Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Éra trolejbusů v Praze začala před 80 lety, první linka vyrazila k Matěji

Stejně jako nyní Pražané čekají na zprovoznění metra D, stejně tak čekali na slibovanou trolejbusovou trať na sklonku 20. let. První linka zvaná „Káčko“ se rozjela v srpnu před osmdesáti lety a vedla od střešovické vozovny ke svatému Matěji v Dejvicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J29o87s55e94f 24K33a19r29f30í58k 7192985286310

Tak nějak nechápu, proč v Praze nejzedí trolejbusy...

Přitom je to takový supr dopravní prostředek. Je to "ekologické" nesmrdí, jezdí oproti tramvajím tiše, když je potřeba umí se vyhnout. Není potřeba kopat koleje, které se musí každou chvíli opravovat. Jenom se natáhnou dva dráty a jedééém;-)

+3/0
22.8.2016 7:55
Foto

B71r69o97n50i95s15l82a13v 27G16a28b43r47y43š 2182529321

No tak tramvaj má přece jen oproti trolejbusu své výhody. :-)

+1/0
22.8.2016 8:09

J75o51s28e87f 51K18a73r31f88í13k 7542735816600

Vím o jedné a to, že se do ní vejde více lidí. Jaké jiné výhody máte na mysli?

0/0
22.8.2016 8:17
Foto

B96r82o54n34i73s55l65a61v 26G87a78b91r50y22š 2202159131

Provoz na segregovaném tělese, čili bez kolize s ostatní dopravou. Pěkný případ je v Brně třeba trať od Židovského hřbitova až do Líšně nebo mostecká rychlodráha. :-)

+1/0
22.8.2016 8:28

J10o86s21e75f 89K74a98r94f28í78k 7622535956180

To sice ano, ale v Praze to je jenom na několika málo místech. Jinak kolize auto tramvaj je docela běžná záležitost. A situace, kdy někdo zaparkuje tak pěkně, že tram. neprojede se stává taky...

+3/0
22.8.2016 8:36
Foto

B81r38o13n73i69s64l82a20v 68G77a51b77r71y31š 2882909841

Nejlíp je na tom Ostrava, ta má podíl segregovaných tratí největší. Ale i otevřený svršek v ose komunikace (např. v Praze z Kobylis do Ďáblic) se považuje za segregovanou trať, i když je tam několik málo přejezdů.

0/0
22.8.2016 9:30

J52o96s61e41f 62K76a56r95f95í42k 7572825796650

Tak ale spevněný povrch tram. pásu je zase dobrý pro vozidla IZS;-)

Jinak máte samozřejmě pravdu, úsek bez možnosti kolize je supr. Je rychlý, bezpečný... V centrech měst ale nereálný. Jak jsem již uváděl do center bych viděl trolebusy, které můžou kličkovat a nepotřebují koleje:-)

0/0
22.8.2016 10:13
Foto

B66r97o19n26i47s53l14a38v 76G10a36b27r55y92š 2782169311

V centrech měst určitě ne. Ale tramvaj s pěší zónou je dobrý kompromis. Výborně to funguje v Brně na náměstí Svobody nebo v Praze na náměstí Republiky. I Václavák bych si s tramvajemi dokázal představit. Nevím, proč tam musí zajíždět auta (mimo zásobování).

0/0
22.8.2016 13:10

J53o49s16e40f 64K15a32r39f41í50k 7412165876350

Na Václaváku jsou i baráky co mají podzemní parkoviště...

Jinak o návratu tramvají tam uvažují už pěkně dlouho. Ale zatím skutek utek (podle mě je to škody)...

btw - tam kde nejsou koleje jednoznačně oddělené od chodců (třeba schůdkem, tak to je jen otázka času, kdy se nějaký turista zamyslí a udělá krok před jedoucí tramvaj.

+1/0
22.8.2016 13:20

J23a72n 44D93l93o91u65h32ý 8926750363580

ale také nevýhody - pevné kolejové těleso. ;-)

0/0
22.8.2016 9:21
Foto

B17r36o34n98i56s68l78a85v 63G13a73b43r22y57š 2132849811

No jo..., tohle by mě v životě nenapadlo... :-P

+1/0
22.8.2016 9:38

J48i81ř98í 44J58o94z20a 3678673650421

Na takovou Hanspaulku je trolejbus uplne idealni! A na misto tramvaje by mohli jezdit i na Suchdol...

0/0
21.8.2016 13:50

E86v58ž55e24n 73P41o21l55á12č81e42k 6153809875

Na Hanspaulku nebo Barrandov samozřejmě jsou ideální. Do Suchdola by ale ve špičce jezdily stejně narvané jako dnes autobusy a jindy prázdné, tam je situace nepříliš řešitelná..

0/0
21.8.2016 13:58

R77o53m92a57n 39P89o27l31á19č44e72k 5506759685

Já pořád říkám, že Suchdol vyřeší změna financování vysokého školství ;-D

+1/0
21.8.2016 14:07

J54a35n 64D97l73o67u28h95ý 8476400563620

Co teprve na Jižní nebo Jihozápadní město. Tam je jen metro a smrdí tam autobusy.

0/0
22.8.2016 9:00

P11a88t21r50i36k 35E95g62e25r 2898390789891

Historii miluju a je škoda, že v Praze nejezdí historické autobusy i když ROPID chválím za akce kdy už historické autobusy do provozu zařadil. Provoz trolejbusů v Praze by se mi líbil, ale slyšel jsem, že jejich provoz by byl drahý než u tramvají sice nevím proč do Středočeského kraje nechce ROPID trolejbusy, ale tramvaje. Ano tramvaj pojme více cestujících a jsem i pro linky 31 - 39, ale spíše jenom v pásmech 0, B, 1, trolejbusy ve všech zónách P, 0, B, 1 - 7 třeba do Kutné Hory bych to viděl s napojením trolejbusů z Pardubic do Berouna zase od Plzně, tramvaje vést na Plzeň a do Liberce, pokud se tak uvažuje.

0/0
21.8.2016 13:45

E21v49ž38e29n 65P95o52l32á76č82e61k 6153739595

Jak "provoz by byl drahý než u tramvají"? Fixní náklady nižší, variabilní vyšší. Takže se vyplatí při kapacitě nižší než tramvaj a vyšší než autobus.

+1/0
21.8.2016 13:56

E54v33ž79e79n 35P38o43l51á85č73e55k 6433829395

I dneska by se v kopcovité Praze na místě desítek vytížených autobusových linek trolejbusy bohatě vyplatily. To by se ale nesměly řešit titěrnosti jako že trolej vypadá v ulici ošklivě a podobné.

+5/0
21.8.2016 12:06

J35i41ř28í 39E11r81b83e38n 1483164366907

Jde o to, že zavádíš další (skoro) novou trakci a pro ni musíš vybudovat úplně nové zázemí, plus musíš řešit fyzikální problémy souběhu elektrických polí stejnosměrného napájení tramvaje, metra a trolejbusu.

Ano, všechno je řešitelné - otázkou je, kolik jsme na to ochotni/schopni vyčlenit lidí a peněz.

+1/−1
21.8.2016 12:12

E27v43ž45e91n 67P27o59l51á43č56e51k 6393839555

To jsou všechno jen počáteční náklady, jejichž návratnost by jistě nebyla dlouhá. A trolejbusy by dokonale vyplnily mezeru mezi tramvajemi a autobusy.

0/0
21.8.2016 12:15

J20i41ř23í 10E85r23b19e77n 1753424986327

Kéž by.

Jenže kreativní "správně motivovaný" účetní vždycky dokáže ohnout výkazy tak, aby elektrická trakce vycházela mnohem dráž než naftová...

+2/0
21.8.2016 12:20

E78v41ž41e25n 31P96o94l96á88č36e24k 6943559225

To rozhodně dokáže, ale kdo by na něco takového skočil..

0/0
21.8.2016 12:39

J96i90ř70í 17E80r75b94e54n 1393544536927

Kdo? Manažeři, politici, novináři a voliči...

0/0
21.8.2016 13:50

E95v94ž76e27n 57P31o81l89á51č26e51k 6213769195

Je fakt, že když si soudruzi dokázali myslet, že všechnu pražskou MHD zajistí jen metrem a autobusy..

0/0
21.8.2016 13:55

J97i67ř33í 22E45r26b20e58n 1983244316637

... a tramvajemi.

0/0
21.8.2016 13:59

E45v18ž61e70n 59P64o30l76á67č50e52k 6953409295

I tramvaje chtěli původně úplně zlikvidovat. Až v 80. letech to částečně přehodnotili s tím, že budou existovat pouze napájecí rychlé tratě, což ostatně vedlo i k vývoji tramvaje KT8D5. Alespoň takové mám informace.

+1/0
21.8.2016 14:02

R27o38m63a75n 18P79o65l64á33č83e76k 5296569845

S tramvajemi se skoro nepočítalo .Proto se zavřelo poměrně hodně tratí hlavně v centru Prahy a na Praze 4.

0/0
21.8.2016 18:56
Foto

B69r82o59n60i17s97l32a66v 67G86a80b43r58y15š 2582429471

No když Pražáci byli schopní vyčlenit 1,3 mld. Kč na OpenCard, pak není problém vložit stejný kapitál do trolejbusové sítě. :-)

+3/0
21.8.2016 12:25

R55o54m94a73n 23P27o79l96á92č98e69k 5986809155

Za 1,3 mld? Jenom prodloužení tramvají v Podbabě stálo cca 500 milionů a to šlo o 400m nových kolejí ...

+2/0
21.8.2016 18:53
Foto

B94r40o45n98i47s93l66a35v 56G68a65b30r65y52š 2502219771

Trolejbus tak drahý není. Jeden kilometr trolejbusové sítě stojí 30 - 50 mil. Kč. Za 1,3 mld. byste měl tratí ažaž.

+1/0
21.8.2016 23:19

J82o89s34e70f 69K23a46r23f38í63k 7852925806520

btw - to počítáte i s výstavbou trafostanic, dispečinku a vlastně celého zázemí pro trolejbusy?

Ono z nuly se staví jinak, než když "jenom" rozšiřijete stávající;-)

+1/0
22.8.2016 7:57
Foto

B69r74o87n21i43s77l10a63v 12G12a56b16r11y16š 2862699201

Můžu Vás ubezpečit, že ano. Veškerá nová infrastruktura, tedy měnírny, kabelové sítě, napájecí body, je započítána do této sumy.

Pracuju jako projektant trakčního vedení. ;-)

0/0
22.8.2016 8:09

J40o72s43e26f 57K68a36r21f49í21k 7382765796290

Projek a realita jsou dvě rozdílné věci;-)

Kupříkladu musíte připočíst zadání výběrového řízení, "desátek" pro důležité lidi, pak počítat s nekonečným odvoláváním-se neúspěšných kandidátů které může vyústit i v předběžné opatření soudu. mimo jiné také tu docela podstatnou věc, že je potřeba vyjednat s majiteli nemovitostí věcné břemeno. Ony ty dráty většinou vysí ve městě na barácích a ty většinou někomu patří...

0/0
22.8.2016 8:22
Foto

B22r28o15n78i36s83l10a80v 46G89a71b55r55y70š 2162209441

To je možné, ale rozpočty taky dělám sám, takže vím, co do nich patří. ;-)

V mých projektech s tím samozřejmě počítám, snažím se ty převěsy věšet pokud možno na stožáry, aby majitelům domů toto věcné břemeno nevzniklo. Výjimkou jsou historická centra měst.

0/0
22.8.2016 8:30

J66o31s62e79f 15K20a41r38f11í53k 7932845186720

Takový technický dotaz, jak u trolejbusu řešíte opotřebení třecích ploch? O tramvaje je to udělané tak, že je drát cikcak. Předpokládám, že je potřeba vyměňovat třecí kus v "jezdci"...

0/0
22.8.2016 8:41
Foto

B51r61o89n28i39s30l85a74v 51G15a60b46r58y25š 2762319461

Vymění se uhlíková vložka ve sběrací botce.

I trolejbusové trolejové vedení se zavěšuje v nějaké klikatosti, ale není to kvůli opotřebení sběrače. Je to kvůli tomu, aby v létě nebyly troleje až příliš prověšené. Proto se zavěšuje na pružné závěsy, aby se zase v při smršťování trolej nepřetrhla. Hezky je to vidět v Pardubicích na Sakařově ulici. S pevnými závěsy zavěšení v klikatosti sice uděláte taky, ale nebude to k ničemu.

0/0
22.8.2016 9:35

J48o92s64e66f 69K68a84r54f95í51k 7982305736670

Jo jo, to jde vidět i na trolejích od tramvaje (to napínátko). Závaží ve sloupu a podle toho jak se trolej smršťuje či prověšuje, tak závaží jezdí nahoru a dolu:-)

A když už jsem u toho, jak je ta rlojejbusu dělán odpojovač? U tram je prostě vždycky kousek troleje vynechaný a v tom úseku jak zůstena tram stát, tak musí jít zvednou zadní zběrač (pokud ho má) jinak se nerozjede..

0/0
22.8.2016 10:10
Foto

B51r45o45n77i70s47l97a64v 58G54a48b91r42y92š 2402689361

Napínání troleje se provádí buď závažím (ve stožáru nebo mimo něj) nebo napínacím zařízením (pružinou nebo bubnem), známý je systém Tenzorex.

Na tohle se Vám zeptám, mně zajímá spíše ta mechanická část. :-) Ale mám pocit, že u trolejbusu žádné hluché místo není. Jen v místě úsekového děliče je asi 20centimetrový úsek bez proudu.

0/0
22.8.2016 13:06

J77o64s93e77f 18K85a35r12f67í34k 7602685606110

Mám jednu takovou perličku.

Svého času jsem měl starý CRT monitor u okna a za okny trolej od tramvaje. No a jednou za čas jsem musel "demagnetizovat" neb se mi obraz začal směrem k troleji kroutit;-D

0/0
22.8.2016 13:27
Foto

B29r54o62n61i25s84l56a34v 85G11a70b32r27y67š 2152209401

Pokud se zaměříme na autobusové linky, které mají 150 a více spojů o pracovních dnech, pak by trolejbusových linek mohlo být více než 40.

+3/0
21.8.2016 12:27

P16a14t19r16i88k 15E41g73e79r 2508980619601

Tak se možná myslelo v Paříži kde tramvaje nepotkáte v centru. Já si myslím, že troleje tramvají mnoho lidí v Praze nesleduje ani při návštěvě Brna jsem já je nevnímal. Těžko říci co řidiči kamionů. Staženou trolej u mostu jsem pochopil, ale ja ji mohl strhnout kamion v Chodovské ulici u teplárny to jsem nechápal. V areálu Thomayerovi nemocnice bych zavedl midibus. Protože ROPID chce zrušit 293 jsem pro 138 Sídliště Skalka - Skalka (A) - Záběhlická škola - Sídliště Spořilov - Kačerov (C) - Nemocnice Krč - Ústavy akademie věd a 252 Milíčov - Háje (C) - Šperlova - Chodovská tvrz - Petýrkova - Volha - Šeberák - Institut klinické a experimentální medicíny - Nemocnice Krč.

0/0
21.8.2016 14:03

J71i61ř89í 29K86o32c80u91r20e23k 6725254485198

Dnes se ukazuje, že to nebyl nejlepší krok. Rachot, řev, saze, NOx, nemožnost rekuperativního brždění. Jo sice se ČSSR velká ropná krize vyhnula, ale zato jsme měli měděnou krizi - nebyla měď na troleje, na vinutí elektromotorů, na rozvody elektřiny v domech.

+4/0
21.8.2016 11:59

J31a82n 10V34a40l44o17u91c62h 6492707238490

Nějak se zapomnělo na trolejbusy v Č. Budějovicích, Velenicích či Vysokých Tatrách už za monarchie.

Bohužel o zániku trolejbusů rozhodla i vojenská strategie v období zastrašování jadernou válkou. Něco závislé na koleji či troleji se jaksi k evakuaci nehodí.

+2/0
21.8.2016 11:23

J53i55ř35í 79E25r60b15e59n 1713704656957

Jestli vono to není tím, že článek je o pražských trolejbusech...

+2/−1
21.8.2016 12:06

J53i30ř21í 29J81o37z23a 3788903670571

Budějce měli štěstí, že se tam vrátili do provozu (již po třetí) na začátku 90. let:

Změna v pohledu na elektrickou trakci v městské hromadné dopravě, která proběhla v souvislosti s ropnými krizemi v 70. a 80. letech, vrhla nové světlo na existenci trolejbusového provozu v Českých Budějovicích. Na konci 80. let vznikl první projekt, jednalo se o dálkovou trolejbusovou trať, která měla spojit JETE právě s krajským městem. Toto ale nakonec realizováno nebylo, jelikož se projekt ukázal jako nerentabilní; začalo se ale postupně s obnovováním trolejbusové sítě ve vlastním městě.

Na sídlištích Máj a Vltava byl zaveden pravidelný provoz 2. května 1991. Tratě ze sídlišť se spojily ve Čtyřech Dvorech a vedly společným úsekem do centra města. Během dalších dvou let došlo k obnovení dalších částí městské sítě směrem do Rožnova a Nemanic, jednalo se však pouze o část původního plánu. Tempo výstavby následně polevilo, protože došlyfinanční prostředky. Nové tratě do sídliště Šumava, Strakonické ulice, Suchého Vrbného a do Rožnova k papírnám byly zprovozněny až ve druhé polovině 90. let.

Po roce 2000 přibyla trasa vedoucí Nádražní a Pekárenskou ulicí. Městu se v roce 2006 podařilo získat finance zestrukturálních fondů Evropské unie na náhradu autobusů trolejbusy na trase mezi sídlištěm Vltava a Českým Vrbným. Toto prodloužení kolem hypermarketu Globus bylo zprovozněno v prosinci 2007.

V letech 2010 a 2011 proběhly práce na elektrifikaci trasy autobusové linky č. 1, konkrétně její části v ulicích Evžena Rošického a Milady Horákové na sídlišti Máj. Trolejbusový provoz zkrácené linky č. 1 (Nádraží – Máj, Milady Horákové) byl zahájen 1. dubna 2012.[1]

Uvažovalo se také o výstavbě trati do Vráta a Rudolfova, z toho ale kvůli zamítavému přístupu daných obcí sešlo.

Zdroj: DPmČB

+1/0
21.8.2016 13:45

J40i41ř77í 78J60i47r30o54u21d93e69k 8406309964734

R^ Trolejbusy byly skvělý. Něco jsem se jimi najezdil. V Praze je nahradili městské autobusy a plánované trasy metra.

+1/0
21.8.2016 11:04

M29a69r22t39i15n 32H93a74l68á73š50e95k 2190292598934

Dobrý článek! Zrušení trolejbusů je další z tisíce chyby a zločinů vrahů komunistů. Rv

+2/−1
21.8.2016 10:23

R67a25d41o56s87l57a12v 73K28l93a91u15d57a 5324748984342

Komunisty nesnáším, ale tenkrát to byl logický krok. Ostatně to se týká celého civilizovaného světa. Třeba v západním Berlíně zanikly tramvaje.

+2/−3
21.8.2016 10:32

M22a95r92t80i27n 47H86a28l11á71š56e65k 2720612798694

Německé hlavní město Berlín obsluhuje rozsáhlá tramvajová síť. Jedná se o nejrozsáhlejší a jednu z nejstarších sítí v zemi; její délka činí 190,4 km. Jsem v Berlíně často, váš příspěvek dost šokoval. Trolejbusy byly daleko ekonomičtější , neškodné ekologicky. Praha měla troleje, které ji mohlo lecktré světové město závidět, viz článek. Komunisti nařídili, veškeré sloupy uřezat.

+2/0
21.8.2016 10:56

E97v59ž21e70n 13P15o13l38á65č50e56k 6293299555

Ekonomičtější než co?

0/0
21.8.2016 12:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.