Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Na nové trase metra budou jezdit vlaky bez strojvůdce, rozhodli radní

Na plánované nové trase D pražského metra budou jezdit soupravy bez strojvůdce. Rozhodli o tom radní hlavního města. Jako první se postaví úsek z Pankráce do Písnice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B61o19h88u16s68l68a13v 18K87r76á26l23í20k 2961140139116

Stavba má začít za tři roky, má trvat pět až šest let a přitom má být dokončena roku 2022? To byl ten článek napsán loni nebo předloni?

0/0
21.7.2015 17:58

B45o14h67u85s44l31a50v 35K22r80á51l39í66k 2211250149136

Takže dříve se volilo mezi lehkým a levným metrem bez strojvůdců a drahým těžkým metrem se strojvůdci, a nakonec se došlo ke kompromisu - nejdražší těžké metro bez strojvůdců?

+3/0
21.7.2015 17:15

A76n82d82r91e55j 63O56l98e58k24s51a 3465801347641

A co středně těžké metro s lehkými strojvůdci? ;-D

+2/0
21.7.2015 21:53

J12a15r51o51s87l75a93v 33S54e84v28e43r 6908376460475

A sedmdesát let to slyším furt kolem dokola :

"TAKŇÁK JINAKSOUŠKYASOUZI, TAKŇÁK NOVĚ...!"

Deset typů souprav, jedenáct typů signalizace, něco s řidičem, zbytek na pracáku, nebo v administrativě, každé dva roky jiné jízdenky, každé tři nové cvakátka...!

Ne! Opravdu jen přežít o týden mého psa... Už ne.

0/0
21.7.2015 16:32

D59a12v94i92d 11D35o28b61e21š 3215312867

Pokud je rozdíl mezi variantou lehkého metra a klasického se strojvůdci 15 mld, tak by mě moc zajímalo:

1. proč je o tolik dražší - metro bez strojvůdců je obecně o něco subtilnější, menší poloměry, blíže k povrchu, menší průměry tunelů apod. Čekal bych, že ten rozdíl nebude takový, spíš naopak bude metro levnější. Samozřejmě je tam zase více elektroniky, zasklené nástupiště, složitější dispečink apod... Nevím, co s cenou udělají jiné jednotky. Stejně by se musely nakoupit, depo také jednou postavit, je otázka, o kolik případně by byla případně dražší jiná logistika údržby.

2. pak to chce dobře a realisticky (!) odůvodnit, proč byla zvolena o tolik stavebně dražší varianta (úspory jinde).

0/0
21.7.2015 16:28

A31d90a20m 69K43ř69i14v11s19k20ý 1613604880163

K bodu 1: Metro bez strojvůdců je prostě jenom metro bez strojvůdců, žádný jiný rozdíl oproti současnému pražskému metru tam být nemusí.

0/0
21.7.2015 22:55

J88i68ř10í 78H38l65a67v86á15č98e30k 6324686186136

Teď bude ten nefachčenko Středula asi zastupovat vlaky... :-P

+4/0
21.7.2015 16:21

M26i32l35a64n 81M11a67j62e36r32č30í92k 1750420574926

i v metru bez strojvůdců budou zaměstnanci:

1.) "dispečeři" = dozor nad počítačem řízenými vlaky (který bude moct mimo pravidelnou provozní špičku snadno operativně zkrátit interval = přidat počet souprav do "oběhu")

2.) rozhodně zůstane potřeba dozorčích stanic a technických pracovníků (např. údržba eskalátorů a výtahů + k tomu naopak navíc dveří ve stěnách mezi nástupištěm a kolejištěm)!

0/0
21.7.2015 23:14

P84a40v49e45l 22Ř72a51p20e52k 7582656339335

Tak dlouho odboráři prudili, až se jejich problém vyřešil jednou provždy - metrem bez strojvůdců ;-DR^

+4/0
21.7.2015 14:55

M64i44r49o80s42l10a16v 45B37u63č50e17k 6673423251114

Levičáci, odboráři -  si zdroje najdou, tak jako K.Marx, duchovní otec. Skutečná příhoda - Přichází jeho matka - "Kárl, zase sepisuješ ten Kapitál? Proboha seber se a už jej běž konečně tvořit" !!

0/0
21.7.2015 16:22

K42a46t92e39ř65i71n39a 83S77l63a79v20í62k23o70v58á 6183955130973

Ti strojvůdci asi musí mít vysoké platy...8-o

+5/0
21.7.2015 14:06

P64e58t35r 61P25e92t77r 6943212808703

Proč? Si to přepočítejte. Strojvedoucí bude mít čistého měsíčně aspoň 20 tisíc. Krát 12 - 240 tisíc ročně. Kolik strojvedoucích by bylo na novou trasu potřeba? 20? Možná víc, nemám v tom odhat ale těch 20 bude nejnižší počet. A to už máte skoro 6 milionů ročně na platech (a to nepočítám hrubou a superhrubou mzdu, tam to bude tak 10 milionů). A to 20 hrubého dneska není vysoký plat a osobně si myslím, že budou mít víc.

0/0
21.7.2015 21:00

R64a83d76i36m 56K33o85k40t35a 7772767519579

Tak chvilku to davalo smysl. Jedno mesto jeden dopravni system metra. Nova garnitura a uz je v tom zase gulas. Snad nez stihnout vykoupit pozemky budou nove volby :-(

+1/−2
21.7.2015 13:51

J31a52k64u27b 11F37e45i18f33a28r 7979439816439

dneska co trasa to trochu něco jiného. mužete byt v klidu.

0/0
21.7.2015 14:08

O13l14d56ř46i16c82h 51J98a49n96e39č92e32k 8619726273671

to se tak hold většinou časem stane.

snad nechcete, aby DPP i nadále kupoval soupravy z SSSR (a rovnou je rekonstruoval)?

podívejte se na ČD - tam je to mnohem horší - v každé soutěži koupí něco jiného. tam jsou taky pryč časy, kdy měly desítky stejných lokomotiv a stovky stejných vozů.

v DPP to vyplynulo z toho, že bylo v 90. letech nutné všechno co nejrychleji zmodernizovat - a navíc čtvrtá linka se má začít stavět téměř 40 let po třetí!

0/0
21.7.2015 15:36

M39a80r58t19i67n 70H35o39u93b79a 6433291749528

V každé sputezi kupuji stále to stejne.

Nebo to kupuji i se servisem a pak je to jedno.

Podstatne je, ze systém řízení a zabezpeceni je na všech tratich stejny

0/0
21.7.2015 16:01

M17i58l88a14n 96M32a73j30e15r51č48í10k 1650760134966

Si děláš prču či si fakt tak neznalý?

Ani v pražském =M= ani na železnici jednoho provozovatele (v ČR i jiných zemích) NENÍ NA VŠECH TRATÍCH STEJNÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ A ZABEZPEČENÍ! Z logiky, že se nepostavily ani nemohly rekonstruovat naráz a při každé takové činnosti byla volena co nejmodernější technologie.

PODSTATNÉ JE, ŽE VŠECHNY SOUČASNÉ (I PLÁNOVANÁ 4. TRASA)PRAŽSKÉHO =M= MAJÍ (MÍT) STEJNÝ TYP TRATĚ (= JÍZDA PO DVOU KOLEJNICÍCHVZDÁLENÝCH 1495MM), ČÍMŽ JE/BUDE MOŽNĚ POMOCÍ RUČNÍHO (BYŤ I JEN TZV.POMOCNÉHO) OVLÁDÁNÍ (NEBO ZAPOJENÍ ZA JINOU PŘÍSLUŠNOU SOUPRAVU) PŘEVÉST VLAKPO TRATI VYBAVENÉ JINÝM ZABEZPEČOVACÍM ZAŘÍZENÍM.

Např. u depa =M=A v Hostivaři je OZM (Opravárenské základna metra) a pomocí manipulačních propojek (dvoukolejnou) mezi =M=A (za stanicí Nám.Míru do centra) - =M=C (u stanice IPP z centra = přímá jízda možná k/od stanice Vyšehrad) a (jednokolejné) mezi =M=C a =M=B (oboje napojené za stanicemi ve směru od centra).

Dosavadní uvedené manipulační propojky mezi tratěmi pražského =M= (viz https://www.metroweb.cz/metro/mapy/mapa.html ) jsou tedy postaveny tak, že umožňují přímou jízdu mezi depy příslušných dvou tras, které propojují = Kačerov - Hostivař a Kačerov - Zličín, ale pokud se má převést vlak mezi Hostivaří - Zličínem, tak musí jednou změnit směr jízdy (cca mezi stanicemi =M=C IPP a Vyšehrad).

Rovnou prozradím, že z důvodů úhlu křížení =M=D s =M=C u stanice Pankrác a z důvodu existence stavební přípravy větvení za touto existující stanicí bude možná přímá manipulační jízda vlaků mezi depem Písnice a depem Hostivař(s OZM)/Zličín.

0/0
22.7.2015 0:01

L51u85k71á55š 79Š75l51e61h53o93f87e75r 1793529565299

Je úplně běžné, že na nových trasách metra jezdí vlaky bez strojvůdců, stačí se podívat např. do Paříže ;-)

+1/0
21.7.2015 15:37

R16a77d64i49m 24Š13o82l23c 1695165175374

Do Písnice až podle toho jestli budou jezdit lidi. Že tohle neřekli, když se stavělo metro do Motola. Do Veleslavína ještě OK, ale pak už to vozí vzduch...

0/−2
21.7.2015 13:26

M14i25l31o34s73l26a75v 45K76a88n80t60o77r23e61k 1449777781419

No pokud by "Á"čko nehnali vyhlídkovou trasou (;-D) přes Bílou Horu a Ruzyni (vesnici), ale rovnou přes Veleslavín a  Dědinu na letiště Ruzyně, tak by metro vzduch rozhidně nevozilo. Ale díky moudrosti projektanta lobbisty měli ponechat letištní busy na Kulaťáku, protože autobusem by cesta byla rychlejší

+2/−1
21.7.2015 13:32
Foto

M38a70r95t53i46n 70Š35u42b12r70t 1675711664155

Bohužel vozilo, aby se sehnali další lidi, proto někdo začal uvažovat o té oklice... Ale ať s oklikou nebo bez, na metro to na letiště prostě není. Vlak se svou nižší kapacitou a možností to navázat na potřebnou trať z regionu, vždy vycházel funkčně a ekonomicky lépe.

+4/−1
21.7.2015 13:43
Foto

M45a54r26t89i72n 53Š55u78b39r52t 1695111744685

Do Písnice se to dá těžko postavit podle toho, zda tím pojedou lidi, když tam má být depo pro tu trasu jaksi s těmi vagónky ;-). Dočasně je sice možné trasu Pankrác - Nové Dvory uživit přejezdy z Depa Kačerov (kolejovou spojkou, co bude u Pankráce), ale v případě prodloužení D na Mírák, Hlavák či nám. Republiky už ani náhodou.

+2/0
21.7.2015 13:45

R62a35d69i61m 35Š38o37l94c 1745545345804

To říkají zástupci ODS. Ostatně depo Hostivař bylo desetiletí taky jen depo a stanice až potom ;-)

0/0
21.7.2015 14:18

O36l55d49ř12i74c27h 22J88a20n18e26č88e60k 8889686833241

proč se v Česku musí problém nechat nejrpve vzniknout, než se začne řešit?

metro vytvoří rozvojovou lokalitu - viz Černý Most. ve vyspělém světě je normální, že se nejprve postaví metro a až potom kolem něj vzniknou sídliště.

navíc Písnice má velký potenciál pro terminál pro autobusy - Dolní Břežany, Jesenice, celá tato oblast. navíc by někde tady měla končit D3.

+1/0
21.7.2015 15:43

E26v23ž92e10n 34P66o42l17á42k 3128158781163

Vozí vzduch? Že jsem si nějak nevšiml.

0/0
21.7.2015 16:09

E27m30i24l 27P29l74í51h83a13l 7674369571551

Delam v oboru a cim slozitejsi technologie, tim vice poruch, resp.naslednych nakladu. Argument o uspore nechapu.

+6/−3
21.7.2015 12:51

O73l24d61ř44i45c76h 48J35a89n39e18č67e43k 8549256443411

vždyť už dnes jezdí metro de facto samo, strojvedoucí v něm nedělá o moc víc než dispečer.

+2/0
21.7.2015 12:53

E19v79ž85e14n 38P19o71l40á73k 3518648491743

Ta technologie ale snad nebude o nic složitější než současná, už teď tam strojvedoucí sedí hlavně proto, že to vyžaduje zákon.

0/0
21.7.2015 13:16

M38i89l42a97n 19M86a42j27e50r69č43í39k 1770930344876

+ protože technologie instalované (na každé trase jsou rozdílné) v pražském =M= nedovedou automaticky zastavit vlaky při pádu(vniknutí) osob(y) do koleještě!

Asi nejjistěji uvedený problém řeší (předcházením mu) na trase D plánované stěny (se dveřmi v místech dveří souprav) mezi nástupišti a kolejišti, ale také to jde řešit např. pomocí instalace čidel, která při detekci vniknutí osoby do kolejiště automaticky vypnou napájení = zastaví vlak v okolí stanice.

0/0
22.7.2015 0:20

A20n17d17r38e86j 32O93l47e75k87s19a 3325351737461

Úspora mzdových nákladů. Čemu nerozumíte? Náklady na servis jsou naopak něčím ziskem. Proč myslíte, že se správní činnosti outsourcují? :-)

Radši zaplatíme řetězec firem, než abysme si drželi jednu uklízečku přímo. R^

+1/0
21.7.2015 14:42

M74a83r34t88i42n 38H53o22u27b34a 6533761619448

Mzdove náklady 20mld Kč? Sakra, ja bych chtěl byt řidičem metra

+1/0
21.7.2015 16:03

M43i93l79a93n 45M48a62j54e42r66č98í12k 1190130714216

No když čistého již dnes má cca 30tis = tzv. superhrubá mzda 2x tolik (60tis.) = ročně jedno místo stojí 720tis. Kč!

Na 20 souprav (aktuálně připravovaná 1. a 2. etapa =M=D v úseku Depo Písnice - Nám. Míru čítá 10 stanic a nejkratší interval je reálně v každé stanici v obou směrech vlak) to vidím potřebu 60ti strojvedoucích (aby byly dodrženy bezpečnostní přestávky během směny i minimální, také zákonem nařízené, rozestupy směn) = DNEŠNÍ ROČNÍ NÁKLADY NA TATO PRACOVNÍ MÍSTA JSOU CCA 43,2MILIÓNU!!

= Za 30 let by to (jen při dnešních platech) byly náklady cca 1,296miliardy korun, ale STEJNĚ BY TI STROJVEDOUCÍ NEDOKÁZALI ZABRÁNIT PŘEJETÍ (A VĚTŠINOU USMRCENÍ) VŠECH OSOB, KTERÉ VNIKLI/SPADLI DO KOLEJIŠTĚ + TÍM VZNIKLÉMU PŘERUŠENÍ PROVOZU (a zdržení + nazlobení cestujících). Jak je jinde psáno toto (+ zákonná povinnost) je již dnes jediným důvodem přítomnosti strojvedoucích na vlacích =M=, které jinak jedou automaticky.

+ je potřeba do nákladů ještě započítat, že pro ty strojvedoucí se musí zajistit výstavba a následně údržba WC a místností pro trávení bezpečnostních přestávek, protože na neustále "obíhajících" vlacích je čerpat nemohou.

0/0
22.7.2015 0:57

P54a17v27e44l 69Ř92a13p20e98k 7972776779635

Pořád lepší poruchy než plošná stávka.

+1/0
21.7.2015 14:58

T26o69m97á50š 70G23r52o74s38s55m79a10n35n 6304798562741

jasne my sme prukopniky.. tak ze na PHA metru se bude vse testovat. plno mest uz ma metro bez obsluhy.. atd atd.. ;-D

0/0
21.7.2015 15:19
Foto

R38o51b13e23r62t 42P31l53o27c98h 4346862891343

2.3.2015 stavba začne do dvou let. 21.7.2015 stavba začne do tří let, bude trvat 5 až 6 let a hotová bude v roce 2022. Nevím no, ale něco mi tam v těch letopočtech trochu nesedí...

+7/0
21.7.2015 12:46

M48a64r75t63i13n 82H41e21i61s11l96e11r 4414886882899

Bezpečnější nástupiště (s dveřmi) určitě ano. On tím přestane i ten vítr ve stanicích. Ale bez strojvůdce znamená vlastně řízené z dispečinku, to žádná úspora není. Navíc všude, kde jsem viděl automatické vlaky, tak to bylo pomalejší

0/0
21.7.2015 12:31

E91v76ž88e29n 51P12o49l21á22k 3558448181483

S tím větrem pochybuji, kolejiště nebude shora odděleno http://novemetro.cz/stanice/pankrac

+2/0
21.7.2015 12:40

O69l35d75ř13i68c88h 74J85a65n13e91č71e54k 8199916603611

zrovna tohle se ještě může snadno změnit. vítr ve stanicích myslím závisí hlavně na tom, jestli jsou dva jednokolejné tunely nebo jeden dvojkolejný.

"všude, kde jsem viděl automatické vlaky, tak to bylo pomalejší": proč? já metro bez strojvůdce viděl asi jen v Kodani a tam mi to rozhodně pomalejší nepřišlo - spíš naopak. když vystupovalo hodně lidí včetně maminky s kočárkem, tak jsem nestihl nastoupit, protože délka otevření dveří prostě nebyla nikterak dlouhá.

0/0
21.7.2015 12:50

A44n30d21r37e20j 44O94l23e45k29s23a 3735241907691

No, teď ještě přehodnotit to napojení na mírák. To fakt nechápu. Metro by mělo vést na Žižkov. Tam je také dopravně přetížená oblast.

+1/0
21.7.2015 12:31

E84v75ž53e61n 37P75o65l85á30k 3118268901323

S tím se pokud vím počítá jako s variantou pokračování od míráku..

0/0
21.7.2015 12:41

O25l58d40ř93i12c30h 93J81a72n28e57č97e65k 8679726743391

ano v nějakých plánech to tak určitě bylo / je, je otázka, nakolik reálná je realizace v příštích 20 letech.

přitom Déčko na Žižkově by zas až takové terno nebylo - do centra by se muselo s přestupem, na Míráku anebo dokonce na Pankráci.

0/0
21.7.2015 12:52

A66n52d39r77e79j 83O34l25e17k10s16a 3545551507891

Do centra jede ze Žižkova tramvaj No 9. Je v centru za pár minut. Problém Prahy 3 je doprava kamkoli jinam. Ještě hůř je na tom třeba Praha 6. Má sice metro do centra, ale tangenciálně musíte autobusem.  A protože chybí městská železnice, tak třeba na Žižkov musíte přes centrum...

0/0
21.7.2015 14:54

O43l77d32ř22i13c63h 42J29a88n49e89č93e79k 8439796763101

však právě - metro na Žižkově moc nevyřeší, pokud do centra nepojede přímo, a taková linka v příštích 100 letech určitě nevznikne.

"tangenciálně musíte autobusem" - ale to je přeci normální všude, že se řeší doprava z předměstí do centra a tangenciální spoje jsou mnohem slabší - protože poptávka po nich je mnohem menší! spojení jinam než do centra není problém jen Prahy 6 ale všech okrajových částí. a nejen v Praze. na okružní linku metra je Praha moc malá, když ji plánoval bolševik, tak to byla směs potřeby obsloužit Strahov, plánů zrušit tramvaje (které na tangentách stačí) a obecné bolševické megalomanie.

"chybí městská železnice" - ale jak byste si to představoval? i městská železnice bude primárně řešit dopravu do centra, když už vznikají tangenciální železniční linky, tak hlavně tam, kde jsou koleje k dispozici a stačí na ně poslat vlaky, případně rekonstruovat, nové se většinou nestavějí. takže v Praze máte toliko potenciál pro Holešovice - Libeň - Malešice - Hostivař / Vršovice a Běchovice - Malešice - Kačerov - Radotín / Modřany.

a jak byste si představoval dopravu z Prahy 6 na Žižkov jinak než přes centrum? chcete snad jezdit přes Prosek?

+2/0
21.7.2015 15:59

A27n56d35r85e33j 79O84l79e59k19s77a 3155861817661

Například po železnici. Z Veleslavína do Libně, Malešic a na nákl.nádraží. Žižkov.

0/0
21.7.2015 18:36

L73u11k56á74š 34N94o52v26á62k 4876956582903

Žižkovští ale nejezdí do Krče a naopak. Za socialismu plánované Déčko (nic proti tomu, tehdy se metro plánovalo správně, žádně Letňany a Motol) šlo přes Žižkov k továrnám ČKD. Ty dnes neexistují, svoz dělníků tam také ne, takže toto trasování dnes již nedává smysl.

0/0
21.7.2015 13:25

A44n43d31r36e65j 35O76l55e33k42s18a 3915971427271

To je asi fakt, že ty plány braly ohled na průmyslovou zónu. Na druhou stranu, žižkováci do Krče nejezdí, protože je to obtížná a dlouhá cesta.

0/0
21.7.2015 14:47

J82a82r19o21m44í13r 21P23r69o77c30h34á92z61k81a 7681703907884

Tak do toho v životě nenastoupím,Tady je všechno jak v kocourkově a proti logice,ale hlavně ,že metro bude jak ze sci fi....Bože...Až ten super počítač zavře ve dveřích dobíhajícího tak to bude teprve sranda...

+2/−9
21.7.2015 12:25

J31a68k74u44b 82F60e25i40f95a55r 7339429256129

A když letadlo letí na autopilot děláte co?:-P

+3/0
21.7.2015 12:33

J54a83r44o14m23í49r 79P10r39o19c22h95á56z55k30a 7401803367324

nelétám

0/−1
21.7.2015 12:57

E36v50ž38e61n 24P43o76l60á51k 3948818721323

Ve světě je to naprosto běžné. A kéž by dobíhající opravdu zavírali, když vidím ty inteligenty, co si někdy i minutu podrží navzájem dveře, protože těch pár tisíc cestujících na celé lince na ně rádo počká.

+6/−1
21.7.2015 12:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.