Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Studenti navrhovali tramvaj pro Prahu, inspirovali se u legendární T3

Pražská tramvaj T3, která jezdí ulicemi od 60. let, byla inspirací studentům průmyslového designu. Ve svých návrzích upravili také interiér vozů, jelikož dosavadní uspořádání sedaček v nových tramvajích nepovažují za praktické.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M69a10r40t64i25n 77Š51n39o15b80r 8620592336549

Ten návrh je parádní. R^ klidně bych je bral, hlavně ta barva je super.

0/0
18.4.2016 21:18

M42a90r58e46k 10D81e51m63č35á96k 9635494106455

Myslím, že o svou budoucnost se KT8D5R bát nemusí - žádná jiná pražská tramvaj není obousměrná, při výlukách tak nemá konkurenci. A i jinak mi to přijde jako hodně povedená tramvaj.

+1/0
26.2.2016 23:08

J86i93ř19í 85K77r44e49j61č62í47k 2837778664546

KT8D5 už pravda nejezdí, ale to "R" evokuje právě rekonstruované KT8, kterých nám jezdí bezmála 50, takže inforámeček prosím opravit...

Doplňování schodů do nízkopodlažních tramvají považuju trochu za anachronismus, tohle cestou určitě vývoj nepůjde, sedačky vedle sebe jsou běžné i jinde než u nás, přeci jen cestování na stojáka není nic, co by bylo do MHD schopno lákat cestující...

+3/0
22.2.2016 18:23

M93i64r45o47s92l18a59v 12G44r76o90s22s30m15a74n42n 8102759774

Když chce novinář lidem vysvětlit něco, čemu sám nerozumí, co od toho čekat... :-)

+1/0
22.2.2016 21:24

K15a52r20e70l 75D81r87d14a 6793375217629

Chtělo by to sedačky uspořádat podobně jako "3" v metru. Aby všechna sedadla byla dostupná bez zvedání ostatních cestujících. U dvousedaček je problém, že jejich využití "s otravováním spolucestujících" se na krátké vzdálenosti nevyplatí a přitom chybí místo pro stojící. Problém 15T. Čeká se na nějaké chytré řešení.

Přitom platí, tramvaj přece jenom kodrcá i prudce brzdí. Sedadlo zády ke směru jízdy není příjemné ani bezpečné. V T3 je jediné a je nejméně oblíbené. Vrcholem nesmyslnosti je právě KT8D5R, kde je 1/2 sedadel zády ke směru jízdy, protože jde o oboustrannou soupravu. Pokud je něco anachronismus, tak nejen schody, ale i takto uspořádané sedačky.

0/−1
23.2.2016 9:41

J32i25ř95í 69K70r61e26j56č90í84k 2837588414936

Pak nezbývá než osadit KTN překlápěcími sedačkami tak, aby byly všechny vždy po směru jízdy, nebo jak si to představujete ?

I v metru je vždy polovina sedaček proti směru jízdy a zrovna prostor 3 sedaček je téměř vždy obsazen pouze 2 cestujícími, protože se tam tři smysluplně nevejdou.

0/0
23.2.2016 15:42

K64a24r44e86l 29D46r18d98a 6603115827929

Zkuste najít raději to chytré řešení.

Metro má plynulejší styl jízdy, dá se sedět i v protisměru. Naopak, při sezení bokem do směru jízdy trpí záda. Trojka je problém. Ale s obsazeností nemáte pravdu.

0/0
23.2.2016 19:09

J68i65ř14í 13K79r74e32j24č68í96k 2337458134806

"Chytré řešení" prostě neexistuje, smiřte se s tím. Vždy je něco za něco.

S obsazeností samozřejmě pravdu mám, stačí se svézt libovolným metrem. Maximálně se na sólo sedačce sedí bokem.

0/0
23.2.2016 19:53

M83a28r86t30i68n 60R39u81z26i72c69k91a 1182748546327

U nekterych typu prazskych dvounapravovych tramvaji byly preklapeci operadla tak, aby vzdy byly po smeru jizdy. Totez je treba ve vlacich v japonsku...

0/0
24.2.2016 20:34

J63i93ř85í 77K91r59e51j86č14í19k 2367278354676

Ano, v historických vozidlech to tak někdy bývá...

0/0
24.2.2016 22:42

M90i98c82h48a61l 88K22u40c42h31t63a 6863484414432

Mě by ke štěstí stačilo, kdyby ze současných 15T odstranili druhou řadu sedaček a šikmé podlahy (nechápu proč tam není schod, vozíčkáři a kočárky se v tomto prostoru nepohybují), aby se v nich dalo normálně stát a případě potřeby procházet...

+1/0
22.2.2016 16:02

M87a65r57t68i45n 43R38u58z35i88c34k75a 1982258596347

Tech sikmych ploch je hodne, pricemz stacil prudci prechod u kloubu (jako v KT8D5) a u dveri stacilo ponechat rovnou podlahu, ... S kocarky problem neni a s vozickari take ne nebot je tam vyklapeci plosina... Paradoxne v tom miste u tech dveri je rovna podlaha....

0/0
24.2.2016 20:38
Foto

J21a55k58u81b 70V18a69š23k64o 1208324602643

Ja teda nevím, ale me osobne to spis pripomina T1

+1/0
22.2.2016 15:10
Foto

O23n14d20ř20e53j 26V52a78r57o89š33č61á49k 3574587363

Ta inspirace T3 je ale HODNE vzdalena... Ten navrh na titulni strance vypada jako pojizdnej toaster ...

+1/0
22.2.2016 14:44

K23a22r25e82l 95D51r40d89a 6583715787959

Mám pocit, že naprosto všem uniká pojem "bezbariérová doprava". Uvítám tramvaj s rovnou podlahou. Všechny schody, šikmé plošinky, sokly atd. jsou bariéry. Hůře se na nich pohybuje, hůře se na nich stojí, lze o ně zakopnout, lze mít nehodu a úraz. To pak není bezbariérová doprava. To se pouze bariéra od vstupních dveří přesunula dál do interiéru vozu. V 15T nesnáším stání na šikmé ploše. Stojí se zde výrazně hůř.

Pak, jako stojící se nejpohodlněji a nejpevněji držím svislého madla ve výši pasu. Jakékoliv jiné držení je bariéra. (Držení za madlo na pružné sedačce sedícího, kdy se sedícím stojící cloumá, je zase bezohlednost.) V pražské MHD je zvykem všechna svislá madla osadit nějakými krabicemi. Co příslušenství tramvaje začít konečně umísťovat do sloupků dveří, do sloupků mezi okny, do stěn... Pracovat s vestavěným kioskem. A ne nechat za draho navrhnout tramvaj a po opuštění ateliéru ji v dílnách letem světem doplnit o 50 krabic na označování jízdenek a platbu jízdného apod.

A co dvě sedačky vedle sebe? Osobně je moc nemusím. Uspořádání sedaček jako v ruském metru "proti sobě" mi také nepřijde příjemné. Tady to T3 se sedačkami za sebou dost vyhrává. ;-)

+2/−2
22.2.2016 14:43

J43i14ř34í 20K76r92e21j83č23í65k 2557978164556

Hezká teorie, ale má jednu drobnou chybu. Dopravní prostředek s rovnou podlahou a bez schodů, plošinek a soklů prostě nelze vyrobit.

Většina cestujících, tedy vyjma vás, to pochopit dokáže a proto si nízkopodlažnost žádá. Osazení některých madel označovači je taky naprosto běžné, rozhodně nejde o žádnou pražskou specialitu.

Sedačky za sebou v jedné řadě podél oken mají také jistou nevýhodu - je jich prostě málo.

Chce to jen vystrčit hlavu z tvého zaprděného Žižkova, pepíku... ;-)

+2/−1
22.2.2016 18:29

K62a65r34e30l 30D60r20d85a 6513975167779

Hulvát z DPP nezklamal. Kecáte pitomosti. Jako vždy.

0/−1
23.2.2016 9:09

K67a71r73e30l 60D81r47d55a 6443535647229

Ad sokly - kdo to neví? Jde snad o to, přibližovat se ideálnímu stavu. A ne že to nejde... Ad bezbariérovost - a proto je to taková katastrofa, protože kecálkové od dopravy netuší, co to bezbariérovost je. Ad označovače - ano, to je přesné, neopomeňte hájit hodně arogantní a bariérová řešení jako něco, co je přece zcela běžné a nestojí to za řeč.

Co to raději změnit? Třeba nejprve svůj přístup? To je na Vás ale moc, že?

0/−1
23.2.2016 9:56

J83i56ř45í 74K23r57e66j26č75í50k 2887738644386

Opět blábolíte, vezměte si prášek a pak se vraťte s nějakými argumenty. :-P

0/−1
23.2.2016 15:46

K50a28r85e57l 62D36r13d98a 6353495197919

? Na UMPRUM proběhl 3.2. Artsemestr zima 2016 a výstava zavřela 10.2. iDNES se probudí 22.2. a okecává něco, co je potřeba především vidět, zamlčuje, že prošvihla termín akce a nesmyslně přidá Dolínka, Ďuriše, EVO1... To je jako co za slátaninu? Redaktor iDNES měl chřipku či co? :-P

Tady je k vidění pár navrhovaných sedaček:

https://www.umprum.cz/web/cs/umprum/artsemestr-zima-2016-3048

Tady jsou návrhy tramvají včetně jednoho dost nešikovného návrhu rozmístění sedaček.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10154496118550931.1073741875.80023150930&type=3

0/0
22.2.2016 14:09

R14e72n60é 60C21v19r10k21a45l 9736249446726

Pro autora článku: KT8 v původní verzi již opravdu skoro nejezdí, ale jejich modernizací vzniklé KT8N1 jsou sakra v kurzu - jde o jediné obousměrné typy, v případě výluk s ukončením na dočasném kolejovém přejezdu k nezaplacení.

+1/0
22.2.2016 12:56

J92o41s89e11f 27C81h98o65d32o41u28n68s86k89ý 4381196849300

KT8D5.RN2P

+1/0
22.2.2016 13:23

R95e64n30é 53C92v65r25k39a78l 9736529916756

Díky za upřesnění, psal jsem to z hlavy - hlavně, že víme, o kterou jde ;-)

0/0
22.2.2016 14:58

D13a50n84i68e93l 23K96r18i66š20k36a 5808417420908

Ja nevim proc vsichni ,,recykluji" T3. Ano je to ikonicka tramvaj a ano jeji design ma sve kouzlo, ale to opravdu uz nejde vymyslet neco jineho? Nebo se proste designerum nechce premyslet a radeji vezmou jiz neco hotoveho a upravi to. Preci jen kdyz si zvolite jako predlohu T3 jste mnohem vice svazany co se tyce tvaru a treba i tim jak maji lide T3 radi. Takze to nechcete zprznit, aby se to lidem nahodou nelibilo. Je to skoda, ze T3 porad jakoby strasi v hlavach designeru.

+1/−1
22.2.2016 12:44

E33v29ž70e12n 60P53o28l78á51k 3498478341853

Hlavně proto, že T3 je v mnoha ohledech dokonalá, resp. nikdo jí nedokázal překonat, zejména v nízké poruchovosti.

+1/0
22.2.2016 17:13

J86a12n 35V22a39l64o24u27c12h 6302437948860

Jestli ona ta poruchovost nebude taky o tom, že byly sklady plné ND, relé se převinuli, zrychlovač "odlepil" a vybrousil, rám vybouchal kladivem. Teď chce ekonom na skladě co nejméně dílů, tedy s výjimkou toho nejběžnějšího se čeká na dodání. Taky T3 potřebovaly mnohem více denní údržby (např. staré vozy metra se musely po 8 hodinách (tedy min. jednou během celodenní služby) odstavit a zkontrolovat (proto je tolik kolejí v obratištích Háje, Dejvická či Smíchovské nádraží, kde byly tzv. stanice provoznícho ošetření). A rovněž proběh mezi periodickými opravami (tedy něco jako GO) mají nové tramvaje oproti T3 až trojnásobný. A že to opticky vypadá jinak? Ona T3 se většinou "zasekla" a nejela, teď je tam plno čidel, které často pošlou tramvaj VLASTNÍ SILOU do vozovny s vadou, jejíž oprava stojí zlomek toho, než kdyby to šlo do fatální závady jako na T3.

0/0
26.2.2016 19:30
Foto

P22a38v54e92l 71F60r32u33m15e59r12t 5497414327848

Tak jako semestrální práce možná dobrý ale jinak pro praktické účely úplně mimo. Moderní doprava patří článkovým tramvajím, což kromě Prahy třeba pochopili i v Bratislavě, kde dlouhou dobu MHD dost zaostávala. Věčné reinkarnace či "inspirace" T3 jsou akorát cestou zakonzervování stavu MHD, která by se spíš měla posouvat dál.

Jinak malůvky sedaček můžou být sice pěkný, ale ono upořádání interiéru je do značné míry věcí technickou danou konstrukcí daného vozidla a třeba 15T má sedačky naprosto v pořádku, maximálně by se dalo hovořit o nahrazení některých dvousedaček za jednosedačky, aby bylo víc prostoru na stání.

Nevím, ikdyž už teda mají studenti za úkol něco takového vymyslet, proč je v tomto smyslu nějak nepoučí, aby nevymýšleli věci, které nemají nejmenší šanci na praktickou realizaci.

+7/−4
22.2.2016 12:31

R70e42n29é 56C88v21r30k64a83l 9246509766276

Proč jen článkové tramvaje? Na některých linkách jsou záměrně nasazována tzv."sóla" a v případě pouze článkového vozového parku nemám adekvátní alternativu.

+7/0
22.2.2016 12:54
Foto

P72a31v97e36l 17F73r40u89m34e57r77t 5867114627818

Tak samozřejmě určité procento krátkých tramvají tu být může, ať už pro těch pár sólo linek nebo i pro noční linky, ale z článku vyznělo, že se studentům nelíbí současné moderní tramvaje a chtěli by je nahradit dvojicí něčeho na způsob T3.

Ale budoucnost podstatné části vozového parku patří článkovým tramvajím, což není můj výmysl ale dělá se to tak všude jinde v Evropě. Má to spoustu výhod, zbytečně se nevozí 2 kabiny řidiče, hluchý prostor mezi oběma vozy, z hlediska bezpečnosti a mimořádností je to také lepší. A třeba když tramvaj zastaví jako druhá souprava ve stanici, tak se většina lidí nahrne dopředu a v oddělených vagonech zůstane většina namačkaná v tom prvním a u článkové tramvaje se můžou rovnoměrně rozprostřít.

A navíc mi připadá, že právě ty článkové vozy nabízí větší možnosti variability interiéru oproti modelu T3.

+3/−1
22.2.2016 13:24

R51e33n71é 97C42v39r56k68a11l 9866169756906

Argumentaci částečně chápu (2 kabiny, nebezpečný prostor mezi vozy). Ale už rozprostření cestujících je dost problém, většina článkových tramvají svým řešením spíše průchod cestujících znemožňuje. Problém sól a zbytečně kapacitních vozů jsem již zmiňoval. Ještě mohu doplnit, že u dvojic je při poruše jednoho vozu druhý možno odpojit a nadále využívat - při poruše článkového vozu se problém pro provozovatele násobí dvěma, jak ukázal nedávný kolaps 14T.

Jinak interiér všech novějších vozů se stále ani nepřiblížil T3 - dvě řady sedadel po stranách, všechny (vyjma jednoho "babosedu" na pískovači) po směru a mezi nimi široký prostor pro pohyb a stání. Samozřejmě základní problém je nenízkopodlažnost...

+3/0
22.2.2016 15:07

P72e69t78r 31P83o15s59p83í61c74h42a66l 7908934467842

s těmi soĺy bych takxy neviděl zásadní problém, protože dnes se dá rozložit a poskládat články podle libosti. ostatně jak je tomu i v plánu Prahy a 15T, kdy se muže udělat např. jedna dvou článková a jedna 4 článková. Takže nakonec máte takové větší sólo. A to u pětičlánkových tramvají jde experimentovat ještě víc.

0/−1
22.2.2016 17:49

J51i68ř87í 57K48r22e60j52č51í44k 2867268614966

Praha rozhodně nemá v plánu skládat články 15T podle libosti, to byl jen novinářský blud vzniklý díky okurkové sezoně.

+1/0
22.2.2016 18:30

M49a11r96e49k 26Š63i78m55o13n 2944127968898

Kliknu "větší foto" a dostanu fotku staré T3?

+12/0
22.2.2016 12:17

P57e38t40r 50V45e19s83e59l27ý 8285275522606

To je divné, já taky. Žeby konspirace?

+4/0
22.2.2016 12:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.