Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Od metra Budějovická vyjely elektrobusy, cestující svezou zadarmo

Cestující čekající na autobus u pražské stanice metra Budějovická si ve středu ráno mohli vyzkoušet první elektrobusy v Praze. Každý pojme okolo sedmdesáti pasažérů a ujede až 150 kilometrů. Dobíjet se bude přes noc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M48a84r82t79i97n 15N57e24b31e26s58k61ý 7206710947442

Jízda je pohodlnější také pro řidiče. „Rozdíl od klasických městských linek je určitě v hlučnosti, protože při nastartování ani není slyšet motor,“ sdělil pro iDNES.cz dvaadvacetiletý Jakub Vávra.

Jo, nastartovaný elektromobil, to jsem opravdu ještě neslyšel, a to mne auta živí....

+2/0
5.2.2016 12:47

A25n43t43o13n70í36n 80D97o83u25b34e58k 3350759789

škoda že to je taková designová zrůda. i když na tramvaj t14 to nemá, ta je hnusnější

0/−3
4.2.2016 12:42

M55a69r59t10i88n 88V93o28k25o26u47n 9438583413246

me se docela libi

0/0
20.3.2016 7:39

J26i34ř22í 58P41r63a43ž66á39k 9210142841942

S ekologií to nebude tak slavné. A%t ekologisté dopočítají celý životní cyklus baterií, vč. zamoření okolí jedovatými kovy, zbytečně zmařenou energii mrtvé váhy baterií, nutnost dobíjení během dne,...

Zatím je to nesmysl. Nejprve je třeba vynalézt účinné baterie. Do té doby trolejbusy nebo tramvaje, nebo cng.

+1/−2
4.2.2016 9:25

M82a79r98t88i55n 47M12a90i60k70s15n55a31r 3244273868332

A co kdyby jste se zaměřil na skutečný dopad benzínu v autě? Spotřeba energie pro těžbu a rafinaci, délka přes kterou se k nám dostává. A navíc, to blbé auto na benzín musí mit stejně baterii, která je daleko méně vyspělá a ekologicky závadnější než co je v el.autě. Baterie s kterými ujede 400km, a nabijete za 30-45 minut jsou dostačující pro většinu populace, protože jet v kuse déle jak 3-4 hodiny je rizikové.

+3/0
4.2.2016 12:55

J91i32ř66í 68P97r10a45ž75á44k 9240222131302

Baterie jsou na bázi lithia. Vysoce jedovatá, energeticky náročná těžba a zpracování suroviny, omezený počet cyklů baterie, poté nutná likvidace. Mrtvá váha baterií, které auto stále musí vozit.

Do doby než bude vynalezena řádově učinnější baterie, je to vše pouze drahý humbuk. Němci chtějí za 10 let provozovat milion elektroaut. Je mi záhadou, kde na nabíjení vezmou elektřinu. Ti zelení bezmozci by si měli nejdřív spočítat, kolik se vyrobí elektřiny mimo špičku a kolik bude třeba na provoz elektroaut.

0/−2
4.2.2016 13:17

M87a84r14t97i45n 44V27o58k87o21u38n 9338643623176

lithium z baterii jde snadno recyklovat, to je ta klicova informace ktera vam chybi, neni zac. Napr. gigafactory bude mit pro recyklaci vyclenenou znacnou cast kapacity

0/0
20.3.2016 7:41

L13u20k49á25š 79M15a28l80í28č36e83k 3793632225217

"...při nastartování ani není slyšet motor...“

"...pohodlnější a plynulejší jízda díky automatické převodovce..."

Elektrobus má motor, který se startuje? A má automatickou převodovku?? No to jsou mi věci!!! :-D

+4/−1
4.2.2016 8:24

P32a89v87e40l 81F30o51l32t78á82n 4680742144

"díky automatické převodovce"

podle dostupných informací vůz žádnou převodovku nemá

http://www.sor.cz/site/elektrobus-sor-ebn-105

http://www.sor.cz/site/download/SOR-listy-CZ-1427718170.pdf

Stálý převod není převodovka. Převodovkou se rozumí možnost měnit za jízdy rychlostní stupně dle momentální potřeby.

+12/−2
4.2.2016 1:31

B20o38h45u43s46l38a72v 33K74r95á33l24í69k 2131840719606

Převodovka je strojní zařízení umožňující převod mezi hnacím a hnaným strojem, Ať je nastavitelný převodní poměr nebo není.

+1/0
4.2.2016 2:30

J63o62s45e75f 87Š47v45e34c 6805856604863

Až najdete na tomto autobuse převodovku, dejte mi vědět.

Já byl pod hybridem Mercedesu, žádná převodovka tam nebyla.

+1/0
4.2.2016 3:30

J69i42ř20í 40K23r70e88j89č50í43k 2357498864576

Kupodivu treba i tramvaje mají převodovky...

0/0
4.2.2016 8:03

S93e63i25d22l 26P65e60t28r 1291161385384

Ještě že tak, to by jinak ti managéři a magerky co cestují z Buďárny do BBC cca 4 minuty by bez wi-fi zcela jistě do jednoho/jedné pomřeli ...:-)

Je to mmch. cca 550 m takže zcela nejekologičtější řešení by bylo aby si to došli pěšky ... Kilometr denně chůze nikoho nezabije, spíše naopak ..;-D

+6/−2
3.2.2016 23:08

J32a89k10u18b 64D51o21l46a14n63s23k83ý 5557420954807

No, tu trasu jsem šel v minulosti nespočetněkrát. Krásná procházka kolem silnice, podchod pod magistrálou, lahoda. Plíce si pochvalovaly. Nejlepší to bylo v zimě, když byla břečka, nebo v dešti. A to zejména, když jsem byl nucen jít v obleku. Takže děkuji za radu, ale tu příští si nechte raději pro sebe.

+6/0
3.2.2016 23:39

L19u29c37i95a87n 39P53a80p19a68z69i94a36n 5514237131115

Tak to moc km nenajedou.Za směnu se najezdí mnohem více.

+2/0
3.2.2016 23:01

M84a47r98t88i42n 78M82a37i50k52s39n50a41r 3654833698782

Zkontroluj te si tu trasu :) je to 950m, tzn. 150km u dvou autobusů to máme 300km, tzn. 150 otočení , pokud budou jezdit 18 hodin denně, tak ty dva autobusy zvládnou jet 8krát do hodiny :) tzn. mají na směnu vystaráno. :)

+1/0
4.2.2016 13:03

V18a98c77l42a49v 91M46e29d98e95k 5811262195625

no jo, na trasu Budějovická - Brumlovka baterie stačit budou

+9/−1
3.2.2016 23:01
Foto

D50a19n 82K70r93á95l 1902764501536

Schválně, od koho asi berou elektřinu? :-D

0/0
3.2.2016 22:16

V68a46c85l23a39v 76M12e85d35e57k 5431232345675

vzhledem k tomu logu ČEZu není těžké uhádnout

+1/0
3.2.2016 23:05
Foto

D44a55n 61K69r42á81l 1112214401896

No jo, logo tam fakt je...

Že by DPP opustil PRE?

0/−5
3.2.2016 23:30

B88o41h58u94s88l72a86v 40K57r33á73l12í15k 2331880319926

Co má tohle společného s DPP?

+5/0
4.2.2016 2:33

Z94d90e61n29ě36k 83Z24a36b48a44v31a 1432684526574

vozovku :-P

+1/0
4.2.2016 6:27

M15a95r34e97k 28S17a95j61d69a 2125650116938

Nemuzu si pomoct, pokud to nekdo z cestujicich mysli s ekologii vazne, tak tech "20 metru" ujde radeji pesky :-P

+9/−1
3.2.2016 21:27

O41t49t38o 80P21o87s15p29í78š70i62l 4564435687508

Cestující se mohou připojit k wi-fi? Tak to je ovšem převrat v cestování veřejnou dopravou, kde jedete autobusem 2 až 4 (!) minuty... Pánečku!:-)

+9/0
3.2.2016 21:18

R37o65m95a88n 80P26o96l19á97č89e12k 5856979385

Tenhle hon nechápu...Když člověk vystrčí paty z ČR, tak veřejná wifi je spíš vyjímkou a pokud už je, tak těžce osekaná...

+2/−1
3.2.2016 21:21

J91i26ř70í 82R30y93s 3974167496324

A jakou mají ty akumulátory životnost ?

0/0
3.2.2016 20:54
Foto

V79o46j37t36ě34c71h 50P83a48v55l34í14k 5154761294768

Vypadá to na LiFePO4 baterie, ty mají při vybíjení na 10% kapacity životnost přes 10000 cyklů. Při vybíjení na 30% to bude alespoň 2.5x více.

Pokud bude elektrobus nabíjet jen přes noc, tak baterie vydrží cca na 70 let každodenního provozu ...

+1/0
3.2.2016 21:46

P44a39v39e89l 18F12o16l90t86á54n 4910732234

Pane Pavlíku, než začnete dělat znalce, pokuste se najít relevantní informace, není to těžké.

Akumulátory - Výrobce Winston Battery - Lithium – ion

http://www.sor.cz/site/download/SOR-listy-CZ-1427718170.pdf

+2/0
4.2.2016 1:37
Foto

V73o51j31t26ě73c18h 44P88a69v83l36í48k 5284461524148

No a než mě začnete kárat, zkuste se podívat, jaké akumulátory Winston Thunder Sky vyrábí.

http://en.winston-battery.com/

Jsou to všechno LiFePO4 a LiFe(Th/Y)PO4 baterie. A všechny patří do široké kategorie Li-Ion, takže specifikace vozidla nelže, nicméně jsou to speciální baterie s velmi vysokou životností v cyklovacím provozu.

0/0
4.2.2016 10:27

P87a20v93e63l 52F59o68l75t58á23n 4770392454

Pane Pavlíku – omluva a díky za odkaz.

a zalézám zpět do díry...

0/0
4.2.2016 22:39

J49a79n 78J76í70c73h14a 8120870418671

Prvni? Dyt u Dpp uz par elektrobusu jezdilo, ted napr 163 ze Zelivskeho

+9/−1
3.2.2016 20:54

R84o87m73a54n 12P51o89l64á63č86e97k 5436979205

A pořád jezdí ;-) Střídá více linek;-)

0/0
3.2.2016 21:20

P69a24v82e55l 66N60o40v14á52k 2295147562712

tohle ale není DPP, ale Arriva, soukromý dopravce...

0/0
3.2.2016 23:09

M56i71r48o11s10l78a35v 77G64r84o23s72s17m33a23n75n 8582509464

Arriva není soukromá.

+3/0
3.2.2016 23:16

B80o66h10u59s31l56a30v 79K37r79á44l53í50k 2541780429916

Přesněji, je soukromá asi tak stejně jako DPP nebo ČD.

0/0
4.2.2016 2:35

D25a84v97i63d 71B41a15i38e68r81l58e 5363275386932

"Cestující čekající na autobus u pražské stanice metra Budějovická si ve středu ráno mohli vyzkoušet první elektrobusy v Praze."

To jste v redakci nějak zaspali, ne? Na lince 213 jezdí elektrobus už pěkných pár měsíců.

+13/0
3.2.2016 20:39

P78e67t74r 15B56r22o27ž 8542784976974

Jak se prosím nastartuje elektrický motor, to mi nějak není jasné8-o ("při nastartování není slyšet motor")

Má elektrobus vůbec nějakou převodovku, notabene automatickou? Nebo se elektromotor, který to celé pohání, prostě točí pomaleji, nebo rychleji?

+6/−1
3.2.2016 20:27

K97a30r40e72l 28W37a89t30z59k72o 9516817197346

Převodovku má určitě a s tím startováním je to jasné, elektromotor musí mít nějaké otáčky na rozjetí, z nuly by to nedal. I když možná dal, ale za cenu obrovské spotřeby.

0/−7
3.2.2016 20:35

J94i31ř61í 74K70r53e19j50č49í74k 2827788734856

A jakpak to ten elektromotor dělá třeba u tramvaje ? :-P

+5/0
3.2.2016 21:23
Foto

O79n96d40ř29e64j 72V42a84r97o95š63č30á45k 3954777313

Tramvaj je napájena z troleje a ne z baterie, tam velmi vysoký proud potřebný k rozjetí z klidu nevadí.

0/0
3.2.2016 22:42

J36i84ř65í 79K60r89e64j79č17í54k 2877578794656

Výhodou elektromotoru je maximální točivý moment už od nulových otáček při v podstatě konstantním proudu, rozhodně tam při standardní regulaci není žádný extrémní proudový náraz.

+3/0
3.2.2016 22:58

M88i48c63h14a50l 62C41h32a26l45u90p20a 6338650219493

Otáčky možná potřebuje na rozjetí (i když u elektromotoru to jde možná i z nuly), nicméně nepotřebuje to na stání na místě. Výraz startování u elektrovozidla podle mě nemá moc smysl.

0/0
3.2.2016 23:26

Z17d23e71n28ě47k 96Z23a92b34a88v41a 1602214206834

tyjo, to je najednou inženýrů ;-O Elektromotor je obecně nejlepší dopravní pohon - chakteristikou, max. točivým momentem už od nuly otáček, nepotřebuje olejovou ani vodní náplň atd.

I u elektroaut se spíše používá termín zapnout řízení. Což měly už T1 v 50tých letech.

0/0
4.2.2016 6:32
Foto

V84o14j41t16ě24c66h 41P54a25v88l14í67k 5294871504668

Po otočením klíčkem se spustí elektronika řízení a "plynový" pedál začne reagovat. To je ekvivalent nastartování.

A ano, elektromobily mnohdy mají převodovky, protože i elektromotory mají optimální účinnost jen v určitém rozsahu otáček, typicky tak 3000-10000 rpm. Ale většinou jim stačí méně převodových stupňů.

+1/0
3.2.2016 21:50

J98i67ř66í 46K74r85e60j27č90í34k 2707798614306

Většinou jim postačí jeden převodový stupeň, maximální točivý moment je totiž k dispozici už od nulových otáček...

+2/0
3.2.2016 22:56
Foto

V80o20j16t61ě16c15h 90P58a95v82l75í67k 5554381434398

Ano, točivý moment je u elektromotoru nejvyšší při nulových otáčkách a klesá s rostoucími otáčkami až k nule v okamžiku, kdy se zpětné indukované napětí na motoru vyrovná s napětím baterií. Pak přestane motorem téci proud.

Je nevýhodné dát motor přímo na osu vozidla bez převodu - vychází pak příliš velký. Je lepší udělat menší motor a zpřevodovat jej "do síly".

Jenže pak zase tento menší motor dříve narazí na limit svých otáček. Proto se i u elektromotoru často dává vícestupňová převodovka, nebo, pokud motor vysoké otáčky zvládne mechanicky, tak se alespoň přepíná geometrie vinutí mezi hvězdou a trojúhelníkem, případně i složitěji, což má podobný efekt.

0/0
4.2.2016 10:17

P93a14v83e31l 42F91o53l72t19á97n 4520242244

Pane Pavlíku, můžete prosím vyjmenovat některá konkrétní e-auta z možností volit rychlostní stupně? Neberu od vás odkazy na předělávky ze spalováku, kde se původní převodovka někdy nechávala.

Moc jsem zvědav na to vaše "mnohdy".

Stálý převod není převodovka.

+3/−1
4.2.2016 1:17

B89o95h60u92s94l17a93v 61K67r81á44l75í50k 2711830709166

Jednostupňová převodovka je taky převodovka.

+1/0
4.2.2016 2:36

P39a32v83e61l 40F65o95l39t86á88n 4650422514

Pane Králíku, nechci se hádat o slovíčko.

Stálý převod neberu jako převodovku. Převodovkou rozumím možnost měnit za jízdy rychlostní stupně dle momentální potřeby.

Co to vlastně je ta "Jednostupňová převodovka"? Buď převod do rychla nebo do pomala nebo změna směru otáčení, ale rozhodně bez možnosti změny převodu.

To by vám mohl někdo tvrdit že má v autě dvě převodovky – jednu klasickou se šaltpákou a druhou je vlastně diferák, kde se též mění poměr otáček na vstupu a výstupu. Nebylo by to krapet nesmyslné tvrzení?

Jaká je vlastně definice převodovky u auta?

+3/−1
4.2.2016 3:04

J17i61ř75í 43K16r86e24j74č60í31k 2497768354326

Tak upřímně jak to berete vy není příliš důležité...

A jak byste tedy takové zařízení na změnu převodu nazval, není-li to převodovka?

0/0
4.2.2016 8:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.