Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Není nutné zprudka brzdit, ale uhnout, říká řidič sanitky

Záchranáře v Praze brzdí úzké ulice, zatravněné koleje i řidiči, kteří zastavují zbrkle. Své o tom ví i Robert Tomka, který je ve službě již patnáct let. „Není to tak, že by na nás pražští řidiči nějak kašlali, charakter řady zdejších ulic jim ale nedovoluje jednoduše uhnout,“ říká záchranář.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A95n48t58o39n95í55n 79S59t52ř35í63b46r30s26k88ý 5556628306380

Samý moudra tady čtu,nesahat na experty,každý důchodce chytřejší řidiče sanity a podobné řeči jak by kdyby,v Německu neuhneš,seberou ti nekompromisně řidičák,a zaplatíš mastnou pokutu,protože je to učí už ve škole,a potom v autoškole.A neptá se nikdo jestli je lobista politika,či důchodce.Jiný kraj,jiný mrav.A hlavně to naše češství,nejdříve jsem já a potom zase já.Jsou tací,co se sanitou dokonce závodí.A nebo se zavěsí a pospíchá za ní jako když je v doprovodu.U nás právo a spravedlivost je slepá.

0/0
11.7.2016 17:21

R83i58c48h96a65r81d 91H20l51a81d89í67k 2575923299309

Jsou to borci!

0/0
11.7.2016 12:01

J15i22ř96í 84E70u64l30e24r 5178329706736

"Vdeo zachycuje bezvýchodnou situaci?" No to snad ne, vždyť sanitka po tom, co jí vzápětí auta uvolnila průjezd, bez problémů projela. Zase ta novinářská hyperbola...

0/0
11.7.2016 10:12

R64o14m87a89n 89P15o12l27á56č50e92k 5566139445

Bezvýchodná není ;-), ale jestli tam zbytečně prostojí pár minut, tak když se doma budete svíjet s infarktem, tak Vám to přijde nekonečný...

0/0
11.7.2016 17:11

P38e76t61r 66S15p53a11t94z82i43e65r45e67r 7284382345894

tak je stále potřeba si uvědomit, že díky tomu, že dneska je běžné v rodině 2 auta a více....tak naše komunikace a ulice nejsou na takovou vozovou zátěž koncipované. Tak tento problém se dal zcela očekávat...Iritují mě lidé, co musí mít auto před barákem, ale vyjedou s ním tak jednou za měsíc....hlavně že musí mít v rodině víc aut....ve městě jako je Praha, auto prakticky není zas až tak potřeba...jenže bohužel myšlení lidí, kdy do jezdí MHD je socka, je bohužel normální....holt si za to můžou lidé sami...všichni do měst...a všichni jen v autech...

+2/−6
10.7.2016 20:05

P42a21v28e55l 46O93b10d76r51ž90á11l72e64k 6296494808352

Sice je to offtopic, ale neznám nikoho, koho by bavilo jezdit ze Smíchova na Vynohrady autem a stát v kolonách.

Kdo jezdí v Praze autem, tak (můj názor) jede buď z nebo do místa mimo Prahu, případně mimo dosah rozumné MHD. Nebo Prahou jen projíždí a díky nedostavěnému okruhu (děkujeme Suchdole a Běchovice) musí vnitřkem města.

+4/0
10.7.2016 22:09

P36a52v61e49l 26O26b72d68r31ž53á33l54e47k 6826884318592

Samozřejmě Vinohrady :-(((

0/0
10.7.2016 22:11

J59a44n 84V88í91t81e61k 3886633621980

Problém je pokud chcete jet MHD jinak než radiálně. Tohle snad měly řešit metrobusy, ale přijde mi, že ten projekt nějak vyšumněl.

0/−1
11.7.2016 0:00

R31a28d24o25v64a41n 91D84l72u50g26o93s54z 3856241508756

Zrovna video o úzkosti komunikace a nemožnosti uhnout moc nevypovídá, ba naopak. Před i za vozem před sanitkou je místa na uhnutí dostatek.

Jinak vcelku slušně shrnuto a popsáno úskalí záchranářů. Tedy až na některé informace mající zevšeobecňující charakter, které jsou však platné pouze v Praze.

Také by bylo vhodné přestat používat zažité dogma - lékař jezdí pouze k těžším případům. Realitě bližší je označení - lékař jezdí k případům s nutnosti uvedení pacienta do umělého spánku a zajištění dýchacích cest (nebo k banálním případům při nedostupnosti posádky se záchranářem). Osobně za těší případy považuji i infarkty myokardu, mozkové ikty, zlomeniny velkých kostí a jiná traumata, otravy a mnoho dalšího, k čemuž dnes v 80 % případů jezdí záchranáři. Pacienti rozdíl v úrovni poskytnuté péče nepoznají, neboť žádný není.

+2/0
10.7.2016 19:25

M32i14l17a21n 51V14o68t14a94v46a 5444696101592

Zásadní problém vidím uz v autoškolách. Nestačí lidem říct, ze mji sanitce uhnout, ale proste je to nadrilovat v par prikladnych situacich a hlavne tak, aby všichni reagovali stejne a čitelně. Ridic sanitky pak snaz odhadne co ridic udela

+4/0
10.7.2016 18:04

M62i63c72h47a13e39l 17M89e16n90s14i58k 8191436500392

Díky za tento článekR^ Něco jsme se dozvěděli.

A ano, bylo by hezké, abychom se naučili dělat záchrannou uličku. To ale přijde.

+12/0
10.7.2016 17:00

J12o76s41e84f 66H59a54n86y79á23š 2544209683

Jestli to půjde takovou rychlostí jako obyčejné zipování, tak potěš koště.:-/

+2/−1
10.7.2016 20:00

P94a57v24e71l 90O62b40d81r48ž21á20l67e42k 6966254178912

Se zipem je problém u starších řidičů ... pamatuji ještě jak mě soudruh instruktor v autoškole pořád tlačil ke sjíždění do průběžného pruhu co nejdřív a kdo kolonu předjel, byl "ten hajlz, kterého nesmíš na konci pustit".

Naprosto věřím, že hodně lidí to má v paměti podobně a novinky nesledují.

+3/0
10.7.2016 22:13

T94o35m63á64š 43S66o37u25k92u13p 4183845660890

Jedna z věcí kterou mi instruktor v autoškole, toho času řidič sanitky, vtloukal do hlavy byla, že hned jak se dostanu do zácpy, mám se nacpat co nejvíce ke kraji. Nebudu pak muset na poslední chvíly manévrovat a ostatní se třeba přidají.

0/0
10.7.2016 20:45

F83i96l30i20p 43V88a85l27d79e19r 1578638644314

Pěkný rozhovor a klobouk dolů všem hasičům, záchranářům a policistům.

Ještě kdybychom u nás měli tradici "Rettungsgasse", jako mají naši západní sousedi, to bylo pěkné!

+5/0
10.7.2016 15:46

G26a34b61r38i78e86l 27H28o55r13t61e89n 9851569973584

Ještě bych zmínil chodce na přechodu - ať už klasický model "JÁ MÁM PŘEDNOST!!!", nebo ty, kteří s rozsvícením zeleného panáčka vypínají pud sebezáchovy.

+13/0
10.7.2016 15:32

M31i95c80h31a36l 70J21a86r81o28š 7154760542535

To ale mohou být třeba sedmileté děti na cestě do školy, s tím musířidič počítat a chovat se tak, jako by tam byly.

+2/0
10.7.2016 19:48

P17a78v12e16l 97O67b51d78r15ž79á71l64e50k 6266584538122

Ještě nezmínil jednu věc, kterou vídám po Praze často - světelná křižovatka, svítí červená ... vzadu sanitka (hasiči/policie...), bliká, houká ... lidi se snaží uhýbat, ale ti úplně vpředu minutu tupě čekají, dokud nepadne zelená

Chtělo by to trochu osvětu, co v takové situaci dělat. Chápu, že tam někdo nevjede, protože z boku může jet inteligent, který zase vidí jen svojí zelenou a nekouká kolem a sejmul by ho.

+11/−1
10.7.2016 14:43

L39u29k31á87š 60S81v43a93č54i22n74a 9562602802491

jj, tuhle za mnou zacali z niceho nic houkat policajti, mel jsem cervenou. Vjel jsem do krizovatky se stazenejma pulkama, zapnutyma vystraznyma blinkrama a doufal, ze si me za to nepodaj. :)

+5/−2
10.7.2016 14:46

V73a12c95l81a87v 78P57e39r17o51u89t11k58a 6708307944371

No saniťák radí dobře,ale zrovna v Praze jsou místa,kde není kudy jet a zbývá tramvajový pás. Jneže kdosi v Praze dobře zaplatil a za miliony se teď tyto tramvajové pásy opravují a to tak ,že místo betonových deske se tam instaluje tráva,což znamená,že sanitka a hasící vůz je bez šance. V době kdy průjezdnost Prahou je čím dál horší vedení těchto záchranných složek mlčí.

+4/0
10.7.2016 14:29

L38u25k75á57š 33S65v55a95č67i21n53a 9552762322541

presne o tom ale ten sanitak hovori

+13/0
10.7.2016 14:33
Foto

P97a31v90e47l 30Č75e64r32n81í89k 1238465700800

Problém s trávou by nebyl, kdyby byla zasazena do děr ve zpevněném povrchu a nebyly tam žádné výrazné teréní nesrovnalosti. To že je díky tramvajovým pásům ulice výrazně zelenější je fakt. Musí se to ale udělat správně a ne jen vyhloubit díru, nasypat nějakou tu hlínu a nechat růst.

+7/0
10.7.2016 14:46

P83a33v33e26l 46J27e44ř15á91b49e45k 7491852294677

Problém s trávou je v tom, že jednak v městě schází zeleň a tak se dohání, kde se dá a jednak, což je horší, tramvajové pásy zneužívali mnozí řidiči když se ulice ucpaly.

Nicméně, existují různé materiály, které lze do trávníku položit a trávník je potom únosný i pro nákladní auta. Ale chyba je, že je to drahá záležitost, ovšem - při ceně života zachráněného života lze diskutovat co je a není drahé.

0/0
10.7.2016 18:51

P13e82t40r 29M45i13c36h78a81l 2740604721922

Zlatá sanitka. Hasičská cisterna na dálnici to má mnohem složitější.

+6/0
10.7.2016 14:20

F92i66l19i29p 84V25a83l87d29e38r 1398148194914

Vizte prosím výše můj příspěvek na téma "Rettungsgasse".

0/0
10.7.2016 15:48

J39a50r12o79s89l45a64v 77P16a82ž26o35u76t 2569545505514

Pěkný článek, skvělý člověk, díky.

+15/0
10.7.2016 14:10

J85a54n 51S21l34a39v26í64k 2691459780836

Vždy si říkám stihněte to a klidím se na krajnici. Co ale nechápu, když si to sanitka valí v protisměru (vytlačuje), přijde zatáčka není tam vidět...

0/0
10.7.2016 13:40

T53o11m24á35š 20L96u37d79v94í69k 5370378253596

Maji muj obdiv. Jen jednu vec nechapu - proc nekdy vypinaji akusticky signal a jedou jen na majaky. Tim se pak prece zvysuje sance, ze si jich ostatni ridici vsimnou pozde a zareaguji zkratovite.

+1/−1
10.7.2016 13:27

P36a12v58e47l 36N43o77v86á53k 2595667802142

ono houkat pořád je částečně hlavně ve městě kontraproduktivní, odráží se to a nikdo neví, odkud jedou. Pokud člověk aspoň trochu sleduje okolí, tak buď vidí je a nebo auta, která uhýbají, houkačku pouští, až když je to nezbytné. Já s tím problémy nemám, já okolí sleduji, vím, kdy a kdy je kolem mě...

+13/−2
10.7.2016 13:31

L20u84k25á30š 98S84v93a61č81i11n98a 9662592262701

Take s tim nemam problem. Uhybal jsem sanitce bez akustiky na temer prazdne silnici. Videl jsem ji za sebou delsi dobu a kdyz uz se blizila, zajel jsem do odstavneho pruhu (byl jem pred horizontem) a oni mi hezky podekovali blinkry.

0/0
10.7.2016 14:37

J56i25ř26í 24Š94t74ě12d23r15a 5320182451157

Dalším důvod muže byt i umístění fňukny. V některých autech dokazala byt siréna nad hlavou hodně nepříjemná.

+1/0
10.7.2016 14:41

J66i56n64d67ř39i91c26h 93Š78k49o37p52e31k 4965541100595

Nějak se mi nezdá, že by sanitka měla 4,5 t. To řidiči sanitek museli mít papíry na nákladˇák

+1/−3
10.7.2016 13:23

P80a76v26e17l 40N37o42v52á84k 2395177712192

C1 stačí a co je na tom? Už jen kolik váží kyslíkové láhve, kolik váží dovybavení vozidla, na tom nic divného nevidím, 4.5 t má kde jaký auto dodávkové, které není jen kabina a prázdný nákladní prostor

+11/0
10.7.2016 13:28

J96i90n48d87ř94i34c46h 41Š37k66o98p75e76k 4745871710735

spousta dodávek je právě tak dělaná, aby se vešly do 3,5 t, tj. do B

0/0
10.7.2016 13:33

P76a57v23e55l 51N40o29v96á36k 2285317242532

to jsou většinou "prázdné" dodávky, a ne takovéto speciály...

0/0
10.7.2016 13:35

J62i18n32d69ř51i46c13h 42Š12k30o63p28e52k 4205271400625

prázdné ve smyslu max. hmotnost dodávky, nikoli prázdné ve smyslu pohotovostní hmotnosti

0/0
10.7.2016 13:40

R62o53b80i20n 62Ž59i57ž63k55a 2598294896686

No je to tak, ale někdy máte díky tomu oficiální dovolenou nosnost 1,2 tuny, i když se tam toho reálně vejde (a vozí) daleko víc.

0/0
10.7.2016 22:16

J15o24s26e82f 13S89k52o17ř33e51p67a 6407734365592

Musejí mít minimálně skupinu C to je podmínka

0/0
10.7.2016 13:28

J37i97n30d11ř65i72c65h 77Š43k43o10p58e73k 4155941850825

tak to pak jo

0/0
10.7.2016 13:33

A51l43e25š 48J11a69v17ů36r87e55k 2392129230780

nebude to třeba i díky vybavení ?

0/0
10.7.2016 13:28

J87i33n97d36ř57i39c27h 34Š94k48o46p82e49k 4125411780125

to jedině, že by bylo přetížené. Limity pro řidičáky jsou přes celkový hmotnosti, ne pohotovostní

0/0
10.7.2016 13:32

R37o64s84t88i40s20l20a35v 37B22e74n77e27š 2363742301635

Já pracuji na ZZS Zlínského kraje a všichni naši řidiči musí mít skupinu C. Myslím, že to je všeobecný usus na záchrankách.

0/0
11.7.2016 7:28

R22o34m75a77n 46P56o65l27á48č76e12k 5286309145

Spousta věcí je v sanitce natvrdo, protože sanitka. Takže ta váha není až tak nereálná.;-)

0/0
11.7.2016 17:10

P94a19v53e11l 47N38o89v57á22k 2875117302262

Krásně je vidět, jak jsou řidiči mimo, nevědí, co dělat. Jeden uhne vpravo, druhý vlevo, třetí zase vpravo, některý jsou schopný zastavit na stejné úrovni jako protijedoucí auto, neumí uhnout, když je třeba, na chodník nebo do toho volného parkovacího místa, neumí vjet do křižovatky i na červenou, když okolní auta stojí a není kam jinam uhnout, na videu ti co jedou na zelenou na křižovatce zase nezastaví úplně a tak sanitka neví, zda ji fakt pouští a nebo co dělají atd., zastaví tak blbě, že si myslí, ať si to auto s předností poradí, a nechápou, že tam není dost místa. A vůbec by se nemohli divit, kdyby je tím autem s právem přednosti prostě odřelo, poškodilo, protože by to byla krajní nouze prostě, když někdo někde umírá, hoří barák apod., každá vteřina je podstatná. Holt, když jedou HZS, RZS a PČR, tak nemají čas tyto blbce pokutovat. Ano, jsou to blbci.

+6/0
10.7.2016 13:23

T52o55m77á21š 70P62e84l89i16k12á33n 3891180281709

Vite co mam ja treba najradsi? Ten okamzik kdy se v kolone narvu co nejvic vpravo, protoze uhybam sanitce a idiot za mnou stoji dokud ho ta sanitka nevyhouka. Popojedu a on se nezaradi za mne, ale nejlepe vedle mne.... samozrejme pred tu sanitku.

A vubec nejlepsi jsou ti, kteri tesne po prujezdu vozidla s prednosti vyjedou ze sveho mista tak ze vas zablokuji abyste se nemohl taky zaradit zpatky...

Proste kdyz vidim sanitku, hodim blinkr abych tomu sanitakovi dal vedet kde se budu drzet a sundam nohu z plynu. Kdyz to jde uhnu uplne, kdyz ne snazim se ho nechat predjet v miste kde oba vidime co je pred nama. Zastavuju se jen v hustem provozu, nebo kolone.

0/0
10.7.2016 19:04

K91a43r17e16l 16E18r78b68e72n 1358379914729

Chtěl bych poprosit všechny řidiče. Přečte si prosím to, že není nutné zastavit. Nechápu proč proboha jedete na rovině ke kraji, když jede sanitka proti vám a třeba ani nepredjíždí a vy tam šíleně snížíte rychlost nebo zastavíte.

+24/0
10.7.2016 13:12

T63o22m86á76š 26P39e22l71i69k64á40n 3651440231879

Ono to je taky dvousecne. Ve chvili kdy na rovnem useku s hustsim provozem zajizdi vozidlo vpravo muze spousta ridicu (zejmena ti svatecni nebo ti co nejezdi kazdy den) spatne odhadnout vzdalenost k obrubniku, nebo ke krajnici a ve vyssi rychlosti muze byt na prusvih zadelano. V nekterych ohledech je lepsi kdyz takovy ridic zastavi nebo alespon rozumne zpomali. Ale musi to byt s rozumem.

Kdyz jedu po prazdne dalnici, nebo silnici s rovnym usekem a vidim za sebou modry blikacky zajedu rozumne ke kraji, ale nebrzdim, kdyz to neni bezpodminecne nutne. Hodim blinkr ze to je moje strana a pak se snazim aby mne to vozidlo predjelo, melo pri tom dost mista na predjizdeci manevr s ohledem na protijedouci vozidla a brzdit si dovolim treba kdyz mne to vozidlo miji.

Kde ale zabrzdim je pred zuzenim, nebo uzavirkou. Tam se pred nej rvat opravdu nemusim.

0/0
10.7.2016 19:16

B16ě29l21a 38H19o29r64á77k79o93v23á 1178722859140

To je těžké, když je desetiletí vytloukáno do hlav, že řidič musí i zastavit a ne že musí především uhnout! Výsledek je, že na víceproudém pražském vnitřním okruhu jedou všichni 70 a po zapnutí sirény se téměř vždy najde borec který v levém pruhu zbrzdí před rozjetou sanitkou na 40 a párkrát jsem viděla jak borec úplně zastavil bez náznaku uhnutí...

+9/−1
10.7.2016 12:32

P85a43v70e22l 35J93e25ř56á72b77e16k 7971312784757

Obávám se, že v zákoně je nejdřív uhnout, případně zastavit.

Ale zákon sem, zákon tam - důležité je to mít v hlavě srovnané a v danu chvíli situaci správně vyhodnotit a podle toho i jednat. A hlavně nezmatkovat.

Je zajímavé sledovat řidiče třeba na Jižní spojce v Praze. Osobně jsem už dávno uklizen stranou a sanita projede okolo v pohodě, ale řada řidičů reaguje, až když sanita je těsně za ním a sirénu má puštěnou naplno. A ještě začnou zmatkovat.

Nevím, možná by stačilo ztišit rádio v autě, sirény jsou dle mě slyšet poměrně dobře na desítky metrů.

Další co je, tak rozestupy - pokud jsem namačkán na auto před sebou, nemám na úhybný manévr moc prostoru, musím počkat až se přede mnou vše rozpohybuje někam na stranu.

Dávno jsem se proto naučil jak přijíždím ke koloně - najedu na jednu z krajních bílých čar. V pravém pruhu na pravou, v levém na levou, aby mezi námi v pruzích už od samého počátku byla ta 3 m široká "díra" pro sanity a hasiče. A co se děje za mnou, už sleduji trochu klidněji - maximálně, co mě straší hlupáci, co podjíždí kolonu odstavným pruhem a držkují, že jim jedu po čáře a oni nemají na krajnici dost místa.

+7/0
10.7.2016 12:52

D50a71v94i90d 62V53i23k97t81o52r98a 9434164815137

On je ale často problém v tom, že sice slyším sirénu sanitky, ale netuším, odkud vyjede, protože zvuk se odráží od okolních domů a zdánlivě přichází ze všech směrů a přes auta kolem sebe daleko nedohlédnu.

Hlavně na meziměstkých silnicích komunikuji se sanitkou také pomocí blinkrů - když vidím, že jede za mnou, uhnu, zpomalím a zároveň blinkrem na tu stranu, kam uhýbám, naznačuji šoférovi sanitky, že o něm vím a může kolem mne bezpečně projet.

+9/0
10.7.2016 13:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.