Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Éra trolejbusů v Praze začala před 80 lety, první linka vyrazila k Matěji

Stejně jako nyní Pražané čekají na zprovoznění metra D, stejně tak čekali na slibovanou trolejbusovou trať na sklonku 20. let. První linka zvaná „Káčko“ se rozjela v srpnu před osmdesáti lety a vedla od střešovické vozovny ke svatému Matěji v Dejvicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J88o13s57e28f 52K27a21r35f35í38k 7512405346490

Tak nějak nechápu, proč v Praze nejzedí trolejbusy...

Přitom je to takový supr dopravní prostředek. Je to "ekologické" nesmrdí, jezdí oproti tramvajím tiše, když je potřeba umí se vyhnout. Není potřeba kopat koleje, které se musí každou chvíli opravovat. Jenom se natáhnou dva dráty a jedééém;-)

+3/0
22.8.2016 7:55
Foto

B55r73o28n36i76s83l46a31v 70G19a12b89r22y54š 2822159701

No tak tramvaj má přece jen oproti trolejbusu své výhody. :-)

+1/0
22.8.2016 8:09

J98o95s28e50f 95K93a82r24f68í49k 7952575456320

Vím o jedné a to, že se do ní vejde více lidí. Jaké jiné výhody máte na mysli?

0/0
22.8.2016 8:17
Foto

B54r39o29n57i35s75l60a50v 80G76a48b57r82y10š 2262499361

Provoz na segregovaném tělese, čili bez kolize s ostatní dopravou. Pěkný případ je v Brně třeba trať od Židovského hřbitova až do Líšně nebo mostecká rychlodráha. :-)

+1/0
22.8.2016 8:28

J88o13s66e41f 38K44a37r11f90í23k 7652775876280

To sice ano, ale v Praze to je jenom na několika málo místech. Jinak kolize auto tramvaj je docela běžná záležitost. A situace, kdy někdo zaparkuje tak pěkně, že tram. neprojede se stává taky...

+3/0
22.8.2016 8:36
Foto

B80r73o25n28i75s53l14a85v 56G34a75b51r87y31š 2472679161

Nejlíp je na tom Ostrava, ta má podíl segregovaných tratí největší. Ale i otevřený svršek v ose komunikace (např. v Praze z Kobylis do Ďáblic) se považuje za segregovanou trať, i když je tam několik málo přejezdů.

0/0
22.8.2016 9:30

J62o27s68e29f 19K87a48r54f23í78k 7302465726920

Tak ale spevněný povrch tram. pásu je zase dobrý pro vozidla IZS;-)

Jinak máte samozřejmě pravdu, úsek bez možnosti kolize je supr. Je rychlý, bezpečný... V centrech měst ale nereálný. Jak jsem již uváděl do center bych viděl trolebusy, které můžou kličkovat a nepotřebují koleje:-)

0/0
22.8.2016 10:13
Foto

B19r51o41n21i56s90l85a60v 71G48a69b32r91y25š 2192689821

V centrech měst určitě ne. Ale tramvaj s pěší zónou je dobrý kompromis. Výborně to funguje v Brně na náměstí Svobody nebo v Praze na náměstí Republiky. I Václavák bych si s tramvajemi dokázal představit. Nevím, proč tam musí zajíždět auta (mimo zásobování).

0/0
22.8.2016 13:10

J95o15s65e40f 11K46a40r59f36í56k 7222225356450

Na Václaváku jsou i baráky co mají podzemní parkoviště...

Jinak o návratu tramvají tam uvažují už pěkně dlouho. Ale zatím skutek utek (podle mě je to škody)...

btw - tam kde nejsou koleje jednoznačně oddělené od chodců (třeba schůdkem, tak to je jen otázka času, kdy se nějaký turista zamyslí a udělá krok před jedoucí tramvaj.

+1/0
22.8.2016 13:20

J65a47n 46D37l95o73u51h26ý 8306420683180

ale také nevýhody - pevné kolejové těleso. ;-)

0/0
22.8.2016 9:21
Foto

B26r87o97n40i56s67l62a17v 81G76a50b10r92y42š 2712379591

No jo..., tohle by mě v životě nenapadlo... :-P

+1/0
22.8.2016 9:38

J84i30ř30í 69J12o39z71a 3658683960551

Na takovou Hanspaulku je trolejbus uplne idealni! A na misto tramvaje by mohli jezdit i na Suchdol...

0/0
21.8.2016 13:50

E56v59ž49e28n 92P73o49l65á17č19e35k 6783539265

Na Hanspaulku nebo Barrandov samozřejmě jsou ideální. Do Suchdola by ale ve špičce jezdily stejně narvané jako dnes autobusy a jindy prázdné, tam je situace nepříliš řešitelná..

0/0
21.8.2016 13:58

R29o76m48a16n 79P38o21l44á44č53e91k 5676259825

Já pořád říkám, že Suchdol vyřeší změna financování vysokého školství ;-D

+1/0
21.8.2016 14:07

J25a69n 79D70l47o42u47h79ý 8476770443330

Co teprve na Jižní nebo Jihozápadní město. Tam je jen metro a smrdí tam autobusy.

0/0
22.8.2016 9:00

P45a25t79r10i45k 11E36g94e61r 2728640559421

Historii miluju a je škoda, že v Praze nejezdí historické autobusy i když ROPID chválím za akce kdy už historické autobusy do provozu zařadil. Provoz trolejbusů v Praze by se mi líbil, ale slyšel jsem, že jejich provoz by byl drahý než u tramvají sice nevím proč do Středočeského kraje nechce ROPID trolejbusy, ale tramvaje. Ano tramvaj pojme více cestujících a jsem i pro linky 31 - 39, ale spíše jenom v pásmech 0, B, 1, trolejbusy ve všech zónách P, 0, B, 1 - 7 třeba do Kutné Hory bych to viděl s napojením trolejbusů z Pardubic do Berouna zase od Plzně, tramvaje vést na Plzeň a do Liberce, pokud se tak uvažuje.

0/0
21.8.2016 13:45

E27v12ž40e40n 72P78o86l93á20č54e72k 6743819855

Jak "provoz by byl drahý než u tramvají"? Fixní náklady nižší, variabilní vyšší. Takže se vyplatí při kapacitě nižší než tramvaj a vyšší než autobus.

+1/0
21.8.2016 13:56

E84v11ž45e60n 78P35o18l90á78č95e63k 6163239335

I dneska by se v kopcovité Praze na místě desítek vytížených autobusových linek trolejbusy bohatě vyplatily. To by se ale nesměly řešit titěrnosti jako že trolej vypadá v ulici ošklivě a podobné.

+5/0
21.8.2016 12:06

J90i47ř10í 88E79r35b45e15n 1513274736237

Jde o to, že zavádíš další (skoro) novou trakci a pro ni musíš vybudovat úplně nové zázemí, plus musíš řešit fyzikální problémy souběhu elektrických polí stejnosměrného napájení tramvaje, metra a trolejbusu.

Ano, všechno je řešitelné - otázkou je, kolik jsme na to ochotni/schopni vyčlenit lidí a peněz.

+1/−1
21.8.2016 12:12

E87v90ž27e23n 49P68o72l32á49č11e51k 6283909805

To jsou všechno jen počáteční náklady, jejichž návratnost by jistě nebyla dlouhá. A trolejbusy by dokonale vyplnily mezeru mezi tramvajemi a autobusy.

0/0
21.8.2016 12:15

J60i40ř26í 38E93r21b10e60n 1843294746757

Kéž by.

Jenže kreativní "správně motivovaný" účetní vždycky dokáže ohnout výkazy tak, aby elektrická trakce vycházela mnohem dráž než naftová...

+2/0
21.8.2016 12:20

E20v74ž72e61n 19P97o60l88á54č81e55k 6723549465

To rozhodně dokáže, ale kdo by na něco takového skočil..

0/0
21.8.2016 12:39

J41i10ř44í 10E29r85b49e20n 1623234656497

Kdo? Manažeři, politici, novináři a voliči...

0/0
21.8.2016 13:50

E75v55ž31e16n 40P85o96l20á74č60e31k 6873269315

Je fakt, že když si soudruzi dokázali myslet, že všechnu pražskou MHD zajistí jen metrem a autobusy..

0/0
21.8.2016 13:55

J52i25ř69í 84E67r63b29e94n 1593214166127

... a tramvajemi.

0/0
21.8.2016 13:59

E73v12ž30e73n 43P71o26l19á77č73e48k 6443299415

I tramvaje chtěli původně úplně zlikvidovat. Až v 80. letech to částečně přehodnotili s tím, že budou existovat pouze napájecí rychlé tratě, což ostatně vedlo i k vývoji tramvaje KT8D5. Alespoň takové mám informace.

+1/0
21.8.2016 14:02

R17o15m69a85n 77P38o69l43á88č39e45k 5116909765

S tramvajemi se skoro nepočítalo .Proto se zavřelo poměrně hodně tratí hlavně v centru Prahy a na Praze 4.

0/0
21.8.2016 18:56
Foto

B33r53o13n16i46s54l27a42v 90G78a10b20r81y23š 2572509931

No když Pražáci byli schopní vyčlenit 1,3 mld. Kč na OpenCard, pak není problém vložit stejný kapitál do trolejbusové sítě. :-)

+3/0
21.8.2016 12:25

R95o51m95a46n 20P27o84l71á71č82e41k 5936259135

Za 1,3 mld? Jenom prodloužení tramvají v Podbabě stálo cca 500 milionů a to šlo o 400m nových kolejí ...

+2/0
21.8.2016 18:53
Foto

B56r92o87n48i44s84l19a97v 28G49a40b80r26y82š 2712919241

Trolejbus tak drahý není. Jeden kilometr trolejbusové sítě stojí 30 - 50 mil. Kč. Za 1,3 mld. byste měl tratí ažaž.

+1/0
21.8.2016 23:19

J25o55s47e65f 10K80a94r20f94í61k 7212495136310

btw - to počítáte i s výstavbou trafostanic, dispečinku a vlastně celého zázemí pro trolejbusy?

Ono z nuly se staví jinak, než když "jenom" rozšiřijete stávající;-)

+1/0
22.8.2016 7:57
Foto

B94r79o61n25i47s19l40a26v 55G77a91b93r12y58š 2702819101

Můžu Vás ubezpečit, že ano. Veškerá nová infrastruktura, tedy měnírny, kabelové sítě, napájecí body, je započítána do této sumy.

Pracuju jako projektant trakčního vedení. ;-)

0/0
22.8.2016 8:09

J62o72s63e90f 63K44a86r73f31í95k 7342295386700

Projek a realita jsou dvě rozdílné věci;-)

Kupříkladu musíte připočíst zadání výběrového řízení, "desátek" pro důležité lidi, pak počítat s nekonečným odvoláváním-se neúspěšných kandidátů které může vyústit i v předběžné opatření soudu. mimo jiné také tu docela podstatnou věc, že je potřeba vyjednat s majiteli nemovitostí věcné břemeno. Ony ty dráty většinou vysí ve městě na barácích a ty většinou někomu patří...

0/0
22.8.2016 8:22
Foto

B42r27o68n44i70s30l30a59v 51G21a92b60r67y14š 2842429841

To je možné, ale rozpočty taky dělám sám, takže vím, co do nich patří. ;-)

V mých projektech s tím samozřejmě počítám, snažím se ty převěsy věšet pokud možno na stožáry, aby majitelům domů toto věcné břemeno nevzniklo. Výjimkou jsou historická centra měst.

0/0
22.8.2016 8:30

J78o78s15e43f 57K18a29r46f19í78k 7242845466750

Takový technický dotaz, jak u trolejbusu řešíte opotřebení třecích ploch? O tramvaje je to udělané tak, že je drát cikcak. Předpokládám, že je potřeba vyměňovat třecí kus v "jezdci"...

0/0
22.8.2016 8:41
Foto

B34r91o43n15i29s80l61a46v 62G70a90b40r45y32š 2282729651

Vymění se uhlíková vložka ve sběrací botce.

I trolejbusové trolejové vedení se zavěšuje v nějaké klikatosti, ale není to kvůli opotřebení sběrače. Je to kvůli tomu, aby v létě nebyly troleje až příliš prověšené. Proto se zavěšuje na pružné závěsy, aby se zase v při smršťování trolej nepřetrhla. Hezky je to vidět v Pardubicích na Sakařově ulici. S pevnými závěsy zavěšení v klikatosti sice uděláte taky, ale nebude to k ničemu.

0/0
22.8.2016 9:35

J53o70s54e22f 35K77a13r37f42í35k 7592905506240

Jo jo, to jde vidět i na trolejích od tramvaje (to napínátko). Závaží ve sloupu a podle toho jak se trolej smršťuje či prověšuje, tak závaží jezdí nahoru a dolu:-)

A když už jsem u toho, jak je ta rlojejbusu dělán odpojovač? U tram je prostě vždycky kousek troleje vynechaný a v tom úseku jak zůstena tram stát, tak musí jít zvednou zadní zběrač (pokud ho má) jinak se nerozjede..

0/0
22.8.2016 10:10
Foto

B26r93o12n73i23s57l34a69v 57G47a13b53r23y98š 2512889471

Napínání troleje se provádí buď závažím (ve stožáru nebo mimo něj) nebo napínacím zařízením (pružinou nebo bubnem), známý je systém Tenzorex.

Na tohle se Vám zeptám, mně zajímá spíše ta mechanická část. :-) Ale mám pocit, že u trolejbusu žádné hluché místo není. Jen v místě úsekového děliče je asi 20centimetrový úsek bez proudu.

0/0
22.8.2016 13:06

J84o72s26e53f 93K16a39r12f73í69k 7482755206160

Mám jednu takovou perličku.

Svého času jsem měl starý CRT monitor u okna a za okny trolej od tramvaje. No a jednou za čas jsem musel "demagnetizovat" neb se mi obraz začal směrem k troleji kroutit;-D

0/0
22.8.2016 13:27
Foto

B33r36o91n86i12s13l95a68v 81G24a38b53r60y19š 2612649541

Pokud se zaměříme na autobusové linky, které mají 150 a více spojů o pracovních dnech, pak by trolejbusových linek mohlo být více než 40.

+3/0
21.8.2016 12:27

P13a72t77r21i87k 96E11g26e51r 2238350379831

Tak se možná myslelo v Paříži kde tramvaje nepotkáte v centru. Já si myslím, že troleje tramvají mnoho lidí v Praze nesleduje ani při návštěvě Brna jsem já je nevnímal. Těžko říci co řidiči kamionů. Staženou trolej u mostu jsem pochopil, ale ja ji mohl strhnout kamion v Chodovské ulici u teplárny to jsem nechápal. V areálu Thomayerovi nemocnice bych zavedl midibus. Protože ROPID chce zrušit 293 jsem pro 138 Sídliště Skalka - Skalka (A) - Záběhlická škola - Sídliště Spořilov - Kačerov (C) - Nemocnice Krč - Ústavy akademie věd a 252 Milíčov - Háje (C) - Šperlova - Chodovská tvrz - Petýrkova - Volha - Šeberák - Institut klinické a experimentální medicíny - Nemocnice Krč.

0/0
21.8.2016 14:03

J18i26ř63í 41K72o51c49u39r13e22k 6375774495898

Dnes se ukazuje, že to nebyl nejlepší krok. Rachot, řev, saze, NOx, nemožnost rekuperativního brždění. Jo sice se ČSSR velká ropná krize vyhnula, ale zato jsme měli měděnou krizi - nebyla měď na troleje, na vinutí elektromotorů, na rozvody elektřiny v domech.

+4/0
21.8.2016 11:59

J60a16n 14V36a16l15o87u33c46h 6652557238730

Nějak se zapomnělo na trolejbusy v Č. Budějovicích, Velenicích či Vysokých Tatrách už za monarchie.

Bohužel o zániku trolejbusů rozhodla i vojenská strategie v období zastrašování jadernou válkou. Něco závislé na koleji či troleji se jaksi k evakuaci nehodí.

+2/0
21.8.2016 11:23

J37i42ř97í 40E28r56b92e27n 1373364186957

Jestli vono to není tím, že článek je o pražských trolejbusech...

+2/−1
21.8.2016 12:06

J36i36ř70í 93J55o23z78a 3258543600861

Budějce měli štěstí, že se tam vrátili do provozu (již po třetí) na začátku 90. let:

Změna v pohledu na elektrickou trakci v městské hromadné dopravě, která proběhla v souvislosti s ropnými krizemi v 70. a 80. letech, vrhla nové světlo na existenci trolejbusového provozu v Českých Budějovicích. Na konci 80. let vznikl první projekt, jednalo se o dálkovou trolejbusovou trať, která měla spojit JETE právě s krajským městem. Toto ale nakonec realizováno nebylo, jelikož se projekt ukázal jako nerentabilní; začalo se ale postupně s obnovováním trolejbusové sítě ve vlastním městě.

Na sídlištích Máj a Vltava byl zaveden pravidelný provoz 2. května 1991. Tratě ze sídlišť se spojily ve Čtyřech Dvorech a vedly společným úsekem do centra města. Během dalších dvou let došlo k obnovení dalších částí městské sítě směrem do Rožnova a Nemanic, jednalo se však pouze o část původního plánu. Tempo výstavby následně polevilo, protože došlyfinanční prostředky. Nové tratě do sídliště Šumava, Strakonické ulice, Suchého Vrbného a do Rožnova k papírnám byly zprovozněny až ve druhé polovině 90. let.

Po roce 2000 přibyla trasa vedoucí Nádražní a Pekárenskou ulicí. Městu se v roce 2006 podařilo získat finance zestrukturálních fondů Evropské unie na náhradu autobusů trolejbusy na trase mezi sídlištěm Vltava a Českým Vrbným. Toto prodloužení kolem hypermarketu Globus bylo zprovozněno v prosinci 2007.

V letech 2010 a 2011 proběhly práce na elektrifikaci trasy autobusové linky č. 1, konkrétně její části v ulicích Evžena Rošického a Milady Horákové na sídlišti Máj. Trolejbusový provoz zkrácené linky č. 1 (Nádraží – Máj, Milady Horákové) byl zahájen 1. dubna 2012.[1]

Uvažovalo se také o výstavbě trati do Vráta a Rudolfova, z toho ale kvůli zamítavému přístupu daných obcí sešlo.

Zdroj: DPmČB

+1/0
21.8.2016 13:45

J48i10ř96í 59J44i28r64o57u37d45e44k 8446519784754

R^ Trolejbusy byly skvělý. Něco jsem se jimi najezdil. V Praze je nahradili městské autobusy a plánované trasy metra.

+1/0
21.8.2016 11:04

M70a31r35t25i33n 73H15a95l87á57š93e15k 2180392478274

Dobrý článek! Zrušení trolejbusů je další z tisíce chyby a zločinů vrahů komunistů. Rv

+2/−1
21.8.2016 10:23

R47a10d70o14s83l14a76v 77K72l75a48u68d94a 5384768354752

Komunisty nesnáším, ale tenkrát to byl logický krok. Ostatně to se týká celého civilizovaného světa. Třeba v západním Berlíně zanikly tramvaje.

+2/−3
21.8.2016 10:32

M90a65r51t78i19n 26H45a69l34á35š37e19k 2120412838324

Německé hlavní město Berlín obsluhuje rozsáhlá tramvajová síť. Jedná se o nejrozsáhlejší a jednu z nejstarších sítí v zemi; její délka činí 190,4 km. Jsem v Berlíně často, váš příspěvek dost šokoval. Trolejbusy byly daleko ekonomičtější , neškodné ekologicky. Praha měla troleje, které ji mohlo lecktré světové město závidět, viz článek. Komunisti nařídili, veškeré sloupy uřezat.

+2/0
21.8.2016 10:56

E49v56ž85e57n 72P66o41l83á17č77e32k 6123119225

Ekonomičtější než co?

0/0
21.8.2016 12:05





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.