Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Éra trolejbusů v Praze začala před 80 lety, první linka vyrazila k Matěji

Stejně jako nyní Pražané čekají na zprovoznění metra D, stejně tak čekali na slibovanou trolejbusovou trať na sklonku 20. let. První linka zvaná „Káčko“ se rozjela v srpnu před osmdesáti lety a vedla od střešovické vozovny ke svatému Matěji v Dejvicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J37o92s73e23f 45K53a63r94f95í13k 7772615886740

Tak nějak nechápu, proč v Praze nejzedí trolejbusy...

Přitom je to takový supr dopravní prostředek. Je to "ekologické" nesmrdí, jezdí oproti tramvajím tiše, když je potřeba umí se vyhnout. Není potřeba kopat koleje, které se musí každou chvíli opravovat. Jenom se natáhnou dva dráty a jedééém;-)

+3/0
22.8.2016 7:55
Foto

B75r83o82n32i66s27l85a73v 85G43a47b36r93y18š 2942299951

No tak tramvaj má přece jen oproti trolejbusu své výhody. :-)

+1/0
22.8.2016 8:09

J15o19s10e57f 76K11a19r46f13í20k 7182305276980

Vím o jedné a to, že se do ní vejde více lidí. Jaké jiné výhody máte na mysli?

0/0
22.8.2016 8:17
Foto

B35r27o91n43i11s61l50a28v 70G64a63b16r39y75š 2192589551

Provoz na segregovaném tělese, čili bez kolize s ostatní dopravou. Pěkný případ je v Brně třeba trať od Židovského hřbitova až do Líšně nebo mostecká rychlodráha. :-)

+1/0
22.8.2016 8:28

J98o76s17e71f 52K87a26r98f82í73k 7852635166760

To sice ano, ale v Praze to je jenom na několika málo místech. Jinak kolize auto tramvaj je docela běžná záležitost. A situace, kdy někdo zaparkuje tak pěkně, že tram. neprojede se stává taky...

+3/0
22.8.2016 8:36
Foto

B53r68o43n21i18s12l74a93v 66G54a86b47r45y93š 2692709421

Nejlíp je na tom Ostrava, ta má podíl segregovaných tratí největší. Ale i otevřený svršek v ose komunikace (např. v Praze z Kobylis do Ďáblic) se považuje za segregovanou trať, i když je tam několik málo přejezdů.

0/0
22.8.2016 9:30

J36o53s64e19f 52K19a37r81f39í74k 7432285876630

Tak ale spevněný povrch tram. pásu je zase dobrý pro vozidla IZS;-)

Jinak máte samozřejmě pravdu, úsek bez možnosti kolize je supr. Je rychlý, bezpečný... V centrech měst ale nereálný. Jak jsem již uváděl do center bych viděl trolebusy, které můžou kličkovat a nepotřebují koleje:-)

0/0
22.8.2016 10:13
Foto

B63r63o86n20i47s95l64a11v 56G80a14b20r61y84š 2142529321

V centrech měst určitě ne. Ale tramvaj s pěší zónou je dobrý kompromis. Výborně to funguje v Brně na náměstí Svobody nebo v Praze na náměstí Republiky. I Václavák bych si s tramvajemi dokázal představit. Nevím, proč tam musí zajíždět auta (mimo zásobování).

0/0
22.8.2016 13:10

J38o21s40e59f 19K51a67r10f58í16k 7382775366400

Na Václaváku jsou i baráky co mají podzemní parkoviště...

Jinak o návratu tramvají tam uvažují už pěkně dlouho. Ale zatím skutek utek (podle mě je to škody)...

btw - tam kde nejsou koleje jednoznačně oddělené od chodců (třeba schůdkem, tak to je jen otázka času, kdy se nějaký turista zamyslí a udělá krok před jedoucí tramvaj.

+1/0
22.8.2016 13:20

J75a77n 90D32l83o57u83h32ý 8746770343960

ale také nevýhody - pevné kolejové těleso. ;-)

0/0
22.8.2016 9:21
Foto

B82r14o42n56i51s77l86a52v 14G16a57b14r54y22š 2292199871

No jo..., tohle by mě v životě nenapadlo... :-P

+1/0
22.8.2016 9:38

J88i35ř32í 29J49o38z41a 3708623290931

Na takovou Hanspaulku je trolejbus uplne idealni! A na misto tramvaje by mohli jezdit i na Suchdol...

0/0
21.8.2016 13:50

E48v16ž46e62n 34P21o67l62á67č11e63k 6603909825

Na Hanspaulku nebo Barrandov samozřejmě jsou ideální. Do Suchdola by ale ve špičce jezdily stejně narvané jako dnes autobusy a jindy prázdné, tam je situace nepříliš řešitelná..

0/0
21.8.2016 13:58

R35o68m30a86n 77P71o37l73á43č84e51k 5126769435

Já pořád říkám, že Suchdol vyřeší změna financování vysokého školství ;-D

+1/0
21.8.2016 14:07

J75a10n 85D88l57o91u14h97ý 8696930783420

Co teprve na Jižní nebo Jihozápadní město. Tam je jen metro a smrdí tam autobusy.

0/0
22.8.2016 9:00

P53a66t51r86i34k 74E41g46e24r 2698200839841

Historii miluju a je škoda, že v Praze nejezdí historické autobusy i když ROPID chválím za akce kdy už historické autobusy do provozu zařadil. Provoz trolejbusů v Praze by se mi líbil, ale slyšel jsem, že jejich provoz by byl drahý než u tramvají sice nevím proč do Středočeského kraje nechce ROPID trolejbusy, ale tramvaje. Ano tramvaj pojme více cestujících a jsem i pro linky 31 - 39, ale spíše jenom v pásmech 0, B, 1, trolejbusy ve všech zónách P, 0, B, 1 - 7 třeba do Kutné Hory bych to viděl s napojením trolejbusů z Pardubic do Berouna zase od Plzně, tramvaje vést na Plzeň a do Liberce, pokud se tak uvažuje.

0/0
21.8.2016 13:45

E57v65ž73e71n 60P21o32l43á34č85e66k 6243739125

Jak "provoz by byl drahý než u tramvají"? Fixní náklady nižší, variabilní vyšší. Takže se vyplatí při kapacitě nižší než tramvaj a vyšší než autobus.

+1/0
21.8.2016 13:56

E97v78ž37e97n 36P17o44l27á70č32e56k 6593769695

I dneska by se v kopcovité Praze na místě desítek vytížených autobusových linek trolejbusy bohatě vyplatily. To by se ale nesměly řešit titěrnosti jako že trolej vypadá v ulici ošklivě a podobné.

+5/0
21.8.2016 12:06

J40i29ř15í 88E12r14b10e36n 1393364196827

Jde o to, že zavádíš další (skoro) novou trakci a pro ni musíš vybudovat úplně nové zázemí, plus musíš řešit fyzikální problémy souběhu elektrických polí stejnosměrného napájení tramvaje, metra a trolejbusu.

Ano, všechno je řešitelné - otázkou je, kolik jsme na to ochotni/schopni vyčlenit lidí a peněz.

+1/−1
21.8.2016 12:12

E56v97ž29e79n 83P71o60l72á42č66e86k 6713839765

To jsou všechno jen počáteční náklady, jejichž návratnost by jistě nebyla dlouhá. A trolejbusy by dokonale vyplnily mezeru mezi tramvajemi a autobusy.

0/0
21.8.2016 12:15

J49i39ř94í 51E24r10b43e61n 1133154806767

Kéž by.

Jenže kreativní "správně motivovaný" účetní vždycky dokáže ohnout výkazy tak, aby elektrická trakce vycházela mnohem dráž než naftová...

+2/0
21.8.2016 12:20

E22v69ž12e71n 48P10o88l52á59č46e97k 6893489835

To rozhodně dokáže, ale kdo by na něco takového skočil..

0/0
21.8.2016 12:39

J98i13ř37í 73E41r43b15e34n 1643694406877

Kdo? Manažeři, politici, novináři a voliči...

0/0
21.8.2016 13:50

E21v18ž48e94n 94P23o98l16á59č89e69k 6703279855

Je fakt, že když si soudruzi dokázali myslet, že všechnu pražskou MHD zajistí jen metrem a autobusy..

0/0
21.8.2016 13:55

J81i41ř26í 13E40r15b13e40n 1103394346387

... a tramvajemi.

0/0
21.8.2016 13:59

E72v46ž71e86n 15P41o40l60á87č79e14k 6643519845

I tramvaje chtěli původně úplně zlikvidovat. Až v 80. letech to částečně přehodnotili s tím, že budou existovat pouze napájecí rychlé tratě, což ostatně vedlo i k vývoji tramvaje KT8D5. Alespoň takové mám informace.

+1/0
21.8.2016 14:02

R89o41m34a18n 43P65o55l55á60č72e18k 5616389355

S tramvajemi se skoro nepočítalo .Proto se zavřelo poměrně hodně tratí hlavně v centru Prahy a na Praze 4.

0/0
21.8.2016 18:56
Foto

B84r80o17n18i70s65l50a62v 44G71a84b38r39y66š 2962129371

No když Pražáci byli schopní vyčlenit 1,3 mld. Kč na OpenCard, pak není problém vložit stejný kapitál do trolejbusové sítě. :-)

+3/0
21.8.2016 12:25

R61o61m55a24n 70P16o90l95á67č81e26k 5846979785

Za 1,3 mld? Jenom prodloužení tramvají v Podbabě stálo cca 500 milionů a to šlo o 400m nových kolejí ...

+2/0
21.8.2016 18:53
Foto

B52r12o15n74i17s71l94a93v 84G43a37b95r62y33š 2142369881

Trolejbus tak drahý není. Jeden kilometr trolejbusové sítě stojí 30 - 50 mil. Kč. Za 1,3 mld. byste měl tratí ažaž.

+1/0
21.8.2016 23:19

J57o58s45e56f 10K82a21r23f74í25k 7212125826330

btw - to počítáte i s výstavbou trafostanic, dispečinku a vlastně celého zázemí pro trolejbusy?

Ono z nuly se staví jinak, než když "jenom" rozšiřijete stávající;-)

+1/0
22.8.2016 7:57
Foto

B76r45o91n41i35s34l90a88v 40G41a66b75r22y85š 2742529671

Můžu Vás ubezpečit, že ano. Veškerá nová infrastruktura, tedy měnírny, kabelové sítě, napájecí body, je započítána do této sumy.

Pracuju jako projektant trakčního vedení. ;-)

0/0
22.8.2016 8:09

J91o41s92e68f 36K61a31r52f29í93k 7612425556820

Projek a realita jsou dvě rozdílné věci;-)

Kupříkladu musíte připočíst zadání výběrového řízení, "desátek" pro důležité lidi, pak počítat s nekonečným odvoláváním-se neúspěšných kandidátů které může vyústit i v předběžné opatření soudu. mimo jiné také tu docela podstatnou věc, že je potřeba vyjednat s majiteli nemovitostí věcné břemeno. Ony ty dráty většinou vysí ve městě na barácích a ty většinou někomu patří...

0/0
22.8.2016 8:22
Foto

B90r11o20n60i60s69l90a77v 11G97a68b28r14y88š 2332709341

To je možné, ale rozpočty taky dělám sám, takže vím, co do nich patří. ;-)

V mých projektech s tím samozřejmě počítám, snažím se ty převěsy věšet pokud možno na stožáry, aby majitelům domů toto věcné břemeno nevzniklo. Výjimkou jsou historická centra měst.

0/0
22.8.2016 8:30

J48o31s57e29f 70K89a64r49f82í69k 7872165396380

Takový technický dotaz, jak u trolejbusu řešíte opotřebení třecích ploch? O tramvaje je to udělané tak, že je drát cikcak. Předpokládám, že je potřeba vyměňovat třecí kus v "jezdci"...

0/0
22.8.2016 8:41
Foto

B55r83o57n74i74s11l34a23v 82G75a23b39r93y98š 2182579421

Vymění se uhlíková vložka ve sběrací botce.

I trolejbusové trolejové vedení se zavěšuje v nějaké klikatosti, ale není to kvůli opotřebení sběrače. Je to kvůli tomu, aby v létě nebyly troleje až příliš prověšené. Proto se zavěšuje na pružné závěsy, aby se zase v při smršťování trolej nepřetrhla. Hezky je to vidět v Pardubicích na Sakařově ulici. S pevnými závěsy zavěšení v klikatosti sice uděláte taky, ale nebude to k ničemu.

0/0
22.8.2016 9:35

J29o58s68e22f 21K97a63r30f20í54k 7212765986120

Jo jo, to jde vidět i na trolejích od tramvaje (to napínátko). Závaží ve sloupu a podle toho jak se trolej smršťuje či prověšuje, tak závaží jezdí nahoru a dolu:-)

A když už jsem u toho, jak je ta rlojejbusu dělán odpojovač? U tram je prostě vždycky kousek troleje vynechaný a v tom úseku jak zůstena tram stát, tak musí jít zvednou zadní zběrač (pokud ho má) jinak se nerozjede..

0/0
22.8.2016 10:10
Foto

B71r71o68n22i43s55l24a58v 68G98a34b47r80y16š 2412959641

Napínání troleje se provádí buď závažím (ve stožáru nebo mimo něj) nebo napínacím zařízením (pružinou nebo bubnem), známý je systém Tenzorex.

Na tohle se Vám zeptám, mně zajímá spíše ta mechanická část. :-) Ale mám pocit, že u trolejbusu žádné hluché místo není. Jen v místě úsekového děliče je asi 20centimetrový úsek bez proudu.

0/0
22.8.2016 13:06

J40o35s37e68f 57K70a26r44f85í93k 7542635556230

Mám jednu takovou perličku.

Svého času jsem měl starý CRT monitor u okna a za okny trolej od tramvaje. No a jednou za čas jsem musel "demagnetizovat" neb se mi obraz začal směrem k troleji kroutit;-D

0/0
22.8.2016 13:27
Foto

B46r83o73n50i67s35l86a74v 11G27a70b88r68y87š 2722269561

Pokud se zaměříme na autobusové linky, které mají 150 a více spojů o pracovních dnech, pak by trolejbusových linek mohlo být více než 40.

+3/0
21.8.2016 12:27

P88a24t89r79i51k 70E43g24e10r 2528760579611

Tak se možná myslelo v Paříži kde tramvaje nepotkáte v centru. Já si myslím, že troleje tramvají mnoho lidí v Praze nesleduje ani při návštěvě Brna jsem já je nevnímal. Těžko říci co řidiči kamionů. Staženou trolej u mostu jsem pochopil, ale ja ji mohl strhnout kamion v Chodovské ulici u teplárny to jsem nechápal. V areálu Thomayerovi nemocnice bych zavedl midibus. Protože ROPID chce zrušit 293 jsem pro 138 Sídliště Skalka - Skalka (A) - Záběhlická škola - Sídliště Spořilov - Kačerov (C) - Nemocnice Krč - Ústavy akademie věd a 252 Milíčov - Háje (C) - Šperlova - Chodovská tvrz - Petýrkova - Volha - Šeberák - Institut klinické a experimentální medicíny - Nemocnice Krč.

0/0
21.8.2016 14:03

J69i93ř22í 85K87o63c17u64r72e70k 6765654335198

Dnes se ukazuje, že to nebyl nejlepší krok. Rachot, řev, saze, NOx, nemožnost rekuperativního brždění. Jo sice se ČSSR velká ropná krize vyhnula, ale zato jsme měli měděnou krizi - nebyla měď na troleje, na vinutí elektromotorů, na rozvody elektřiny v domech.

+4/0
21.8.2016 11:59

J97a67n 11V38a70l68o46u64c48h 6652437938220

Nějak se zapomnělo na trolejbusy v Č. Budějovicích, Velenicích či Vysokých Tatrách už za monarchie.

Bohužel o zániku trolejbusů rozhodla i vojenská strategie v období zastrašování jadernou válkou. Něco závislé na koleji či troleji se jaksi k evakuaci nehodí.

+2/0
21.8.2016 11:23

J39i36ř66í 81E19r27b48e57n 1753754826987

Jestli vono to není tím, že článek je o pražských trolejbusech...

+2/−1
21.8.2016 12:06

J19i19ř91í 25J53o22z24a 3278603450551

Budějce měli štěstí, že se tam vrátili do provozu (již po třetí) na začátku 90. let:

Změna v pohledu na elektrickou trakci v městské hromadné dopravě, která proběhla v souvislosti s ropnými krizemi v 70. a 80. letech, vrhla nové světlo na existenci trolejbusového provozu v Českých Budějovicích. Na konci 80. let vznikl první projekt, jednalo se o dálkovou trolejbusovou trať, která měla spojit JETE právě s krajským městem. Toto ale nakonec realizováno nebylo, jelikož se projekt ukázal jako nerentabilní; začalo se ale postupně s obnovováním trolejbusové sítě ve vlastním městě.

Na sídlištích Máj a Vltava byl zaveden pravidelný provoz 2. května 1991. Tratě ze sídlišť se spojily ve Čtyřech Dvorech a vedly společným úsekem do centra města. Během dalších dvou let došlo k obnovení dalších částí městské sítě směrem do Rožnova a Nemanic, jednalo se však pouze o část původního plánu. Tempo výstavby následně polevilo, protože došlyfinanční prostředky. Nové tratě do sídliště Šumava, Strakonické ulice, Suchého Vrbného a do Rožnova k papírnám byly zprovozněny až ve druhé polovině 90. let.

Po roce 2000 přibyla trasa vedoucí Nádražní a Pekárenskou ulicí. Městu se v roce 2006 podařilo získat finance zestrukturálních fondů Evropské unie na náhradu autobusů trolejbusy na trase mezi sídlištěm Vltava a Českým Vrbným. Toto prodloužení kolem hypermarketu Globus bylo zprovozněno v prosinci 2007.

V letech 2010 a 2011 proběhly práce na elektrifikaci trasy autobusové linky č. 1, konkrétně její části v ulicích Evžena Rošického a Milady Horákové na sídlišti Máj. Trolejbusový provoz zkrácené linky č. 1 (Nádraží – Máj, Milady Horákové) byl zahájen 1. dubna 2012.[1]

Uvažovalo se také o výstavbě trati do Vráta a Rudolfova, z toho ale kvůli zamítavému přístupu daných obcí sešlo.

Zdroj: DPmČB

+1/0
21.8.2016 13:45

J98i24ř15í 87J25i14r55o56u52d92e50k 8766389164874

R^ Trolejbusy byly skvělý. Něco jsem se jimi najezdil. V Praze je nahradili městské autobusy a plánované trasy metra.

+1/0
21.8.2016 11:04

M66a48r84t61i31n 90H27a38l61á59š53e48k 2940522288754

Dobrý článek! Zrušení trolejbusů je další z tisíce chyby a zločinů vrahů komunistů. Rv

+2/−1
21.8.2016 10:23

R61a93d80o66s67l13a38v 32K53l29a29u40d15a 5674428634192

Komunisty nesnáším, ale tenkrát to byl logický krok. Ostatně to se týká celého civilizovaného světa. Třeba v západním Berlíně zanikly tramvaje.

+2/−3
21.8.2016 10:32

M65a54r75t42i98n 23H63a81l84á53š38e70k 2640602138334

Německé hlavní město Berlín obsluhuje rozsáhlá tramvajová síť. Jedná se o nejrozsáhlejší a jednu z nejstarších sítí v zemi; její délka činí 190,4 km. Jsem v Berlíně často, váš příspěvek dost šokoval. Trolejbusy byly daleko ekonomičtější , neškodné ekologicky. Praha měla troleje, které ji mohlo lecktré světové město závidět, viz článek. Komunisti nařídili, veškeré sloupy uřezat.

+2/0
21.8.2016 10:56

E26v88ž81e56n 48P30o62l19á61č18e12k 6713859325

Ekonomičtější než co?

0/0
21.8.2016 12:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.