Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autor loga mohl být za matlala, schvalují právníci prohraný soud Metrostavu

Metrostav zvažuje, že podá dovolání kvůli rozsudku Vrchního soudu v Praze, podle kterého musí přestat používat své pozměněné logo od výtvarníka Karla Míška. Právníci se však shodují, že firma neměla právo grafiku předělat, přestože za ni zaplatila.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L89u77c29i63a18n 54P20a49p72a71z16i46a37n 5654937101755

Metrostav podle mne nemá pravdu a je dobře, že spor prohrál.

0/0
23.11.2016 23:58

P13e74t43r 83D40l26o82u22h69ý 5737809594194

Osobně se zabývám taky designem, i když teď to směřují spíš na ten produktový a v zahraničí, ale pár log jsem taky navrhl. U produktového designu je to ještě o něco komplikovanější, věc musí nejen lahodit oku, ale i být přísně ergonomická. Aby za něco stála. Takže pokud dostanu zakázku nejdřív důkladně studuji ergonomičnost a možné postupy výroby. A pak se to snažím zabalit do designu. Přičemž nemám rád nadúčelné kudrlinky, takže i v tomto logu mě cihly spíš urazily. Ovšem beru to tak, že když si někdo mou práci koupí, může s ní naložit dle uvážení, pokud nebudu uveden jako tvůrce. Ať si to zmrví, naštve mě to, koho by potěšilo, že jeho práce skončila ve stoupě, ale měl by podle mého na to mít právo. Pokud mi zaplatil. Stejně jako já bych měl mít právo, kdyż si takovýto zmatlaný (z mého pohledu) výrobek koupím, jej hodit na zem a rozdupat. Také ho znehodnotím, snad mě nebude někdo žalovat. Nedělám tím dané firmě dobrou reklamu. Toho bych se nerad dožil.

0/0
20.11.2016 13:15

T73o44m87á94š 35N59e86u72g90e60b26a12u81e45r 1630285860230

Asi neodvádíte moc kvalitní práci, když si jí tak málo vážíte.

0/0
20.11.2016 14:04

P50e56t51r 82D23l64o16u16h47ý 5127799954834

Neodvádím o nic lepší či horší práci než zedníci, instalatéři a elektrikáři, kteří mi rekonstruovali byt (díky kluci), architekt, který to navrh (díky Zdeňku). Ale vím, že ač odvedli skvělou práci, nikdo z nich se nebude vzekat, když to za pár let předělám.

0/0
20.11.2016 14:14

P45e67t23r 61D41l12o49u69h67ý 5497889394824

...navrhl...

0/0
20.11.2016 14:16

T82o66m37á43š 47N57e50u85g67e18b62a32u60e73r 1400295530490

Takže jsem se nemylíl! Odvádíte práci na řemeslné, nikoliv tvůrčí úrovni. Tomu pak odpovídá váš názor na diskutovaný problém.

0/0
20.11.2016 14:52

J69o21s64e41f 66G23a31b11r85h84e72l79i88k 3114939825819

Pane Neugebauer, Vy musíte pracovat pro OSA, jinak to nevidím. Ale pokud bychom problém přivedli ad absurdum, tak bych si dle Vás nemohl vyměnit tkaničky v botách, jelikož je také někdo navrhl, na kole bych musel mít stále stejné světlo protože.... Není to absurdní?

0/0
20.11.2016 14:59

T33o48m19á68š 42N47e43u58g98e14b98a19u50e74r 1390475950480

Ne, pro OSU opravdu nepracuji, ale občas vytvářím díla. Váš problém vidím v tom, že ne správně chápete, co je dílo, tedy tvůrčí počin (tkaničky do bot nejsou dílo). Tím vznikají vaše absurdity.

0/0
20.11.2016 15:24

J68o71s27e35f 70G29a25b56r63h11e93l37i73k 3314669905589

Chcete naznačit, že mé boty od Bati vznikly bez designera? Já se zde bavím o tom, že pokud si něco koupím a řádně zaplatím, chci to užívat tak jak se mi zlíbí. Třeba u bot vyměnit tkaničky, obraz si pověsit na toaletu nebo změnit logo.

Já Vás chápu, Vy jste umělec a všichni ostatní jsme tupci, Vy přece vytváříte DÍLO a my všichni ostatní bychom Vám měli klečet u nohou. Konečně jste mi to vysvětlil.... Já jsem ale dement že jsem to nepochopil dřív...

+1/0
20.11.2016 15:32

P95e14t39r 11D77l26o97u17h24ý 5267119764434

Jistě, stejně jako architekt. A vrátím výpad ;-) Pokud jste jen snílek, který řeší jen tvůrčí stránku, bez ohledu na funkční využití, nedivím se zase vám. Nicméně vytvořit jako vytvořit. I když se živím designem v nejrůznějších podobách přes 20 let, nikdy jsem si nepřipadal jako vyvolený či nadřazený.

0/0
20.11.2016 15:01

T97o50m50á14š 54N23e20u15g22e48b48a27u90e78r 1570155760350

Přece nejde o vyvolenost či nadřazenost, ale naopak o pokoru před tvůrčím dílem. Ta, jak se zdá, vám chybí. Něco vymyslet je pro vás, jak naznačujete, to samé, jako to vyrobit. To snad ne?

0/−1
20.11.2016 15:21

T87o83m83á79š 50N91e19u67g92e11b37a62u15e97r 1540865660950

Neřeším jen tvůrčí stránku. Například jsem autorem několika e-learningových projektů, které na evropské úrovni získaly ocenění "Doporučený příklad", tedy byly schledány k praktickému upotřebení velice vhodné, a to dokonce na evropské úrovni. Tvořím pro praxi. A mám úctu k této tvorbě. Proto ji chci chránit. Je to právě o tom, nedělat to jako housky, ale mít pokoru před tvůrčí prací.

0/0
20.11.2016 15:30

P85e32t26r 21D76l48o90u90h89ý 5627609344284

Pokud tvoříte něco sám, tak si při prodeji můžete klást i vlastní požadavky, třeba zamezení úprav bez souhlasu. Tak je to správně. Ale pokud se necháme někým najmout, padáme holt do role řemeslníků, kteří dělají něco ne z tvůrčího nadšení, ale na objednávku. Přiznejme si to. A samozřejmě i v té smlouvě lze leccos vymínit.

0/0
20.11.2016 15:42

T59o18m49á75š 88N59e24u69g98e22b45a55u26e13r 1840855420280

Každý by měl mít stoupající úroveň své práce, tzn. stanovenu spodní hranici, pod kterou již pro něj není přijatelné jít. Pokud chce být profesionálem, tak jednou z věcí nacházející se pod toutou hranicí by mělo být, že bez jeho souhlasu jím vytvořené DÍLO, nemůže někdo svévolně upravovat (mám na mysli dílo, tedy tvůrčí počin, nikoliv tkaničky). Tvrzení, že nelze žádnou zakázku odmítnout je nejen nepravdivé, ale nemá zde opodstatnění. Chápu, že některé zakázky odmítnout nelze, ale zároveň platí, že některé lze.

0/0
20.11.2016 16:51

P46e91t89r 19D89l13o70u72h16ý 5417599104284

Podle mě to není pravda. Stoupající úroveň práce, to řekněte třeba sportovcům po třicítce. Je to vyšumělá motivační řeč managerů, trefil jsem? Vy kažte o umění;-)

0/0
20.11.2016 19:21

T14o41m75á18š 13N95e57u77g96e17b80a26u32e14r 1740305310860

A co do třicítky? Nejedná se o managerské motivační řeči, ale o profesionální přístup.

0/0
20.11.2016 20:10

P16e14t30r 42D87l36o68u98h59ý 5727289854174

Ne, umělec nemůže říct, že kreativita roste s věkem. Buď tam je, nebo není. Někdy víc, někdy méně. Jsou lidé kteří jsou "nejšťavnatější" ve dvaceti, jiní v šedesáti. Ano, jsem taky trochu manager svojí firmy. A lepší výsledky neočekávám, větší umělec zkrátka nebudu, i když možná přehodnotím a přepracuji něco z minulý.

0/0
20.11.2016 20:16

P38e49t22r 27D50l84o37u76h82ý 5457699674934

...minula...

0/0
20.11.2016 20:17

P82e37t73r 79D66l97o85u19h71ý 5937249834984

To o té stoupající úrovni práce nemůže umělec říct, jsou plodnější období a ta méně plodná. Tohle jsou manažerské :ecy. Kreativitě stejně jako třeba sportovním výkonům neporučíte. Ještě víc a větší umění, jste mě pobavil ;-D

0/0
20.11.2016 19:25

T86o80m43á96š 97N15e78u30g72e87b81a90u57e78r 1460595380300

Mezi pojmy úroveň práce a plodné, resp. neplodné období jsou dva diametrálně rozdílné pojmy. Stále více nabývám dojmu, že vašim problémem je chápání pojmů. Z toho pramení neporozumění wo co go.

0/0
20.11.2016 20:12

P83e71t30r 42D84l71o85u91h60ý 5877319284774

Úroveň práce je něco jiného než zodpovědnost. Ano, můžu být zodpovědnější a víc hodin strávit v kanceláři. Ale mé výkony lepší nebudou. Věřte mi. Od 23 let, po skončení školy, to dělám naplno. Možná dobře, možná ne. Ale buď mám cit a talent nebo ne. Jistě můžu svoje starší práce zmodernizovat, ale stojím si za nimi. Moje novější práce nejsou lepší, jen možná víc "přizpūsobené". Nejvíc si vážím období kolem přelomu tisíciletí. Dávno co? Ale dělal jsem podle mě nejlepší věci. Teď můžu sedět v kanclu patnáct hodin denně a nic lepšího nevypadne. Pro managera nepředstavitelné. Vážně o umění nevíte nic.

0/0
20.11.2016 20:27

P27e12t65r 84D49l94o48u48h71ý 5617259614634

Tím se nechci dehonestovat, stále jsem lepší než 95 procent mladé generace, věřím. Ale neporučíte talentu, spíš jej tabulkami s rostoucí výkonností odradíte, věřte mi. Žádný umělec se c nebude vyvíjet podle harmonogramu. To je opravdu možná představa člověka, který o oboru neví mnoho.

0/0
20.11.2016 20:47

P85e96t74r 49D16l72o21u64h92ý 5107379664484

...současné generace umělců, myslím samozřejmě... Ano i disciplina je nutná. Viz manufaktury (skoro) současných umělců, to dřív neexistovalo a taky mám pochybnosti. Ale evidentně to funguje.

0/0
20.11.2016 21:04

P58e35t22r 23D27l42o51u68h14ý 5737549224604

Můj názor je ten, že právě vy jste větší řemeslník, než si připuštíte. Oslnivé výsledky, ale to srdce se trochu vytratilo. Tomu totiž nemůžete poručit, že má mít lepší výsledky. Promiňte, že nasazují, ale právě tyto managerská kouzla mě odradila od toho být zaměstnán. Věřte mi, že nevíte nic.

0/0
20.11.2016 19:35

P19e43t81r 45D98l68o26u32h17ý 5107949854474

...tato...

0/0
20.11.2016 19:40

T25o54m65á62š 19N65e57u82g55e89b23a59u48e96r 1290225260910

Jen potvrzujete, že nechápete význam některých pojmů.

0/0
20.11.2016 20:14

T11o93m92á21š 11N30e20u63g37e96b31a35u27e22r 1270405930350

Omlouvám se, samozřejmě shledány.

0/0
20.11.2016 15:35

P24e48t20r 45D56l13o36u87h91ý 5327499294284

Jen doplněk, ano považuji se za (doufám a zákazníci s tím souhlasí) zručného řemeslníka. To co dokáže udělat třeba špičkový umělecký řezbář, nádhera. Ale víceméně všichni, s kým jsem se setkal, uznávali, že jejich dílo, pokud za něj zaplatím, můžu klidně znehodnotit. I když by je to jistě nepotěšilo. A ty výjimky si to vyloženě vymínili, tak by to mělo fungovat.

0/0
20.11.2016 15:20

P12e93t82r 12D84l52o32u42h63ý 5417979124294

Znehodnocením (jak jej chápete vy) myslím úpravu.

0/0
20.11.2016 15:24

J84o33z63e94f 46H30r65i35c86i11š53i89n 4583460180746

Jestli to chápu správně tak tisíce lidí co si upravují typové domky dle svého ničí duševní vlastnictví architektů a jsou žalovatelní. Někdy jsou to opravdu paskvili na žalobu ale to právo by mělo být na straně majitelů.

0/0
20.11.2016 11:10

K42a28r41e86l 77N13o32v33o38t25n55y 4507134802842

Nějak nechápu. Logo bylo předěláno 2x. Tu první úpravu autor nerozporoval? Pokud ne, tak už snad nemůže rozporovat nic! Logicky totiž ta druhá úprava už není úpravou jeho loga, ale loga někoho jiného;-D;-D

0/0
20.11.2016 11:00

T77o47m53á82š 50N63e37u36g12e98b62a76u17e81r 1570935930840

Logo je jeho dílem na vždy, tedy i po úpravách. Proto ten problém.

0/0
20.11.2016 12:37

J34o87s98e78f 69G42a17b30r41h71e18l14i20k 3834839305689

Jak to vidím já selským rozumem:

1) Metrostav nezměnil na logu nic - Nápis METROSTAV se nezměnil

2)vytvořili druhé logo ve formě cihel, které je umístěno pod prvním.

Mohu použít přece 2 různá loga a nemusím se ptát nikoho kam a jak je umístím...

+1/−1
20.11.2016 0:29

T22o21m91á34š 33N78e90u14g83e77b49a54u25e56r 1670615560270

Správně jste uvodil, že "selským rozumem". Ten je v právu většinou velmi zavádějící.

Ad 1 - Metrostav v průběhu let logo téměř zcela změnil; logo je grafické vyjádření značky nebo symbolu firmy, nápis je pouhou podmnožinou toho.

Ad 2 - cihly nevtvoří samostatné logo, ale jsou nedílnou součástí celého loga (tvoří celek s původním logem).

Můžete používat dvě loga, i když je to značně nevhodné, ale v tomto případě se jedná o jedno logo, jak již bylo uvedeno. S tím umístěním je to složitější. Záleží na smlouvě a grafickém manuálu (merkantilu).

Celá problematika je sofistikovanější, než aby jí bylo možné řešit selským rozumem.

+1/0
20.11.2016 9:21

J55o95s78e67f 82G50a43b43r94h64e93l93i51k 3914339605879

Jak jste prosím poznal, že je to 1 logo a ne dvě umístěná nad sebou?

0/0
20.11.2016 12:10

T81o82m92á98š 64N30e87u65g57e38b79a85u55e61r 1460585370650

Umíte číst,

0/0
20.11.2016 12:34

T73o72m42á52š 18N83e89u44g94e48b89a83u96e61r 1910945780780

Umíte číst? V článku je to jasně uvedeno. Navíc dvě loga jsou blbost.

0/0
20.11.2016 12:35

J73o33s55e40f 57G79a27b91r14h62e19l18i41k 3574929645669

Pokud tedy opravdu "umím číst", tak v článku je řeč o "změněném logu. Nikde zde nejsou uvedeny rozměry ani poměr stran. Navíc se cihly liší i barevně. Jak jste tedy poznal, že cihly nejsou druhým logem umístěným těsně pod první?

0/0
20.11.2016 13:01

P85e25t48r 39D84l25o74u84h92ý 5267679544814

Loga obvykle mají nastavena ochranné zóny, kde nesmí být umístěno další logo či text. Ale souhlasím s vámi, když to chtějí domrvit, měli by na to mít právo. Pokud jako autora neuvádějí někoho, kdo s touto hrůzou nemá nic společného. A propos to logo s přidanými cihlami je trága. Připomíná mi devadesátky, kdy mnoho lidi nakoupilo počítače a jalo se vylepšovat. Každý byl grafik. Ostatně grafik, designér a fotograf jsou snad nejnevděčnější povolání. Každý si myslí, že to umí. A občas je z toho až nevolno, cirkus hadr ;-)

0/0
20.11.2016 13:37

P33e63t65r 67D78l63o41u28h41ý 5847729904904

...nastaveny...

0/0
20.11.2016 13:40

J84o81s85e40f 57G35a13b96r34h19e62l40i43k 3484409655729

Dobrý den pane Dlouhý. Já se vůbec nebavím o grafice, tomu rozumím jako koza petrželi. Snažím se diskutovat o tom, že zákazník něco koupil, řádně zaplatil, rozhodl se něco změnit ( jak říkáte trága :-) ) a musí si to nechat schválit ( a schválení zaplatit ) designerem. Tudíž se snažím najít řešení....

0/0
20.11.2016 13:55

P86e10t34r 59D79l84o54u75h89ý 5247119344674

Ano s tím souhlasím, pokud zákazník zaplatí, měl by mít právo naložit dle svého. Nikdy jsem nepovažoval svou práci za něco nadřateného třeba výrobě. Dokud mohu zlikvidovat práci jiného (třeba výrobek, který mi nevyhovuje) budu hájit i právo jiných stejně naložit s mým dílem, pokud si jej řádně koupí.

0/0
20.11.2016 15:07

M82a63r65t92i34n 88P12e16t85v19a28d 4770369387562

Pokud si objednáte logo "na míru" u výtvarníka, musíte počítat s tím, že se na ně vztahují stejná kritéria jako na kterékoliv unikátní výtvarné dílo. Bez souhlasu autora nebo dědiců práv na něm nic měnit nesmíte. Když vám to vadí, nechte si logo nakreslit zadarmo od kamaráda.

O tom, zda jsou navrhované změny přijatelné, rozhoduje výhradně autor, a nelze o tom vést soudní spor. Existují velkorysí autoři, kteří si se změnami nedělají žádné starosti, ale jsou i takoví, kteří svévolné změny striktně vylučují. Záleží jen na tom, jaký je ten "váš": patří-li do té druhé skupiny, nemáte na vybranou.

+1/0
21.11.2016 20:37

I14v47o 29T92e87l74e21c 3854894654353

Asi jsem se na mobilu přehmátl a vložil 2 reakce na Jiřího Čermáka jinam. 

0/0
19.11.2016 17:31

I12v10o 85T81e45l88e95c 3104514794763

Mít pouhé právo nebýt s pokaženým dílem spojován znamená změnu zákona. Tak ji prosaďte

0/0
19.11.2016 17:16

I77v54o 16T76e69l79e24c 3244404114573

Osobní dojem o mém odtržení od reality je Váš dojem. Těžko Vám ho brát nebo vyvracet. Praktikuji jako právník 34 let denně. Znám potíže, ale i vydírání ze strany autorů i objednatelů. I to, jak tomu v praxi čelit. Nejsem ovšem příznivcem soudních sporů. Vedle toho, stát to Parlamentem a vládou nějak nastavil. Když se nám to nelíbí, vyvolejme změnu českého a mezinárodního práva. Jistě by šlo. Jen by to někdo musel udělat.

0/0
19.11.2016 17:11

M25i29c85h76a80e41l 78S17t51a79n13o67v62s10k16ý 6107375818884

Podle autorskeho zakona se nelze autorstvi vzdat. Ale jak nakladat s autorskym dilem, co di muzu dovolit, by mela popisovat smlouva. Pokud to tam neni uvedeno, nebo smlouva vubec neexistuje, bude mit Metrostav nejspis smulu.

+1/0
19.11.2016 12:07

J40o38s14e34f 70B51a47b81k97a 3500169752517

V daném případě však úprava loga nepochybně zvýšila jeho úroveň a jeho původní údajný autor by to měl přiznat a poděkovat. ;-)

+1/−3
19.11.2016 9:33

J94a10r51o69m61í59r 21K24r67á71l 4710349964519

Pokud by to logo navrhl dnes, pak snad. Ale v 80. letech byla práce na zakázku brána jako majedek zadavatele. Např. u patentu byl sice autor fyzická osoba, ale práva k němu měl podnik.

+4/0
19.11.2016 9:32

M47i23l69a72n 24V85o57l21e27k 5859243616159

Pro větší objektivnost si představte, že by tam Metrostav přidal něco jiného, než cihly: srp a kladivo, hákový kříž, církevní symboly... Tenhle výrok soudu podporuji. Jestli je někde ukázka nesmyslného autorského práva, tak je to budova na Ještědu.

0/−6
19.11.2016 8:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.