Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nehodu na Masarykově nádraží zřejmě zavinil strojvůdce, míní inspekce

Vykolejení vlaku na pražském Masarykově nádraží minulý týden zavinil zřejmě strojvůdce. Vypnul automatickou brzdu, která vlak ve stanici zastavuje, a sám se o brzdění nepokusil. S odkazem na výsledky vyšetřování Drážní inspekce to uvedla televize Nova. České dráhy chystají pro strojvůdce změny pravidel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M90i95l43o75s74l27a61v 61K29a34n15t32o56r83e20k 1159377491879

Jinými slovy, za nehodu může "skleróza". Spoléhal se na automatiku, kterou si vypnul a zapomněl na toRv

+3/−1
27.7.2015 10:35
Foto

M34a23r88t73i39n 17Š15u88b19r93t 1215121604615

Předpokládám, že strojvůdci budou mít nařízeno aktivně brzdit, ale při tom bude automatiky zapnutá, kdyby na to zapomněli. Pokud by bylo nařízení vypnout automatiku a jen sám brzdit, tak by to jaksi šlo směrem, který tu nehodu způsobil...

+5/0
27.7.2015 10:11

J78a80n 14H38o89r90k51ý 2986396146725

Zkoumal bych, zda se fíra nepokusil napodobit scénář 9/11. Nemá napojení na AlKajdu?

+1/0
27.7.2015 9:51

P21a25v54e30l 61R40i32e83d89l 4424537121319

Já si říkám, že to je spíš příbuzný toho německého pilota, co to našil do země. Vyšetřování by mělo přinést jasno ve věcech jako: 

- netrpěl fíra depresí a syndromem vyhoření?

- prohledali už vyšetřovatelé jeho byt kvůli možným vodítkům k jeho činu?

- byly dveře do kokpitu lokomotivy zablokované?

A já se ptám: bude česká asociace mašinfírů vyžadovat zavedení pravidla "dvou lidí v kokpitu" ?

+1/0
27.7.2015 12:36

P13a68v69e37l 52Ř66a18p31e53k 7702766129155

To je docela dobrý hazard se životy lidí, pokud se tam běžně brzdilo na automatiku, kterou, jak připustila DI, je možné omylem vypnout, aniž by fíra věděl, že tentokrát to nezastaví samo jako obvykle. Hmmm....

+6/0
27.7.2015 8:17
Foto

J76a47r58o45s34l82a83v 11V28o91j59t68ě57c63k87ý 4283708284346

Zase ŠPATNĚ

Celé řešení situace bude takové, že všichni budou mít nařízeno brzdit manuálně, místo automatiky ( kromě toho že automatika brzdí přesně na centimetry tak i plynuleji ) přitom by stačilo, aby se před nádražím i vypnutá automatika sama aktivovala ( to nádraží stejně nejde projet ) s nějakým výstražným tónem a pokud by to bylo opravdu nutné, tak celou dobu, než by se strojvůdce chtěl obtěžovat s bržděním tak by musel držet tlačítko ( něco jako tlačítko bdělosti ) jinak by se zapnutá automatika snažila dále dobrzdit přesně ( i kdyby měla použít rychlobrzdu ) potom by taková nehoda byla jasně úmyslná.

Pochopil bych takové nařízení, kdyby selhala právě ta elektronika, ale jelikož to byla údajně chyba člověka, je to další důvod eliminovat chybující článek. 

V dnešním vlaku už má strojvůdce jen kontrolovat situaci a řídit má počítač.

+9/−2
27.7.2015 5:14

P78e82t34r 30B30i24b56r72l95e 8518677530771

Přesně tak. Jediným východiskem je, laicky řečeno, znemožnit strojvůdci vypínat automatickou brzdu.

+10/0
27.7.2015 5:52

J27i55r63i 83O35s54v18a70l27d 2305844766207

Inženýr "by" přišel s průzkumem realizovatelnosti?

0/0
27.7.2015 7:08

P67a93v13e29l 13Ř81a52p51e33k 7322516269375

Naprostý souhlas. Když už ve vlaku tohle zařízení je, tak v místě, kde trať končí, by logicky mělo být vždy aktivní, jako bezpečnostní prvek. To je to, co potřebujeme. Nikoli povinně manuální zastavování. Tam už vyjelo několik vlaků i manuálně řízených.

+5/0
27.7.2015 8:19

R30a76d20o86s59l60a47v 81K51l11a10u13d91a 5264198634602

Zas tohle jsem dostal X negativních ohlasů... Přitom mně to přijde naprosto logické.

+1/0
27.7.2015 8:24

J61i49r53i 20J55a61v68u76r47e84k 7116352922326

Jenže nechápete to základní - toto zařízení NENÍ bezpečnostní prvek. Svým chováním a konstrukcí nesplňuje požadavky na zabezpečovací zařízení. Takže ho jako bezpečnostní prvek nemůžete používat.

+2/0
27.7.2015 9:44

P21a67v96e33l 41Ř59a40p70e34k 7392376269915

Já chápu, že AVV není zabezpečovací zařízení ve smyslu drážní terminologie, ale obávám se toho, že povinně manuální zastavování s vypnutým AVV je na masně větším rizikem než mnou navrhované řešení automatické či jinak vynucené aktivace AVV při příjezdu na masnu. Vidím zde jistou paralelu s generálním stopem, který je v podstatě bastlem, se zabezpečovacím zařízením to nemá nic společného, přesto jsou fírové tlačeni k tomu, aby měli naladěný příslušný kanál na radiostanici a ten systém už zabránil několika průšvihům.

0/−1
27.7.2015 10:13

J13i25r20i 65J42a87v72u69r12e71k 7266742242506

Jenže GS se použije jako poslední zoufalý pokus zabránit katastrofě, když někdo něco pos*al. Pokud nezafunguje, tak výsledek nebude horší, než kdyby vůbec nebyl. (V obou případech se vlaky srazí stejně.) Při selhání AVV budete mít ve stánku na peróně další vlak, což je horší výsledek, než když vlak zastaví strojvůdce bez AVV. To je důvod, proč vám to přes "bezpečnostní posouzení" nikdy neprojde.

+1/0
27.7.2015 10:40

J20a21r75o45s55l57a77v 87K45a93d92l77e13c 5301909242241

Proč by se nedalo projet... stačí se více rozjet.

0/0
27.7.2015 9:42

M81a38r68t65i60n 36V28e67j47m30o62l18a 1953791573268

Co nuebrzdíš... to neukecáš...

+1/0
27.7.2015 2:57

M18a29r58t58i92n 80Š68í23m24a 6793254720648

"Teď je otázka, jestli k tomu došlo úmyslně nebo omylem"? No nevím, nenapadá mě jediný důvod, proč by si chtěl strojvůdce úmyslně takhle velmi zkomplikovat život...

+10/0
27.7.2015 0:03

J83i52r78i 86J57a44v45u54r84e59k 7836562762186

Pozor, jedná se o standardní novinářskou spatlaninu. Nejde o to, zda naboural omylem nebo úmyslně, ale jestli tu automatiku vypnul omylem (a čekal, že vlak zastaví sám) nebo záměrně (a zapomněl, že to je vypnutý).

+10/0
27.7.2015 0:19

Š37t25e79f48a24n 44F61r93i11č41a 7652318103696

Nádraží bylo uzavřeno nikoli několik hodin, jak se píše v článku, nýbrž více než několik hodin -  téměř půl dne. Od půlnoci až do devíti, resp. do pravého poledne. Důvody, proč muselo být uzavřeno 7 kolejí kvůli banální nehodě (projetí šturcu na jediné z nich) nikdo uspokojivě nevysvětlil. Zejména tisíce cestujících, kteří museli se zavazadly použít jiná nádraží, by si vysvětlení zasloužili.  Když srovnám zprovoznění nádraží ve Studénce, kde byla nehoda mnohem závažnějšího charakteru a s mnohem závažnějšími následky, tak ta liknavost na Masarykově nádraží je do očí bijící.

+3/−3
26.7.2015 23:44

J54a50r80o20m55í13r 63K77a82p31l48a45n 7228704332694

Jenže ten vlak taky poškodil elektrické vedení, které bylo zapotřebí opravit. Taky proto nejdříve začaly po nehodě  nejdříve jezdit na Masaryčku motorové vlaky na Kladno a Rakovník.

0/0
27.7.2015 9:10

K73a11r25e72l 41N97o44v40o11t37n13y 2881515469300

To tam musel usnout, ne? I kdyby spolehal, ze zabrzi automatika, tak prece strojvudce musi poznat, ze je neco spatne, kdyz ta automatika brzdit nezacne tam, kde to ocekava...

+1/0
26.7.2015 22:53

B35o43h74u10s44l77a73v 11K73r54á58l42í58k 2101770329896

Však nezastavil o tolik dál, než kde měl zastavit.

+11/0
26.7.2015 23:20

P70a41v66e64l 15Ř37a38p56e16k 7492186279105

Když si to uvědomí, tak už je pozdě.

0/0
27.7.2015 8:21

L73u36k45á10š 22T12o46m70a88n 1901102982

inspiroval se pilotem germanwings... ale nevyšlo to.

+3/−4
26.7.2015 22:39

M51i28r81o64s85l39a33v 15S22m27e20k79a65l 4301153460

Michate jabka a hrusky, AVV neboli automaticke vedeni vlaku neni zabezpecovaci zarizeni a slouzi, laicky receno, jen jako pomucka pro rizeni. Neco jako autopilot v letadle, lze pouzit a nebo lze pilotovat/vest vlak manualne. Kazdopadne i kdyz je Avv zaple, neznamena to, ze fira muze spat.

+8/0
26.7.2015 22:24

T52o37m37á64š 83K72n79a32i95f57l 6873740847290

coz ale v clanku nikdo netvrdi (ze by mohl spat)

0/0
26.7.2015 22:51

V81á49c66l65a63v 18M56a90i29x19n84e21r 7875550265651

Věčný spor, zda tyto systémy vlastně fírům pomáhají a nebo naopak degradují jejich práci. Pokud mám systém, který funguje, a já ho dlouhodobě používám, pak se na něj spoléhám jako na zabezpečovací ač zabezpečovací není ... a pak se stávají takové průšvihy ... totéž nás bude čekat u aut ... lane asistent, acc atd ...

+1/−1
26.7.2015 22:56

R43a91d95o10s28l60a62v 45K25l77a47u58d68a 5374518584292

Trať je uzavřená, dostanou se na ní pouze schválená drážní vozidla. Vlak musí spolupracovat s návěstidly, chráněnými přejezdy a pod. Pochopitelně jakýkoliv systém musí být na celé trati, takže fíra nemůže ani omylem přijet na místo, kde mu něco nefunguje.

0/0
27.7.2015 8:30

J91i45ř69í 23K10o65c96u88r60e17k 6275784715848

Na základě dosavadního vyšetřování České dráhy připravují změnu pravidel, podle níž by strojvůdci na Masarykově nádraží vlaky brzdili aktivně bez využití automatiky.----

Nevím nevím. Nahradit automatiku, kterou stojvedoucí může a nemusí používat, nařízením, že se bude automatika moct používat jenom někde je cesta k dalšímu průseru. Byť budou příčiny úplně jiné... Zapoměl na to, že AVV musel kvůli Masarukově nadraží vypnout. Tak ho ani nezapnul. V Libni nezastavil a projel stůj. Že zabezpečovačka zareaguje až na projetí stůj a začne vlak automaticky brzdit je pozdě. Už aby bylo ETCS, které tohle řeší.

+6/0
26.7.2015 22:14

M33a16t40ú24š 94B77e84n11a31k 9868304492843

ETCS toto nevyrieši, tiež funguje na oddiely, maximálne pri výstrahe spomalý na danú rýchlosť, ale vlak zastaví až prejdenie cez Stoj.

0/0
26.7.2015 23:55

P69e97t32r 91Z67a36s91k94o20č55i52l 2435352988209

http://i.lidovky.cz/pes/15/072/pnesd/WAG5ca19c_cd.jpg

+1/0
26.7.2015 22:08

K66a52r44e65l 52E91h24l 5516381236557

Málem vymačkal z toho stánečku čerstvou šťávu ;-D

0/0
26.7.2015 21:57

J79a44n 90Z24e81m91a59n 8796362904372

Když ji miluješ, není co řešit ;-D

+4/0
26.7.2015 21:58

P25a59v52e79l 89S23l60a86d79o69v77n73í43k 6777523647966

No, když vidím, co zbylo z toho betonového zátarasu a ten stáneček, co je jen těsně za tím zátarasem je na první pohled bez úhony, tak nevím, jak vy, ale já bych to raději nepil.;-)

0/−1
26.7.2015 22:17

R92a55d55o93s77l21a55v 57K13l95a73u59d83a 5544728294392

To by mě zajímalo, k čemu je tam to automatické zabezpečení, když ho může strojvůdce svévolně a možná i omylem deaktivovatRv  To je jako kdyby mohl deaktivovat automatické spuštění šraněk.

+4/−17
26.7.2015 21:41

J36o83s22e72f 11C10h90o50d42o85u11n69s57k45ý 4391366619860

Podívejte se, co všechno může deaktivovat pilot v letadle. V seriálu Letecké katastrofy je to docela pěkně vysvětleno.

+13/0
26.7.2015 21:45

K79a44t42e46ř48i95n32a 86V27a86š36á95k25o15v54á 5131512679525

radej na ten serial nemyslet, kdyz zrovna letite :-P;-D

+2/0
26.7.2015 21:46

R33a90d55o64s53l45a35v 54K86l55a59u43d33a 5314668914832

Pilot je v letadle odkázaný pouze sám na sebe. Je 10 km nad zemí, stovky, nebo i tisíce km od nejbližšího letiště.

0/0
26.7.2015 22:23

M95a88r45t25i50n 24S81t14e23h46l69í94k 1244530921710

Musíte to brát i z druhé strany, automatické brzda se může porouchat, začít náhodně brzdit či způsobovat jiné problémy během jízdy, proto by strojvůdce měl být schopný tento systém vypnout. Nicméně by na to měl být patřičně upozorňován, ať už výraznou indikací (světlo, zvuk) nebo jinak. Pokud systém vypnul úmyslně, pak bych očekával patřičné následky avšak jestli systém odstavil omylem a nevšiml si toho, měly by se buď upravit podmínky používání tohoto systému nebo změnit varování pro strojvedoucí.

+10/0
26.7.2015 21:51

R83a38d95o34s78l88a11v 22K51l44a40u66d52a 5134748574222

Jaké jiné problémy? Maximálně by zastavila vlak.  Pokud je tento systém tak poruchový, pak by měl být vyměněn. Ve světě jezdí řada automatických dopravních prostředků, metro které zastaví na cm.... a problémy nejsou.

0/0
26.7.2015 22:26

L69u17k61á31š 36S82l75á72n60s39k98ý 4641583717116

A jste si jist, že třeba metro nemá možnost vypnutí automatické brzdy?

0/0
27.7.2015 5:43

J65o70s48e92f 70K67a14r16f87í33k 7732155826250

Na nové rase metra nebude v kabině sedět strojvůdce, vše bude řídit automatika;-)

0/0
27.7.2015 7:27

J60i19ř71í 22K82o54c46u41r49e57k 6545294615288

I sami autoři AVV vám řeknou, že AVV není zabezpečovač, ale jen a pouze optimalizace jízdy vlaku. A tohle strojvedoucí vypnul.

Samotné zabezpečovací zařízení je v ČR v takovém stavu, že umí detekovat projetí stůj a až poté spustit nouzovou brzdu. Nic moc. :-/

+6/0
26.7.2015 22:03

T58o12m57á91š 71K38n10a80i63f80l 6853540647100

ono to neni zabezpecovaci zarizeni .. je to jen neco, co je "asistent" .. cili autopilot.. nebo treba tempompat... strojevdouci to muze zapnout, i vypnout.. ale odpovednost je stale na nem.

+3/0
26.7.2015 22:52





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.