Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Ani s koncem Opencard se Praha EMS nezbaví. Lítačka využívá její software

Praha se Lítačkou chtěla odstřihnout od vlastníka Opencard eMoneyServices (EMS), ale povedlo se to jen z části. Hlavní město teď sice bude mít vlastní systém na vydávání karet, ten ale bude z části fungovat na softwaru, který EMS vyvinula pro Opencard.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J12i70r63i 68D40v37o86r55a41k 7340209954556

Mám takový nápad, Mám občanku s čipem, nešlo by to tam nahrát? To by bylo asi moc jednoduché co?

+1/0
23.2.2016 15:36

M53a98r10t29i79n 60P16i14š44t40o90r90a 8458408766909

Tak magistrát si trochu uvolnil ze svízelné situace s vydáváním karet, kterou si zavinil sám. Já jako cestující jsem s tím problém neměl, bylo to potřeba jen zřídka. Daleko častěji jsem trpěl při interakci s tou části systému přes kterou se kupují kupóny a která se nejspíš měnit nebude.

0/0
29.1.2016 21:06

M53a77r67t12i89n 27K85o85ř18í12n70e93k 5465178111704

Teda Krnda se začíná poměřovat s Bémem. To jsou výdaje ;-O

0/0
29.1.2016 16:54

J74a84n 82D66l70o94u11h31ý 8576980923910

Pak to jsou jen vyhozený peníze :-/ (doufám, že mi to opět nesmažou)

+4/0
29.1.2016 9:03

M43a78r34c27e63l58a 27H93o11r35á95č16k29o95v32á 7837652353968

Je mi jedno v jakém systému to bude fungovat, ale ať se to hlavně nejmenuje lítačka, je to přihlouple diblíkovský název, ve městě s kulturní historií jakou Praha má nemá takový název místo.

+1/0
29.1.2016 8:47

L48e12n83k58a 16Č30e41r80n44á 2410408558821

Krnda je frajerka, přišla s tím, jak se zbavit Opencard.. s lítačkou... A lidi řešili, jak "blbej" název to má, ale nikoho nenapadlo, že zařídili "jenom" vydávání karet ;-D

+4/0
29.1.2016 8:40

J65a77n 72D53l14o34u58h57ý 8186220963330

Pozor, za lítačku se maže. ;-D

0/0
29.1.2016 9:02

V72a50c95l57a78v 36H37a86j91e42k 3346109229

No ale vydávání karet je vy systému docela zásadní proces a navíc s ním byly problémy. Takže krok správným směrem.

0/0
31.1.2016 11:17

L54a36d82i44s10l49a92v 13M96a95r31š20í47k 9253950305

Co si budeme nalhávat, když zaplatí za týden nemohou očekávat služby na rok, že. Navíc s platební morálkou města to taky není úplně horký. A všude omílané 1,3 MLD, tam by si taky měla Praha sáhnout do svědomí, co já vím tak místo odkupu technologického zázemí se rozhodlo koupit nové, avšak úplně stejné, X krát dzažší a zřejmě všichni víme proč.

Jinak pokud nechtějí mít s "lítačkou" problémy s ochranou soukromí a možnou duplicitou kódovaných čipů, budou potřebovat v podstatě stejné kryptování jako má Opencard, jediné co ubude budou sloty pro další aplikace a jejich správa, čož už v rámci systému není žádná složitá akce.

Proto tedy otázka, bude tento přemet stranou k něčemu obyvatelům, nebo zas jen současným zastupitelům?

0/0
29.1.2016 7:12

O58n84d50ř77e84j 24M76a10r12e12k 9822950707859

Jak je možné, že Krnáčová ještě nesedí v kriminálu? Kdo už jiný?

0/−1
29.1.2016 5:52

P27e95t65r 68M20e32j72z25l20í34k 8858704911700

Třeba ten, kdo tunel Opencard rozjel?:-/

+2/0
29.1.2016 10:58

J40a80n 51J71e55n50i95c 1934814977714

Před dvěma dny jsem se tu s nějakým naivkou bavil, že do 6 měsíců se ukáže, že je to všechno nesmysl, udělat celý sstém za 10M. No stačily 3 dny...

Takže veškerý HW, veškerá implementace zůstává a jen vydávání karet stojí 10M. Jenže vydaná karta je k ničemu bez licence, takže další desítky M za licence... To zase jednou byla bublina a kolik lidí se na to nachytalo...

Úplně geniální byl nápad, že když mohou obchodní řetězce vydávat karty zdarma a ještě prosperujou, tak by to mohla dělat Praha stejně. Ale koukám, že tahle Milka tu dnes není...

+7/−1
29.1.2016 1:06

M43a94r43e60k 79H87r91u56b85y 6267962171238

Nejvetsi problem bylo prave vydavani karet - omezene licence, certifikacni autorita s certifikatem na tyden, "udrzba". Za to EMS chtela cca 650 mio. Pokud tohle bude stat 6m, myslim, ze neni nad cim vahat :-P

+2/0
29.1.2016 1:15

J14o39s97e55f 58Č29e57j37k80a 2160594846668

Jenže se tu před pár dny srovnávala cena celého systému Opencard (cca 1,3 miliardy) s cenou 10M. Neříkám, že se takhle neušetří a třeba přestanou problémy, ale proč proboha rovnou na začátku se neřekne pravda a data se upravují tak, aby to vypadalo, že jde téměř o zázrak?

Třeba já jsem poukazoval na to, že právě HW se za 10M ročně nedá pořídit a udržovat, že jen výměna končících Opencard karet vyjde minimálně na 6,7M.. Taky jsem byl za hlupáka, že je přece úžasný, že místo 1,3 miliardy bude celý nový systém stát jen 10M (byť ročně)

+4/0
29.1.2016 6:21

V26a11c89l47a77v 97H95a25j79e57k 3196789249

je otázka kdo tu cenu srovnával.

0/0
31.1.2016 11:21

V45a56c72l14a65v 18H14a69j51e47k 3476329609

výroba karty stojí 50 až 100 Kč. zkuste si to vynásobit 1,2 mega.

0/0
31.1.2016 11:20

T11o97m49á36š 54T25r90á81v16n60í68č63e82k 9258725201903

Sesli se dva "takyitaci" a hned vi, jak takovy system napsat za vecer u kafe a jeste 100x spolehliveji :-D Ze vam neni trapne :-DD Vyjadrovat se o necem o cem nevite ani kulovy ;-)

0/0
29.1.2016 0:41

T34o74m45á67š 18T82r84á29v44n84í64č45e34k 9918645201353

Sorry, to patrilo Kocurkovi a Rasikovi..teda tem dvema co pod temito smyslenymi identitami vystupuji..

0/0
29.1.2016 0:43
Foto

I82v51o 25P87e43t36e62r72k60a 4826355667459

Kdyby si připravili svůj vlastní nový systém, pak dali řekněme 2 měsíce jízdného zdarma do doby, než překonvertují databáze cestujících do nového systému a nainstalují ho na všechny stojany (to by snad mohlo stačit), tak by je to pořád vyšlo levněji, ne toto postupné cukání. A taky to ukazuje, jak nesmyslně nevýhodně byla napsána původní smlouva. Licence na každou kartu v systému? Padesát korun za záznam v databázi? Krásný způsob jak z města dojit peníze.

+3/0
28.1.2016 23:47

J94a35n 70J68e93n73i15c 1374694727454

Těžko říct jak je to zalicencované od servru přes síť až ke snímačům... Dělat úplně nový systém se bez důkladného testování nedá a za 2 měsíce už vůbec ne...

0/0
29.1.2016 1:09

M14a23r50e97k 67H80r76u78b16y 6757912101748

jenze ted uz na to alespon bude cas - MHMP si dokaze karty vydavat sam, a system, ktery je bude prijimat, lze napsat a otestovat separatne, bez rizika "nahodneho" vypadku. ;-)

0/0
29.1.2016 1:18
Foto

I95v45o 31P91e19t52e34r31k90a 4346535777179

Nemyslel jsem nový systém za dva měsíce vytvořit (to se opravdu nedá), ale již hotový a v testovacím prostředí odladěný systém za dva měsíce nasadit (to podle mě nereálné není).

0/0
29.1.2016 6:33

P35a50v44e60l 74S55o16b15o41t35k88a 5870354

Už tu předražnou kravinu konečně vyhoďte a za pár korun si pořiďte sysém který používá kdejaké okresní ČSAD.

+9/0
28.1.2016 23:37

J12a66n 13S53v48e74t77l56i92k 8547949709829

okresní ČSAD se nepotřebuje (nemůže - majitel hlídá) nakapsovat jako radnice

0/0
4.2.2016 9:41

J98a68k59u48b 87R92o38u22s 3183940554742

Krnáčová je ostuda Prahy a celé České republiky.

+3/−1
28.1.2016 23:34

M72a25r96e67k 27H73r53u50b57y 6797472981908

Nejspis proto, ze na to by muselo byt vyberko. A to se muze tahnout peknych par let, s tim, ze EMS muze odstrihnout DPP hned pristi tyden.

Litacka je zpusob, jak tohle obdobi preklenout - a za cenu, ktera se EMS plati za "udrzbu" za ani ne ten tyden :-P

0/0
29.1.2016 1:11

J40a25n 78J63e51n85i82c 1284824407394

A jak se budou odstřihávat licence ala 50Kč za kartu?

0/0
29.1.2016 1:13

M86a56r64e88k 35H24r88u32b38y 6637402661428

Tohle se tyka DOSu, a ten uz ma licence nakoupene. A do budoucna nejspis neni problem tento system nahradit, jenom to potrva trochu dele. Ale do te doby nemusi EMS dostat ani korunu.

0/0
29.1.2016 1:16

J21o79s47e40f 49Č44e60j33k51a 2730354576868

Má jich nakoupeno v rezervě cca 100 tisíc, ale v létě končí platnost cca 670 tisíc Opencard karet. Takže (pokud se nebude EMS cukat) to bude stát na licencích dalších minimálně 28,5M

0/0
29.1.2016 6:26

J90a73n 40J43e49n67i13c 1124694187964

To jako že by každý snímač byl bankovní terminál? Krapet drahé ne? A jak by to kontrolovali revizoři, když by to byl systém mimo zodpovědnost DP?

+1/0
29.1.2016 1:12

M38a15r39t75i60n 70P10i69š88t28o16r20a 8258648276779

Protože v Praze většina neplatí, ale má předplaceno. Se slevou za nepřenosnost, která se ověřuje podle fotky.

+2/0
29.1.2016 20:43

R56a80d85e84k 24J15a78h54n 8146907415145

Za ty prachy by mohli být zase ve všech tramvajích a autobusech průvodčí s kleštěmi. Jednak to mělo něco do sebe (atmosféra) a za druhé by přibyla práce například pro starší lidi.

+5/0
28.1.2016 23:09

R74o36m54a70n 64P66o49l39á18č87e82k 5286549845

Což je taky blbost... 4,2 mld ročně jsou tržby jízdného...

0/0
28.1.2016 23:08

P75a20v18e24l 48S16o11b69o59t37k95a 5960464

A jaké jsou náklady na výběr?

+2/0
28.1.2016 23:38

J86a73n 93Š70v59a27d50l79e70n82k77a 9894939300

Jsou vyšší než tržby?

0/0
28.1.2016 23:57

M34a45r91e96k 87H97r40u20b84y 6317242321828

DPP je ztratovy tak jako tak, takze pokud by doprava zdarma stala navic jen tech 4,2 mld, dost pravdepodobne by se usetrilo jinde (i kdyz mozna ne tech 4,2).

Ale nezapominejte, ze stranickym ukolem nezanedbatelne casti radnich je pustit mestskemu rozpoctu zilou, smerem do stranickych pokladen. Nezapomente, ze se bavime o sume cca 45 miliard rocne, a to uz je lakave sousto. David sel do chladku za daleko min :-P

+1/0
29.1.2016 1:21

M39a82r55t78i36n 19P27i15š74t25o63r67a 8578698396739

V některých menších městech to je. Asi tam není tak velká poptávka, protože do 10 minut všude dojdou pěšky. Kdyby se to zavedlo v Praze, počet cestující by narostl o desítky procent. Což by systém nejprve nezvládl vůbec, časem za cenu navýšení nákladů.

0/0
29.1.2016 20:51

B88o21h40u94s34l48a57v 77K61r38á51l48í59k 2971550749716

Má vůbec EMS práva ke zkratce DOS?

+3/0
28.1.2016 23:04

R16o35m40a58n 22P80o56l27á66č51e77k 5306389335

Reálně bude potřeba lítaček daleko víc... Máme nově integrované Mělnicko + dost lidí prostě nechalo kartu propadnout a radši vytáhlo papír...

Pokud se udělá stejná masáž jako s OC, že kupon od měsíce výš půjde jenom přes lítačka, tak milion aktivních karet může padnout...

0/0
28.1.2016 22:59

M22a41r38e96k 32H60r45u66b54y 6727962821288

Pokud jde o pocet soucasne provozovanych karet, tak ne - postupne ma byt kazda cervena karta nahrazena zelenou 1:1

+1/0
29.1.2016 1:22

B44o28h74u79s81l88a10v 62K21r64á19l97í75k 2741230669856

Podle barvy to vypadá jako legitka na Dopravu Ústeckého kraje.

0/0
28.1.2016 22:45

J41a54n 72D47l37o45u88h96ý 8616810393800

asi proto taky lítačka. Používá se ten název v Ústí?

0/−1
29.1.2016 9:04

R85o77m60a84n 55P50o37l53á32č52e71k 5176889655

Ještě dovětek...Ano 10 milionů je za soft, který slouží pro vydávání karet... Ovšem už se neuvádí, že dalších 20 milionů stálo 480 000 karet, takže si ještě takových 30 milionů připlatíme a ejhle už jsme skoro na 50 milionech a ted tenhle průser... A to vše v rozmezí několika málo dnů...

Za elektronickou tramvajenku trochu moc ne?

0/0
28.1.2016 22:43

M75a10r48e61k 87H28r66u13b31y 6467382111348

1) ten SW stal 1.6 mio, 10 je strop se vsim vsudy a jeste rezervou ;-)

2) ty karty by se kupovaly tak jako tak, maji omezenou zivotnost, takze je lhostejne, jestli se na ne nahraje obsah pomoci OC nebo Litacky.

3) 10+20 porad neni 50 :-P

0/0
29.1.2016 1:24

R78o66m74a19n 75P35o41l46á61č10e80k 5806249805

Je ;-) Protože 20 mega stojí jenom 480 000 karet. Potřeba jich je cca přes milion...

0/0
29.1.2016 9:57

R87o60m59a24n 48P84o35l20á43č67e64k 5336829405

100 000 je trochu málo ne? Když je předpoklad minimálně v milionu karet...

0/0
28.1.2016 22:39

K77a46r89e49l 58P51e51t67e32r17k53a 8510529101929

Myslím, že Praha už zaplatila dost nato aby ten software byl její a ne dodavatele.

0/−1
28.1.2016 22:35





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.