Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Není nutné zprudka brzdit, ale uhnout, říká řidič sanitky

Záchranáře v Praze brzdí úzké ulice, zatravněné koleje i řidiči, kteří zastavují zbrkle. Své o tom ví i Robert Tomka, který je ve službě již patnáct let. „Není to tak, že by na nás pražští řidiči nějak kašlali, charakter řady zdejších ulic jim ale nedovoluje jednoduše uhnout,“ říká záchranář.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A23n33t76o94n14í15n 14S19t39ř71í25b93r32s83k58ý 5886748176910

Samý moudra tady čtu,nesahat na experty,každý důchodce chytřejší řidiče sanity a podobné řeči jak by kdyby,v Německu neuhneš,seberou ti nekompromisně řidičák,a zaplatíš mastnou pokutu,protože je to učí už ve škole,a potom v autoškole.A neptá se nikdo jestli je lobista politika,či důchodce.Jiný kraj,jiný mrav.A hlavně to naše češství,nejdříve jsem já a potom zase já.Jsou tací,co se sanitou dokonce závodí.A nebo se zavěsí a pospíchá za ní jako když je v doprovodu.U nás právo a spravedlivost je slepá.

0/0
11.7.2016 17:21

R20i78c78h22a13r58d 83H93l13a69d79í87k 2345833609559

Jsou to borci!

0/0
11.7.2016 12:01

J77i88ř23í 63E38u59l57e46r 5268979416236

"Vdeo zachycuje bezvýchodnou situaci?" No to snad ne, vždyť sanitka po tom, co jí vzápětí auta uvolnila průjezd, bez problémů projela. Zase ta novinářská hyperbola...

0/0
11.7.2016 10:12

R29o18m45a94n 78P75o32l11á43č21e73k 5466299215

Bezvýchodná není ;-), ale jestli tam zbytečně prostojí pár minut, tak když se doma budete svíjet s infarktem, tak Vám to přijde nekonečný...

0/0
11.7.2016 17:11

P11e48t58r 83S89p20a70t37z79i10e61r53e62r 7604312425944

tak je stále potřeba si uvědomit, že díky tomu, že dneska je běžné v rodině 2 auta a více....tak naše komunikace a ulice nejsou na takovou vozovou zátěž koncipované. Tak tento problém se dal zcela očekávat...Iritují mě lidé, co musí mít auto před barákem, ale vyjedou s ním tak jednou za měsíc....hlavně že musí mít v rodině víc aut....ve městě jako je Praha, auto prakticky není zas až tak potřeba...jenže bohužel myšlení lidí, kdy do jezdí MHD je socka, je bohužel normální....holt si za to můžou lidé sami...všichni do měst...a všichni jen v autech...

+2/−6
10.7.2016 20:05

P14a27v69e73l 93O34b83d19r58ž60á58l22e66k 6246754438272

Sice je to offtopic, ale neznám nikoho, koho by bavilo jezdit ze Smíchova na Vynohrady autem a stát v kolonách.

Kdo jezdí v Praze autem, tak (můj názor) jede buď z nebo do místa mimo Prahu, případně mimo dosah rozumné MHD. Nebo Prahou jen projíždí a díky nedostavěnému okruhu (děkujeme Suchdole a Běchovice) musí vnitřkem města.

+4/0
10.7.2016 22:09

P57a18v86e41l 17O30b52d91r38ž44á43l35e22k 6716784118252

Samozřejmě Vinohrady :-(((

0/0
10.7.2016 22:11

J68a29n 58V46í17t24e73k 3746413591210

Problém je pokud chcete jet MHD jinak než radiálně. Tohle snad měly řešit metrobusy, ale přijde mi, že ten projekt nějak vyšumněl.

0/−1
11.7.2016 0:00

R25a22d84o84v19a44n 12D23l54u63g96o95s27z 3806651888506

Zrovna video o úzkosti komunikace a nemožnosti uhnout moc nevypovídá, ba naopak. Před i za vozem před sanitkou je místa na uhnutí dostatek.

Jinak vcelku slušně shrnuto a popsáno úskalí záchranářů. Tedy až na některé informace mající zevšeobecňující charakter, které jsou však platné pouze v Praze.

Také by bylo vhodné přestat používat zažité dogma - lékař jezdí pouze k těžším případům. Realitě bližší je označení - lékař jezdí k případům s nutnosti uvedení pacienta do umělého spánku a zajištění dýchacích cest (nebo k banálním případům při nedostupnosti posádky se záchranářem). Osobně za těší případy považuji i infarkty myokardu, mozkové ikty, zlomeniny velkých kostí a jiná traumata, otravy a mnoho dalšího, k čemuž dnes v 80 % případů jezdí záchranáři. Pacienti rozdíl v úrovni poskytnuté péče nepoznají, neboť žádný není.

+2/0
10.7.2016 19:25

M83i45l87a79n 20V51o54t55a83v79a 5504926231652

Zásadní problém vidím uz v autoškolách. Nestačí lidem říct, ze mji sanitce uhnout, ale proste je to nadrilovat v par prikladnych situacich a hlavne tak, aby všichni reagovali stejne a čitelně. Ridic sanitky pak snaz odhadne co ridic udela

+4/0
10.7.2016 18:04

M74i70c40h76a25e58l 58M25e76n69s65i55k 8601716330412

Díky za tento článekR^ Něco jsme se dozvěděli.

A ano, bylo by hezké, abychom se naučili dělat záchrannou uličku. To ale přijde.

+12/0
10.7.2016 17:00

J65o50s35e33f 90H95a70n41y14á69š 2404399343

Jestli to půjde takovou rychlostí jako obyčejné zipování, tak potěš koště.:-/

+2/−1
10.7.2016 20:00

P64a60v29e41l 96O31b35d85r14ž49á39l91e67k 6676284248642

Se zipem je problém u starších řidičů ... pamatuji ještě jak mě soudruh instruktor v autoškole pořád tlačil ke sjíždění do průběžného pruhu co nejdřív a kdo kolonu předjel, byl "ten hajlz, kterého nesmíš na konci pustit".

Naprosto věřím, že hodně lidí to má v paměti podobně a novinky nesledují.

+3/0
10.7.2016 22:13

T90o82m32á52š 24S10o67u89k74u78p 4983985720550

Jedna z věcí kterou mi instruktor v autoškole, toho času řidič sanitky, vtloukal do hlavy byla, že hned jak se dostanu do zácpy, mám se nacpat co nejvíce ke kraji. Nebudu pak muset na poslední chvíly manévrovat a ostatní se třeba přidají.

0/0
10.7.2016 20:45

F28i28l89i22p 18V45a24l63d49e97r 1548618114944

Pěkný rozhovor a klobouk dolů všem hasičům, záchranářům a policistům.

Ještě kdybychom u nás měli tradici "Rettungsgasse", jako mají naši západní sousedi, to bylo pěkné!

+5/0
10.7.2016 15:46

G41a32b37r52i27e48l 78H56o16r81t49e60n 9601509313524

Ještě bych zmínil chodce na přechodu - ať už klasický model "JÁ MÁM PŘEDNOST!!!", nebo ty, kteří s rozsvícením zeleného panáčka vypínají pud sebezáchovy.

+13/0
10.7.2016 15:32

M35i86c40h93a21l 72J76a54r19o77š 7504360422345

To ale mohou být třeba sedmileté děti na cestě do školy, s tím musířidič počítat a chovat se tak, jako by tam byly.

+2/0
10.7.2016 19:48

P96a62v97e72l 58O51b50d56r80ž33á75l70e22k 6186714568842

Ještě nezmínil jednu věc, kterou vídám po Praze často - světelná křižovatka, svítí červená ... vzadu sanitka (hasiči/policie...), bliká, houká ... lidi se snaží uhýbat, ale ti úplně vpředu minutu tupě čekají, dokud nepadne zelená

Chtělo by to trochu osvětu, co v takové situaci dělat. Chápu, že tam někdo nevjede, protože z boku může jet inteligent, který zase vidí jen svojí zelenou a nekouká kolem a sejmul by ho.

+11/−1
10.7.2016 14:43

L72u41k96á71š 66S30v16a82č68i55n82a 9422492972511

jj, tuhle za mnou zacali z niceho nic houkat policajti, mel jsem cervenou. Vjel jsem do krizovatky se stazenejma pulkama, zapnutyma vystraznyma blinkrama a doufal, ze si me za to nepodaj. :)

+5/−2
10.7.2016 14:46

V24a81c83l86a61v 86P91e79r12o78u15t16k27a 6498597684811

No saniťák radí dobře,ale zrovna v Praze jsou místa,kde není kudy jet a zbývá tramvajový pás. Jneže kdosi v Praze dobře zaplatil a za miliony se teď tyto tramvajové pásy opravují a to tak ,že místo betonových deske se tam instaluje tráva,což znamená,že sanitka a hasící vůz je bez šance. V době kdy průjezdnost Prahou je čím dál horší vedení těchto záchranných složek mlčí.

+4/0
10.7.2016 14:29

L61u91k77á94š 44S61v39a41č90i88n88a 9952662232411

presne o tom ale ten sanitak hovori

+13/0
10.7.2016 14:33
Foto

P35a33v55e40l 33Č84e93r96n79í60k 1948925610230

Problém s trávou by nebyl, kdyby byla zasazena do děr ve zpevněném povrchu a nebyly tam žádné výrazné teréní nesrovnalosti. To že je díky tramvajovým pásům ulice výrazně zelenější je fakt. Musí se to ale udělat správně a ne jen vyhloubit díru, nasypat nějakou tu hlínu a nechat růst.

+7/0
10.7.2016 14:46

P88a43v18e85l 10J79e56ř29á55b79e29k 7541552694977

Problém s trávou je v tom, že jednak v městě schází zeleň a tak se dohání, kde se dá a jednak, což je horší, tramvajové pásy zneužívali mnozí řidiči když se ulice ucpaly.

Nicméně, existují různé materiály, které lze do trávníku položit a trávník je potom únosný i pro nákladní auta. Ale chyba je, že je to drahá záležitost, ovšem - při ceně života zachráněného života lze diskutovat co je a není drahé.

0/0
10.7.2016 18:51

P13e82t44r 64M73i80c92h92a29l 2440964661942

Zlatá sanitka. Hasičská cisterna na dálnici to má mnohem složitější.

+6/0
10.7.2016 14:20

F97i43l49i68p 77V28a12l55d80e19r 1668428844164

Vizte prosím výše můj příspěvek na téma "Rettungsgasse".

0/0
10.7.2016 15:48

J77a75r20o78s38l34a98v 76P76a60ž37o86u42t 2949495875514

Pěkný článek, skvělý člověk, díky.

+15/0
10.7.2016 14:10

J12a23n 60S31l22a39v60í75k 2371679510316

Vždy si říkám stihněte to a klidím se na krajnici. Co ale nechápu, když si to sanitka valí v protisměru (vytlačuje), přijde zatáčka není tam vidět...

0/0
10.7.2016 13:40

T73o76m32á87š 74L25u27d19v65í67k 5420958303656

Maji muj obdiv. Jen jednu vec nechapu - proc nekdy vypinaji akusticky signal a jedou jen na majaky. Tim se pak prece zvysuje sance, ze si jich ostatni ridici vsimnou pozde a zareaguji zkratovite.

+1/−1
10.7.2016 13:27

P87a40v89e84l 17N16o91v67á63k 2295337832652

ono houkat pořád je částečně hlavně ve městě kontraproduktivní, odráží se to a nikdo neví, odkud jedou. Pokud člověk aspoň trochu sleduje okolí, tak buď vidí je a nebo auta, která uhýbají, houkačku pouští, až když je to nezbytné. Já s tím problémy nemám, já okolí sleduji, vím, kdy a kdy je kolem mě...

+13/−2
10.7.2016 13:31

L45u59k12á11š 66S56v54a13č82i15n98a 9672782322781

Take s tim nemam problem. Uhybal jsem sanitce bez akustiky na temer prazdne silnici. Videl jsem ji za sebou delsi dobu a kdyz uz se blizila, zajel jsem do odstavneho pruhu (byl jem pred horizontem) a oni mi hezky podekovali blinkry.

0/0
10.7.2016 14:37

J84i43ř79í 64Š10t55ě51d29r85a 5510592451397

Dalším důvod muže byt i umístění fňukny. V některých autech dokazala byt siréna nad hlavou hodně nepříjemná.

+1/0
10.7.2016 14:41

J15i23n12d64ř89i59c80h 58Š62k66o75p48e75k 4625151350905

Nějak se mi nezdá, že by sanitka měla 4,5 t. To řidiči sanitek museli mít papíry na nákladˇák

+1/−3
10.7.2016 13:23

P27a37v82e23l 81N29o49v67á82k 2205937392262

C1 stačí a co je na tom? Už jen kolik váží kyslíkové láhve, kolik váží dovybavení vozidla, na tom nic divného nevidím, 4.5 t má kde jaký auto dodávkové, které není jen kabina a prázdný nákladní prostor

+11/0
10.7.2016 13:28

J58i16n21d25ř96i69c12h 43Š76k29o50p29e32k 4765131260345

spousta dodávek je právě tak dělaná, aby se vešly do 3,5 t, tj. do B

0/0
10.7.2016 13:33

P91a45v93e93l 34N32o61v25á33k 2925627962162

to jsou většinou "prázdné" dodávky, a ne takovéto speciály...

0/0
10.7.2016 13:35

J49i85n29d46ř17i69c37h 60Š64k44o32p57e49k 4185421920595

prázdné ve smyslu max. hmotnost dodávky, nikoli prázdné ve smyslu pohotovostní hmotnosti

0/0
10.7.2016 13:40

R51o45b50i58n 27Ž57i45ž31k34a 2838584986736

No je to tak, ale někdy máte díky tomu oficiální dovolenou nosnost 1,2 tuny, i když se tam toho reálně vejde (a vozí) daleko víc.

0/0
10.7.2016 22:16

J75o48s46e70f 78S63k10o84ř69e42p88a 6737364105702

Musejí mít minimálně skupinu C to je podmínka

0/0
10.7.2016 13:28

J46i83n23d29ř32i72c50h 26Š55k56o32p37e83k 4245811850775

tak to pak jo

0/0
10.7.2016 13:33

A60l90e68š 83J20a78v39ů77r92e73k 2812139610840

nebude to třeba i díky vybavení ?

0/0
10.7.2016 13:28

J89i57n73d83ř49i69c39h 76Š10k35o32p90e23k 4565351250705

to jedině, že by bylo přetížené. Limity pro řidičáky jsou přes celkový hmotnosti, ne pohotovostní

0/0
10.7.2016 13:32

R86o56s20t22i45s41l86a35v 15B83e50n39e98š 2673232921705

Já pracuji na ZZS Zlínského kraje a všichni naši řidiči musí mít skupinu C. Myslím, že to je všeobecný usus na záchrankách.

0/0
11.7.2016 7:28

R41o79m19a39n 41P25o48l83á89č42e60k 5296659815

Spousta věcí je v sanitce natvrdo, protože sanitka. Takže ta váha není až tak nereálná.;-)

0/0
11.7.2016 17:10

P51a76v13e93l 55N50o72v53á25k 2865587442852

Krásně je vidět, jak jsou řidiči mimo, nevědí, co dělat. Jeden uhne vpravo, druhý vlevo, třetí zase vpravo, některý jsou schopný zastavit na stejné úrovni jako protijedoucí auto, neumí uhnout, když je třeba, na chodník nebo do toho volného parkovacího místa, neumí vjet do křižovatky i na červenou, když okolní auta stojí a není kam jinam uhnout, na videu ti co jedou na zelenou na křižovatce zase nezastaví úplně a tak sanitka neví, zda ji fakt pouští a nebo co dělají atd., zastaví tak blbě, že si myslí, ať si to auto s předností poradí, a nechápou, že tam není dost místa. A vůbec by se nemohli divit, kdyby je tím autem s právem přednosti prostě odřelo, poškodilo, protože by to byla krajní nouze prostě, když někdo někde umírá, hoří barák apod., každá vteřina je podstatná. Holt, když jedou HZS, RZS a PČR, tak nemají čas tyto blbce pokutovat. Ano, jsou to blbci.

+6/0
10.7.2016 13:23

T87o47m11á66š 18P96e51l24i54k15á40n 3551400711379

Vite co mam ja treba najradsi? Ten okamzik kdy se v kolone narvu co nejvic vpravo, protoze uhybam sanitce a idiot za mnou stoji dokud ho ta sanitka nevyhouka. Popojedu a on se nezaradi za mne, ale nejlepe vedle mne.... samozrejme pred tu sanitku.

A vubec nejlepsi jsou ti, kteri tesne po prujezdu vozidla s prednosti vyjedou ze sveho mista tak ze vas zablokuji abyste se nemohl taky zaradit zpatky...

Proste kdyz vidim sanitku, hodim blinkr abych tomu sanitakovi dal vedet kde se budu drzet a sundam nohu z plynu. Kdyz to jde uhnu uplne, kdyz ne snazim se ho nechat predjet v miste kde oba vidime co je pred nama. Zastavuju se jen v hustem provozu, nebo kolone.

0/0
10.7.2016 19:04

K54a97r35e15l 48E11r98b61e94n 1738669524979

Chtěl bych poprosit všechny řidiče. Přečte si prosím to, že není nutné zastavit. Nechápu proč proboha jedete na rovině ke kraji, když jede sanitka proti vám a třeba ani nepredjíždí a vy tam šíleně snížíte rychlost nebo zastavíte.

+24/0
10.7.2016 13:12

T86o64m32á80š 95P39e59l46i88k75á52n 3321230671959

Ono to je taky dvousecne. Ve chvili kdy na rovnem useku s hustsim provozem zajizdi vozidlo vpravo muze spousta ridicu (zejmena ti svatecni nebo ti co nejezdi kazdy den) spatne odhadnout vzdalenost k obrubniku, nebo ke krajnici a ve vyssi rychlosti muze byt na prusvih zadelano. V nekterych ohledech je lepsi kdyz takovy ridic zastavi nebo alespon rozumne zpomali. Ale musi to byt s rozumem.

Kdyz jedu po prazdne dalnici, nebo silnici s rovnym usekem a vidim za sebou modry blikacky zajedu rozumne ke kraji, ale nebrzdim, kdyz to neni bezpodminecne nutne. Hodim blinkr ze to je moje strana a pak se snazim aby mne to vozidlo predjelo, melo pri tom dost mista na predjizdeci manevr s ohledem na protijedouci vozidla a brzdit si dovolim treba kdyz mne to vozidlo miji.

Kde ale zabrzdim je pred zuzenim, nebo uzavirkou. Tam se pred nej rvat opravdu nemusim.

0/0
10.7.2016 19:16

B70ě72l48a 24H78o44r98á26k60o52v94á 1838882849150

To je těžké, když je desetiletí vytloukáno do hlav, že řidič musí i zastavit a ne že musí především uhnout! Výsledek je, že na víceproudém pražském vnitřním okruhu jedou všichni 70 a po zapnutí sirény se téměř vždy najde borec který v levém pruhu zbrzdí před rozjetou sanitkou na 40 a párkrát jsem viděla jak borec úplně zastavil bez náznaku uhnutí...

+9/−1
10.7.2016 12:32

P92a50v54e52l 36J89e82ř58á58b11e21k 7901652324827

Obávám se, že v zákoně je nejdřív uhnout, případně zastavit.

Ale zákon sem, zákon tam - důležité je to mít v hlavě srovnané a v danu chvíli situaci správně vyhodnotit a podle toho i jednat. A hlavně nezmatkovat.

Je zajímavé sledovat řidiče třeba na Jižní spojce v Praze. Osobně jsem už dávno uklizen stranou a sanita projede okolo v pohodě, ale řada řidičů reaguje, až když sanita je těsně za ním a sirénu má puštěnou naplno. A ještě začnou zmatkovat.

Nevím, možná by stačilo ztišit rádio v autě, sirény jsou dle mě slyšet poměrně dobře na desítky metrů.

Další co je, tak rozestupy - pokud jsem namačkán na auto před sebou, nemám na úhybný manévr moc prostoru, musím počkat až se přede mnou vše rozpohybuje někam na stranu.

Dávno jsem se proto naučil jak přijíždím ke koloně - najedu na jednu z krajních bílých čar. V pravém pruhu na pravou, v levém na levou, aby mezi námi v pruzích už od samého počátku byla ta 3 m široká "díra" pro sanity a hasiče. A co se děje za mnou, už sleduji trochu klidněji - maximálně, co mě straší hlupáci, co podjíždí kolonu odstavným pruhem a držkují, že jim jedu po čáře a oni nemají na krajnici dost místa.

+7/0
10.7.2016 12:52

D82a34v43i12d 89V32i34k52t72o63r87a 9474714385117

On je ale často problém v tom, že sice slyším sirénu sanitky, ale netuším, odkud vyjede, protože zvuk se odráží od okolních domů a zdánlivě přichází ze všech směrů a přes auta kolem sebe daleko nedohlédnu.

Hlavně na meziměstkých silnicích komunikuji se sanitkou také pomocí blinkrů - když vidím, že jede za mnou, uhnu, zpomalím a zároveň blinkrem na tu stranu, kam uhýbám, naznačuji šoférovi sanitky, že o něm vím a může kolem mne bezpečně projet.

+9/0
10.7.2016 13:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.