Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Není nutné zprudka brzdit, ale uhnout, říká řidič sanitky

Záchranáře v Praze brzdí úzké ulice, zatravněné koleje i řidiči, kteří zastavují zbrkle. Své o tom ví i Robert Tomka, který je ve službě již patnáct let. „Není to tak, že by na nás pražští řidiči nějak kašlali, charakter řady zdejších ulic jim ale nedovoluje jednoduše uhnout,“ říká záchranář.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A77n84t34o32n30í79n 93S78t82ř29í48b58r74s57k98ý 5876898636210

Samý moudra tady čtu,nesahat na experty,každý důchodce chytřejší řidiče sanity a podobné řeči jak by kdyby,v Německu neuhneš,seberou ti nekompromisně řidičák,a zaplatíš mastnou pokutu,protože je to učí už ve škole,a potom v autoškole.A neptá se nikdo jestli je lobista politika,či důchodce.Jiný kraj,jiný mrav.A hlavně to naše češství,nejdříve jsem já a potom zase já.Jsou tací,co se sanitou dokonce závodí.A nebo se zavěsí a pospíchá za ní jako když je v doprovodu.U nás právo a spravedlivost je slepá.

0/0
11.7.2016 17:21

R26i50c62h70a37r34d 11H96l43a41d98í24k 2475383549839

Jsou to borci!

0/0
11.7.2016 12:01

J39i47ř85í 57E44u65l90e45r 5858849156366

"Vdeo zachycuje bezvýchodnou situaci?" No to snad ne, vždyť sanitka po tom, co jí vzápětí auta uvolnila průjezd, bez problémů projela. Zase ta novinářská hyperbola...

0/0
11.7.2016 10:12

R67o60m69a40n 85P56o80l12á25č24e95k 5966289825

Bezvýchodná není ;-), ale jestli tam zbytečně prostojí pár minut, tak když se doma budete svíjet s infarktem, tak Vám to přijde nekonečný...

0/0
11.7.2016 17:11

P59e46t82r 15S10p30a30t72z68i49e14r15e76r 7594592265844

tak je stále potřeba si uvědomit, že díky tomu, že dneska je běžné v rodině 2 auta a více....tak naše komunikace a ulice nejsou na takovou vozovou zátěž koncipované. Tak tento problém se dal zcela očekávat...Iritují mě lidé, co musí mít auto před barákem, ale vyjedou s ním tak jednou za měsíc....hlavně že musí mít v rodině víc aut....ve městě jako je Praha, auto prakticky není zas až tak potřeba...jenže bohužel myšlení lidí, kdy do jezdí MHD je socka, je bohužel normální....holt si za to můžou lidé sami...všichni do měst...a všichni jen v autech...

+2/−6
10.7.2016 20:05

P51a29v74e38l 82O71b68d37r90ž56á52l67e25k 6506884388612

Sice je to offtopic, ale neznám nikoho, koho by bavilo jezdit ze Smíchova na Vynohrady autem a stát v kolonách.

Kdo jezdí v Praze autem, tak (můj názor) jede buď z nebo do místa mimo Prahu, případně mimo dosah rozumné MHD. Nebo Prahou jen projíždí a díky nedostavěnému okruhu (děkujeme Suchdole a Běchovice) musí vnitřkem města.

+4/0
10.7.2016 22:09

P15a53v62e79l 84O84b16d94r90ž29á36l80e78k 6306514988382

Samozřejmě Vinohrady :-(((

0/0
10.7.2016 22:11

J54a77n 53V53í76t74e23k 3766193721760

Problém je pokud chcete jet MHD jinak než radiálně. Tohle snad měly řešit metrobusy, ale přijde mi, že ten projekt nějak vyšumněl.

0/−1
11.7.2016 0:00

R14a52d97o24v75a25n 53D15l63u15g66o43s68z 3436901518426

Zrovna video o úzkosti komunikace a nemožnosti uhnout moc nevypovídá, ba naopak. Před i za vozem před sanitkou je místa na uhnutí dostatek.

Jinak vcelku slušně shrnuto a popsáno úskalí záchranářů. Tedy až na některé informace mající zevšeobecňující charakter, které jsou však platné pouze v Praze.

Také by bylo vhodné přestat používat zažité dogma - lékař jezdí pouze k těžším případům. Realitě bližší je označení - lékař jezdí k případům s nutnosti uvedení pacienta do umělého spánku a zajištění dýchacích cest (nebo k banálním případům při nedostupnosti posádky se záchranářem). Osobně za těší případy považuji i infarkty myokardu, mozkové ikty, zlomeniny velkých kostí a jiná traumata, otravy a mnoho dalšího, k čemuž dnes v 80 % případů jezdí záchranáři. Pacienti rozdíl v úrovni poskytnuté péče nepoznají, neboť žádný není.

+2/0
10.7.2016 19:25

M56i21l35a10n 68V86o95t20a84v18a 5384776481122

Zásadní problém vidím uz v autoškolách. Nestačí lidem říct, ze mji sanitce uhnout, ale proste je to nadrilovat v par prikladnych situacich a hlavne tak, aby všichni reagovali stejne a čitelně. Ridic sanitky pak snaz odhadne co ridic udela

+4/0
10.7.2016 18:04

M74i21c38h90a47e30l 21M14e63n76s46i44k 8331876430842

Díky za tento článekR^ Něco jsme se dozvěděli.

A ano, bylo by hezké, abychom se naučili dělat záchrannou uličku. To ale přijde.

+12/0
10.7.2016 17:00

J20o85s33e80f 30H96a47n76y44á65š 2124149893

Jestli to půjde takovou rychlostí jako obyčejné zipování, tak potěš koště.:-/

+2/−1
10.7.2016 20:00

P17a25v37e25l 12O90b32d39r51ž53á30l31e51k 6576584638332

Se zipem je problém u starších řidičů ... pamatuji ještě jak mě soudruh instruktor v autoškole pořád tlačil ke sjíždění do průběžného pruhu co nejdřív a kdo kolonu předjel, byl "ten hajlz, kterého nesmíš na konci pustit".

Naprosto věřím, že hodně lidí to má v paměti podobně a novinky nesledují.

+3/0
10.7.2016 22:13

T62o17m75á10š 96S51o54u66k81u77p 4733605550800

Jedna z věcí kterou mi instruktor v autoškole, toho času řidič sanitky, vtloukal do hlavy byla, že hned jak se dostanu do zácpy, mám se nacpat co nejvíce ke kraji. Nebudu pak muset na poslední chvíly manévrovat a ostatní se třeba přidají.

0/0
10.7.2016 20:45

F28i16l24i56p 60V19a29l31d95e21r 1548678424124

Pěkný rozhovor a klobouk dolů všem hasičům, záchranářům a policistům.

Ještě kdybychom u nás měli tradici "Rettungsgasse", jako mají naši západní sousedi, to bylo pěkné!

+5/0
10.7.2016 15:46

G59a78b49r87i23e21l 13H93o38r89t19e72n 9811579303234

Ještě bych zmínil chodce na přechodu - ať už klasický model "JÁ MÁM PŘEDNOST!!!", nebo ty, kteří s rozsvícením zeleného panáčka vypínají pud sebezáchovy.

+13/0
10.7.2016 15:32

M57i78c95h71a12l 24J37a10r97o54š 7144410212635

To ale mohou být třeba sedmileté děti na cestě do školy, s tím musířidič počítat a chovat se tak, jako by tam byly.

+2/0
10.7.2016 19:48

P55a39v19e52l 17O13b37d84r47ž44á77l33e77k 6346464868362

Ještě nezmínil jednu věc, kterou vídám po Praze často - světelná křižovatka, svítí červená ... vzadu sanitka (hasiči/policie...), bliká, houká ... lidi se snaží uhýbat, ale ti úplně vpředu minutu tupě čekají, dokud nepadne zelená

Chtělo by to trochu osvětu, co v takové situaci dělat. Chápu, že tam někdo nevjede, protože z boku může jet inteligent, který zase vidí jen svojí zelenou a nekouká kolem a sejmul by ho.

+11/−1
10.7.2016 14:43

L70u11k82á62š 74S70v69a10č44i50n48a 9892682162711

jj, tuhle za mnou zacali z niceho nic houkat policajti, mel jsem cervenou. Vjel jsem do krizovatky se stazenejma pulkama, zapnutyma vystraznyma blinkrama a doufal, ze si me za to nepodaj. :)

+5/−2
10.7.2016 14:46

V82a73c43l78a62v 39P50e27r85o72u40t61k93a 6788467134631

No saniťák radí dobře,ale zrovna v Praze jsou místa,kde není kudy jet a zbývá tramvajový pás. Jneže kdosi v Praze dobře zaplatil a za miliony se teď tyto tramvajové pásy opravují a to tak ,že místo betonových deske se tam instaluje tráva,což znamená,že sanitka a hasící vůz je bez šance. V době kdy průjezdnost Prahou je čím dál horší vedení těchto záchranných složek mlčí.

+4/0
10.7.2016 14:29

L20u27k42á40š 38S11v79a68č48i52n72a 9612872942781

presne o tom ale ten sanitak hovori

+13/0
10.7.2016 14:33
Foto

P37a16v49e14l 89Č67e33r96n30í82k 1968895440180

Problém s trávou by nebyl, kdyby byla zasazena do děr ve zpevněném povrchu a nebyly tam žádné výrazné teréní nesrovnalosti. To že je díky tramvajovým pásům ulice výrazně zelenější je fakt. Musí se to ale udělat správně a ne jen vyhloubit díru, nasypat nějakou tu hlínu a nechat růst.

+7/0
10.7.2016 14:46

P75a30v96e47l 84J79e50ř73á40b54e71k 7621202234867

Problém s trávou je v tom, že jednak v městě schází zeleň a tak se dohání, kde se dá a jednak, což je horší, tramvajové pásy zneužívali mnozí řidiči když se ulice ucpaly.

Nicméně, existují různé materiály, které lze do trávníku položit a trávník je potom únosný i pro nákladní auta. Ale chyba je, že je to drahá záležitost, ovšem - při ceně života zachráněného života lze diskutovat co je a není drahé.

0/0
10.7.2016 18:51

P76e64t96r 77M61i34c86h39a42l 2220944851302

Zlatá sanitka. Hasičská cisterna na dálnici to má mnohem složitější.

+6/0
10.7.2016 14:20

F21i56l41i21p 45V59a72l31d74e23r 1138248374634

Vizte prosím výše můj příspěvek na téma "Rettungsgasse".

0/0
10.7.2016 15:48

J74a93r41o36s57l19a20v 52P28a98ž22o82u83t 2879905645344

Pěkný článek, skvělý člověk, díky.

+15/0
10.7.2016 14:10

J88a92n 30S61l83a23v60í27k 2591509640126

Vždy si říkám stihněte to a klidím se na krajnici. Co ale nechápu, když si to sanitka valí v protisměru (vytlačuje), přijde zatáčka není tam vidět...

0/0
10.7.2016 13:40

T50o93m62á33š 70L22u44d10v85í47k 5750198673386

Maji muj obdiv. Jen jednu vec nechapu - proc nekdy vypinaji akusticky signal a jedou jen na majaky. Tim se pak prece zvysuje sance, ze si jich ostatni ridici vsimnou pozde a zareaguji zkratovite.

+1/−1
10.7.2016 13:27

P41a97v61e74l 83N40o19v88á23k 2315177112892

ono houkat pořád je částečně hlavně ve městě kontraproduktivní, odráží se to a nikdo neví, odkud jedou. Pokud člověk aspoň trochu sleduje okolí, tak buď vidí je a nebo auta, která uhýbají, houkačku pouští, až když je to nezbytné. Já s tím problémy nemám, já okolí sleduji, vím, kdy a kdy je kolem mě...

+13/−2
10.7.2016 13:31

L79u79k18á96š 67S54v50a76č15i58n59a 9232752552641

Take s tim nemam problem. Uhybal jsem sanitce bez akustiky na temer prazdne silnici. Videl jsem ji za sebou delsi dobu a kdyz uz se blizila, zajel jsem do odstavneho pruhu (byl jem pred horizontem) a oni mi hezky podekovali blinkry.

0/0
10.7.2016 14:37

J48i51ř26í 20Š92t55ě81d61r64a 5840662341927

Dalším důvod muže byt i umístění fňukny. V některých autech dokazala byt siréna nad hlavou hodně nepříjemná.

+1/0
10.7.2016 14:41

J61i80n40d25ř68i31c63h 30Š76k50o18p63e27k 4605351490125

Nějak se mi nezdá, že by sanitka měla 4,5 t. To řidiči sanitek museli mít papíry na nákladˇák

+1/−3
10.7.2016 13:23

P60a17v83e54l 50N70o14v95á17k 2445977272522

C1 stačí a co je na tom? Už jen kolik váží kyslíkové láhve, kolik váží dovybavení vozidla, na tom nic divného nevidím, 4.5 t má kde jaký auto dodávkové, které není jen kabina a prázdný nákladní prostor

+11/0
10.7.2016 13:28

J21i11n30d57ř24i34c27h 43Š53k53o91p43e70k 4105181550755

spousta dodávek je právě tak dělaná, aby se vešly do 3,5 t, tj. do B

0/0
10.7.2016 13:33

P93a55v22e61l 33N59o50v47á20k 2195367292612

to jsou většinou "prázdné" dodávky, a ne takovéto speciály...

0/0
10.7.2016 13:35

J86i65n12d33ř38i16c43h 69Š46k11o31p68e16k 4635901200795

prázdné ve smyslu max. hmotnost dodávky, nikoli prázdné ve smyslu pohotovostní hmotnosti

0/0
10.7.2016 13:40

R69o95b49i41n 49Ž51i15ž90k86a 2518794196146

No je to tak, ale někdy máte díky tomu oficiální dovolenou nosnost 1,2 tuny, i když se tam toho reálně vejde (a vozí) daleko víc.

0/0
10.7.2016 22:16

J24o90s24e91f 65S36k41o46ř70e11p22a 6157574545902

Musejí mít minimálně skupinu C to je podmínka

0/0
10.7.2016 13:28

J92i26n94d58ř37i40c48h 39Š78k30o46p23e96k 4425501640635

tak to pak jo

0/0
10.7.2016 13:33

A60l41e85š 39J54a24v96ů64r78e42k 2982939370350

nebude to třeba i díky vybavení ?

0/0
10.7.2016 13:28

J91i96n23d96ř70i55c30h 81Š72k75o60p44e71k 4285231430135

to jedině, že by bylo přetížené. Limity pro řidičáky jsou přes celkový hmotnosti, ne pohotovostní

0/0
10.7.2016 13:32

R29o45s57t54i25s68l60a48v 12B97e92n57e97š 2493452501945

Já pracuji na ZZS Zlínského kraje a všichni naši řidiči musí mít skupinu C. Myslím, že to je všeobecný usus na záchrankách.

0/0
11.7.2016 7:28

R54o25m82a45n 79P19o42l77á68č19e78k 5196519775

Spousta věcí je v sanitce natvrdo, protože sanitka. Takže ta váha není až tak nereálná.;-)

0/0
11.7.2016 17:10

P51a44v38e78l 57N79o79v76á38k 2625587672572

Krásně je vidět, jak jsou řidiči mimo, nevědí, co dělat. Jeden uhne vpravo, druhý vlevo, třetí zase vpravo, některý jsou schopný zastavit na stejné úrovni jako protijedoucí auto, neumí uhnout, když je třeba, na chodník nebo do toho volného parkovacího místa, neumí vjet do křižovatky i na červenou, když okolní auta stojí a není kam jinam uhnout, na videu ti co jedou na zelenou na křižovatce zase nezastaví úplně a tak sanitka neví, zda ji fakt pouští a nebo co dělají atd., zastaví tak blbě, že si myslí, ať si to auto s předností poradí, a nechápou, že tam není dost místa. A vůbec by se nemohli divit, kdyby je tím autem s právem přednosti prostě odřelo, poškodilo, protože by to byla krajní nouze prostě, když někdo někde umírá, hoří barák apod., každá vteřina je podstatná. Holt, když jedou HZS, RZS a PČR, tak nemají čas tyto blbce pokutovat. Ano, jsou to blbci.

+6/0
10.7.2016 13:23

T36o33m74á36š 25P93e76l73i96k60á67n 3481360241759

Vite co mam ja treba najradsi? Ten okamzik kdy se v kolone narvu co nejvic vpravo, protoze uhybam sanitce a idiot za mnou stoji dokud ho ta sanitka nevyhouka. Popojedu a on se nezaradi za mne, ale nejlepe vedle mne.... samozrejme pred tu sanitku.

A vubec nejlepsi jsou ti, kteri tesne po prujezdu vozidla s prednosti vyjedou ze sveho mista tak ze vas zablokuji abyste se nemohl taky zaradit zpatky...

Proste kdyz vidim sanitku, hodim blinkr abych tomu sanitakovi dal vedet kde se budu drzet a sundam nohu z plynu. Kdyz to jde uhnu uplne, kdyz ne snazim se ho nechat predjet v miste kde oba vidime co je pred nama. Zastavuju se jen v hustem provozu, nebo kolone.

0/0
10.7.2016 19:04

K55a58r81e39l 59E29r51b23e68n 1708869704259

Chtěl bych poprosit všechny řidiče. Přečte si prosím to, že není nutné zastavit. Nechápu proč proboha jedete na rovině ke kraji, když jede sanitka proti vám a třeba ani nepredjíždí a vy tam šíleně snížíte rychlost nebo zastavíte.

+24/0
10.7.2016 13:12

T77o86m30á86š 22P61e16l54i93k82á62n 3241740141549

Ono to je taky dvousecne. Ve chvili kdy na rovnem useku s hustsim provozem zajizdi vozidlo vpravo muze spousta ridicu (zejmena ti svatecni nebo ti co nejezdi kazdy den) spatne odhadnout vzdalenost k obrubniku, nebo ke krajnici a ve vyssi rychlosti muze byt na prusvih zadelano. V nekterych ohledech je lepsi kdyz takovy ridic zastavi nebo alespon rozumne zpomali. Ale musi to byt s rozumem.

Kdyz jedu po prazdne dalnici, nebo silnici s rovnym usekem a vidim za sebou modry blikacky zajedu rozumne ke kraji, ale nebrzdim, kdyz to neni bezpodminecne nutne. Hodim blinkr ze to je moje strana a pak se snazim aby mne to vozidlo predjelo, melo pri tom dost mista na predjizdeci manevr s ohledem na protijedouci vozidla a brzdit si dovolim treba kdyz mne to vozidlo miji.

Kde ale zabrzdim je pred zuzenim, nebo uzavirkou. Tam se pred nej rvat opravdu nemusim.

0/0
10.7.2016 19:16

B82ě70l39a 31H64o13r30á79k80o28v17á 1378842199150

To je těžké, když je desetiletí vytloukáno do hlav, že řidič musí i zastavit a ne že musí především uhnout! Výsledek je, že na víceproudém pražském vnitřním okruhu jedou všichni 70 a po zapnutí sirény se téměř vždy najde borec který v levém pruhu zbrzdí před rozjetou sanitkou na 40 a párkrát jsem viděla jak borec úplně zastavil bez náznaku uhnutí...

+9/−1
10.7.2016 12:32

P64a38v32e60l 95J19e40ř80á36b73e18k 7311612744287

Obávám se, že v zákoně je nejdřív uhnout, případně zastavit.

Ale zákon sem, zákon tam - důležité je to mít v hlavě srovnané a v danu chvíli situaci správně vyhodnotit a podle toho i jednat. A hlavně nezmatkovat.

Je zajímavé sledovat řidiče třeba na Jižní spojce v Praze. Osobně jsem už dávno uklizen stranou a sanita projede okolo v pohodě, ale řada řidičů reaguje, až když sanita je těsně za ním a sirénu má puštěnou naplno. A ještě začnou zmatkovat.

Nevím, možná by stačilo ztišit rádio v autě, sirény jsou dle mě slyšet poměrně dobře na desítky metrů.

Další co je, tak rozestupy - pokud jsem namačkán na auto před sebou, nemám na úhybný manévr moc prostoru, musím počkat až se přede mnou vše rozpohybuje někam na stranu.

Dávno jsem se proto naučil jak přijíždím ke koloně - najedu na jednu z krajních bílých čar. V pravém pruhu na pravou, v levém na levou, aby mezi námi v pruzích už od samého počátku byla ta 3 m široká "díra" pro sanity a hasiče. A co se děje za mnou, už sleduji trochu klidněji - maximálně, co mě straší hlupáci, co podjíždí kolonu odstavným pruhem a držkují, že jim jedu po čáře a oni nemají na krajnici dost místa.

+7/0
10.7.2016 12:52

D24a83v25i96d 39V97i40k64t15o21r56a 9174484675157

On je ale často problém v tom, že sice slyším sirénu sanitky, ale netuším, odkud vyjede, protože zvuk se odráží od okolních domů a zdánlivě přichází ze všech směrů a přes auta kolem sebe daleko nedohlédnu.

Hlavně na meziměstkých silnicích komunikuji se sanitkou také pomocí blinkrů - když vidím, že jede za mnou, uhnu, zpomalím a zároveň blinkrem na tu stranu, kam uhýbám, naznačuji šoférovi sanitky, že o něm vím a může kolem mne bezpečně projet.

+9/0
10.7.2016 13:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.