Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Na nové trase metra budou jezdit vlaky bez strojvůdce, rozhodli radní

Na plánované nové trase D pražského metra budou jezdit soupravy bez strojvůdce. Rozhodli o tom radní hlavního města. Jako první se postaví úsek z Pankráce do Písnice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B84o62h95u93s91l17a59v 35K49r51á83l96í44k 2781500769416

Stavba má začít za tři roky, má trvat pět až šest let a přitom má být dokončena roku 2022? To byl ten článek napsán loni nebo předloni?

0/0
21.7.2015 17:58

B46o15h53u88s59l77a85v 68K93r96á42l16í47k 2851410849196

Takže dříve se volilo mezi lehkým a levným metrem bez strojvůdců a drahým těžkým metrem se strojvůdci, a nakonec se došlo ke kompromisu - nejdražší těžké metro bez strojvůdců?

+3/0
21.7.2015 17:15

A79n42d45r74e70j 17O46l94e11k25s17a 3635171517371

A co středně těžké metro s lehkými strojvůdci? ;-D

+2/0
21.7.2015 21:53

J15a30r44o56s23l91a13v 17S43e84v49e75r 6118326840295

A sedmdesát let to slyším furt kolem dokola :

"TAKŇÁK JINAKSOUŠKYASOUZI, TAKŇÁK NOVĚ...!"

Deset typů souprav, jedenáct typů signalizace, něco s řidičem, zbytek na pracáku, nebo v administrativě, každé dva roky jiné jízdenky, každé tři nové cvakátka...!

Ne! Opravdu jen přežít o týden mého psa... Už ne.

0/0
21.7.2015 16:32

D39a67v91i22d 23D87o83b34e48š 3925762717

Pokud je rozdíl mezi variantou lehkého metra a klasického se strojvůdci 15 mld, tak by mě moc zajímalo:

1. proč je o tolik dražší - metro bez strojvůdců je obecně o něco subtilnější, menší poloměry, blíže k povrchu, menší průměry tunelů apod. Čekal bych, že ten rozdíl nebude takový, spíš naopak bude metro levnější. Samozřejmě je tam zase více elektroniky, zasklené nástupiště, složitější dispečink apod... Nevím, co s cenou udělají jiné jednotky. Stejně by se musely nakoupit, depo také jednou postavit, je otázka, o kolik případně by byla případně dražší jiná logistika údržby.

2. pak to chce dobře a realisticky (!) odůvodnit, proč byla zvolena o tolik stavebně dražší varianta (úspory jinde).

0/0
21.7.2015 16:28

A95d18a22m 31K39ř39i43v29s45k77ý 1813464700473

K bodu 1: Metro bez strojvůdců je prostě jenom metro bez strojvůdců, žádný jiný rozdíl oproti současnému pražskému metru tam být nemusí.

0/0
21.7.2015 22:55

J71i96ř49í 52H47l34a14v68á14č16e29k 6534476566896

Teď bude ten nefachčenko Středula asi zastupovat vlaky... :-P

+4/0
21.7.2015 16:21

M16i89l16a90n 54M77a63j63e87r76č84í84k 1610120374726

i v metru bez strojvůdců budou zaměstnanci:

1.) "dispečeři" = dozor nad počítačem řízenými vlaky (který bude moct mimo pravidelnou provozní špičku snadno operativně zkrátit interval = přidat počet souprav do "oběhu")

2.) rozhodně zůstane potřeba dozorčích stanic a technických pracovníků (např. údržba eskalátorů a výtahů + k tomu naopak navíc dveří ve stěnách mezi nástupištěm a kolejištěm)!

0/0
21.7.2015 23:14

P92a75v18e76l 62Ř48a85p50e72k 7752336659185

Tak dlouho odboráři prudili, až se jejich problém vyřešil jednou provždy - metrem bez strojvůdců ;-DR^

+4/0
21.7.2015 14:55

M48i77r30o80s86l76a86v 38B83u57č35e28k 6143523231214

Levičáci, odboráři -  si zdroje najdou, tak jako K.Marx, duchovní otec. Skutečná příhoda - Přichází jeho matka - "Kárl, zase sepisuješ ten Kapitál? Proboha seber se a už jej běž konečně tvořit" !!

0/0
21.7.2015 16:22

K92a21t47e41ř74i58n15a 82S17l13a42v50í33k78o87v80á 6113355470793

Ti strojvůdci asi musí mít vysoké platy...8-o

+5/0
21.7.2015 14:06

P95e80t13r 57P27e57t97r 6133752298153

Proč? Si to přepočítejte. Strojvedoucí bude mít čistého měsíčně aspoň 20 tisíc. Krát 12 - 240 tisíc ročně. Kolik strojvedoucích by bylo na novou trasu potřeba? 20? Možná víc, nemám v tom odhat ale těch 20 bude nejnižší počet. A to už máte skoro 6 milionů ročně na platech (a to nepočítám hrubou a superhrubou mzdu, tam to bude tak 10 milionů). A to 20 hrubého dneska není vysoký plat a osobně si myslím, že budou mít víc.

0/0
21.7.2015 21:00

R77a44d68i54m 70K30o40k76t30a 7442357329959

Tak chvilku to davalo smysl. Jedno mesto jeden dopravni system metra. Nova garnitura a uz je v tom zase gulas. Snad nez stihnout vykoupit pozemky budou nove volby :-(

+1/−2
21.7.2015 13:51

J45a45k58u84b 36F36e55i41f21a60r 7809499106799

dneska co trasa to trochu něco jiného. mužete byt v klidu.

0/0
21.7.2015 14:08

O54l79d79ř12i93c95h 47J87a55n84e16č72e56k 8979756283671

to se tak hold většinou časem stane.

snad nechcete, aby DPP i nadále kupoval soupravy z SSSR (a rovnou je rekonstruoval)?

podívejte se na ČD - tam je to mnohem horší - v každé soutěži koupí něco jiného. tam jsou taky pryč časy, kdy měly desítky stejných lokomotiv a stovky stejných vozů.

v DPP to vyplynulo z toho, že bylo v 90. letech nutné všechno co nejrychleji zmodernizovat - a navíc čtvrtá linka se má začít stavět téměř 40 let po třetí!

0/0
21.7.2015 15:36

M56a88r39t37i66n 46H34o71u45b82a 6783141169658

V každé sputezi kupuji stále to stejne.

Nebo to kupuji i se servisem a pak je to jedno.

Podstatne je, ze systém řízení a zabezpeceni je na všech tratich stejny

0/0
21.7.2015 16:01

M90i55l45a18n 53M56a83j79e51r98č21í24k 1300220674416

Si děláš prču či si fakt tak neznalý?

Ani v pražském =M= ani na železnici jednoho provozovatele (v ČR i jiných zemích) NENÍ NA VŠECH TRATÍCH STEJNÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ A ZABEZPEČENÍ! Z logiky, že se nepostavily ani nemohly rekonstruovat naráz a při každé takové činnosti byla volena co nejmodernější technologie.

PODSTATNÉ JE, ŽE VŠECHNY SOUČASNÉ (I PLÁNOVANÁ 4. TRASA)PRAŽSKÉHO =M= MAJÍ (MÍT) STEJNÝ TYP TRATĚ (= JÍZDA PO DVOU KOLEJNICÍCHVZDÁLENÝCH 1495MM), ČÍMŽ JE/BUDE MOŽNĚ POMOCÍ RUČNÍHO (BYŤ I JEN TZV.POMOCNÉHO) OVLÁDÁNÍ (NEBO ZAPOJENÍ ZA JINOU PŘÍSLUŠNOU SOUPRAVU) PŘEVÉST VLAKPO TRATI VYBAVENÉ JINÝM ZABEZPEČOVACÍM ZAŘÍZENÍM.

Např. u depa =M=A v Hostivaři je OZM (Opravárenské základna metra) a pomocí manipulačních propojek (dvoukolejnou) mezi =M=A (za stanicí Nám.Míru do centra) - =M=C (u stanice IPP z centra = přímá jízda možná k/od stanice Vyšehrad) a (jednokolejné) mezi =M=C a =M=B (oboje napojené za stanicemi ve směru od centra).

Dosavadní uvedené manipulační propojky mezi tratěmi pražského =M= (viz https://www.metroweb.cz/metro/mapy/mapa.html ) jsou tedy postaveny tak, že umožňují přímou jízdu mezi depy příslušných dvou tras, které propojují = Kačerov - Hostivař a Kačerov - Zličín, ale pokud se má převést vlak mezi Hostivaří - Zličínem, tak musí jednou změnit směr jízdy (cca mezi stanicemi =M=C IPP a Vyšehrad).

Rovnou prozradím, že z důvodů úhlu křížení =M=D s =M=C u stanice Pankrác a z důvodu existence stavební přípravy větvení za touto existující stanicí bude možná přímá manipulační jízda vlaků mezi depem Písnice a depem Hostivař(s OZM)/Zličín.

0/0
22.7.2015 0:01

L22u65k46á25š 39Š98l94e85h59o52f92e78r 1273969835509

Je úplně běžné, že na nových trasách metra jezdí vlaky bez strojvůdců, stačí se podívat např. do Paříže ;-)

+1/0
21.7.2015 15:37

R57a77d32i71m 58Š45o33l40c 1755305805274

Do Písnice až podle toho jestli budou jezdit lidi. Že tohle neřekli, když se stavělo metro do Motola. Do Veleslavína ještě OK, ale pak už to vozí vzduch...

0/−2
21.7.2015 13:26

M82i27l18o21s54l95a66v 54K40a14n26t69o54r43e74k 1769887931659

No pokud by "Á"čko nehnali vyhlídkovou trasou (;-D) přes Bílou Horu a Ruzyni (vesnici), ale rovnou přes Veleslavín a  Dědinu na letiště Ruzyně, tak by metro vzduch rozhidně nevozilo. Ale díky moudrosti projektanta lobbisty měli ponechat letištní busy na Kulaťáku, protože autobusem by cesta byla rychlejší

+2/−1
21.7.2015 13:32
Foto

M95a29r65t17i95n 27Š73u98b65r10t 1235681594695

Bohužel vozilo, aby se sehnali další lidi, proto někdo začal uvažovat o té oklice... Ale ať s oklikou nebo bez, na metro to na letiště prostě není. Vlak se svou nižší kapacitou a možností to navázat na potřebnou trať z regionu, vždy vycházel funkčně a ekonomicky lépe.

+4/−1
21.7.2015 13:43
Foto

M24a31r29t27i19n 22Š93u79b95r10t 1535271454665

Do Písnice se to dá těžko postavit podle toho, zda tím pojedou lidi, když tam má být depo pro tu trasu jaksi s těmi vagónky ;-). Dočasně je sice možné trasu Pankrác - Nové Dvory uživit přejezdy z Depa Kačerov (kolejovou spojkou, co bude u Pankráce), ale v případě prodloužení D na Mírák, Hlavák či nám. Republiky už ani náhodou.

+2/0
21.7.2015 13:45

R25a69d96i18m 45Š36o42l45c 1485115345744

To říkají zástupci ODS. Ostatně depo Hostivař bylo desetiletí taky jen depo a stanice až potom ;-)

0/0
21.7.2015 14:18

O57l98d58ř92i40c96h 10J38a48n12e78č20e66k 8569906703471

proč se v Česku musí problém nechat nejrpve vzniknout, než se začne řešit?

metro vytvoří rozvojovou lokalitu - viz Černý Most. ve vyspělém světě je normální, že se nejprve postaví metro a až potom kolem něj vzniknou sídliště.

navíc Písnice má velký potenciál pro terminál pro autobusy - Dolní Břežany, Jesenice, celá tato oblast. navíc by někde tady měla končit D3.

+1/0
21.7.2015 15:43

E66v50ž78e74n 31P78o19l98á91k 3178898121303

Vozí vzduch? Že jsem si nějak nevšiml.

0/0
21.7.2015 16:09

E34m74i30l 10P75l58í77h13a89l 7574949831781

Delam v oboru a cim slozitejsi technologie, tim vice poruch, resp.naslednych nakladu. Argument o uspore nechapu.

+6/−3
21.7.2015 12:51

O37l95d61ř12i74c24h 28J13a66n88e21č20e48k 8959686453121

vždyť už dnes jezdí metro de facto samo, strojvedoucí v něm nedělá o moc víc než dispečer.

+2/0
21.7.2015 12:53

E14v43ž98e42n 47P95o21l64á68k 3718568391143

Ta technologie ale snad nebude o nic složitější než současná, už teď tam strojvedoucí sedí hlavně proto, že to vyžaduje zákon.

0/0
21.7.2015 13:16

M29i98l31a75n 73M24a86j33e33r50č71í87k 1460810504986

+ protože technologie instalované (na každé trase jsou rozdílné) v pražském =M= nedovedou automaticky zastavit vlaky při pádu(vniknutí) osob(y) do koleještě!

Asi nejjistěji uvedený problém řeší (předcházením mu) na trase D plánované stěny (se dveřmi v místech dveří souprav) mezi nástupišti a kolejišti, ale také to jde řešit např. pomocí instalace čidel, která při detekci vniknutí osoby do kolejiště automaticky vypnou napájení = zastaví vlak v okolí stanice.

0/0
22.7.2015 0:20

A94n79d83r34e34j 17O17l12e15k80s84a 3775531737531

Úspora mzdových nákladů. Čemu nerozumíte? Náklady na servis jsou naopak něčím ziskem. Proč myslíte, že se správní činnosti outsourcují? :-)

Radši zaplatíme řetězec firem, než abysme si drželi jednu uklízečku přímo. R^

+1/0
21.7.2015 14:42

M46a97r19t87i79n 85H89o92u69b98a 6553731459908

Mzdove náklady 20mld Kč? Sakra, ja bych chtěl byt řidičem metra

+1/0
21.7.2015 16:03

M56i91l13a95n 59M32a59j18e38r35č38í57k 1570640254196

No když čistého již dnes má cca 30tis = tzv. superhrubá mzda 2x tolik (60tis.) = ročně jedno místo stojí 720tis. Kč!

Na 20 souprav (aktuálně připravovaná 1. a 2. etapa =M=D v úseku Depo Písnice - Nám. Míru čítá 10 stanic a nejkratší interval je reálně v každé stanici v obou směrech vlak) to vidím potřebu 60ti strojvedoucích (aby byly dodrženy bezpečnostní přestávky během směny i minimální, také zákonem nařízené, rozestupy směn) = DNEŠNÍ ROČNÍ NÁKLADY NA TATO PRACOVNÍ MÍSTA JSOU CCA 43,2MILIÓNU!!

= Za 30 let by to (jen při dnešních platech) byly náklady cca 1,296miliardy korun, ale STEJNĚ BY TI STROJVEDOUCÍ NEDOKÁZALI ZABRÁNIT PŘEJETÍ (A VĚTŠINOU USMRCENÍ) VŠECH OSOB, KTERÉ VNIKLI/SPADLI DO KOLEJIŠTĚ + TÍM VZNIKLÉMU PŘERUŠENÍ PROVOZU (a zdržení + nazlobení cestujících). Jak je jinde psáno toto (+ zákonná povinnost) je již dnes jediným důvodem přítomnosti strojvedoucích na vlacích =M=, které jinak jedou automaticky.

+ je potřeba do nákladů ještě započítat, že pro ty strojvedoucí se musí zajistit výstavba a následně údržba WC a místností pro trávení bezpečnostních přestávek, protože na neustále "obíhajících" vlacích je čerpat nemohou.

0/0
22.7.2015 0:57

P86a93v80e80l 21Ř27a63p28e19k 7632876869715

Pořád lepší poruchy než plošná stávka.

+1/0
21.7.2015 14:58

T76o25m52á40š 72G59r30o65s12s52m64a79n42n 6274198112351

jasne my sme prukopniky.. tak ze na PHA metru se bude vse testovat. plno mest uz ma metro bez obsluhy.. atd atd.. ;-D

0/0
21.7.2015 15:19

R12o93b31e83r47t 41P12l85o65c43h 4256502521653

2.3.2015 stavba začne do dvou let. 21.7.2015 stavba začne do tří let, bude trvat 5 až 6 let a hotová bude v roce 2022. Nevím no, ale něco mi tam v těch letopočtech trochu nesedí...

+7/0
21.7.2015 12:46

M42a25r79t22i89n 16H24e28i85s38l34e12r 4144166422519

Bezpečnější nástupiště (s dveřmi) určitě ano. On tím přestane i ten vítr ve stanicích. Ale bez strojvůdce znamená vlastně řízené z dispečinku, to žádná úspora není. Navíc všude, kde jsem viděl automatické vlaky, tak to bylo pomalejší

0/0
21.7.2015 12:31

E23v60ž28e64n 30P34o13l97á38k 3648958601653

S tím větrem pochybuji, kolejiště nebude shora odděleno http://novemetro.cz/stanice/pankrac

+2/0
21.7.2015 12:40

O40l46d30ř39i98c84h 16J34a97n44e29č40e43k 8249246563711

zrovna tohle se ještě může snadno změnit. vítr ve stanicích myslím závisí hlavně na tom, jestli jsou dva jednokolejné tunely nebo jeden dvojkolejný.

"všude, kde jsem viděl automatické vlaky, tak to bylo pomalejší": proč? já metro bez strojvůdce viděl asi jen v Kodani a tam mi to rozhodně pomalejší nepřišlo - spíš naopak. když vystupovalo hodně lidí včetně maminky s kočárkem, tak jsem nestihl nastoupit, protože délka otevření dveří prostě nebyla nikterak dlouhá.

0/0
21.7.2015 12:50

A77n52d31r92e69j 30O46l43e14k92s93a 3825141517491

No, teď ještě přehodnotit to napojení na mírák. To fakt nechápu. Metro by mělo vést na Žižkov. Tam je také dopravně přetížená oblast.

+1/0
21.7.2015 12:31

E97v60ž27e50n 65P83o46l87á10k 3318248261973

S tím se pokud vím počítá jako s variantou pokračování od míráku..

0/0
21.7.2015 12:41

O85l20d87ř50i65c85h 53J38a71n69e25č83e94k 8949916213501

ano v nějakých plánech to tak určitě bylo / je, je otázka, nakolik reálná je realizace v příštích 20 letech.

přitom Déčko na Žižkově by zas až takové terno nebylo - do centra by se muselo s přestupem, na Míráku anebo dokonce na Pankráci.

0/0
21.7.2015 12:52

A81n16d41r47e64j 95O69l88e56k35s80a 3885501957881

Do centra jede ze Žižkova tramvaj No 9. Je v centru za pár minut. Problém Prahy 3 je doprava kamkoli jinam. Ještě hůř je na tom třeba Praha 6. Má sice metro do centra, ale tangenciálně musíte autobusem.  A protože chybí městská železnice, tak třeba na Žižkov musíte přes centrum...

0/0
21.7.2015 14:54

O82l71d72ř96i44c29h 19J72a75n48e77č63e30k 8749196863421

však právě - metro na Žižkově moc nevyřeší, pokud do centra nepojede přímo, a taková linka v příštích 100 letech určitě nevznikne.

"tangenciálně musíte autobusem" - ale to je přeci normální všude, že se řeší doprava z předměstí do centra a tangenciální spoje jsou mnohem slabší - protože poptávka po nich je mnohem menší! spojení jinam než do centra není problém jen Prahy 6 ale všech okrajových částí. a nejen v Praze. na okružní linku metra je Praha moc malá, když ji plánoval bolševik, tak to byla směs potřeby obsloužit Strahov, plánů zrušit tramvaje (které na tangentách stačí) a obecné bolševické megalomanie.

"chybí městská železnice" - ale jak byste si to představoval? i městská železnice bude primárně řešit dopravu do centra, když už vznikají tangenciální železniční linky, tak hlavně tam, kde jsou koleje k dispozici a stačí na ně poslat vlaky, případně rekonstruovat, nové se většinou nestavějí. takže v Praze máte toliko potenciál pro Holešovice - Libeň - Malešice - Hostivař / Vršovice a Běchovice - Malešice - Kačerov - Radotín / Modřany.

a jak byste si představoval dopravu z Prahy 6 na Žižkov jinak než přes centrum? chcete snad jezdit přes Prosek?

+2/0
21.7.2015 15:59

A78n54d79r27e47j 22O46l69e45k85s80a 3675191157651

Například po železnici. Z Veleslavína do Libně, Malešic a na nákl.nádraží. Žižkov.

0/0
21.7.2015 18:36

L57u75k12á83š 19N28o67v67á64k 4126746392703

Žižkovští ale nejezdí do Krče a naopak. Za socialismu plánované Déčko (nic proti tomu, tehdy se metro plánovalo správně, žádně Letňany a Motol) šlo přes Žižkov k továrnám ČKD. Ty dnes neexistují, svoz dělníků tam také ne, takže toto trasování dnes již nedává smysl.

0/0
21.7.2015 13:25

A11n10d90r36e78j 92O86l53e12k75s26a 3155741147151

To je asi fakt, že ty plány braly ohled na průmyslovou zónu. Na druhou stranu, žižkováci do Krče nejezdí, protože je to obtížná a dlouhá cesta.

0/0
21.7.2015 14:47

J23a76r73o33m44í72r 50P21r35o88c58h92á33z56k93a 7861183357174

Tak do toho v životě nenastoupím,Tady je všechno jak v kocourkově a proti logice,ale hlavně ,že metro bude jak ze sci fi....Bože...Až ten super počítač zavře ve dveřích dobíhajícího tak to bude teprve sranda...

+2/−9
21.7.2015 12:25

J31a12k80u79b 41F59e88i20f35a17r 7939419556459

A když letadlo letí na autopilot děláte co?:-P

+3/0
21.7.2015 12:33

J14a78r78o12m44í95r 88P38r55o23c34h43á95z26k11a 7241753797434

nelétám

0/−1
21.7.2015 12:57

E79v63ž53e30n 66P63o48l68á41k 3988928451423

Ve světě je to naprosto běžné. A kéž by dobíhající opravdu zavírali, když vidím ty inteligenty, co si někdy i minutu podrží navzájem dveře, protože těch pár tisíc cestujících na celé lince na ně rádo počká.

+6/−1
21.7.2015 12:42





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.