Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha testuje nový elektrobus. Na baterie ujede denně až 260 kilometrů

Pražané mohou od středy spatřit v ulicích metropole nový elektrobus, který testuje dopravní podnik. Do ostrého provozu s cestujícími by mohl vyjet v září. Projekt navazuje na dřívější testy menších elektrobusů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L78u43k52á33š 36V46a49ň44u88r14a 1385814693953

Problém všech elektro zařízení jsou baterie, které jsou drahé, těžké a mají malou životnost. Trolejbus by bylo mnohem lepší řešení.

0/0
31.7.2015 12:40

L80u10k26á83š 48V57a66ň58u90r47a 1465384763663

Autobus na baterky je jen horší náhradou za trolejbus. Trolejbusy jsou perfektní, ale mají 2 problémy. Když je na trati překážka, nemohou ji objet a pořád musí mít složitý sběrač a po celé trati vedení. Autobus na baterie může překážku objet, nemusí mít po celé trati vedení, ale zase je díky bateriím těžký. Kdysi někdo udělal hybrid s dobíjením v každé zastávce. Zkoušelo se i místo baterií používat setrvačník, který se ve stanici roztáčel nebo tlakové nádrže, které se vždy ve stanici dotlakovaly.

0/0
31.7.2015 12:31

R70a22d26e39k 16R67a71i36d10a 5217782839

V Ostravě jezdí podobný typ elektrobusu od stejné značky už několik let, ale je to krám.

0/0
28.6.2015 10:39

Z31d68e55n97ě65k 34S69ý13k53o79r51a 1476904688498

Elektrobus je dnes nesmysl. Vemte si, jaký rozdíl byl ve vývoji akumulátorů u nás a na západě během socialismu. Nijak závratný. Za dalších 30 let se moc nepohnulo. Takže čistokrevný elektrobus je ekonoický nesmysl už jen z faktu, že pro nabití potřebujeme více energie, než pak můžeme dostat. Šlamounské řešení používají v Landskroně ve Švédsku, nebo teď to zkouší v Eberswalde (D), trolejbus s dojezdem na akumul. cca 10-20km. Nejsou velké a tak drahé. Výměna akumulátorů stojí v řádech  mil., a je potřeba minimálně 1 jejich výměna. Trolej pro trolejbus vydrží i 40 let (někde i více). Takže trolejbus má jedny vstupní náklady. Vozovny jsou stejné, jen musí být zatrolejována a Vršovice jsou býv. trolejbusová.

Efektivnější je vyrobit elektřinu a rovnou poslat do motoru, než ji hnát přes akumul.

Takže asi tak.

+3/0
27.6.2015 11:14

P30e51t15r 85H97o68v81o73r75k87a 5979756127

To my z menších měst už používáme dlouho, akorát tomu říkáme trolejbus. R^

+1/0
27.6.2015 10:21

M33a53r98t14i15n 63R35u96z12i91c80k22a 1682738236897

Tak proc nenatahate v klicovych usecich trolej a nenakoupite hybridy trolejbusu a naftaku... bude to levnejsi nez elektrobusy...

0/0
27.6.2015 4:05

L69u77k48á46š 27O51m83á93č34k80a 5241494941796

Protože by se musely logicky tahat dráty, nemyslíš? 8-o

0/0
27.6.2015 9:33
Foto

P20a67v58e66l 78Š10o79r47f 3429363429515

Fakt nechápu,proč se DPHM pouští do něčeho co v minulosti skončilo fiaskem.Proč nezůstane doprava v době povodní a místo elektrobusů se nenasadí elektrotrolejbusy a CNG autobusy nebo kde to jde se nasadí turistický vláčky.Za další nechápu proč DPHM vozí zbytečně vzduch.Nasadím hned a hned teď,ale hlavně v centru.Všechny Živočišáře,Zdravoťáky vyházet.

0/0
26.6.2015 14:00

Ř59e33h73o39ř 94V68l82a15s19á59k 2384834801696

Přišlo by mi lepší dělat to rovnou jako trolejbus s baterkami. S tím, že na některém úseku (třeba tam, kde jede souběžně s tramvají a pár drátů navíc už vzhled ulice nepoznamená) si může brát elektřinu i za jízdy, ale pak třeba bude mít krátkou zajížďku do nějaký uliček centra a pojede pár kilometrů na baterky.

Ostatně nedávno tu byl článek, že Škodovka dělala takovou tramvaj pro Turecko - pět kilometrů přes centrum bez proudu.

+1/0
25.6.2015 9:27

T14o79m33á48š 85Z12e32m81a23n 3625118934225

Jsem pro, ale v Praze zmizely průjezdné koleje a všude jsou pražce a tráva, autobus tedy nemá kudy by tramvaj následoval..

0/0
25.6.2015 22:09

R19a32d44e21k 13R75a34i34d69a 5597502299

a proč by měl následovat tramvaj? Viděl jste někdy trolejbus? Potřebuje 2 dráty, navíc má krapet jiné napájení. Zatím co tramvaj má 600V/zem tak trolejbus má v drátech +300/-300.

0/0
28.6.2015 10:27

J79i22ř73í 10Š17e29j81n97o40h75a 4662183864563

Čekat, že  elektrobus  nebo  elektroauto bude jezdit celý den bez nabíjení je naivní.

ˇuspěch budou čtyři hodiny. A samozřejmě nesmí topit nebo  chladit.

0/0
24.6.2015 22:29

J49i93ř76í 20E21r37b10e55n 1723814746477

No ono se to docela kryje s bezpečnostními přestávkami pro řidiče, že...

0/0
25.6.2015 5:59
Foto

M35i18c55h44a43l 29N82a29j16m89a57n 7819153436290

Bezpečnostní přestávka je 30 minut....

0/0
25.6.2015 8:27

M95a81r43t65i35n 34D55u35f39e56k 3592487228294

Jak to taky mohlo vypadat? 

https://www.youtube.com/watch?v=jeXFq2OF_jA

0/0
24.6.2015 21:08

T34o48m91á35š 69Z92e72m51a94n 3415468354675

Ano, ve veřejné dopravě má tohle své místo.

Autobusy poskakují od zastávky k zastávce a jezdí krátké tratě - ideální pro využití elektromotoru.

+6/0
24.6.2015 19:10

M49a59r45e94k 15D77v18o13ř72á38k 7268486233782

Jako velkou výhodu elektrobusu beru jeho tichý a bezemisní provoz ve městě. Názor, že trolejbus je lepší má logické základy, ale to by celé město vypadalo jako síť pavučin a sloupů.

+3/0
24.6.2015 19:10

J81a26n 86Z83e80m69a98n 1816505654566

Sloupy už jsou v každé ulici jako veřejné osvětlení.

+2/0
24.6.2015 23:58

T45o49m55á53š 86Z12e28m10a65n 3155758924615

Pro nazažení sítě nepoužitelné..

+1/0
25.6.2015 22:09
Foto

B54r70o14n25i60s19l75a85v 56G23a89b35r17y56š 2652659671

Nevidím v tom problém. Trolejové vedení lze udělat velmi elegantně. Navíc tomu městu to dodává velkoměstský ráz, určitou osu města či některých čtvrtí a hlavně vodící prvek.

+2/0
25.6.2015 1:03

J67i18ř79í 48E69r37b62e59n 1853364966487

Nezdá se mi, že by to lidem v Ústí nad Labem, Plzni, Zlíně či Jihlavě nějak extra vadilo...

+5/0
25.6.2015 6:00

B56o72h16u32m35i39l 20M64á83c30a 5401882696873

Že autor zaměňuje akumulátor a baterii zas tak nevadí, ale ani ty jeho baterie výkon nemají. Mají kapacitu. Ovšem udávat výkon elektromotoru v kWh je naprosto špatně.

A bezemisní elektrobus by se měl dobíjet bezemisně vyrobenou elektřinou!!

+1/0
24.6.2015 18:35

M35a64r27t78i55n 62P43e97c46i67n23a 4231843

Bezemisně vyrobená elektřina neexistuje;-)

+2/0
24.6.2015 18:46

P42e51t65r 74V82í78t 5475105499832

Stejně, jako neexistuje bezemisně vyrobený akumulátor. :-)

0/0
24.6.2015 18:51

M13a81r26t54i10n 83P47e76c89i77n80a 4111963

To je snad jasné.

0/0
24.6.2015 18:53

J41a16k80u43b 14Š58a35f47a18n22d54a 7765237271551

Ale ten autobus samozřejmě má baterii. Baterii akumulátorových článků.

+1/0
24.6.2015 19:42

Z57d20e32n87ě85k 80Z24a96b38a17v42a 1232984896324

A baterka, jak ji chápe předřečník, je baterií primárních článků. A taky svítilna, že.

Ale co, hlavně že si rozumíme ;-)R^

0/0
25.6.2015 16:56

M44i13c40h53a33l 67K12a44n42d50a 7230467933685

Nerozumím tomu, proč Dopravní podnik požaduje dojezd pouze 260km, když denní proběh celodenně vypravených autobusů často přesahuje 400km. Zase pokus o nějaký tunel?

0/0
24.6.2015 18:32

R71o77b85e65r91t 29P78r55a91ž25á26k 4278186515350

400 snad nemá ani Tesla;-D

0/0
24.6.2015 18:55

T70o44m36á56š 84Z76e50m45a68n 3935868544755

Proč? Autobusy tu vzdálenost nikdy nejedou v kuse, ale často čekají na obratištích.

+2/0
24.6.2015 19:11

M88i46c71h43a29l 38K65a39n55d57a 7170707533885

Dlouhá léta jsem pro autobusy dělal jízdní řády, takže o tom vím poměrně dost. O nabíjení pří čekáních je zmínka i v článku s tím, že původní dojezd 150km je takto zvýšen na 260km. Avšak i to je méně, než je v provozu potřeba.

0/0
24.6.2015 19:15

J20o25z37e16f 59H59r18i70c16i86š88i18n 4913300410276

Je to ale asi nová technologie, na to aby to šlo vůbec používat je potřeba 260. Ne všechny linky jezdí 400. Než se to bude zavádět tak už dojezd bude 400-500 i víc. Myslím že hlavní otázka bude teď snížení dojezdu v zimě, a snížení schopností akumulátorů po dlouhodobém požívání.

0/0
24.6.2015 19:30

J71a14r73o13s65l54a53v 81D96u79n84d94a 1243862296850

Já bych ty akumulátory rozhodně nepožíval...

0/0
27.6.2015 11:55

J41i86ř39í 30E41r86b37e93n 1663274406837

Je rozdíl mezi denním proběhem a délkou linky.

Jestli jste fakt dělal jízdní řády, tak určitě něco víte o čekání na obratišti a bezpečnostních přestávkách...

0/0
25.6.2015 6:03

Ř54e20h45o45ř 97V38l84a12s95á49k 2334644701546

"často přesahuje 400km" - no a některé linky mají možná jen těch 260, ne?

0/0
25.6.2015 9:21

J19a78r74o22s55l29a67v 13J75a14n89s21a 5847846760792

To by pan Elon Musk koukal.

0/0
24.6.2015 18:13

R46a47d24e68k 37R86a43i49d96a 5847112269

proč by koukal? myslíte, že to je nějaký zázrak co jinde ve světě není?

0/0
28.6.2015 10:30

P88e91t63r 73B58e85n77a 8578298539713

No vyroba baterie pro takovy monstrum stejne nejspis polozi par pralesu tak nevim jak moc je to ekologicke :-/ a ta baterie moc dlouho nevydrzi a bude se muset menit, stoji majlant a jeji vyroba je tezce neekologicka. Elektrina kterou se bude dobijet pochazi z uhelnych elektraren ktere nici ovzdusi vic nez auta.

+4/−3
24.6.2015 17:46

M21a26r50t43i41n 54D86u53f10e35k 3262137848504

Mohl byste rozvést jaký vztah vidíte mezi Li-On bateriemi a pralesy? Proč myslíte, že elektřina pochází zrovínka jenom z uhlí?

+2/0
24.6.2015 17:55

M12i27r32o45s34l25a69v 27B51u23d83a 9492252617972

U nás pochází elektřina z 47,62% z uhlí, 32,59% z jaderných elektráren a zbytek nestojí za řeč, protože je to kombinace všeho ostatního.

0/0
24.6.2015 18:17

M16i29r59o91s75l13a52v 85B52u12d94a 9202412117902

...

Jaké limity mají lithium-iontové baterie? Například to, že základní suroviny na jejich výrobu jsou omezené a z hlediska uspokojování budoucí poptávky panuje obava o faktické zajištění jejich dostupnosti. Je poměrně těžké recyklovat lithium z anorganických materiálů, využitých v bateriích dnešního typu.

A to že tyto baterie obsahují řadu dalších, vzácných a přitom toxických chemikálií, jen komplikuje proces recyklace.

0/0
24.6.2015 18:23

M72i88r77o33s56l67a55v 22B94u38d11a 9922742377592

...navíc bylo nezávislou studií prokázáno (zdroj nemám v záložkách ale dohledal bych ho), že výroba a provoz elektromobilu je v současné době a při současných technologiích ekologicky více náročná, než výroba a provoz běžného automobilu na fosilní paliva.

+1/0
24.6.2015 18:29

Z90d38e34n54ě92k 15Z65a20b19a46v59a 1412784436394

a pokud se nebude pracovat na jeho rozvoji, tak to tak také zůstane... Ách jo, tohle tu už za posledních 200 let průmyslové revoluce bylo mockrát, ne? :-/

0/0
25.6.2015 16:59

J14a38r26o59s50l94a71v 91F15r39a60n17t64i63š73e19k 76B58r92ü20m65m84e85r 1171846163770

Lithium se těží povrchově...

0/0
24.6.2015 18:35

R67o85b95e36r75t 77P64r33a71ž76á24k 4858636295460

Nejde jen o lithium. Existuje jakýsi bazmek, bez kterého se dnes neobejde prakticky žádná elektronika. Teď si nemůžu vzpomenout, jak se ten sajrajt jmenuje. Vtip je v tom, že se těží pouze v západním Kongu. Hádejte, proč se tam už desítky let válčí?.

0/0
24.6.2015 18:58

M29a24r42t97i11n 56D44u37f81e82k 3852327738284

Ale zřejmě ne v pralese. "Polovina známých zásob lithia leží v Bolívii na dně solných pánví – největší z nich je Salar de Uyuni." Zdroj: Wikipedie

0/0
24.6.2015 20:35

J51a18k73u44b 27F13e15i18f13a84r 7389989406129

Pro účely MHD bych spíše jako alternativní pohon viděl CNG.

+1/0
24.6.2015 17:09

J42a61r71o38s90l28a65v 71F74r86a14n31t33i58š24e53k 88B54r90ü14m30m67e49r 1501466253400

Anebo i LPG, do garáží, kromě konečných nejezdí.

0/0
24.6.2015 18:37

S20t21a56n68i12s25l42a93v 29O20š57m41e54r62a 2797436864399

Nerozumim tomu ze kdyz predchozi testovani jineho autobusu skoncilo nezdarem protoze ho zaskocily nizke teploty (jinak receno nebyl vhodny pro nase klimaticke podminky), tak proc se ted testuje v lete a nasazeni se predpoklada jiz na podzim. Pripada mi to jako snaha aby se to objednalo a zaplatilo pred tim nez by to mohlo zase skoncit nezdarem a az to v zime prestane jezdit, tak uz budou penizky pekne v nejake kapse.

+3/−2
24.6.2015 16:27

M94i79r56o93s59l94a82v 17B35u80d73a 9222302907742

Jo, jo, až se začne topit, jdou baterie do kelu. Nebo se nebude topit a cestující budu mrznout!

0/−1
24.6.2015 16:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.