Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Brzdu jsem vypnul rukávem, říká strojvůdce o vyjetí vlaku na nástupiště

Devětapadesátiletého strojvůdce, který může za loňské vykolejení vlaku na Masarykově nádraží v Praze, obvinila policie z obecného ohrožení. Ten ve výpovědi naznačil i to, proč vlak ve stanici nebrzdil. Domnívá se, že omylem vypnul systém automatické brzdění rukávem, když se natahoval k tlačítku stěračů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M68i69r81o60s37l29a82v 14G77r20o20s31s24m84a60n26n 8432529324

25 km/h při jízdě na začátku nástupiště? A pak se vlak pošine touto kosmickou rychlostí k budově? Narostou jízdní doby, sníží se kapacita. Neexistuje řešení pro 21. století?

0/0
6.4.2016 22:47

J62i83ř90í 66K19o81c86u52r55e65k 6715484105708

Existuje: ETCS

0/0
7.4.2016 0:57

P66e51t28r 78N71o82v73o64t70n28y 1471700861

Proč by mělo mít ETCS v zásadě jiné brzdné křivky než AVV ?

0/0
7.4.2016 11:18

M14i76c88h33a26l 61C96h97a56l83u78p24a 6508550419403

To je jak v letectví, tam taky spousta doporučení a pravidel vznikla až potom, co se stal nějaký průšvih. To, že je vypnutí nějakého automatického systému doprovázeno dostatečně zřetelným akustickým signálem by asi mělo být standard všude.

+2/0
6.4.2016 21:07

V57á21c47l70a31v 52Č28e19r96m64á79k 4483880297294

Jo, udělal to omylem rukávem (a kdoví jestli vůbec) a jaká na to bude reakce: zakážeme to. Takhle může reagovat jenom magor.

+2/−1
6.4.2016 18:50

P48a70v21e98l 47Ř77a75p48e31k 7472726689945

Hlavně že to mají na koho hodit. Z logiky věci plyne, že před soudem by měl stát ten, kdo systém AVV schválil do provozu, protože:

1) I přes přepnutí do režimu A systém nadále sleduje polohu na trati a systém tudíž měl informaci, že se blíží na konec trati, avšak nechal vlak jet dál bez jakéhokoli zásahu.

2) Bod 1 je zvláště významný z toho pohledu, že režim činnosti lze omylem přepnout. Pokud se strojvedoucí spolehá na to, že systém sám zastaví, nelze vůbec dopustit, aby po nevědomém přenastavení jednoho prvku v podobě unifikované páčky (jedné v řadě dalších) bylo automatické zastavení vypnuto.

AVV v této podobě je přímo nebezpečný systém, který nemá ve vlaku do dělat, dokud nedojde k úpravě.

+9/−3
6.4.2016 17:41

P43e98t56r 41N28o32v40o69t36n32y 1261820331

A strojvedoucí tupě seděl a čekal že to začne brzdit? Spíš se nevěnoval svým povinnostem.

+6/0
6.4.2016 17:43

P70a24v29e96l 27Ř58a66p64e59k 7752796439415

To nerozporuji. I když nikdo neví, jak by se v takové situaci zachoval.

+3/−1
6.4.2016 17:46

P91e78t44r 98N48o83v78o58t23n63y 1651320171

Jinak k 1) Když je to vypnuté, tak je to vypnuté, proč by to mělo reagovat? Tyhle "umělé inteligence" ať si zkouší microsoft ve svých produktech.

+4/0
6.4.2016 17:48

P70a95v87e77l 43Ř87a82p64e53k 7152336129505

Když je to vypnuté, tak by to mělo být indikováno takovým způsobem, který vyloučí, že strojvůdce bude ze zvyku spoléhat na samočinné zastavení. Jinými slovy, nevědomé vypnutí by nemělo být vůbec možné. On je totiž zásadní rozdíl, kdy AVV není vůbec instalováno, a nebo je pouze vypnuto, ale obsluha očekává jeho účinkování.

+3/−1
6.4.2016 18:08

A55r20n37o78š48t 79K61o83b90y47k89a 9909339768970

Tohohle se nejvíc bojím u adaptivního tempomatu v autu, které taky zastavuje samo. Zapnutý svítí bíle, vypnutý šedě. Ohromnej rozdíl...

+3/0
6.4.2016 20:21

J54i21ř10í 64K40o93c51u95r67e70k 6975454545588

Pokud je jednoznačným viníkem AVV, tak lze předpokládat, že podobné nehody by se bez AVV nestávaly. Jenže ony se stávaly, takže ani tuto nelze hodit jen na AVV

PS: AVV není vlakový zabezpečovač.

0/0
7.4.2016 1:00

P37a34v38e74l 45Ř42a33p48e85k 7842266529555

I závěrečná zpráva DI doporučuje akustický signál při vypnutí režimu CB, takže tím de facto potvrzují, že dnes je to uděláno blbě. A předpokládám, že strojvůdce na tomhle postaví svou obhajobu.

0/0
7.4.2016 7:17

P85e15t49r 86N52o64v15o65t98n92y 1321460191

Ta sama zprava taky tvrdi, že měl ještě asi 16 s čas něco s tim udělat. Kdyby se věnoval svým povinnostem.

+1/0
7.4.2016 8:06

P61e68t41r 20K77o81r25b38e41l 9206647610572

Různá zabezpečovací zařízení se vyrábějí více než sto let právě proto, aby se eliminovali situace, kdy se někdo něčemu plně nevěnuje. A nemusí to být šlendryján, může se věnovat prostě něčemu jinému. Bezpečnější bude, když se tam ten signál dá než jenom říci "dodržujte předpis".

0/0
7.4.2016 10:19

P41e65t31r 72N24o79v24o51t95n19y 1611300201

Přes všechnu možnou techniku je tam právě strojvedoucí pro případy jejího selhání nebo pro další mimořádnosti. Jinak by tam už být nemusel. Čemu se věnoval při vjezdu na kusou kolej tak důležitému, že si nevšiml, že jede k zarážedlu 40 km/h? Samozřejmě řádná indikace stavu AVV a potvrzování při přepínání stavů by byla žádoucí a bude to dost velká polehčující okolnost.

0/0
7.4.2016 11:24

J92a89n 53F70r35o45l52í97k 6336700795544

V souboru opatření ČD by měl být zákaz nošení rukávů.;-D

+1/0
6.4.2016 17:24

V73a47c69l39a57v 72P39e31r89o17u73t10k77a 6308177664941

No a teď tu o Budulínkovi.. Pokud je to spínač na přistrojove desce vpravo dole třetí od kraje tak ty montérky na to musel pověsit http://www.atlaslokomotiv.net/katalog/471/stanoviste.jpg. Spínač tlačíte směrem dolů a takže nějaký pohyb zboku je nemožný..zde video ..http://www.ceskatelevize.cz/zpravodajstvi-ostrava/zpravy/152442-vysetrovatele-pochybuji-selhal-strojvedouci-nebo-vlak/

Budu rád,když mi někdo ze znalých opraví.

+4/0
6.4.2016 16:29

B20o72h31u57s57l70a31v 48K87r48á39l26í14k 2421420599916

No a jakou hypotézu teda máte vy? Že to vypnul schválně, protože už ho jeho práce nebavila a tak chtěl udělat nějakej pořádnej průser?

+1/0
6.4.2016 16:57

V69a16c75l80a65v 61P88e90r88o13u82t79k70a 6568247444411

Vypnul automatiku a nepokusil se brzdit ručně,napádá vás něco? Sledoval jste diskuzi u článků ,které tu byly v době kdy se nehoda stala? Bylo tam dost odpovědí lidí co toho o tom řízení vědí dost. Tady máte drážní inspekce/str.32/.. https://www.azd.cz/admin/files/Dokumenty/pdf/Reporter/2015-3.pdf

0/0
6.4.2016 17:27

P37e60t17r 32N25o89v98o17t18n84y 1891900721

Vypnul to, zapomněl a asi si začal balit věci. Jinak se totiž těžko dá vysvětlit, že ani nesáhl na brzdič.

+6/0
6.4.2016 17:36

J12i40ř66i28n38a 47B59r28a38d16á68č68o65v81á 2282640189779

je mi toho člověka líto,třeba dělal svou práci vždy zodpovědně a potom zavadí rukávem o páčku a je z toho malér na celý život.

+5/−5
6.4.2016 16:10

V82a12c69l10a14v 98P84e46r90o84u81t58k52a 6138107964391

No třeba budete mít štěstí a až někdy poletíte tak bude kapitán stejně zodpovědný ale náhodou zavadí rukávem..

+1/−1
6.4.2016 16:24

J80i48ř13i38n85a 96B81r19a31d10á62č55o33v26á 2872530769229

Nemyslíte si,že se to může stát komukoliv z nás? Třeba zapomeneme někdo vypnout nějaký stroj, nebo může někdo z nás zapomenou vypnout varnou konvici ,nebo něco jiného a bude z toho ohrožení ostatních a třeba bychom také byli rádi,kdyby nám nehrozilo 8 let a lidé se na nás dívali shovívavěji.

+2/−2
6.4.2016 16:28

P18e69t42r 40K62o29r52b10e68l 9426557570262

Čtu diskusi a koukám, jak je veřejnost v obraze. Místo nešikovného umístění páčky řeší ústrojovou kázeň strojvedoucího.

+9/0
6.4.2016 15:45

P65e64t83r 87K83o68r73b54e26l 9716287940762

My na ty automaty a počítače stejně jednou zajdeme.

0/−1
6.4.2016 15:43

J83i82ř44í 61K64o69c98u36r87e88k 6695484175508

Stéblová, rok 1960, 118 mrtvých. A za fšecko můžou ty podějané pící sjačky!

+1/0
7.4.2016 1:04

P19e42t95r 23K75o74r52b46e89l 9676427100682

Bude to, až jednou vypnou proud. Za pár let už lidi nebudou umět bez počítače ani spláchnout.

0/0
7.4.2016 10:12

P17e47t62r53a 69Z22r67u51b68e26c33k80á 3900861260380

Zastavil se až o Ugovu šťávu ;-)

0/0
6.4.2016 15:27

L76a93d28i45s61l33a45v 82T74r14i28s11k40a 4455547920

No, když to tak čtu, tak jsem rád, že piloti letadel mají uniformy a nechodí v montérkách. Při představě, že by kapitán letadla omylem rukávem svých montérek vypnul autopilota a pak po čase s překvapením zjistil, že letadlo míří střemhlav dolů, mne jímá hrůza.

+5/0
6.4.2016 14:34

B31o69h39u29s50l35a25v 77K94r81á66l73í79k 2891940839646

Rukávy uniforem s ozdobnými kovovými knoflíčky jsou ještě rizikovější. ;-D Ale co se týče ohrnutých rukávů, mám pocit, že jsem zrovna nedávno četl nějaký provozní předpis jakéhosi autobusového či tramvajového dopravce, kde bylo ohrnování rukávů výslovně zakázáno jako porušení ústrojové kázně. K tomu ČD ještě asi nedospěly.

+1/0
6.4.2016 14:51

M29a60r90t47i80n 33N55e24r27m69u93t 9177487498379

To je celkem jedno, pokud někdo vymyslí řídící pult, kde životně důležitou funkci lze náhodným pohybem nenápadně deaktivovat, toho bych za trest přivázal na čumák lokomotivy.

+7/0
6.4.2016 15:04

M79a77r86t68i27n 85N19o35v68o13t66n65ý 8509774197944

Ono se to nedá vypnout "omylem", to je jen jeho výmluva

+1/−1
6.4.2016 20:49

M24a33r27t74i25n 93N11e83r87m16u72t 9357177548839

Nevím jak to tam má, jenom nechápu, proč tu někteří plivají na montérky, když ohrnout rukávy jde skoro u každého kabátu nebo košile

0/0
6.4.2016 22:09

M86a42r26t46i98n 21N17e25r47m43u50t 9647787778659

To se stalo a nebylo potřeba ani ohrnutého rukávu. Celá posádka v kabině řešila prasklou žárovičku a někdo omylem drbnul do kniplu. Tím se deaktivoval autopilot a letadlo si to namířilo dolů.

+5/0
6.4.2016 15:03

M88i73c48h60a98l 91C25h32a61l63u82p84a 6848380789453

A od té doby mají povinnost na řízení provozu hlídat, jestli letadlo dodržuje přidělený kurz a výšku. Dřív jim to asi bylo jedno a že jsou nízko zjistili, až když zmizelo z radaru.

Ale těch případů bylo víc, jednou zase posádka k řízení za letu posadila vlastní děti, synek vypnul část automatiky a nikdo si toho nevšiml. Když to zjistili, tak už bylo tak nakloněné, že piloti se k řízení nedostali a dítě to nezvládlo. Myslím, že nikdo nepřežil.

0/0
6.4.2016 21:15

M98a60r57t82i77n 17N61e72r95m13u25t 9127377818539

Hlavně posádky dostaly novou, zdánlivě samozřejmou instrukci, že při řešení problémů musí vždy zůstat jeden člověk, který "dává pozor na cestu". To jsme zjistili už jako kluci - když jsme vyjeli hledat na kolech třešně v aleji, nesmí koukat po stromech oba naráz, ale jenom jeden, jinak je vzájemná srážka zaručena :-)

0/0
6.4.2016 22:03

K46r14y20š50t83o61f 68L93a83n94í27k 1929830445385

8 let za neumyslnou chybu, pri ktere se skoro nikomu nic nestalo? To je dost. Samozrejme je na miste pracovnepravni a financni trest, take predpokladam ze drahy i strojvedouci jsou pojisteni.

+22/0
6.4.2016 14:31

B31o39h18u63s14l65a27v 29K82r20á65l86í87k 2131880989306

Víte - pokud by některý kousek betonu z toho rozstřeleného zarážedla trefil někoho v hale do hlavy, tak by taky měl automaticky trest smrti, a nic by nepomohla výmluva, že ten strojvůdce to vlastně myslel dobře. Strojvůdce si prostě musí být vědom, že i půlminutová nepozornost může mít tvrdý dopad nejen na životy ostatních, ale i na jeho vlastní. Jinou věcí samozřejmě je, jestli trest odnětí svobody na X let vůbec má nějaký smysl - ať už u nedbalostních činů, nebo třeba i u násilných činů.

+2/−2
6.4.2016 14:59

K33r81y38š48t79o28f 38L61a47n91í63k 1979820885675

Ano, pokud by tam bylo usmrceni ci tezke zraneni, ale v trestat cloveka za neumyslnou hmotnou skodu 8-mi lety vezeni mi opravdu prijde neprimerene. Nebo za cobykdyby. To je jako byste se vyboural se svou rodinou v aute do zdi a mel jste jit sedet na 8 let za to, ze pred tou zdi mohl nekdo stat.

+2/0
6.4.2016 15:54

B87o60h73u93s71l29a28v 49K79r85á89l66í72k 2941800159806

Trest by měl být především za to, jak člověk jednal, nikoliv za to, jestli tím zrovna náhodou způsobil nebo nezpůsobil něčí smrt - to už je pak jen náhoda, kterou bychom mu opravdu neměli přičítat k vině. Je přece nesmysl dávat někomu osmimi letý trest jenom za to, že ten kus betonu náhodou zrovna někoho trefil.

+1/−1
6.4.2016 17:03

F15i28l72i60p 62S98i82r59o88t34e51k 9272359652841

Souhlas. Ale začal bych s tím na silnicích - předjíždění na plné čáře, například.

+2/0
6.4.2016 17:38

P36e76t28r 10P51r24u15s 7587135629882

Spáchal takový čin proto, že porušil důležitou povinnost vyplývající z jeho zaměstnání, povolání, postavení nebo funkce nebo uloženou mu podle zákona....a...způsobl škodu velkého rozsahu.

+1/−1
6.4.2016 15:06

K67r92y37š71t87o51f 20L58a26n76í70k 1949370975745

A pro stat, tedy nas vsechny, bude prospesne, kdyz dosud bezuhony clovek, ktery udelal neumysnou chybu, pri niz doslo k velke hmotne skode, pujde sedet a budeme ho roky zivit, namisto aby pouzil sve znalosti a kvalifikaci a treba nekde na vlecce si odpracoval, co zavinil.

+7/0
6.4.2016 16:00

P21e21t39r 93P96r62u60s 7347815459282

Jako ze by na vlecce splatil 80 mega?

Ze je ten pan bezuhonny je jiste polehcujici okolnost. Nic to nemeni na faktu, ze mohl zabit nebo zmrzacit mnoho lidi. Ze se nikomu nic nestalo je dost velka nahoda a nebojim se rict ze zazrak. Kazdy z nas muze neco neumyslne zavinit a kazdy z nas je za to odpovedny. Tak to proste je. Verim, ze kdybyste v tu chvili na tom nastupisti stal, mel byste jiny nazor...

0/−1
6.4.2016 17:00

J62i15ř39í 89K22o24c56u10r19e24k 6665614625638

Ve věku 59 roků toho už moc neodpracuje.

0/0
7.4.2016 1:05

M75i25c17h67a58l 15H33u71s53e49k 9934463730684

Je tam až, neočekávám, že dostane plnou palbu, na druhou stranu, jaký paragraf byste na to vzal..

+2/0
6.4.2016 15:52

K91r15y42š12t88o51f 33L57a52n85í85k 1589800795975

Nejsem znalec paragrafu, kazdopadne si myslim, ze odpovidajici by byl podmineny trest, mozna zakaz cinnosti a samozrejme odpovidajici nahrada skody, ktera by toho cloveka a jeho rodinu nehodila mezi bezdomovce. Proto by me zajimalo, jak je to s pojistkou.

0/0
6.4.2016 16:19
Foto

T64o95m54á76š 41K43r85o44u27p24a 8860222381420

Trochu nechápu proč strojvedoucí moderního vlaku chodí v monterkách, to není zrovna moc na úrovni uniforma, ty lidu většinou vypadají jak opraváři výtahu než strojvedoucí vlaku, a ani ten velkej nápis CD na zádech, jim na stylu nijak nepřidá.

+18/0
6.4.2016 14:24

L85a50d28i76s82l40a27v 18T34r59i72s21k52a 4665637800

No, je pravda, že doba železných ořů a Friga na mašině je už pryč, takže ty montérky tak nějak taky nechápu.

+3/0
6.4.2016 14:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.