Diskuze

Pražský dopravce chce jen stoprocentní elektrobusy. Dobijí se z trolejí

Praha pokračuje v testování elektrobusů, které by mohly nahradit naftové vozy. Model SOR EBN 11 podle Jana Barchánka z pražského dopravního podniku po půl roce provozu předčil očekávání. Nejde ovšem jen o výběr a nákup vozidel, ale hlavně o vybudování infrastruktury.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JZ

Jako pozitivní fakt vidím zodpovědné jednání vedení Dopravního podniku, které elektrobusy testuje a snaží se najít odpověď na otázku, zda se elektrobusy pro Prahu hodí nebo ne. Ukvapit se v tomto zásadním rozhodnutí by bylo chybou.

0 0
možnosti
OL

no nevim, pobavil mne ten odstavecek o indukcnim nabijeni a jeho neekonomicnosti. Sice nemam realnou predstavu kolik stoji kilometr trakce pro trolejbusy, ale prijde mi, ze je to srovnatelne, ekologicke, zvladne to kopce, zvladne to topit, proste vsechno. Toto mne prijde jako, ze vymyslime kolo. ano je to pekne, vypada to zajimave, ale je to drahe jako cert. Trolejbus s baterii? proc ne, cimz by trakce nemusela byt vsude.

1 1
možnosti
Foto

Trolejbusy s baterií jezdí i v takovém Bulharsku.

0 0
možnosti
MH

Problemy s kopcovitym terenem? Neni mozne, vzdyt podle propagatoru cyklistiky je Praha srovnatelna s Amsterdamem ;-);-D

0 0
možnosti
Foto

Srovnatelná je v hustotě exkrementů na chodnících.

2 0
možnosti
RP

Takže je to menší, dražší a ještě to chce minimálně investici za milion v rámci své životnosti...

Navíc jsem zvědavý jak kolegové od tramvají natáhnou kabely, tam kde tramvaje nejsou...

0 2
možnosti
MC

budou dělat točny tam, co už jsou tramvaje.

0 0
možnosti
TZ

A nestačilo by přejít na LPG/CNG?

Kažodopádně u autobusů vidím smysl - přecijen mají zázemí a jezdí podle plánovaného řádu.

0 0
možnosti
PN

P39e71t32r 70N71o40v75á84k

20. 3. 2016 14:17

Elektrobusy v šoučasnosti jsou pro Prahu vyhozenou investicí. Baterie nebudou v provozu dosahovat ani poloviny životnosti v důsledku vyšší provozní zátěže než předpokládá výrobce autobusu. V současnosti je výhodnější provozovat busy na CNG.

3 0
možnosti
PV

P47e93t91r 54V48e70s34e45l15ý

20. 3. 2016 12:23

Praze vůbec nejde o nějakou ekologizaci provozu, ale chce se dorvat k dotacím. A protože naprosto ... úřadové v Bruselu vymysleli, že na trolebusy žádné dotace nebudou, jen na elektrobusy, no tak se vetšina evropských měst vrhla na elektrobusy. Ač z hlediska možností přepravy velkokapacitními vozidly je to víc než fantazie, blbne se na kvadrát. Všechny tři německé trolejbusové provozy teď mají problém, protože nemůžou nakupovat tvozidla s podporou, ale na nesmyslné elektrobusy prachy jsou. Výsledkem je slovní a technická ekvilibristika, kdy trolejbus dostane pár baterek a je prohlášen za elektrobus s průběžným nabíjením z trolejbusových trolejí.

4 4
možnosti
VM

ano, to je smutná pravda. Kdyby podobné dotace byly např. na CNG, bylo by to mnohem ekologičtější.

Provoz na elektriku je z hlediska ekologie chiméra - lidé nevidí stoupat z vozidla kouř, tak mají falešný pocit, že je ekologické.

5 2
možnosti

Odjizdejici autobus ze zastavky, jeste k tomu v kopci, a jeste v noci. Jako kdyz vam startuje letadlo za oknem. Skoda,zese elektro-busu nedoziji. Ale nove trolejbusy v usti, to je jako vylet do budoucnosti.

4 0
možnosti
PS

ano, mohu potvrdit. Křižovatka Benešovská s Korunní a ráno si připadáte jako na Ruzyni.

0 0
možnosti
PS

Elektroauta bude v budoucnosti fungovat jako záložní systém baterií, ve kterých je možno skladovat nadbytečnou energii, kterou je možno v době špiček a kdy auto stojí například v garáži opět odčerpávat.

Zavrhovat elektroauta je stejně naivní a hloupé, jako bylo ničení parních strojů.

2 2
možnosti
PV

P51e19t46r 38V94e86s56e45l70ý

20. 3. 2016 12:18

Měl byste si dát hodně studený obklad. Jak myslíte, že vám při tomhle nesmyslném režimu baterie v autě vydrží? Smiřte se s tím, že vývoj v bateriiích se moc nehýbe a něco, co by z kilogramu hmotnosti poskytlo stejně energie jako benzín asi ještě dlouho nebude.

Mimochodem, viděl jste, co dokáže malá lithiová baterie, když vybuchne? Stačí drobounká prasklina v obalu a trošku vody...

3 2
možnosti
BG

Tyhle pochybné experimenty by už měly skončit. Jak jsem se dočetl, potřebuje to 20 minut dobíjení na ujetí 20 kilometrů. Proč by mělo vozidlo na konečné zastávce trávit takovou spoustu času? Proč by mělo vozidlo mít stejně velkou bezpečnostní pauzu jako řidič, který ji potřebuje? Když jsem zpracovával oběhy vozidel na trolejbusových linkách v Mariánských Lázních, vyšlo mi, že 7 trolejbusů, které tam jsou pravidelně nasazovány, by muselo nahradit 11 elektrobusů!

Nemám pocit, že by se situace okolo elektrobusů nějak zlepšila. Baterie jsou těžké, rozměrné, dlouho se nabíjejí a o jejich životnosti se ani nedá mluvit.

Jestliže chtějí působnost elektrobusů rozšířit, mám trochu obavy o některé trasy, které jsou náročné i pro běžné autobusy, např. ulice Prosecká. Bude už výhodnější vybudovat celou trolejbusovou síť, samozřejmě postupně, věřím tomu, že EU taky něco přispěje. Jistě, počáteční investice budou velké, ale je ověřeno, že při větším počtu provozovaných vozů a linek se tyto investice vyplatí a brzy se i vrátí. To by se jinak nevyplatily Brnu ani Plzni. A dnešní technologie jsou na takové úrovni, že trolejbus i rekuperuje, takže se ještě víc ušetří.

Pokud má autobus na lince více než 200 spojů, vyplatí se na té lince trolejbus. A takovou frekvenci má v Praze aktuálně 49 linek. Jsou to ty nejdůležitější trasy, takže by byla zadrátovaná zhruba polovina současné sítě.

7 2
možnosti
PS

Dočetl jste se špantě. Elektrobus potřebuje ca. 100 minut nabíjení na ujetí trasy 260 - 340 km. Tak to alespoň stojí ve článku. Ale možná jste četl něco jiného

1 2
možnosti