Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Od metra Budějovická vyjely elektrobusy, cestující svezou zadarmo

Cestující čekající na autobus u pražské stanice metra Budějovická si ve středu ráno mohli vyzkoušet první elektrobusy v Praze. Každý pojme okolo sedmdesáti pasažérů a ujede až 150 kilometrů. Dobíjet se bude přes noc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M97a73r29t84i32n 59N17e69b62e86s77k84ý 7706190217332

Jízda je pohodlnější také pro řidiče. „Rozdíl od klasických městských linek je určitě v hlučnosti, protože při nastartování ani není slyšet motor,“ sdělil pro iDNES.cz dvaadvacetiletý Jakub Vávra.

Jo, nastartovaný elektromobil, to jsem opravdu ještě neslyšel, a to mne auta živí....

+2/0
5.2.2016 12:47

A46n49t23o77n63í91n 85D36o48u90b19e58k 3960549619

škoda že to je taková designová zrůda. i když na tramvaj t14 to nemá, ta je hnusnější

0/−3
4.2.2016 12:42

M30a18r93t92i86n 45V85o70k52o51u33n 9418693473886

me se docela libi

0/0
20.3.2016 7:39

J51i73ř52í 66P11r21a34ž82á24k 9590812191362

S ekologií to nebude tak slavné. A%t ekologisté dopočítají celý životní cyklus baterií, vč. zamoření okolí jedovatými kovy, zbytečně zmařenou energii mrtvé váhy baterií, nutnost dobíjení během dne,...

Zatím je to nesmysl. Nejprve je třeba vynalézt účinné baterie. Do té doby trolejbusy nebo tramvaje, nebo cng.

+1/−2
4.2.2016 9:25

M35a14r55t49i53n 91M83a97i35k33s49n79a93r 3254813188262

A co kdyby jste se zaměřil na skutečný dopad benzínu v autě? Spotřeba energie pro těžbu a rafinaci, délka přes kterou se k nám dostává. A navíc, to blbé auto na benzín musí mit stejně baterii, která je daleko méně vyspělá a ekologicky závadnější než co je v el.autě. Baterie s kterými ujede 400km, a nabijete za 30-45 minut jsou dostačující pro většinu populace, protože jet v kuse déle jak 3-4 hodiny je rizikové.

+3/0
4.2.2016 12:55

J13i44ř62í 94P33r17a46ž71á71k 9460692351842

Baterie jsou na bázi lithia. Vysoce jedovatá, energeticky náročná těžba a zpracování suroviny, omezený počet cyklů baterie, poté nutná likvidace. Mrtvá váha baterií, které auto stále musí vozit.

Do doby než bude vynalezena řádově učinnější baterie, je to vše pouze drahý humbuk. Němci chtějí za 10 let provozovat milion elektroaut. Je mi záhadou, kde na nabíjení vezmou elektřinu. Ti zelení bezmozci by si měli nejdřív spočítat, kolik se vyrobí elektřiny mimo špičku a kolik bude třeba na provoz elektroaut.

0/−2
4.2.2016 13:17

M60a40r40t31i97n 58V49o43k44o23u48n 9708783373846

lithium z baterii jde snadno recyklovat, to je ta klicova informace ktera vam chybi, neni zac. Napr. gigafactory bude mit pro recyklaci vyclenenou znacnou cast kapacity

0/0
20.3.2016 7:41

L92u94k31á47š 61M63a58l11í89č63e42k 3183782275177

"...při nastartování ani není slyšet motor...“

"...pohodlnější a plynulejší jízda díky automatické převodovce..."

Elektrobus má motor, který se startuje? A má automatickou převodovku?? No to jsou mi věci!!! :-D

+4/−1
4.2.2016 8:24

P28a46v93e91l 28F81o45l75t48á72n 4120632734

"díky automatické převodovce"

podle dostupných informací vůz žádnou převodovku nemá

http://www.sor.cz/site/elektrobus-sor-ebn-105

http://www.sor.cz/site/download/SOR-listy-CZ-1427718170.pdf

Stálý převod není převodovka. Převodovkou se rozumí možnost měnit za jízdy rychlostní stupně dle momentální potřeby.

+12/−2
4.2.2016 1:31

B83o66h47u24s50l50a34v 84K15r76á82l75í96k 2971320519796

Převodovka je strojní zařízení umožňující převod mezi hnacím a hnaným strojem, Ať je nastavitelný převodní poměr nebo není.

+1/0
4.2.2016 2:30

J51o30s95e49f 31Š30v87e42c 6615466304923

Až najdete na tomto autobuse převodovku, dejte mi vědět.

Já byl pod hybridem Mercedesu, žádná převodovka tam nebyla.

+1/0
4.2.2016 3:30

J66i72ř77í 96K20r86e48j22č18í33k 2727498344526

Kupodivu treba i tramvaje mají převodovky...

0/0
4.2.2016 8:03

S95e69i75d11l 93P54e52t33r 1791431845504

Ještě že tak, to by jinak ti managéři a magerky co cestují z Buďárny do BBC cca 4 minuty by bez wi-fi zcela jistě do jednoho/jedné pomřeli ...:-)

Je to mmch. cca 550 m takže zcela nejekologičtější řešení by bylo aby si to došli pěšky ... Kilometr denně chůze nikoho nezabije, spíše naopak ..;-D

+6/−2
3.2.2016 23:08

J14a11k92u57b 83D60o16l18a66n95s36k83ý 5897980774397

No, tu trasu jsem šel v minulosti nespočetněkrát. Krásná procházka kolem silnice, podchod pod magistrálou, lahoda. Plíce si pochvalovaly. Nejlepší to bylo v zimě, když byla břečka, nebo v dešti. A to zejména, když jsem byl nucen jít v obleku. Takže děkuji za radu, ale tu příští si nechte raději pro sebe.

+6/0
3.2.2016 23:39

L27u77c55i53a61n 53P86a48p17a93z96i22a32n 5864377911185

Tak to moc km nenajedou.Za směnu se najezdí mnohem více.

+2/0
3.2.2016 23:01

M92a90r38t56i26n 64M82a37i25k65s16n70a96r 3704753758952

Zkontroluj te si tu trasu :) je to 950m, tzn. 150km u dvou autobusů to máme 300km, tzn. 150 otočení , pokud budou jezdit 18 hodin denně, tak ty dva autobusy zvládnou jet 8krát do hodiny :) tzn. mají na směnu vystaráno. :)

+1/0
4.2.2016 13:03

V79a28c89l97a11v 96M17e95d44e60k 5721782265585

no jo, na trasu Budějovická - Brumlovka baterie stačit budou

+9/−1
3.2.2016 23:01
Foto

D12a45n 55K42r81á23l 1562884621896

Schválně, od koho asi berou elektřinu? :-D

0/0
3.2.2016 22:16

V46a89c55l26a72v 40M96e27d92e42k 5881362935105

vzhledem k tomu logu ČEZu není těžké uhádnout

+1/0
3.2.2016 23:05
Foto

D95a55n 76K83r47á47l 1342354781206

No jo, logo tam fakt je...

Že by DPP opustil PRE?

0/−5
3.2.2016 23:30

B72o87h83u23s86l23a16v 42K38r43á81l38í65k 2201780519286

Co má tohle společného s DPP?

+5/0
4.2.2016 2:33

Z82d51e31n57ě16k 89Z77a58b44a75v32a 1632824796734

vozovku :-P

+1/0
4.2.2016 6:27

M11a71r12e84k 27S90a83j64d97a 2165970386898

Nemuzu si pomoct, pokud to nekdo z cestujicich mysli s ekologii vazne, tak tech "20 metru" ujde radeji pesky :-P

+9/−1
3.2.2016 21:27

O26t13t58o 10P94o26s76p28í88š41i24l 4534175907338

Cestující se mohou připojit k wi-fi? Tak to je ovšem převrat v cestování veřejnou dopravou, kde jedete autobusem 2 až 4 (!) minuty... Pánečku!:-)

+9/0
3.2.2016 21:18

R39o35m67a36n 71P79o52l48á28č93e86k 5296759535

Tenhle hon nechápu...Když člověk vystrčí paty z ČR, tak veřejná wifi je spíš vyjímkou a pokud už je, tak těžce osekaná...

+2/−1
3.2.2016 21:21

J92i66ř88í 85R28y57s 3484587556444

A jakou mají ty akumulátory životnost ?

0/0
3.2.2016 20:54
Foto

V93o47j59t57ě63c21h 60P86a64v26l38í36k 5364541884718

Vypadá to na LiFePO4 baterie, ty mají při vybíjení na 10% kapacity životnost přes 10000 cyklů. Při vybíjení na 30% to bude alespoň 2.5x více.

Pokud bude elektrobus nabíjet jen přes noc, tak baterie vydrží cca na 70 let každodenního provozu ...

+1/0
3.2.2016 21:46

P32a26v39e33l 50F32o19l39t12á23n 4650152584

Pane Pavlíku, než začnete dělat znalce, pokuste se najít relevantní informace, není to těžké.

Akumulátory - Výrobce Winston Battery - Lithium – ion

http://www.sor.cz/site/download/SOR-listy-CZ-1427718170.pdf

+2/0
4.2.2016 1:37
Foto

V44o88j45t87ě18c78h 17P68a90v61l62í77k 5574921494988

No a než mě začnete kárat, zkuste se podívat, jaké akumulátory Winston Thunder Sky vyrábí.

http://en.winston-battery.com/

Jsou to všechno LiFePO4 a LiFe(Th/Y)PO4 baterie. A všechny patří do široké kategorie Li-Ion, takže specifikace vozidla nelže, nicméně jsou to speciální baterie s velmi vysokou životností v cyklovacím provozu.

0/0
4.2.2016 10:27

P14a93v66e68l 87F34o96l36t45á14n 4900342924

Pane Pavlíku – omluva a díky za odkaz.

a zalézám zpět do díry...

0/0
4.2.2016 22:39

J51a15n 75J71í50c76h17a 8580280678621

Prvni? Dyt u Dpp uz par elektrobusu jezdilo, ted napr 163 ze Zelivskeho

+9/−1
3.2.2016 20:54

R36o18m53a67n 46P83o51l28á24č72e43k 5346419175

A pořád jezdí ;-) Střídá více linek;-)

0/0
3.2.2016 21:20

P31a98v83e54l 63N25o36v12á91k 2285207852702

tohle ale není DPP, ale Arriva, soukromý dopravce...

0/0
3.2.2016 23:09

M98i73r80o45s76l85a22v 11G51r49o55s17s30m41a57n98n 8602449824

Arriva není soukromá.

+3/0
3.2.2016 23:16

B76o87h95u23s91l32a26v 74K43r25á32l82í68k 2711120169516

Přesněji, je soukromá asi tak stejně jako DPP nebo ČD.

0/0
4.2.2016 2:35

D38a59v42i81d 90B61a24i77e51r95l63e 5633915286252

"Cestující čekající na autobus u pražské stanice metra Budějovická si ve středu ráno mohli vyzkoušet první elektrobusy v Praze."

To jste v redakci nějak zaspali, ne? Na lince 213 jezdí elektrobus už pěkných pár měsíců.

+13/0
3.2.2016 20:39

P40e24t71r 77B75r56o15ž 8112604626394

Jak se prosím nastartuje elektrický motor, to mi nějak není jasné8-o ("při nastartování není slyšet motor")

Má elektrobus vůbec nějakou převodovku, notabene automatickou? Nebo se elektromotor, který to celé pohání, prostě točí pomaleji, nebo rychleji?

+6/−1
3.2.2016 20:27

K41a78r47e49l 64W91a81t25z26k69o 9816677977456

Převodovku má určitě a s tím startováním je to jasné, elektromotor musí mít nějaké otáčky na rozjetí, z nuly by to nedal. I když možná dal, ale za cenu obrovské spotřeby.

0/−7
3.2.2016 20:35

J98i59ř37í 40K96r58e13j11č60í14k 2927258954146

A jakpak to ten elektromotor dělá třeba u tramvaje ? :-P

+5/0
3.2.2016 21:23
Foto

O90n74d29ř10e13j 53V22a58r85o69š80č47á92k 3194607273

Tramvaj je napájena z troleje a ne z baterie, tam velmi vysoký proud potřebný k rozjetí z klidu nevadí.

0/0
3.2.2016 22:42

J93i25ř22í 49K45r59e56j97č59í12k 2347488634506

Výhodou elektromotoru je maximální točivý moment už od nulových otáček při v podstatě konstantním proudu, rozhodně tam při standardní regulaci není žádný extrémní proudový náraz.

+3/0
3.2.2016 22:58

M44i73c26h61a24l 23C26h69a18l22u74p27a 6218440309463

Otáčky možná potřebuje na rozjetí (i když u elektromotoru to jde možná i z nuly), nicméně nepotřebuje to na stání na místě. Výraz startování u elektrovozidla podle mě nemá moc smysl.

0/0
3.2.2016 23:26

Z41d18e84n47ě63k 56Z64a49b16a41v72a 1942614486134

tyjo, to je najednou inženýrů ;-O Elektromotor je obecně nejlepší dopravní pohon - chakteristikou, max. točivým momentem už od nuly otáček, nepotřebuje olejovou ani vodní náplň atd.

I u elektroaut se spíše používá termín zapnout řízení. Což měly už T1 v 50tých letech.

0/0
4.2.2016 6:32
Foto

V76o84j69t18ě66c33h 76P49a51v14l29í96k 5104151244228

Po otočením klíčkem se spustí elektronika řízení a "plynový" pedál začne reagovat. To je ekvivalent nastartování.

A ano, elektromobily mnohdy mají převodovky, protože i elektromotory mají optimální účinnost jen v určitém rozsahu otáček, typicky tak 3000-10000 rpm. Ale většinou jim stačí méně převodových stupňů.

+1/0
3.2.2016 21:50

J24i88ř73í 63K70r90e97j10č38í42k 2537668624736

Většinou jim postačí jeden převodový stupeň, maximální točivý moment je totiž k dispozici už od nulových otáček...

+2/0
3.2.2016 22:56
Foto

V23o91j33t52ě66c60h 87P66a80v94l36í88k 5864471574418

Ano, točivý moment je u elektromotoru nejvyšší při nulových otáčkách a klesá s rostoucími otáčkami až k nule v okamžiku, kdy se zpětné indukované napětí na motoru vyrovná s napětím baterií. Pak přestane motorem téci proud.

Je nevýhodné dát motor přímo na osu vozidla bez převodu - vychází pak příliš velký. Je lepší udělat menší motor a zpřevodovat jej "do síly".

Jenže pak zase tento menší motor dříve narazí na limit svých otáček. Proto se i u elektromotoru často dává vícestupňová převodovka, nebo, pokud motor vysoké otáčky zvládne mechanicky, tak se alespoň přepíná geometrie vinutí mezi hvězdou a trojúhelníkem, případně i složitěji, což má podobný efekt.

0/0
4.2.2016 10:17

P51a35v26e66l 18F34o69l49t12á48n 4510262514

Pane Pavlíku, můžete prosím vyjmenovat některá konkrétní e-auta z možností volit rychlostní stupně? Neberu od vás odkazy na předělávky ze spalováku, kde se původní převodovka někdy nechávala.

Moc jsem zvědav na to vaše "mnohdy".

Stálý převod není převodovka.

+3/−1
4.2.2016 1:17

B14o59h63u56s27l61a61v 46K22r48á43l27í86k 2101850269226

Jednostupňová převodovka je taky převodovka.

+1/0
4.2.2016 2:36

P58a56v73e22l 74F44o41l91t34á20n 4530802364

Pane Králíku, nechci se hádat o slovíčko.

Stálý převod neberu jako převodovku. Převodovkou rozumím možnost měnit za jízdy rychlostní stupně dle momentální potřeby.

Co to vlastně je ta "Jednostupňová převodovka"? Buď převod do rychla nebo do pomala nebo změna směru otáčení, ale rozhodně bez možnosti změny převodu.

To by vám mohl někdo tvrdit že má v autě dvě převodovky – jednu klasickou se šaltpákou a druhou je vlastně diferák, kde se též mění poměr otáček na vstupu a výstupu. Nebylo by to krapet nesmyslné tvrzení?

Jaká je vlastně definice převodovky u auta?

+3/−1
4.2.2016 3:04

J24i56ř38í 13K33r76e73j36č49í35k 2197978344476

Tak upřímně jak to berete vy není příliš důležité...

A jak byste tedy takové zařízení na změnu převodu nazval, není-li to převodovka?

0/0
4.2.2016 8:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.