Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Studenti navrhovali tramvaj pro Prahu, inspirovali se u legendární T3

Pražská tramvaj T3, která jezdí ulicemi od 60. let, byla inspirací studentům průmyslového designu. Ve svých návrzích upravili také interiér vozů, jelikož dosavadní uspořádání sedaček v nových tramvajích nepovažují za praktické.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M96a67r91t23i89n 50Š58n49o82b42r 8800422516329

Ten návrh je parádní. R^ klidně bych je bral, hlavně ta barva je super.

0/0
18.4.2016 21:18

M61a38r68e13k 96D23e63m61č85á31k 9295374796295

Myslím, že o svou budoucnost se KT8D5R bát nemusí - žádná jiná pražská tramvaj není obousměrná, při výlukách tak nemá konkurenci. A i jinak mi to přijde jako hodně povedená tramvaj.

+1/0
26.2.2016 23:08

J60i65ř88í 28K20r22e12j77č68í73k 2537778584376

KT8D5 už pravda nejezdí, ale to "R" evokuje právě rekonstruované KT8, kterých nám jezdí bezmála 50, takže inforámeček prosím opravit...

Doplňování schodů do nízkopodlažních tramvají považuju trochu za anachronismus, tohle cestou určitě vývoj nepůjde, sedačky vedle sebe jsou běžné i jinde než u nás, přeci jen cestování na stojáka není nic, co by bylo do MHD schopno lákat cestující...

+3/0
22.2.2016 18:23

M26i21r70o32s17l77a53v 34G27r18o57s94s89m45a80n70n 8922619704

Když chce novinář lidem vysvětlit něco, čemu sám nerozumí, co od toho čekat... :-)

+1/0
22.2.2016 21:24

K38a87r27e53l 62D32r38d30a 6833685937599

Chtělo by to sedačky uspořádat podobně jako "3" v metru. Aby všechna sedadla byla dostupná bez zvedání ostatních cestujících. U dvousedaček je problém, že jejich využití "s otravováním spolucestujících" se na krátké vzdálenosti nevyplatí a přitom chybí místo pro stojící. Problém 15T. Čeká se na nějaké chytré řešení.

Přitom platí, tramvaj přece jenom kodrcá i prudce brzdí. Sedadlo zády ke směru jízdy není příjemné ani bezpečné. V T3 je jediné a je nejméně oblíbené. Vrcholem nesmyslnosti je právě KT8D5R, kde je 1/2 sedadel zády ke směru jízdy, protože jde o oboustrannou soupravu. Pokud je něco anachronismus, tak nejen schody, ale i takto uspořádané sedačky.

0/−1
23.2.2016 9:41

J29i63ř35í 44K73r59e95j30č11í75k 2367488794706

Pak nezbývá než osadit KTN překlápěcími sedačkami tak, aby byly všechny vždy po směru jízdy, nebo jak si to představujete ?

I v metru je vždy polovina sedaček proti směru jízdy a zrovna prostor 3 sedaček je téměř vždy obsazen pouze 2 cestujícími, protože se tam tři smysluplně nevejdou.

0/0
23.2.2016 15:42

K24a32r65e95l 97D80r91d17a 6293495977679

Zkuste najít raději to chytré řešení.

Metro má plynulejší styl jízdy, dá se sedět i v protisměru. Naopak, při sezení bokem do směru jízdy trpí záda. Trojka je problém. Ale s obsazeností nemáte pravdu.

0/0
23.2.2016 19:09

J18i10ř77í 56K68r64e32j58č38í40k 2637118164206

"Chytré řešení" prostě neexistuje, smiřte se s tím. Vždy je něco za něco.

S obsazeností samozřejmě pravdu mám, stačí se svézt libovolným metrem. Maximálně se na sólo sedačce sedí bokem.

0/0
23.2.2016 19:53

M96a40r68t62i60n 78R72u91z17i16c63k86a 1702238676227

U nekterych typu prazskych dvounapravovych tramvaji byly preklapeci operadla tak, aby vzdy byly po smeru jizdy. Totez je treba ve vlacich v japonsku...

0/0
24.2.2016 20:34

J43i85ř45í 16K51r94e52j54č16í71k 2257318414836

Ano, v historických vozidlech to tak někdy bývá...

0/0
24.2.2016 22:42

M67i64c89h86a82l 60K47u66c87h29t94a 6263924714922

Mě by ke štěstí stačilo, kdyby ze současných 15T odstranili druhou řadu sedaček a šikmé podlahy (nechápu proč tam není schod, vozíčkáři a kočárky se v tomto prostoru nepohybují), aby se v nich dalo normálně stát a případě potřeby procházet...

+1/0
22.2.2016 16:02

M80a92r18t89i26n 95R77u64z10i68c11k87a 1242568886637

Tech sikmych ploch je hodne, pricemz stacil prudci prechod u kloubu (jako v KT8D5) a u dveri stacilo ponechat rovnou podlahu, ... S kocarky problem neni a s vozickari take ne nebot je tam vyklapeci plosina... Paradoxne v tom miste u tech dveri je rovna podlaha....

0/0
24.2.2016 20:38
Foto

J51a59k33u47b 98V96a82š39k16o 1738764962263

Ja teda nevím, ale me osobne to spis pripomina T1

+1/0
22.2.2016 15:10
Foto

O20n34d12ř80e60j 34V77a16r40o25š86č89á98k 3894287813

Ta inspirace T3 je ale HODNE vzdalena... Ten navrh na titulni strance vypada jako pojizdnej toaster ...

+1/0
22.2.2016 14:44

K72a33r19e98l 65D53r66d68a 6333925837209

Mám pocit, že naprosto všem uniká pojem "bezbariérová doprava". Uvítám tramvaj s rovnou podlahou. Všechny schody, šikmé plošinky, sokly atd. jsou bariéry. Hůře se na nich pohybuje, hůře se na nich stojí, lze o ně zakopnout, lze mít nehodu a úraz. To pak není bezbariérová doprava. To se pouze bariéra od vstupních dveří přesunula dál do interiéru vozu. V 15T nesnáším stání na šikmé ploše. Stojí se zde výrazně hůř.

Pak, jako stojící se nejpohodlněji a nejpevněji držím svislého madla ve výši pasu. Jakékoliv jiné držení je bariéra. (Držení za madlo na pružné sedačce sedícího, kdy se sedícím stojící cloumá, je zase bezohlednost.) V pražské MHD je zvykem všechna svislá madla osadit nějakými krabicemi. Co příslušenství tramvaje začít konečně umísťovat do sloupků dveří, do sloupků mezi okny, do stěn... Pracovat s vestavěným kioskem. A ne nechat za draho navrhnout tramvaj a po opuštění ateliéru ji v dílnách letem světem doplnit o 50 krabic na označování jízdenek a platbu jízdného apod.

A co dvě sedačky vedle sebe? Osobně je moc nemusím. Uspořádání sedaček jako v ruském metru "proti sobě" mi také nepřijde příjemné. Tady to T3 se sedačkami za sebou dost vyhrává. ;-)

+2/−2
22.2.2016 14:43

J77i82ř52í 28K80r48e88j43č97í16k 2627318204566

Hezká teorie, ale má jednu drobnou chybu. Dopravní prostředek s rovnou podlahou a bez schodů, plošinek a soklů prostě nelze vyrobit.

Většina cestujících, tedy vyjma vás, to pochopit dokáže a proto si nízkopodlažnost žádá. Osazení některých madel označovači je taky naprosto běžné, rozhodně nejde o žádnou pražskou specialitu.

Sedačky za sebou v jedné řadě podél oken mají také jistou nevýhodu - je jich prostě málo.

Chce to jen vystrčit hlavu z tvého zaprděného Žižkova, pepíku... ;-)

+2/−1
22.2.2016 18:29

K20a43r46e57l 98D16r63d57a 6433495667969

Hulvát z DPP nezklamal. Kecáte pitomosti. Jako vždy.

0/−1
23.2.2016 9:09

K60a66r67e43l 56D67r49d66a 6373565727679

Ad sokly - kdo to neví? Jde snad o to, přibližovat se ideálnímu stavu. A ne že to nejde... Ad bezbariérovost - a proto je to taková katastrofa, protože kecálkové od dopravy netuší, co to bezbariérovost je. Ad označovače - ano, to je přesné, neopomeňte hájit hodně arogantní a bariérová řešení jako něco, co je přece zcela běžné a nestojí to za řeč.

Co to raději změnit? Třeba nejprve svůj přístup? To je na Vás ale moc, že?

0/−1
23.2.2016 9:56

J18i60ř10í 83K82r65e70j87č87í18k 2437328324756

Opět blábolíte, vezměte si prášek a pak se vraťte s nějakými argumenty. :-P

0/−1
23.2.2016 15:46

K92a76r55e30l 49D12r61d82a 6873325757649

? Na UMPRUM proběhl 3.2. Artsemestr zima 2016 a výstava zavřela 10.2. iDNES se probudí 22.2. a okecává něco, co je potřeba především vidět, zamlčuje, že prošvihla termín akce a nesmyslně přidá Dolínka, Ďuriše, EVO1... To je jako co za slátaninu? Redaktor iDNES měl chřipku či co? :-P

Tady je k vidění pár navrhovaných sedaček:

https://www.umprum.cz/web/cs/umprum/artsemestr-zima-2016-3048

Tady jsou návrhy tramvají včetně jednoho dost nešikovného návrhu rozmístění sedaček.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10154496118550931.1073741875.80023150930&type=3

0/0
22.2.2016 14:09

R59e93n80é 52C28v62r69k77a48l 9486169786746

Pro autora článku: KT8 v původní verzi již opravdu skoro nejezdí, ale jejich modernizací vzniklé KT8N1 jsou sakra v kurzu - jde o jediné obousměrné typy, v případě výluk s ukončením na dočasném kolejovém přejezdu k nezaplacení.

+1/0
22.2.2016 12:56

J76o78s78e19f 51C32h44o20d80o73u72n21s17k17ý 4691166359710

KT8D5.RN2P

+1/0
22.2.2016 13:23

R77e18n27é 16C75v16r44k88a79l 9626539366536

Díky za upřesnění, psal jsem to z hlavy - hlavně, že víme, o kterou jde ;-)

0/0
22.2.2016 14:58

D70a75n54i71e33l 81K73r45i98š40k54a 5778307180418

Ja nevim proc vsichni ,,recykluji" T3. Ano je to ikonicka tramvaj a ano jeji design ma sve kouzlo, ale to opravdu uz nejde vymyslet neco jineho? Nebo se proste designerum nechce premyslet a radeji vezmou jiz neco hotoveho a upravi to. Preci jen kdyz si zvolite jako predlohu T3 jste mnohem vice svazany co se tyce tvaru a treba i tim jak maji lide T3 radi. Takze to nechcete zprznit, aby se to lidem nahodou nelibilo. Je to skoda, ze T3 porad jakoby strasi v hlavach designeru.

+1/−1
22.2.2016 12:44

E21v54ž98e71n 23P76o38l70á57k 3708128711733

Hlavně proto, že T3 je v mnoha ohledech dokonalá, resp. nikdo jí nedokázal překonat, zejména v nízké poruchovosti.

+1/0
22.2.2016 17:13

J61a52n 81V66a53l30o11u44c61h 6452467338600

Jestli ona ta poruchovost nebude taky o tom, že byly sklady plné ND, relé se převinuli, zrychlovač "odlepil" a vybrousil, rám vybouchal kladivem. Teď chce ekonom na skladě co nejméně dílů, tedy s výjimkou toho nejběžnějšího se čeká na dodání. Taky T3 potřebovaly mnohem více denní údržby (např. staré vozy metra se musely po 8 hodinách (tedy min. jednou během celodenní služby) odstavit a zkontrolovat (proto je tolik kolejí v obratištích Háje, Dejvická či Smíchovské nádraží, kde byly tzv. stanice provoznícho ošetření). A rovněž proběh mezi periodickými opravami (tedy něco jako GO) mají nové tramvaje oproti T3 až trojnásobný. A že to opticky vypadá jinak? Ona T3 se většinou "zasekla" a nejela, teď je tam plno čidel, které často pošlou tramvaj VLASTNÍ SILOU do vozovny s vadou, jejíž oprava stojí zlomek toho, než kdyby to šlo do fatální závady jako na T3.

0/0
26.2.2016 19:30
Foto

P36a77v76e72l 37F55r97u13m77e34r62t 5817234767428

Tak jako semestrální práce možná dobrý ale jinak pro praktické účely úplně mimo. Moderní doprava patří článkovým tramvajím, což kromě Prahy třeba pochopili i v Bratislavě, kde dlouhou dobu MHD dost zaostávala. Věčné reinkarnace či "inspirace" T3 jsou akorát cestou zakonzervování stavu MHD, která by se spíš měla posouvat dál.

Jinak malůvky sedaček můžou být sice pěkný, ale ono upořádání interiéru je do značné míry věcí technickou danou konstrukcí daného vozidla a třeba 15T má sedačky naprosto v pořádku, maximálně by se dalo hovořit o nahrazení některých dvousedaček za jednosedačky, aby bylo víc prostoru na stání.

Nevím, ikdyž už teda mají studenti za úkol něco takového vymyslet, proč je v tomto smyslu nějak nepoučí, aby nevymýšleli věci, které nemají nejmenší šanci na praktickou realizaci.

+7/−4
22.2.2016 12:31

R15e96n10é 30C20v98r83k56a58l 9876339106176

Proč jen článkové tramvaje? Na některých linkách jsou záměrně nasazována tzv."sóla" a v případě pouze článkového vozového parku nemám adekvátní alternativu.

+7/0
22.2.2016 12:54
Foto

P95a58v19e62l 47F61r50u59m92e83r42t 5567734707828

Tak samozřejmě určité procento krátkých tramvají tu být může, ať už pro těch pár sólo linek nebo i pro noční linky, ale z článku vyznělo, že se studentům nelíbí současné moderní tramvaje a chtěli by je nahradit dvojicí něčeho na způsob T3.

Ale budoucnost podstatné části vozového parku patří článkovým tramvajím, což není můj výmysl ale dělá se to tak všude jinde v Evropě. Má to spoustu výhod, zbytečně se nevozí 2 kabiny řidiče, hluchý prostor mezi oběma vozy, z hlediska bezpečnosti a mimořádností je to také lepší. A třeba když tramvaj zastaví jako druhá souprava ve stanici, tak se většina lidí nahrne dopředu a v oddělených vagonech zůstane většina namačkaná v tom prvním a u článkové tramvaje se můžou rovnoměrně rozprostřít.

A navíc mi připadá, že právě ty článkové vozy nabízí větší možnosti variability interiéru oproti modelu T3.

+3/−1
22.2.2016 13:24

R27e29n83é 40C52v67r39k63a44l 9256239606516

Argumentaci částečně chápu (2 kabiny, nebezpečný prostor mezi vozy). Ale už rozprostření cestujících je dost problém, většina článkových tramvají svým řešením spíše průchod cestujících znemožňuje. Problém sól a zbytečně kapacitních vozů jsem již zmiňoval. Ještě mohu doplnit, že u dvojic je při poruše jednoho vozu druhý možno odpojit a nadále využívat - při poruše článkového vozu se problém pro provozovatele násobí dvěma, jak ukázal nedávný kolaps 14T.

Jinak interiér všech novějších vozů se stále ani nepřiblížil T3 - dvě řady sedadel po stranách, všechny (vyjma jednoho "babosedu" na pískovači) po směru a mezi nimi široký prostor pro pohyb a stání. Samozřejmě základní problém je nenízkopodlažnost...

+3/0
22.2.2016 15:07

P31e27t84r 13P54o89s16p29í25c98h43a60l 7368824217222

s těmi soĺy bych takxy neviděl zásadní problém, protože dnes se dá rozložit a poskládat články podle libosti. ostatně jak je tomu i v plánu Prahy a 15T, kdy se muže udělat např. jedna dvou článková a jedna 4 článková. Takže nakonec máte takové větší sólo. A to u pětičlánkových tramvají jde experimentovat ještě víc.

0/−1
22.2.2016 17:49

J66i72ř45í 38K10r38e39j13č92í56k 2487668934736

Praha rozhodně nemá v plánu skládat články 15T podle libosti, to byl jen novinářský blud vzniklý díky okurkové sezoně.

+1/0
22.2.2016 18:30

M46a34r11e97k 38Š74i98m39o11n 2824647638128

Kliknu "větší foto" a dostanu fotku staré T3?

+12/0
22.2.2016 12:17

P29e50t79r 26V84e28s51e76l52ý 8765325512916

To je divné, já taky. Žeby konspirace?

+4/0
22.2.2016 12:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.