Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Není nutné zprudka brzdit, ale uhnout, říká řidič sanitky

Záchranáře v Praze brzdí úzké ulice, zatravněné koleje i řidiči, kteří zastavují zbrkle. Své o tom ví i Robert Tomka, který je ve službě již patnáct let. „Není to tak, že by na nás pražští řidiči nějak kašlali, charakter řady zdejších ulic jim ale nedovoluje jednoduše uhnout,“ říká záchranář.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A74n10t61o38n73í35n 17S14t20ř46í76b72r58s37k44ý 5376578606210

Samý moudra tady čtu,nesahat na experty,každý důchodce chytřejší řidiče sanity a podobné řeči jak by kdyby,v Německu neuhneš,seberou ti nekompromisně řidičák,a zaplatíš mastnou pokutu,protože je to učí už ve škole,a potom v autoškole.A neptá se nikdo jestli je lobista politika,či důchodce.Jiný kraj,jiný mrav.A hlavně to naše češství,nejdříve jsem já a potom zase já.Jsou tací,co se sanitou dokonce závodí.A nebo se zavěsí a pospíchá za ní jako když je v doprovodu.U nás právo a spravedlivost je slepá.

0/0
11.7.2016 17:21

R88i40c46h94a10r20d 54H69l79a74d66í46k 2255343519419

Jsou to borci!

0/0
11.7.2016 12:01

J10i94ř35í 70E82u20l17e38r 5688939386336

"Vdeo zachycuje bezvýchodnou situaci?" No to snad ne, vždyť sanitka po tom, co jí vzápětí auta uvolnila průjezd, bez problémů projela. Zase ta novinářská hyperbola...

0/0
11.7.2016 10:12

R18o11m65a59n 65P42o55l75á38č14e61k 5276289645

Bezvýchodná není ;-), ale jestli tam zbytečně prostojí pár minut, tak když se doma budete svíjet s infarktem, tak Vám to přijde nekonečný...

0/0
11.7.2016 17:11

P36e39t53r 10S60p47a17t95z44i41e31r89e38r 7784332185364

tak je stále potřeba si uvědomit, že díky tomu, že dneska je běžné v rodině 2 auta a více....tak naše komunikace a ulice nejsou na takovou vozovou zátěž koncipované. Tak tento problém se dal zcela očekávat...Iritují mě lidé, co musí mít auto před barákem, ale vyjedou s ním tak jednou za měsíc....hlavně že musí mít v rodině víc aut....ve městě jako je Praha, auto prakticky není zas až tak potřeba...jenže bohužel myšlení lidí, kdy do jezdí MHD je socka, je bohužel normální....holt si za to můžou lidé sami...všichni do měst...a všichni jen v autech...

+2/−6
10.7.2016 20:05

P15a80v30e61l 78O18b16d80r81ž78á74l13e94k 6436174518272

Sice je to offtopic, ale neznám nikoho, koho by bavilo jezdit ze Smíchova na Vynohrady autem a stát v kolonách.

Kdo jezdí v Praze autem, tak (můj názor) jede buď z nebo do místa mimo Prahu, případně mimo dosah rozumné MHD. Nebo Prahou jen projíždí a díky nedostavěnému okruhu (děkujeme Suchdole a Běchovice) musí vnitřkem města.

+4/0
10.7.2016 22:09

P82a76v83e67l 42O90b26d22r66ž34á37l74e13k 6766524298772

Samozřejmě Vinohrady :-(((

0/0
10.7.2016 22:11

J55a45n 97V13í57t30e46k 3296783681420

Problém je pokud chcete jet MHD jinak než radiálně. Tohle snad měly řešit metrobusy, ale přijde mi, že ten projekt nějak vyšumněl.

0/−1
11.7.2016 0:00

R92a48d97o24v47a20n 94D55l33u67g72o89s14z 3486211838786

Zrovna video o úzkosti komunikace a nemožnosti uhnout moc nevypovídá, ba naopak. Před i za vozem před sanitkou je místa na uhnutí dostatek.

Jinak vcelku slušně shrnuto a popsáno úskalí záchranářů. Tedy až na některé informace mající zevšeobecňující charakter, které jsou však platné pouze v Praze.

Také by bylo vhodné přestat používat zažité dogma - lékař jezdí pouze k těžším případům. Realitě bližší je označení - lékař jezdí k případům s nutnosti uvedení pacienta do umělého spánku a zajištění dýchacích cest (nebo k banálním případům při nedostupnosti posádky se záchranářem). Osobně za těší případy považuji i infarkty myokardu, mozkové ikty, zlomeniny velkých kostí a jiná traumata, otravy a mnoho dalšího, k čemuž dnes v 80 % případů jezdí záchranáři. Pacienti rozdíl v úrovni poskytnuté péče nepoznají, neboť žádný není.

+2/0
10.7.2016 19:25

M15i78l11a31n 82V27o86t70a53v24a 5354566461482

Zásadní problém vidím uz v autoškolách. Nestačí lidem říct, ze mji sanitce uhnout, ale proste je to nadrilovat v par prikladnych situacich a hlavne tak, aby všichni reagovali stejne a čitelně. Ridic sanitky pak snaz odhadne co ridic udela

+4/0
10.7.2016 18:04

M63i31c83h29a28e36l 23M37e91n81s96i94k 8201826550922

Díky za tento článekR^ Něco jsme se dozvěděli.

A ano, bylo by hezké, abychom se naučili dělat záchrannou uličku. To ale přijde.

+12/0
10.7.2016 17:00

J63o45s46e67f 24H98a67n20y19á30š 2204529933

Jestli to půjde takovou rychlostí jako obyčejné zipování, tak potěš koště.:-/

+2/−1
10.7.2016 20:00

P95a69v97e86l 28O18b67d30r29ž92á57l65e76k 6856294348872

Se zipem je problém u starších řidičů ... pamatuji ještě jak mě soudruh instruktor v autoškole pořád tlačil ke sjíždění do průběžného pruhu co nejdřív a kdo kolonu předjel, byl "ten hajlz, kterého nesmíš na konci pustit".

Naprosto věřím, že hodně lidí to má v paměti podobně a novinky nesledují.

+3/0
10.7.2016 22:13

T17o14m25á59š 59S88o20u78k34u63p 4633725190960

Jedna z věcí kterou mi instruktor v autoškole, toho času řidič sanitky, vtloukal do hlavy byla, že hned jak se dostanu do zácpy, mám se nacpat co nejvíce ke kraji. Nebudu pak muset na poslední chvíly manévrovat a ostatní se třeba přidají.

0/0
10.7.2016 20:45

F25i69l42i95p 21V97a18l90d73e86r 1728448514884

Pěkný rozhovor a klobouk dolů všem hasičům, záchranářům a policistům.

Ještě kdybychom u nás měli tradici "Rettungsgasse", jako mají naši západní sousedi, to bylo pěkné!

+5/0
10.7.2016 15:46

G12a46b23r48i84e31l 23H15o36r43t45e79n 9871179923544

Ještě bych zmínil chodce na přechodu - ať už klasický model "JÁ MÁM PŘEDNOST!!!", nebo ty, kteří s rozsvícením zeleného panáčka vypínají pud sebezáchovy.

+13/0
10.7.2016 15:32

M14i56c19h95a41l 94J44a89r17o36š 7784250402375

To ale mohou být třeba sedmileté děti na cestě do školy, s tím musířidič počítat a chovat se tak, jako by tam byly.

+2/0
10.7.2016 19:48

P86a25v46e31l 76O87b49d25r86ž87á83l20e43k 6986594418192

Ještě nezmínil jednu věc, kterou vídám po Praze často - světelná křižovatka, svítí červená ... vzadu sanitka (hasiči/policie...), bliká, houká ... lidi se snaží uhýbat, ale ti úplně vpředu minutu tupě čekají, dokud nepadne zelená

Chtělo by to trochu osvětu, co v takové situaci dělat. Chápu, že tam někdo nevjede, protože z boku může jet inteligent, který zase vidí jen svojí zelenou a nekouká kolem a sejmul by ho.

+11/−1
10.7.2016 14:43

L10u96k28á82š 25S35v55a56č17i12n33a 9402582512961

jj, tuhle za mnou zacali z niceho nic houkat policajti, mel jsem cervenou. Vjel jsem do krizovatky se stazenejma pulkama, zapnutyma vystraznyma blinkrama a doufal, ze si me za to nepodaj. :)

+5/−2
10.7.2016 14:46

V74a98c56l30a43v 66P40e15r14o87u69t30k21a 6318617454391

No saniťák radí dobře,ale zrovna v Praze jsou místa,kde není kudy jet a zbývá tramvajový pás. Jneže kdosi v Praze dobře zaplatil a za miliony se teď tyto tramvajové pásy opravují a to tak ,že místo betonových deske se tam instaluje tráva,což znamená,že sanitka a hasící vůz je bez šance. V době kdy průjezdnost Prahou je čím dál horší vedení těchto záchranných složek mlčí.

+4/0
10.7.2016 14:29

L74u26k78á28š 21S54v71a89č89i73n68a 9852262832371

presne o tom ale ten sanitak hovori

+13/0
10.7.2016 14:33
Foto

P46a86v44e43l 52Č38e96r52n68í91k 1248935550140

Problém s trávou by nebyl, kdyby byla zasazena do děr ve zpevněném povrchu a nebyly tam žádné výrazné teréní nesrovnalosti. To že je díky tramvajovým pásům ulice výrazně zelenější je fakt. Musí se to ale udělat správně a ne jen vyhloubit díru, nasypat nějakou tu hlínu a nechat růst.

+7/0
10.7.2016 14:46

P44a35v55e66l 92J64e42ř72á78b62e53k 7831402524917

Problém s trávou je v tom, že jednak v městě schází zeleň a tak se dohání, kde se dá a jednak, což je horší, tramvajové pásy zneužívali mnozí řidiči když se ulice ucpaly.

Nicméně, existují různé materiály, které lze do trávníku položit a trávník je potom únosný i pro nákladní auta. Ale chyba je, že je to drahá záležitost, ovšem - při ceně života zachráněného života lze diskutovat co je a není drahé.

0/0
10.7.2016 18:51

P71e29t86r 13M41i83c34h85a27l 2920114771732

Zlatá sanitka. Hasičská cisterna na dálnici to má mnohem složitější.

+6/0
10.7.2016 14:20

F19i36l96i59p 26V84a55l48d23e29r 1338288944724

Vizte prosím výše můj příspěvek na téma "Rettungsgasse".

0/0
10.7.2016 15:48

J18a81r89o67s97l54a59v 96P72a36ž89o23u30t 2209495385734

Pěkný článek, skvělý člověk, díky.

+15/0
10.7.2016 14:10

J91a86n 68S63l51a65v92í67k 2541969530576

Vždy si říkám stihněte to a klidím se na krajnici. Co ale nechápu, když si to sanitka valí v protisměru (vytlačuje), přijde zatáčka není tam vidět...

0/0
10.7.2016 13:40

T98o63m84á45š 20L26u14d36v34í12k 5320238213636

Maji muj obdiv. Jen jednu vec nechapu - proc nekdy vypinaji akusticky signal a jedou jen na majaky. Tim se pak prece zvysuje sance, ze si jich ostatni ridici vsimnou pozde a zareaguji zkratovite.

+1/−1
10.7.2016 13:27

P69a69v12e64l 45N97o84v55á41k 2405367192652

ono houkat pořád je částečně hlavně ve městě kontraproduktivní, odráží se to a nikdo neví, odkud jedou. Pokud člověk aspoň trochu sleduje okolí, tak buď vidí je a nebo auta, která uhýbají, houkačku pouští, až když je to nezbytné. Já s tím problémy nemám, já okolí sleduji, vím, kdy a kdy je kolem mě...

+13/−2
10.7.2016 13:31

L95u10k53á56š 15S49v72a72č15i77n19a 9922442112481

Take s tim nemam problem. Uhybal jsem sanitce bez akustiky na temer prazdne silnici. Videl jsem ji za sebou delsi dobu a kdyz uz se blizila, zajel jsem do odstavneho pruhu (byl jem pred horizontem) a oni mi hezky podekovali blinkry.

0/0
10.7.2016 14:37

J88i64ř54í 52Š87t95ě33d64r88a 5610542721537

Dalším důvod muže byt i umístění fňukny. V některých autech dokazala byt siréna nad hlavou hodně nepříjemná.

+1/0
10.7.2016 14:41

J31i53n18d11ř59i87c40h 34Š58k75o18p71e89k 4955631330555

Nějak se mi nezdá, že by sanitka měla 4,5 t. To řidiči sanitek museli mít papíry na nákladˇák

+1/−3
10.7.2016 13:23

P51a63v82e16l 51N75o81v66á76k 2285727442632

C1 stačí a co je na tom? Už jen kolik váží kyslíkové láhve, kolik váží dovybavení vozidla, na tom nic divného nevidím, 4.5 t má kde jaký auto dodávkové, které není jen kabina a prázdný nákladní prostor

+11/0
10.7.2016 13:28

J94i59n75d28ř51i61c68h 18Š43k56o69p24e40k 4885461790965

spousta dodávek je právě tak dělaná, aby se vešly do 3,5 t, tj. do B

0/0
10.7.2016 13:33

P10a68v40e43l 20N90o88v47á78k 2765367432822

to jsou většinou "prázdné" dodávky, a ne takovéto speciály...

0/0
10.7.2016 13:35

J68i67n88d93ř79i57c94h 71Š53k12o64p46e18k 4175221910215

prázdné ve smyslu max. hmotnost dodávky, nikoli prázdné ve smyslu pohotovostní hmotnosti

0/0
10.7.2016 13:40

R45o85b78i28n 13Ž13i29ž84k68a 2868804716846

No je to tak, ale někdy máte díky tomu oficiální dovolenou nosnost 1,2 tuny, i když se tam toho reálně vejde (a vozí) daleko víc.

0/0
10.7.2016 22:16

J41o73s59e86f 12S34k45o18ř87e84p35a 6557664755952

Musejí mít minimálně skupinu C to je podmínka

0/0
10.7.2016 13:28

J12i83n75d54ř67i88c90h 56Š14k50o64p84e74k 4945881180895

tak to pak jo

0/0
10.7.2016 13:33

A81l27e32š 71J57a29v20ů66r75e78k 2562109520710

nebude to třeba i díky vybavení ?

0/0
10.7.2016 13:28

J45i37n32d81ř83i20c35h 14Š94k50o27p55e45k 4475491700225

to jedině, že by bylo přetížené. Limity pro řidičáky jsou přes celkový hmotnosti, ne pohotovostní

0/0
10.7.2016 13:32

R98o76s44t73i49s53l34a53v 63B65e87n90e19š 2443552601775

Já pracuji na ZZS Zlínského kraje a všichni naši řidiči musí mít skupinu C. Myslím, že to je všeobecný usus na záchrankách.

0/0
11.7.2016 7:28

R28o57m51a22n 14P96o64l76á31č81e54k 5126839715

Spousta věcí je v sanitce natvrdo, protože sanitka. Takže ta váha není až tak nereálná.;-)

0/0
11.7.2016 17:10

P26a15v65e56l 33N17o97v94á83k 2975387302542

Krásně je vidět, jak jsou řidiči mimo, nevědí, co dělat. Jeden uhne vpravo, druhý vlevo, třetí zase vpravo, některý jsou schopný zastavit na stejné úrovni jako protijedoucí auto, neumí uhnout, když je třeba, na chodník nebo do toho volného parkovacího místa, neumí vjet do křižovatky i na červenou, když okolní auta stojí a není kam jinam uhnout, na videu ti co jedou na zelenou na křižovatce zase nezastaví úplně a tak sanitka neví, zda ji fakt pouští a nebo co dělají atd., zastaví tak blbě, že si myslí, ať si to auto s předností poradí, a nechápou, že tam není dost místa. A vůbec by se nemohli divit, kdyby je tím autem s právem přednosti prostě odřelo, poškodilo, protože by to byla krajní nouze prostě, když někdo někde umírá, hoří barák apod., každá vteřina je podstatná. Holt, když jedou HZS, RZS a PČR, tak nemají čas tyto blbce pokutovat. Ano, jsou to blbci.

+6/0
10.7.2016 13:23

T47o22m84á15š 70P94e66l29i91k29á98n 3941790791959

Vite co mam ja treba najradsi? Ten okamzik kdy se v kolone narvu co nejvic vpravo, protoze uhybam sanitce a idiot za mnou stoji dokud ho ta sanitka nevyhouka. Popojedu a on se nezaradi za mne, ale nejlepe vedle mne.... samozrejme pred tu sanitku.

A vubec nejlepsi jsou ti, kteri tesne po prujezdu vozidla s prednosti vyjedou ze sveho mista tak ze vas zablokuji abyste se nemohl taky zaradit zpatky...

Proste kdyz vidim sanitku, hodim blinkr abych tomu sanitakovi dal vedet kde se budu drzet a sundam nohu z plynu. Kdyz to jde uhnu uplne, kdyz ne snazim se ho nechat predjet v miste kde oba vidime co je pred nama. Zastavuju se jen v hustem provozu, nebo kolone.

0/0
10.7.2016 19:04

K28a70r78e51l 79E93r70b85e53n 1868329524799

Chtěl bych poprosit všechny řidiče. Přečte si prosím to, že není nutné zastavit. Nechápu proč proboha jedete na rovině ke kraji, když jede sanitka proti vám a třeba ani nepredjíždí a vy tam šíleně snížíte rychlost nebo zastavíte.

+24/0
10.7.2016 13:12

T32o72m52á83š 83P52e26l63i45k75á83n 3161260521349

Ono to je taky dvousecne. Ve chvili kdy na rovnem useku s hustsim provozem zajizdi vozidlo vpravo muze spousta ridicu (zejmena ti svatecni nebo ti co nejezdi kazdy den) spatne odhadnout vzdalenost k obrubniku, nebo ke krajnici a ve vyssi rychlosti muze byt na prusvih zadelano. V nekterych ohledech je lepsi kdyz takovy ridic zastavi nebo alespon rozumne zpomali. Ale musi to byt s rozumem.

Kdyz jedu po prazdne dalnici, nebo silnici s rovnym usekem a vidim za sebou modry blikacky zajedu rozumne ke kraji, ale nebrzdim, kdyz to neni bezpodminecne nutne. Hodim blinkr ze to je moje strana a pak se snazim aby mne to vozidlo predjelo, melo pri tom dost mista na predjizdeci manevr s ohledem na protijedouci vozidla a brzdit si dovolim treba kdyz mne to vozidlo miji.

Kde ale zabrzdim je pred zuzenim, nebo uzavirkou. Tam se pred nej rvat opravdu nemusim.

0/0
10.7.2016 19:16

B84ě65l61a 53H37o11r76á22k29o85v50á 1608752369410

To je těžké, když je desetiletí vytloukáno do hlav, že řidič musí i zastavit a ne že musí především uhnout! Výsledek je, že na víceproudém pražském vnitřním okruhu jedou všichni 70 a po zapnutí sirény se téměř vždy najde borec který v levém pruhu zbrzdí před rozjetou sanitkou na 40 a párkrát jsem viděla jak borec úplně zastavil bez náznaku uhnutí...

+9/−1
10.7.2016 12:32

P27a47v51e86l 95J28e75ř25á21b36e62k 7421812944937

Obávám se, že v zákoně je nejdřív uhnout, případně zastavit.

Ale zákon sem, zákon tam - důležité je to mít v hlavě srovnané a v danu chvíli situaci správně vyhodnotit a podle toho i jednat. A hlavně nezmatkovat.

Je zajímavé sledovat řidiče třeba na Jižní spojce v Praze. Osobně jsem už dávno uklizen stranou a sanita projede okolo v pohodě, ale řada řidičů reaguje, až když sanita je těsně za ním a sirénu má puštěnou naplno. A ještě začnou zmatkovat.

Nevím, možná by stačilo ztišit rádio v autě, sirény jsou dle mě slyšet poměrně dobře na desítky metrů.

Další co je, tak rozestupy - pokud jsem namačkán na auto před sebou, nemám na úhybný manévr moc prostoru, musím počkat až se přede mnou vše rozpohybuje někam na stranu.

Dávno jsem se proto naučil jak přijíždím ke koloně - najedu na jednu z krajních bílých čar. V pravém pruhu na pravou, v levém na levou, aby mezi námi v pruzích už od samého počátku byla ta 3 m široká "díra" pro sanity a hasiče. A co se děje za mnou, už sleduji trochu klidněji - maximálně, co mě straší hlupáci, co podjíždí kolonu odstavným pruhem a držkují, že jim jedu po čáře a oni nemají na krajnici dost místa.

+7/0
10.7.2016 12:52

D44a62v50i46d 10V86i35k78t25o78r55a 9604324975437

On je ale často problém v tom, že sice slyším sirénu sanitky, ale netuším, odkud vyjede, protože zvuk se odráží od okolních domů a zdánlivě přichází ze všech směrů a přes auta kolem sebe daleko nedohlédnu.

Hlavně na meziměstkých silnicích komunikuji se sanitkou také pomocí blinkrů - když vidím, že jede za mnou, uhnu, zpomalím a zároveň blinkrem na tu stranu, kam uhýbám, naznačuji šoférovi sanitky, že o něm vím a může kolem mne bezpečně projet.

+9/0
10.7.2016 13:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.