Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autor loga mohl být za matlala, schvalují právníci prohraný soud Metrostavu

Metrostav zvažuje, že podá dovolání kvůli rozsudku Vrchního soudu v Praze, podle kterého musí přestat používat své pozměněné logo od výtvarníka Karla Míška. Právníci se však shodují, že firma neměla právo grafiku předělat, přestože za ni zaplatila.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L78u90c53i12a97n 47P41a61p40a78z83i90a11n 5814217661385

Metrostav podle mne nemá pravdu a je dobře, že spor prohrál.

0/0
23.11.2016 23:58

P27e26t90r 85D15l96o65u55h30ý 5637859214264

Osobně se zabývám taky designem, i když teď to směřují spíš na ten produktový a v zahraničí, ale pár log jsem taky navrhl. U produktového designu je to ještě o něco komplikovanější, věc musí nejen lahodit oku, ale i být přísně ergonomická. Aby za něco stála. Takže pokud dostanu zakázku nejdřív důkladně studuji ergonomičnost a možné postupy výroby. A pak se to snažím zabalit do designu. Přičemž nemám rád nadúčelné kudrlinky, takže i v tomto logu mě cihly spíš urazily. Ovšem beru to tak, že když si někdo mou práci koupí, může s ní naložit dle uvážení, pokud nebudu uveden jako tvůrce. Ať si to zmrví, naštve mě to, koho by potěšilo, že jeho práce skončila ve stoupě, ale měl by podle mého na to mít právo. Pokud mi zaplatil. Stejně jako já bych měl mít právo, kdyż si takovýto zmatlaný (z mého pohledu) výrobek koupím, jej hodit na zem a rozdupat. Také ho znehodnotím, snad mě nebude někdo žalovat. Nedělám tím dané firmě dobrou reklamu. Toho bych se nerad dožil.

0/0
20.11.2016 13:15

T11o14m40á51š 60N17e71u66g77e70b11a10u44e31r 1780645130730

Asi neodvádíte moc kvalitní práci, když si jí tak málo vážíte.

0/0
20.11.2016 14:04

P14e16t44r 94D31l33o55u72h93ý 5877569774834

Neodvádím o nic lepší či horší práci než zedníci, instalatéři a elektrikáři, kteří mi rekonstruovali byt (díky kluci), architekt, který to navrh (díky Zdeňku). Ale vím, že ač odvedli skvělou práci, nikdo z nich se nebude vzekat, když to za pár let předělám.

0/0
20.11.2016 14:14

P55e50t24r 77D78l60o59u30h14ý 5947709494554

...navrhl...

0/0
20.11.2016 14:16

T89o84m69á75š 85N89e26u89g80e15b80a15u82e17r 1940865220820

Takže jsem se nemylíl! Odvádíte práci na řemeslné, nikoliv tvůrčí úrovni. Tomu pak odpovídá váš názor na diskutovaný problém.

0/0
20.11.2016 14:52

J20o10s85e54f 58G30a53b98r14h53e52l10i20k 3734559755429

Pane Neugebauer, Vy musíte pracovat pro OSA, jinak to nevidím. Ale pokud bychom problém přivedli ad absurdum, tak bych si dle Vás nemohl vyměnit tkaničky v botách, jelikož je také někdo navrhl, na kole bych musel mít stále stejné světlo protože.... Není to absurdní?

0/0
20.11.2016 14:59

T70o12m28á11š 66N60e93u74g45e42b71a95u52e63r 1420905210600

Ne, pro OSU opravdu nepracuji, ale občas vytvářím díla. Váš problém vidím v tom, že ne správně chápete, co je dílo, tedy tvůrčí počin (tkaničky do bot nejsou dílo). Tím vznikají vaše absurdity.

0/0
20.11.2016 15:24

J49o68s45e36f 48G32a86b84r72h46e80l93i17k 3594169735349

Chcete naznačit, že mé boty od Bati vznikly bez designera? Já se zde bavím o tom, že pokud si něco koupím a řádně zaplatím, chci to užívat tak jak se mi zlíbí. Třeba u bot vyměnit tkaničky, obraz si pověsit na toaletu nebo změnit logo.

Já Vás chápu, Vy jste umělec a všichni ostatní jsme tupci, Vy přece vytváříte DÍLO a my všichni ostatní bychom Vám měli klečet u nohou. Konečně jste mi to vysvětlil.... Já jsem ale dement že jsem to nepochopil dřív...

+1/0
20.11.2016 15:32

P83e93t81r 52D49l91o79u23h87ý 5807139604884

Jistě, stejně jako architekt. A vrátím výpad ;-) Pokud jste jen snílek, který řeší jen tvůrčí stránku, bez ohledu na funkční využití, nedivím se zase vám. Nicméně vytvořit jako vytvořit. I když se živím designem v nejrůznějších podobách přes 20 let, nikdy jsem si nepřipadal jako vyvolený či nadřazený.

0/0
20.11.2016 15:01

T19o18m98á22š 16N16e96u44g62e95b24a80u86e56r 1920515340210

Přece nejde o vyvolenost či nadřazenost, ale naopak o pokoru před tvůrčím dílem. Ta, jak se zdá, vám chybí. Něco vymyslet je pro vás, jak naznačujete, to samé, jako to vyrobit. To snad ne?

0/−1
20.11.2016 15:21

T88o78m39á58š 96N39e17u98g75e65b22a60u50e82r 1330825360720

Neřeším jen tvůrčí stránku. Například jsem autorem několika e-learningových projektů, které na evropské úrovni získaly ocenění "Doporučený příklad", tedy byly schledány k praktickému upotřebení velice vhodné, a to dokonce na evropské úrovni. Tvořím pro praxi. A mám úctu k této tvorbě. Proto ji chci chránit. Je to právě o tom, nedělat to jako housky, ale mít pokoru před tvůrčí prací.

0/0
20.11.2016 15:30

P94e94t53r 10D76l89o30u97h66ý 5717619454854

Pokud tvoříte něco sám, tak si při prodeji můžete klást i vlastní požadavky, třeba zamezení úprav bez souhlasu. Tak je to správně. Ale pokud se necháme někým najmout, padáme holt do role řemeslníků, kteří dělají něco ne z tvůrčího nadšení, ale na objednávku. Přiznejme si to. A samozřejmě i v té smlouvě lze leccos vymínit.

0/0
20.11.2016 15:42

T71o62m68á24š 81N59e60u21g69e14b16a40u41e31r 1120545410560

Každý by měl mít stoupající úroveň své práce, tzn. stanovenu spodní hranici, pod kterou již pro něj není přijatelné jít. Pokud chce být profesionálem, tak jednou z věcí nacházející se pod toutou hranicí by mělo být, že bez jeho souhlasu jím vytvořené DÍLO, nemůže někdo svévolně upravovat (mám na mysli dílo, tedy tvůrčí počin, nikoliv tkaničky). Tvrzení, že nelze žádnou zakázku odmítnout je nejen nepravdivé, ale nemá zde opodstatnění. Chápu, že některé zakázky odmítnout nelze, ale zároveň platí, že některé lze.

0/0
20.11.2016 16:51

P14e30t30r 56D39l67o88u11h48ý 5377989714454

Podle mě to není pravda. Stoupající úroveň práce, to řekněte třeba sportovcům po třicítce. Je to vyšumělá motivační řeč managerů, trefil jsem? Vy kažte o umění;-)

0/0
20.11.2016 19:21

T46o40m78á50š 97N80e67u50g33e74b60a34u89e46r 1680455680280

A co do třicítky? Nejedná se o managerské motivační řeči, ale o profesionální přístup.

0/0
20.11.2016 20:10

P52e35t24r 57D24l64o25u32h10ý 5357809204334

Ne, umělec nemůže říct, že kreativita roste s věkem. Buď tam je, nebo není. Někdy víc, někdy méně. Jsou lidé kteří jsou "nejšťavnatější" ve dvaceti, jiní v šedesáti. Ano, jsem taky trochu manager svojí firmy. A lepší výsledky neočekávám, větší umělec zkrátka nebudu, i když možná přehodnotím a přepracuji něco z minulý.

0/0
20.11.2016 20:16

P22e97t68r 68D98l61o79u13h72ý 5727159794544

...minula...

0/0
20.11.2016 20:17

P68e31t49r 30D29l65o79u18h55ý 5457309884254

To o té stoupající úrovni práce nemůže umělec říct, jsou plodnější období a ta méně plodná. Tohle jsou manažerské :ecy. Kreativitě stejně jako třeba sportovním výkonům neporučíte. Ještě víc a větší umění, jste mě pobavil ;-D

0/0
20.11.2016 19:25

T24o35m74á80š 42N69e22u51g48e36b30a77u69e83r 1870255780620

Mezi pojmy úroveň práce a plodné, resp. neplodné období jsou dva diametrálně rozdílné pojmy. Stále více nabývám dojmu, že vašim problémem je chápání pojmů. Z toho pramení neporozumění wo co go.

0/0
20.11.2016 20:12

P18e76t69r 94D92l81o79u15h24ý 5397259654624

Úroveň práce je něco jiného než zodpovědnost. Ano, můžu být zodpovědnější a víc hodin strávit v kanceláři. Ale mé výkony lepší nebudou. Věřte mi. Od 23 let, po skončení školy, to dělám naplno. Možná dobře, možná ne. Ale buď mám cit a talent nebo ne. Jistě můžu svoje starší práce zmodernizovat, ale stojím si za nimi. Moje novější práce nejsou lepší, jen možná víc "přizpūsobené". Nejvíc si vážím období kolem přelomu tisíciletí. Dávno co? Ale dělal jsem podle mě nejlepší věci. Teď můžu sedět v kanclu patnáct hodin denně a nic lepšího nevypadne. Pro managera nepředstavitelné. Vážně o umění nevíte nic.

0/0
20.11.2016 20:27

P47e79t83r 46D53l37o91u39h45ý 5677139304934

Tím se nechci dehonestovat, stále jsem lepší než 95 procent mladé generace, věřím. Ale neporučíte talentu, spíš jej tabulkami s rostoucí výkonností odradíte, věřte mi. Žádný umělec se c nebude vyvíjet podle harmonogramu. To je opravdu možná představa člověka, který o oboru neví mnoho.

0/0
20.11.2016 20:47

P28e52t59r 81D90l92o76u81h22ý 5217559284424

...současné generace umělců, myslím samozřejmě... Ano i disciplina je nutná. Viz manufaktury (skoro) současných umělců, to dřív neexistovalo a taky mám pochybnosti. Ale evidentně to funguje.

0/0
20.11.2016 21:04

P91e10t36r 54D81l35o81u73h81ý 5977859464444

Můj názor je ten, že právě vy jste větší řemeslník, než si připuštíte. Oslnivé výsledky, ale to srdce se trochu vytratilo. Tomu totiž nemůžete poručit, že má mít lepší výsledky. Promiňte, že nasazují, ale právě tyto managerská kouzla mě odradila od toho být zaměstnán. Věřte mi, že nevíte nic.

0/0
20.11.2016 19:35

P86e85t33r 72D19l66o74u97h62ý 5367559424474

...tato...

0/0
20.11.2016 19:40

T32o88m79á35š 67N38e27u21g44e90b12a89u84e76r 1470305460540

Jen potvrzujete, že nechápete význam některých pojmů.

0/0
20.11.2016 20:14

T73o44m56á15š 89N58e49u12g87e53b43a38u72e80r 1210435130920

Omlouvám se, samozřejmě shledány.

0/0
20.11.2016 15:35

P92e56t39r 56D28l32o51u93h30ý 5817339894364

Jen doplněk, ano považuji se za (doufám a zákazníci s tím souhlasí) zručného řemeslníka. To co dokáže udělat třeba špičkový umělecký řezbář, nádhera. Ale víceméně všichni, s kým jsem se setkal, uznávali, že jejich dílo, pokud za něj zaplatím, můžu klidně znehodnotit. I když by je to jistě nepotěšilo. A ty výjimky si to vyloženě vymínili, tak by to mělo fungovat.

0/0
20.11.2016 15:20

P77e26t81r 81D97l90o26u98h31ý 5857659494734

Znehodnocením (jak jej chápete vy) myslím úpravu.

0/0
20.11.2016 15:24

J77o15z28e31f 78H50r72i54c36i88š24i26n 4263340630946

Jestli to chápu správně tak tisíce lidí co si upravují typové domky dle svého ničí duševní vlastnictví architektů a jsou žalovatelní. Někdy jsou to opravdu paskvili na žalobu ale to právo by mělo být na straně majitelů.

0/0
20.11.2016 11:10

K67a77r97e26l 64N22o90v98o23t52n85y 4927714702722

Nějak nechápu. Logo bylo předěláno 2x. Tu první úpravu autor nerozporoval? Pokud ne, tak už snad nemůže rozporovat nic! Logicky totiž ta druhá úprava už není úpravou jeho loga, ale loga někoho jiného;-D;-D

0/0
20.11.2016 11:00

T17o54m54á45š 75N98e13u81g26e81b51a36u66e64r 1810655620140

Logo je jeho dílem na vždy, tedy i po úpravách. Proto ten problém.

0/0
20.11.2016 12:37

J92o28s87e51f 56G22a92b36r31h64e96l85i60k 3634289515199

Jak to vidím já selským rozumem:

1) Metrostav nezměnil na logu nic - Nápis METROSTAV se nezměnil

2)vytvořili druhé logo ve formě cihel, které je umístěno pod prvním.

Mohu použít přece 2 různá loga a nemusím se ptát nikoho kam a jak je umístím...

+1/−1
20.11.2016 0:29

T71o78m27á28š 38N63e94u81g44e23b84a33u43e41r 1850335880780

Správně jste uvodil, že "selským rozumem". Ten je v právu většinou velmi zavádějící.

Ad 1 - Metrostav v průběhu let logo téměř zcela změnil; logo je grafické vyjádření značky nebo symbolu firmy, nápis je pouhou podmnožinou toho.

Ad 2 - cihly nevtvoří samostatné logo, ale jsou nedílnou součástí celého loga (tvoří celek s původním logem).

Můžete používat dvě loga, i když je to značně nevhodné, ale v tomto případě se jedná o jedno logo, jak již bylo uvedeno. S tím umístěním je to složitější. Záleží na smlouvě a grafickém manuálu (merkantilu).

Celá problematika je sofistikovanější, než aby jí bylo možné řešit selským rozumem.

+1/0
20.11.2016 9:21

J52o84s65e96f 41G52a48b76r47h83e39l30i86k 3184259555209

Jak jste prosím poznal, že je to 1 logo a ne dvě umístěná nad sebou?

0/0
20.11.2016 12:10

T86o45m84á63š 63N91e69u21g98e18b13a87u33e21r 1620705840750

Umíte číst,

0/0
20.11.2016 12:34

T65o52m73á47š 74N78e61u25g21e51b23a36u75e17r 1860315980870

Umíte číst? V článku je to jasně uvedeno. Navíc dvě loga jsou blbost.

0/0
20.11.2016 12:35

J14o24s87e92f 95G84a42b43r45h87e24l72i76k 3594119415599

Pokud tedy opravdu "umím číst", tak v článku je řeč o "změněném logu. Nikde zde nejsou uvedeny rozměry ani poměr stran. Navíc se cihly liší i barevně. Jak jste tedy poznal, že cihly nejsou druhým logem umístěným těsně pod první?

0/0
20.11.2016 13:01

P12e45t48r 69D15l12o47u80h27ý 5967719414954

Loga obvykle mají nastavena ochranné zóny, kde nesmí být umístěno další logo či text. Ale souhlasím s vámi, když to chtějí domrvit, měli by na to mít právo. Pokud jako autora neuvádějí někoho, kdo s touto hrůzou nemá nic společného. A propos to logo s přidanými cihlami je trága. Připomíná mi devadesátky, kdy mnoho lidi nakoupilo počítače a jalo se vylepšovat. Každý byl grafik. Ostatně grafik, designér a fotograf jsou snad nejnevděčnější povolání. Každý si myslí, že to umí. A občas je z toho až nevolno, cirkus hadr ;-)

0/0
20.11.2016 13:37

P10e11t21r 74D66l70o86u72h56ý 5877149404434

...nastaveny...

0/0
20.11.2016 13:40

J72o11s47e74f 63G35a44b57r83h84e59l27i97k 3214509225779

Dobrý den pane Dlouhý. Já se vůbec nebavím o grafice, tomu rozumím jako koza petrželi. Snažím se diskutovat o tom, že zákazník něco koupil, řádně zaplatil, rozhodl se něco změnit ( jak říkáte trága :-) ) a musí si to nechat schválit ( a schválení zaplatit ) designerem. Tudíž se snažím najít řešení....

0/0
20.11.2016 13:55

P87e70t12r 48D87l23o61u12h91ý 5397539854554

Ano s tím souhlasím, pokud zákazník zaplatí, měl by mít právo naložit dle svého. Nikdy jsem nepovažoval svou práci za něco nadřateného třeba výrobě. Dokud mohu zlikvidovat práci jiného (třeba výrobek, který mi nevyhovuje) budu hájit i právo jiných stejně naložit s mým dílem, pokud si jej řádně koupí.

0/0
20.11.2016 15:07

M57a44r38t71i39n 46P42e52t43v46a96d 4470259257602

Pokud si objednáte logo "na míru" u výtvarníka, musíte počítat s tím, že se na ně vztahují stejná kritéria jako na kterékoliv unikátní výtvarné dílo. Bez souhlasu autora nebo dědiců práv na něm nic měnit nesmíte. Když vám to vadí, nechte si logo nakreslit zadarmo od kamaráda.

O tom, zda jsou navrhované změny přijatelné, rozhoduje výhradně autor, a nelze o tom vést soudní spor. Existují velkorysí autoři, kteří si se změnami nedělají žádné starosti, ale jsou i takoví, kteří svévolné změny striktně vylučují. Záleží jen na tom, jaký je ten "váš": patří-li do té druhé skupiny, nemáte na vybranou.

+1/0
21.11.2016 20:37

I56v67o 58T46e60l77e10c 3434384934833

Asi jsem se na mobilu přehmátl a vložil 2 reakce na Jiřího Čermáka jinam. 

0/0
19.11.2016 17:31

I87v84o 72T71e94l89e70c 3384374254873

Mít pouhé právo nebýt s pokaženým dílem spojován znamená změnu zákona. Tak ji prosaďte

0/0
19.11.2016 17:16

I36v80o 14T78e35l54e33c 3144114714963

Osobní dojem o mém odtržení od reality je Váš dojem. Těžko Vám ho brát nebo vyvracet. Praktikuji jako právník 34 let denně. Znám potíže, ale i vydírání ze strany autorů i objednatelů. I to, jak tomu v praxi čelit. Nejsem ovšem příznivcem soudních sporů. Vedle toho, stát to Parlamentem a vládou nějak nastavil. Když se nám to nelíbí, vyvolejme změnu českého a mezinárodního práva. Jistě by šlo. Jen by to někdo musel udělat.

0/0
19.11.2016 17:11

M10i54c34h79a17e35l 76S57t10a98n76o54v58s57k78ý 6707515168764

Podle autorskeho zakona se nelze autorstvi vzdat. Ale jak nakladat s autorskym dilem, co di muzu dovolit, by mela popisovat smlouva. Pokud to tam neni uvedeno, nebo smlouva vubec neexistuje, bude mit Metrostav nejspis smulu.

+1/0
19.11.2016 12:07

J86o87s45e67f 40B77a42b81k52a 3550199342927

V daném případě však úprava loga nepochybně zvýšila jeho úroveň a jeho původní údajný autor by to měl přiznat a poděkovat. ;-)

+1/−3
19.11.2016 9:33

J22a89r83o27m47í24r 82K44r60á79l 4240889594369

Pokud by to logo navrhl dnes, pak snad. Ale v 80. letech byla práce na zakázku brána jako majedek zadavatele. Např. u patentu byl sice autor fyzická osoba, ale práva k němu měl podnik.

+4/0
19.11.2016 9:32

M55i30l55a82n 81V96o33l83e18k 5649863926129

Pro větší objektivnost si představte, že by tam Metrostav přidal něco jiného, než cihly: srp a kladivo, hákový kříž, církevní symboly... Tenhle výrok soudu podporuji. Jestli je někde ukázka nesmyslného autorského práva, tak je to budova na Ještědu.

0/−6
19.11.2016 8:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.