Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Metrem A až na Želivského. Nové stanice změnily před 35 lety i tramvaje

Druhý úsek metra A byl před pětatřiceti lety slavnostně uveden do provozu a cestující tak mohli začít jezdit z Náměstí Míru až do stanice Želivského. Se zavedením nových stanic se také změnila tramvajová doprava.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J55o47s79e11f 47J84ů37z77a 1518208803817

Ve článku se píše: "Takzvané třetí áčko, tedy úsek Želivského–Strašnická, bylo nakonec dokončeno v roce 1985." V roce 1985 byl zahájen provoz na spojce z Želivského do depa Hostivař bez cestujících. Stanice Strašnická byla zprovozněna až 11.7.1987. Posuďte sami, jak to odpovídá větě v článku.

+1/0
28.12.2015 9:58

K32a38r12e63l 79L24a78n57a 68I57n29g50. 9416471952

Tehdy jsem věřil, že Praha má na stavbě metra zájem a že trasa D k nám na Písnici bude opravdu do roku 2000 postavena. Velká naivita. Od té doby jen pánové zdražili jízdenky a déčko nebude dřív než v roce 2050...

0/−1
28.12.2015 8:53

V79l70a55d71i50m84í26r 77H73o70l41ý 8684691266537

Už 35 let? To to letí.

+2/0
27.12.2015 17:21

P27e27t73r 64Č67e55r32m36á46k 9608415149820

Dobrý článek, doporučuji si ho přečíst všem ekoteroristům co dnes radí jak má doprava v Praze vypadat. Tehdy to (bohužel) mělo logiku - tam kde je doprava nejhustší (což je vždy centrum) ji maximálně převést pod povrch a ulice tak uvolnit pro pěší a auta.

Dneska vidíme pravý opak - MHD používá daleko méně lidi, ale z centra nejen že nezmizela tramvajová doprava, ale naopak do těch nejužších uliček nějaký koumák nasadil minibusy. A zatímco to co je momentálně absolutně nejdůležitější - městský okruh - není stále dokončen, tak metro vede už i do pole v Letňanech a na radnici seděl blázen co chtěl dělat z ulic cyklostezky.

Zkrátka diletantismus první kategorie. Rv

+3/−6
27.12.2015 12:04

P59e59t15r 46B40a97u79d63i19š 7409471226346

Máte nějaké podklady k tvrzení, že "MHD používá daleko méně lidí"? Já bych řekl, že je to plusminus konstantní, ale historická data jsem našel jen do roku 1995 v brožurce IPR.

(Před zahájením stavby metra a magistrály sužoval Prahu celodenní kolaps dopravy a permanentní zácpy.)

+3/−1
27.12.2015 12:34

P88e18t82r 20Č86e51r14m12á33k 9668825389330

Máme to k dispozici na institutu dopravniho inzenyrství, tuším že to je na základě dat statistického úřadu. IPR co vím bere data od dopravního podniku, takže zcela nerelevantní, ty si pletou počet cestujících a uskutečněných jízd - viz. článek.

A pak jde o to který parametr chcete sledovat - každý se chová jinak. Procento lidí pravidelně používající MHD systematicky rok od roku klesá (témeř analogicky tomu stoupá počet lidí využívající individuální dopravu - auta), je pravda že zase celkově stoupl počet lidí zapojených do dopravy v Praze, protože narozdíl od dřívějška sem dojíždí daleko více mimopražských a i pražská populace o něco vzrostla, avšak nekompenzuje to ten úbytek cestujícich v plné míře, takže to klesá i v absolutních číslech.

+1/0
27.12.2015 12:58

J48a29n 35V89o53j22t94í86š80e80k 6182641785226

Proti nárůstu podílu individuální dopravy je ale potřeba bojovat a ne ho podporovat tim, že vyženete z ulic MHD a naženete tam auta. Ulice v Praze nejsou nafukovací. Kdybyste všechny lidi, kteří jedou v tom minibusu, co vám tak vadí, nahnal do aut, tak tam neprojedou vůbec.

+2/−1
27.12.2015 17:07

P28e47t20r 55Č36e18r19m12á56k 9518575929950

A proč by se proti němu bojovat? Kdo to říká? Vy? Ok, jste evidentně v menšině.

A nikdo nic nikam nenahání, to že počet aut neustále stoupá je fakt a jelikož jsme ještě zdaleka nedosáhli maxima (zatím se pouze velmi vzdáleně přibližujeme západní evropě) tak ještě stoupat bude, a tomu je potřeba se přizpůsobit, bojovat s tím nijak nejde, tahle pseudodoktrína tu je nyní a jediný efekt to má v totálním dopravním kolapsu a dík všudypřítomným kolonám ve zhoršeném životním prostředí.

Ulice nikdo nafukovat nechce, ale využívat efektivně. A ty 2-3 lidi co sedí v těch minibusech nikdo necpe do auta, ale do podpovrchové MHD! Obzvláště v tom nejužším centru Prahy je to zcela bez problému.

0/0
28.12.2015 16:52

J44a84n 57V36o47j63t12í73š40e44k 6832501935106

Ale ti lidé, co jezdí po povrchu tramvajemi a minibusy se do těch ulic v autech nevejdou a nevejdou se ani do metra. To jste vážně tak natvrdlej, že to nechápete? A vysvětlovat vám, proč je v určitejch místech (hlavně v centru) povrchová doprava efektivnější, než metro, by asi byl nadlidskej úkon, takže na to kašlu.

Podle vás je efektivnější využití ulice jízda auty, než tramvají? Vy jste fakt blázen. ;-D

0/0
28.12.2015 17:29

P38e12t37r 12Č11e32r72m90á82k 9848565369110

Vidím že o tom víte kulový, ale to je normálka ;-)

Takže proč by se měla v principu omezovat individuální doprava samozřejmě nevíte, klasický cyklofašistický názor. No nic.

Takže si to shrneme - v minibusech jezdí naprostý minimum lidí, takže ty vstřeba kterákoliv jiná doprava velice snadno, naopak místo na silnici se hledá hůř. Do metra by se samozřejmě vešlo více lidí (koneckonců dřive jich tam více bylo), to že by to znamenalo nějaké investice je jasné. Do ulic se naopak bude muset vejít ještě hodně aut - než dosáhneme toho západního stavu tak to znamená ještě desítky % obyvatel kteří vymění MHD za auto. Proto je potřeba urychleně dostavět infarstrukturu v tomto směru - tedy okruhy, obchvaty, úpravy stávajících komunikací (přesně opačné než vidíme dnes, tzn. ne že uberem jízdní pruh a vytvoříme cyklostezku po které nikdo nejezdí), parkovací domy atd. Vše už bylo dávno vymyšleno, stačí jen chtít a nechovat se jako idiot.

No pochopitelně že ulice je efektivněji využita když z ní je odstraněna povrchová doprava, to je fakt se kterým se musíte smířit, někde se to tenkrát povedlo, někde bohužel ne. ;-)

0/0
28.12.2015 17:46

J77a48n 94V28o98j51t95í32š81e26k 6242201545166

Správně. Když je z ní odstraněna povrchová doprava. Hlavně ta automobilová. A individuální doprava by se v principu omezovat neměla, měl by se omezovat v centru města, protože se tam nevejde. Fakt nechápu, jakej další důvod potřebujete. Okruhy a obchvaty jsou potřeba, ale právě proto, aby se na ně přesunula ta doprava z centra. A nechápu, proč argumentujete západníma městama, tam to samozřejmě nechali v minulosti dorůst do stavu, jakej byste si přál vy a teď se to horko těžko snažej dostat právě na tu naši úroveň. Možná místo toho plácání zvedněte zadek a jeďte se podívat, jak vypadaj ulice třeba ve Vídni nebo v Mnichově. Trend je totiž všude přesně opačnej, než vy tvrdíte.

A jentak mimochodem jízdu na kole nesnášim a jezdim všude autem, nebo MHD. Takže ty svoje rádoby chytrý škatulky strčte za klobouk.

0/0
28.12.2015 18:13

P74e71t85r 24Č19e73r54m23á55k 9918725709920

Máte to všechno tak nějak naopak... Pokud mluvíme o hromadné dopravě, tak potom pochopitelně termín povrchová znamená povrchová hromadná doprava. Ta by se měla omezovat a povrchovou kapacitu komunikací pak efektivně využívat pro chodce a auta. Někde se to po dostavbě metra realizovalo, je to standartní operace a jeden z důvodů proč se podpovrchová doprava dělá.

Dále centrum - centrum je centrem proto že je v něm největší koncentrace života, ruch, hluk atd., a tam kde jsou lidi jsou logicky i auta. Takže jediná doprava která se má v centru omezovat je ta tranzitní, nikoliv lokální.

Pak si pletete přičinu a následek. Západ je důležitý proto že mi k němu směřujeme a proto se dá velmi dobře použít do modelací. Míra využívání automobilů jde ruku v ruce s životní úrovní, a na západě je dlouhodobě stabilizovaná, problémy má asie. Takže zatímco jinde je bežně že MHD používá pouze 20-30% obyvatel, u nás to je skoro 50% a neustále to klesá. Takže i když se budou všichni cyklofašisti u nás stavět na zadní, maximem bude to že ten úbytek cestující zpomalí, ale nikdy ten trend nezastaví.

Na západě zvládají v centrech měst daleko větší počty vozidel, v tom problém není. Mnichov je krásný příklad, autem se dá zajet absolutně všude, je vybudovaná krásná sít ringů a parkovací domy s dostatečnou kapacitou jsou i v tom nejužším centru. To je skutečně vzor, a přesně naopak než tvrdíte vy.

Čím jezdíte vy je mi vcelku jedno, ale používate cyklofašistickou logiku, takže se nedivte že vám to logicky někdo řekne.

0/0
28.12.2015 18:34

J73a50n 89V37o10j59t11í28š15e11k 6972811395596

Tohle nemá cenu. Vy nepoužíváte logiku vůbec žádnou.

V centru je největší koncetrace života, tak to podpoříme tim, že lidi naženem pod zem. Nesmysl.

Kde jsou lidi, jsou logicky i auta. Taky nesmysl, taková tramvaj má mnohem větší potenciál přinést do centra život. Vždyť to vidíte i v centru Prahy (i když vy asi ne).

Co tam máte dál... divnou rovnici, že tranzitní doprava = tramvaj... a lokální dopravu podpoříme tim, že v centru postavíme víc silnic. Já už na to nemám sílu. ;-D Vy jste se regulérně zbláznil a já už s váma o tom diskutovat nebudu.

A podívejte se do Mnichova, pořádně. Podívejte se v centru na zem, kolik je na silnicích pruhů, kolik je tam cyklopruhů, jak jsou široký chodníky a kudy jezděj tramvaje, kde a kolik je v centru pěších zón. To, že má Mnichov okruh vůbec nepodporuje vaši myšlenku, že je potřeba vyhnat z centra mhd a nahnat tam auta. Naopak. Ten okruh existuje proto, aby auta do centra nejezdila.

0/0
28.12.2015 18:49

P41e78t29r 15Č58e80r38m77á81k 9648255109290

Já právě používám to co je logické - dopravní inženýrství má tyhle modely dávno vypracované. To vy se snažíte tlačit vodu do kopce...

Je to právě naopak než píšete, pod zem je potřeba dostat hromadnou dopravu, právě proto aby se ten život na ulice vešel ;-)

Další nesmysl, tramvaj nemá v centru vůbec co dělat, natož aby měla nějaký potenciál. A hromadná doprava přivádí do centra stále méně a méně lidí, takže taky nic ;-)

Co vy si v hlavě vyprojektujete je až s podivem ale v pohodě, diskuze to stejně není, o dopravě nevíte po stránce odbornosti zhola nic. Takže - tramvaj nikdo jako tranzitní neoznačoval, a ano komunikace musíme přizpůsobovat v rámci možností té potřebě která je, obrácenně to nefunguje, o tom se může každý dnes a denně přesvědčit v ulicích.

Já jsem v Mnichově právě tak často až to není zdravé. Cyklopruhy tam skutečně existují v hojné míře a to proto že tam narozdíl od Prahy jsou cyklisté, protože Mnichov je rovina. Tramvaje jsou naopak minimalizovány na nezbytně minimu, síť ubahnu je dostatečná, a něco jako minibus v centru neexistuje! Pěší zóny jsou vždy rozděleny na menší tak aby se dali bez problému objet, nemám námitek.

A pak zase to vaše nepochopení - nikdo nechce vyhanět mhd z centra, pouze ho dostat tam kde má být - pod povrchem. A okruh existuje proto aby odvedl tranzitní dopravu, pochopitelně, to celou do u říkám.

0/0
28.12.2015 19:15

J52a32n 34V48o35j35t80í12š58e40k 6362861205936

Jo a ještě se naučte počítat, protože evidentně jste v menšině vy. ;-D

0/0
28.12.2015 17:31

P15e55t65r 83Č25e37r44m93á81k 9768725679220

Evidentně máte problém s počty, ale to je třešnička ma dortu ve vašem případě Rv;-)

0/0
28.12.2015 17:47

J22a45n 71V18o71j83t58í81š75e82k 6762581555136

Tady v diskuzi jste jedinej, u voleb jste byl očividně taky v menšině. Tak nevim.

0/0
28.12.2015 18:14

P78e39t30r 87Č78e70r69m43á72k 9368985409830

Jo tady v diskuzi ;-) Co takhle skutečný svět R^

0/0
28.12.2015 18:35

J91a17n 37V52o71j62t66í67š88e23k 6672281245356

"u voleb"

0/0
28.12.2015 18:41

P45e32t78r 82Č17e65r80m40á25k 9528565839880

Ano, těšim se na úspěch cyklofašistických stran, to už totiž nebudu žít;-)

0/0
28.12.2015 18:44

J50a51n 11V97o80j72t53í73š88e67k 6542341865926

Jak zaseklá deska, furt melete o cyklofašistech, ale fakt je, že vyhánět z centra MHD a hnát tam auta by napadlo jenom chorýho člověka a žádná strana se stejně pitomym nápadem snad ani do zastupitelstva nikdy nekandidovala.

0/0
28.12.2015 18:51

P45e20t49r 17Č30e60r55m44á97k 9508565269330

Za to že nerozumíte psanému textu já opravdu nemohu... ;-) MHD nikdo z centra vyhánět nechtěl, to si cucáte z prstu. A to že naopak přibude aut je fakt, a je na každém jestli s ním je ochoten pracovat nebo být ignorant a až to nastane (což nastane v každém případě) tak dělat pohoršeného.

A zatím žádná strana nekandidovala s programem zhoršit dopravu v Praze, přesto se stalo že cyklofašista a magor k tomu byl dokonce radním.

0/0
28.12.2015 19:18

J28o20s76e22f 98J25ů77z77a 1278468213687

Úbytek cestujících a vzestup ucpání auty byl i od pohledu pozorovatelný po každém z minulých velkých zdražení jízdného. Takže tam a ne v převádění dopravy pod zem vidím hlavní příčinu.

0/0
28.12.2015 9:51

P46e51t81r 70Č42e21r37m82á78k 9878935149120

Zdražení? Cena za roční jízdenku je tak směšně nízká že to už je skoro zadarmo a nikoho z auta to rozhodně nemůže motivovat.

0/0
28.12.2015 16:53

J49a63n 38V93o17j13t57í34š55e29k 6552781905416

"ulice tak uvolnit pro pěší a auta" Jste blázen?

+1/−1
27.12.2015 17:04

M34i70r24o67s91l12a94v 60G23r14o62s37s17m45a87n49n 8482329814

Buď blázen, nebo zoufalý provokatér, který vymýšlí argumenty pro svá přání. Institut dopravního inženýrství, ve kterém prý dělá, je neexistující organizace. Kromě dopravního inženýrství je odborník na statistiku. Vymýšlí si jí sám, protože ostatní neumějí počítat. MHD pod zem a více aut na povrchu, na úkor třeba tramvají! :-)

+2/−1
28.12.2015 8:52

P17e96t75r 23Č49e33r39m18á20k 9228945619240

To že vy neumíte přijímat realitu a nebo to je prostě nechápte už jsme si vcelku úspěšně vysvětlili jinde ;-)

A statistická data jsou pochopitelně důležitý paramter ze kterého se vychází, takže je logické že se v nich člověk musí orientovat.R^

0/0
28.12.2015 16:46

P63e29t94r 58Č17e72r36m22á98k 9538135249890

Nikoliv. ;-)

0/0
28.12.2015 16:44

M54i75l50a87n 67N78o17v56á19k 2340365945115

"Co se týče technických a stavebních prvků, nelišil se druhý úsek linky A od toho prvního." Tak to se tedy lišil podstatně. Na druhém úseku byly použity na tu dobu unikátní zúžené pilíře, na rozdíl od prvního.

+3/0
27.12.2015 10:59





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.