Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

I křesťané byli nesmiřitelní, říká bestsellerový spisovatel Vondruška

Spisovateli Vlastimilu Vondruškovi právě vychází nová publikace Breviář pozitivní anarchie. „Popsal jsem určitý pohled na dějiny se vztahem k současnosti. Kdo chce, ať se poučí, kdo nechce, tak ať chyby dělá dál,“ uvádí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M94a56r39i92a54n 87T30i15š13e15r 1214631136

Pana Vondrušku velice uznávámR^. Jeho názory se mi líbí a opravdu je to tak, že kdo nezná historii, nemůže pochopit součastnost a kdo se nedokáže poučit z chyb, nedopadne dobře..

+1/0
27.10.2016 12:16

V55á88c32l97a26v 43P35o97l39á25š25e12k 9526270721817

"Kdo chce, ať se poučí, kdo nechce, ať dělá chyby dál." Tato věta mi připadá trochu pyšná a domýšlivá. Skutečně si pan spisovatel Vondruška myslí, že napsal knihu, po jejímž přečtení čtenář (bude-li tedy chtít), přestane dělat chyby?

0/−1
27.10.2016 11:54

M15i66r34e64k 31K89o70v38a19c64i70k 5701841701937

To zjednodušení, že islám má o 700 let kratší historii, tudíž muslimové se chovají jako ve třináctém století, je nehodné "historika"...

K obrovské radikalizaci islámu došlo v posledních desetiletích a 13. století s tím nemá co dělat. V podstatě jde o radikalizaci způsobenou odporem (částečně pochopitelným) vůči západní civilizaci - do toho je v tomto případě nutné započítat i Rusko. Islám tomu dává sjednocující prvek a ideologickou základnu...

+4/0
27.10.2016 11:23

D90a75n85i14e89l 84K32r58o41n67e43r 7954264246767

To je proste takovy politicky korektni zvast, ktery pseudohumaniste pouzivaji, kdyz uz nevi, kudy kam. Protoze Islam se bez lzi a manipulaci omluvit neda.

0/−1
27.10.2016 11:27

I51v44o 12G41o31v10a54n 1383489337

Zradikalizoval se uměle. Začalo to v Pákistánu když CIA verbovala bojovníky do Afganistánu a pak to začala podporovat světovláda, protože se jí to hodí do jejich plánů na ovládnutí světa.

0/0
27.10.2016 13:55

J98i61ř69í 16S77c64h37m54i53d31t 5200763404675

Tyhle články jsou fajn, historie je skvělá věc, z které by měl člověk čerpat poučeníR^

Jen by se s fakty nemělo manipulovat tak, jak je to v titulkuRv

Jedno je si třeba ujasnit a to je kdy byli křesťané nesmiřitelní, jaká byla v té době situace a tak dále a pak to třeba konfrontovat s dnešní situací, pak to má smysl a význam:-/

+5/0
27.10.2016 11:04

J91o29s44e75f 32K63o55m74e21n94d87a 3289359814387

Tehdy byla třeba ještě Země placatá a kdo s tím nesouhlasil, ti dobráci ho prostě spálili. Za názor!

+1/−3
27.10.2016 11:06

M71i90r31e57k 64K65o85v69a88c34i89k 5781681711697

To jste vzal kde, že se tvrdilo, že je Země placatá? Nesmíte věřit všemu, co vám o té zlé církvi navykládala soudružka učitelka při občanské výchově...

+2/−1
27.10.2016 11:15

J54o40s67e71f 73K38o80m19e61n26d69a 3529869574217

To je celkem známá věc, ale musíte mít nějaké vzdělání. Vás očividně neučila ani ta soudružka učitelka, ale nejspíš nějaký kněz, co vás rád hladil po hlavě i jinde ;-)

+1/−3
27.10.2016 11:34

M89i45r11e72k 25K59o29v54a82c13i36k 5421731861967

Celkem známá věc, pane Komendo, je ta, že středověké církevní učení se v mnoha ohledech opíralo o Aristotela a kokrétně v otázkách nebeské mechaniky pak o Claudia Ptolemaia - ani jeden z nich o kulatosti Země nepochyboval, kde by tedy církev vzala tu placku? Ale to musíte mít nějaké to vzdělání, jak sám doporučujete...

+2/−1
27.10.2016 11:37

J73i75ř15í 49S34c42h87m67i20d64t 5420193214945

Lidstvo někam spěje, vyvíjí se, bohužel někde rychleji a jinde pomaleji, všimněte si na jak vysoké úrovni byly arabské země před příchodem islámu a jak to začlo jít s nimi z kopce po jeho rozšíření. Islám prostě ví vše nejlíp a nepřipouští nic mimo, není to totiž jen víra, jak ji známe my, je to společenský řád, se svými zákony a nařízeními vše řídí a ten zakonzervoval nějaký stav a veškeré projevy a pokusy o změny tvrdě trestá. Přesně tak, jak to dělali v minulosti i křesťané, ale podstatný rozdíl byl v tom, že duchovní moc nebyla jediná a byla zde vláda tak říkajíc světská, která vládla:-/

+1/0
27.10.2016 11:21

M48i94r43e82k 40K23o98v43a66c98i53k 5941211221887

Ty země byly na vysoké úrovni i za islámu... Na blízkém východě došlo k úpadku až po pustošivých nájezdech Mongolů. Cordóbský chalífát byl svého času vysoce rozvinutý stát, který hospodářsky, vzděláním i kulturou převyšoval i nejvýznamnější evropské říše. Panovala zde na tehdejší Evropu nebývalá náboženská svoboda, byly zde veřejné lázně, dlážděné ulice, veřejné knihovny - v době, kdy v Evropě neuměla číst ani většina králů!

0/0
27.10.2016 11:30

M69a12t48o45u74š 28Z95o75u80b18e86k 5572571420614

Snaha vnutit myšlenku, že islám je hrozný stejně jako křesťanství před 700 lety, je marná. Míchají se tady jablka a hrušky. V případě křesťanství se jednalo o zjevné zneužití lidmi, kdežto ideologie zůstala mírumilovná (nastavování druhé tváře, tzv. Zlaté pravidlo, ...). Proto mohla proběhnout reformace, protože bylo co napravovat a bylo se k čemu vracet.

V případě islámu je reforma ale velice složitá. Mohamed prohlásil islám za konečný a dokonalý. Násilí, nenávist, netolerance a nepřátelství je integrální součástí islámu. Jak chcete něco takového reformovat? Muselo by se vytrhnout několik částí Koránu a několik částí Hadíthů. Jenže to samo o sobě je již hereze vůči islámu. Takže je to zamotaný kruh, ze kterého není cesta ven. Tedy - reforma islámu není možná.

+8/0
27.10.2016 10:57

J60i26ř20í 43S86c63h40m98i89d55t 5830733424475

U islámu by muselo dojít k nějakému velkému průlomu, něco jako byl Kristus v křesťanství, prostě zjevení nového proroka, který by vytvořil nový rámec a napsal něco jako nový zákon a tím to od středověkého barbarství posunul do 21 století, jinak v té podobě jakou má dnes platí co jste napsal:-/

+1/0
27.10.2016 11:09

M50a79t46o76u55š 30Z93o40u70b74e30k 5302981660124

Ze samotné definice islámu je islám nezměnitelný. Mohamed ho prohlásil za dokonalý a konečný. To znamená, že i nový prorok by musel být odmítnut a zabit, protože by se dopouštěl hereze. Očekávat reformu islámu je bláhové. Takže by se v případě zjevení stalo to samé, co se stalo s židovstvím, když přišel Kristus. Pro židy jsou křesťané sektou a jsou zcela separováni od judaismu.

0/0
27.10.2016 11:16

J32i36ř51í 85S34c46h92m78i10d77t 5120163714495

Mohamed byl ovšem jen prorok, pokud by Aláh shledal, že nazrál čas seslat nového proroka, tak to může jako bůh udělat a nového proroka osvítit novým vzkazem pro své ovečky;-)

Problém je velká roztříštěnost vyznavačů islámu a tak zjevení proroka pro všechny, aby ho uznali, je prakticky nemožné.

Křesťané to mají v tomto daleko jednodušší jelikož mají svého papeže, který je první po bohu a ten tím pádem může ovlivňovat směřování křesťanství a modifikovat ho s vývojem společnosti:-/

0/0
27.10.2016 11:32

M55a29t44o31u43š 42Z66o16u21b80e86k 5412651840484

Ani papež nemůže přinést názor, který je v rozporu s biblí. Může akorát upřesnit něco, co není z bible zcela jasné.

Pokud by Alláh získal pocit, že je potřeba seslat nové proroctví, tak by to pro současné muslimy byla hereze islámu a pouze nové náboženství, protože islám není možné reformovat.

Stejné to bylo s křesťanstvím a judaismem. Ježíš si do konce života myslel, že je žid. Za židy se považovali i jeho učedníci. Ale ostatní židé je odmítli považovat za židy a vytěsnili je jako novou sektu. Především z důvodu hereze polyteismu v křesťanství.

+1/0
27.10.2016 12:19

M67i66r43e40k 41K86o32v57a32c55i23k 5131851661757

Křesťané mají svého papeže??? 8-o

Co východní ortodoxní církve? Co anglikáni? Co desítky nebo stovky různých protestantských církví v Evropě a USA?

0/0
27.10.2016 13:24

D76a28n87i68e31l 29K10r85o77n32e69r 7644294396157

"Musíme si uvědomit, že křesťanská civilizace je tady dvacet století a islám třináct." naprosto irelevantni.

+3/0
27.10.2016 10:53

M46a15r36e93k 61K20a45l72i40n17a 3679954865978

TAk ano to leccos vysvětluje, křesťané se po 13 stoletích chovali ještě hůř, a i dlouho potom... Upalovali domnělé čarodějnice, kacíře, o nějakém respektu např. k ženám či sexuálním menšinám ani řeči...

+1/0
27.10.2016 10:58

D87a28n63i29e53l 15K20r22o77n26e27r 7474654576627

To je uplne jedno...dnes je dnes, mame urcitou civilizaci, urcite zakony a urcite normy chovani a kdo je nerespektuje, tak do te civilizace proste nepatri. Kdyby se dnes krestane chovali jako tenkrat, tak jsem proti nim uplne stejne jako proti tem muslimskym pomatencum. Nehlede na to, ze nabozenstvi je prezitak tak vi tak. Touhle vetou vubec nelze muslimske zpatecnictvi omlouvat. Kdyby dnes vzniklo teoreticky nove nabozenstvi, tak by melo moralni narok upalovat "carodejnice"? A na zaklade ceho vubec nekdo tvrdi, ze kdyz meli krestane urcity vyvoj, tak ze Islam bude tento vyvoj kopirovat? Na zaklade jedineho prikladu vyvozovat dalsi vyvoj si ve statistice racionalne uvazujici clovek nedovoli. Nehlede na mnohe velmi vyrazne odlisnosti krestanskych a muslimskych principu.

0/0
27.10.2016 11:05

J18a27k66u37b 91Z50e76m97á59n72e23k 2654823241388

On ale neříká, že to do naší civilizace patří. A taky to neomlouvá. A taky netvrdí, že islám bude určitě kopírovat stejný vývoj.

A ano, náboženství, které by dnes vzniklo uprostřed země, ve které se běžně upaluje, by patrně v tamní zemi mělo nárok upalovat čarodějnice. Kdyby vzniko v Praze, nemělo by ho.

Negramotnost koukám nekvete jen tam.

0/0
27.10.2016 11:09

D23a61n14i98e78l 44K50r11o10n85e10r 7364914586767

Ta reakce neni na autora clanku ale na pana Kalinu, jehoz nazory z diskuze znam...Cili poznamka o negramotnosti je zcela mimo.

0/0
27.10.2016 11:20

M44a71r78t25i76n 97V49i38n58d15u46š51k64a 4695806906530

Hloupý manipulativní titulek od pana Škvora. Příslušná část rozhovoru vyznívá opačně.

+2/−1
27.10.2016 10:52

J38o62s86e13f 84K60o57m83e73n75d65a 3369169504497

;-D no jasně, křesťané nikdy ani kuřeti neublížili.

+2/−1
27.10.2016 10:53

S15t11a94n78i93s13l98a61v 25S22v74o49b72o97d98a 1453403156188

A to má bejt jako nějaká omluva pro ty čmoudy? Už nejsme ve středověku...

+3/−2
27.10.2016 10:47

M82a63r94e89k 41K85a27l66i91n34a 3729724325988

Rasistické urážky si nechte na Novinky nebo Parlamentní listy, tam budete mít úspěch...

0/−1
27.10.2016 10:48

J95a11k59u68b 84Z22e59m34á62n35e87k 2724853181218

Ne, to je konstatování faktu.

Jděte do toho a vymyslete, jak přeskočit 700 let nejen myšlenkového vývoje. Dostanete 2 - 3 nobelovy ceny a pojmenují po vás řadu univerzit.

+1/0
27.10.2016 10:55

D74a76n29i95e11l 41K66r51o15n15e47r 7174854426687

Jake preskakovani? Kdyby dnes vznikla nova automobilka, tak zacne vyrabet vozy vypadajici jako Tatra Prasident, protoze Tatra ma na ni 120 naskoku?

0/−1
27.10.2016 11:00

J89a48k12u26b 72Z11e97m85á71n29e95k 2334383411638

No jestli chcete srovnávat kulturu v jejím nejširším významu a fabriku, bude to s vámi těžké... Vývoj společnosti funguje opravdu jinak.

+1/0
27.10.2016 11:06

D52a23n41i57e79l 58K95r53o36n96e63r 7444174626797

To bytl pouze priklad. Ti lide v dobe vzniku Islamu nezili ve vzduchoprazdnu, ale ve stejne vyvojove linii jako krestane. Pro nejake zpozdeni neni duvod. Pokud tohle nechapete, pak je to naopak s vami velmi tezke...O co se vlastne vubec snazite?

+1/0
27.10.2016 11:21

Z74d51e48n30ě65k 96M34a83ň90a47s 8734778427

Ne, v dnešních tištěných MF Dnes je rozhovor s p. Vondruškou který vyznívá přesně opačně. Dokonce natvrdo říká, že je problém přijimat negramotné "uprchlíky". To se tu ale bohužel nedočteme

0/0
27.10.2016 10:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.