Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Inspekce šetří nehodu v Modřanech, nevylučuje ani poruchu semaforů

Policie ani Drážní inspekce zatím stále nevědí, kdo může za úterní srážku tramvaje a autobusu na křižovatce v pražských Modřanech. Podle svědků údajně nebyly v pořádku semafory. To však společnost spravující světelnou signalizaci v metropoli odmítá. Nehoda si vyžádala více než dvě desítky zraněných.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K70a49r44e89l 46D57r24d54a 6903925467819

1) Na závady semaforů věřím také. Bývaly časté nehody na Průmyslové ve Štěrboholech. Tehdy tady také semafory dlouhodobě blbly. Třeba v mém směru během několika cyklů nedaly zelenou.

  Nic se neprokázalo. Nehody byly drsné, Sanitky měly práci. Dost hloupé.

  2) Další semafor před LIDLem na Hájích na Opatovské. Nejde o nehody, ale semafor tady ve směru na Uhříněves problikne červenou a hned zelenou. Řidiči MHD na to reagují a udělají prudkým přibrzděním z cestujících prejt. Dělal to nový semafor po výstavbě, zda to dělá i nyní nevím. 

  (Ale tento semafor byl pověstný. Byl na něj spáchán atentát. Místní Robin Hood ho po výstavbě okamžitě zlikvidoval a čekalo se rok na jeho opravu. Hrdina... Aneb, je i občanské řešení.) ;-D

  3) Při nehodě jak nabrala tramvaj hasičské auto a to zabilo cizince na I.P. Pavlova, tak se řešilo, že řidiči tramvají běžně "jezdí na červenou". Resp. semafor pro tramvaje nemá "žlutou", takže řidič má právo si odpočítat nějaké vteřiny a projíždět i znamená "stůj". Pochopil jsem, že tramvaje vlastně jezdí podle plotu a jen na odhad. Tedy, semafory nejsou u tramvají jednoznačné a řidič uplatňuje subjektivní odhad.

  To samozřejmě může mást ostatní řidiče. 

  Navíc tramvaj je pěkně dlouhá. Takže blokování ostatního provozu je tramvajovým sportem. Třeba na Olšanském náměstí dost často vidím, že auta již mají žlutou a já bych do křižovatky s autem již nevjel, ale tramvaj si pohodově křižovatkou projíždí a řidič má patrně radost, že auta v kolmém směru musí během své zelené čekat, než celá dlouhááááá tramvaj prokodrcá křižovatkou. ;-D

0/−6
30.4.2015 6:42

P94e27t62r 16V55e25s79e69l54ý 2709668603866

To je hezký blábol s tím odpočítáváním vteřin. To máte z vlastní hlavy?

+1/0
30.4.2015 9:36

K24a71r61e39l 91D70r76d38a 6213535857379

Díky za minusy od řidičů tramvají. To by jeden nevěřil, kdo také smí v Praze řídit tramvaj. Zrušme v Praze tramvaje! Jsou nebezpečné, zabíjí obyvatele Prahy a řídí je zcela nepoučitelní, nevychovaní a arogantní řidiči. (Omlouvám se těm několika málo slušným, na které to neplatí.) ;-)

  Jinak jsem vcelku přesně ocitoval wikipedii. Co tady neplatí?

  "Návěstidlem lze dávat tyto signály: Stůj... Signál Stůj má podle § 71 odst. 7 zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, obdobný význam jako signál se žlutým světlem "Pozor!" na semaforech tříbarevné soustavy, tedy pokud řidič již nemůže bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě."...

  "Nynější signalizace pomocí čtyřbodového návěstidla je považováno za čím dál méně vyhovující. Jeho nevýhodami je špatná čitelnost na zábrzdnou vzdálenost, absence signálu "pozor" před změnou signálu na "stůj", absence signálu "pozor" před změnou signálu na "volno". Legislativním nedostatkem je, že Zákon o silničním provozu ani jeho prováděcí vyhláška nestanoví dostatečně přesně povinnosti, které z jednotlivých druhů signálů plynou pro řidiče tramvaje. Absence signálu "pozor" začala být mediálně diskutována zejména po sérii televizních reportáží televize Nova 12 a 13. srpna 2006 o tom, jak tramvaje projíždějí křižovatky na signál "Stůj!".

  "Ve čtvrtek 15. června 2006 večer na náměstí I. P. Pavlova vozidlo hasičské záchranné služby se zapnutým výstražným majákem vjelo ve směru od Sokolské ulice do cesty tramvaji linky 6 jedoucí od Tylova náměstí, která projížděla křižovatkou na signál "volno" a již nestačila zastavit. Náraz tramvaje odhodila hasičské auto na chodník, kde jím byli těžce zranění dva chodci čekající u přechodu. Třicetiletá albánská studentka ekonomie Jonada Rrapo přišla úrazem o nohy, její třicetiletý manžel utrpěl mnohočetná vážná poranění a po 11 měsících zemřel. Čtyři hasiči ve voze byli zraněni lehce."

0/0
30.4.2015 14:29

K45a35r22e66l 46D33r63d12a 6233625837499

Tedy, stále stejná arogantní písnička. Tramvaje smí po Praze jezdit rychle, ostře a bezohledně, a koneckonců i kašlat na dopravní předpisy. Pokud se něco vážného semele, tak se dá donekonečna tvrdit, "je to drážní vozidlo, nezastaví na fleku, nazdar, čest práci". ;-D

0/−1
30.4.2015 14:36

P64e40t15r 64L37u83d35a72n37e17k 1657524767613

a ještě ty hajzlové tramvajácký projížděj tou křižovatkou přes výhybky co nejpomaleji místo toho aby na to šlápli, co?

0/−1
1.5.2015 8:35

K81a92r94e67l 80D37r92d88a 6783565157519

Na oranžovou vjede do křižovatky, kterou nemůže opustit včas, jen nebezpečný hulvát. ;-)

0/0
2.5.2015 19:02

P76a47v88e16l 31O34d36r43a92z12i48l 6254789717920

Hulvát je ten, kdo neumožní dokončit jízdní úkon.

0/0
28.5.2015 10:57

M81i38l18a83n 58V43e76s26e94l87ý 1798421143346

konkrétně k Olšanskému náměstí: tramvaj jedoucí z náměstí směr Olšanská si dokáže přidržet volno, shodí ho ve chvíli, kdy vjede do křižovatky( čidlo je na troleji, taková jakoby vidlička) a jelikož jede do výhybky, tak má povolenou maximální rychlost 15 km/h, vyklízecí doba nestačí k tomu, aby opustila křižovatku dříve, než koliznímu směru padne zelená

+1/0
3.5.2015 2:41

K28a18r30e70l 44D81r76d21a 6553425757749

Přidržet volno? Auta ve shodném směru ale mají oranžovou a červenou. Zřejmě zbytečně. Tramvaj tedy vyhradí celou křižovatku jen pro sebe?

0/0
3.5.2015 10:10

M82i56l65a81n 18V95e42s84e72l11ý 1508751213106

tramvaj se navolí do signalizace už v prostoru zastávky a semafor po určitou dobu čeká se signálem volno, shodí ho ve chvíli, kdy je čelo tramvaje přímo pod semaforem.... v tu chvíli naskočí i oranžová a pak červená

v tu chvíli má před sebou cca 30 m jízdy rychlostí do 15 km/h

0/0
3.5.2015 11:11

D42a15v35i89d 45Z58a50j67d86á25k 8775682340201

Takze tramvajak ma volno,tak proste jede,i kdyz tam je autobus?No to snad ne.

+1/−1
29.4.2015 23:36

K73a16r62e35l 37W91a61t68z30k61o 9136167417636

Někde jsem četl, že je možné se do takového systému nabourat z venku. Jde-li to v tomhle to netuším.

0/0
29.4.2015 22:15

P58e16t17r 86M64i19c91h41a61l14č73í87k 9587156869413

já myslím že ano, dnes se na vše instaluje dálkový dohled a řízení.

0/0
29.4.2015 22:17

Z70d43e88n78ě58k 44Z18a87b17a90v47a 1392974936354

jako ing z oboru - já myslím že né.;-)

Dálkové řízení neřídí jednotlivá světla - jen může měnit/upravovat atd. fáze cyklu. Základní bezpečnostní logika - velmi velmi zjednodušeně aby nešly současně kolizní směry - je vždy v místě, a je snaha aby byla tzv. fail-to-safe. Podobně jako to má železniční zab.zař. Tedy při poruše do bezpečnějšího stavu. Na dráze červená všude (resp. méně povolující znak), u SSZ se buď signalizace vypne sama, nebo jde na kmitavou žlutou.

0/0
30.4.2015 13:20

P85e51t42r 79M32i16c85h37a71l15č98í27k 9137296509603

Pracovníci Eltodo ihned po nehodě semafory zkontrolovali ................

Takže stopy po nefunkčních semaforech už nikdy nikdo nenajde.

V takových případech by se mělo místo nehody zapečetit a nevpustit nikoho, kdo by mohl manipulovat s výsledkem vyšetřování. Zejména pak ten, kdo je zodpovědný za provoz semaforů.

+9/0
29.4.2015 21:52

J89a34n 40F82i53a71l32a 7754517255689

Jednou jsem zažil poruchu semaforů, kdy z hlavní ulice měl semafor spálenou žárovku, takže nesvítilo nic a auta jezdila, z vedlejší svítila zelená a auta vjížděla na hlavní také. Proti tomuto stavu je elektronika semaforu ochráněna, avšak ochrana byla porouchaná.

+1/0
29.4.2015 20:18

K56a65r24e65l 54N20ě71m93e65c 2523284586698

Naštěstí se to obešlo bez ztráty na životech, na rozdíl od tehdejší situace v Brně.

0/0
29.4.2015 20:17

P65a44v70e74l 39S93v57o96b81o59d64a 3859362700592

Takže pokud mi padne zelená, sedím v Tatře, tak prostě jedu a sejmu toho šmejda ve Feldě ?

+2/−1
29.4.2015 19:53

J44a36n 73K32a65č90e29r 4820619439153

Vylučuje, nevylučuje. Fakt je, že semafor takto selhat nemůže. Není to technicky možné.:-P

0/−7
29.4.2015 19:45

J61a60n 10F90i89a33l89a 7684177235769

Jako elektronik vás můžu ujistit, že to možné je. Silniční semafor je signalizační zařízení, na rozdíl od železničního semaforu, což je zabezpečovací zařízení. Rozdíl je v jištění poruch. Například relé v signalizačním zařízení má vratnou pružinu, která může prasknout, relé v zabezpečovacím zařízení rozpíná vlivem gravitace.

+4/0
29.4.2015 20:21
Foto

M74a77r68t64i14n 69O39c53h 7159204835966

A když se relé zapeče?

0/0
29.4.2015 23:37

Z70d98e60n98ě75k 18Z32a38b19a24v38a 1132664726914

chytrej hoch - kontkty jsou z nespékavých materiálů (obvykle uhlík/kov), konstrukce zajišťuje, aby se svazek pohyboval společně. To platí pro relé I. tř. V mobilních zařízeních (loko část) to je tuším II. tř, a tam na gravitaci nemůžete spoléhat. Odpad relé se musí kontrolovat obvodovým řešením. Ale jinak to je velké téma :-) Sem to ale těžko psát vše.

0/0
30.4.2015 13:24

T90o57m72á58š 95K81n74a70i68f61l 6363470247720

Titanik byl taky nepotopitelný.

+6/0
29.4.2015 20:35

Z76d45e43n61ě10k 11Z24a81b11a60v59a 1922844736174

nebyl - ale konstruktéři se poučili. Jasně - Costa Concordia... ;-)

0/0
30.4.2015 13:25

J14i76ř73í 55K96r79e56j33č44í22k 2387198724226

Samozřejmě může. Takových "nemožných" závad už bylo...

+1/0
29.4.2015 22:13

J84i13ř40í 85B94r56a23b36e87c 3847719402412

Manželka, která tam jezdí denně autobusem 165, mi včera řekla, že se jí nezdálo chování semaforů. Není řidička, ale semafory se chovaly jinak než obvykle.

+1/0
29.4.2015 19:20

P63e86t84r 88M77i97c96h22a63l56č90í89k 9377646179343

Po nehodě se na funkčnost dívala firma Eltodo., čili závada se už nikdy nenajde.

+3/0
29.4.2015 21:56

P87e86t26r 20S51v24o65b12o78d58a 9845327414450

Vzhledem k tomu, ze ta tramvaj odhodila ten autobus na ten bily mercedes, ktery projizdel krizovatkou v opacnem smeru, a byl teprve pred kolejemi, je pravdepodobnejsi, ze auta normalne projizdela na zelenou a do krizovatky necekane vjela tramvaj. Auta jedouci z kopce k nemocnici maji cervenou driv kvuli lidem jedoucim od nemocnice doleva na Generala Sisky. I kdyby mercedes vjizdel na oranzovou nebo tesne na cervenou, autobus tam byl na zelenou.

+3/0
29.4.2015 19:19

P41e91t20r 93R67u54m46p25l25i54k 4269307939743

tu skřín od semaforů měla policie zaplombovat, jestli smazali v počítači chyby, tak už to nikdo nezjistí.

+3/0
29.4.2015 19:16

I75v78a69n 68R35ö19z76l42e56r 4742398833380

Ta krizovatka zaznam ma. Asi 10 kamer na vsech okolnich sloupech. A funkcnich! Presvedcila me o tom pri spolecnem prohlizeni fotek Policie CR, kdyz jsem to tam jednou "protahnul" na oranzovo-cervenou.

+4/0
29.4.2015 19:11

T10o65m45á62š 64K30n53a61i33f45l 6903480917790

Jenže ty kamery foti. Nenataci.

0/0
29.4.2015 20:36

G71a65b32r45i75e44l 95H42o53r48t17e88n 9841699123174

Tam pokud se nepletu nejde o možný souběh zelené v kolizních směrech, ale zelené pro odbočení pro auta a návěsti volno pro tramvaje, čili bych na místě pana Eltodo sebejistá prohlášení rozhodně odpustil.:-P

+4/−2
29.4.2015 18:44

V81á92c11l19a83v 59J93o10n63á96š 8572833362863

Autobus ale neodbocoval ale jel rovne

+3/0
29.4.2015 19:06

J89a95n 68S86t41o66d21o78l95a 7401890923750

Pro zajímavost. Šéf Eltoda bydlí kousek od místa nehody.

+3/0
29.4.2015 18:43

B60o91h62u22s71l67a31v 36K17r88á96l78í17k 2681730619496

"Pokud má i ta křižovatka nějaký záznam" - tak to je hodně jedovaté popíchnutí. Hlavně že šéf Eltoda je si naprosto jistý, asi jako Zeman.

+3/−2
29.4.2015 18:34

P57e15t45r 83R60ů74ž32i72č90k15a 3764904100344

No jo zamestnanci fy

0/0
29.4.2015 20:22

P57e91t95r 80R38ů94ž75i31č75k46a 3894214880104

No jo zamestnanci Eltoda jsou vsichni tak trochu zvlastni...vlastni zkusenost...

+1/0
29.4.2015 20:23

J22a79k27u63b 72F59e56i38f28a53r 7879109576459

Njn, tzv. inteligentní křižovatka, která dává přednost tramvajím. Už nekolikrát jsem by svědkem situace, kdy blikla zelená, auto nebo bus se rozjede a hned červená a rozjetá tramvaj má volno. Až do včerejška tato úžasná křižovatka pouze vytvářela zbytečné kolony. Teď ovšem šlo již o život. Takové nesmysly by se měly zrušit.

+10/−5
29.4.2015 18:17

L79u67d95ě77k 25N91ě25m49e21c 5925511842124

U nás fungují normálně. Stačí trochu sledovat provoz a světla.

+2/−3
29.4.2015 18:31

Š66t93ě56p82á47n 93F15r18i28e54d30r62i81c80h 4694904480459

V Hostivaři, na Švehlovce, v loni po rekonstrukci tramvajové tratě, zas zcela novej inteligentní semafor na podobně rušné křižovatce odmítal neustále fungovat. Asi měsíc trvalo než byli schopni ten semafor trvale rozchodit.

+1/0
29.4.2015 18:39

J58i37ř78í 52K59r53e74j70č77í17k 2707938244956

V preferenci problém obvykle není, pokud je dobře nastavená, tak pomáhá všem.

Problém je v tom, že jí Eltodo neumí správně nastavit a pak naopak všem škodí. ;-(

+4/−2
29.4.2015 19:05

J77a13k72u89b 33F47e78i81f12a25r 7269859256189

Preference nepomáhá všem, ale preferovanému.

+3/0
29.4.2015 20:05

Z33d53e79n89e83k 23V97r35b58a 8919325783757

Ano. Průser ale je, když díky idiotsky nastavené preferenci si lidé zvyknou jezdit na červenou. To je bohužel průser na našich silnicích, že se nikdo nezabývá důsledky, jaké to bude mít na řidiče. Viz. např. zpomalovací semafory a tak podobně. Je zajímavé, že v některých oborech by podobná signalizace byla z bezpečnostního a psychologického hlediska naprosto nepřijatelná a ani by to nikoho nenapadlo. Bohužel nikdo si neuvědomuje, že mrtvoly, které takto vzniknou už nikdy nikdo neoživí. Ani ten soud, co chudáka řidiče odsoudí k exemplárnímu trestu. Není zrovna životní výhrou mít na náhrobku napsáno "měl přednost"...

+4/0
29.4.2015 21:05

J76i10ř90í 21K49r51e56j71č58í42k 2897198454296

Což samozřejmě není pravda... ;-)

0/0
29.4.2015 22:12

P41e50t62r 44R35ů10ž93i79č92k92a 3714684650144

Mate pravdu v Brne mame taky jednu inteligentni krizovatku a parkrat se me sta

0/0
29.4.2015 20:19

P54e34t95r 23R32ů56ž66i41č60k67a 3544374820274

Mate pravdu v Brne mame taky jednu inteligentni krizovatku a parkrat se me stalo ze svitila zelena pro auta a bylo i volno pro saliny...vzdycky kdyz tudyma projizdim sd poradne divam jestli nahodou v dalce nejede nejaka salina.

+1/0
29.4.2015 20:21
Foto

M24a17r59t58i42n 60O63c98h 7579964525846

Kde to je?

0/0
29.4.2015 23:40

Z81d15e40n34e17k 93V26r59b58a 8359845333767

jj, proference v podání ELTODa je kapitola sama pro sebe. Je to hazard s životy a z bezpečnostního hlediska průser. Tady u nás to bliká díky preferenci tak šíleně, že mnoho řidičů už ty zbytečné červené ignoruje a spousta jiných si myslí, že je křižovatka v poruše, když se jim střídá blikající oranžová a červená i 4x do minuty. Nechápu jak vůbec tohle může někdo soudný povolit a jak je možné, že v dnešní době počítačů se musí křižovatka chovat jak dementní dítě. Neschopnej úředník s IQ tykve a snad ještě blbější konstruktér.

+4/0
29.4.2015 20:58

B84l60a86ž22e78j 26M21o91t44y31č60k42a 8177697175160

voda v kabelechR^

+5/0
29.4.2015 18:10

J12a49n 24R18o90h31á58č 4472442177959

Facebook to rozhodne;-D

+9/0
29.4.2015 18:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.