Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha testuje nový elektrobus. Na baterie ujede denně až 260 kilometrů

Pražané mohou od středy spatřit v ulicích metropole nový elektrobus, který testuje dopravní podnik. Do ostrého provozu s cestujícími by mohl vyjet v září. Projekt navazuje na dřívější testy menších elektrobusů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L62u50k67á19š 53V49a21ň18u58r50a 1865714733423

Problém všech elektro zařízení jsou baterie, které jsou drahé, těžké a mají malou životnost. Trolejbus by bylo mnohem lepší řešení.

0/0
31.7.2015 12:40

L77u69k47á25š 67V84a58ň39u87r17a 1965264163683

Autobus na baterky je jen horší náhradou za trolejbus. Trolejbusy jsou perfektní, ale mají 2 problémy. Když je na trati překážka, nemohou ji objet a pořád musí mít složitý sběrač a po celé trati vedení. Autobus na baterie může překážku objet, nemusí mít po celé trati vedení, ale zase je díky bateriím těžký. Kdysi někdo udělal hybrid s dobíjením v každé zastávce. Zkoušelo se i místo baterií používat setrvačník, který se ve stanici roztáčel nebo tlakové nádrže, které se vždy ve stanici dotlakovaly.

0/0
31.7.2015 12:31

R62a97d74e11k 49R22a81i96d28a 5107162319

V Ostravě jezdí podobný typ elektrobusu od stejné značky už několik let, ale je to krám.

0/0
28.6.2015 10:39

Z22d30e21n23ě27k 14S87ý34k57o80r58a 1626164718618

Elektrobus je dnes nesmysl. Vemte si, jaký rozdíl byl ve vývoji akumulátorů u nás a na západě během socialismu. Nijak závratný. Za dalších 30 let se moc nepohnulo. Takže čistokrevný elektrobus je ekonoický nesmysl už jen z faktu, že pro nabití potřebujeme více energie, než pak můžeme dostat. Šlamounské řešení používají v Landskroně ve Švédsku, nebo teď to zkouší v Eberswalde (D), trolejbus s dojezdem na akumul. cca 10-20km. Nejsou velké a tak drahé. Výměna akumulátorů stojí v řádech  mil., a je potřeba minimálně 1 jejich výměna. Trolej pro trolejbus vydrží i 40 let (někde i více). Takže trolejbus má jedny vstupní náklady. Vozovny jsou stejné, jen musí být zatrolejována a Vršovice jsou býv. trolejbusová.

Efektivnější je vyrobit elektřinu a rovnou poslat do motoru, než ji hnát přes akumul.

Takže asi tak.

+3/0
27.6.2015 11:14
Foto

P62e76t98r 26H23o12v22o22r49k10a 5489906807

To my z menších měst už používáme dlouho, akorát tomu říkáme trolejbus. R^

+1/0
27.6.2015 10:21

M64a30r51t81i50n 37R54u16z39i77c95k13a 1712758256107

Tak proc nenatahate v klicovych usecich trolej a nenakoupite hybridy trolejbusu a naftaku... bude to levnejsi nez elektrobusy...

0/0
27.6.2015 4:05

L75u15k45á36š 47O14m38á79č98k32a 5981134231516

Protože by se musely logicky tahat dráty, nemyslíš? 8-o

0/0
27.6.2015 9:33
Foto

P36a95v22e40l 71Š83o92r54f 3899163259925

Fakt nechápu,proč se DPHM pouští do něčeho co v minulosti skončilo fiaskem.Proč nezůstane doprava v době povodní a místo elektrobusů se nenasadí elektrotrolejbusy a CNG autobusy nebo kde to jde se nasadí turistický vláčky.Za další nechápu proč DPHM vozí zbytečně vzduch.Nasadím hned a hned teď,ale hlavně v centru.Všechny Živočišáře,Zdravoťáky vyházet.

0/0
26.6.2015 14:00

Ř29e11h68o17ř 31V25l39a20s54á20k 2464514451546

Přišlo by mi lepší dělat to rovnou jako trolejbus s baterkami. S tím, že na některém úseku (třeba tam, kde jede souběžně s tramvají a pár drátů navíc už vzhled ulice nepoznamená) si může brát elektřinu i za jízdy, ale pak třeba bude mít krátkou zajížďku do nějaký uliček centra a pojede pár kilometrů na baterky.

Ostatně nedávno tu byl článek, že Škodovka dělala takovou tramvaj pro Turecko - pět kilometrů přes centrum bez proudu.

+1/0
25.6.2015 9:27

T74o27m48á91š 91Z28e87m83a17n 3325578134835

Jsem pro, ale v Praze zmizely průjezdné koleje a všude jsou pražce a tráva, autobus tedy nemá kudy by tramvaj následoval..

0/0
25.6.2015 22:09

R90a59d63e20k 41R14a75i47d28a 5357312619

a proč by měl následovat tramvaj? Viděl jste někdy trolejbus? Potřebuje 2 dráty, navíc má krapet jiné napájení. Zatím co tramvaj má 600V/zem tak trolejbus má v drátech +300/-300.

0/0
28.6.2015 10:27

J54i33ř68í 10Š35e51j70n29o64h38a 4422133404973

Čekat, že  elektrobus  nebo  elektroauto bude jezdit celý den bez nabíjení je naivní.

ˇuspěch budou čtyři hodiny. A samozřejmě nesmí topit nebo  chladit.

0/0
24.6.2015 22:29

J39i37ř14í 14E39r50b40e77n 1333754976707

No ono se to docela kryje s bezpečnostními přestávkami pro řidiče, že...

0/0
25.6.2015 5:59
Foto

M92i28c41h82a97l 50N12a62j21m42a72n 7539643426410

Bezpečnostní přestávka je 30 minut....

0/0
25.6.2015 8:27

M97a18r96t94i12n 89D93u82f65e96k 3632607498954

Jak to taky mohlo vypadat? 

https://www.youtube.com/watch?v=jeXFq2OF_jA

0/0
24.6.2015 21:08

T19o70m30á80š 45Z75e51m41a26n 3665568144405

Ano, ve veřejné dopravě má tohle své místo.

Autobusy poskakují od zastávky k zastávce a jezdí krátké tratě - ideální pro využití elektromotoru.

+6/0
24.6.2015 19:10

M79a41r30e87k 46D18v45o44ř33á71k 7628496503372

Jako velkou výhodu elektrobusu beru jeho tichý a bezemisní provoz ve městě. Názor, že trolejbus je lepší má logické základy, ale to by celé město vypadalo jako síť pavučin a sloupů.

+3/0
24.6.2015 19:10

J65a91n 40Z47e96m58a24n 1516455184276

Sloupy už jsou v každé ulici jako veřejné osvětlení.

+2/0
24.6.2015 23:58

T90o22m92á59š 95Z92e32m49a60n 3375628124415

Pro nazažení sítě nepoužitelné..

+1/0
25.6.2015 22:09

B94r29o69n28i80s84l65a46v 40G57a70b84r92y70š 6115434810

Nevidím v tom problém. Trolejové vedení lze udělat velmi elegantně. Navíc tomu městu to dodává velkoměstský ráz, určitou osu města či některých čtvrtí a hlavně vodící prvek.

+2/0
25.6.2015 1:03

J20i66ř39í 27E56r82b60e30n 1983594596557

Nezdá se mi, že by to lidem v Ústí nad Labem, Plzni, Zlíně či Jihlavě nějak extra vadilo...

+5/0
25.6.2015 6:00

B57o15h60u64m32i73l 13M31á31c15a 5771822946593

Že autor zaměňuje akumulátor a baterii zas tak nevadí, ale ani ty jeho baterie výkon nemají. Mají kapacitu. Ovšem udávat výkon elektromotoru v kWh je naprosto špatně.

A bezemisní elektrobus by se měl dobíjet bezemisně vyrobenou elektřinou!!

+1/0
24.6.2015 18:35

M79a44r32t92i20n 93P82e52c69i90n23a 4201403

Bezemisně vyrobená elektřina neexistuje;-)

+2/0
24.6.2015 18:46

P69e47t33r 64V28í56t 5905805309832

Stejně, jako neexistuje bezemisně vyrobený akumulátor. :-)

0/0
24.6.2015 18:51

M84a43r43t65i46n 41P70e31c12i87n98a 4441413

To je snad jasné.

0/0
24.6.2015 18:53

J69a59k13u74b 57Š13a24f69a96n79d50a 7875967201661

Ale ten autobus samozřejmě má baterii. Baterii akumulátorových článků.

+1/0
24.6.2015 19:42

Z82d10e53n50ě39k 70Z94a85b49a16v83a 1982174286504

A baterka, jak ji chápe předřečník, je baterií primárních článků. A taky svítilna, že.

Ale co, hlavně že si rozumíme ;-)R^

0/0
25.6.2015 16:56

M12i14c65h55a83l 51K60a57n62d72a 7120597873635

Nerozumím tomu, proč Dopravní podnik požaduje dojezd pouze 260km, když denní proběh celodenně vypravených autobusů často přesahuje 400km. Zase pokus o nějaký tunel?

0/0
24.6.2015 18:32

R91o76b49e31r13t 47P11r44a58ž15á69k 4748736625680

400 snad nemá ani Tesla;-D

0/0
24.6.2015 18:55

T73o14m16á50š 55Z76e45m32a50n 3355258314525

Proč? Autobusy tu vzdálenost nikdy nejedou v kuse, ale často čekají na obratištích.

+2/0
24.6.2015 19:11

M89i76c37h20a16l 31K57a38n44d76a 7140797493675

Dlouhá léta jsem pro autobusy dělal jízdní řády, takže o tom vím poměrně dost. O nabíjení pří čekáních je zmínka i v článku s tím, že původní dojezd 150km je takto zvýšen na 260km. Avšak i to je méně, než je v provozu potřeba.

0/0
24.6.2015 19:15

J55o60z84e19f 77H96r87i88c68i94š19i42n 4863560540976

Je to ale asi nová technologie, na to aby to šlo vůbec používat je potřeba 260. Ne všechny linky jezdí 400. Než se to bude zavádět tak už dojezd bude 400-500 i víc. Myslím že hlavní otázka bude teď snížení dojezdu v zimě, a snížení schopností akumulátorů po dlouhodobém požívání.

0/0
24.6.2015 19:30

J94a87r25o57s53l80a76v 58D67u51n15d39a 1393362126690

Já bych ty akumulátory rozhodně nepožíval...

0/0
27.6.2015 11:55

J16i18ř88í 70E64r26b46e34n 1643114186417

Je rozdíl mezi denním proběhem a délkou linky.

Jestli jste fakt dělal jízdní řády, tak určitě něco víte o čekání na obratišti a bezpečnostních přestávkách...

0/0
25.6.2015 6:03

Ř11e72h44o11ř 83V45l81a25s63á90k 2234744821356

"často přesahuje 400km" - no a některé linky mají možná jen těch 260, ne?

0/0
25.6.2015 9:21
Foto

J50a35r90o58s58l41a91v 48J36a77n66s82a 5427786500902

To by pan Elon Musk koukal.

0/0
24.6.2015 18:13

R92a52d72e45k 57R94a17i14d54a 5927542869

proč by koukal? myslíte, že to je nějaký zázrak co jinde ve světě není?

0/0
28.6.2015 10:30

P15e24t93r 24B86e39n74a 8218428159513

No vyroba baterie pro takovy monstrum stejne nejspis polozi par pralesu tak nevim jak moc je to ekologicke :-/ a ta baterie moc dlouho nevydrzi a bude se muset menit, stoji majlant a jeji vyroba je tezce neekologicka. Elektrina kterou se bude dobijet pochazi z uhelnych elektraren ktere nici ovzdusi vic nez auta.

+4/−3
24.6.2015 17:46

M75a48r62t46i65n 43D10u13f13e74k 3722967708124

Mohl byste rozvést jaký vztah vidíte mezi Li-On bateriemi a pralesy? Proč myslíte, že elektřina pochází zrovínka jenom z uhlí?

+2/0
24.6.2015 17:55

M47i77r55o28s86l14a64v 86B15u42d21a 9822522957132

U nás pochází elektřina z 47,62% z uhlí, 32,59% z jaderných elektráren a zbytek nestojí za řeč, protože je to kombinace všeho ostatního.

0/0
24.6.2015 18:17

M13i39r58o87s10l95a95v 93B58u50d69a 9532892507222

...

Jaké limity mají lithium-iontové baterie? Například to, že základní suroviny na jejich výrobu jsou omezené a z hlediska uspokojování budoucí poptávky panuje obava o faktické zajištění jejich dostupnosti. Je poměrně těžké recyklovat lithium z anorganických materiálů, využitých v bateriích dnešního typu.

A to že tyto baterie obsahují řadu dalších, vzácných a přitom toxických chemikálií, jen komplikuje proces recyklace.

0/0
24.6.2015 18:23

M42i27r33o22s49l60a28v 92B55u11d85a 9882422297342

...navíc bylo nezávislou studií prokázáno (zdroj nemám v záložkách ale dohledal bych ho), že výroba a provoz elektromobilu je v současné době a při současných technologiích ekologicky více náročná, než výroba a provoz běžného automobilu na fosilní paliva.

+1/0
24.6.2015 18:29

Z82d90e14n10ě98k 44Z24a19b69a15v50a 1822964766264

a pokud se nebude pracovat na jeho rozvoji, tak to tak také zůstane... Ách jo, tohle tu už za posledních 200 let průmyslové revoluce bylo mockrát, ne? :-/

0/0
25.6.2015 16:59

J59a74r45o92s10l93a59v 39F56r51a83n45t12i85š23e16k 62B73r33ü67m77m49e88r 1501766283170

Lithium se těží povrchově...

0/0
24.6.2015 18:35

R62o16b97e76r31t 25P38r51a20ž53á49k 4298406325600

Nejde jen o lithium. Existuje jakýsi bazmek, bez kterého se dnes neobejde prakticky žádná elektronika. Teď si nemůžu vzpomenout, jak se ten sajrajt jmenuje. Vtip je v tom, že se těží pouze v západním Kongu. Hádejte, proč se tam už desítky let válčí?.

0/0
24.6.2015 18:58

M56a57r25t98i21n 32D55u97f86e18k 3732197478194

Ale zřejmě ne v pralese. "Polovina známých zásob lithia leží v Bolívii na dně solných pánví – největší z nich je Salar de Uyuni." Zdroj: Wikipedie

0/0
24.6.2015 20:35

J85a93k26u81b 85F96e33i57f73a62r 7309739446129

Pro účely MHD bych spíše jako alternativní pohon viděl CNG.

+1/0
24.6.2015 17:09

J62a23r54o92s45l26a91v 40F35r77a16n83t16i17š20e67k 57B16r89ü42m34m58e33r 1471536353370

Anebo i LPG, do garáží, kromě konečných nejezdí.

0/0
24.6.2015 18:37

S98t82a62n77i47s87l53a45v 72O63š79m73e30r26a 2547676484749

Nerozumim tomu ze kdyz predchozi testovani jineho autobusu skoncilo nezdarem protoze ho zaskocily nizke teploty (jinak receno nebyl vhodny pro nase klimaticke podminky), tak proc se ted testuje v lete a nasazeni se predpoklada jiz na podzim. Pripada mi to jako snaha aby se to objednalo a zaplatilo pred tim nez by to mohlo zase skoncit nezdarem a az to v zime prestane jezdit, tak uz budou penizky pekne v nejake kapse.

+3/−2
24.6.2015 16:27

M11i89r26o46s16l15a23v 82B12u77d14a 9892162487192

Jo, jo, až se začne topit, jdou baterie do kelu. Nebo se nebude topit a cestující budu mrznout!

0/−1
24.6.2015 16:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.