Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Brzdu jsem vypnul rukávem, říká strojvůdce o vyjetí vlaku na nástupiště

Devětapadesátiletého strojvůdce, který může za loňské vykolejení vlaku na Masarykově nádraží v Praze, obvinila policie z obecného ohrožení. Ten ve výpovědi naznačil i to, proč vlak ve stanici nebrzdil. Domnívá se, že omylem vypnul systém automatické brzdění rukávem, když se natahoval k tlačítku stěračů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M92i44r48o87s84l32a50v 66G77r38o54s82s98m56a55n85n 8732499484

25 km/h při jízdě na začátku nástupiště? A pak se vlak pošine touto kosmickou rychlostí k budově? Narostou jízdní doby, sníží se kapacita. Neexistuje řešení pro 21. století?

0/0
6.4.2016 22:47

J72i47ř41í 34K37o95c50u80r74e71k 6405494235328

Existuje: ETCS

0/0
7.4.2016 0:57

P76e29t26r 78N27o87v56o98t51n70y 1191790111

Proč by mělo mít ETCS v zásadě jiné brzdné křivky než AVV ?

0/0
7.4.2016 11:18

M46i43c24h58a15l 11C55h55a79l61u19p21a 6908430519753

To je jak v letectví, tam taky spousta doporučení a pravidel vznikla až potom, co se stal nějaký průšvih. To, že je vypnutí nějakého automatického systému doprovázeno dostatečně zřetelným akustickým signálem by asi mělo být standard všude.

+2/0
6.4.2016 21:07

V93á46c88l40a60v 31Č37e39r17m56á60k 4913720947694

Jo, udělal to omylem rukávem (a kdoví jestli vůbec) a jaká na to bude reakce: zakážeme to. Takhle může reagovat jenom magor.

+2/−1
6.4.2016 18:50

P25a57v93e14l 46Ř59a23p34e48k 7672766969665

Hlavně že to mají na koho hodit. Z logiky věci plyne, že před soudem by měl stát ten, kdo systém AVV schválil do provozu, protože:

1) I přes přepnutí do režimu A systém nadále sleduje polohu na trati a systém tudíž měl informaci, že se blíží na konec trati, avšak nechal vlak jet dál bez jakéhokoli zásahu.

2) Bod 1 je zvláště významný z toho pohledu, že režim činnosti lze omylem přepnout. Pokud se strojvedoucí spolehá na to, že systém sám zastaví, nelze vůbec dopustit, aby po nevědomém přenastavení jednoho prvku v podobě unifikované páčky (jedné v řadě dalších) bylo automatické zastavení vypnuto.

AVV v této podobě je přímo nebezpečný systém, který nemá ve vlaku do dělat, dokud nedojde k úpravě.

+9/−3
6.4.2016 17:41

P17e66t35r 54N14o33v57o34t30n48y 1501250161

A strojvedoucí tupě seděl a čekal že to začne brzdit? Spíš se nevěnoval svým povinnostem.

+6/0
6.4.2016 17:43

P84a51v58e50l 63Ř81a83p90e93k 7622966399145

To nerozporuji. I když nikdo neví, jak by se v takové situaci zachoval.

+3/−1
6.4.2016 17:46

P25e79t21r 50N72o82v34o69t32n49y 1311160861

Jinak k 1) Když je to vypnuté, tak je to vypnuté, proč by to mělo reagovat? Tyhle "umělé inteligence" ať si zkouší microsoft ve svých produktech.

+4/0
6.4.2016 17:48

P48a47v45e93l 18Ř53a88p40e74k 7712756969145

Když je to vypnuté, tak by to mělo být indikováno takovým způsobem, který vyloučí, že strojvůdce bude ze zvyku spoléhat na samočinné zastavení. Jinými slovy, nevědomé vypnutí by nemělo být vůbec možné. On je totiž zásadní rozdíl, kdy AVV není vůbec instalováno, a nebo je pouze vypnuto, ale obsluha očekává jeho účinkování.

+3/−1
6.4.2016 18:08

A93r22n75o23š14t 38K24o10b18y76k22a 9799759668900

Tohohle se nejvíc bojím u adaptivního tempomatu v autu, které taky zastavuje samo. Zapnutý svítí bíle, vypnutý šedě. Ohromnej rozdíl...

+3/0
6.4.2016 20:21

J46i61ř11í 37K44o75c43u46r55e98k 6535524505738

Pokud je jednoznačným viníkem AVV, tak lze předpokládat, že podobné nehody by se bez AVV nestávaly. Jenže ony se stávaly, takže ani tuto nelze hodit jen na AVV

PS: AVV není vlakový zabezpečovač.

0/0
7.4.2016 1:00

P49a18v45e52l 68Ř88a21p93e19k 7452916909865

I závěrečná zpráva DI doporučuje akustický signál při vypnutí režimu CB, takže tím de facto potvrzují, že dnes je to uděláno blbě. A předpokládám, že strojvůdce na tomhle postaví svou obhajobu.

0/0
7.4.2016 7:17

P40e70t32r 23N42o85v96o93t22n69y 1481620371

Ta sama zprava taky tvrdi, že měl ještě asi 16 s čas něco s tim udělat. Kdyby se věnoval svým povinnostem.

+1/0
7.4.2016 8:06

P60e75t29r 23K59o84r73b35e67l 9676767370162

Různá zabezpečovací zařízení se vyrábějí více než sto let právě proto, aby se eliminovali situace, kdy se někdo něčemu plně nevěnuje. A nemusí to být šlendryján, může se věnovat prostě něčemu jinému. Bezpečnější bude, když se tam ten signál dá než jenom říci "dodržujte předpis".

0/0
7.4.2016 10:19

P77e78t52r 52N65o44v53o87t13n75y 1321840211

Přes všechnu možnou techniku je tam právě strojvedoucí pro případy jejího selhání nebo pro další mimořádnosti. Jinak by tam už být nemusel. Čemu se věnoval při vjezdu na kusou kolej tak důležitému, že si nevšiml, že jede k zarážedlu 40 km/h? Samozřejmě řádná indikace stavu AVV a potvrzování při přepínání stavů by byla žádoucí a bude to dost velká polehčující okolnost.

0/0
7.4.2016 11:24

J66a52n 79F37r47o95l89í40k 6386450735944

V souboru opatření ČD by měl být zákaz nošení rukávů.;-D

+1/0
6.4.2016 17:24

V85a17c26l61a72v 12P55e85r35o18u28t51k69a 6148137184491

No a teď tu o Budulínkovi.. Pokud je to spínač na přistrojove desce vpravo dole třetí od kraje tak ty montérky na to musel pověsit http://www.atlaslokomotiv.net/katalog/471/stanoviste.jpg. Spínač tlačíte směrem dolů a takže nějaký pohyb zboku je nemožný..zde video ..http://www.ceskatelevize.cz/zpravodajstvi-ostrava/zpravy/152442-vysetrovatele-pochybuji-selhal-strojvedouci-nebo-vlak/

Budu rád,když mi někdo ze znalých opraví.

+4/0
6.4.2016 16:29

B56o98h96u37s47l27a31v 55K39r29á79l46í75k 2491430779566

No a jakou hypotézu teda máte vy? Že to vypnul schválně, protože už ho jeho práce nebavila a tak chtěl udělat nějakej pořádnej průser?

+1/0
6.4.2016 16:57

V79a37c36l36a39v 72P76e97r84o58u34t38k66a 6438927804891

Vypnul automatiku a nepokusil se brzdit ručně,napádá vás něco? Sledoval jste diskuzi u článků ,které tu byly v době kdy se nehoda stala? Bylo tam dost odpovědí lidí co toho o tom řízení vědí dost. Tady máte drážní inspekce/str.32/.. https://www.azd.cz/admin/files/Dokumenty/pdf/Reporter/2015-3.pdf

0/0
6.4.2016 17:27

P80e45t76r 66N47o88v94o15t42n81y 1751490591

Vypnul to, zapomněl a asi si začal balit věci. Jinak se totiž těžko dá vysvětlit, že ani nesáhl na brzdič.

+6/0
6.4.2016 17:36

J67i83ř72i23n33a 75B81r23a27d35á29č39o62v68á 2962270729849

je mi toho člověka líto,třeba dělal svou práci vždy zodpovědně a potom zavadí rukávem o páčku a je z toho malér na celý život.

+5/−5
6.4.2016 16:10

V86a64c84l67a96v 11P88e42r47o40u30t96k90a 6108587354891

No třeba budete mít štěstí a až někdy poletíte tak bude kapitán stejně zodpovědný ale náhodou zavadí rukávem..

+1/−1
6.4.2016 16:24

J49i64ř53i20n26a 98B76r63a19d56á37č83o30v97á 2862680959889

Nemyslíte si,že se to může stát komukoliv z nás? Třeba zapomeneme někdo vypnout nějaký stroj, nebo může někdo z nás zapomenou vypnout varnou konvici ,nebo něco jiného a bude z toho ohrožení ostatních a třeba bychom také byli rádi,kdyby nám nehrozilo 8 let a lidé se na nás dívali shovívavěji.

+2/−2
6.4.2016 16:28

P83e73t10r 85K70o33r90b37e50l 9916297440292

Čtu diskusi a koukám, jak je veřejnost v obraze. Místo nešikovného umístění páčky řeší ústrojovou kázeň strojvedoucího.

+9/0
6.4.2016 15:45

P79e37t78r 56K61o29r74b69e65l 9186147870542

My na ty automaty a počítače stejně jednou zajdeme.

0/−1
6.4.2016 15:43

J60i57ř27í 42K42o37c93u21r73e60k 6895624935298

Stéblová, rok 1960, 118 mrtvých. A za fšecko můžou ty podějané pící sjačky!

+1/0
7.4.2016 1:04

P28e87t57r 83K43o74r37b56e56l 9506517350492

Bude to, až jednou vypnou proud. Za pár let už lidi nebudou umět bez počítače ani spláchnout.

0/0
7.4.2016 10:12

P30e28t27r64a 94Z97r26u71b43e20c17k58á 3900491170150

Zastavil se až o Ugovu šťávu ;-)

0/0
6.4.2016 15:27

L75a87d92i67s98l56a80v 18T33r70i22s26k14a 4115757900

No, když to tak čtu, tak jsem rád, že piloti letadel mají uniformy a nechodí v montérkách. Při představě, že by kapitán letadla omylem rukávem svých montérek vypnul autopilota a pak po čase s překvapením zjistil, že letadlo míří střemhlav dolů, mne jímá hrůza.

+5/0
6.4.2016 14:34

B17o86h72u91s56l94a93v 64K76r56á84l77í49k 2341510349296

Rukávy uniforem s ozdobnými kovovými knoflíčky jsou ještě rizikovější. ;-D Ale co se týče ohrnutých rukávů, mám pocit, že jsem zrovna nedávno četl nějaký provozní předpis jakéhosi autobusového či tramvajového dopravce, kde bylo ohrnování rukávů výslovně zakázáno jako porušení ústrojové kázně. K tomu ČD ještě asi nedospěly.

+1/0
6.4.2016 14:51

M50a79r62t57i66n 50N73e47r19m40u34t 9847987678419

To je celkem jedno, pokud někdo vymyslí řídící pult, kde životně důležitou funkci lze náhodným pohybem nenápadně deaktivovat, toho bych za trest přivázal na čumák lokomotivy.

+7/0
6.4.2016 15:04

M43a26r51t13i75n 24N58o79v92o38t90n51ý 8709124677984

Ono se to nedá vypnout "omylem", to je jen jeho výmluva

+1/−1
6.4.2016 20:49

M28a87r95t62i31n 23N43e50r46m98u54t 9467637698789

Nevím jak to tam má, jenom nechápu, proč tu někteří plivají na montérky, když ohrnout rukávy jde skoro u každého kabátu nebo košile

0/0
6.4.2016 22:09

M76a87r53t43i33n 82N47e58r15m91u98t 9687297758989

To se stalo a nebylo potřeba ani ohrnutého rukávu. Celá posádka v kabině řešila prasklou žárovičku a někdo omylem drbnul do kniplu. Tím se deaktivoval autopilot a letadlo si to namířilo dolů.

+5/0
6.4.2016 15:03

M13i44c51h41a15l 96C12h15a20l30u82p10a 6668760699213

A od té doby mají povinnost na řízení provozu hlídat, jestli letadlo dodržuje přidělený kurz a výšku. Dřív jim to asi bylo jedno a že jsou nízko zjistili, až když zmizelo z radaru.

Ale těch případů bylo víc, jednou zase posádka k řízení za letu posadila vlastní děti, synek vypnul část automatiky a nikdo si toho nevšiml. Když to zjistili, tak už bylo tak nakloněné, že piloti se k řízení nedostali a dítě to nezvládlo. Myslím, že nikdo nepřežil.

0/0
6.4.2016 21:15

M25a33r58t23i62n 27N67e44r25m79u38t 9907697318549

Hlavně posádky dostaly novou, zdánlivě samozřejmou instrukci, že při řešení problémů musí vždy zůstat jeden člověk, který "dává pozor na cestu". To jsme zjistili už jako kluci - když jsme vyjeli hledat na kolech třešně v aleji, nesmí koukat po stromech oba naráz, ale jenom jeden, jinak je vzájemná srážka zaručena :-)

0/0
6.4.2016 22:03

K23r74y47š95t19o94f 32L63a81n73í82k 1429230495815

8 let za neumyslnou chybu, pri ktere se skoro nikomu nic nestalo? To je dost. Samozrejme je na miste pracovnepravni a financni trest, take predpokladam ze drahy i strojvedouci jsou pojisteni.

+22/0
6.4.2016 14:31

B80o80h45u79s82l45a69v 61K45r84á75l16í26k 2351670219446

Víte - pokud by některý kousek betonu z toho rozstřeleného zarážedla trefil někoho v hale do hlavy, tak by taky měl automaticky trest smrti, a nic by nepomohla výmluva, že ten strojvůdce to vlastně myslel dobře. Strojvůdce si prostě musí být vědom, že i půlminutová nepozornost může mít tvrdý dopad nejen na životy ostatních, ale i na jeho vlastní. Jinou věcí samozřejmě je, jestli trest odnětí svobody na X let vůbec má nějaký smysl - ať už u nedbalostních činů, nebo třeba i u násilných činů.

+2/−2
6.4.2016 14:59

K87r74y68š35t29o80f 59L25a92n68í76k 1489790835545

Ano, pokud by tam bylo usmrceni ci tezke zraneni, ale v trestat cloveka za neumyslnou hmotnou skodu 8-mi lety vezeni mi opravdu prijde neprimerene. Nebo za cobykdyby. To je jako byste se vyboural se svou rodinou v aute do zdi a mel jste jit sedet na 8 let za to, ze pred tou zdi mohl nekdo stat.

+2/0
6.4.2016 15:54

B93o42h98u57s55l89a48v 19K53r22á11l20í43k 2881160389236

Trest by měl být především za to, jak člověk jednal, nikoliv za to, jestli tím zrovna náhodou způsobil nebo nezpůsobil něčí smrt - to už je pak jen náhoda, kterou bychom mu opravdu neměli přičítat k vině. Je přece nesmysl dávat někomu osmimi letý trest jenom za to, že ten kus betonu náhodou zrovna někoho trefil.

+1/−1
6.4.2016 17:03

F62i47l54i47p 80S55i61r10o85t64e88k 9752929222651

Souhlas. Ale začal bych s tím na silnicích - předjíždění na plné čáře, například.

+2/0
6.4.2016 17:38

P11e31t22r 82P36r20u65s 7547485659252

Spáchal takový čin proto, že porušil důležitou povinnost vyplývající z jeho zaměstnání, povolání, postavení nebo funkce nebo uloženou mu podle zákona....a...způsobl škodu velkého rozsahu.

+1/−1
6.4.2016 15:06

K23r27y69š25t36o86f 39L62a85n41í38k 1169220855465

A pro stat, tedy nas vsechny, bude prospesne, kdyz dosud bezuhony clovek, ktery udelal neumysnou chybu, pri niz doslo k velke hmotne skode, pujde sedet a budeme ho roky zivit, namisto aby pouzil sve znalosti a kvalifikaci a treba nekde na vlecce si odpracoval, co zavinil.

+7/0
6.4.2016 16:00

P56e68t34r 58P42r59u98s 7457195229752

Jako ze by na vlecce splatil 80 mega?

Ze je ten pan bezuhonny je jiste polehcujici okolnost. Nic to nemeni na faktu, ze mohl zabit nebo zmrzacit mnoho lidi. Ze se nikomu nic nestalo je dost velka nahoda a nebojim se rict ze zazrak. Kazdy z nas muze neco neumyslne zavinit a kazdy z nas je za to odpovedny. Tak to proste je. Verim, ze kdybyste v tu chvili na tom nastupisti stal, mel byste jiny nazor...

0/−1
6.4.2016 17:00

J32i12ř13í 95K91o15c81u65r42e43k 6395694375128

Ve věku 59 roků toho už moc neodpracuje.

0/0
7.4.2016 1:05

M45i40c36h33a71l 25H98u95s88e62k 9954303890334

Je tam až, neočekávám, že dostane plnou palbu, na druhou stranu, jaký paragraf byste na to vzal..

+2/0
6.4.2016 15:52

K64r23y81š60t13o59f 63L37a58n88í49k 1329340565535

Nejsem znalec paragrafu, kazdopadne si myslim, ze odpovidajici by byl podmineny trest, mozna zakaz cinnosti a samozrejme odpovidajici nahrada skody, ktera by toho cloveka a jeho rodinu nehodila mezi bezdomovce. Proto by me zajimalo, jak je to s pojistkou.

0/0
6.4.2016 16:19
Foto

T13o27m98á96š 56K96r29o72u21p46a 8960762361230

Trochu nechápu proč strojvedoucí moderního vlaku chodí v monterkách, to není zrovna moc na úrovni uniforma, ty lidu většinou vypadají jak opraváři výtahu než strojvedoucí vlaku, a ani ten velkej nápis CD na zádech, jim na stylu nijak nepřidá.

+18/0
6.4.2016 14:24

L49a98d71i25s58l11a28v 61T77r65i76s47k17a 4805467830

No, je pravda, že doba železných ořů a Friga na mašině je už pryč, takže ty montérky tak nějak taky nechápu.

+3/0
6.4.2016 14:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.