Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nehodu na Masarykově nádraží zřejmě zavinil strojvůdce, míní inspekce

Vykolejení vlaku na pražském Masarykově nádraží minulý týden zavinil zřejmě strojvůdce. Vypnul automatickou brzdu, která vlak ve stanici zastavuje, a sám se o brzdění nepokusil. S odkazem na výsledky vyšetřování Drážní inspekce to uvedla televize Nova. České dráhy chystají pro strojvůdce změny pravidel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M45i68l93o70s52l57a70v 24K94a43n52t65o67r84e55k 1179107731709

Jinými slovy, za nehodu může "skleróza". Spoléhal se na automatiku, kterou si vypnul a zapomněl na toRv

+3/−1
27.7.2015 10:35
Foto

M76a50r77t70i77n 64Š37u26b26r72t 1865411204595

Předpokládám, že strojvůdci budou mít nařízeno aktivně brzdit, ale při tom bude automatiky zapnutá, kdyby na to zapomněli. Pokud by bylo nařízení vypnout automatiku a jen sám brzdit, tak by to jaksi šlo směrem, který tu nehodu způsobil...

+5/0
27.7.2015 10:11

J33a86n 64H26o11r17k68ý 2556956406915

Zkoumal bych, zda se fíra nepokusil napodobit scénář 9/11. Nemá napojení na AlKajdu?

+1/0
27.7.2015 9:51

P48a97v69e26l 93R79i64e67d83l 4164227681279

Já si říkám, že to je spíš příbuzný toho německého pilota, co to našil do země. Vyšetřování by mělo přinést jasno ve věcech jako: 

- netrpěl fíra depresí a syndromem vyhoření?

- prohledali už vyšetřovatelé jeho byt kvůli možným vodítkům k jeho činu?

- byly dveře do kokpitu lokomotivy zablokované?

A já se ptám: bude česká asociace mašinfírů vyžadovat zavedení pravidla "dvou lidí v kokpitu" ?

+1/0
27.7.2015 12:36

P26a98v74e92l 42Ř96a78p70e65k 7332576349325

To je docela dobrý hazard se životy lidí, pokud se tam běžně brzdilo na automatiku, kterou, jak připustila DI, je možné omylem vypnout, aniž by fíra věděl, že tentokrát to nezastaví samo jako obvykle. Hmmm....

+6/0
27.7.2015 8:17
Foto

J29a45r56o69s69l80a31v 74V47o71j88t27ě55c55k91ý 4603558904496

Zase ŠPATNĚ

Celé řešení situace bude takové, že všichni budou mít nařízeno brzdit manuálně, místo automatiky ( kromě toho že automatika brzdí přesně na centimetry tak i plynuleji ) přitom by stačilo, aby se před nádražím i vypnutá automatika sama aktivovala ( to nádraží stejně nejde projet ) s nějakým výstražným tónem a pokud by to bylo opravdu nutné, tak celou dobu, než by se strojvůdce chtěl obtěžovat s bržděním tak by musel držet tlačítko ( něco jako tlačítko bdělosti ) jinak by se zapnutá automatika snažila dále dobrzdit přesně ( i kdyby měla použít rychlobrzdu ) potom by taková nehoda byla jasně úmyslná.

Pochopil bych takové nařízení, kdyby selhala právě ta elektronika, ale jelikož to byla údajně chyba člověka, je to další důvod eliminovat chybující článek. 

V dnešním vlaku už má strojvůdce jen kontrolovat situaci a řídit má počítač.

+9/−2
27.7.2015 5:14

P79e52t57r 82B89i69b80r13l96e 8948687370141

Přesně tak. Jediným východiskem je, laicky řečeno, znemožnit strojvůdci vypínat automatickou brzdu.

+10/0
27.7.2015 5:52

J92i46r55i 41O48s48v58a52l98d 2465934336367

Inženýr "by" přišel s průzkumem realizovatelnosti?

0/0
27.7.2015 7:08

P31a53v79e33l 24Ř72a71p12e42k 7822496919985

Naprostý souhlas. Když už ve vlaku tohle zařízení je, tak v místě, kde trať končí, by logicky mělo být vždy aktivní, jako bezpečnostní prvek. To je to, co potřebujeme. Nikoli povinně manuální zastavování. Tam už vyjelo několik vlaků i manuálně řízených.

+5/0
27.7.2015 8:19

R85a78d20o50s70l50a76v 29K89l50a62u55d15a 5234528104312

Zas tohle jsem dostal X negativních ohlasů... Přitom mně to přijde naprosto logické.

+1/0
27.7.2015 8:24

J98i58r45i 95J45a53v81u52r24e45k 7226412302436

Jenže nechápete to základní - toto zařízení NENÍ bezpečnostní prvek. Svým chováním a konstrukcí nesplňuje požadavky na zabezpečovací zařízení. Takže ho jako bezpečnostní prvek nemůžete používat.

+2/0
27.7.2015 9:44

P22a58v97e55l 58Ř65a30p35e53k 7612856539345

Já chápu, že AVV není zabezpečovací zařízení ve smyslu drážní terminologie, ale obávám se toho, že povinně manuální zastavování s vypnutým AVV je na masně větším rizikem než mnou navrhované řešení automatické či jinak vynucené aktivace AVV při příjezdu na masnu. Vidím zde jistou paralelu s generálním stopem, který je v podstatě bastlem, se zabezpečovacím zařízením to nemá nic společného, přesto jsou fírové tlačeni k tomu, aby měli naladěný příslušný kanál na radiostanici a ten systém už zabránil několika průšvihům.

0/−1
27.7.2015 10:13

J89i81r61i 26J65a88v89u81r27e92k 7506502812736

Jenže GS se použije jako poslední zoufalý pokus zabránit katastrofě, když někdo něco pos*al. Pokud nezafunguje, tak výsledek nebude horší, než kdyby vůbec nebyl. (V obou případech se vlaky srazí stejně.) Při selhání AVV budete mít ve stánku na peróně další vlak, což je horší výsledek, než když vlak zastaví strojvůdce bez AVV. To je důvod, proč vám to přes "bezpečnostní posouzení" nikdy neprojde.

+1/0
27.7.2015 10:40

J96a88r96o61s83l76a19v 41K22a92d64l53e54c 5711429382201

Proč by se nedalo projet... stačí se více rozjet.

0/0
27.7.2015 9:42

M52a82r66t37i28n 34V62e59j25m63o54l31a 1753791613188

Co nuebrzdíš... to neukecáš...

+1/0
27.7.2015 2:57

M25a47r60t55i72n 88Š91í49m22a 6723304140728

"Teď je otázka, jestli k tomu došlo úmyslně nebo omylem"? No nevím, nenapadá mě jediný důvod, proč by si chtěl strojvůdce úmyslně takhle velmi zkomplikovat život...

+10/0
27.7.2015 0:03

J34i45r37i 55J60a21v39u39r90e39k 7616782362316

Pozor, jedná se o standardní novinářskou spatlaninu. Nejde o to, zda naboural omylem nebo úmyslně, ale jestli tu automatiku vypnul omylem (a čekal, že vlak zastaví sám) nebo záměrně (a zapomněl, že to je vypnutý).

+10/0
27.7.2015 0:19

Š26t92e76f66a70n 87F72r92i62č26a 7892588953206

Nádraží bylo uzavřeno nikoli několik hodin, jak se píše v článku, nýbrž více než několik hodin -  téměř půl dne. Od půlnoci až do devíti, resp. do pravého poledne. Důvody, proč muselo být uzavřeno 7 kolejí kvůli banální nehodě (projetí šturcu na jediné z nich) nikdo uspokojivě nevysvětlil. Zejména tisíce cestujících, kteří museli se zavazadly použít jiná nádraží, by si vysvětlení zasloužili.  Když srovnám zprovoznění nádraží ve Studénce, kde byla nehoda mnohem závažnějšího charakteru a s mnohem závažnějšími následky, tak ta liknavost na Masarykově nádraží je do očí bijící.

+3/−3
26.7.2015 23:44

J77a44r77o22m88í39r 21K90a30p85l47a34n 7118954852174

Jenže ten vlak taky poškodil elektrické vedení, které bylo zapotřebí opravit. Taky proto nejdříve začaly po nehodě  nejdříve jezdit na Masaryčku motorové vlaky na Kladno a Rakovník.

0/0
27.7.2015 9:10

K69a26r21e19l 65N28o94v78o53t46n11y 2451715449920

To tam musel usnout, ne? I kdyby spolehal, ze zabrzi automatika, tak prece strojvudce musi poznat, ze je neco spatne, kdyz ta automatika brzdit nezacne tam, kde to ocekava...

+1/0
26.7.2015 22:53

B43o31h80u43s79l60a26v 10K24r41á86l81í84k 2451830509486

Však nezastavil o tolik dál, než kde měl zastavit.

+11/0
26.7.2015 23:20

P91a65v40e82l 88Ř78a98p67e78k 7592266209845

Když si to uvědomí, tak už je pozdě.

0/0
27.7.2015 8:21

L73u88k84á24š 13T41o66m74a15n 1731892642

inspiroval se pilotem germanwings... ale nevyšlo to.

+3/−4
26.7.2015 22:39

M19i50r86o17s96l67a10v 26S94m32e51k36a13l 4471903630

Michate jabka a hrusky, AVV neboli automaticke vedeni vlaku neni zabezpecovaci zarizeni a slouzi, laicky receno, jen jako pomucka pro rizeni. Neco jako autopilot v letadle, lze pouzit a nebo lze pilotovat/vest vlak manualne. Kazdopadne i kdyz je Avv zaple, neznamena to, ze fira muze spat.

+8/0
26.7.2015 22:24

T79o92m47á50š 96K30n11a18i95f60l 6693460177340

coz ale v clanku nikdo netvrdi (ze by mohl spat)

0/0
26.7.2015 22:51

V90á35c18l98a24v 15M58a37i71x18n23e27r 7725710895901

Věčný spor, zda tyto systémy vlastně fírům pomáhají a nebo naopak degradují jejich práci. Pokud mám systém, který funguje, a já ho dlouhodobě používám, pak se na něj spoléhám jako na zabezpečovací ač zabezpečovací není ... a pak se stávají takové průšvihy ... totéž nás bude čekat u aut ... lane asistent, acc atd ...

+1/−1
26.7.2015 22:56

R60a14d62o36s23l20a19v 71K55l68a53u65d15a 5874718494562

Trať je uzavřená, dostanou se na ní pouze schválená drážní vozidla. Vlak musí spolupracovat s návěstidly, chráněnými přejezdy a pod. Pochopitelně jakýkoliv systém musí být na celé trati, takže fíra nemůže ani omylem přijet na místo, kde mu něco nefunguje.

0/0
27.7.2015 8:30

J57i25ř27í 45K76o39c91u49r74e43k 6195774875178

Na základě dosavadního vyšetřování České dráhy připravují změnu pravidel, podle níž by strojvůdci na Masarykově nádraží vlaky brzdili aktivně bez využití automatiky.----

Nevím nevím. Nahradit automatiku, kterou stojvedoucí může a nemusí používat, nařízením, že se bude automatika moct používat jenom někde je cesta k dalšímu průseru. Byť budou příčiny úplně jiné... Zapoměl na to, že AVV musel kvůli Masarukově nadraží vypnout. Tak ho ani nezapnul. V Libni nezastavil a projel stůj. Že zabezpečovačka zareaguje až na projetí stůj a začne vlak automaticky brzdit je pozdě. Už aby bylo ETCS, které tohle řeší.

+6/0
26.7.2015 22:14

M83a44t33ú70š 78B84e12n70a63k 9228974882513

ETCS toto nevyrieši, tiež funguje na oddiely, maximálne pri výstrahe spomalý na danú rýchlosť, ale vlak zastaví až prejdenie cez Stoj.

0/0
26.7.2015 23:55

P58e89t83r 16Z13a34s55k33o25č41i74l 2435682848969

http://i.lidovky.cz/pes/15/072/pnesd/WAG5ca19c_cd.jpg

+1/0
26.7.2015 22:08

K30a69r43e38l 46E89h64l 5576311536487

Málem vymačkal z toho stánečku čerstvou šťávu ;-D

0/0
26.7.2015 21:57

J78a76n 72Z23e55m81a64n 8406122974262

Když ji miluješ, není co řešit ;-D

+4/0
26.7.2015 21:58

P53a35v71e84l 82S37l21a17d38o13v50n42í84k 6657903387556

No, když vidím, co zbylo z toho betonového zátarasu a ten stáneček, co je jen těsně za tím zátarasem je na první pohled bez úhony, tak nevím, jak vy, ale já bych to raději nepil.;-)

0/−1
26.7.2015 22:17

R23a22d98o28s57l80a80v 17K54l48a67u61d87a 5864308664272

To by mě zajímalo, k čemu je tam to automatické zabezpečení, když ho může strojvůdce svévolně a možná i omylem deaktivovatRv  To je jako kdyby mohl deaktivovat automatické spuštění šraněk.

+4/−17
26.7.2015 21:41

J71o27s83e20f 28C78h74o92d41o40u49n72s32k79ý 4691256739120

Podívejte se, co všechno může deaktivovat pilot v letadle. V seriálu Letecké katastrofy je to docela pěkně vysvětleno.

+13/0
26.7.2015 21:45

K56a83t14e53ř17i23n13a 12V30a65š67á70k51o61v55á 5641982729655

radej na ten serial nemyslet, kdyz zrovna letite :-P;-D

+2/0
26.7.2015 21:46

R38a38d11o80s48l82a86v 48K75l14a74u45d80a 5284708564632

Pilot je v letadle odkázaný pouze sám na sebe. Je 10 km nad zemí, stovky, nebo i tisíce km od nejbližšího letiště.

0/0
26.7.2015 22:23

M70a86r22t39i12n 14S75t71e72h75l72í78k 1304690341140

Musíte to brát i z druhé strany, automatické brzda se může porouchat, začít náhodně brzdit či způsobovat jiné problémy během jízdy, proto by strojvůdce měl být schopný tento systém vypnout. Nicméně by na to měl být patřičně upozorňován, ať už výraznou indikací (světlo, zvuk) nebo jinak. Pokud systém vypnul úmyslně, pak bych očekával patřičné následky avšak jestli systém odstavil omylem a nevšiml si toho, měly by se buď upravit podmínky používání tohoto systému nebo změnit varování pro strojvedoucí.

+10/0
26.7.2015 21:51

R26a10d45o28s55l12a72v 67K40l26a62u53d60a 5924358704432

Jaké jiné problémy? Maximálně by zastavila vlak.  Pokud je tento systém tak poruchový, pak by měl být vyměněn. Ve světě jezdí řada automatických dopravních prostředků, metro které zastaví na cm.... a problémy nejsou.

0/0
26.7.2015 22:26

L83u18k44á12š 78S25l97á98n76s72k20ý 4241723137356

A jste si jist, že třeba metro nemá možnost vypnutí automatické brzdy?

0/0
27.7.2015 5:43

J53o74s56e23f 54K56a28r52f41í20k 7662445736580

Na nové rase metra nebude v kabině sedět strojvůdce, vše bude řídit automatika;-)

0/0
27.7.2015 7:27

J19i28ř24í 78K53o59c36u49r95e81k 6965664125568

I sami autoři AVV vám řeknou, že AVV není zabezpečovač, ale jen a pouze optimalizace jízdy vlaku. A tohle strojvedoucí vypnul.

Samotné zabezpečovací zařízení je v ČR v takovém stavu, že umí detekovat projetí stůj a až poté spustit nouzovou brzdu. Nic moc. :-/

+6/0
26.7.2015 22:03

T13o94m94á29š 11K89n50a35i48f60l 6243290397610

ono to neni zabezpecovaci zarizeni .. je to jen neco, co je "asistent" .. cili autopilot.. nebo treba tempompat... strojevdouci to muze zapnout, i vypnout.. ale odpovednost je stale na nem.

+3/0
26.7.2015 22:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.