nebo bus se rozjede a hned červená a rozjetá tramvaj má volno. Až do včerejška tato úžasná křižovatka pouze vytvářela zbytečné kolony. Teď ovšem šlo již o život. Takové nesmysly by se měly zrušit.

+10/−5
29.4.2015 18:17

L72u67d15ě79k 13N66ě34m40e79c 5735181462814

U nás fungují normálně. Stačí trochu sledovat provoz a světla.

+2/−3
29.4.2015 18:31

Š12t43ě82p60á90n 96F22r85i48e37d43r74i63c66h 4284654150229

V Hostivaři, na Švehlovce, v loni po rekonstrukci tramvajové tratě, zas zcela novej inteligentní semafor na podobně rušné křižovatce odmítal neustále fungovat. Asi měsíc trvalo než byli schopni ten semafor trvale rozchodit.

+1/0
29.4.2015 18:39

J28i94ř72í 58K58r53e38j91č51í93k 2637838644716

V preferenci problém obvykle není, pokud je dobře nastavená, tak pomáhá všem.

Problém je v tom, že jí Eltodo neumí správně nastavit a pak naopak všem škodí. ;-(

+4/−2
29.4.2015 19:05

J26a20k57u38b 62F77e58i28f22a86r 7339409706159

Preference nepomáhá všem, ale preferovanému.

+3/0
29.4.2015 20:05

Z49d98e16n73e74k 60V88r51b19a 8539845383327

Ano. Průser ale je, když díky idiotsky nastavené preferenci si lidé zvyknou jezdit na červenou. To je bohužel průser na našich silnicích, že se nikdo nezabývá důsledky, jaké to bude mít na řidiče. Viz. např. zpomalovací semafory a tak podobně. Je zajímavé, že v některých oborech by podobná signalizace byla z bezpečnostního a psychologického hlediska naprosto nepřijatelná a ani by to nikoho nenapadlo. Bohužel nikdo si neuvědomuje, že mrtvoly, které takto vzniknou už nikdy nikdo neoživí. Ani ten soud, co chudáka řidiče odsoudí k exemplárnímu trestu. Není zrovna životní výhrou mít na náhrobku napsáno "měl přednost"...

+4/0
29.4.2015 21:05

J98i55ř27í 32K64r71e70j58č52í19k 2887138374636

Což samozřejmě není pravda... ;-)

0/0
29.4.2015 22:12

P98e81t84r 34R27ů82ž33i51č52k87a 3884184130824

Mate pravdu v Brne mame taky jednu inteligentni krizovatku a parkrat se me sta

0/0
29.4.2015 20:19

P73e11t13r 52R33ů54ž59i72č94k63a 3684674980564

Mate pravdu v Brne mame taky jednu inteligentni krizovatku a parkrat se me stalo ze svitila zelena pro auta a bylo i volno pro saliny...vzdycky kdyz tudyma projizdim sd poradne divam jestli nahodou v dalce nejede nejaka salina.

+1/0
29.4.2015 20:21
Foto

M96a88r26t70i47n 96O88c68h 7339294665556

Kde to je?

0/0
29.4.2015 23:40

Z98d56e12n39e43k 55V67r87b83a 8509165453787

jj, proference v podání ELTODa je kapitola sama pro sebe. Je to hazard s životy a z bezpečnostního hlediska průser. Tady u nás to bliká díky preferenci tak šíleně, že mnoho řidičů už ty zbytečné červené ignoruje a spousta jiných si myslí, že je křižovatka v poruše, když se jim střídá blikající oranžová a červená i 4x do minuty. Nechápu jak vůbec tohle může někdo soudný povolit a jak je možné, že v dnešní době počítačů se musí křižovatka chovat jak dementní dítě. Neschopnej úředník s IQ tykve a snad ještě blbější konstruktér.

+4/0
29.4.2015 20:58

B81l13a35ž86e30j 64M58o82t76y54č62k70a 8287707165920

voda v kabelechR^

+5/0
29.4.2015 18:10

J14a76n 82R85o77h55á12č 4692652307229

Facebook to rozhodne;-D

+9/0
29.4.2015 18:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.