Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pražský dopravce chce jen stoprocentní elektrobusy. Dobijí se z trolejí

Praha pokračuje v testování elektrobusů, které by mohly nahradit naftové vozy. Model SOR EBN 11 podle Jana Barchánka z pražského dopravního podniku po půl roce provozu předčil očekávání. Nejde ovšem jen o výběr a nákup vozidel, ale hlavně o vybudování infrastruktury.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J29a23n 63Z70i47e58g33l96e72r 1601416151188

Jako pozitivní fakt vidím zodpovědné jednání vedení Dopravního podniku, které elektrobusy testuje a snaží se najít odpověď na otázku, zda se elektrobusy pro Prahu hodí nebo ne. Ukvapit se v tomto zásadním rozhodnutí by bylo chybou.

0/0
22.3.2016 16:58

O81n79d54r69e85j 27L67i93p51t64a83k 7941410610449

no nevim, pobavil mne ten odstavecek o indukcnim nabijeni a jeho neekonomicnosti. Sice nemam realnou predstavu kolik stoji kilometr trakce pro trolejbusy, ale prijde mi, ze je to srovnatelne, ekologicke, zvladne to kopce, zvladne to topit, proste vsechno. Toto mne prijde jako, ze vymyslime kolo. ano je to pekne, vypada to zajimave, ale je to drahe jako cert. Trolejbus s baterii? proc ne, cimz by trakce nemusela byt vsude.

+1/−1
21.3.2016 8:45

R95o72b64e83r57t 96P21r68a69ž48á57k 4758586555830

Trolejbusy s baterií jezdí i v takovém Bulharsku.

0/0
21.3.2016 9:41

O66n85d32r84e79j 14L94i25p39t24a84k 7171760570799

no dyt! ja prave rikam, ze by se mi to libilo vic...

+1/0
21.3.2016 10:17

M75a16r95e88k 10H10r94u56b56y 6207702211838

Problemy s kopcovitym terenem? Neni mozne, vzdyt podle propagatoru cyklistiky je Praha srovnatelna s Amsterdamem ;-);-D

0/0
21.3.2016 1:42

R30o37b51e18r47t 67P96r96a71ž56á81k 4398116565350

Srovnatelná je v hustotě exkrementů na chodnících.

+2/0
21.3.2016 9:40

R69o71m89a43n 20P89o72l50á78č69e54k 5836719395

Takže je to menší, dražší a ještě to chce minimálně investici za milion v rámci své životnosti...

Navíc jsem zvědavý jak kolegové od tramvají natáhnou kabely, tam kde tramvaje nejsou...

0/−2
20.3.2016 15:19

M75i73c19h92a20l 93C11h71a76l68u19p60a 6818130599243

budou dělat točny tam, co už jsou tramvaje.

0/0
20.3.2016 16:56

R59o98m52a68n 86P84o30l36á11č93e57k 5866729485

Což je ale další omezení pro elektrobusy... Co takové Jižní město? Bohnice, Čimice, Černý most a spousta dalších lokalit...

0/−1
20.3.2016 17:53

P92e83t34r 67P95i81c71h 9467894619330

Prekvapive ona testovaci linka je cislo 213, ktera konci, zase zcela prekvapive, na Jiznim meste. Dobijeni staci jen na dalsi konecne na Zelivskeho.

0/0
21.3.2016 8:48

T96o94m30á34š 59Z17e69m90a64n 3205558404125

A nestačilo by přejít na LPG/CNG?

Kažodopádně u autobusů vidím smysl - přecijen mají zázemí a jezdí podle plánovaného řádu.

0/0
20.3.2016 15:05

P52e90t53r 81N91o25v46á24k 1985387752345

Elektrobusy v šoučasnosti jsou pro Prahu vyhozenou investicí. Baterie nebudou v provozu dosahovat ani poloviny životnosti v důsledku vyšší provozní zátěže než předpokládá výrobce autobusu. V současnosti je výhodnější provozovat busy na CNG.

+3/0
20.3.2016 14:17

P35e24t17r 76V51e22s18e90l44ý 8895885982126

Praze vůbec nejde o nějakou ekologizaci provozu, ale chce se dorvat k dotacím. A protože naprosto ... úřadové v Bruselu vymysleli, že na trolebusy žádné dotace nebudou, jen na elektrobusy, no tak se vetšina evropských měst vrhla na elektrobusy. Ač z hlediska možností přepravy velkokapacitními vozidly je to víc než fantazie, blbne se na kvadrát. Všechny tři německé trolejbusové provozy teď mají problém, protože nemůžou nakupovat tvozidla s podporou, ale na nesmyslné elektrobusy prachy jsou. Výsledkem je slovní a technická ekvilibristika, kdy trolejbus dostane pár baterek a je prohlášen za elektrobus s průběžným nabíjením z trolejbusových trolejí.

+4/−4
20.3.2016 12:23

V50a86c87l94a18v 37M46e52d32e25k 5151382885545

ano, to je smutná pravda. Kdyby podobné dotace byly např. na CNG, bylo by to mnohem ekologičtější.

Provoz na elektriku je z hlediska ekologie chiméra - lidé nevidí stoupat z vozidla kouř, tak mají falešný pocit, že je ekologické.

+5/−2
20.3.2016 12:37

J73a24n 19J96í66c54h98a 8340910628241

Na cng dotace je...

0/0
20.3.2016 18:25

M22i96c47h49a67l 62C11h53a79l50u38p58a 6298900109383

Tak na trolejbus je potřeba natáhnout troleje všude po cestě, tomuhle stačí na konečné. Jak je efektivní vyrábět elektřinu, transportovat desítky kilometrů, převádět do baterek a pak zpátky je jiná otázka.

+2/0
20.3.2016 16:59

J80a12r98o11s48l61a67v 43Š75k35o91d32a 6544128269931

Odjizdejici autobus ze zastavky, jeste k tomu v kopci, a jeste v noci. Jako kdyz vam startuje letadlo za oknem. Skoda,zese elektro-busu nedoziji. Ale nove trolejbusy v usti, to je jako vylet do budoucnosti.

+4/0
20.3.2016 12:21

P79e94t40e97r 13S64m61u13t83n19ý 2145450650893

ano, mohu potvrdit. Křižovatka Benešovská s Korunní a ráno si připadáte jako na Ruzyni.

0/0
20.3.2016 12:32

T16o66m25á27š 31Z92e60m75a60n 3395148734415

A co trpve když autobusu někdodo cesty podstrčí retardér.. skřípění brzd, pak 3x BUCH a nakonec kadle kadle kadle chrooooocht a oblak dýmu.

+6/0
20.3.2016 15:01

P69e78t97e77r 33S44m33u48t95n69ý 2405770470463

Elektroauta bude v budoucnosti fungovat jako záložní systém baterií, ve kterých je možno skladovat nadbytečnou energii, kterou je možno v době špiček a kdy auto stojí například v garáži opět odčerpávat.

Zavrhovat elektroauta je stejně naivní a hloupé, jako bylo ničení parních strojů.

+2/−2
20.3.2016 12:13

P96e63t52r 63V97e19s44e85l64ý 8395835942116

Měl byste si dát hodně studený obklad. Jak myslíte, že vám při tomhle nesmyslném režimu baterie v autě vydrží? Smiřte se s tím, že vývoj v bateriiích se moc nehýbe a něco, co by z kilogramu hmotnosti poskytlo stejně energie jako benzín asi ještě dlouho nebude.

Mimochodem, viděl jste, co dokáže malá lithiová baterie, když vybuchne? Stačí drobounká prasklina v obalu a trošku vody...

+3/−2
20.3.2016 12:18

P73e14t43e10r 93S39m32u91t34n85ý 2405790100423

vy jste typický příklad toho, co tvrdí, že to co nezná, neexistuje.

Vývoj v bateriích udělal za posledních 5 let podobný vývojový skok, jako za předchozích 40 let. A že vy je ve vaší škodovce ještě nemáte, neznamená, že neexistují.

0/−3
20.3.2016 12:28

P51e20t96r 84V49e82s55e62l21ý 8185755162636

Umíte jen urážet a nedostatek argumentů nahrazujete silnými slovy. Nesmíte číst jen články v novinách, ale zkuste se v oboru trochu pohybovat. A budete překvapen, je rozdíl mezi laboratorním pokusem a seriovou výrobou..

+3/0
20.3.2016 12:46

P96e83t23e68r 93S38m43u58t43n61ý 2685450480253

urážet?!? A kdo začal se studenými obklady?

0/0
20.3.2016 14:45

P54e72t77r 21V82e96s76e92l75ý 8675545432216

Na rozdíl od vás se v oboru pohybuji a mám od velkých výrobců reálné informace, ne ty cancy pro novináře.

+2/0
20.3.2016 13:01
Foto

B54r20o91n35i33s87l74a35v 17G20a26b45r50y66š 2822179571

Tak to jsme téměř kolegové. :-)

0/0
20.3.2016 13:45

P37e48t11e66r 11S89m43u95t91n19ý 2855130180553

zatím jste ale v diskuzi ty své informace a vědomosti moc nepotvrdil! Kromě všeobecných žblebtů nic, nic, nic.

0/0
20.3.2016 14:46

J24a59k26u88b 48Š50a35f45a57n72d89a 7475617601751

Víte, co udělá několik kilogramů plynu smíchaných se vzduchem? Pak stačí jiskřička. Stejně tak smíchané benzínové výpary... Přesto ta auta nějak nevybuchují.

A co mobily? Kolika jim shořela baterka? Vzhledem k ohromnému množství co jich na Zemi je...

0/−2
20.3.2016 12:34

P42e39t93r 84V27e40s15e42l53ý 8535305582396

Nic neudělá. Ono zapálit zemní plyn není zas taková sranda, jak si představujete. To není jak ve filmu. Tepelnou jiskrou nemáte vůbec šanci (on má zemní plyn teplotu vzplanutí je přes 500°C. A v poměrně úzkém rozhraní koncentrace, cca 12%, od 4,4% do 17% (údaje nejsou přesné, liší se podle literatury). Jediné, čím to jde jakž takž zapálit, je elektrická jiskra.

No s těmi mobily jste se moc netrefil.

+2/0
20.3.2016 12:54

P40e78t87r 31N97o64v12á84k 1335777442665

K zápalu plynu stačí i vývoj statické elektřiny nebo jiskření v důsledku tření. Problémem je i zápalová koncentrace, protože skutečně stačí malé množství plynu ve vzduchu, což je velmi rizikový faktor při úniku plynu a podléhajících jiskrách (ve vytvořeném oblaku unikajícího plynu je různá koncentrace na okraji a uvnitř oblaku). Nicméně riziko u moderních vozidel na CNG není výrazně vyšší než u benzínových motorů.

+1/0
20.3.2016 14:09
Foto

B32r91o90n37i76s63l37a82v 29G59a78b91r27y90š 2242189271

Poslyšte, co máte proti trolejbusům?

0/0
20.3.2016 12:59

P71e45t27r 91V95e14s78e83l67ý 8485965582896

Nejsou in

0/0
20.3.2016 13:12
Foto

B18r61o59n28i94s47l24a14v 76G88a91b74r19y80š 2982959131

Tyhle pochybné experimenty by už měly skončit. Jak jsem se dočetl, potřebuje to 20 minut dobíjení na ujetí 20 kilometrů. Proč by mělo vozidlo na konečné zastávce trávit takovou spoustu času? Proč by mělo vozidlo mít stejně velkou bezpečnostní pauzu jako řidič, který ji potřebuje? Když jsem zpracovával oběhy vozidel na trolejbusových linkách v Mariánských Lázních, vyšlo mi, že 7 trolejbusů, které tam jsou pravidelně nasazovány, by muselo nahradit 11 elektrobusů!

Nemám pocit, že by se situace okolo elektrobusů nějak zlepšila. Baterie jsou těžké, rozměrné, dlouho se nabíjejí a o jejich životnosti se ani nedá mluvit.

Jestliže chtějí působnost elektrobusů rozšířit, mám trochu obavy o některé trasy, které jsou náročné i pro běžné autobusy, např. ulice Prosecká. Bude už výhodnější vybudovat celou trolejbusovou síť, samozřejmě postupně, věřím tomu, že EU taky něco přispěje. Jistě, počáteční investice budou velké, ale je ověřeno, že při větším počtu provozovaných vozů a linek se tyto investice vyplatí a brzy se i vrátí. To by se jinak nevyplatily Brnu ani Plzni. A dnešní technologie jsou na takové úrovni, že trolejbus i rekuperuje, takže se ještě víc ušetří.

Pokud má autobus na lince více než 200 spojů, vyplatí se na té lince trolejbus. A takovou frekvenci má v Praze aktuálně 49 linek. Jsou to ty nejdůležitější trasy, takže by byla zadrátovaná zhruba polovina současné sítě.

+7/−2
20.3.2016 12:12

P17e49t92e67r 60S42m26u73t36n86ý 2215520180243

Dočetl jste se špantě. Elektrobus potřebuje ca. 100 minut nabíjení na ujetí trasy 260 - 340 km. Tak to alespoň stojí ve článku. Ale možná jste četl něco jiného

+1/−2
20.3.2016 12:16
Foto

B40r34o39n50i26s41l98a94v 75G93a22b94r55y35š 2262859321

Vzal jsem to odtud:

http://www.cegelec.cz/akt19.html

Vozidla vyhodnocuje průběžný stav nabíjení baterií a může proud omezovat, když jsou baterie téměř nabité. V průběhu července se při zkušebním provozu na linkách DP nabíjelo okolo 25 kWh za 20 minut při pauze vozidla na konečné Želivského, což postačuje na zhruba stejný počet kilometrů jízdy.

+1/0
20.3.2016 12:25

P78e87t63r 40V56e64s32e56l29ý 8435535682596

Vy jste to špatně pochopil. Tuhle trasu ujede pouze za optimálních podmínek a za předpokladu formátovacího nabíjení cca 8-12 hodin. Navíc je to dojezd do úplného vybití, což si také nemůžete dovolit, protože vybíjení lithiových baterií pod 25% celkové kapacity zkracuje životnost a snižuje kapacitu baterií.

+3/0
20.3.2016 12:26

J12a61k67u73b 60Š50a79f39a82n63d14a 7215737981541

Autobus má výkon motoru 120kW (a to samozřejmě nejede celou trasu na plný plyn, navíc rekuperuje) a akumulátor má kapacitu 175kWh. Tedy i s rezervou mu to stačí na hodinu na plný plyn nebo několik (3? 4?) hodin normální jízdy (rozjezd, brzda, zastávky, semafory, zácpa...). Pokud tedy ještě něco dobije během přestávek, stačí to pravděpodobně na celou šichtu. Během noci se to nabije naplno.

0/0
20.3.2016 12:38

P65e85t89r 57V49e63s42e64l53ý 8835835692176

Věřte tomu, že nestačí. Dojezd v reálu je vžycky menší, tabulkový byl 240, v reálu to urazilo 160 a to jezdil na poměrně nevytížené lince. Maximální osazenost byla do 20 lidí. Ono nejakých 60 cestujících vám přidá dalších až 5 tun váhy.

+1/−1
20.3.2016 13:00
Foto

P92a95v97e55l 36F25r90u60m36e80r73t 5757164927948

No jo, ale investice do trolejbusové infrastruktury nejsou jen počáteční investiční ale i provozní. A je to neflexibilní, třeba Brno nebo Plzeň jsou celkem stabilní provozy, ale v Praze se otevírají nové úseky metra a pak se překopává linkové vedení, což u elektrobusů není žádný problém.

Ale kdyby se třeba zadrátoval JV Prahy (Krč, Modřany...), pak by se v budoucnu otevřelo metro D a zbytečné trolejbusové tratě by se zase rušily.

Nebo by se na nich snížila frekvence spojů a přestalo by to být efektivní.

Zajímavé, že Mariánky se snaží trolejbusy zrušit právě kvůli nákladům na jejich infrastrukturu.

0/0
20.3.2016 12:49
Foto

B33r59o29n82i65s76l90a42v 52G95a28b94r69y95š 2232899761

Zrušení trolejbusů v Mariánských Lázních je dost neprozíravé.

Naopak jsem přišel na to, že by se vyplatily v Havířově, Karviné, Frýdku-Místku, Karlových Varech, na Kladně a opět v Děčíně.

Pokud by se postavila trasa D, trolejbusy by se samozřejmě nezrušily. Jistě, linky by nejezdily v takové frekvenci jako teď, ale rozhodně by to nebyl důvod pro jejich rušení. Trolejbusová linka se vyplatí už v intervalu 15 minut, což je běžný víkendový provoz v Praze. Metro D bude sice rychlejší, ale z toho metra určitě nepůjdete pěšky. Velká část lidí přestoupí na pozemní dopravu, aby se dostala blíže cíli. Linkové vedení by se možná změnilo, ale pochybuju, že by jejich frekvence klesla tak brutálně dolů. Pouze by se upravila infrastruktura, což už není takový velký problém. Jen by šlo třeba o změnu druhu linky, z radiální na napaječovou, ale trakce by zůstala stejná.

+2/0
20.3.2016 12:58
Foto

P79a71v45e85l 65F58r83u57m17e92r38t 5157254807438

díky za upřesnění

0/0
20.3.2016 18:39

P70a46v40e93l 64V11e14n39t12u63r54a 7585181292315

V článku se praví o překotném vývoji elektroaut. První elektro auto bylo vyvinuto kolem roku 1900 a od té doby se pokročilo pouze v tom, že baterie mají cca 2x větší kapacitu na objem. A to je vše. A to je ale málo. Nic novějšího a lepšího není ani na vzdáleném obzoru. Dále je tu otázka nabíjení, kdyby se měli všechny auta na benzín, či naftu nahradit elektroauty, stoupla by spotřeba elektřiny asi 10 krát, což by znamenalo vybudovat 10 krát víc elektráren, a 10 krát víc přenosových soustav ( lidově řecěno drátů) a to je nerealizovatelné. Kdyby nic jiného, na světě není tolik mědi na ty dráty. Takže celé to divadlo na elektroauta zůstane "NAVŽDY!" jen hračkou bláznivejch snílků.

+5/−5
20.3.2016 11:51

P64e23t89e96r 94S43m56u19t67n11ý 2445340570833

Letadla také kdysi patřila do světa "hraček bláznivých snílků".

Už dnes se Evropa potýká s nadbytkem elektřiny a bude hůře. Elektroauta jsou budoucnost.

+4/−3
20.3.2016 12:09

J61o37s36e25f 84S34c32h64m29i35d74t 5753427433322

Proč píšete zjevný nesmysly o desetinásobnym zvýšení spotřeby? Denní nájezd milionu aut na vzdálenost 100 km dá průměrnou spotřebu asi +- 600 MW. Výroba v ČR je asi 8 GW (teď nevim, jestli špička nebo průměr). Desetinásobek tohoto by znamenal, že by deset milionu aut v CR ujelo denne 1300km. :D

0/0
20.3.2016 12:35

J20a98k75u37b 84Š38a25f25a27n84d98a 7235377721921

Vy o tom moc nevíte, co?

S kapacitou sítě je problém ve špičkách. Pokud se k nabíjení bude používat doba s malou spotřebou, vylepší to celkovou bilanci výroby EE. Určitě nebude třeba 10x více elektráren. Když se podíváte na spotřebu paliv pro dopravu tak zjistíte, že by stačil jeden blok Temelína na celkovou dopravu (možná o něco více).

Mimochodem přenosová (a ani distribuční) soustava nemá měděné dráty.

+3/−1
20.3.2016 12:42

D30a75n55i55e49l 35R27e43i32c94h98e98l 8929649323

Praha má špičkové MHD a tyhle snahy její pozici jen upevní. Doufám, že to s elektrobusy klapne.

Věčných brblalů v diskuzi je mi líto.

+7/−3
20.3.2016 11:43

P29e11t23r 85V56e11s67e96l71ý 8545465222186

Ještě se chvilku plácej po ramínku a pak se vrať zpátky na zem.

+2/−1
20.3.2016 12:13

V39í84t 20K94o91u36b15a 6976300854928

Tady někdo cítí možnost utratit desítky miliard za novou infrastrukturu a už větří možnost malé domů. Kdy už konečně skončí s vymýšlením nějakých novinek. Tady si nikdo neuvědomuje, že elektřinu vyrábíme z 60% u hnědého uhlí s velmi nízkou účinností. Pokud spočítáte ztráty přenosové soustavy a účinnost výroby, vycházejí klasické spalovací motory výrazně ekologičtěji než nějaké elektroautobusy.

+8/−5
20.3.2016 11:14

J95i91ř65í 52Z42ý85k39a 9319593941650

pokud není poptávka po elektřině (což zrovna není), tak se prostě nové jaderné zdroje nevyplatí stavět. Z řek toho asi více nedostaneme, proti větrným elektrárnám bývají místní a ekologové (zabíjí to ptactvo) a jet jen na FVE je utopie.

To ale neznamená, že se nemá rozvíjet elektrifikace dopravy.

+4/0
20.3.2016 11:49

P96e10t50r 25M90a61r78š82o11u13n 5235188136476

Elektrobus za jizdy dynamicky nabijeny z (dvoj) troleje... Nerikalo se podobnemu reseni trolejbus? (a ani nepotreboval baterky).

Jo ted tu byl... Nejakej Siemens...

+5/−2
20.3.2016 11:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.