Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pražský dopravce chce jen stoprocentní elektrobusy. Dobijí se z trolejí

Praha pokračuje v testování elektrobusů, které by mohly nahradit naftové vozy. Model SOR EBN 11 podle Jana Barchánka z pražského dopravního podniku po půl roce provozu předčil očekávání. Nejde ovšem jen o výběr a nákup vozidel, ale hlavně o vybudování infrastruktury.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J91a29n 56Z25i50e93g86l62e23r 1591966111218

Jako pozitivní fakt vidím zodpovědné jednání vedení Dopravního podniku, které elektrobusy testuje a snaží se najít odpověď na otázku, zda se elektrobusy pro Prahu hodí nebo ne. Ukvapit se v tomto zásadním rozhodnutí by bylo chybou.

0/0
22.3.2016 16:58

O59n96d52r30e46j 55L80i76p22t87a50k 7741950170489

no nevim, pobavil mne ten odstavecek o indukcnim nabijeni a jeho neekonomicnosti. Sice nemam realnou predstavu kolik stoji kilometr trakce pro trolejbusy, ale prijde mi, ze je to srovnatelne, ekologicke, zvladne to kopce, zvladne to topit, proste vsechno. Toto mne prijde jako, ze vymyslime kolo. ano je to pekne, vypada to zajimave, ale je to drahe jako cert. Trolejbus s baterii? proc ne, cimz by trakce nemusela byt vsude.

+1/−1
21.3.2016 8:45

R87o92b49e10r47t 40P70r36a40ž67á51k 4208716145250

Trolejbusy s baterií jezdí i v takovém Bulharsku.

0/0
21.3.2016 9:41

O37n46d63r51e43j 97L24i95p18t52a98k 7321790410159

no dyt! ja prave rikam, ze by se mi to libilo vic...

+1/0
21.3.2016 10:17

M50a54r86e48k 73H29r20u95b63y 6807872691218

Problemy s kopcovitym terenem? Neni mozne, vzdyt podle propagatoru cyklistiky je Praha srovnatelna s Amsterdamem ;-);-D

0/0
21.3.2016 1:42

R62o93b44e18r72t 96P60r14a20ž53á73k 4508736965410

Srovnatelná je v hustotě exkrementů na chodnících.

+2/0
21.3.2016 9:40

R57o47m18a90n 94P34o26l96á33č32e39k 5946279495

Takže je to menší, dražší a ještě to chce minimálně investici za milion v rámci své životnosti...

Navíc jsem zvědavý jak kolegové od tramvají natáhnou kabely, tam kde tramvaje nejsou...

0/−2
20.3.2016 15:19

M10i70c54h37a12l 43C23h17a89l59u81p79a 6108400119233

budou dělat točny tam, co už jsou tramvaje.

0/0
20.3.2016 16:56

R97o98m32a78n 48P25o71l96á74č86e45k 5966219855

Což je ale další omezení pro elektrobusy... Co takové Jižní město? Bohnice, Čimice, Černý most a spousta dalších lokalit...

0/−1
20.3.2016 17:53

P42e12t43r 64P20i81c28h 9227714639270

Prekvapive ona testovaci linka je cislo 213, ktera konci, zase zcela prekvapive, na Jiznim meste. Dobijeni staci jen na dalsi konecne na Zelivskeho.

0/0
21.3.2016 8:48

T49o57m57á19š 24Z34e85m94a20n 3345398714485

A nestačilo by přejít na LPG/CNG?

Kažodopádně u autobusů vidím smysl - přecijen mají zázemí a jezdí podle plánovaného řádu.

0/0
20.3.2016 15:05

P11e83t98r 57N61o25v96á26k 1955147262785

Elektrobusy v šoučasnosti jsou pro Prahu vyhozenou investicí. Baterie nebudou v provozu dosahovat ani poloviny životnosti v důsledku vyšší provozní zátěže než předpokládá výrobce autobusu. V současnosti je výhodnější provozovat busy na CNG.

+3/0
20.3.2016 14:17

P46e44t30r 29V93e84s37e68l60ý 8975665242866

Praze vůbec nejde o nějakou ekologizaci provozu, ale chce se dorvat k dotacím. A protože naprosto ... úřadové v Bruselu vymysleli, že na trolebusy žádné dotace nebudou, jen na elektrobusy, no tak se vetšina evropských měst vrhla na elektrobusy. Ač z hlediska možností přepravy velkokapacitními vozidly je to víc než fantazie, blbne se na kvadrát. Všechny tři německé trolejbusové provozy teď mají problém, protože nemůžou nakupovat tvozidla s podporou, ale na nesmyslné elektrobusy prachy jsou. Výsledkem je slovní a technická ekvilibristika, kdy trolejbus dostane pár baterek a je prohlášen za elektrobus s průběžným nabíjením z trolejbusových trolejí.

+4/−4
20.3.2016 12:23

V60a61c58l11a11v 61M13e40d94e63k 5351822695605

ano, to je smutná pravda. Kdyby podobné dotace byly např. na CNG, bylo by to mnohem ekologičtější.

Provoz na elektriku je z hlediska ekologie chiméra - lidé nevidí stoupat z vozidla kouř, tak mají falešný pocit, že je ekologické.

+5/−2
20.3.2016 12:37

J56a65n 11J53í53c40h39a 8760880658751

Na cng dotace je...

0/0
20.3.2016 18:25

M25i48c12h12a86l 12C26h83a69l10u62p47a 6258940529233

Tak na trolejbus je potřeba natáhnout troleje všude po cestě, tomuhle stačí na konečné. Jak je efektivní vyrábět elektřinu, transportovat desítky kilometrů, převádět do baterek a pak zpátky je jiná otázka.

+2/0
20.3.2016 16:59

J48a51r80o93s46l33a34v 79Š13k58o54d23a 6824578839721

Odjizdejici autobus ze zastavky, jeste k tomu v kopci, a jeste v noci. Jako kdyz vam startuje letadlo za oknem. Skoda,zese elektro-busu nedoziji. Ale nove trolejbusy v usti, to je jako vylet do budoucnosti.

+4/0
20.3.2016 12:21

P92e34t84e22r 10S37m17u61t18n97ý 2105590930273

ano, mohu potvrdit. Křižovatka Benešovská s Korunní a ráno si připadáte jako na Ruzyni.

0/0
20.3.2016 12:32

T84o58m11á27š 89Z34e17m71a39n 3905248314985

A co trpve když autobusu někdodo cesty podstrčí retardér.. skřípění brzd, pak 3x BUCH a nakonec kadle kadle kadle chrooooocht a oblak dýmu.

+6/0
20.3.2016 15:01

P37e57t13e11r 22S26m88u54t89n19ý 2395230210443

Elektroauta bude v budoucnosti fungovat jako záložní systém baterií, ve kterých je možno skladovat nadbytečnou energii, kterou je možno v době špiček a kdy auto stojí například v garáži opět odčerpávat.

Zavrhovat elektroauta je stejně naivní a hloupé, jako bylo ničení parních strojů.

+2/−2
20.3.2016 12:13

P29e84t47r 33V73e85s84e72l95ý 8215655662586

Měl byste si dát hodně studený obklad. Jak myslíte, že vám při tomhle nesmyslném režimu baterie v autě vydrží? Smiřte se s tím, že vývoj v bateriiích se moc nehýbe a něco, co by z kilogramu hmotnosti poskytlo stejně energie jako benzín asi ještě dlouho nebude.

Mimochodem, viděl jste, co dokáže malá lithiová baterie, když vybuchne? Stačí drobounká prasklina v obalu a trošku vody...

+3/−2
20.3.2016 12:18

P64e30t93e92r 97S77m37u78t13n15ý 2965870430143

vy jste typický příklad toho, co tvrdí, že to co nezná, neexistuje.

Vývoj v bateriích udělal za posledních 5 let podobný vývojový skok, jako za předchozích 40 let. A že vy je ve vaší škodovce ještě nemáte, neznamená, že neexistují.

0/−3
20.3.2016 12:28

P71e94t48r 71V13e78s89e87l85ý 8915675492456

Umíte jen urážet a nedostatek argumentů nahrazujete silnými slovy. Nesmíte číst jen články v novinách, ale zkuste se v oboru trochu pohybovat. A budete překvapen, je rozdíl mezi laboratorním pokusem a seriovou výrobou..

+3/0
20.3.2016 12:46

P24e63t60e90r 44S54m66u34t33n94ý 2255400440833

urážet?!? A kdo začal se studenými obklady?

0/0
20.3.2016 14:45

P64e25t78r 50V45e40s80e22l77ý 8575495612876

Na rozdíl od vás se v oboru pohybuji a mám od velkých výrobců reálné informace, ne ty cancy pro novináře.

+2/0
20.3.2016 13:01
Foto

B68r75o44n12i35s57l42a23v 24G52a24b61r42y75š 2792489981

Tak to jsme téměř kolegové. :-)

0/0
20.3.2016 13:45

P32e40t68e93r 34S72m16u50t31n19ý 2645110850133

zatím jste ale v diskuzi ty své informace a vědomosti moc nepotvrdil! Kromě všeobecných žblebtů nic, nic, nic.

0/0
20.3.2016 14:46

J50a82k65u97b 57Š88a92f89a82n11d70a 7495727641871

Víte, co udělá několik kilogramů plynu smíchaných se vzduchem? Pak stačí jiskřička. Stejně tak smíchané benzínové výpary... Přesto ta auta nějak nevybuchují.

A co mobily? Kolika jim shořela baterka? Vzhledem k ohromnému množství co jich na Zemi je...

0/−2
20.3.2016 12:34

P12e63t11r 73V78e34s19e91l92ý 8435135372616

Nic neudělá. Ono zapálit zemní plyn není zas taková sranda, jak si představujete. To není jak ve filmu. Tepelnou jiskrou nemáte vůbec šanci (on má zemní plyn teplotu vzplanutí je přes 500°C. A v poměrně úzkém rozhraní koncentrace, cca 12%, od 4,4% do 17% (údaje nejsou přesné, liší se podle literatury). Jediné, čím to jde jakž takž zapálit, je elektrická jiskra.

No s těmi mobily jste se moc netrefil.

+2/0
20.3.2016 12:54

P13e48t77r 21N38o48v72á78k 1755777312585

K zápalu plynu stačí i vývoj statické elektřiny nebo jiskření v důsledku tření. Problémem je i zápalová koncentrace, protože skutečně stačí malé množství plynu ve vzduchu, což je velmi rizikový faktor při úniku plynu a podléhajících jiskrách (ve vytvořeném oblaku unikajícího plynu je různá koncentrace na okraji a uvnitř oblaku). Nicméně riziko u moderních vozidel na CNG není výrazně vyšší než u benzínových motorů.

+1/0
20.3.2016 14:09
Foto

B16r41o57n67i33s83l98a51v 61G28a54b62r36y16š 2772419891

Poslyšte, co máte proti trolejbusům?

0/0
20.3.2016 12:59

P71e63t53r 60V40e85s43e33l58ý 8215335902196

Nejsou in

0/0
20.3.2016 13:12
Foto

B35r85o79n25i72s91l61a34v 69G59a13b85r98y84š 2922249841

Tyhle pochybné experimenty by už měly skončit. Jak jsem se dočetl, potřebuje to 20 minut dobíjení na ujetí 20 kilometrů. Proč by mělo vozidlo na konečné zastávce trávit takovou spoustu času? Proč by mělo vozidlo mít stejně velkou bezpečnostní pauzu jako řidič, který ji potřebuje? Když jsem zpracovával oběhy vozidel na trolejbusových linkách v Mariánských Lázních, vyšlo mi, že 7 trolejbusů, které tam jsou pravidelně nasazovány, by muselo nahradit 11 elektrobusů!

Nemám pocit, že by se situace okolo elektrobusů nějak zlepšila. Baterie jsou těžké, rozměrné, dlouho se nabíjejí a o jejich životnosti se ani nedá mluvit.

Jestliže chtějí působnost elektrobusů rozšířit, mám trochu obavy o některé trasy, které jsou náročné i pro běžné autobusy, např. ulice Prosecká. Bude už výhodnější vybudovat celou trolejbusovou síť, samozřejmě postupně, věřím tomu, že EU taky něco přispěje. Jistě, počáteční investice budou velké, ale je ověřeno, že při větším počtu provozovaných vozů a linek se tyto investice vyplatí a brzy se i vrátí. To by se jinak nevyplatily Brnu ani Plzni. A dnešní technologie jsou na takové úrovni, že trolejbus i rekuperuje, takže se ještě víc ušetří.

Pokud má autobus na lince více než 200 spojů, vyplatí se na té lince trolejbus. A takovou frekvenci má v Praze aktuálně 49 linek. Jsou to ty nejdůležitější trasy, takže by byla zadrátovaná zhruba polovina současné sítě.

+7/−2
20.3.2016 12:12

P32e70t41e88r 13S23m76u97t74n55ý 2235430730723

Dočetl jste se špantě. Elektrobus potřebuje ca. 100 minut nabíjení na ujetí trasy 260 - 340 km. Tak to alespoň stojí ve článku. Ale možná jste četl něco jiného

+1/−2
20.3.2016 12:16
Foto

B75r59o52n91i68s82l21a43v 84G78a64b12r14y49š 2732419111

Vzal jsem to odtud:

http://www.cegelec.cz/akt19.html

Vozidla vyhodnocuje průběžný stav nabíjení baterií a může proud omezovat, když jsou baterie téměř nabité. V průběhu července se při zkušebním provozu na linkách DP nabíjelo okolo 25 kWh za 20 minut při pauze vozidla na konečné Želivského, což postačuje na zhruba stejný počet kilometrů jízdy.

+1/0
20.3.2016 12:25

P50e19t73r 87V62e58s30e32l72ý 8125265972466

Vy jste to špatně pochopil. Tuhle trasu ujede pouze za optimálních podmínek a za předpokladu formátovacího nabíjení cca 8-12 hodin. Navíc je to dojezd do úplného vybití, což si také nemůžete dovolit, protože vybíjení lithiových baterií pod 25% celkové kapacity zkracuje životnost a snižuje kapacitu baterií.

+3/0
20.3.2016 12:26

J47a89k94u85b 37Š35a55f91a34n40d72a 7885847611331

Autobus má výkon motoru 120kW (a to samozřejmě nejede celou trasu na plný plyn, navíc rekuperuje) a akumulátor má kapacitu 175kWh. Tedy i s rezervou mu to stačí na hodinu na plný plyn nebo několik (3? 4?) hodin normální jízdy (rozjezd, brzda, zastávky, semafory, zácpa...). Pokud tedy ještě něco dobije během přestávek, stačí to pravděpodobně na celou šichtu. Během noci se to nabije naplno.

0/0
20.3.2016 12:38

P11e19t36r 33V42e54s72e34l10ý 8835225102326

Věřte tomu, že nestačí. Dojezd v reálu je vžycky menší, tabulkový byl 240, v reálu to urazilo 160 a to jezdil na poměrně nevytížené lince. Maximální osazenost byla do 20 lidí. Ono nejakých 60 cestujících vám přidá dalších až 5 tun váhy.

+1/−1
20.3.2016 13:00
Foto

P69a95v80e93l 44F48r41u74m16e27r22t 5487844197268

No jo, ale investice do trolejbusové infrastruktury nejsou jen počáteční investiční ale i provozní. A je to neflexibilní, třeba Brno nebo Plzeň jsou celkem stabilní provozy, ale v Praze se otevírají nové úseky metra a pak se překopává linkové vedení, což u elektrobusů není žádný problém.

Ale kdyby se třeba zadrátoval JV Prahy (Krč, Modřany...), pak by se v budoucnu otevřelo metro D a zbytečné trolejbusové tratě by se zase rušily.

Nebo by se na nich snížila frekvence spojů a přestalo by to být efektivní.

Zajímavé, že Mariánky se snaží trolejbusy zrušit právě kvůli nákladům na jejich infrastrukturu.

0/0
20.3.2016 12:49
Foto

B77r11o98n77i95s95l30a62v 74G92a64b91r74y65š 2942129241

Zrušení trolejbusů v Mariánských Lázních je dost neprozíravé.

Naopak jsem přišel na to, že by se vyplatily v Havířově, Karviné, Frýdku-Místku, Karlových Varech, na Kladně a opět v Děčíně.

Pokud by se postavila trasa D, trolejbusy by se samozřejmě nezrušily. Jistě, linky by nejezdily v takové frekvenci jako teď, ale rozhodně by to nebyl důvod pro jejich rušení. Trolejbusová linka se vyplatí už v intervalu 15 minut, což je běžný víkendový provoz v Praze. Metro D bude sice rychlejší, ale z toho metra určitě nepůjdete pěšky. Velká část lidí přestoupí na pozemní dopravu, aby se dostala blíže cíli. Linkové vedení by se možná změnilo, ale pochybuju, že by jejich frekvence klesla tak brutálně dolů. Pouze by se upravila infrastruktura, což už není takový velký problém. Jen by šlo třeba o změnu druhu linky, z radiální na napaječovou, ale trakce by zůstala stejná.

+2/0
20.3.2016 12:58
Foto

P34a33v31e37l 59F78r53u46m30e58r93t 5907244847578

díky za upřesnění

0/0
20.3.2016 18:39

P44a55v55e98l 83V44e14n35t48u42r15a 7105791562655

V článku se praví o překotném vývoji elektroaut. První elektro auto bylo vyvinuto kolem roku 1900 a od té doby se pokročilo pouze v tom, že baterie mají cca 2x větší kapacitu na objem. A to je vše. A to je ale málo. Nic novějšího a lepšího není ani na vzdáleném obzoru. Dále je tu otázka nabíjení, kdyby se měli všechny auta na benzín, či naftu nahradit elektroauty, stoupla by spotřeba elektřiny asi 10 krát, což by znamenalo vybudovat 10 krát víc elektráren, a 10 krát víc přenosových soustav ( lidově řecěno drátů) a to je nerealizovatelné. Kdyby nic jiného, na světě není tolik mědi na ty dráty. Takže celé to divadlo na elektroauta zůstane "NAVŽDY!" jen hračkou bláznivejch snílků.

+5/−5
20.3.2016 11:51

P18e21t25e96r 23S61m86u87t27n31ý 2555410750473

Letadla také kdysi patřila do světa "hraček bláznivých snílků".

Už dnes se Evropa potýká s nadbytkem elektřiny a bude hůře. Elektroauta jsou budoucnost.

+4/−3
20.3.2016 12:09

J36o71s60e18f 17S56c28h19m95i27d78t 5303967813942

Proč píšete zjevný nesmysly o desetinásobnym zvýšení spotřeby? Denní nájezd milionu aut na vzdálenost 100 km dá průměrnou spotřebu asi +- 600 MW. Výroba v ČR je asi 8 GW (teď nevim, jestli špička nebo průměr). Desetinásobek tohoto by znamenal, že by deset milionu aut v CR ujelo denne 1300km. :D

0/0
20.3.2016 12:35

J54a77k72u88b 63Š49a81f75a26n70d94a 7575677371761

Vy o tom moc nevíte, co?

S kapacitou sítě je problém ve špičkách. Pokud se k nabíjení bude používat doba s malou spotřebou, vylepší to celkovou bilanci výroby EE. Určitě nebude třeba 10x více elektráren. Když se podíváte na spotřebu paliv pro dopravu tak zjistíte, že by stačil jeden blok Temelína na celkovou dopravu (možná o něco více).

Mimochodem přenosová (a ani distribuční) soustava nemá měděné dráty.

+3/−1
20.3.2016 12:42

D38a13n37i86e22l 69R53e90i72c98h46e97l 8259979283

Praha má špičkové MHD a tyhle snahy její pozici jen upevní. Doufám, že to s elektrobusy klapne.

Věčných brblalů v diskuzi je mi líto.

+7/−3
20.3.2016 11:43

P91e63t15r 92V72e53s81e51l21ý 8965535952446

Ještě se chvilku plácej po ramínku a pak se vrať zpátky na zem.

+2/−1
20.3.2016 12:13

V46í21t 98K60o80u29b87a 6746920194698

Tady někdo cítí možnost utratit desítky miliard za novou infrastrukturu a už větří možnost malé domů. Kdy už konečně skončí s vymýšlením nějakých novinek. Tady si nikdo neuvědomuje, že elektřinu vyrábíme z 60% u hnědého uhlí s velmi nízkou účinností. Pokud spočítáte ztráty přenosové soustavy a účinnost výroby, vycházejí klasické spalovací motory výrazně ekologičtěji než nějaké elektroautobusy.

+8/−5
20.3.2016 11:14

J34i10ř85í 10Z89ý27k51a 9669763971780

pokud není poptávka po elektřině (což zrovna není), tak se prostě nové jaderné zdroje nevyplatí stavět. Z řek toho asi více nedostaneme, proti větrným elektrárnám bývají místní a ekologové (zabíjí to ptactvo) a jet jen na FVE je utopie.

To ale neznamená, že se nemá rozvíjet elektrifikace dopravy.

+4/0
20.3.2016 11:49

P41e51t73r 64M32a56r61š26o89u67n 5735198536606

Elektrobus za jizdy dynamicky nabijeny z (dvoj) troleje... Nerikalo se podobnemu reseni trolejbus? (a ani nepotreboval baterky).

Jo ted tu byl... Nejakej Siemens...

+5/−2
20.3.2016 11:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.