Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pražský dopravce chce jen stoprocentní elektrobusy. Dobijí se z trolejí

Praha pokračuje v testování elektrobusů, které by mohly nahradit naftové vozy. Model SOR EBN 11 podle Jana Barchánka z pražského dopravního podniku po půl roce provozu předčil očekávání. Nejde ovšem jen o výběr a nákup vozidel, ale hlavně o vybudování infrastruktury.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J67a18n 63Z91i50e68g16l26e69r 1851486161168

Jako pozitivní fakt vidím zodpovědné jednání vedení Dopravního podniku, které elektrobusy testuje a snaží se najít odpověď na otázku, zda se elektrobusy pro Prahu hodí nebo ne. Ukvapit se v tomto zásadním rozhodnutí by bylo chybou.

0/0
22.3.2016 16:58

O51n69d16r63e19j 40L93i18p11t41a98k 7331270770779

no nevim, pobavil mne ten odstavecek o indukcnim nabijeni a jeho neekonomicnosti. Sice nemam realnou predstavu kolik stoji kilometr trakce pro trolejbusy, ale prijde mi, ze je to srovnatelne, ekologicke, zvladne to kopce, zvladne to topit, proste vsechno. Toto mne prijde jako, ze vymyslime kolo. ano je to pekne, vypada to zajimave, ale je to drahe jako cert. Trolejbus s baterii? proc ne, cimz by trakce nemusela byt vsude.

+1/−1
21.3.2016 8:45

R79o77b89e86r49t 40P21r16a25ž97á98k 4378676825940

Trolejbusy s baterií jezdí i v takovém Bulharsku.

0/0
21.3.2016 9:41

O86n41d45r87e95j 93L79i15p63t14a37k 7561650760639

no dyt! ja prave rikam, ze by se mi to libilo vic...

+1/0
21.3.2016 10:17

M67a32r90e37k 46H91r95u61b65y 6747392621908

Problemy s kopcovitym terenem? Neni mozne, vzdyt podle propagatoru cyklistiky je Praha srovnatelna s Amsterdamem ;-);-D

0/0
21.3.2016 1:42

R64o19b12e35r35t 16P54r67a86ž38á80k 4838986715360

Srovnatelná je v hustotě exkrementů na chodnících.

+2/0
21.3.2016 9:40

R61o39m75a46n 39P46o13l89á79č78e22k 5656419885

Takže je to menší, dražší a ještě to chce minimálně investici za milion v rámci své životnosti...

Navíc jsem zvědavý jak kolegové od tramvají natáhnou kabely, tam kde tramvaje nejsou...

0/−2
20.3.2016 15:19

M49i53c11h11a31l 59C31h95a80l92u20p53a 6468290689773

budou dělat točny tam, co už jsou tramvaje.

0/0
20.3.2016 16:56

R53o91m84a32n 38P34o42l65á94č87e13k 5636869175

Což je ale další omezení pro elektrobusy... Co takové Jižní město? Bohnice, Čimice, Černý most a spousta dalších lokalit...

0/−1
20.3.2016 17:53

P25e24t51r 20P31i82c81h 9207604939170

Prekvapive ona testovaci linka je cislo 213, ktera konci, zase zcela prekvapive, na Jiznim meste. Dobijeni staci jen na dalsi konecne na Zelivskeho.

0/0
21.3.2016 8:48

T64o58m82á35š 85Z98e82m31a11n 3355308804185

A nestačilo by přejít na LPG/CNG?

Kažodopádně u autobusů vidím smysl - přecijen mají zázemí a jezdí podle plánovaného řádu.

0/0
20.3.2016 15:05

P44e15t42r 56N67o18v72á76k 1945117352965

Elektrobusy v šoučasnosti jsou pro Prahu vyhozenou investicí. Baterie nebudou v provozu dosahovat ani poloviny životnosti v důsledku vyšší provozní zátěže než předpokládá výrobce autobusu. V současnosti je výhodnější provozovat busy na CNG.

+3/0
20.3.2016 14:17

P85e95t43r 40V90e25s73e74l59ý 8405195882296

Praze vůbec nejde o nějakou ekologizaci provozu, ale chce se dorvat k dotacím. A protože naprosto ... úřadové v Bruselu vymysleli, že na trolebusy žádné dotace nebudou, jen na elektrobusy, no tak se vetšina evropských měst vrhla na elektrobusy. Ač z hlediska možností přepravy velkokapacitními vozidly je to víc než fantazie, blbne se na kvadrát. Všechny tři německé trolejbusové provozy teď mají problém, protože nemůžou nakupovat tvozidla s podporou, ale na nesmyslné elektrobusy prachy jsou. Výsledkem je slovní a technická ekvilibristika, kdy trolejbus dostane pár baterek a je prohlášen za elektrobus s průběžným nabíjením z trolejbusových trolejí.

+4/−4
20.3.2016 12:23

V42a84c81l93a43v 43M60e16d71e46k 5141272465495

ano, to je smutná pravda. Kdyby podobné dotace byly např. na CNG, bylo by to mnohem ekologičtější.

Provoz na elektriku je z hlediska ekologie chiméra - lidé nevidí stoupat z vozidla kouř, tak mají falešný pocit, že je ekologické.

+5/−2
20.3.2016 12:37

J39a83n 72J84í45c15h90a 8890890928851

Na cng dotace je...

0/0
20.3.2016 18:25

M53i36c35h33a89l 81C61h67a74l89u23p58a 6398220539743

Tak na trolejbus je potřeba natáhnout troleje všude po cestě, tomuhle stačí na konečné. Jak je efektivní vyrábět elektřinu, transportovat desítky kilometrů, převádět do baterek a pak zpátky je jiná otázka.

+2/0
20.3.2016 16:59

J27a88r53o10s35l25a43v 96Š78k90o14d52a 6494748669211

Odjizdejici autobus ze zastavky, jeste k tomu v kopci, a jeste v noci. Jako kdyz vam startuje letadlo za oknem. Skoda,zese elektro-busu nedoziji. Ale nove trolejbusy v usti, to je jako vylet do budoucnosti.

+4/0
20.3.2016 12:21

P20e23t32e94r 32S77m25u97t93n31ý 2555600770453

ano, mohu potvrdit. Křižovatka Benešovská s Korunní a ráno si připadáte jako na Ruzyni.

0/0
20.3.2016 12:32

T27o67m59á16š 14Z69e37m92a38n 3535988774185

A co trpve když autobusu někdodo cesty podstrčí retardér.. skřípění brzd, pak 3x BUCH a nakonec kadle kadle kadle chrooooocht a oblak dýmu.

+6/0
20.3.2016 15:01

P28e98t33e12r 26S31m48u43t61n93ý 2935300310193

Elektroauta bude v budoucnosti fungovat jako záložní systém baterií, ve kterých je možno skladovat nadbytečnou energii, kterou je možno v době špiček a kdy auto stojí například v garáži opět odčerpávat.

Zavrhovat elektroauta je stejně naivní a hloupé, jako bylo ničení parních strojů.

+2/−2
20.3.2016 12:13

P26e48t74r 33V39e36s17e31l16ý 8165155382476

Měl byste si dát hodně studený obklad. Jak myslíte, že vám při tomhle nesmyslném režimu baterie v autě vydrží? Smiřte se s tím, že vývoj v bateriiích se moc nehýbe a něco, co by z kilogramu hmotnosti poskytlo stejně energie jako benzín asi ještě dlouho nebude.

Mimochodem, viděl jste, co dokáže malá lithiová baterie, když vybuchne? Stačí drobounká prasklina v obalu a trošku vody...

+3/−2
20.3.2016 12:18

P45e26t84e77r 94S54m68u96t98n70ý 2295390390393

vy jste typický příklad toho, co tvrdí, že to co nezná, neexistuje.

Vývoj v bateriích udělal za posledních 5 let podobný vývojový skok, jako za předchozích 40 let. A že vy je ve vaší škodovce ještě nemáte, neznamená, že neexistují.

0/−3
20.3.2016 12:28

P12e65t73r 64V84e81s60e21l53ý 8625305692516

Umíte jen urážet a nedostatek argumentů nahrazujete silnými slovy. Nesmíte číst jen články v novinách, ale zkuste se v oboru trochu pohybovat. A budete překvapen, je rozdíl mezi laboratorním pokusem a seriovou výrobou..

+3/0
20.3.2016 12:46

P11e95t91e27r 95S87m83u12t26n75ý 2255980750623

urážet?!? A kdo začal se studenými obklady?

0/0
20.3.2016 14:45

P21e27t77r 55V93e98s96e14l65ý 8425505292556

Na rozdíl od vás se v oboru pohybuji a mám od velkých výrobců reálné informace, ne ty cancy pro novináře.

+2/0
20.3.2016 13:01

B86r34o72n31i57s34l13a66v 11G16a52b32r50y55š 6365854880

Tak to jsme téměř kolegové. :-)

0/0
20.3.2016 13:45

P57e65t19e28r 48S92m75u17t35n69ý 2545960400593

zatím jste ale v diskuzi ty své informace a vědomosti moc nepotvrdil! Kromě všeobecných žblebtů nic, nic, nic.

0/0
20.3.2016 14:46

J75a76k41u95b 77Š53a53f67a73n71d95a 7195217341321

Víte, co udělá několik kilogramů plynu smíchaných se vzduchem? Pak stačí jiskřička. Stejně tak smíchané benzínové výpary... Přesto ta auta nějak nevybuchují.

A co mobily? Kolika jim shořela baterka? Vzhledem k ohromnému množství co jich na Zemi je...

0/−2
20.3.2016 12:34

P52e53t69r 28V75e84s84e19l37ý 8475405962246

Nic neudělá. Ono zapálit zemní plyn není zas taková sranda, jak si představujete. To není jak ve filmu. Tepelnou jiskrou nemáte vůbec šanci (on má zemní plyn teplotu vzplanutí je přes 500°C. A v poměrně úzkém rozhraní koncentrace, cca 12%, od 4,4% do 17% (údaje nejsou přesné, liší se podle literatury). Jediné, čím to jde jakž takž zapálit, je elektrická jiskra.

No s těmi mobily jste se moc netrefil.

+2/0
20.3.2016 12:54

P31e64t58r 69N70o55v75á54k 1195587572415

K zápalu plynu stačí i vývoj statické elektřiny nebo jiskření v důsledku tření. Problémem je i zápalová koncentrace, protože skutečně stačí malé množství plynu ve vzduchu, což je velmi rizikový faktor při úniku plynu a podléhajících jiskrách (ve vytvořeném oblaku unikajícího plynu je různá koncentrace na okraji a uvnitř oblaku). Nicméně riziko u moderních vozidel na CNG není výrazně vyšší než u benzínových motorů.

+1/0
20.3.2016 14:09

B44r88o90n47i32s38l81a50v 83G82a26b83r78y63š 6745904670

Poslyšte, co máte proti trolejbusům?

0/0
20.3.2016 12:59

P14e58t47r 56V39e45s19e23l35ý 8485645582776

Nejsou in

0/0
20.3.2016 13:12

B43r93o21n85i40s94l92a71v 14G18a57b55r40y48š 6485734890

Tyhle pochybné experimenty by už měly skončit. Jak jsem se dočetl, potřebuje to 20 minut dobíjení na ujetí 20 kilometrů. Proč by mělo vozidlo na konečné zastávce trávit takovou spoustu času? Proč by mělo vozidlo mít stejně velkou bezpečnostní pauzu jako řidič, který ji potřebuje? Když jsem zpracovával oběhy vozidel na trolejbusových linkách v Mariánských Lázních, vyšlo mi, že 7 trolejbusů, které tam jsou pravidelně nasazovány, by muselo nahradit 11 elektrobusů!

Nemám pocit, že by se situace okolo elektrobusů nějak zlepšila. Baterie jsou těžké, rozměrné, dlouho se nabíjejí a o jejich životnosti se ani nedá mluvit.

Jestliže chtějí působnost elektrobusů rozšířit, mám trochu obavy o některé trasy, které jsou náročné i pro běžné autobusy, např. ulice Prosecká. Bude už výhodnější vybudovat celou trolejbusovou síť, samozřejmě postupně, věřím tomu, že EU taky něco přispěje. Jistě, počáteční investice budou velké, ale je ověřeno, že při větším počtu provozovaných vozů a linek se tyto investice vyplatí a brzy se i vrátí. To by se jinak nevyplatily Brnu ani Plzni. A dnešní technologie jsou na takové úrovni, že trolejbus i rekuperuje, takže se ještě víc ušetří.

Pokud má autobus na lince více než 200 spojů, vyplatí se na té lince trolejbus. A takovou frekvenci má v Praze aktuálně 49 linek. Jsou to ty nejdůležitější trasy, takže by byla zadrátovaná zhruba polovina současné sítě.

+7/−2
20.3.2016 12:12

P16e80t83e86r 14S10m20u84t15n53ý 2815330950893

Dočetl jste se špantě. Elektrobus potřebuje ca. 100 minut nabíjení na ujetí trasy 260 - 340 km. Tak to alespoň stojí ve článku. Ale možná jste četl něco jiného

+1/−2
20.3.2016 12:16

B27r90o16n49i31s71l92a33v 78G97a95b98r50y88š 6105984960

Vzal jsem to odtud:

http://www.cegelec.cz/akt19.html

Vozidla vyhodnocuje průběžný stav nabíjení baterií a může proud omezovat, když jsou baterie téměř nabité. V průběhu července se při zkušebním provozu na linkách DP nabíjelo okolo 25 kWh za 20 minut při pauze vozidla na konečné Želivského, což postačuje na zhruba stejný počet kilometrů jízdy.

+1/0
20.3.2016 12:25

P70e48t44r 41V82e73s90e38l93ý 8115105342516

Vy jste to špatně pochopil. Tuhle trasu ujede pouze za optimálních podmínek a za předpokladu formátovacího nabíjení cca 8-12 hodin. Navíc je to dojezd do úplného vybití, což si také nemůžete dovolit, protože vybíjení lithiových baterií pod 25% celkové kapacity zkracuje životnost a snižuje kapacitu baterií.

+3/0
20.3.2016 12:26

J20a47k17u27b 40Š64a34f97a26n12d96a 7825117851891

Autobus má výkon motoru 120kW (a to samozřejmě nejede celou trasu na plný plyn, navíc rekuperuje) a akumulátor má kapacitu 175kWh. Tedy i s rezervou mu to stačí na hodinu na plný plyn nebo několik (3? 4?) hodin normální jízdy (rozjezd, brzda, zastávky, semafory, zácpa...). Pokud tedy ještě něco dobije během přestávek, stačí to pravděpodobně na celou šichtu. Během noci se to nabije naplno.

0/0
20.3.2016 12:38

P14e58t31r 84V16e55s21e84l60ý 8585435272246

Věřte tomu, že nestačí. Dojezd v reálu je vžycky menší, tabulkový byl 240, v reálu to urazilo 160 a to jezdil na poměrně nevytížené lince. Maximální osazenost byla do 20 lidí. Ono nejakých 60 cestujících vám přidá dalších až 5 tun váhy.

+1/−1
20.3.2016 13:00
Foto

P20a36v70e91l 97F37r86u58m91e32r57t 5457744977538

No jo, ale investice do trolejbusové infrastruktury nejsou jen počáteční investiční ale i provozní. A je to neflexibilní, třeba Brno nebo Plzeň jsou celkem stabilní provozy, ale v Praze se otevírají nové úseky metra a pak se překopává linkové vedení, což u elektrobusů není žádný problém.

Ale kdyby se třeba zadrátoval JV Prahy (Krč, Modřany...), pak by se v budoucnu otevřelo metro D a zbytečné trolejbusové tratě by se zase rušily.

Nebo by se na nich snížila frekvence spojů a přestalo by to být efektivní.

Zajímavé, že Mariánky se snaží trolejbusy zrušit právě kvůli nákladům na jejich infrastrukturu.

0/0
20.3.2016 12:49

B39r92o66n47i37s26l62a38v 23G47a63b62r74y75š 6975584150

Zrušení trolejbusů v Mariánských Lázních je dost neprozíravé.

Naopak jsem přišel na to, že by se vyplatily v Havířově, Karviné, Frýdku-Místku, Karlových Varech, na Kladně a opět v Děčíně.

Pokud by se postavila trasa D, trolejbusy by se samozřejmě nezrušily. Jistě, linky by nejezdily v takové frekvenci jako teď, ale rozhodně by to nebyl důvod pro jejich rušení. Trolejbusová linka se vyplatí už v intervalu 15 minut, což je běžný víkendový provoz v Praze. Metro D bude sice rychlejší, ale z toho metra určitě nepůjdete pěšky. Velká část lidí přestoupí na pozemní dopravu, aby se dostala blíže cíli. Linkové vedení by se možná změnilo, ale pochybuju, že by jejich frekvence klesla tak brutálně dolů. Pouze by se upravila infrastruktura, což už není takový velký problém. Jen by šlo třeba o změnu druhu linky, z radiální na napaječovou, ale trakce by zůstala stejná.

+2/0
20.3.2016 12:58
Foto

P38a47v78e77l 70F74r69u34m40e45r93t 5737804907268

díky za upřesnění

0/0
20.3.2016 18:39

P14a50v65e31l 34V32e79n48t11u74r52a 7385251682685

V článku se praví o překotném vývoji elektroaut. První elektro auto bylo vyvinuto kolem roku 1900 a od té doby se pokročilo pouze v tom, že baterie mají cca 2x větší kapacitu na objem. A to je vše. A to je ale málo. Nic novějšího a lepšího není ani na vzdáleném obzoru. Dále je tu otázka nabíjení, kdyby se měli všechny auta na benzín, či naftu nahradit elektroauty, stoupla by spotřeba elektřiny asi 10 krát, což by znamenalo vybudovat 10 krát víc elektráren, a 10 krát víc přenosových soustav ( lidově řecěno drátů) a to je nerealizovatelné. Kdyby nic jiného, na světě není tolik mědi na ty dráty. Takže celé to divadlo na elektroauta zůstane "NAVŽDY!" jen hračkou bláznivejch snílků.

+5/−5
20.3.2016 11:51

P69e92t76e14r 72S89m97u82t67n27ý 2965230960793

Letadla také kdysi patřila do světa "hraček bláznivých snílků".

Už dnes se Evropa potýká s nadbytkem elektřiny a bude hůře. Elektroauta jsou budoucnost.

+4/−3
20.3.2016 12:09

J56o46s57e34f 20S76c34h82m57i98d77t 5133277463532

Proč píšete zjevný nesmysly o desetinásobnym zvýšení spotřeby? Denní nájezd milionu aut na vzdálenost 100 km dá průměrnou spotřebu asi +- 600 MW. Výroba v ČR je asi 8 GW (teď nevim, jestli špička nebo průměr). Desetinásobek tohoto by znamenal, že by deset milionu aut v CR ujelo denne 1300km. :D

0/0
20.3.2016 12:35

J11a96k76u27b 35Š15a67f97a14n36d19a 7825687421201

Vy o tom moc nevíte, co?

S kapacitou sítě je problém ve špičkách. Pokud se k nabíjení bude používat doba s malou spotřebou, vylepší to celkovou bilanci výroby EE. Určitě nebude třeba 10x více elektráren. Když se podíváte na spotřebu paliv pro dopravu tak zjistíte, že by stačil jeden blok Temelína na celkovou dopravu (možná o něco více).

Mimochodem přenosová (a ani distribuční) soustava nemá měděné dráty.

+3/−1
20.3.2016 12:42

D21a81n78i20e43l 59R25e52i31c24h90e30l 8799499793

Praha má špičkové MHD a tyhle snahy její pozici jen upevní. Doufám, že to s elektrobusy klapne.

Věčných brblalů v diskuzi je mi líto.

+7/−3
20.3.2016 11:43

P52e57t35r 13V66e66s64e38l20ý 8525665212726

Ještě se chvilku plácej po ramínku a pak se vrať zpátky na zem.

+2/−1
20.3.2016 12:13

V33í83t 60K56o64u75b53a 6566520674678

Tady někdo cítí možnost utratit desítky miliard za novou infrastrukturu a už větří možnost malé domů. Kdy už konečně skončí s vymýšlením nějakých novinek. Tady si nikdo neuvědomuje, že elektřinu vyrábíme z 60% u hnědého uhlí s velmi nízkou účinností. Pokud spočítáte ztráty přenosové soustavy a účinnost výroby, vycházejí klasické spalovací motory výrazně ekologičtěji než nějaké elektroautobusy.

+8/−5
20.3.2016 11:14

J76i47ř52í 55Z57ý49k60a 9849863431250

pokud není poptávka po elektřině (což zrovna není), tak se prostě nové jaderné zdroje nevyplatí stavět. Z řek toho asi více nedostaneme, proti větrným elektrárnám bývají místní a ekologové (zabíjí to ptactvo) a jet jen na FVE je utopie.

To ale neznamená, že se nemá rozvíjet elektrifikace dopravy.

+4/0
20.3.2016 11:49

P77e13t97r 85M81a22r19š36o75u67n 5785638486236

Elektrobus za jizdy dynamicky nabijeny z (dvoj) troleje... Nerikalo se podobnemu reseni trolejbus? (a ani nepotreboval baterky).

Jo ted tu byl... Nejakej Siemens...

+5/−2
20.3.2016 11:09





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.