Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Doprava v metropoli zmoudří, přibude chytrých zastávek a aplikací

Pražskou dopravu má vylepšit řada technologických novinek. Letos bude spuštěna mobilní aplikace s informacemi o cestování po Praze. Další aplikace nabídne přehled volných parkovacích míst. Chystají se i zastávky, které budou ukazovat aktuální příjezdy spojů, jízdné bude možné vždy platit bezkontaktně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P31a39t83r33i98k 62E67g90e22r 2688110539691

Já doufám, že ROPID u nových JŘ vymyslí třeba zst. Želivského a Želivského - Strojimport. Zastávky u stanic metra bych přejmenoval na stanice nebo terminály, aby cestující poznal, že jde o přestupní stanici. Třeba u zastávek kde je přestup na metro je v hlášení tento dodatek celkem by se hodil i u zastávek tramvajových. Když jde udělat symbol (A), (B), (C) mohl by být také (T). ROPID jsem chtěl informovat o možnosti mít také tramvaje pod písmeny F, H, K, M, R, T.

0/0
28.6.2016 14:26

T56o27m18á36š 31U98l15r25y17c76h 1936373309960

Chytrá zastávka včera ráno na Přístavišti. Když jsem přišel, ukazovala následující:

17 za 1 minuta

17 za 2 minuty

3 za 4 minuty

Jako první přijela 3ka. Po jejím odjezdu byl ukazatel následující:

17 za 1 minuta

17 za 1 minuta (ano, ten řádek dvakrát)

17 za 5 minut

Po chvilce ty první dva řádky se 17kou, která vůbec nepřijela! zmizely.

Osm minut po první 3ce přijela další. 17ka vůbec žádná.

+2/0
28.6.2016 9:30

P82e40t48r 62U79l58l65m94a82n38n 2337798367812

V takovém případě by zastávka mohla spíš začít vypisovat kurzy na to, zda tramvaj přijede a kdy ;-D

+3/0
28.6.2016 9:32

T85o71m 65P85á94l87e69k 1401336749838

Hehe, a napojit na online betting. :-P

0/0
28.6.2016 14:42

K13a39r94e24l 62D88r95d78a 6644842607

V metru to funguje stejně. Ten časový údaj, kdy přijede další metro, se také upravuje podle potřeby. Většinou je to použitelné... Ta jestli se to nemá brát, že je vlastně úspěch, když ze 100 údajů platí 70. Jako "garantovaná účinnost systému". ;-D

0/0
28.6.2016 12:06

P72e15t30r 93U13l61l43m78a12n51n 2727338397442

Bod 2: "Škoda", že teď zrovna od O2 utíká hromada lidí k jiným operátorů, díky jejich skvělé politice ohledně internetu v mobilu.

0/0
28.6.2016 9:29

I20v17o 41G41o37v51a16n 1733779767

Na Andělu, jako na největší tramvajové křižovatce Prahy už informace o příjezdu tramvají měli dávno být!!

0/0
28.6.2016 9:23

M28i70c79h30a49l 37D10a71d96e34k 8983592648

Ale aby jela nějaká přímá tramvaj ze Strašnic do Holešovic, to se asi nedočkám :-/

0/0
28.6.2016 9:12
Foto

B11r83o17n95i53s71l42a39v 16G64a79b51r80y64š 2462379421

Spoj jen pro Vás asi fakt nebude mít smysl. Navíc můžete použít metro.

0/0
28.6.2016 10:42

K54a97r37e53l 75D42r81d22a 6394732517

Denně potkám revizory. Rádi kontrolují na místech se "snadným ziskem". Nechutná odpudivá šikana.

Přitom to jízdné je o 1/4 ceny za dopravu a je tady nakonec jen pro tuto "výchovnou šikanu". Nedá se s touhle bradavicí na kráse konečně už něco udělat?

2/3 jízdného platí přespolní a turisté. Pro výdělek "pár drobných" je třeba šikanovat všechny Pražany a utrácet miliardy za Lítačky, Opencarty, bezhotovostní platby, smsky, podvody s jízdenkami...

To celé má fakt logiku. Rv

0/−4
28.6.2016 7:20

P10e35t14r 44U59l51l39m57a29n55n 2617118457462

MHD v Praze je jedna z nejlepších na světě a vzhledem k tomu i jedna z nejlevnějších. Přesto se najde hromada lidí, kteří si na stav MHD stěžují a ještě by chtěli jezdit zadarmo :-P

+1/−2
28.6.2016 9:31
Foto

B21r15o98n78i67s72l62a44v 64G78a11b32r21y35š 2502359831

Ne, není jedna z nejlepších na světě.

0/0
28.6.2016 10:44

J23i96ř90í 39K79r60e45j90č38í34k 2887178864916

Správně. Není jedna z nejlepších. Je nejlepší !

0/−1
28.6.2016 11:53
Foto

B95r90o16n63i37s81l43a71v 11G87a65b70r34y43š 2362409141

No to už vůbec ne... ;-D

0/0
28.6.2016 11:57

P16e92t71r 47U14l53l17m40a54n63n 2867388477732

Mi ukažte město, kde vás MHD sveze prakticky ke každému domu

0/0
28.6.2016 15:18
Foto

B36r77o85n14i40s15l71a23v 53G50a51b94r13y72š 2192359111

Drážďany, Curych, Basilej...

0/0
28.6.2016 16:48

K63a97r30e81l 24D25r54d91a 6474972327

Doprava jednoho cestujícího stojí kolem 20 tis. Kč ročně a hradí se z rozpočtu města. Hradí si ji tedy Pražané. Na tom by se nic neměnilo. Tak nelžete o "ježdění zdarma". Přitom zrušení jízdného by bylo elegantním řešením ku prospěchu celé Prahy. Bylo by to známkou bohatého civilizovaného města a bohaté země.

Potíž je, že revizoři fungují jak taxikáři, jedou z provize z pokut. Podle mě je tady mafie, která nechce přijít o snadný zisk. Takže budeme vymýšlet wifiny a platební karty, ale na zrušení "vyděračů" od DPP se jen tak nepůjde.

Přitom by třeba stačilo postavit rám někde v metru, který by rozpoznal neplatiče a třeba ho nápadně upozornil, že slušnost je platit. Nevybrala by se ani jedna pokuta, ale efekt na nižší počet neplatičů by byl nejspíš stejný jako s revizory. Dávám k úvaze jak udělat "elektronické revizory". (Turnikety neuvažuji. Ty nepovažuji za dobré řešení.)

0/0
28.6.2016 12:00

M81i27r55o43s63l23a39v 92G47r38o95s34s42m91a49n31n 8952189504

Karle, takový geniální rám může vynést jmění. Nechte si ho patentovat.

0/0
28.6.2016 15:56

J44i31ř28í 62J32o39z27a 3908223620411

Chtyre zastavky funguji uz davno jinde...napr. Brno, Ceske Budejovice, Plzen, Usti nad, Most, Liberec, Hradec Kralove.... v Ceskych Budejovicich jsou nejdal, maji je skoro po celem meste a funguji skvele, reauji na zpozdeni trolejbusu, v pripade zacpy kdy dochazi k hromadnemu zpozdeni spoju beha na displeji veta "Vazeni cestujici, vzhledem k dopravnim komplikacim ve meste dochazi ke zpozdeni spoju. Dekujeme za pochopeni."

Je zvlastni, ze Praha do dnes nic takoveho nema. Bylo by dobre umistit panely s odjezdy i do podchodu stanic metra... clovek by pak vedel zda ma pridat do kroku nebo muze jit v klidu...

+1/−1
28.6.2016 7:12
Foto

M22a92r16t48i41n 35P93i17š41t88o42r26a 8868718676739

V metru je to asi záměr, aby se dobíhající mládež nepozabíjela na schodech. Zrovna tam, ale můžete jako plnohodnotnou náhradu použít libovolnou mobilní aplikaci, protože metro jezdí vesměs na minutu přesně.

Zastávky na povrchu vybavené displeji snad aktuální situaci zohledňují, jen se neomlouvají.

+2/−1
28.6.2016 8:49
Foto

B86r88o73n93i57s83l95a63v 10G63a64b32r13y45š 2312279401

V metru by to mělo smysl jen večer nebo o volných dnech. Do metra totiž nejdete přesně na jízdní řád. A ve špičce než sjedete dolů, uletí Vám tři soupravy.

+2/0
28.6.2016 8:58

M16i26c12h27a92l 60D24a36d87e75k 8613112158

V metru ve špičce ty dobíhače nechápu, když za minutu jede další souprava..

0/0
28.6.2016 9:11

L40e89o64š 65M39á11s47l68o 9835379969511

Ono další nejede za minutu ale za tři, a pokud bydlíte třeba na vesnici, kam bus odjíždí od metra jednou za hodinu, tak je velký rozdíl, jestli chytnete tohle metro nebo až to další...

0/0
29.6.2016 20:03

J48o76s69e70f 13K94o66m25á84r80e55k 5654552934389

Jedna chytrá zastávka byla už před mnoha lety na Klárově. Ani nevím, jestli ještě funguje. Nicméně už tehdy byla opravdu přesná a na časy se dalo spolehnout. Proč je tak těžké tohle uvést do běžné praxe... ví Bůh :-/

0/0
28.6.2016 9:51

A59n66t68o17n43í62n 94N32o74v67á47k 7161297780717

V Brně mají všechna vozidla vybavena GPS a mají aplikaci kde je vidět aktuální poloha. V Praze jsou GPSky snad pouze v části busů, čili v podstatě není odkud získávat data aby se dalo ukazovat kdy spoj skutečně přijede.

Možnost vidět aktuální polohy bych ocenil víc než všechno co je popsané v tom článku.

0/0
28.6.2016 16:11

P31e87t14r 74Š54i82m53e64k 2839807946848

Stačilo by vykázat z dopravy feťáky, bezdomovce a podobné špíny a lidi budou MHD rádi používat. Osobně, když mám strach, že v tramvaji chytím žloutenku, tak se mi ji moc používat nechce

+1/0
28.6.2016 6:27
Foto

B29r59o44n97i19s45l72a87v 11G24a30b62r88y52š 2542949121

Já mám zase strach, že se mi v autě jízdou po Praze něco přihodí. MHD využívám už 15 let a nikdy jsem žloutenku nebo podobné svinstvo neměl. Bojíte se úplně zbytečně.

0/−1
28.6.2016 9:00

J65a88k46u46b 23R58o66u60s 3793490544162

Bod č. 2 mne vyděsil. 8-o

+2/0
28.6.2016 2:33

J11o83z36e48f 77S74t72e39b68i37l70a 3565907695177

Příklad chytré zastávky u Národního divadla:

tramvaj č.17 má přijet za 2minuty.

po 4 minutách čekání ukazuje opět to samé;-)

+11/0
27.6.2016 22:11

T67o51m85á11š 38Z57e62m28a90n 3575488164105

Stačilo by kdyby to hlásilo nenadálé výluky provozu..

"tramvaj nejde, jděte na bus".

+1/0
27.6.2016 22:51

K77a47m39i94l 28P80y10t39e92l23a 8212770801649

Tramvaje mívají zpoždění a zastávka zřejmě není zas tak chytrá.

0/0
28.6.2016 6:21
Foto

M43a37r28t89i54n 52P51i97š19t92o47r25a 8588488646449

Takže je vidět, že to není jen dle jízdního řádu, ale koriguje se to dle situace.

+1/0
28.6.2016 8:51

I90v38o 68G71o61v31a97n 1743379197

Jejich čas je jen pouhopouhé prozatím.

0/0
28.6.2016 9:25

J69i76ř73í 37K74r33e57j91č28í90k 2727678924636

Aktualizuje se podle průjezdu čidlem a plánované jízdní doby, takže když se ti za čidlem někde zasekne, máš smůlu.

V 99% případů to funguje dobře.

+1/0
28.6.2016 11:55

R58a78d37i45m 56Š12o32l60c 1745585325814

O víkendu mě třeba zarazilo, že ve Vroclavi, kde teda ty tramvaje (kromě Škoda Porsche) pamatují bůh ví co a ty koleje v dlažebkách jsou teda taky strašný, tak každý vůz měl v sobě automat, kde je možné platit kartou a dokonce i bezkontaktní. Takže paradoxně to asi zas tak velký náklad není, když to je v každém vozu...

+2/0
27.6.2016 21:56

T19o18m13á21š 38C52z61a45k81o73j 6341814285240

v Krakově jsou zas v autobusech :) zda i v tramvajích, to si nepamatuju :D

0/0
27.6.2016 22:40

T67o65m29á73š 71Z33e45m14a23n 3825928624275

Možná by bylo lepší místo "chytrých" systémů moudře dostavět jeden most - např. ten Dvorce-Smíchov..

A ještě podstatnější bod - jaký způsobem se bude bojovat s NIMBYsmem?

Prozatím tato nákaza zablokovala jeden dostavěný sjezd na D0(R0) u Dolních Břežan (práce šmejdů z Písnice) Modřanští zablokovali odstavbu sjezdu u Komořan, Tato nákaza dále zablokovala D0 u Bechovic a Suchdola, zablokovala dostavbu městského okruhu, předražila Blanku a zabila dopravu u Kulaťáku (práce radnice P6). Spořilov zlovolně zablokoval silnici do Zábehlic a mnoho dalších..

+7/−1
27.6.2016 20:35

R35o85b19e12r25t 14H92o23m48o88l17k62a 2290152572801

Tak bych být vámi zase klidnil hormon, aby vám nepraskla žilka. Občané Prahy 12 zablokovali na poslední chvíli sjezd, který se vůbec nikdy neměl budovat. Až během stavby okruhu bylo někomu na radnici namáznuto a začalo se stavět. Vcelku nemají problém s jeho otevřením, ale až po dokončení návazné komunikace KOMOKO. A buďme rádi, jinak by vznikla další totálně ucpaná Strakonická. Protože stávající silnice na takové zatížení není stavěná. Sjezd u Břežan je hotový, v původním plánu byl, ale místní ho dodatečně podmínili otevřením sjezdu právě v Komořanech, což je nesmysl, ale určitě tam taky nějaké všimné putovalo...

+1/−2
27.6.2016 22:06

T83o53m55á27š 42Z44e66m41a10n 3855988454145

Nj, ale teď znamené jet do Břežan/Modřan oklikou přes X jiných věsnic/čtvrtí.

Výborně is tím pomohli ti z Písnice, kudy člověk do Břežan musí jet (nejede-li přes zlatníky)..

0/0
27.6.2016 22:53

J93o29s27e75f 35K36o58m72á71r19e76k 5344112284759

Co se týká vnějšího okruhu, pořád přemýšlím, jestli existuje něco jako stavba ve veřejném zájmu a proč si s tím MD už dávno neporadilo... Jestli je to jenom pomalostí soudů, které řeší všemožné žaloby a odvolání, nebo se nikdo z mocných moc nestará...?

+1/0
27.6.2016 22:23
Foto

B21r21o51n27i87s33l39a38v 47G45a84b89r29y76š 2112389151

Praha prý má jeden z nejlepších systémů MHD v Evropě. Já bych to ovšem tak růžově neviděl. Musím však ocenit poměrně mladý vozový park a většinu tramvajových tratí ve vynikajícím stavu. Ale co se týká technologie a organizace dopravy, je to fakt bída. V tomhle ohledu je podle mě hodně daleko za jinými evropskými metropolemi, v rámci ČR daleko za Brnem. A pokud to není pravda, pak nevím, proč jeden z nejlepších systémů využívá čím dál méně lidí a ulice jsou přecpanější.

+2/−8
27.6.2016 20:12

J56a19n 53V68a88l85o93u78c97h 6172217448780

No ́jo, když tramvaj musí jezdit odevšad všude pokud možno bez přestupu (na rozdíl právě od Brna či Plzně, kde minimalizovali počet linek, které pak jedou často), pak se zahlcují křižovatky požadavkem na všechna možná odbočení, nedají se rozumně udělat proklady, takže přípoje ujíždějí... Bohužel i ta organizace dopravy je o politické odvaze. Protože taková radikální změna by zpočátku (než by cestující zjistil, že i s přestupem je to rychlejší než čekání na přímý spoj), vyvolala nevoli, na kterou (vnímánu jako pokles už tak nevysoké popularity) nemají vole-ní žaludek...

+1/−2
28.6.2016 6:45
Foto

B91r41o25n89i29s88l44a80v 57G79a64b89r79y40š 2502469381

Bohužel Praha nemá tak jednoduchou síť. Ale i přesto s tím lze něco dělat. Jenže to se musí chtít. Každý si hraje na praktika v dopravě, ale je vidět, jak tomu ti praktici v praxi rozumí. Tak, že se MHD přepraví čím dál méně lidí.

Měl by se udělat spíš takový pokus, jaký provedl můj pan profesor v Žilině. Na čistém stole vytvořili zcela nový systém dopravy a nechali ho 3 měsíce zkoušet. Po těch 3 měsících se měli lidé rozhodnout, zda chtějí starý systém vrátit. A vrátit to šlo, protože si uchovali původní dokumenty a neměli problém podle nich jezdit hned druhý den. Samozřejmě, že se jim do starého systému vracet nechtělo. :-)

0/0
28.6.2016 8:54
Foto

B94r69o80n71i77s90l74a16v 32G34a57b48r88y25š 2272929681

Všechno, co se popisuje v článku, není nic nového. Ovšem divím se, že Praha jako česká metropole, a taky největší systém MHD, s tím nepřišla dřív.

1) Doprava v telefonu už asi 2 roky existuje v aplikaci Poseidon, který dokáže vyhledat ideální spojení, najít výhodnou cenu jízdenky a přímo si ji zakoupit. Rovněž elektronické informační panely jsou už dávno v menších městech. Praha s nimi začala teprve při rekonstrukci některých tratí a zastávek. Jen tak namátkou si pamatuju trať do Braníka a do Řep. Ovšem jejich provedení - tedy maticové transparenty, nepovažuju za nejlepší řešení. Jsou rozměrné a vzhledem k velikosti jednoho bodu není zobrazení některých znaků optimální.

2) Pokud bude sledování anonymní na základě přiřazeného čísla, nemám s tím problém. Chci, aby dopravce věděl, kudy já jako osoba č. 8452 cestuju. Otázkou je, zda si s takovými daty poradí. Někteří dopravci sice hezky sbírají data, ale buď je neumí přečíst, nebo je neumí použít a dopravní systém je i po tomto průzkumu stejně mizerný.

3) Byl bych rád, kdyby se počet automatů s placením kartou rozšířil. Téměř pokaždé, co jsem si na hlavním nádraží kupoval jízdenku, nešlo kartou platit. Zrovna minulou neděli, jsem místo přikládání musel kartu zasunout.

4) Nemám co dodat.

5) Autobus nikdy nebude ekologický. A vzhledem k tomu, v jaké fázi je nyní vývoj elektrobusu, mu moc nevěřím. Jestliže chce dopravce postavit troleje na části trasy linky 140, může rovnou elektrifikovat celou trať a zakoupit trolejbusy, protože experimenty s elektrobusy se mu nevyplatí.

6) Praze chybí nějaká ustálená koncepce dopravní obslužnosti. Jestliže současný dokument je 20 starý a neaktuální, pak si dopravní odbor z magistrátu zaslouží vyhazov. Už u chomutovských trolejbusů jsem psal, že o dopravní systém je potřeba se starat jako o živý objekt.

Prostě Praha jako obvykle zaspala.

+1/0
27.6.2016 20:12

K52a53m73i39l 57P22y92t34e97l38a 8882770181559

Poseidon je aplikace jen pro IDSJMK a ani po dvou letech to prý není moc použitelné. Doufám, že Praha to zvládne líp.

0/0
28.6.2016 6:39
Foto

B52r42o69n22i51s63l16a23v 49G50a82b96r64y86š 2412689631

Já ji používám bez problémů.

0/0
28.6.2016 8:51

J46i96ř21í 86K96r71e98j47č57í86k 2477788614846

Bod 3. je zajímavej. Dolínek chce. Tak snad má vyřešeno odkud ty miliardy vysypat...

0/0
28.6.2016 11:56

M37i23c77h14a16l 29T13e75s39a61ř 4388132320551

"Využívání motorů spalujících tuhá paliva v MHD není zrovna nejekologičtější."

Souhlasím. Metro na dřevoplyn ještě ujde, ale ty uhlobusy jsou fakt nepříjemný:-)

+17/−1
27.6.2016 19:09

M60a57r16t91i38n 73H51o80r96á68k 9553699694

Já také nevěděl, že nafta je tuhé palivo, až doteď jsem se domníval, že tankuju do auta kapalinu.

Nebo, že by u nás jezdily autobusy na mazut? Nejlepší byly staré ruské tanky T34 za války, ty uměly jezdit dokonce na surovou ropu, prostě se to ropné bláto nakydalo do nádrže ...

Možná chtěl autor jen napsat fosilní paliva.

0/0
27.6.2016 19:53

T74o93m76á68š 44Z86e64m54a82n 3855818354495

Hehe, dřevoplyn z obnovitelné biomasy mne také hned napadl:-D

0/0
27.6.2016 20:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.