Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autor loga mohl být za matlala, schvalují právníci prohraný soud Metrostavu

Metrostav zvažuje, že podá dovolání kvůli rozsudku Vrchního soudu v Praze, podle kterého musí přestat používat své pozměněné logo od výtvarníka Karla Míška. Právníci se však shodují, že firma neměla právo grafiku předělat, přestože za ni zaplatila.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L88u65c19i52a84n 98P31a79p33a82z38i10a54n 5944757571565

Metrostav podle mne nemá pravdu a je dobře, že spor prohrál.

0/0
23.11.2016 23:58

P60e41t28r 35D69l93o17u71h96ý 5817399254294

Osobně se zabývám taky designem, i když teď to směřují spíš na ten produktový a v zahraničí, ale pár log jsem taky navrhl. U produktového designu je to ještě o něco komplikovanější, věc musí nejen lahodit oku, ale i být přísně ergonomická. Aby za něco stála. Takže pokud dostanu zakázku nejdřív důkladně studuji ergonomičnost a možné postupy výroby. A pak se to snažím zabalit do designu. Přičemž nemám rád nadúčelné kudrlinky, takže i v tomto logu mě cihly spíš urazily. Ovšem beru to tak, že když si někdo mou práci koupí, může s ní naložit dle uvážení, pokud nebudu uveden jako tvůrce. Ať si to zmrví, naštve mě to, koho by potěšilo, že jeho práce skončila ve stoupě, ale měl by podle mého na to mít právo. Pokud mi zaplatil. Stejně jako já bych měl mít právo, kdyż si takovýto zmatlaný (z mého pohledu) výrobek koupím, jej hodit na zem a rozdupat. Také ho znehodnotím, snad mě nebude někdo žalovat. Nedělám tím dané firmě dobrou reklamu. Toho bych se nerad dožil.

0/0
20.11.2016 13:15

T51o54m89á41š 38N71e60u45g84e91b24a42u26e76r 1260725380150

Asi neodvádíte moc kvalitní práci, když si jí tak málo vážíte.

0/0
20.11.2016 14:04

P90e65t77r 80D45l15o28u71h12ý 5797879264914

Neodvádím o nic lepší či horší práci než zedníci, instalatéři a elektrikáři, kteří mi rekonstruovali byt (díky kluci), architekt, který to navrh (díky Zdeňku). Ale vím, že ač odvedli skvělou práci, nikdo z nich se nebude vzekat, když to za pár let předělám.

0/0
20.11.2016 14:14

P63e13t66r 86D55l63o62u46h84ý 5947249564354

...navrhl...

0/0
20.11.2016 14:16

T20o37m76á39š 55N33e52u33g34e62b47a69u18e83r 1230655690790

Takže jsem se nemylíl! Odvádíte práci na řemeslné, nikoliv tvůrčí úrovni. Tomu pak odpovídá váš názor na diskutovaný problém.

0/0
20.11.2016 14:52

J56o67s10e60f 38G59a89b70r18h75e68l15i69k 3624349195949

Pane Neugebauer, Vy musíte pracovat pro OSA, jinak to nevidím. Ale pokud bychom problém přivedli ad absurdum, tak bych si dle Vás nemohl vyměnit tkaničky v botách, jelikož je také někdo navrhl, na kole bych musel mít stále stejné světlo protože.... Není to absurdní?

0/0
20.11.2016 14:59

T89o93m71á34š 63N73e67u38g49e29b26a46u79e49r 1790255250670

Ne, pro OSU opravdu nepracuji, ale občas vytvářím díla. Váš problém vidím v tom, že ne správně chápete, co je dílo, tedy tvůrčí počin (tkaničky do bot nejsou dílo). Tím vznikají vaše absurdity.

0/0
20.11.2016 15:24

J87o35s59e98f 27G49a83b25r76h64e29l92i83k 3454989885329

Chcete naznačit, že mé boty od Bati vznikly bez designera? Já se zde bavím o tom, že pokud si něco koupím a řádně zaplatím, chci to užívat tak jak se mi zlíbí. Třeba u bot vyměnit tkaničky, obraz si pověsit na toaletu nebo změnit logo.

Já Vás chápu, Vy jste umělec a všichni ostatní jsme tupci, Vy přece vytváříte DÍLO a my všichni ostatní bychom Vám měli klečet u nohou. Konečně jste mi to vysvětlil.... Já jsem ale dement že jsem to nepochopil dřív...

+1/0
20.11.2016 15:32

P71e97t54r 91D93l41o31u87h40ý 5727339384354

Jistě, stejně jako architekt. A vrátím výpad ;-) Pokud jste jen snílek, který řeší jen tvůrčí stránku, bez ohledu na funkční využití, nedivím se zase vám. Nicméně vytvořit jako vytvořit. I když se živím designem v nejrůznějších podobách přes 20 let, nikdy jsem si nepřipadal jako vyvolený či nadřazený.

0/0
20.11.2016 15:01

T87o89m54á94š 45N82e44u90g75e32b49a48u95e13r 1190565440790

Přece nejde o vyvolenost či nadřazenost, ale naopak o pokoru před tvůrčím dílem. Ta, jak se zdá, vám chybí. Něco vymyslet je pro vás, jak naznačujete, to samé, jako to vyrobit. To snad ne?

0/−1
20.11.2016 15:21

T47o89m27á18š 27N70e74u93g93e38b20a86u75e60r 1860505760380

Neřeším jen tvůrčí stránku. Například jsem autorem několika e-learningových projektů, které na evropské úrovni získaly ocenění "Doporučený příklad", tedy byly schledány k praktickému upotřebení velice vhodné, a to dokonce na evropské úrovni. Tvořím pro praxi. A mám úctu k této tvorbě. Proto ji chci chránit. Je to právě o tom, nedělat to jako housky, ale mít pokoru před tvůrčí prací.

0/0
20.11.2016 15:30

P47e88t10r 25D53l40o94u74h14ý 5537969384214

Pokud tvoříte něco sám, tak si při prodeji můžete klást i vlastní požadavky, třeba zamezení úprav bez souhlasu. Tak je to správně. Ale pokud se necháme někým najmout, padáme holt do role řemeslníků, kteří dělají něco ne z tvůrčího nadšení, ale na objednávku. Přiznejme si to. A samozřejmě i v té smlouvě lze leccos vymínit.

0/0
20.11.2016 15:42

T41o94m91á85š 47N18e78u72g82e30b50a88u15e80r 1880555880600

Každý by měl mít stoupající úroveň své práce, tzn. stanovenu spodní hranici, pod kterou již pro něj není přijatelné jít. Pokud chce být profesionálem, tak jednou z věcí nacházející se pod toutou hranicí by mělo být, že bez jeho souhlasu jím vytvořené DÍLO, nemůže někdo svévolně upravovat (mám na mysli dílo, tedy tvůrčí počin, nikoliv tkaničky). Tvrzení, že nelze žádnou zakázku odmítnout je nejen nepravdivé, ale nemá zde opodstatnění. Chápu, že některé zakázky odmítnout nelze, ale zároveň platí, že některé lze.

0/0
20.11.2016 16:51

P54e36t79r 18D55l79o31u46h85ý 5237519654304

Podle mě to není pravda. Stoupající úroveň práce, to řekněte třeba sportovcům po třicítce. Je to vyšumělá motivační řeč managerů, trefil jsem? Vy kažte o umění;-)

0/0
20.11.2016 19:21

T95o65m26á77š 91N82e74u49g42e96b65a64u67e58r 1360485580160

A co do třicítky? Nejedná se o managerské motivační řeči, ale o profesionální přístup.

0/0
20.11.2016 20:10

P29e24t91r 52D11l40o32u49h22ý 5637119314654

Ne, umělec nemůže říct, že kreativita roste s věkem. Buď tam je, nebo není. Někdy víc, někdy méně. Jsou lidé kteří jsou "nejšťavnatější" ve dvaceti, jiní v šedesáti. Ano, jsem taky trochu manager svojí firmy. A lepší výsledky neočekávám, větší umělec zkrátka nebudu, i když možná přehodnotím a přepracuji něco z minulý.

0/0
20.11.2016 20:16

P30e27t98r 54D32l87o12u96h71ý 5247219224384

...minula...

0/0
20.11.2016 20:17

P23e53t86r 31D93l96o37u16h31ý 5507379534634

To o té stoupající úrovni práce nemůže umělec říct, jsou plodnější období a ta méně plodná. Tohle jsou manažerské :ecy. Kreativitě stejně jako třeba sportovním výkonům neporučíte. Ještě víc a větší umění, jste mě pobavil ;-D

0/0
20.11.2016 19:25

T85o55m51á70š 20N48e21u40g45e46b67a13u13e59r 1550185570100

Mezi pojmy úroveň práce a plodné, resp. neplodné období jsou dva diametrálně rozdílné pojmy. Stále více nabývám dojmu, že vašim problémem je chápání pojmů. Z toho pramení neporozumění wo co go.

0/0
20.11.2016 20:12

P80e39t72r 27D78l61o90u69h13ý 5927589984754

Úroveň práce je něco jiného než zodpovědnost. Ano, můžu být zodpovědnější a víc hodin strávit v kanceláři. Ale mé výkony lepší nebudou. Věřte mi. Od 23 let, po skončení školy, to dělám naplno. Možná dobře, možná ne. Ale buď mám cit a talent nebo ne. Jistě můžu svoje starší práce zmodernizovat, ale stojím si za nimi. Moje novější práce nejsou lepší, jen možná víc "přizpūsobené". Nejvíc si vážím období kolem přelomu tisíciletí. Dávno co? Ale dělal jsem podle mě nejlepší věci. Teď můžu sedět v kanclu patnáct hodin denně a nic lepšího nevypadne. Pro managera nepředstavitelné. Vážně o umění nevíte nic.

0/0
20.11.2016 20:27

P71e10t68r 12D56l54o10u14h72ý 5107979774164

Tím se nechci dehonestovat, stále jsem lepší než 95 procent mladé generace, věřím. Ale neporučíte talentu, spíš jej tabulkami s rostoucí výkonností odradíte, věřte mi. Žádný umělec se c nebude vyvíjet podle harmonogramu. To je opravdu možná představa člověka, který o oboru neví mnoho.

0/0
20.11.2016 20:47

P28e27t89r 47D80l97o73u50h56ý 5237909684764

...současné generace umělců, myslím samozřejmě... Ano i disciplina je nutná. Viz manufaktury (skoro) současných umělců, to dřív neexistovalo a taky mám pochybnosti. Ale evidentně to funguje.

0/0
20.11.2016 21:04

P89e79t49r 44D27l80o45u70h95ý 5137449564984

Můj názor je ten, že právě vy jste větší řemeslník, než si připuštíte. Oslnivé výsledky, ale to srdce se trochu vytratilo. Tomu totiž nemůžete poručit, že má mít lepší výsledky. Promiňte, že nasazují, ale právě tyto managerská kouzla mě odradila od toho být zaměstnán. Věřte mi, že nevíte nic.

0/0
20.11.2016 19:35

P63e56t94r 18D39l73o48u71h42ý 5727789644224

...tato...

0/0
20.11.2016 19:40

T60o35m34á25š 86N76e43u79g64e30b63a37u81e26r 1410455310240

Jen potvrzujete, že nechápete význam některých pojmů.

0/0
20.11.2016 20:14

T55o90m81á43š 26N54e47u82g26e29b14a56u16e70r 1790155290200

Omlouvám se, samozřejmě shledány.

0/0
20.11.2016 15:35

P45e80t25r 67D22l28o98u36h41ý 5797569574164

Jen doplněk, ano považuji se za (doufám a zákazníci s tím souhlasí) zručného řemeslníka. To co dokáže udělat třeba špičkový umělecký řezbář, nádhera. Ale víceméně všichni, s kým jsem se setkal, uznávali, že jejich dílo, pokud za něj zaplatím, můžu klidně znehodnotit. I když by je to jistě nepotěšilo. A ty výjimky si to vyloženě vymínili, tak by to mělo fungovat.

0/0
20.11.2016 15:20

P36e21t58r 33D72l40o27u18h79ý 5767139594244

Znehodnocením (jak jej chápete vy) myslím úpravu.

0/0
20.11.2016 15:24

J74o17z23e92f 57H76r95i31c98i50š97i86n 4773620440896

Jestli to chápu správně tak tisíce lidí co si upravují typové domky dle svého ničí duševní vlastnictví architektů a jsou žalovatelní. Někdy jsou to opravdu paskvili na žalobu ale to právo by mělo být na straně majitelů.

0/0
20.11.2016 11:10

K23a67r35e68l 23N77o45v56o47t16n73y 4127124652142

Nějak nechápu. Logo bylo předěláno 2x. Tu první úpravu autor nerozporoval? Pokud ne, tak už snad nemůže rozporovat nic! Logicky totiž ta druhá úprava už není úpravou jeho loga, ale loga někoho jiného;-D;-D

0/0
20.11.2016 11:00

T22o17m97á53š 90N22e48u32g79e60b84a37u69e60r 1450935760820

Logo je jeho dílem na vždy, tedy i po úpravách. Proto ten problém.

0/0
20.11.2016 12:37

J27o66s19e76f 90G10a95b71r65h54e50l12i93k 3294429455849

Jak to vidím já selským rozumem:

1) Metrostav nezměnil na logu nic - Nápis METROSTAV se nezměnil

2)vytvořili druhé logo ve formě cihel, které je umístěno pod prvním.

Mohu použít přece 2 různá loga a nemusím se ptát nikoho kam a jak je umístím...

+1/−1
20.11.2016 0:29

T79o79m19á52š 77N73e44u55g18e38b50a74u95e11r 1210965290830

Správně jste uvodil, že "selským rozumem". Ten je v právu většinou velmi zavádějící.

Ad 1 - Metrostav v průběhu let logo téměř zcela změnil; logo je grafické vyjádření značky nebo symbolu firmy, nápis je pouhou podmnožinou toho.

Ad 2 - cihly nevtvoří samostatné logo, ale jsou nedílnou součástí celého loga (tvoří celek s původním logem).

Můžete používat dvě loga, i když je to značně nevhodné, ale v tomto případě se jedná o jedno logo, jak již bylo uvedeno. S tím umístěním je to složitější. Záleží na smlouvě a grafickém manuálu (merkantilu).

Celá problematika je sofistikovanější, než aby jí bylo možné řešit selským rozumem.

+1/0
20.11.2016 9:21

J98o94s45e25f 96G56a28b55r92h81e77l66i64k 3934349745659

Jak jste prosím poznal, že je to 1 logo a ne dvě umístěná nad sebou?

0/0
20.11.2016 12:10

T24o67m39á49š 91N73e30u82g71e55b96a69u52e39r 1150735440420

Umíte číst,

0/0
20.11.2016 12:34

T50o49m63á81š 62N33e31u80g62e77b50a72u55e50r 1310455960380

Umíte číst? V článku je to jasně uvedeno. Navíc dvě loga jsou blbost.

0/0
20.11.2016 12:35

J88o43s17e30f 24G42a35b10r31h84e49l52i72k 3914299605829

Pokud tedy opravdu "umím číst", tak v článku je řeč o "změněném logu. Nikde zde nejsou uvedeny rozměry ani poměr stran. Navíc se cihly liší i barevně. Jak jste tedy poznal, že cihly nejsou druhým logem umístěným těsně pod první?

0/0
20.11.2016 13:01

P34e11t41r 15D15l27o21u21h52ý 5417979984564

Loga obvykle mají nastavena ochranné zóny, kde nesmí být umístěno další logo či text. Ale souhlasím s vámi, když to chtějí domrvit, měli by na to mít právo. Pokud jako autora neuvádějí někoho, kdo s touto hrůzou nemá nic společného. A propos to logo s přidanými cihlami je trága. Připomíná mi devadesátky, kdy mnoho lidi nakoupilo počítače a jalo se vylepšovat. Každý byl grafik. Ostatně grafik, designér a fotograf jsou snad nejnevděčnější povolání. Každý si myslí, že to umí. A občas je z toho až nevolno, cirkus hadr ;-)

0/0
20.11.2016 13:37

P48e17t41r 75D83l11o35u29h35ý 5307569614124

...nastaveny...

0/0
20.11.2016 13:40

J46o40s20e14f 58G52a93b66r95h43e64l33i83k 3254959195709

Dobrý den pane Dlouhý. Já se vůbec nebavím o grafice, tomu rozumím jako koza petrželi. Snažím se diskutovat o tom, že zákazník něco koupil, řádně zaplatil, rozhodl se něco změnit ( jak říkáte trága :-) ) a musí si to nechat schválit ( a schválení zaplatit ) designerem. Tudíž se snažím najít řešení....

0/0
20.11.2016 13:55

P10e36t11r 73D46l42o20u95h17ý 5287359634984

Ano s tím souhlasím, pokud zákazník zaplatí, měl by mít právo naložit dle svého. Nikdy jsem nepovažoval svou práci za něco nadřateného třeba výrobě. Dokud mohu zlikvidovat práci jiného (třeba výrobek, který mi nevyhovuje) budu hájit i právo jiných stejně naložit s mým dílem, pokud si jej řádně koupí.

0/0
20.11.2016 15:07

M79a83r53t13i80n 79P11e48t82v55a14d 4890529727762

Pokud si objednáte logo "na míru" u výtvarníka, musíte počítat s tím, že se na ně vztahují stejná kritéria jako na kterékoliv unikátní výtvarné dílo. Bez souhlasu autora nebo dědiců práv na něm nic měnit nesmíte. Když vám to vadí, nechte si logo nakreslit zadarmo od kamaráda.

O tom, zda jsou navrhované změny přijatelné, rozhoduje výhradně autor, a nelze o tom vést soudní spor. Existují velkorysí autoři, kteří si se změnami nedělají žádné starosti, ale jsou i takoví, kteří svévolné změny striktně vylučují. Záleží jen na tom, jaký je ten "váš": patří-li do té druhé skupiny, nemáte na vybranou.

+1/0
21.11.2016 20:37

I52v10o 84T39e20l63e30c 3304594374983

Asi jsem se na mobilu přehmátl a vložil 2 reakce na Jiřího Čermáka jinam. 

0/0
19.11.2016 17:31

I10v18o 50T34e68l13e95c 3624794784793

Mít pouhé právo nebýt s pokaženým dílem spojován znamená změnu zákona. Tak ji prosaďte

0/0
19.11.2016 17:16

I44v25o 18T32e27l80e95c 3834934694423

Osobní dojem o mém odtržení od reality je Váš dojem. Těžko Vám ho brát nebo vyvracet. Praktikuji jako právník 34 let denně. Znám potíže, ale i vydírání ze strany autorů i objednatelů. I to, jak tomu v praxi čelit. Nejsem ovšem příznivcem soudních sporů. Vedle toho, stát to Parlamentem a vládou nějak nastavil. Když se nám to nelíbí, vyvolejme změnu českého a mezinárodního práva. Jistě by šlo. Jen by to někdo musel udělat.

0/0
19.11.2016 17:11

M53i16c42h95a52e45l 59S63t92a74n81o82v11s39k41ý 6307455858554

Podle autorskeho zakona se nelze autorstvi vzdat. Ale jak nakladat s autorskym dilem, co di muzu dovolit, by mela popisovat smlouva. Pokud to tam neni uvedeno, nebo smlouva vubec neexistuje, bude mit Metrostav nejspis smulu.

+1/0
19.11.2016 12:07

J19o95s72e29f 50B23a12b41k12a 3480639522157

V daném případě však úprava loga nepochybně zvýšila jeho úroveň a jeho původní údajný autor by to měl přiznat a poděkovat. ;-)

+1/−3
19.11.2016 9:33

J37a66r63o44m90í72r 59K60r13á25l 4850149624429

Pokud by to logo navrhl dnes, pak snad. Ale v 80. letech byla práce na zakázku brána jako majedek zadavatele. Např. u patentu byl sice autor fyzická osoba, ale práva k němu měl podnik.

+4/0
19.11.2016 9:32

M16i91l85a59n 60V97o47l59e46k 5809853916819

Pro větší objektivnost si představte, že by tam Metrostav přidal něco jiného, než cihly: srp a kladivo, hákový kříž, církevní symboly... Tenhle výrok soudu podporuji. Jestli je někde ukázka nesmyslného autorského práva, tak je to budova na Ještědu.

0/−6
19.11.2016 8:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.