Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Doprava v metropoli zmoudří, přibude chytrých zastávek a aplikací

Pražskou dopravu má vylepšit řada technologických novinek. Letos bude spuštěna mobilní aplikace s informacemi o cestování po Praze. Další aplikace nabídne přehled volných parkovacích míst. Chystají se i zastávky, které budou ukazovat aktuální příjezdy spojů, jízdné bude možné vždy platit bezkontaktně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P18a85t39r48i44k 10E86g55e63r 2318590729241

Já doufám, že ROPID u nových JŘ vymyslí třeba zst. Želivského a Želivského - Strojimport. Zastávky u stanic metra bych přejmenoval na stanice nebo terminály, aby cestující poznal, že jde o přestupní stanici. Třeba u zastávek kde je přestup na metro je v hlášení tento dodatek celkem by se hodil i u zastávek tramvajových. Když jde udělat symbol (A), (B), (C) mohl by být také (T). ROPID jsem chtěl informovat o možnosti mít také tramvaje pod písmeny F, H, K, M, R, T.

0/0
28.6.2016 14:26

T41o61m50á86š 94U68l49r98y45c75h 1746843299290

Chytrá zastávka včera ráno na Přístavišti. Když jsem přišel, ukazovala následující:

17 za 1 minuta

17 za 2 minuty

3 za 4 minuty

Jako první přijela 3ka. Po jejím odjezdu byl ukazatel následující:

17 za 1 minuta

17 za 1 minuta (ano, ten řádek dvakrát)

17 za 5 minut

Po chvilce ty první dva řádky se 17kou, která vůbec nepřijela! zmizely.

Osm minut po první 3ce přijela další. 17ka vůbec žádná.

+2/0
28.6.2016 9:30

P14e86t82r 91U51l20l75m74a10n39n 2477768597252

V takovém případě by zastávka mohla spíš začít vypisovat kurzy na to, zda tramvaj přijede a kdy ;-D

+3/0
28.6.2016 9:32

T95o13m 97P24á43l43e11k 1941626339808

Hehe, a napojit na online betting. :-P

0/0
28.6.2016 14:42

K47a24r71e19l 63D62r24d80a 6824672807

V metru to funguje stejně. Ten časový údaj, kdy přijede další metro, se také upravuje podle potřeby. Většinou je to použitelné... Ta jestli se to nemá brát, že je vlastně úspěch, když ze 100 údajů platí 70. Jako "garantovaná účinnost systému". ;-D

0/0
28.6.2016 12:06

P38e17t62r 47U65l61l20m48a27n19n 2337268497722

Bod 2: "Škoda", že teď zrovna od O2 utíká hromada lidí k jiným operátorů, díky jejich skvělé politice ohledně internetu v mobilu.

0/0
28.6.2016 9:29

I76v70o 85G84o12v91a29n 1683699717

Na Andělu, jako na největší tramvajové křižovatce Prahy už informace o příjezdu tramvají měli dávno být!!

0/0
28.6.2016 9:23

M61i13c89h74a84l 62D77a41d23e24k 8733892608

Ale aby jela nějaká přímá tramvaj ze Strašnic do Holešovic, to se asi nedočkám :-/

0/0
28.6.2016 9:12
Foto

B94r76o49n83i24s15l70a24v 96G31a45b86r91y37š 2942809741

Spoj jen pro Vás asi fakt nebude mít smysl. Navíc můžete použít metro.

0/0
28.6.2016 10:42

K60a69r47e90l 85D62r70d44a 6634642417

Denně potkám revizory. Rádi kontrolují na místech se "snadným ziskem". Nechutná odpudivá šikana.

Přitom to jízdné je o 1/4 ceny za dopravu a je tady nakonec jen pro tuto "výchovnou šikanu". Nedá se s touhle bradavicí na kráse konečně už něco udělat?

2/3 jízdného platí přespolní a turisté. Pro výdělek "pár drobných" je třeba šikanovat všechny Pražany a utrácet miliardy za Lítačky, Opencarty, bezhotovostní platby, smsky, podvody s jízdenkami...

To celé má fakt logiku. Rv

0/−4
28.6.2016 7:20

P90e12t35r 97U85l19l90m18a61n17n 2157628987562

MHD v Praze je jedna z nejlepších na světě a vzhledem k tomu i jedna z nejlevnějších. Přesto se najde hromada lidí, kteří si na stav MHD stěžují a ještě by chtěli jezdit zadarmo :-P

+1/−2
28.6.2016 9:31
Foto

B63r80o54n87i91s34l81a60v 48G63a14b52r69y19š 2242789491

Ne, není jedna z nejlepších na světě.

0/0
28.6.2016 10:44

J59i50ř39í 32K93r95e46j10č82í46k 2867288664546

Správně. Není jedna z nejlepších. Je nejlepší !

0/−1
28.6.2016 11:53
Foto

B16r47o43n31i80s25l56a71v 39G58a40b63r70y93š 2432499801

No to už vůbec ne... ;-D

0/0
28.6.2016 11:57

P92e81t67r 55U22l68l34m69a84n17n 2867198867932

Mi ukažte město, kde vás MHD sveze prakticky ke každému domu

0/0
28.6.2016 15:18
Foto

B41r80o18n97i14s35l87a42v 62G91a87b20r80y90š 2392349521

Drážďany, Curych, Basilej...

0/0
28.6.2016 16:48

K66a42r65e92l 45D97r98d92a 6784182617

Doprava jednoho cestujícího stojí kolem 20 tis. Kč ročně a hradí se z rozpočtu města. Hradí si ji tedy Pražané. Na tom by se nic neměnilo. Tak nelžete o "ježdění zdarma". Přitom zrušení jízdného by bylo elegantním řešením ku prospěchu celé Prahy. Bylo by to známkou bohatého civilizovaného města a bohaté země.

Potíž je, že revizoři fungují jak taxikáři, jedou z provize z pokut. Podle mě je tady mafie, která nechce přijít o snadný zisk. Takže budeme vymýšlet wifiny a platební karty, ale na zrušení "vyděračů" od DPP se jen tak nepůjde.

Přitom by třeba stačilo postavit rám někde v metru, který by rozpoznal neplatiče a třeba ho nápadně upozornil, že slušnost je platit. Nevybrala by se ani jedna pokuta, ale efekt na nižší počet neplatičů by byl nejspíš stejný jako s revizory. Dávám k úvaze jak udělat "elektronické revizory". (Turnikety neuvažuji. Ty nepovažuji za dobré řešení.)

0/0
28.6.2016 12:00

M94i18r69o61s52l63a97v 82G62r95o39s23s92m60a29n75n 8662129864

Karle, takový geniální rám může vynést jmění. Nechte si ho patentovat.

0/0
28.6.2016 15:56

J42i39ř60í 63J30o75z31a 3118953810181

Chtyre zastavky funguji uz davno jinde...napr. Brno, Ceske Budejovice, Plzen, Usti nad, Most, Liberec, Hradec Kralove.... v Ceskych Budejovicich jsou nejdal, maji je skoro po celem meste a funguji skvele, reauji na zpozdeni trolejbusu, v pripade zacpy kdy dochazi k hromadnemu zpozdeni spoju beha na displeji veta "Vazeni cestujici, vzhledem k dopravnim komplikacim ve meste dochazi ke zpozdeni spoju. Dekujeme za pochopeni."

Je zvlastni, ze Praha do dnes nic takoveho nema. Bylo by dobre umistit panely s odjezdy i do podchodu stanic metra... clovek by pak vedel zda ma pridat do kroku nebo muze jit v klidu...

+1/−1
28.6.2016 7:12
Foto

M14a34r26t35i46n 54P32i35š67t27o92r56a 8718568366299

V metru je to asi záměr, aby se dobíhající mládež nepozabíjela na schodech. Zrovna tam, ale můžete jako plnohodnotnou náhradu použít libovolnou mobilní aplikaci, protože metro jezdí vesměs na minutu přesně.

Zastávky na povrchu vybavené displeji snad aktuální situaci zohledňují, jen se neomlouvají.

+2/−1
28.6.2016 8:49
Foto

B71r42o26n32i42s90l90a74v 32G44a53b48r85y30š 2622129111

V metru by to mělo smysl jen večer nebo o volných dnech. Do metra totiž nejdete přesně na jízdní řád. A ve špičce než sjedete dolů, uletí Vám tři soupravy.

+2/0
28.6.2016 8:58

M53i90c14h95a66l 23D73a53d40e44k 8693492818

V metru ve špičce ty dobíhače nechápu, když za minutu jede další souprava..

0/0
28.6.2016 9:11

L88e17o92š 56M58á67s78l58o 9755239429501

Ono další nejede za minutu ale za tři, a pokud bydlíte třeba na vesnici, kam bus odjíždí od metra jednou za hodinu, tak je velký rozdíl, jestli chytnete tohle metro nebo až to další...

0/0
29.6.2016 20:03

J54o38s71e93f 32K51o76m77á70r54e62k 5214732694899

Jedna chytrá zastávka byla už před mnoha lety na Klárově. Ani nevím, jestli ještě funguje. Nicméně už tehdy byla opravdu přesná a na časy se dalo spolehnout. Proč je tak těžké tohle uvést do běžné praxe... ví Bůh :-/

0/0
28.6.2016 9:51

A96n15t58o36n70í51n 70N33o52v49á37k 7791747660217

V Brně mají všechna vozidla vybavena GPS a mají aplikaci kde je vidět aktuální poloha. V Praze jsou GPSky snad pouze v části busů, čili v podstatě není odkud získávat data aby se dalo ukazovat kdy spoj skutečně přijede.

Možnost vidět aktuální polohy bych ocenil víc než všechno co je popsané v tom článku.

0/0
28.6.2016 16:11

P25e63t55r 63Š37i20m74e69k 2679147506868

Stačilo by vykázat z dopravy feťáky, bezdomovce a podobné špíny a lidi budou MHD rádi používat. Osobně, když mám strach, že v tramvaji chytím žloutenku, tak se mi ji moc používat nechce

+1/0
28.6.2016 6:27
Foto

B60r76o51n17i77s18l20a58v 25G76a22b83r94y83š 2152289541

Já mám zase strach, že se mi v autě jízdou po Praze něco přihodí. MHD využívám už 15 let a nikdy jsem žloutenku nebo podobné svinstvo neměl. Bojíte se úplně zbytečně.

0/−1
28.6.2016 9:00

J94a70k12u21b 58R39o98u64s 3203420794322

Bod č. 2 mne vyděsil. 8-o

+2/0
28.6.2016 2:33

J44o89z32e30f 63S20t55e10b42i58l70a 3635187955477

Příklad chytré zastávky u Národního divadla:

tramvaj č.17 má přijet za 2minuty.

po 4 minutách čekání ukazuje opět to samé;-)

+11/0
27.6.2016 22:11

T50o70m67á53š 15Z55e25m72a42n 3475758114475

Stačilo by kdyby to hlásilo nenadálé výluky provozu..

"tramvaj nejde, jděte na bus".

+1/0
27.6.2016 22:51

K52a51m67i75l 40P35y79t86e89l63a 8402720581279

Tramvaje mívají zpoždění a zastávka zřejmě není zas tak chytrá.

0/0
28.6.2016 6:21
Foto

M22a45r10t47i12n 62P90i57š93t51o87r73a 8768298266899

Takže je vidět, že to není jen dle jízdního řádu, ale koriguje se to dle situace.

+1/0
28.6.2016 8:51

I81v86o 19G18o57v89a90n 1943329817

Jejich čas je jen pouhopouhé prozatím.

0/0
28.6.2016 9:25

J25i60ř60í 16K37r80e56j38č13í37k 2417988724476

Aktualizuje se podle průjezdu čidlem a plánované jízdní doby, takže když se ti za čidlem někde zasekne, máš smůlu.

V 99% případů to funguje dobře.

+1/0
28.6.2016 11:55

R55a94d56i25m 86Š66o57l60c 1695105815524

O víkendu mě třeba zarazilo, že ve Vroclavi, kde teda ty tramvaje (kromě Škoda Porsche) pamatují bůh ví co a ty koleje v dlažebkách jsou teda taky strašný, tak každý vůz měl v sobě automat, kde je možné platit kartou a dokonce i bezkontaktní. Takže paradoxně to asi zas tak velký náklad není, když to je v každém vozu...

+2/0
27.6.2016 21:56

T62o49m69á31š 53C15z25a29k47o40j 6961864235170

v Krakově jsou zas v autobusech :) zda i v tramvajích, to si nepamatuju :D

0/0
27.6.2016 22:40

T27o47m25á87š 57Z81e24m70a62n 3615428754175

Možná by bylo lepší místo "chytrých" systémů moudře dostavět jeden most - např. ten Dvorce-Smíchov..

A ještě podstatnější bod - jaký způsobem se bude bojovat s NIMBYsmem?

Prozatím tato nákaza zablokovala jeden dostavěný sjezd na D0(R0) u Dolních Břežan (práce šmejdů z Písnice) Modřanští zablokovali odstavbu sjezdu u Komořan, Tato nákaza dále zablokovala D0 u Bechovic a Suchdola, zablokovala dostavbu městského okruhu, předražila Blanku a zabila dopravu u Kulaťáku (práce radnice P6). Spořilov zlovolně zablokoval silnici do Zábehlic a mnoho dalších..

+7/−1
27.6.2016 20:35

R65o34b63e89r59t 34H83o27m16o67l81k83a 2360832522101

Tak bych být vámi zase klidnil hormon, aby vám nepraskla žilka. Občané Prahy 12 zablokovali na poslední chvíli sjezd, který se vůbec nikdy neměl budovat. Až během stavby okruhu bylo někomu na radnici namáznuto a začalo se stavět. Vcelku nemají problém s jeho otevřením, ale až po dokončení návazné komunikace KOMOKO. A buďme rádi, jinak by vznikla další totálně ucpaná Strakonická. Protože stávající silnice na takové zatížení není stavěná. Sjezd u Břežan je hotový, v původním plánu byl, ale místní ho dodatečně podmínili otevřením sjezdu právě v Komořanech, což je nesmysl, ale určitě tam taky nějaké všimné putovalo...

+1/−2
27.6.2016 22:06

T24o96m69á11š 79Z48e19m45a80n 3515108384905

Nj, ale teď znamené jet do Břežan/Modřan oklikou přes X jiných věsnic/čtvrtí.

Výborně is tím pomohli ti z Písnice, kudy člověk do Břežan musí jet (nejede-li přes zlatníky)..

0/0
27.6.2016 22:53

J86o17s87e77f 96K58o94m82á49r46e62k 5394892204799

Co se týká vnějšího okruhu, pořád přemýšlím, jestli existuje něco jako stavba ve veřejném zájmu a proč si s tím MD už dávno neporadilo... Jestli je to jenom pomalostí soudů, které řeší všemožné žaloby a odvolání, nebo se nikdo z mocných moc nestará...?

+1/0
27.6.2016 22:23
Foto

B42r14o30n96i70s70l47a63v 72G73a37b26r24y28š 2182189331

Praha prý má jeden z nejlepších systémů MHD v Evropě. Já bych to ovšem tak růžově neviděl. Musím však ocenit poměrně mladý vozový park a většinu tramvajových tratí ve vynikajícím stavu. Ale co se týká technologie a organizace dopravy, je to fakt bída. V tomhle ohledu je podle mě hodně daleko za jinými evropskými metropolemi, v rámci ČR daleko za Brnem. A pokud to není pravda, pak nevím, proč jeden z nejlepších systémů využívá čím dál méně lidí a ulice jsou přecpanější.

+2/−8
27.6.2016 20:12

J55a35n 29V60a93l16o38u34c57h 6262747608170

No ́jo, když tramvaj musí jezdit odevšad všude pokud možno bez přestupu (na rozdíl právě od Brna či Plzně, kde minimalizovali počet linek, které pak jedou často), pak se zahlcují křižovatky požadavkem na všechna možná odbočení, nedají se rozumně udělat proklady, takže přípoje ujíždějí... Bohužel i ta organizace dopravy je o politické odvaze. Protože taková radikální změna by zpočátku (než by cestující zjistil, že i s přestupem je to rychlejší než čekání na přímý spoj), vyvolala nevoli, na kterou (vnímánu jako pokles už tak nevysoké popularity) nemají vole-ní žaludek...

+1/−2
28.6.2016 6:45
Foto

B71r88o37n39i12s76l31a12v 67G30a48b52r24y13š 2692429801

Bohužel Praha nemá tak jednoduchou síť. Ale i přesto s tím lze něco dělat. Jenže to se musí chtít. Každý si hraje na praktika v dopravě, ale je vidět, jak tomu ti praktici v praxi rozumí. Tak, že se MHD přepraví čím dál méně lidí.

Měl by se udělat spíš takový pokus, jaký provedl můj pan profesor v Žilině. Na čistém stole vytvořili zcela nový systém dopravy a nechali ho 3 měsíce zkoušet. Po těch 3 měsících se měli lidé rozhodnout, zda chtějí starý systém vrátit. A vrátit to šlo, protože si uchovali původní dokumenty a neměli problém podle nich jezdit hned druhý den. Samozřejmě, že se jim do starého systému vracet nechtělo. :-)

0/0
28.6.2016 8:54
Foto

B64r41o38n38i82s64l90a28v 48G97a90b71r23y54š 2722139641

Všechno, co se popisuje v článku, není nic nového. Ovšem divím se, že Praha jako česká metropole, a taky největší systém MHD, s tím nepřišla dřív.

1) Doprava v telefonu už asi 2 roky existuje v aplikaci Poseidon, který dokáže vyhledat ideální spojení, najít výhodnou cenu jízdenky a přímo si ji zakoupit. Rovněž elektronické informační panely jsou už dávno v menších městech. Praha s nimi začala teprve při rekonstrukci některých tratí a zastávek. Jen tak namátkou si pamatuju trať do Braníka a do Řep. Ovšem jejich provedení - tedy maticové transparenty, nepovažuju za nejlepší řešení. Jsou rozměrné a vzhledem k velikosti jednoho bodu není zobrazení některých znaků optimální.

2) Pokud bude sledování anonymní na základě přiřazeného čísla, nemám s tím problém. Chci, aby dopravce věděl, kudy já jako osoba č. 8452 cestuju. Otázkou je, zda si s takovými daty poradí. Někteří dopravci sice hezky sbírají data, ale buď je neumí přečíst, nebo je neumí použít a dopravní systém je i po tomto průzkumu stejně mizerný.

3) Byl bych rád, kdyby se počet automatů s placením kartou rozšířil. Téměř pokaždé, co jsem si na hlavním nádraží kupoval jízdenku, nešlo kartou platit. Zrovna minulou neděli, jsem místo přikládání musel kartu zasunout.

4) Nemám co dodat.

5) Autobus nikdy nebude ekologický. A vzhledem k tomu, v jaké fázi je nyní vývoj elektrobusu, mu moc nevěřím. Jestliže chce dopravce postavit troleje na části trasy linky 140, může rovnou elektrifikovat celou trať a zakoupit trolejbusy, protože experimenty s elektrobusy se mu nevyplatí.

6) Praze chybí nějaká ustálená koncepce dopravní obslužnosti. Jestliže současný dokument je 20 starý a neaktuální, pak si dopravní odbor z magistrátu zaslouží vyhazov. Už u chomutovských trolejbusů jsem psal, že o dopravní systém je potřeba se starat jako o živý objekt.

Prostě Praha jako obvykle zaspala.

+1/0
27.6.2016 20:12

K11a47m87i83l 25P41y86t31e87l15a 8792170781129

Poseidon je aplikace jen pro IDSJMK a ani po dvou letech to prý není moc použitelné. Doufám, že Praha to zvládne líp.

0/0
28.6.2016 6:39
Foto

B68r91o75n60i43s31l78a87v 34G46a21b63r78y39š 2392539741

Já ji používám bez problémů.

0/0
28.6.2016 8:51

J75i49ř59í 12K32r53e96j49č10í51k 2167948594216

Bod 3. je zajímavej. Dolínek chce. Tak snad má vyřešeno odkud ty miliardy vysypat...

0/0
28.6.2016 11:56

M21i68c95h32a79l 46T93e39s80a85ř 4228222510711

"Využívání motorů spalujících tuhá paliva v MHD není zrovna nejekologičtější."

Souhlasím. Metro na dřevoplyn ještě ujde, ale ty uhlobusy jsou fakt nepříjemný:-)

+17/−1
27.6.2016 19:09

M61a62r56t90i43n 39H13o67r29á98k 9453479774

Já také nevěděl, že nafta je tuhé palivo, až doteď jsem se domníval, že tankuju do auta kapalinu.

Nebo, že by u nás jezdily autobusy na mazut? Nejlepší byly staré ruské tanky T34 za války, ty uměly jezdit dokonce na surovou ropu, prostě se to ropné bláto nakydalo do nádrže ...

Možná chtěl autor jen napsat fosilní paliva.

0/0
27.6.2016 19:53

T21o42m79á71š 92Z74e35m10a93n 3815168594175

Hehe, dřevoplyn z obnovitelné biomasy mne také hned napadl:-D

0/0
27.6.2016 20:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.