Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Od metra Budějovická vyjely elektrobusy, cestující svezou zadarmo

Cestující čekající na autobus u pražské stanice metra Budějovická si ve středu ráno mohli vyzkoušet první elektrobusy v Praze. Každý pojme okolo sedmdesáti pasažérů a ujede až 150 kilometrů. Dobíjet se bude přes noc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M92a65r69t47i17n 37N22e69b78e34s37k84ý 7696600857302

Jízda je pohodlnější také pro řidiče. „Rozdíl od klasických městských linek je určitě v hlučnosti, protože při nastartování ani není slyšet motor,“ sdělil pro iDNES.cz dvaadvacetiletý Jakub Vávra.

Jo, nastartovaný elektromobil, to jsem opravdu ještě neslyšel, a to mne auta živí....

+2/0
5.2.2016 12:47

A94n57t41o89n17í70n 49D86o71u70b28e32k 3940179369

škoda že to je taková designová zrůda. i když na tramvaj t14 to nemá, ta je hnusnější

0/−3
4.2.2016 12:42

M81a50r29t27i93n 24V51o39k47o14u87n 9178273313926

me se docela libi

0/0
20.3.2016 7:39

J77i30ř37í 81P53r43a54ž95á76k 9310252811742

S ekologií to nebude tak slavné. A%t ekologisté dopočítají celý životní cyklus baterií, vč. zamoření okolí jedovatými kovy, zbytečně zmařenou energii mrtvé váhy baterií, nutnost dobíjení během dne,...

Zatím je to nesmysl. Nejprve je třeba vynalézt účinné baterie. Do té doby trolejbusy nebo tramvaje, nebo cng.

+1/−2
4.2.2016 9:25

M73a70r96t55i43n 50M43a90i16k53s27n92a85r 3284633328652

A co kdyby jste se zaměřil na skutečný dopad benzínu v autě? Spotřeba energie pro těžbu a rafinaci, délka přes kterou se k nám dostává. A navíc, to blbé auto na benzín musí mit stejně baterii, která je daleko méně vyspělá a ekologicky závadnější než co je v el.autě. Baterie s kterými ujede 400km, a nabijete za 30-45 minut jsou dostačující pro většinu populace, protože jet v kuse déle jak 3-4 hodiny je rizikové.

+3/0
4.2.2016 12:55

J78i92ř97í 94P22r63a91ž36á54k 9510942781412

Baterie jsou na bázi lithia. Vysoce jedovatá, energeticky náročná těžba a zpracování suroviny, omezený počet cyklů baterie, poté nutná likvidace. Mrtvá váha baterií, které auto stále musí vozit.

Do doby než bude vynalezena řádově učinnější baterie, je to vše pouze drahý humbuk. Němci chtějí za 10 let provozovat milion elektroaut. Je mi záhadou, kde na nabíjení vezmou elektřinu. Ti zelení bezmozci by si měli nejdřív spočítat, kolik se vyrobí elektřiny mimo špičku a kolik bude třeba na provoz elektroaut.

0/−2
4.2.2016 13:17

M75a93r38t24i23n 45V30o74k58o37u85n 9458753983266

lithium z baterii jde snadno recyklovat, to je ta klicova informace ktera vam chybi, neni zac. Napr. gigafactory bude mit pro recyklaci vyclenenou znacnou cast kapacity

0/0
20.3.2016 7:41

L61u20k57á67š 92M25a95l52í20č93e60k 3173142285877

"...při nastartování ani není slyšet motor...“

"...pohodlnější a plynulejší jízda díky automatické převodovce..."

Elektrobus má motor, který se startuje? A má automatickou převodovku?? No to jsou mi věci!!! :-D

+4/−1
4.2.2016 8:24

P97a47v22e73l 77F33o63l70t15á27n 4120892304

"díky automatické převodovce"

podle dostupných informací vůz žádnou převodovku nemá

http://www.sor.cz/site/elektrobus-sor-ebn-105

http://www.sor.cz/site/download/SOR-listy-CZ-1427718170.pdf

Stálý převod není převodovka. Převodovkou se rozumí možnost měnit za jízdy rychlostní stupně dle momentální potřeby.

+12/−2
4.2.2016 1:31

B64o22h58u46s63l75a74v 44K93r37á84l26í79k 2501280309626

Převodovka je strojní zařízení umožňující převod mezi hnacím a hnaným strojem, Ať je nastavitelný převodní poměr nebo není.

+1/0
4.2.2016 2:30

J38o25s56e69f 38Š47v33e11c 6315916974483

Až najdete na tomto autobuse převodovku, dejte mi vědět.

Já byl pod hybridem Mercedesu, žádná převodovka tam nebyla.

+1/0
4.2.2016 3:30

J49i90ř35í 74K86r96e44j23č52í37k 2537538144206

Kupodivu treba i tramvaje mají převodovky...

0/0
4.2.2016 8:03

S37e57i96d81l 44P50e51t88r 1851431595354

Ještě že tak, to by jinak ti managéři a magerky co cestují z Buďárny do BBC cca 4 minuty by bez wi-fi zcela jistě do jednoho/jedné pomřeli ...:-)

Je to mmch. cca 550 m takže zcela nejekologičtější řešení by bylo aby si to došli pěšky ... Kilometr denně chůze nikoho nezabije, spíše naopak ..;-D

+6/−2
3.2.2016 23:08

J73a35k44u42b 83D76o95l50a86n92s89k14ý 5627300854487

No, tu trasu jsem šel v minulosti nespočetněkrát. Krásná procházka kolem silnice, podchod pod magistrálou, lahoda. Plíce si pochvalovaly. Nejlepší to bylo v zimě, když byla břečka, nebo v dešti. A to zejména, když jsem byl nucen jít v obleku. Takže děkuji za radu, ale tu příští si nechte raději pro sebe.

+6/0
3.2.2016 23:39

L84u86c13i26a34n 36P95a53p33a20z62i97a10n 5594147911255

Tak to moc km nenajedou.Za směnu se najezdí mnohem více.

+2/0
3.2.2016 23:01

M63a13r13t98i39n 42M11a46i39k90s19n73a23r 3964493368872

Zkontroluj te si tu trasu :) je to 950m, tzn. 150km u dvou autobusů to máme 300km, tzn. 150 otočení , pokud budou jezdit 18 hodin denně, tak ty dva autobusy zvládnou jet 8krát do hodiny :) tzn. mají na směnu vystaráno. :)

+1/0
4.2.2016 13:03

V96a76c69l75a42v 36M68e70d13e61k 5851392905495

no jo, na trasu Budějovická - Brumlovka baterie stačit budou

+9/−1
3.2.2016 23:01
Foto

D43a96n 56K15r61á81l 1602854781866

Schválně, od koho asi berou elektřinu? :-D

0/0
3.2.2016 22:16

V10a79c61l59a23v 95M54e67d14e27k 5261862435375

vzhledem k tomu logu ČEZu není těžké uhádnout

+1/0
3.2.2016 23:05
Foto

D65a12n 73K39r43á76l 1142784811736

No jo, logo tam fakt je...

Že by DPP opustil PRE?

0/−5
3.2.2016 23:30

B62o52h79u82s46l15a49v 20K96r81á74l61í73k 2181560169176

Co má tohle společného s DPP?

+5/0
4.2.2016 2:33

Z27d34e73n32ě56k 62Z28a48b58a18v30a 1522124816314

vozovku :-P

+1/0
4.2.2016 6:27

M97a87r95e69k 26S71a31j98d76a 2155880606618

Nemuzu si pomoct, pokud to nekdo z cestujicich mysli s ekologii vazne, tak tech "20 metru" ujde radeji pesky :-P

+9/−1
3.2.2016 21:27

O38t64t81o 37P69o85s53p18í50š16i88l 4604435877968

Cestující se mohou připojit k wi-fi? Tak to je ovšem převrat v cestování veřejnou dopravou, kde jedete autobusem 2 až 4 (!) minuty... Pánečku!:-)

+9/0
3.2.2016 21:18

R28o67m94a98n 53P63o85l22á86č89e44k 5956359955

Tenhle hon nechápu...Když člověk vystrčí paty z ČR, tak veřejná wifi je spíš vyjímkou a pokud už je, tak těžce osekaná...

+2/−1
3.2.2016 21:21

J27i67ř11í 66R45y30s 3524487256424

A jakou mají ty akumulátory životnost ?

0/0
3.2.2016 20:54
Foto

V94o76j88t46ě89c79h 64P38a43v11l57í46k 5934601174498

Vypadá to na LiFePO4 baterie, ty mají při vybíjení na 10% kapacity životnost přes 10000 cyklů. Při vybíjení na 30% to bude alespoň 2.5x více.

Pokud bude elektrobus nabíjet jen přes noc, tak baterie vydrží cca na 70 let každodenního provozu ...

+1/0
3.2.2016 21:46

P51a52v94e46l 34F89o27l21t32á48n 4860932974

Pane Pavlíku, než začnete dělat znalce, pokuste se najít relevantní informace, není to těžké.

Akumulátory - Výrobce Winston Battery - Lithium – ion

http://www.sor.cz/site/download/SOR-listy-CZ-1427718170.pdf

+2/0
4.2.2016 1:37
Foto

V66o54j79t52ě62c14h 75P73a49v31l16í34k 5154621344478

No a než mě začnete kárat, zkuste se podívat, jaké akumulátory Winston Thunder Sky vyrábí.

http://en.winston-battery.com/

Jsou to všechno LiFePO4 a LiFe(Th/Y)PO4 baterie. A všechny patří do široké kategorie Li-Ion, takže specifikace vozidla nelže, nicméně jsou to speciální baterie s velmi vysokou životností v cyklovacím provozu.

0/0
4.2.2016 10:27

P80a72v50e58l 95F78o98l52t77á17n 4150582774

Pane Pavlíku – omluva a díky za odkaz.

a zalézám zpět do díry...

0/0
4.2.2016 22:39

J23a50n 91J69í40c75h55a 8760920418561

Prvni? Dyt u Dpp uz par elektrobusu jezdilo, ted napr 163 ze Zelivskeho

+9/−1
3.2.2016 20:54

R41o74m11a31n 88P21o29l36á92č72e51k 5746469455

A pořád jezdí ;-) Střídá více linek;-)

0/0
3.2.2016 21:20

P11a87v55e37l 74N54o97v27á95k 2365807232642

tohle ale není DPP, ale Arriva, soukromý dopravce...

0/0
3.2.2016 23:09

M74i86r77o70s87l41a92v 27G30r76o77s63s65m87a77n65n 8142719754

Arriva není soukromá.

+3/0
3.2.2016 23:16

B55o34h38u86s10l49a27v 85K58r23á77l74í49k 2741560549496

Přesněji, je soukromá asi tak stejně jako DPP nebo ČD.

0/0
4.2.2016 2:35

D24a12v62i42d 53B28a80i21e76r72l18e 5663295606902

"Cestující čekající na autobus u pražské stanice metra Budějovická si ve středu ráno mohli vyzkoušet první elektrobusy v Praze."

To jste v redakci nějak zaspali, ne? Na lince 213 jezdí elektrobus už pěkných pár měsíců.

+13/0
3.2.2016 20:39

P64e14t67r 39B45r10o76ž 8302694556444

Jak se prosím nastartuje elektrický motor, to mi nějak není jasné8-o ("při nastartování není slyšet motor")

Má elektrobus vůbec nějakou převodovku, notabene automatickou? Nebo se elektromotor, který to celé pohání, prostě točí pomaleji, nebo rychleji?

+6/−1
3.2.2016 20:27

K13a51r11e37l 87W18a42t38z50k12o 9186427117166

Převodovku má určitě a s tím startováním je to jasné, elektromotor musí mít nějaké otáčky na rozjetí, z nuly by to nedal. I když možná dal, ale za cenu obrovské spotřeby.

0/−7
3.2.2016 20:35

J57i74ř32í 75K18r28e38j62č86í20k 2447178274186

A jakpak to ten elektromotor dělá třeba u tramvaje ? :-P

+5/0
3.2.2016 21:23

O49n47d80ř92e85j 19V24a38r19o49š84č98á33k 3904197883

Tramvaj je napájena z troleje a ne z baterie, tam velmi vysoký proud potřebný k rozjetí z klidu nevadí.

0/0
3.2.2016 22:42

J56i71ř65í 33K87r34e53j54č60í36k 2157498644906

Výhodou elektromotoru je maximální točivý moment už od nulových otáček při v podstatě konstantním proudu, rozhodně tam při standardní regulaci není žádný extrémní proudový náraz.

+3/0
3.2.2016 22:58

M91i80c90h33a88l 13C30h24a55l91u90p28a 6648820909183

Otáčky možná potřebuje na rozjetí (i když u elektromotoru to jde možná i z nuly), nicméně nepotřebuje to na stání na místě. Výraz startování u elektrovozidla podle mě nemá moc smysl.

0/0
3.2.2016 23:26

Z93d47e52n96ě63k 72Z51a92b30a24v92a 1362414596134

tyjo, to je najednou inženýrů ;-O Elektromotor je obecně nejlepší dopravní pohon - chakteristikou, max. točivým momentem už od nuly otáček, nepotřebuje olejovou ani vodní náplň atd.

I u elektroaut se spíše používá termín zapnout řízení. Což měly už T1 v 50tých letech.

0/0
4.2.2016 6:32
Foto

V74o73j28t56ě13c18h 98P12a16v68l41í25k 5724411684698

Po otočením klíčkem se spustí elektronika řízení a "plynový" pedál začne reagovat. To je ekvivalent nastartování.

A ano, elektromobily mnohdy mají převodovky, protože i elektromotory mají optimální účinnost jen v určitém rozsahu otáček, typicky tak 3000-10000 rpm. Ale většinou jim stačí méně převodových stupňů.

+1/0
3.2.2016 21:50

J70i62ř51í 41K67r95e66j37č28í39k 2977128734196

Většinou jim postačí jeden převodový stupeň, maximální točivý moment je totiž k dispozici už od nulových otáček...

+2/0
3.2.2016 22:56
Foto

V92o81j95t87ě26c54h 46P35a86v10l93í45k 5464381314578

Ano, točivý moment je u elektromotoru nejvyšší při nulových otáčkách a klesá s rostoucími otáčkami až k nule v okamžiku, kdy se zpětné indukované napětí na motoru vyrovná s napětím baterií. Pak přestane motorem téci proud.

Je nevýhodné dát motor přímo na osu vozidla bez převodu - vychází pak příliš velký. Je lepší udělat menší motor a zpřevodovat jej "do síly".

Jenže pak zase tento menší motor dříve narazí na limit svých otáček. Proto se i u elektromotoru často dává vícestupňová převodovka, nebo, pokud motor vysoké otáčky zvládne mechanicky, tak se alespoň přepíná geometrie vinutí mezi hvězdou a trojúhelníkem, případně i složitěji, což má podobný efekt.

0/0
4.2.2016 10:17

P77a60v61e54l 32F72o89l27t45á77n 4160892384

Pane Pavlíku, můžete prosím vyjmenovat některá konkrétní e-auta z možností volit rychlostní stupně? Neberu od vás odkazy na předělávky ze spalováku, kde se původní převodovka někdy nechávala.

Moc jsem zvědav na to vaše "mnohdy".

Stálý převod není převodovka.

+3/−1
4.2.2016 1:17

B73o20h95u37s95l74a58v 29K83r25á23l32í44k 2751500469326

Jednostupňová převodovka je taky převodovka.

+1/0
4.2.2016 2:36

P59a38v15e70l 60F46o50l29t86á29n 4910782524

Pane Králíku, nechci se hádat o slovíčko.

Stálý převod neberu jako převodovku. Převodovkou rozumím možnost měnit za jízdy rychlostní stupně dle momentální potřeby.

Co to vlastně je ta "Jednostupňová převodovka"? Buď převod do rychla nebo do pomala nebo změna směru otáčení, ale rozhodně bez možnosti změny převodu.

To by vám mohl někdo tvrdit že má v autě dvě převodovky – jednu klasickou se šaltpákou a druhou je vlastně diferák, kde se též mění poměr otáček na vstupu a výstupu. Nebylo by to krapet nesmyslné tvrzení?

Jaká je vlastně definice převodovky u auta?

+3/−1
4.2.2016 3:04

J47i48ř55í 96K22r89e96j17č49í62k 2727388924456

Tak upřímně jak to berete vy není příliš důležité...

A jak byste tedy takové zařízení na změnu převodu nazval, není-li to převodovka?

0/0
4.2.2016 8:12





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.