Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Doprava v metropoli zmoudří, přibude chytrých zastávek a aplikací

Pražskou dopravu má vylepšit řada technologických novinek. Letos bude spuštěna mobilní aplikace s informacemi o cestování po Praze. Další aplikace nabídne přehled volných parkovacích míst. Chystají se i zastávky, které budou ukazovat aktuální příjezdy spojů, jízdné bude možné vždy platit bezkontaktně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P45a53t28r84i81k 81E96g17e18r 2648980699481

Já doufám, že ROPID u nových JŘ vymyslí třeba zst. Želivského a Želivského - Strojimport. Zastávky u stanic metra bych přejmenoval na stanice nebo terminály, aby cestující poznal, že jde o přestupní stanici. Třeba u zastávek kde je přestup na metro je v hlášení tento dodatek celkem by se hodil i u zastávek tramvajových. Když jde udělat symbol (A), (B), (C) mohl by být také (T). ROPID jsem chtěl informovat o možnosti mít také tramvaje pod písmeny F, H, K, M, R, T.

0/0
28.6.2016 14:26

T26o87m49á33š 72U20l60r49y76c27h 1986153749800

Chytrá zastávka včera ráno na Přístavišti. Když jsem přišel, ukazovala následující:

17 za 1 minuta

17 za 2 minuty

3 za 4 minuty

Jako první přijela 3ka. Po jejím odjezdu byl ukazatel následující:

17 za 1 minuta

17 za 1 minuta (ano, ten řádek dvakrát)

17 za 5 minut

Po chvilce ty první dva řádky se 17kou, která vůbec nepřijela! zmizely.

Osm minut po první 3ce přijela další. 17ka vůbec žádná.

+2/0
28.6.2016 9:30

P67e72t71r 51U67l11l54m16a70n50n 2547458387272

V takovém případě by zastávka mohla spíš začít vypisovat kurzy na to, zda tramvaj přijede a kdy ;-D

+3/0
28.6.2016 9:32

T43o46m 81P69á41l37e26k 1601456479948

Hehe, a napojit na online betting. :-P

0/0
28.6.2016 14:42

K63a62r36e68l 36D29r79d16a 6114382447

V metru to funguje stejně. Ten časový údaj, kdy přijede další metro, se také upravuje podle potřeby. Většinou je to použitelné... Ta jestli se to nemá brát, že je vlastně úspěch, když ze 100 údajů platí 70. Jako "garantovaná účinnost systému". ;-D

0/0
28.6.2016 12:06

P45e23t41r 67U92l19l26m98a78n36n 2807438157402

Bod 2: "Škoda", že teď zrovna od O2 utíká hromada lidí k jiným operátorů, díky jejich skvělé politice ohledně internetu v mobilu.

0/0
28.6.2016 9:29

I44v38o 72G46o63v17a36n 1343559137

Na Andělu, jako na největší tramvajové křižovatce Prahy už informace o příjezdu tramvají měli dávno být!!

0/0
28.6.2016 9:23

M48i27c47h44a31l 73D38a36d87e98k 8103682388

Ale aby jela nějaká přímá tramvaj ze Strašnic do Holešovic, to se asi nedočkám :-/

0/0
28.6.2016 9:12
Foto

B73r43o16n43i46s67l68a82v 28G31a38b90r89y17š 2692469301

Spoj jen pro Vás asi fakt nebude mít smysl. Navíc můžete použít metro.

0/0
28.6.2016 10:42

K17a21r66e37l 28D75r71d80a 6764152977

Denně potkám revizory. Rádi kontrolují na místech se "snadným ziskem". Nechutná odpudivá šikana.

Přitom to jízdné je o 1/4 ceny za dopravu a je tady nakonec jen pro tuto "výchovnou šikanu". Nedá se s touhle bradavicí na kráse konečně už něco udělat?

2/3 jízdného platí přespolní a turisté. Pro výdělek "pár drobných" je třeba šikanovat všechny Pražany a utrácet miliardy za Lítačky, Opencarty, bezhotovostní platby, smsky, podvody s jízdenkami...

To celé má fakt logiku. Rv

0/−4
28.6.2016 7:20

P53e54t15r 39U74l10l97m12a57n73n 2897658867302

MHD v Praze je jedna z nejlepších na světě a vzhledem k tomu i jedna z nejlevnějších. Přesto se najde hromada lidí, kteří si na stav MHD stěžují a ještě by chtěli jezdit zadarmo :-P

+1/−2
28.6.2016 9:31
Foto

B29r95o19n53i40s66l68a89v 67G91a88b12r11y54š 2672439621

Ne, není jedna z nejlepších na světě.

0/0
28.6.2016 10:44

J68i62ř69í 38K73r25e97j25č89í18k 2667888564266

Správně. Není jedna z nejlepších. Je nejlepší !

0/−1
28.6.2016 11:53
Foto

B54r78o16n98i79s62l37a45v 47G39a63b85r23y49š 2722979531

No to už vůbec ne... ;-D

0/0
28.6.2016 11:57

P43e23t20r 30U13l26l91m55a79n20n 2377508587112

Mi ukažte město, kde vás MHD sveze prakticky ke každému domu

0/0
28.6.2016 15:18
Foto

B10r21o74n44i32s93l55a87v 80G35a33b24r40y73š 2862129581

Drážďany, Curych, Basilej...

0/0
28.6.2016 16:48

K52a90r64e32l 75D45r95d50a 6614242527

Doprava jednoho cestujícího stojí kolem 20 tis. Kč ročně a hradí se z rozpočtu města. Hradí si ji tedy Pražané. Na tom by se nic neměnilo. Tak nelžete o "ježdění zdarma". Přitom zrušení jízdného by bylo elegantním řešením ku prospěchu celé Prahy. Bylo by to známkou bohatého civilizovaného města a bohaté země.

Potíž je, že revizoři fungují jak taxikáři, jedou z provize z pokut. Podle mě je tady mafie, která nechce přijít o snadný zisk. Takže budeme vymýšlet wifiny a platební karty, ale na zrušení "vyděračů" od DPP se jen tak nepůjde.

Přitom by třeba stačilo postavit rám někde v metru, který by rozpoznal neplatiče a třeba ho nápadně upozornil, že slušnost je platit. Nevybrala by se ani jedna pokuta, ale efekt na nižší počet neplatičů by byl nejspíš stejný jako s revizory. Dávám k úvaze jak udělat "elektronické revizory". (Turnikety neuvažuji. Ty nepovažuji za dobré řešení.)

0/0
28.6.2016 12:00

M98i52r98o94s88l37a62v 74G47r15o49s14s96m55a41n84n 8962889854

Karle, takový geniální rám může vynést jmění. Nechte si ho patentovat.

0/0
28.6.2016 15:56

J27i67ř77í 60J84o58z92a 3778343750771

Chtyre zastavky funguji uz davno jinde...napr. Brno, Ceske Budejovice, Plzen, Usti nad, Most, Liberec, Hradec Kralove.... v Ceskych Budejovicich jsou nejdal, maji je skoro po celem meste a funguji skvele, reauji na zpozdeni trolejbusu, v pripade zacpy kdy dochazi k hromadnemu zpozdeni spoju beha na displeji veta "Vazeni cestujici, vzhledem k dopravnim komplikacim ve meste dochazi ke zpozdeni spoju. Dekujeme za pochopeni."

Je zvlastni, ze Praha do dnes nic takoveho nema. Bylo by dobre umistit panely s odjezdy i do podchodu stanic metra... clovek by pak vedel zda ma pridat do kroku nebo muze jit v klidu...

+1/−1
28.6.2016 7:12

M92a69r79t12i87n 37P35i37š34t13o20r22a 8638528126869

V metru je to asi záměr, aby se dobíhající mládež nepozabíjela na schodech. Zrovna tam, ale můžete jako plnohodnotnou náhradu použít libovolnou mobilní aplikaci, protože metro jezdí vesměs na minutu přesně.

Zastávky na povrchu vybavené displeji snad aktuální situaci zohledňují, jen se neomlouvají.

+2/−1
28.6.2016 8:49
Foto

B66r76o43n59i98s61l75a95v 84G31a90b24r45y94š 2582389981

V metru by to mělo smysl jen večer nebo o volných dnech. Do metra totiž nejdete přesně na jízdní řád. A ve špičce než sjedete dolů, uletí Vám tři soupravy.

+2/0
28.6.2016 8:58

M69i22c78h33a94l 66D13a58d68e63k 8823162558

V metru ve špičce ty dobíhače nechápu, když za minutu jede další souprava..

0/0
28.6.2016 9:11

L24e17o81š 71M36á11s90l25o 9785409939821

Ono další nejede za minutu ale za tři, a pokud bydlíte třeba na vesnici, kam bus odjíždí od metra jednou za hodinu, tak je velký rozdíl, jestli chytnete tohle metro nebo až to další...

0/0
29.6.2016 20:03

J27o66s46e21f 91K38o53m81á22r93e40k 5324622704199

Jedna chytrá zastávka byla už před mnoha lety na Klárově. Ani nevím, jestli ještě funguje. Nicméně už tehdy byla opravdu přesná a na časy se dalo spolehnout. Proč je tak těžké tohle uvést do běžné praxe... ví Bůh :-/

0/0
28.6.2016 9:51

A39n10t39o96n92í88n 38N16o83v41á72k 7681577470827

V Brně mají všechna vozidla vybavena GPS a mají aplikaci kde je vidět aktuální poloha. V Praze jsou GPSky snad pouze v části busů, čili v podstatě není odkud získávat data aby se dalo ukazovat kdy spoj skutečně přijede.

Možnost vidět aktuální polohy bych ocenil víc než všechno co je popsané v tom článku.

0/0
28.6.2016 16:11

P89e80t84r 50Š76i98m66e47k 2769347386348

Stačilo by vykázat z dopravy feťáky, bezdomovce a podobné špíny a lidi budou MHD rádi používat. Osobně, když mám strach, že v tramvaji chytím žloutenku, tak se mi ji moc používat nechce

+1/0
28.6.2016 6:27
Foto

B42r30o76n58i19s64l90a60v 25G48a42b11r93y88š 2592629781

Já mám zase strach, že se mi v autě jízdou po Praze něco přihodí. MHD využívám už 15 let a nikdy jsem žloutenku nebo podobné svinstvo neměl. Bojíte se úplně zbytečně.

0/−1
28.6.2016 9:00

J28a69k94u44b 39R13o58u47s 3223920194712

Bod č. 2 mne vyděsil. 8-o

+2/0
28.6.2016 2:33

J61o62z71e63f 64S94t85e17b82i63l13a 3655857675507

Příklad chytré zastávky u Národního divadla:

tramvaj č.17 má přijet za 2minuty.

po 4 minutách čekání ukazuje opět to samé;-)

+11/0
27.6.2016 22:11

T47o83m55á87š 49Z14e68m58a64n 3425888134265

Stačilo by kdyby to hlásilo nenadálé výluky provozu..

"tramvaj nejde, jděte na bus".

+1/0
27.6.2016 22:51

K27a21m96i70l 80P87y62t85e69l46a 8382930731559

Tramvaje mívají zpoždění a zastávka zřejmě není zas tak chytrá.

0/0
28.6.2016 6:21

M95a63r66t39i58n 71P62i20š63t65o15r69a 8678928136179

Takže je vidět, že to není jen dle jízdního řádu, ale koriguje se to dle situace.

+1/0
28.6.2016 8:51

I30v75o 90G69o88v70a66n 1413849967

Jejich čas je jen pouhopouhé prozatím.

0/0
28.6.2016 9:25

J15i63ř77í 46K27r93e75j58č72í93k 2977138404406

Aktualizuje se podle průjezdu čidlem a plánované jízdní doby, takže když se ti za čidlem někde zasekne, máš smůlu.

V 99% případů to funguje dobře.

+1/0
28.6.2016 11:55

R63a16d57i40m 65Š21o30l68c 1825625265624

O víkendu mě třeba zarazilo, že ve Vroclavi, kde teda ty tramvaje (kromě Škoda Porsche) pamatují bůh ví co a ty koleje v dlažebkách jsou teda taky strašný, tak každý vůz měl v sobě automat, kde je možné platit kartou a dokonce i bezkontaktní. Takže paradoxně to asi zas tak velký náklad není, když to je v každém vozu...

+2/0
27.6.2016 21:56

T12o13m65á34š 96C34z54a60k66o97j 6421264485200

v Krakově jsou zas v autobusech :) zda i v tramvajích, to si nepamatuju :D

0/0
27.6.2016 22:40

T93o18m30á18š 18Z26e45m59a16n 3825238354755

Možná by bylo lepší místo "chytrých" systémů moudře dostavět jeden most - např. ten Dvorce-Smíchov..

A ještě podstatnější bod - jaký způsobem se bude bojovat s NIMBYsmem?

Prozatím tato nákaza zablokovala jeden dostavěný sjezd na D0(R0) u Dolních Břežan (práce šmejdů z Písnice) Modřanští zablokovali odstavbu sjezdu u Komořan, Tato nákaza dále zablokovala D0 u Bechovic a Suchdola, zablokovala dostavbu městského okruhu, předražila Blanku a zabila dopravu u Kulaťáku (práce radnice P6). Spořilov zlovolně zablokoval silnici do Zábehlic a mnoho dalších..

+7/−1
27.6.2016 20:35

R72o76b45e80r24t 29H63o90m71o92l48k96a 2730582782731

Tak bych být vámi zase klidnil hormon, aby vám nepraskla žilka. Občané Prahy 12 zablokovali na poslední chvíli sjezd, který se vůbec nikdy neměl budovat. Až během stavby okruhu bylo někomu na radnici namáznuto a začalo se stavět. Vcelku nemají problém s jeho otevřením, ale až po dokončení návazné komunikace KOMOKO. A buďme rádi, jinak by vznikla další totálně ucpaná Strakonická. Protože stávající silnice na takové zatížení není stavěná. Sjezd u Břežan je hotový, v původním plánu byl, ale místní ho dodatečně podmínili otevřením sjezdu právě v Komořanech, což je nesmysl, ale určitě tam taky nějaké všimné putovalo...

+1/−2
27.6.2016 22:06

T64o72m40á91š 54Z26e22m48a73n 3535108274515

Nj, ale teď znamené jet do Břežan/Modřan oklikou přes X jiných věsnic/čtvrtí.

Výborně is tím pomohli ti z Písnice, kudy člověk do Břežan musí jet (nejede-li přes zlatníky)..

0/0
27.6.2016 22:53

J96o81s20e71f 57K80o83m30á26r28e95k 5834292314259

Co se týká vnějšího okruhu, pořád přemýšlím, jestli existuje něco jako stavba ve veřejném zájmu a proč si s tím MD už dávno neporadilo... Jestli je to jenom pomalostí soudů, které řeší všemožné žaloby a odvolání, nebo se nikdo z mocných moc nestará...?

+1/0
27.6.2016 22:23
Foto

B81r21o44n66i65s85l50a19v 81G42a30b55r63y96š 2162699291

Praha prý má jeden z nejlepších systémů MHD v Evropě. Já bych to ovšem tak růžově neviděl. Musím však ocenit poměrně mladý vozový park a většinu tramvajových tratí ve vynikajícím stavu. Ale co se týká technologie a organizace dopravy, je to fakt bída. V tomhle ohledu je podle mě hodně daleko za jinými evropskými metropolemi, v rámci ČR daleko za Brnem. A pokud to není pravda, pak nevím, proč jeden z nejlepších systémů využívá čím dál méně lidí a ulice jsou přecpanější.

+2/−8
27.6.2016 20:12

J45a49n 73V20a37l35o25u77c93h 6532487548430

No ́jo, když tramvaj musí jezdit odevšad všude pokud možno bez přestupu (na rozdíl právě od Brna či Plzně, kde minimalizovali počet linek, které pak jedou často), pak se zahlcují křižovatky požadavkem na všechna možná odbočení, nedají se rozumně udělat proklady, takže přípoje ujíždějí... Bohužel i ta organizace dopravy je o politické odvaze. Protože taková radikální změna by zpočátku (než by cestující zjistil, že i s přestupem je to rychlejší než čekání na přímý spoj), vyvolala nevoli, na kterou (vnímánu jako pokles už tak nevysoké popularity) nemají vole-ní žaludek...

+1/−2
28.6.2016 6:45
Foto

B18r35o94n95i66s62l18a42v 60G65a56b72r37y38š 2362349291

Bohužel Praha nemá tak jednoduchou síť. Ale i přesto s tím lze něco dělat. Jenže to se musí chtít. Každý si hraje na praktika v dopravě, ale je vidět, jak tomu ti praktici v praxi rozumí. Tak, že se MHD přepraví čím dál méně lidí.

Měl by se udělat spíš takový pokus, jaký provedl můj pan profesor v Žilině. Na čistém stole vytvořili zcela nový systém dopravy a nechali ho 3 měsíce zkoušet. Po těch 3 měsících se měli lidé rozhodnout, zda chtějí starý systém vrátit. A vrátit to šlo, protože si uchovali původní dokumenty a neměli problém podle nich jezdit hned druhý den. Samozřejmě, že se jim do starého systému vracet nechtělo. :-)

0/0
28.6.2016 8:54
Foto

B33r19o57n76i47s78l56a14v 53G85a29b87r70y41š 2112649481

Všechno, co se popisuje v článku, není nic nového. Ovšem divím se, že Praha jako česká metropole, a taky největší systém MHD, s tím nepřišla dřív.

1) Doprava v telefonu už asi 2 roky existuje v aplikaci Poseidon, který dokáže vyhledat ideální spojení, najít výhodnou cenu jízdenky a přímo si ji zakoupit. Rovněž elektronické informační panely jsou už dávno v menších městech. Praha s nimi začala teprve při rekonstrukci některých tratí a zastávek. Jen tak namátkou si pamatuju trať do Braníka a do Řep. Ovšem jejich provedení - tedy maticové transparenty, nepovažuju za nejlepší řešení. Jsou rozměrné a vzhledem k velikosti jednoho bodu není zobrazení některých znaků optimální.

2) Pokud bude sledování anonymní na základě přiřazeného čísla, nemám s tím problém. Chci, aby dopravce věděl, kudy já jako osoba č. 8452 cestuju. Otázkou je, zda si s takovými daty poradí. Někteří dopravci sice hezky sbírají data, ale buď je neumí přečíst, nebo je neumí použít a dopravní systém je i po tomto průzkumu stejně mizerný.

3) Byl bych rád, kdyby se počet automatů s placením kartou rozšířil. Téměř pokaždé, co jsem si na hlavním nádraží kupoval jízdenku, nešlo kartou platit. Zrovna minulou neděli, jsem místo přikládání musel kartu zasunout.

4) Nemám co dodat.

5) Autobus nikdy nebude ekologický. A vzhledem k tomu, v jaké fázi je nyní vývoj elektrobusu, mu moc nevěřím. Jestliže chce dopravce postavit troleje na části trasy linky 140, může rovnou elektrifikovat celou trať a zakoupit trolejbusy, protože experimenty s elektrobusy se mu nevyplatí.

6) Praze chybí nějaká ustálená koncepce dopravní obslužnosti. Jestliže současný dokument je 20 starý a neaktuální, pak si dopravní odbor z magistrátu zaslouží vyhazov. Už u chomutovských trolejbusů jsem psal, že o dopravní systém je potřeba se starat jako o živý objekt.

Prostě Praha jako obvykle zaspala.

+1/0
27.6.2016 20:12

K34a94m60i66l 39P53y61t86e84l82a 8272470981959

Poseidon je aplikace jen pro IDSJMK a ani po dvou letech to prý není moc použitelné. Doufám, že Praha to zvládne líp.

0/0
28.6.2016 6:39
Foto

B87r53o74n30i38s95l66a69v 55G47a91b22r76y88š 2532889331

Já ji používám bez problémů.

0/0
28.6.2016 8:51

J54i17ř88í 14K41r72e61j92č65í95k 2897628944396

Bod 3. je zajímavej. Dolínek chce. Tak snad má vyřešeno odkud ty miliardy vysypat...

0/0
28.6.2016 11:56

M66i54c88h41a44l 95T21e72s67a80ř 4648482230741

"Využívání motorů spalujících tuhá paliva v MHD není zrovna nejekologičtější."

Souhlasím. Metro na dřevoplyn ještě ujde, ale ty uhlobusy jsou fakt nepříjemný:-)

+17/−1
27.6.2016 19:09

M27a76r71t42i94n 59H71o39r19á91k 9563799224

Já také nevěděl, že nafta je tuhé palivo, až doteď jsem se domníval, že tankuju do auta kapalinu.

Nebo, že by u nás jezdily autobusy na mazut? Nejlepší byly staré ruské tanky T34 za války, ty uměly jezdit dokonce na surovou ropu, prostě se to ropné bláto nakydalo do nádrže ...

Možná chtěl autor jen napsat fosilní paliva.

0/0
27.6.2016 19:53

T37o72m10á76š 16Z59e17m34a67n 3865578194925

Hehe, dřevoplyn z obnovitelné biomasy mne také hned napadl:-D

0/0
27.6.2016 20:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.