Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Brzdu jsem vypnul rukávem, říká strojvůdce o vyjetí vlaku na nástupiště

Devětapadesátiletého strojvůdce, který může za loňské vykolejení vlaku na Masarykově nádraží v Praze, obvinila policie z obecného ohrožení. Ten ve výpovědi naznačil i to, proč vlak ve stanici nebrzdil. Domnívá se, že omylem vypnul systém automatické brzdění rukávem, když se natahoval k tlačítku stěračů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M77i40r36o30s51l20a65v 24G95r55o73s10s17m55a84n46n 8262289574

25 km/h při jízdě na začátku nástupiště? A pak se vlak pošine touto kosmickou rychlostí k budově? Narostou jízdní doby, sníží se kapacita. Neexistuje řešení pro 21. století?

0/0
6.4.2016 22:47

J89i23ř42í 86K73o28c28u77r93e92k 6815434945938

Existuje: ETCS

0/0
7.4.2016 0:57

P40e21t36r 32N91o52v65o62t52n66y 1241270601

Proč by mělo mít ETCS v zásadě jiné brzdné křivky než AVV ?

0/0
7.4.2016 11:18

M73i50c63h52a34l 70C73h23a49l87u27p93a 6438770919473

To je jak v letectví, tam taky spousta doporučení a pravidel vznikla až potom, co se stal nějaký průšvih. To, že je vypnutí nějakého automatického systému doprovázeno dostatečně zřetelným akustickým signálem by asi mělo být standard všude.

+2/0
6.4.2016 21:07

V45á11c62l91a65v 21Č61e54r35m88á95k 4643470567794

Jo, udělal to omylem rukávem (a kdoví jestli vůbec) a jaká na to bude reakce: zakážeme to. Takhle může reagovat jenom magor.

+2/−1
6.4.2016 18:50

P43a16v13e10l 27Ř30a52p28e90k 7702326669965

Hlavně že to mají na koho hodit. Z logiky věci plyne, že před soudem by měl stát ten, kdo systém AVV schválil do provozu, protože:

1) I přes přepnutí do režimu A systém nadále sleduje polohu na trati a systém tudíž měl informaci, že se blíží na konec trati, avšak nechal vlak jet dál bez jakéhokoli zásahu.

2) Bod 1 je zvláště významný z toho pohledu, že režim činnosti lze omylem přepnout. Pokud se strojvedoucí spolehá na to, že systém sám zastaví, nelze vůbec dopustit, aby po nevědomém přenastavení jednoho prvku v podobě unifikované páčky (jedné v řadě dalších) bylo automatické zastavení vypnuto.

AVV v této podobě je přímo nebezpečný systém, který nemá ve vlaku do dělat, dokud nedojde k úpravě.

+9/−3
6.4.2016 17:41

P85e43t74r 57N31o83v60o29t78n25y 1971800831

A strojvedoucí tupě seděl a čekal že to začne brzdit? Spíš se nevěnoval svým povinnostem.

+6/0
6.4.2016 17:43

P51a89v78e45l 83Ř26a84p49e69k 7242106719885

To nerozporuji. I když nikdo neví, jak by se v takové situaci zachoval.

+3/−1
6.4.2016 17:46

P46e28t80r 19N73o74v50o38t87n37y 1121610891

Jinak k 1) Když je to vypnuté, tak je to vypnuté, proč by to mělo reagovat? Tyhle "umělé inteligence" ať si zkouší microsoft ve svých produktech.

+4/0
6.4.2016 17:48

P88a34v94e82l 86Ř34a84p29e49k 7682756109905

Když je to vypnuté, tak by to mělo být indikováno takovým způsobem, který vyloučí, že strojvůdce bude ze zvyku spoléhat na samočinné zastavení. Jinými slovy, nevědomé vypnutí by nemělo být vůbec možné. On je totiž zásadní rozdíl, kdy AVV není vůbec instalováno, a nebo je pouze vypnuto, ale obsluha očekává jeho účinkování.

+3/−1
6.4.2016 18:08

A86r81n80o11š93t 14K43o31b22y70k82a 9599449878160

Tohohle se nejvíc bojím u adaptivního tempomatu v autu, které taky zastavuje samo. Zapnutý svítí bíle, vypnutý šedě. Ohromnej rozdíl...

+3/0
6.4.2016 20:21

J18i10ř61í 90K17o80c64u94r60e45k 6285274835648

Pokud je jednoznačným viníkem AVV, tak lze předpokládat, že podobné nehody by se bez AVV nestávaly. Jenže ony se stávaly, takže ani tuto nelze hodit jen na AVV

PS: AVV není vlakový zabezpečovač.

0/0
7.4.2016 1:00

P60a98v40e50l 96Ř74a59p50e15k 7562116679845

I závěrečná zpráva DI doporučuje akustický signál při vypnutí režimu CB, takže tím de facto potvrzují, že dnes je to uděláno blbě. A předpokládám, že strojvůdce na tomhle postaví svou obhajobu.

0/0
7.4.2016 7:17

P54e13t82r 21N13o73v49o40t42n59y 1751470101

Ta sama zprava taky tvrdi, že měl ještě asi 16 s čas něco s tim udělat. Kdyby se věnoval svým povinnostem.

+1/0
7.4.2016 8:06

P78e11t25r 16K43o68r25b13e37l 9156317600132

Různá zabezpečovací zařízení se vyrábějí více než sto let právě proto, aby se eliminovali situace, kdy se někdo něčemu plně nevěnuje. A nemusí to být šlendryján, může se věnovat prostě něčemu jinému. Bezpečnější bude, když se tam ten signál dá než jenom říci "dodržujte předpis".

0/0
7.4.2016 10:19

P47e18t43r 50N20o84v60o79t95n19y 1151410451

Přes všechnu možnou techniku je tam právě strojvedoucí pro případy jejího selhání nebo pro další mimořádnosti. Jinak by tam už být nemusel. Čemu se věnoval při vjezdu na kusou kolej tak důležitému, že si nevšiml, že jede k zarážedlu 40 km/h? Samozřejmě řádná indikace stavu AVV a potvrzování při přepínání stavů by byla žádoucí a bude to dost velká polehčující okolnost.

0/0
7.4.2016 11:24

J15a80n 90F21r67o97l89í31k 6366580715144

V souboru opatření ČD by měl být zákaz nošení rukávů.;-D

+1/0
6.4.2016 17:24

V40a93c34l26a39v 10P54e16r81o23u46t92k33a 6268347374251

No a teď tu o Budulínkovi.. Pokud je to spínač na přistrojove desce vpravo dole třetí od kraje tak ty montérky na to musel pověsit http://www.atlaslokomotiv.net/katalog/471/stanoviste.jpg. Spínač tlačíte směrem dolů a takže nějaký pohyb zboku je nemožný..zde video ..http://www.ceskatelevize.cz/zpravodajstvi-ostrava/zpravy/152442-vysetrovatele-pochybuji-selhal-strojvedouci-nebo-vlak/

Budu rád,když mi někdo ze znalých opraví.

+4/0
6.4.2016 16:29

B28o31h28u96s37l36a79v 96K56r24á20l91í15k 2561860179916

No a jakou hypotézu teda máte vy? Že to vypnul schválně, protože už ho jeho práce nebavila a tak chtěl udělat nějakej pořádnej průser?

+1/0
6.4.2016 16:57

V48a80c30l84a71v 91P74e40r89o98u97t76k73a 6748737734961

Vypnul automatiku a nepokusil se brzdit ručně,napádá vás něco? Sledoval jste diskuzi u článků ,které tu byly v době kdy se nehoda stala? Bylo tam dost odpovědí lidí co toho o tom řízení vědí dost. Tady máte drážní inspekce/str.32/.. https://www.azd.cz/admin/files/Dokumenty/pdf/Reporter/2015-3.pdf

0/0
6.4.2016 17:27

P97e43t52r 81N21o95v95o88t59n12y 1971900701

Vypnul to, zapomněl a asi si začal balit věci. Jinak se totiž těžko dá vysvětlit, že ani nesáhl na brzdič.

+6/0
6.4.2016 17:36

J30i40ř46i46n18a 42B87r43a97d45á56č14o62v95á 2882970579469

je mi toho člověka líto,třeba dělal svou práci vždy zodpovědně a potom zavadí rukávem o páčku a je z toho malér na celý život.

+5/−5
6.4.2016 16:10

V45a27c40l81a89v 18P57e94r97o18u88t75k13a 6248387904171

No třeba budete mít štěstí a až někdy poletíte tak bude kapitán stejně zodpovědný ale náhodou zavadí rukávem..

+1/−1
6.4.2016 16:24

J36i56ř43i38n37a 64B63r19a98d54á46č64o90v42á 2922690139499

Nemyslíte si,že se to může stát komukoliv z nás? Třeba zapomeneme někdo vypnout nějaký stroj, nebo může někdo z nás zapomenou vypnout varnou konvici ,nebo něco jiného a bude z toho ohrožení ostatních a třeba bychom také byli rádi,kdyby nám nehrozilo 8 let a lidé se na nás dívali shovívavěji.

+2/−2
6.4.2016 16:28

P54e35t13r 98K63o55r10b84e92l 9456887560792

Čtu diskusi a koukám, jak je veřejnost v obraze. Místo nešikovného umístění páčky řeší ústrojovou kázeň strojvedoucího.

+9/0
6.4.2016 15:45

P11e47t66r 96K89o30r89b12e88l 9136267350972

My na ty automaty a počítače stejně jednou zajdeme.

0/−1
6.4.2016 15:43

J57i50ř60í 53K96o42c19u54r34e51k 6625114535438

Stéblová, rok 1960, 118 mrtvých. A za fšecko můžou ty podějané pící sjačky!

+1/0
7.4.2016 1:04

P73e80t64r 78K26o63r64b88e83l 9886937360712

Bude to, až jednou vypnou proud. Za pár let už lidi nebudou umět bez počítače ani spláchnout.

0/0
7.4.2016 10:12

P22e28t64r33a 23Z95r46u30b11e36c51k83á 3450591460910

Zastavil se až o Ugovu šťávu ;-)

0/0
6.4.2016 15:27

L92a41d55i37s29l45a67v 24T31r61i56s80k93a 4845707680

No, když to tak čtu, tak jsem rád, že piloti letadel mají uniformy a nechodí v montérkách. Při představě, že by kapitán letadla omylem rukávem svých montérek vypnul autopilota a pak po čase s překvapením zjistil, že letadlo míří střemhlav dolů, mne jímá hrůza.

+5/0
6.4.2016 14:34

B17o48h82u81s22l32a96v 77K39r47á37l60í62k 2521730789296

Rukávy uniforem s ozdobnými kovovými knoflíčky jsou ještě rizikovější. ;-D Ale co se týče ohrnutých rukávů, mám pocit, že jsem zrovna nedávno četl nějaký provozní předpis jakéhosi autobusového či tramvajového dopravce, kde bylo ohrnování rukávů výslovně zakázáno jako porušení ústrojové kázně. K tomu ČD ještě asi nedospěly.

+1/0
6.4.2016 14:51

M39a47r96t11i93n 26N84e98r28m64u97t 9737837738309

To je celkem jedno, pokud někdo vymyslí řídící pult, kde životně důležitou funkci lze náhodným pohybem nenápadně deaktivovat, toho bych za trest přivázal na čumák lokomotivy.

+7/0
6.4.2016 15:04

M41a65r22t75i51n 97N19o21v29o33t39n51ý 8169304857704

Ono se to nedá vypnout "omylem", to je jen jeho výmluva

+1/−1
6.4.2016 20:49

M98a13r16t25i65n 41N31e19r46m87u64t 9377327788229

Nevím jak to tam má, jenom nechápu, proč tu někteří plivají na montérky, když ohrnout rukávy jde skoro u každého kabátu nebo košile

0/0
6.4.2016 22:09

M40a73r53t85i42n 20N18e65r52m87u48t 9877887748929

To se stalo a nebylo potřeba ani ohrnutého rukávu. Celá posádka v kabině řešila prasklou žárovičku a někdo omylem drbnul do kniplu. Tím se deaktivoval autopilot a letadlo si to namířilo dolů.

+5/0
6.4.2016 15:03

M54i57c22h44a22l 12C84h69a23l26u10p80a 6538410609313

A od té doby mají povinnost na řízení provozu hlídat, jestli letadlo dodržuje přidělený kurz a výšku. Dřív jim to asi bylo jedno a že jsou nízko zjistili, až když zmizelo z radaru.

Ale těch případů bylo víc, jednou zase posádka k řízení za letu posadila vlastní děti, synek vypnul část automatiky a nikdo si toho nevšiml. Když to zjistili, tak už bylo tak nakloněné, že piloti se k řízení nedostali a dítě to nezvládlo. Myslím, že nikdo nepřežil.

0/0
6.4.2016 21:15

M55a91r10t60i38n 74N56e42r83m65u91t 9977587228529

Hlavně posádky dostaly novou, zdánlivě samozřejmou instrukci, že při řešení problémů musí vždy zůstat jeden člověk, který "dává pozor na cestu". To jsme zjistili už jako kluci - když jsme vyjeli hledat na kolech třešně v aleji, nesmí koukat po stromech oba naráz, ale jenom jeden, jinak je vzájemná srážka zaručena :-)

0/0
6.4.2016 22:03

K82r31y57š22t71o81f 74L66a77n28í70k 1679260295935

8 let za neumyslnou chybu, pri ktere se skoro nikomu nic nestalo? To je dost. Samozrejme je na miste pracovnepravni a financni trest, take predpokladam ze drahy i strojvedouci jsou pojisteni.

+22/0
6.4.2016 14:31

B17o84h97u55s86l65a42v 82K91r92á28l46í87k 2781270289766

Víte - pokud by některý kousek betonu z toho rozstřeleného zarážedla trefil někoho v hale do hlavy, tak by taky měl automaticky trest smrti, a nic by nepomohla výmluva, že ten strojvůdce to vlastně myslel dobře. Strojvůdce si prostě musí být vědom, že i půlminutová nepozornost může mít tvrdý dopad nejen na životy ostatních, ale i na jeho vlastní. Jinou věcí samozřejmě je, jestli trest odnětí svobody na X let vůbec má nějaký smysl - ať už u nedbalostních činů, nebo třeba i u násilných činů.

+2/−2
6.4.2016 14:59

K24r66y86š37t70o19f 13L18a83n19í34k 1939600555845

Ano, pokud by tam bylo usmrceni ci tezke zraneni, ale v trestat cloveka za neumyslnou hmotnou skodu 8-mi lety vezeni mi opravdu prijde neprimerene. Nebo za cobykdyby. To je jako byste se vyboural se svou rodinou v aute do zdi a mel jste jit sedet na 8 let za to, ze pred tou zdi mohl nekdo stat.

+2/0
6.4.2016 15:54

B74o67h46u97s90l73a24v 96K94r64á24l38í78k 2881550299886

Trest by měl být především za to, jak člověk jednal, nikoliv za to, jestli tím zrovna náhodou způsobil nebo nezpůsobil něčí smrt - to už je pak jen náhoda, kterou bychom mu opravdu neměli přičítat k vině. Je přece nesmysl dávat někomu osmimi letý trest jenom za to, že ten kus betonu náhodou zrovna někoho trefil.

+1/−1
6.4.2016 17:03

F49i53l49i48p 14S36i30r56o37t45e83k 9572589732661

Souhlas. Ale začal bych s tím na silnicích - předjíždění na plné čáře, například.

+2/0
6.4.2016 17:38

P98e67t90r 12P14r58u80s 7787335929722

Spáchal takový čin proto, že porušil důležitou povinnost vyplývající z jeho zaměstnání, povolání, postavení nebo funkce nebo uloženou mu podle zákona....a...způsobl škodu velkého rozsahu.

+1/−1
6.4.2016 15:06

K40r75y53š87t79o14f 30L78a74n70í16k 1419340295425

A pro stat, tedy nas vsechny, bude prospesne, kdyz dosud bezuhony clovek, ktery udelal neumysnou chybu, pri niz doslo k velke hmotne skode, pujde sedet a budeme ho roky zivit, namisto aby pouzil sve znalosti a kvalifikaci a treba nekde na vlecce si odpracoval, co zavinil.

+7/0
6.4.2016 16:00

P70e69t27r 86P60r20u17s 7657635219882

Jako ze by na vlecce splatil 80 mega?

Ze je ten pan bezuhonny je jiste polehcujici okolnost. Nic to nemeni na faktu, ze mohl zabit nebo zmrzacit mnoho lidi. Ze se nikomu nic nestalo je dost velka nahoda a nebojim se rict ze zazrak. Kazdy z nas muze neco neumyslne zavinit a kazdy z nas je za to odpovedny. Tak to proste je. Verim, ze kdybyste v tu chvili na tom nastupisti stal, mel byste jiny nazor...

0/−1
6.4.2016 17:00

J86i37ř85í 45K93o67c68u80r43e57k 6255604905958

Ve věku 59 roků toho už moc neodpracuje.

0/0
7.4.2016 1:05

M76i53c53h87a34l 95H84u70s78e39k 9484183620754

Je tam až, neočekávám, že dostane plnou palbu, na druhou stranu, jaký paragraf byste na to vzal..

+2/0
6.4.2016 15:52

K85r79y65š46t31o25f 92L40a90n46í84k 1699470665595

Nejsem znalec paragrafu, kazdopadne si myslim, ze odpovidajici by byl podmineny trest, mozna zakaz cinnosti a samozrejme odpovidajici nahrada skody, ktera by toho cloveka a jeho rodinu nehodila mezi bezdomovce. Proto by me zajimalo, jak je to s pojistkou.

0/0
6.4.2016 16:19
Foto

T60o36m22á11š 35K68r23o39u22p20a 8330642901520

Trochu nechápu proč strojvedoucí moderního vlaku chodí v monterkách, to není zrovna moc na úrovni uniforma, ty lidu většinou vypadají jak opraváři výtahu než strojvedoucí vlaku, a ani ten velkej nápis CD na zádech, jim na stylu nijak nepřidá.

+18/0
6.4.2016 14:24

L25a66d64i28s60l27a67v 71T45r94i54s74k61a 4595227950

No, je pravda, že doba železných ořů a Friga na mašině je už pryč, takže ty montérky tak nějak taky nechápu.

+3/0
6.4.2016 14:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.