Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nehodu na Masarykově nádraží zřejmě zavinil strojvůdce, míní inspekce

Vykolejení vlaku na pražském Masarykově nádraží minulý týden zavinil zřejmě strojvůdce. Vypnul automatickou brzdu, která vlak ve stanici zastavuje, a sám se o brzdění nepokusil. S odkazem na výsledky vyšetřování Drážní inspekce to uvedla televize Nova. České dráhy chystají pro strojvůdce změny pravidel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M16i45l89o90s20l68a23v 43K53a17n22t74o75r94e50k 1339197301459

Jinými slovy, za nehodu může "skleróza". Spoléhal se na automatiku, kterou si vypnul a zapomněl na toRv

+3/−1
27.7.2015 10:35
Foto

M35a41r44t50i20n 78Š35u27b98r35t 1625251984425

Předpokládám, že strojvůdci budou mít nařízeno aktivně brzdit, ale při tom bude automatiky zapnutá, kdyby na to zapomněli. Pokud by bylo nařízení vypnout automatiku a jen sám brzdit, tak by to jaksi šlo směrem, který tu nehodu způsobil...

+5/0
27.7.2015 10:11

J82a68n 39H60o10r51k93ý 2756286476365

Zkoumal bych, zda se fíra nepokusil napodobit scénář 9/11. Nemá napojení na AlKajdu?

+1/0
27.7.2015 9:51

P36a17v73e25l 44R78i17e45d21l 4584797281899

Já si říkám, že to je spíš příbuzný toho německého pilota, co to našil do země. Vyšetřování by mělo přinést jasno ve věcech jako: 

- netrpěl fíra depresí a syndromem vyhoření?

- prohledali už vyšetřovatelé jeho byt kvůli možným vodítkům k jeho činu?

- byly dveře do kokpitu lokomotivy zablokované?

A já se ptám: bude česká asociace mašinfírů vyžadovat zavedení pravidla "dvou lidí v kokpitu" ?

+1/0
27.7.2015 12:36

P53a23v11e70l 47Ř82a23p75e52k 7552576899825

To je docela dobrý hazard se životy lidí, pokud se tam běžně brzdilo na automatiku, kterou, jak připustila DI, je možné omylem vypnout, aniž by fíra věděl, že tentokrát to nezastaví samo jako obvykle. Hmmm....

+6/0
27.7.2015 8:17

J18a74r27o66s28l15a40v 70V89o15j49t55ě44c34k44ý 4843388544376

Zase ŠPATNĚ

Celé řešení situace bude takové, že všichni budou mít nařízeno brzdit manuálně, místo automatiky ( kromě toho že automatika brzdí přesně na centimetry tak i plynuleji ) přitom by stačilo, aby se před nádražím i vypnutá automatika sama aktivovala ( to nádraží stejně nejde projet ) s nějakým výstražným tónem a pokud by to bylo opravdu nutné, tak celou dobu, než by se strojvůdce chtěl obtěžovat s bržděním tak by musel držet tlačítko ( něco jako tlačítko bdělosti ) jinak by se zapnutá automatika snažila dále dobrzdit přesně ( i kdyby měla použít rychlobrzdu ) potom by taková nehoda byla jasně úmyslná.

Pochopil bych takové nařízení, kdyby selhala právě ta elektronika, ale jelikož to byla údajně chyba člověka, je to další důvod eliminovat chybující článek. 

V dnešním vlaku už má strojvůdce jen kontrolovat situaci a řídit má počítač.

+9/−2
27.7.2015 5:14

P89e61t68r 79B98i75b90r78l46e 8348647500271

Přesně tak. Jediným východiskem je, laicky řečeno, znemožnit strojvůdci vypínat automatickou brzdu.

+10/0
27.7.2015 5:52

J21i88r39i 79O87s89v22a50l18d 2225294786267

Inženýr "by" přišel s průzkumem realizovatelnosti?

0/0
27.7.2015 7:08

P42a92v54e33l 24Ř83a74p57e24k 7902396389925

Naprostý souhlas. Když už ve vlaku tohle zařízení je, tak v místě, kde trať končí, by logicky mělo být vždy aktivní, jako bezpečnostní prvek. To je to, co potřebujeme. Nikoli povinně manuální zastavování. Tam už vyjelo několik vlaků i manuálně řízených.

+5/0
27.7.2015 8:19

R12a77d87o28s80l59a35v 61K65l31a82u35d72a 5184758214572

Zas tohle jsem dostal X negativních ohlasů... Přitom mně to přijde naprosto logické.

+1/0
27.7.2015 8:24

J67i23r56i 84J90a26v30u32r42e34k 7216332192206

Jenže nechápete to základní - toto zařízení NENÍ bezpečnostní prvek. Svým chováním a konstrukcí nesplňuje požadavky na zabezpečovací zařízení. Takže ho jako bezpečnostní prvek nemůžete používat.

+2/0
27.7.2015 9:44

P50a60v16e39l 86Ř87a52p89e45k 7532526339275

Já chápu, že AVV není zabezpečovací zařízení ve smyslu drážní terminologie, ale obávám se toho, že povinně manuální zastavování s vypnutým AVV je na masně větším rizikem než mnou navrhované řešení automatické či jinak vynucené aktivace AVV při příjezdu na masnu. Vidím zde jistou paralelu s generálním stopem, který je v podstatě bastlem, se zabezpečovacím zařízením to nemá nic společného, přesto jsou fírové tlačeni k tomu, aby měli naladěný příslušný kanál na radiostanici a ten systém už zabránil několika průšvihům.

0/−1
27.7.2015 10:13

J43i74r55i 70J28a71v32u74r19e16k 7596762662646

Jenže GS se použije jako poslední zoufalý pokus zabránit katastrofě, když někdo něco pos*al. Pokud nezafunguje, tak výsledek nebude horší, než kdyby vůbec nebyl. (V obou případech se vlaky srazí stejně.) Při selhání AVV budete mít ve stánku na peróně další vlak, což je horší výsledek, než když vlak zastaví strojvůdce bez AVV. To je důvod, proč vám to přes "bezpečnostní posouzení" nikdy neprojde.

+1/0
27.7.2015 10:40

J19a70r18o73s54l35a43v 94K81a81d71l31e67c 5341509782801

Proč by se nedalo projet... stačí se více rozjet.

0/0
27.7.2015 9:42

M39a30r96t58i98n 67V25e14j73m42o52l85a 1513441313228

Co nuebrzdíš... to neukecáš...

+1/0
27.7.2015 2:57

M42a27r56t50i70n 70Š60í94m75a 6503144900468

"Teď je otázka, jestli k tomu došlo úmyslně nebo omylem"? No nevím, nenapadá mě jediný důvod, proč by si chtěl strojvůdce úmyslně takhle velmi zkomplikovat život...

+10/0
27.7.2015 0:03

J42i12r76i 59J17a91v61u61r89e76k 7276312322196

Pozor, jedná se o standardní novinářskou spatlaninu. Nejde o to, zda naboural omylem nebo úmyslně, ale jestli tu automatiku vypnul omylem (a čekal, že vlak zastaví sám) nebo záměrně (a zapomněl, že to je vypnutý).

+10/0
27.7.2015 0:19

Š14t31e61f63a35n 31F60r95i72č55a 7132408343386

Nádraží bylo uzavřeno nikoli několik hodin, jak se píše v článku, nýbrž více než několik hodin -  téměř půl dne. Od půlnoci až do devíti, resp. do pravého poledne. Důvody, proč muselo být uzavřeno 7 kolejí kvůli banální nehodě (projetí šturcu na jediné z nich) nikdo uspokojivě nevysvětlil. Zejména tisíce cestujících, kteří museli se zavazadly použít jiná nádraží, by si vysvětlení zasloužili.  Když srovnám zprovoznění nádraží ve Studénce, kde byla nehoda mnohem závažnějšího charakteru a s mnohem závažnějšími následky, tak ta liknavost na Masarykově nádraží je do očí bijící.

+3/−3
26.7.2015 23:44

J60a26r95o89m65í96r 81K80a90p94l74a27n 7988894322234

Jenže ten vlak taky poškodil elektrické vedení, které bylo zapotřebí opravit. Taky proto nejdříve začaly po nehodě  nejdříve jezdit na Masaryčku motorové vlaky na Kladno a Rakovník.

0/0
27.7.2015 9:10

K34a88r17e45l 38N44o78v76o58t87n16y 2171735269430

To tam musel usnout, ne? I kdyby spolehal, ze zabrzi automatika, tak prece strojvudce musi poznat, ze je neco spatne, kdyz ta automatika brzdit nezacne tam, kde to ocekava...

+1/0
26.7.2015 22:53

B20o11h95u63s18l95a36v 35K57r91á14l40í38k 2501100429526

Však nezastavil o tolik dál, než kde měl zastavit.

+11/0
26.7.2015 23:20

P60a44v21e33l 62Ř74a49p53e18k 7322726319865

Když si to uvědomí, tak už je pozdě.

0/0
27.7.2015 8:21

L79u83k36á86š 78T90o72m42a40n 1181932602

inspiroval se pilotem germanwings... ale nevyšlo to.

+3/−4
26.7.2015 22:39

M66i45r95o90s28l42a47v 63S52m41e33k71a34l 4861373730

Michate jabka a hrusky, AVV neboli automaticke vedeni vlaku neni zabezpecovaci zarizeni a slouzi, laicky receno, jen jako pomucka pro rizeni. Neco jako autopilot v letadle, lze pouzit a nebo lze pilotovat/vest vlak manualne. Kazdopadne i kdyz je Avv zaple, neznamena to, ze fira muze spat.

+8/0
26.7.2015 22:24

T76o38m21á98š 48K77n11a41i97f97l 6413160817850

coz ale v clanku nikdo netvrdi (ze by mohl spat)

0/0
26.7.2015 22:51

V25á47c30l15a30v 37M84a11i76x98n11e96r 7985520205591

Věčný spor, zda tyto systémy vlastně fírům pomáhají a nebo naopak degradují jejich práci. Pokud mám systém, který funguje, a já ho dlouhodobě používám, pak se na něj spoléhám jako na zabezpečovací ač zabezpečovací není ... a pak se stávají takové průšvihy ... totéž nás bude čekat u aut ... lane asistent, acc atd ...

+1/−1
26.7.2015 22:56

R58a67d90o33s63l38a75v 94K62l34a39u24d14a 5134948274582

Trať je uzavřená, dostanou se na ní pouze schválená drážní vozidla. Vlak musí spolupracovat s návěstidly, chráněnými přejezdy a pod. Pochopitelně jakýkoliv systém musí být na celé trati, takže fíra nemůže ani omylem přijet na místo, kde mu něco nefunguje.

0/0
27.7.2015 8:30

J32i14ř47í 70K56o87c36u75r76e84k 6105484895208

Na základě dosavadního vyšetřování České dráhy připravují změnu pravidel, podle níž by strojvůdci na Masarykově nádraží vlaky brzdili aktivně bez využití automatiky.----

Nevím nevím. Nahradit automatiku, kterou stojvedoucí může a nemusí používat, nařízením, že se bude automatika moct používat jenom někde je cesta k dalšímu průseru. Byť budou příčiny úplně jiné... Zapoměl na to, že AVV musel kvůli Masarukově nadraží vypnout. Tak ho ani nezapnul. V Libni nezastavil a projel stůj. Že zabezpečovačka zareaguje až na projetí stůj a začne vlak automaticky brzdit je pozdě. Už aby bylo ETCS, které tohle řeší.

+6/0
26.7.2015 22:14

M20a18t44ú68š 64B20e28n61a84k 9328254122353

ETCS toto nevyrieši, tiež funguje na oddiely, maximálne pri výstrahe spomalý na danú rýchlosť, ale vlak zastaví až prejdenie cez Stoj.

0/0
26.7.2015 23:55

P20e36t78r 72Z60a39s49k20o25č44i81l 2725662518429

http://i.lidovky.cz/pes/15/072/pnesd/WAG5ca19c_cd.jpg

+1/0
26.7.2015 22:08

K52a28r67e60l 92E68h28l 5946521276717

Málem vymačkal z toho stánečku čerstvou šťávu ;-D

0/0
26.7.2015 21:57

J11a56n 95Z92e20m91a83n 8376952354662

Když ji miluješ, není co řešit ;-D

+4/0
26.7.2015 21:58

P69a64v66e27l 53S67l74a90d50o95v58n35í91k 6667363727836

No, když vidím, co zbylo z toho betonového zátarasu a ten stáneček, co je jen těsně za tím zátarasem je na první pohled bez úhony, tak nevím, jak vy, ale já bych to raději nepil.;-)

0/−1
26.7.2015 22:17

R62a18d79o81s78l49a47v 65K82l28a19u25d12a 5124848254982

To by mě zajímalo, k čemu je tam to automatické zabezpečení, když ho může strojvůdce svévolně a možná i omylem deaktivovatRv  To je jako kdyby mohl deaktivovat automatické spuštění šraněk.

+4/−17
26.7.2015 21:41

J59o92s68e52f 72C69h69o59d60o44u38n71s42k84ý 4401206159860

Podívejte se, co všechno může deaktivovat pilot v letadle. V seriálu Letecké katastrofy je to docela pěkně vysvětleno.

+13/0
26.7.2015 21:45

K58a68t82e50ř55i51n24a 51V82a58š91á89k12o89v82á 5291962669235

radej na ten serial nemyslet, kdyz zrovna letite :-P;-D

+2/0
26.7.2015 21:46

R33a28d79o18s48l92a19v 37K60l94a68u49d41a 5614558424102

Pilot je v letadle odkázaný pouze sám na sebe. Je 10 km nad zemí, stovky, nebo i tisíce km od nejbližšího letiště.

0/0
26.7.2015 22:23

M56a76r44t75i61n 69S79t85e40h63l76í25k 1474240151320

Musíte to brát i z druhé strany, automatické brzda se může porouchat, začít náhodně brzdit či způsobovat jiné problémy během jízdy, proto by strojvůdce měl být schopný tento systém vypnout. Nicméně by na to měl být patřičně upozorňován, ať už výraznou indikací (světlo, zvuk) nebo jinak. Pokud systém vypnul úmyslně, pak bych očekával patřičné následky avšak jestli systém odstavil omylem a nevšiml si toho, měly by se buď upravit podmínky používání tohoto systému nebo změnit varování pro strojvedoucí.

+10/0
26.7.2015 21:51

R70a21d77o31s18l87a80v 16K20l62a94u49d57a 5444238674232

Jaké jiné problémy? Maximálně by zastavila vlak.  Pokud je tento systém tak poruchový, pak by měl být vyměněn. Ve světě jezdí řada automatických dopravních prostředků, metro které zastaví na cm.... a problémy nejsou.

0/0
26.7.2015 22:26

L31u58k26á79š 81S69l50á64n69s33k87ý 4851653487276

A jste si jist, že třeba metro nemá možnost vypnutí automatické brzdy?

0/0
27.7.2015 5:43

J47o40s53e79f 49K32a47r61f36í85k 7402485116650

Na nové rase metra nebude v kabině sedět strojvůdce, vše bude řídit automatika;-)

0/0
27.7.2015 7:27

J64i80ř46í 95K42o77c72u49r62e46k 6325904655698

I sami autoři AVV vám řeknou, že AVV není zabezpečovač, ale jen a pouze optimalizace jízdy vlaku. A tohle strojvedoucí vypnul.

Samotné zabezpečovací zařízení je v ČR v takovém stavu, že umí detekovat projetí stůj a až poté spustit nouzovou brzdu. Nic moc. :-/

+6/0
26.7.2015 22:03

T69o43m74á66š 81K55n27a20i82f85l 6813810827560

ono to neni zabezpecovaci zarizeni .. je to jen neco, co je "asistent" .. cili autopilot.. nebo treba tempompat... strojevdouci to muze zapnout, i vypnout.. ale odpovednost je stale na nem.

+3/0
26.7.2015 22:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.