Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Na nové trase metra budou jezdit vlaky bez strojvůdce, rozhodli radní

Na plánované nové trase D pražského metra budou jezdit soupravy bez strojvůdce. Rozhodli o tom radní hlavního města. Jako první se postaví úsek z Pankráce do Písnice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B44o87h42u47s48l69a62v 66K41r44á49l18í56k 2831490149866

Stavba má začít za tři roky, má trvat pět až šest let a přitom má být dokončena roku 2022? To byl ten článek napsán loni nebo předloni?

0/0
21.7.2015 17:58

B76o13h30u37s87l14a88v 58K67r73á70l63í68k 2331150609206

Takže dříve se volilo mezi lehkým a levným metrem bez strojvůdců a drahým těžkým metrem se strojvůdci, a nakonec se došlo ke kompromisu - nejdražší těžké metro bez strojvůdců?

+3/0
21.7.2015 17:15

A67n59d91r34e31j 87O74l84e28k25s14a 3505491427721

A co středně těžké metro s lehkými strojvůdci? ;-D

+2/0
21.7.2015 21:53

J32a13r17o17s56l55a83v 53S88e80v95e91r 6138716200435

A sedmdesát let to slyším furt kolem dokola :

"TAKŇÁK JINAKSOUŠKYASOUZI, TAKŇÁK NOVĚ...!"

Deset typů souprav, jedenáct typů signalizace, něco s řidičem, zbytek na pracáku, nebo v administrativě, každé dva roky jiné jízdenky, každé tři nové cvakátka...!

Ne! Opravdu jen přežít o týden mého psa... Už ne.

0/0
21.7.2015 16:32

D57a46v25i88d 22D62o55b25e54š 3525692887

Pokud je rozdíl mezi variantou lehkého metra a klasického se strojvůdci 15 mld, tak by mě moc zajímalo:

1. proč je o tolik dražší - metro bez strojvůdců je obecně o něco subtilnější, menší poloměry, blíže k povrchu, menší průměry tunelů apod. Čekal bych, že ten rozdíl nebude takový, spíš naopak bude metro levnější. Samozřejmě je tam zase více elektroniky, zasklené nástupiště, složitější dispečink apod... Nevím, co s cenou udělají jiné jednotky. Stejně by se musely nakoupit, depo také jednou postavit, je otázka, o kolik případně by byla případně dražší jiná logistika údržby.

2. pak to chce dobře a realisticky (!) odůvodnit, proč byla zvolena o tolik stavebně dražší varianta (úspory jinde).

0/0
21.7.2015 16:28

A83d18a27m 40K96ř92i45v30s96k52ý 1623224750483

K bodu 1: Metro bez strojvůdců je prostě jenom metro bez strojvůdců, žádný jiný rozdíl oproti současnému pražskému metru tam být nemusí.

0/0
21.7.2015 22:55

J45i49ř91í 82H81l55a14v69á92č13e26k 6824576696566

Teď bude ten nefachčenko Středula asi zastupovat vlaky... :-P

+4/0
21.7.2015 16:21

M90i61l14a85n 94M68a79j62e64r93č19í35k 1890460144826

i v metru bez strojvůdců budou zaměstnanci:

1.) "dispečeři" = dozor nad počítačem řízenými vlaky (který bude moct mimo pravidelnou provozní špičku snadno operativně zkrátit interval = přidat počet souprav do "oběhu")

2.) rozhodně zůstane potřeba dozorčích stanic a technických pracovníků (např. údržba eskalátorů a výtahů + k tomu naopak navíc dveří ve stěnách mezi nástupištěm a kolejištěm)!

0/0
21.7.2015 23:14

P13a23v72e27l 16Ř33a71p69e23k 7832236259245

Tak dlouho odboráři prudili, až se jejich problém vyřešil jednou provždy - metrem bez strojvůdců ;-DR^

+4/0
21.7.2015 14:55

M24i24r45o75s73l15a90v 58B35u79č78e64k 6853373871714

Levičáci, odboráři -  si zdroje najdou, tak jako K.Marx, duchovní otec. Skutečná příhoda - Přichází jeho matka - "Kárl, zase sepisuješ ten Kapitál? Proboha seber se a už jej běž konečně tvořit" !!

0/0
21.7.2015 16:22

K29a24t33e88ř29i23n68a 83S52l49a67v89í43k71o20v54á 6643475490793

Ti strojvůdci asi musí mít vysoké platy...8-o

+5/0
21.7.2015 14:06

P73e59t26r 40P22e34t76r 6423932618293

Proč? Si to přepočítejte. Strojvedoucí bude mít čistého měsíčně aspoň 20 tisíc. Krát 12 - 240 tisíc ročně. Kolik strojvedoucích by bylo na novou trasu potřeba? 20? Možná víc, nemám v tom odhat ale těch 20 bude nejnižší počet. A to už máte skoro 6 milionů ročně na platech (a to nepočítám hrubou a superhrubou mzdu, tam to bude tak 10 milionů). A to 20 hrubého dneska není vysoký plat a osobně si myslím, že budou mít víc.

0/0
21.7.2015 21:00

R95a82d97i92m 68K89o35k94t11a 7542607329339

Tak chvilku to davalo smysl. Jedno mesto jeden dopravni system metra. Nova garnitura a uz je v tom zase gulas. Snad nez stihnout vykoupit pozemky budou nove volby :-(

+1/−2
21.7.2015 13:51

J46a10k24u63b 68F34e98i48f86a18r 7969699976919

dneska co trasa to trochu něco jiného. mužete byt v klidu.

0/0
21.7.2015 14:08

O75l94d45ř36i89c89h 30J71a16n45e77č51e63k 8389526483351

to se tak hold většinou časem stane.

snad nechcete, aby DPP i nadále kupoval soupravy z SSSR (a rovnou je rekonstruoval)?

podívejte se na ČD - tam je to mnohem horší - v každé soutěži koupí něco jiného. tam jsou taky pryč časy, kdy měly desítky stejných lokomotiv a stovky stejných vozů.

v DPP to vyplynulo z toho, že bylo v 90. letech nutné všechno co nejrychleji zmodernizovat - a navíc čtvrtá linka se má začít stavět téměř 40 let po třetí!

0/0
21.7.2015 15:36

M23a36r91t92i22n 19H22o72u68b62a 6803191749108

V každé sputezi kupuji stále to stejne.

Nebo to kupuji i se servisem a pak je to jedno.

Podstatne je, ze systém řízení a zabezpeceni je na všech tratich stejny

0/0
21.7.2015 16:01

M33i70l97a59n 98M64a27j69e41r13č74í93k 1780850274696

Si děláš prču či si fakt tak neznalý?

Ani v pražském =M= ani na železnici jednoho provozovatele (v ČR i jiných zemích) NENÍ NA VŠECH TRATÍCH STEJNÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ A ZABEZPEČENÍ! Z logiky, že se nepostavily ani nemohly rekonstruovat naráz a při každé takové činnosti byla volena co nejmodernější technologie.

PODSTATNÉ JE, ŽE VŠECHNY SOUČASNÉ (I PLÁNOVANÁ 4. TRASA)PRAŽSKÉHO =M= MAJÍ (MÍT) STEJNÝ TYP TRATĚ (= JÍZDA PO DVOU KOLEJNICÍCHVZDÁLENÝCH 1495MM), ČÍMŽ JE/BUDE MOŽNĚ POMOCÍ RUČNÍHO (BYŤ I JEN TZV.POMOCNÉHO) OVLÁDÁNÍ (NEBO ZAPOJENÍ ZA JINOU PŘÍSLUŠNOU SOUPRAVU) PŘEVÉST VLAKPO TRATI VYBAVENÉ JINÝM ZABEZPEČOVACÍM ZAŘÍZENÍM.

Např. u depa =M=A v Hostivaři je OZM (Opravárenské základna metra) a pomocí manipulačních propojek (dvoukolejnou) mezi =M=A (za stanicí Nám.Míru do centra) - =M=C (u stanice IPP z centra = přímá jízda možná k/od stanice Vyšehrad) a (jednokolejné) mezi =M=C a =M=B (oboje napojené za stanicemi ve směru od centra).

Dosavadní uvedené manipulační propojky mezi tratěmi pražského =M= (viz https://www.metroweb.cz/metro/mapy/mapa.html ) jsou tedy postaveny tak, že umožňují přímou jízdu mezi depy příslušných dvou tras, které propojují = Kačerov - Hostivař a Kačerov - Zličín, ale pokud se má převést vlak mezi Hostivaří - Zličínem, tak musí jednou změnit směr jízdy (cca mezi stanicemi =M=C IPP a Vyšehrad).

Rovnou prozradím, že z důvodů úhlu křížení =M=D s =M=C u stanice Pankrác a z důvodu existence stavební přípravy větvení za touto existující stanicí bude možná přímá manipulační jízda vlaků mezi depem Písnice a depem Hostivař(s OZM)/Zličín.

0/0
22.7.2015 0:01

L69u94k47á82š 83Š42l15e97h62o85f32e62r 1313379485619

Je úplně běžné, že na nových trasách metra jezdí vlaky bez strojvůdců, stačí se podívat např. do Paříže ;-)

+1/0
21.7.2015 15:37

R41a45d53i79m 64Š78o53l83c 1175525945884

Do Písnice až podle toho jestli budou jezdit lidi. Že tohle neřekli, když se stavělo metro do Motola. Do Veleslavína ještě OK, ale pak už to vozí vzduch...

0/−2
21.7.2015 13:26

M27i40l36o55s97l92a85v 70K90a25n90t64o10r95e23k 1419647481149

No pokud by "Á"čko nehnali vyhlídkovou trasou (;-D) přes Bílou Horu a Ruzyni (vesnici), ale rovnou přes Veleslavín a  Dědinu na letiště Ruzyně, tak by metro vzduch rozhidně nevozilo. Ale díky moudrosti projektanta lobbisty měli ponechat letištní busy na Kulaťáku, protože autobusem by cesta byla rychlejší

+2/−1
21.7.2015 13:32
Foto

M63a23r62t42i41n 47Š15u90b51r63t 1745411474255

Bohužel vozilo, aby se sehnali další lidi, proto někdo začal uvažovat o té oklice... Ale ať s oklikou nebo bez, na metro to na letiště prostě není. Vlak se svou nižší kapacitou a možností to navázat na potřebnou trať z regionu, vždy vycházel funkčně a ekonomicky lépe.

+4/−1
21.7.2015 13:43
Foto

M79a45r54t94i17n 32Š44u62b90r49t 1295621244645

Do Písnice se to dá těžko postavit podle toho, zda tím pojedou lidi, když tam má být depo pro tu trasu jaksi s těmi vagónky ;-). Dočasně je sice možné trasu Pankrác - Nové Dvory uživit přejezdy z Depa Kačerov (kolejovou spojkou, co bude u Pankráce), ale v případě prodloužení D na Mírák, Hlavák či nám. Republiky už ani náhodou.

+2/0
21.7.2015 13:45

R81a39d51i51m 13Š89o34l14c 1645965945174

To říkají zástupci ODS. Ostatně depo Hostivař bylo desetiletí taky jen depo a stanice až potom ;-)

0/0
21.7.2015 14:18

O92l11d43ř17i26c82h 52J49a30n60e67č45e57k 8269696113321

proč se v Česku musí problém nechat nejrpve vzniknout, než se začne řešit?

metro vytvoří rozvojovou lokalitu - viz Černý Most. ve vyspělém světě je normální, že se nejprve postaví metro a až potom kolem něj vzniknou sídliště.

navíc Písnice má velký potenciál pro terminál pro autobusy - Dolní Břežany, Jesenice, celá tato oblast. navíc by někde tady měla končit D3.

+1/0
21.7.2015 15:43

E22v23ž77e32n 49P19o21l21á33k 3388568901743

Vozí vzduch? Že jsem si nějak nevšiml.

0/0
21.7.2015 16:09

E79m56i10l 98P38l42í28h82a33l 7454199741441

Delam v oboru a cim slozitejsi technologie, tim vice poruch, resp.naslednych nakladu. Argument o uspore nechapu.

+6/−3
21.7.2015 12:51

O70l15d93ř85i30c33h 81J51a83n27e84č53e91k 8329946913541

vždyť už dnes jezdí metro de facto samo, strojvedoucí v něm nedělá o moc víc než dispečer.

+2/0
21.7.2015 12:53

E95v57ž54e79n 20P45o58l86á36k 3828488881763

Ta technologie ale snad nebude o nic složitější než současná, už teď tam strojvedoucí sedí hlavně proto, že to vyžaduje zákon.

0/0
21.7.2015 13:16

M67i57l15a87n 49M16a38j52e35r66č91í38k 1720820234846

+ protože technologie instalované (na každé trase jsou rozdílné) v pražském =M= nedovedou automaticky zastavit vlaky při pádu(vniknutí) osob(y) do koleještě!

Asi nejjistěji uvedený problém řeší (předcházením mu) na trase D plánované stěny (se dveřmi v místech dveří souprav) mezi nástupišti a kolejišti, ale také to jde řešit např. pomocí instalace čidel, která při detekci vniknutí osoby do kolejiště automaticky vypnou napájení = zastaví vlak v okolí stanice.

0/0
22.7.2015 0:20

A50n95d86r40e90j 23O26l88e49k59s68a 3455971937501

Úspora mzdových nákladů. Čemu nerozumíte? Náklady na servis jsou naopak něčím ziskem. Proč myslíte, že se správní činnosti outsourcují? :-)

Radši zaplatíme řetězec firem, než abysme si drželi jednu uklízečku přímo. R^

+1/0
21.7.2015 14:42

M43a61r16t58i37n 47H13o81u88b62a 6113691909628

Mzdove náklady 20mld Kč? Sakra, ja bych chtěl byt řidičem metra

+1/0
21.7.2015 16:03

M51i47l62a44n 11M85a85j60e58r84č54í40k 1250480884466

No když čistého již dnes má cca 30tis = tzv. superhrubá mzda 2x tolik (60tis.) = ročně jedno místo stojí 720tis. Kč!

Na 20 souprav (aktuálně připravovaná 1. a 2. etapa =M=D v úseku Depo Písnice - Nám. Míru čítá 10 stanic a nejkratší interval je reálně v každé stanici v obou směrech vlak) to vidím potřebu 60ti strojvedoucích (aby byly dodrženy bezpečnostní přestávky během směny i minimální, také zákonem nařízené, rozestupy směn) = DNEŠNÍ ROČNÍ NÁKLADY NA TATO PRACOVNÍ MÍSTA JSOU CCA 43,2MILIÓNU!!

= Za 30 let by to (jen při dnešních platech) byly náklady cca 1,296miliardy korun, ale STEJNĚ BY TI STROJVEDOUCÍ NEDOKÁZALI ZABRÁNIT PŘEJETÍ (A VĚTŠINOU USMRCENÍ) VŠECH OSOB, KTERÉ VNIKLI/SPADLI DO KOLEJIŠTĚ + TÍM VZNIKLÉMU PŘERUŠENÍ PROVOZU (a zdržení + nazlobení cestujících). Jak je jinde psáno toto (+ zákonná povinnost) je již dnes jediným důvodem přítomnosti strojvedoucích na vlacích =M=, které jinak jedou automaticky.

+ je potřeba do nákladů ještě započítat, že pro ty strojvedoucí se musí zajistit výstavba a následně údržba WC a místností pro trávení bezpečnostních přestávek, protože na neustále "obíhajících" vlacích je čerpat nemohou.

0/0
22.7.2015 0:57

P92a53v41e26l 58Ř75a65p33e85k 7472466239975

Pořád lepší poruchy než plošná stávka.

+1/0
21.7.2015 14:58

T76o88m52á35š 36G97r22o16s10s96m18a63n81n 6134308142951

jasne my sme prukopniky.. tak ze na PHA metru se bude vse testovat. plno mest uz ma metro bez obsluhy.. atd atd.. ;-D

0/0
21.7.2015 15:19
Foto

R31o64b91e51r69t 57P38l73o13c74h 4806392571633

2.3.2015 stavba začne do dvou let. 21.7.2015 stavba začne do tří let, bude trvat 5 až 6 let a hotová bude v roce 2022. Nevím no, ale něco mi tam v těch letopočtech trochu nesedí...

+7/0
21.7.2015 12:46

M48a72r62t81i94n 11H14e88i50s76l40e92r 4564326622769

Bezpečnější nástupiště (s dveřmi) určitě ano. On tím přestane i ten vítr ve stanicích. Ale bez strojvůdce znamená vlastně řízené z dispečinku, to žádná úspora není. Navíc všude, kde jsem viděl automatické vlaky, tak to bylo pomalejší

0/0
21.7.2015 12:31

E72v44ž29e88n 25P81o30l55á17k 3418238611323

S tím větrem pochybuji, kolejiště nebude shora odděleno http://novemetro.cz/stanice/pankrac

+2/0
21.7.2015 12:40

O32l40d76ř52i42c69h 90J29a31n35e12č91e41k 8249256213751

zrovna tohle se ještě může snadno změnit. vítr ve stanicích myslím závisí hlavně na tom, jestli jsou dva jednokolejné tunely nebo jeden dvojkolejný.

"všude, kde jsem viděl automatické vlaky, tak to bylo pomalejší": proč? já metro bez strojvůdce viděl asi jen v Kodani a tam mi to rozhodně pomalejší nepřišlo - spíš naopak. když vystupovalo hodně lidí včetně maminky s kočárkem, tak jsem nestihl nastoupit, protože délka otevření dveří prostě nebyla nikterak dlouhá.

0/0
21.7.2015 12:50

A11n15d21r36e12j 45O20l67e48k65s51a 3165731637871

No, teď ještě přehodnotit to napojení na mírák. To fakt nechápu. Metro by mělo vést na Žižkov. Tam je také dopravně přetížená oblast.

+1/0
21.7.2015 12:31

E52v66ž28e45n 63P50o23l62á70k 3568518191263

S tím se pokud vím počítá jako s variantou pokračování od míráku..

0/0
21.7.2015 12:41

O96l82d67ř15i44c40h 39J17a49n94e29č93e66k 8839936133481

ano v nějakých plánech to tak určitě bylo / je, je otázka, nakolik reálná je realizace v příštích 20 letech.

přitom Déčko na Žižkově by zas až takové terno nebylo - do centra by se muselo s přestupem, na Míráku anebo dokonce na Pankráci.

0/0
21.7.2015 12:52

A22n56d70r24e48j 73O95l79e57k35s86a 3525491787601

Do centra jede ze Žižkova tramvaj No 9. Je v centru za pár minut. Problém Prahy 3 je doprava kamkoli jinam. Ještě hůř je na tom třeba Praha 6. Má sice metro do centra, ale tangenciálně musíte autobusem.  A protože chybí městská železnice, tak třeba na Žižkov musíte přes centrum...

0/0
21.7.2015 14:54

O36l92d69ř64i97c46h 71J43a34n79e13č71e97k 8509966653291

však právě - metro na Žižkově moc nevyřeší, pokud do centra nepojede přímo, a taková linka v příštích 100 letech určitě nevznikne.

"tangenciálně musíte autobusem" - ale to je přeci normální všude, že se řeší doprava z předměstí do centra a tangenciální spoje jsou mnohem slabší - protože poptávka po nich je mnohem menší! spojení jinam než do centra není problém jen Prahy 6 ale všech okrajových částí. a nejen v Praze. na okružní linku metra je Praha moc malá, když ji plánoval bolševik, tak to byla směs potřeby obsloužit Strahov, plánů zrušit tramvaje (které na tangentách stačí) a obecné bolševické megalomanie.

"chybí městská železnice" - ale jak byste si to představoval? i městská železnice bude primárně řešit dopravu do centra, když už vznikají tangenciální železniční linky, tak hlavně tam, kde jsou koleje k dispozici a stačí na ně poslat vlaky, případně rekonstruovat, nové se většinou nestavějí. takže v Praze máte toliko potenciál pro Holešovice - Libeň - Malešice - Hostivař / Vršovice a Běchovice - Malešice - Kačerov - Radotín / Modřany.

a jak byste si představoval dopravu z Prahy 6 na Žižkov jinak než přes centrum? chcete snad jezdit přes Prosek?

+2/0
21.7.2015 15:59

A58n32d44r93e48j 11O58l18e71k34s85a 3145511647981

Například po železnici. Z Veleslavína do Libně, Malešic a na nákl.nádraží. Žižkov.

0/0
21.7.2015 18:36

L25u67k67á72š 23N38o15v12á50k 4236466442443

Žižkovští ale nejezdí do Krče a naopak. Za socialismu plánované Déčko (nic proti tomu, tehdy se metro plánovalo správně, žádně Letňany a Motol) šlo přes Žižkov k továrnám ČKD. Ty dnes neexistují, svoz dělníků tam také ne, takže toto trasování dnes již nedává smysl.

0/0
21.7.2015 13:25

A12n96d38r60e69j 67O92l27e44k65s86a 3905211557351

To je asi fakt, že ty plány braly ohled na průmyslovou zónu. Na druhou stranu, žižkováci do Krče nejezdí, protože je to obtížná a dlouhá cesta.

0/0
21.7.2015 14:47

J21a84r38o81m25í13r 56P39r81o33c51h89á53z30k93a 7801113667234

Tak do toho v životě nenastoupím,Tady je všechno jak v kocourkově a proti logice,ale hlavně ,že metro bude jak ze sci fi....Bože...Až ten super počítač zavře ve dveřích dobíhajícího tak to bude teprve sranda...

+2/−9
21.7.2015 12:25

J16a73k95u35b 44F83e70i81f79a12r 7799809126829

A když letadlo letí na autopilot děláte co?:-P

+3/0
21.7.2015 12:33

J78a89r64o83m64í29r 41P54r66o56c36h27á77z49k95a 7501833857344

nelétám

0/−1
21.7.2015 12:57

E96v49ž60e25n 58P92o96l53á30k 3758378111523

Ve světě je to naprosto běžné. A kéž by dobíhající opravdu zavírali, když vidím ty inteligenty, co si někdy i minutu podrží navzájem dveře, protože těch pár tisíc cestujících na celé lince na ně rádo počká.

+6/−1
21.7.2015 12:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.