Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Studenti navrhovali tramvaj pro Prahu, inspirovali se u legendární T3

Pražská tramvaj T3, která jezdí ulicemi od 60. let, byla inspirací studentům průmyslového designu. Ve svých návrzích upravili také interiér vozů, jelikož dosavadní uspořádání sedaček v nových tramvajích nepovažují za praktické.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M40a24r39t37i81n 28Š35n58o82b31r 8480262846709

Ten návrh je parádní. R^ klidně bych je bral, hlavně ta barva je super.

0/0
18.4.2016 21:18

M89a52r18e59k 69D71e10m10č94á98k 9275894886525

Myslím, že o svou budoucnost se KT8D5R bát nemusí - žádná jiná pražská tramvaj není obousměrná, při výlukách tak nemá konkurenci. A i jinak mi to přijde jako hodně povedená tramvaj.

+1/0
26.2.2016 23:08

J89i59ř49í 83K54r37e34j35č68í23k 2857728144116

KT8D5 už pravda nejezdí, ale to "R" evokuje právě rekonstruované KT8, kterých nám jezdí bezmála 50, takže inforámeček prosím opravit...

Doplňování schodů do nízkopodlažních tramvají považuju trochu za anachronismus, tohle cestou určitě vývoj nepůjde, sedačky vedle sebe jsou běžné i jinde než u nás, přeci jen cestování na stojáka není nic, co by bylo do MHD schopno lákat cestující...

+3/0
22.2.2016 18:23

M51i23r13o76s81l73a76v 46G12r69o90s18s98m40a28n40n 8202919384

Když chce novinář lidem vysvětlit něco, čemu sám nerozumí, co od toho čekat... :-)

+1/0
22.2.2016 21:24

K81a68r32e80l 64D70r56d46a 6643835947729

Chtělo by to sedačky uspořádat podobně jako "3" v metru. Aby všechna sedadla byla dostupná bez zvedání ostatních cestujících. U dvousedaček je problém, že jejich využití "s otravováním spolucestujících" se na krátké vzdálenosti nevyplatí a přitom chybí místo pro stojící. Problém 15T. Čeká se na nějaké chytré řešení.

Přitom platí, tramvaj přece jenom kodrcá i prudce brzdí. Sedadlo zády ke směru jízdy není příjemné ani bezpečné. V T3 je jediné a je nejméně oblíbené. Vrcholem nesmyslnosti je právě KT8D5R, kde je 1/2 sedadel zády ke směru jízdy, protože jde o oboustrannou soupravu. Pokud je něco anachronismus, tak nejen schody, ale i takto uspořádané sedačky.

0/−1
23.2.2016 9:41

J97i57ř81í 95K49r18e25j75č52í56k 2787918454386

Pak nezbývá než osadit KTN překlápěcími sedačkami tak, aby byly všechny vždy po směru jízdy, nebo jak si to představujete ?

I v metru je vždy polovina sedaček proti směru jízdy a zrovna prostor 3 sedaček je téměř vždy obsazen pouze 2 cestujícími, protože se tam tři smysluplně nevejdou.

0/0
23.2.2016 15:42

K17a37r13e93l 44D31r42d29a 6413485167349

Zkuste najít raději to chytré řešení.

Metro má plynulejší styl jízdy, dá se sedět i v protisměru. Naopak, při sezení bokem do směru jízdy trpí záda. Trojka je problém. Ale s obsazeností nemáte pravdu.

0/0
23.2.2016 19:09

J37i22ř61í 16K96r93e50j10č82í45k 2447698834226

"Chytré řešení" prostě neexistuje, smiřte se s tím. Vždy je něco za něco.

S obsazeností samozřejmě pravdu mám, stačí se svézt libovolným metrem. Maximálně se na sólo sedačce sedí bokem.

0/0
23.2.2016 19:53

M16a25r74t11i71n 34R28u53z57i56c91k78a 1612458656377

U nekterych typu prazskych dvounapravovych tramvaji byly preklapeci operadla tak, aby vzdy byly po smeru jizdy. Totez je treba ve vlacich v japonsku...

0/0
24.2.2016 20:34

J49i56ř43í 82K86r62e90j50č81í96k 2947388194706

Ano, v historických vozidlech to tak někdy bývá...

0/0
24.2.2016 22:42

M92i42c20h31a24l 27K53u39c75h80t16a 6833644154242

Mě by ke štěstí stačilo, kdyby ze současných 15T odstranili druhou řadu sedaček a šikmé podlahy (nechápu proč tam není schod, vozíčkáři a kočárky se v tomto prostoru nepohybují), aby se v nich dalo normálně stát a případě potřeby procházet...

+1/0
22.2.2016 16:02

M28a42r15t44i54n 94R86u36z10i34c52k33a 1342298736397

Tech sikmych ploch je hodne, pricemz stacil prudci prechod u kloubu (jako v KT8D5) a u dveri stacilo ponechat rovnou podlahu, ... S kocarky problem neni a s vozickari take ne nebot je tam vyklapeci plosina... Paradoxne v tom miste u tech dveri je rovna podlaha....

0/0
24.2.2016 20:38
Foto

J89a43k85u63b 59V67a39š30k48o 1838204802623

Ja teda nevím, ale me osobne to spis pripomina T1

+1/0
22.2.2016 15:10

O76n13d97ř85e35j 63V64a89r92o63š75č15á15k 3194957713

Ta inspirace T3 je ale HODNE vzdalena... Ten navrh na titulni strance vypada jako pojizdnej toaster ...

+1/0
22.2.2016 14:44

K92a28r20e11l 50D26r49d77a 6513645597139

Mám pocit, že naprosto všem uniká pojem "bezbariérová doprava". Uvítám tramvaj s rovnou podlahou. Všechny schody, šikmé plošinky, sokly atd. jsou bariéry. Hůře se na nich pohybuje, hůře se na nich stojí, lze o ně zakopnout, lze mít nehodu a úraz. To pak není bezbariérová doprava. To se pouze bariéra od vstupních dveří přesunula dál do interiéru vozu. V 15T nesnáším stání na šikmé ploše. Stojí se zde výrazně hůř.

Pak, jako stojící se nejpohodlněji a nejpevněji držím svislého madla ve výši pasu. Jakékoliv jiné držení je bariéra. (Držení za madlo na pružné sedačce sedícího, kdy se sedícím stojící cloumá, je zase bezohlednost.) V pražské MHD je zvykem všechna svislá madla osadit nějakými krabicemi. Co příslušenství tramvaje začít konečně umísťovat do sloupků dveří, do sloupků mezi okny, do stěn... Pracovat s vestavěným kioskem. A ne nechat za draho navrhnout tramvaj a po opuštění ateliéru ji v dílnách letem světem doplnit o 50 krabic na označování jízdenek a platbu jízdného apod.

A co dvě sedačky vedle sebe? Osobně je moc nemusím. Uspořádání sedaček jako v ruském metru "proti sobě" mi také nepřijde příjemné. Tady to T3 se sedačkami za sebou dost vyhrává. ;-)

+2/−2
22.2.2016 14:43

J83i94ř69í 84K16r73e33j31č54í47k 2987648194496

Hezká teorie, ale má jednu drobnou chybu. Dopravní prostředek s rovnou podlahou a bez schodů, plošinek a soklů prostě nelze vyrobit.

Většina cestujících, tedy vyjma vás, to pochopit dokáže a proto si nízkopodlažnost žádá. Osazení některých madel označovači je taky naprosto běžné, rozhodně nejde o žádnou pražskou specialitu.

Sedačky za sebou v jedné řadě podél oken mají také jistou nevýhodu - je jich prostě málo.

Chce to jen vystrčit hlavu z tvého zaprděného Žižkova, pepíku... ;-)

+2/−1
22.2.2016 18:29

K95a78r20e57l 53D57r42d58a 6553655987789

Hulvát z DPP nezklamal. Kecáte pitomosti. Jako vždy.

0/−1
23.2.2016 9:09

K21a59r63e29l 44D70r14d60a 6153975927899

Ad sokly - kdo to neví? Jde snad o to, přibližovat se ideálnímu stavu. A ne že to nejde... Ad bezbariérovost - a proto je to taková katastrofa, protože kecálkové od dopravy netuší, co to bezbariérovost je. Ad označovače - ano, to je přesné, neopomeňte hájit hodně arogantní a bariérová řešení jako něco, co je přece zcela běžné a nestojí to za řeč.

Co to raději změnit? Třeba nejprve svůj přístup? To je na Vás ale moc, že?

0/−1
23.2.2016 9:56

J98i41ř85í 74K27r54e28j55č91í11k 2307698674926

Opět blábolíte, vezměte si prášek a pak se vraťte s nějakými argumenty. :-P

0/−1
23.2.2016 15:46

K20a11r69e35l 49D14r84d36a 6613725677349

? Na UMPRUM proběhl 3.2. Artsemestr zima 2016 a výstava zavřela 10.2. iDNES se probudí 22.2. a okecává něco, co je potřeba především vidět, zamlčuje, že prošvihla termín akce a nesmyslně přidá Dolínka, Ďuriše, EVO1... To je jako co za slátaninu? Redaktor iDNES měl chřipku či co? :-P

Tady je k vidění pár navrhovaných sedaček:

https://www.umprum.cz/web/cs/umprum/artsemestr-zima-2016-3048

Tady jsou návrhy tramvají včetně jednoho dost nešikovného návrhu rozmístění sedaček.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10154496118550931.1073741875.80023150930&type=3

0/0
22.2.2016 14:09

R12e38n60é 57C44v96r84k29a58l 9216719666416

Pro autora článku: KT8 v původní verzi již opravdu skoro nejezdí, ale jejich modernizací vzniklé KT8N1 jsou sakra v kurzu - jde o jediné obousměrné typy, v případě výluk s ukončením na dočasném kolejovém přejezdu k nezaplacení.

+1/0
22.2.2016 12:56

J10o47s53e86f 20C39h92o61d50o59u12n90s79k57ý 4881146719790

KT8D5.RN2P

+1/0
22.2.2016 13:23

R22e17n92é 52C89v93r43k66a32l 9846479446986

Díky za upřesnění, psal jsem to z hlavy - hlavně, že víme, o kterou jde ;-)

0/0
22.2.2016 14:58

D38a13n93i49e66l 41K49r50i43š73k71a 5618787570668

Ja nevim proc vsichni ,,recykluji" T3. Ano je to ikonicka tramvaj a ano jeji design ma sve kouzlo, ale to opravdu uz nejde vymyslet neco jineho? Nebo se proste designerum nechce premyslet a radeji vezmou jiz neco hotoveho a upravi to. Preci jen kdyz si zvolite jako predlohu T3 jste mnohem vice svazany co se tyce tvaru a treba i tim jak maji lide T3 radi. Takze to nechcete zprznit, aby se to lidem nahodou nelibilo. Je to skoda, ze T3 porad jakoby strasi v hlavach designeru.

+1/−1
22.2.2016 12:44

E63v49ž95e24n 85P41o59l58á48k 3578568581533

Hlavně proto, že T3 je v mnoha ohledech dokonalá, resp. nikdo jí nedokázal překonat, zejména v nízké poruchovosti.

+1/0
22.2.2016 17:13

J53a17n 18V23a16l59o72u87c84h 6182327728320

Jestli ona ta poruchovost nebude taky o tom, že byly sklady plné ND, relé se převinuli, zrychlovač "odlepil" a vybrousil, rám vybouchal kladivem. Teď chce ekonom na skladě co nejméně dílů, tedy s výjimkou toho nejběžnějšího se čeká na dodání. Taky T3 potřebovaly mnohem více denní údržby (např. staré vozy metra se musely po 8 hodinách (tedy min. jednou během celodenní služby) odstavit a zkontrolovat (proto je tolik kolejí v obratištích Háje, Dejvická či Smíchovské nádraží, kde byly tzv. stanice provoznícho ošetření). A rovněž proběh mezi periodickými opravami (tedy něco jako GO) mají nové tramvaje oproti T3 až trojnásobný. A že to opticky vypadá jinak? Ona T3 se většinou "zasekla" a nejela, teď je tam plno čidel, které často pošlou tramvaj VLASTNÍ SILOU do vozovny s vadou, jejíž oprava stojí zlomek toho, než kdyby to šlo do fatální závady jako na T3.

0/0
26.2.2016 19:30
Foto

P38a78v42e30l 90F21r45u75m12e81r87t 5327584667788

Tak jako semestrální práce možná dobrý ale jinak pro praktické účely úplně mimo. Moderní doprava patří článkovým tramvajím, což kromě Prahy třeba pochopili i v Bratislavě, kde dlouhou dobu MHD dost zaostávala. Věčné reinkarnace či "inspirace" T3 jsou akorát cestou zakonzervování stavu MHD, která by se spíš měla posouvat dál.

Jinak malůvky sedaček můžou být sice pěkný, ale ono upořádání interiéru je do značné míry věcí technickou danou konstrukcí daného vozidla a třeba 15T má sedačky naprosto v pořádku, maximálně by se dalo hovořit o nahrazení některých dvousedaček za jednosedačky, aby bylo víc prostoru na stání.

Nevím, ikdyž už teda mají studenti za úkol něco takového vymyslet, proč je v tomto smyslu nějak nepoučí, aby nevymýšleli věci, které nemají nejmenší šanci na praktickou realizaci.

+7/−4
22.2.2016 12:31

R53e55n91é 19C81v94r95k35a65l 9586549286846

Proč jen článkové tramvaje? Na některých linkách jsou záměrně nasazována tzv."sóla" a v případě pouze článkového vozového parku nemám adekvátní alternativu.

+7/0
22.2.2016 12:54
Foto

P78a78v41e72l 51F62r12u79m25e27r66t 5457224767518

Tak samozřejmě určité procento krátkých tramvají tu být může, ať už pro těch pár sólo linek nebo i pro noční linky, ale z článku vyznělo, že se studentům nelíbí současné moderní tramvaje a chtěli by je nahradit dvojicí něčeho na způsob T3.

Ale budoucnost podstatné části vozového parku patří článkovým tramvajím, což není můj výmysl ale dělá se to tak všude jinde v Evropě. Má to spoustu výhod, zbytečně se nevozí 2 kabiny řidiče, hluchý prostor mezi oběma vozy, z hlediska bezpečnosti a mimořádností je to také lepší. A třeba když tramvaj zastaví jako druhá souprava ve stanici, tak se většina lidí nahrne dopředu a v oddělených vagonech zůstane většina namačkaná v tom prvním a u článkové tramvaje se můžou rovnoměrně rozprostřít.

A navíc mi připadá, že právě ty článkové vozy nabízí větší možnosti variability interiéru oproti modelu T3.

+3/−1
22.2.2016 13:24

R34e29n89é 57C91v92r43k39a25l 9236899376416

Argumentaci částečně chápu (2 kabiny, nebezpečný prostor mezi vozy). Ale už rozprostření cestujících je dost problém, většina článkových tramvají svým řešením spíše průchod cestujících znemožňuje. Problém sól a zbytečně kapacitních vozů jsem již zmiňoval. Ještě mohu doplnit, že u dvojic je při poruše jednoho vozu druhý možno odpojit a nadále využívat - při poruše článkového vozu se problém pro provozovatele násobí dvěma, jak ukázal nedávný kolaps 14T.

Jinak interiér všech novějších vozů se stále ani nepřiblížil T3 - dvě řady sedadel po stranách, všechny (vyjma jednoho "babosedu" na pískovači) po směru a mezi nimi široký prostor pro pohyb a stání. Samozřejmě základní problém je nenízkopodlažnost...

+3/0
22.2.2016 15:07

P52e75t71r 45P91o60s96p32í50c25h79a94l 7648984377372

s těmi soĺy bych takxy neviděl zásadní problém, protože dnes se dá rozložit a poskládat články podle libosti. ostatně jak je tomu i v plánu Prahy a 15T, kdy se muže udělat např. jedna dvou článková a jedna 4 článková. Takže nakonec máte takové větší sólo. A to u pětičlánkových tramvají jde experimentovat ještě víc.

0/−1
22.2.2016 17:49

J35i72ř69í 28K54r11e46j67č96í35k 2907448484256

Praha rozhodně nemá v plánu skládat články 15T podle libosti, to byl jen novinářský blud vzniklý díky okurkové sezoně.

+1/0
22.2.2016 18:30

M59a61r35e69k 37Š49i55m30o52n 2614797288828

Kliknu "větší foto" a dostanu fotku staré T3?

+12/0
22.2.2016 12:17

P13e19t61r 37V93e16s12e89l49ý 8305185862506

To je divné, já taky. Žeby konspirace?

+4/0
22.2.2016 12:27





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.