Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha testuje nový elektrobus. Na baterie ujede denně až 260 kilometrů

Pražané mohou od středy spatřit v ulicích metropole nový elektrobus, který testuje dopravní podnik. Do ostrého provozu s cestujícími by mohl vyjet v září. Projekt navazuje na dřívější testy menších elektrobusů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L29u78k76á85š 56V28a32ň46u42r24a 1635734383743

Problém všech elektro zařízení jsou baterie, které jsou drahé, těžké a mají malou životnost. Trolejbus by bylo mnohem lepší řešení.

0/0
31.7.2015 12:40

L28u25k76á96š 98V79a65ň68u47r84a 1485304423713

Autobus na baterky je jen horší náhradou za trolejbus. Trolejbusy jsou perfektní, ale mají 2 problémy. Když je na trati překážka, nemohou ji objet a pořád musí mít složitý sběrač a po celé trati vedení. Autobus na baterie může překážku objet, nemusí mít po celé trati vedení, ale zase je díky bateriím těžký. Kdysi někdo udělal hybrid s dobíjením v každé zastávce. Zkoušelo se i místo baterií používat setrvačník, který se ve stanici roztáčel nebo tlakové nádrže, které se vždy ve stanici dotlakovaly.

0/0
31.7.2015 12:31

R26a86d86e44k 72R53a26i86d19a 5437212299

V Ostravě jezdí podobný typ elektrobusu od stejné značky už několik let, ale je to krám.

0/0
28.6.2015 10:39

Z19d20e66n54ě16k 36S75ý66k87o41r93a 1176204378768

Elektrobus je dnes nesmysl. Vemte si, jaký rozdíl byl ve vývoji akumulátorů u nás a na západě během socialismu. Nijak závratný. Za dalších 30 let se moc nepohnulo. Takže čistokrevný elektrobus je ekonoický nesmysl už jen z faktu, že pro nabití potřebujeme více energie, než pak můžeme dostat. Šlamounské řešení používají v Landskroně ve Švédsku, nebo teď to zkouší v Eberswalde (D), trolejbus s dojezdem na akumul. cca 10-20km. Nejsou velké a tak drahé. Výměna akumulátorů stojí v řádech  mil., a je potřeba minimálně 1 jejich výměna. Trolej pro trolejbus vydrží i 40 let (někde i více). Takže trolejbus má jedny vstupní náklady. Vozovny jsou stejné, jen musí být zatrolejována a Vršovice jsou býv. trolejbusová.

Efektivnější je vyrobit elektřinu a rovnou poslat do motoru, než ji hnát přes akumul.

Takže asi tak.

+3/0
27.6.2015 11:14
Foto

P63e20t38r 10H18o96v88o74r26k37a 5759396647

To my z menších měst už používáme dlouho, akorát tomu říkáme trolejbus. R^

+1/0
27.6.2015 10:21

M30a11r37t67i62n 86R60u55z58i80c40k41a 1932668146387

Tak proc nenatahate v klicovych usecich trolej a nenakoupite hybridy trolejbusu a naftaku... bude to levnejsi nez elektrobusy...

0/0
27.6.2015 4:05

L54u92k36á62š 25O49m33á98č15k21a 5211214301916

Protože by se musely logicky tahat dráty, nemyslíš? 8-o

0/0
27.6.2015 9:33
Foto

P37a78v60e46l 12Š66o40r66f 3499563509255

Fakt nechápu,proč se DPHM pouští do něčeho co v minulosti skončilo fiaskem.Proč nezůstane doprava v době povodní a místo elektrobusů se nenasadí elektrotrolejbusy a CNG autobusy nebo kde to jde se nasadí turistický vláčky.Za další nechápu proč DPHM vozí zbytečně vzduch.Nasadím hned a hned teď,ale hlavně v centru.Všechny Živočišáře,Zdravoťáky vyházet.

0/0
26.6.2015 14:00

Ř17e60h56o68ř 75V13l31a69s87á82k 2824124121156

Přišlo by mi lepší dělat to rovnou jako trolejbus s baterkami. S tím, že na některém úseku (třeba tam, kde jede souběžně s tramvají a pár drátů navíc už vzhled ulice nepoznamená) si může brát elektřinu i za jízdy, ale pak třeba bude mít krátkou zajížďku do nějaký uliček centra a pojede pár kilometrů na baterky.

Ostatně nedávno tu byl článek, že Škodovka dělala takovou tramvaj pro Turecko - pět kilometrů přes centrum bez proudu.

+1/0
25.6.2015 9:27

T60o13m67á57š 75Z48e44m37a88n 3125628424305

Jsem pro, ale v Praze zmizely průjezdné koleje a všude jsou pražce a tráva, autobus tedy nemá kudy by tramvaj následoval..

0/0
25.6.2015 22:09

R12a70d24e35k 86R16a74i33d26a 5477572529

a proč by měl následovat tramvaj? Viděl jste někdy trolejbus? Potřebuje 2 dráty, navíc má krapet jiné napájení. Zatím co tramvaj má 600V/zem tak trolejbus má v drátech +300/-300.

0/0
28.6.2015 10:27

J45i18ř97í 31Š49e94j77n44o98h61a 4782623814973

Čekat, že  elektrobus  nebo  elektroauto bude jezdit celý den bez nabíjení je naivní.

ˇuspěch budou čtyři hodiny. A samozřejmě nesmí topit nebo  chladit.

0/0
24.6.2015 22:29

J74i76ř72í 33E67r65b22e69n 1113674266677

No ono se to docela kryje s bezpečnostními přestávkami pro řidiče, že...

0/0
25.6.2015 5:59
Foto

M56i24c94h39a36l 86N29a10j33m13a35n 7389673626660

Bezpečnostní přestávka je 30 minut....

0/0
25.6.2015 8:27

M64a85r12t19i45n 72D14u17f10e56k 3532247888854

Jak to taky mohlo vypadat? 

https://www.youtube.com/watch?v=jeXFq2OF_jA

0/0
24.6.2015 21:08

T32o47m96á62š 32Z37e30m29a13n 3315518754615

Ano, ve veřejné dopravě má tohle své místo.

Autobusy poskakují od zastávky k zastávce a jezdí krátké tratě - ideální pro využití elektromotoru.

+6/0
24.6.2015 19:10

M97a51r72e46k 94D10v13o54ř15á25k 7658166323822

Jako velkou výhodu elektrobusu beru jeho tichý a bezemisní provoz ve městě. Názor, že trolejbus je lepší má logické základy, ale to by celé město vypadalo jako síť pavučin a sloupů.

+3/0
24.6.2015 19:10

J20a87n 39Z79e43m15a20n 1466795874416

Sloupy už jsou v každé ulici jako veřejné osvětlení.

+2/0
24.6.2015 23:58

T14o39m39á43š 66Z97e87m92a96n 3525188584825

Pro nazažení sítě nepoužitelné..

+1/0
25.6.2015 22:09
Foto

B16r28o88n82i76s42l80a96v 26G15a46b19r25y91š 2712419561

Nevidím v tom problém. Trolejové vedení lze udělat velmi elegantně. Navíc tomu městu to dodává velkoměstský ráz, určitou osu města či některých čtvrtí a hlavně vodící prvek.

+2/0
25.6.2015 1:03

J86i14ř92í 58E62r94b72e25n 1703584676287

Nezdá se mi, že by to lidem v Ústí nad Labem, Plzni, Zlíně či Jihlavě nějak extra vadilo...

+5/0
25.6.2015 6:00

B38o85h66u78m79i95l 36M85á31c63a 5121542596173

Že autor zaměňuje akumulátor a baterii zas tak nevadí, ale ani ty jeho baterie výkon nemají. Mají kapacitu. Ovšem udávat výkon elektromotoru v kWh je naprosto špatně.

A bezemisní elektrobus by se měl dobíjet bezemisně vyrobenou elektřinou!!

+1/0
24.6.2015 18:35

M23a34r95t56i81n 94P30e64c94i30n54a 4891563

Bezemisně vyrobená elektřina neexistuje;-)

+2/0
24.6.2015 18:46

P64e92t19r 61V70í31t 5385965759602

Stejně, jako neexistuje bezemisně vyrobený akumulátor. :-)

0/0
24.6.2015 18:51

M51a45r21t75i15n 69P65e49c89i13n12a 4861593

To je snad jasné.

0/0
24.6.2015 18:53

J90a73k11u84b 32Š17a30f71a57n35d16a 7785307371531

Ale ten autobus samozřejmě má baterii. Baterii akumulátorových článků.

+1/0
24.6.2015 19:42

Z50d82e38n77ě25k 57Z45a15b46a83v54a 1592354646144

A baterka, jak ji chápe předřečník, je baterií primárních článků. A taky svítilna, že.

Ale co, hlavně že si rozumíme ;-)R^

0/0
25.6.2015 16:56

M98i53c61h16a59l 69K96a30n53d74a 7670397783865

Nerozumím tomu, proč Dopravní podnik požaduje dojezd pouze 260km, když denní proběh celodenně vypravených autobusů často přesahuje 400km. Zase pokus o nějaký tunel?

0/0
24.6.2015 18:32

R85o69b35e48r38t 94P48r30a73ž19á43k 4428386945470

400 snad nemá ani Tesla;-D

0/0
24.6.2015 18:55

T48o62m70á45š 92Z31e16m35a67n 3315938804855

Proč? Autobusy tu vzdálenost nikdy nejedou v kuse, ale často čekají na obratištích.

+2/0
24.6.2015 19:11

M17i33c50h89a15l 35K58a96n84d33a 7850357183605

Dlouhá léta jsem pro autobusy dělal jízdní řády, takže o tom vím poměrně dost. O nabíjení pří čekáních je zmínka i v článku s tím, že původní dojezd 150km je takto zvýšen na 260km. Avšak i to je méně, než je v provozu potřeba.

0/0
24.6.2015 19:15

J33o87z96e26f 36H67r34i16c35i15š67i43n 4933640620106

Je to ale asi nová technologie, na to aby to šlo vůbec používat je potřeba 260. Ne všechny linky jezdí 400. Než se to bude zavádět tak už dojezd bude 400-500 i víc. Myslím že hlavní otázka bude teď snížení dojezdu v zimě, a snížení schopností akumulátorů po dlouhodobém požívání.

0/0
24.6.2015 19:30

J79a17r11o67s43l66a84v 92D52u32n68d87a 1503762476590

Já bych ty akumulátory rozhodně nepožíval...

0/0
27.6.2015 11:55

J66i22ř54í 12E79r34b77e53n 1273824276247

Je rozdíl mezi denním proběhem a délkou linky.

Jestli jste fakt dělal jízdní řády, tak určitě něco víte o čekání na obratišti a bezpečnostních přestávkách...

0/0
25.6.2015 6:03

Ř83e47h91o64ř 42V31l33a15s28á16k 2924884301226

"často přesahuje 400km" - no a některé linky mají možná jen těch 260, ne?

0/0
25.6.2015 9:21
Foto

J33a82r45o64s27l84a38v 30J82a36n51s18a 5967106820332

To by pan Elon Musk koukal.

0/0
24.6.2015 18:13

R23a25d82e66k 77R68a84i75d32a 5187542239

proč by koukal? myslíte, že to je nějaký zázrak co jinde ve světě není?

0/0
28.6.2015 10:30

P53e48t15r 61B22e58n21a 8548708819273

No vyroba baterie pro takovy monstrum stejne nejspis polozi par pralesu tak nevim jak moc je to ekologicke :-/ a ta baterie moc dlouho nevydrzi a bude se muset menit, stoji majlant a jeji vyroba je tezce neekologicka. Elektrina kterou se bude dobijet pochazi z uhelnych elektraren ktere nici ovzdusi vic nez auta.

+4/−3
24.6.2015 17:46

M10a39r55t26i19n 38D89u23f35e15k 3452827798734

Mohl byste rozvést jaký vztah vidíte mezi Li-On bateriemi a pralesy? Proč myslíte, že elektřina pochází zrovínka jenom z uhlí?

+2/0
24.6.2015 17:55

M47i54r54o24s60l87a93v 75B82u16d38a 9872452557832

U nás pochází elektřina z 47,62% z uhlí, 32,59% z jaderných elektráren a zbytek nestojí za řeč, protože je to kombinace všeho ostatního.

0/0
24.6.2015 18:17

M50i70r78o51s43l65a65v 48B22u68d66a 9932272407872

...

Jaké limity mají lithium-iontové baterie? Například to, že základní suroviny na jejich výrobu jsou omezené a z hlediska uspokojování budoucí poptávky panuje obava o faktické zajištění jejich dostupnosti. Je poměrně těžké recyklovat lithium z anorganických materiálů, využitých v bateriích dnešního typu.

A to že tyto baterie obsahují řadu dalších, vzácných a přitom toxických chemikálií, jen komplikuje proces recyklace.

0/0
24.6.2015 18:23

M48i12r32o81s48l21a66v 98B55u31d38a 9152622717192

...navíc bylo nezávislou studií prokázáno (zdroj nemám v záložkách ale dohledal bych ho), že výroba a provoz elektromobilu je v současné době a při současných technologiích ekologicky více náročná, než výroba a provoz běžného automobilu na fosilní paliva.

+1/0
24.6.2015 18:29

Z79d50e54n66ě51k 64Z74a14b37a39v81a 1872164116904

a pokud se nebude pracovat na jeho rozvoji, tak to tak také zůstane... Ách jo, tohle tu už za posledních 200 let průmyslové revoluce bylo mockrát, ne? :-/

0/0
25.6.2015 16:59

J31a10r57o51s28l89a84v 22F73r45a38n14t78i94š21e36k 60B84r50ü58m86m52e72r 1721466833370

Lithium se těží povrchově...

0/0
24.6.2015 18:35

R28o53b18e39r77t 92P54r39a17ž15á15k 4298906885650

Nejde jen o lithium. Existuje jakýsi bazmek, bez kterého se dnes neobejde prakticky žádná elektronika. Teď si nemůžu vzpomenout, jak se ten sajrajt jmenuje. Vtip je v tom, že se těží pouze v západním Kongu. Hádejte, proč se tam už desítky let válčí?.

0/0
24.6.2015 18:58

M41a92r15t35i69n 34D41u27f54e37k 3302607428434

Ale zřejmě ne v pralese. "Polovina známých zásob lithia leží v Bolívii na dně solných pánví – největší z nich je Salar de Uyuni." Zdroj: Wikipedie

0/0
24.6.2015 20:35

J56a83k77u81b 16F56e93i30f36a97r 7359859506819

Pro účely MHD bych spíše jako alternativní pohon viděl CNG.

+1/0
24.6.2015 17:09

J28a55r79o30s67l96a86v 41F79r40a57n66t93i22š90e84k 49B71r93ü95m72m57e30r 1501186823180

Anebo i LPG, do garáží, kromě konečných nejezdí.

0/0
24.6.2015 18:37

S46t72a78n36i44s47l90a45v 35O81š50m39e74r45a 2697526974519

Nerozumim tomu ze kdyz predchozi testovani jineho autobusu skoncilo nezdarem protoze ho zaskocily nizke teploty (jinak receno nebyl vhodny pro nase klimaticke podminky), tak proc se ted testuje v lete a nasazeni se predpoklada jiz na podzim. Pripada mi to jako snaha aby se to objednalo a zaplatilo pred tim nez by to mohlo zase skoncit nezdarem a az to v zime prestane jezdit, tak uz budou penizky pekne v nejake kapse.

+3/−2
24.6.2015 16:27

M57i88r98o17s44l23a85v 24B56u85d55a 9962582797582

Jo, jo, až se začne topit, jdou baterie do kelu. Nebo se nebude topit a cestující budu mrznout!

0/−1
24.6.2015 16:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.