Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autor loga mohl být za matlala, schvalují právníci prohraný soud Metrostavu

Metrostav zvažuje, že podá dovolání kvůli rozsudku Vrchního soudu v Praze, podle kterého musí přestat používat své pozměněné logo od výtvarníka Karla Míška. Právníci se však shodují, že firma neměla právo grafiku předělat, přestože za ni zaplatila.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L67u26c84i95a91n 47P66a15p83a17z83i27a69n 5814507371895

Metrostav podle mne nemá pravdu a je dobře, že spor prohrál.

0/0
23.11.2016 23:58

P60e72t32r 93D38l20o36u54h48ý 5537719474254

Osobně se zabývám taky designem, i když teď to směřují spíš na ten produktový a v zahraničí, ale pár log jsem taky navrhl. U produktového designu je to ještě o něco komplikovanější, věc musí nejen lahodit oku, ale i být přísně ergonomická. Aby za něco stála. Takže pokud dostanu zakázku nejdřív důkladně studuji ergonomičnost a možné postupy výroby. A pak se to snažím zabalit do designu. Přičemž nemám rád nadúčelné kudrlinky, takže i v tomto logu mě cihly spíš urazily. Ovšem beru to tak, že když si někdo mou práci koupí, může s ní naložit dle uvážení, pokud nebudu uveden jako tvůrce. Ať si to zmrví, naštve mě to, koho by potěšilo, že jeho práce skončila ve stoupě, ale měl by podle mého na to mít právo. Pokud mi zaplatil. Stejně jako já bych měl mít právo, kdyż si takovýto zmatlaný (z mého pohledu) výrobek koupím, jej hodit na zem a rozdupat. Také ho znehodnotím, snad mě nebude někdo žalovat. Nedělám tím dané firmě dobrou reklamu. Toho bych se nerad dožil.

0/0
20.11.2016 13:15

T46o15m45á13š 63N70e50u50g56e64b37a66u24e58r 1590785550860

Asi neodvádíte moc kvalitní práci, když si jí tak málo vážíte.

0/0
20.11.2016 14:04

P75e62t87r 21D14l23o54u39h16ý 5587509534934

Neodvádím o nic lepší či horší práci než zedníci, instalatéři a elektrikáři, kteří mi rekonstruovali byt (díky kluci), architekt, který to navrh (díky Zdeňku). Ale vím, že ač odvedli skvělou práci, nikdo z nich se nebude vzekat, když to za pár let předělám.

0/0
20.11.2016 14:14

P93e67t68r 69D78l81o65u27h78ý 5867499134174

...navrhl...

0/0
20.11.2016 14:16

T94o36m23á61š 75N75e92u65g95e83b36a34u10e31r 1570345640900

Takže jsem se nemylíl! Odvádíte práci na řemeslné, nikoliv tvůrčí úrovni. Tomu pak odpovídá váš názor na diskutovaný problém.

0/0
20.11.2016 14:52

J98o13s70e42f 98G54a87b80r96h88e69l96i74k 3484179965289

Pane Neugebauer, Vy musíte pracovat pro OSA, jinak to nevidím. Ale pokud bychom problém přivedli ad absurdum, tak bych si dle Vás nemohl vyměnit tkaničky v botách, jelikož je také někdo navrhl, na kole bych musel mít stále stejné světlo protože.... Není to absurdní?

0/0
20.11.2016 14:59

T27o25m53á82š 74N59e37u97g82e42b45a77u59e18r 1920235950500

Ne, pro OSU opravdu nepracuji, ale občas vytvářím díla. Váš problém vidím v tom, že ne správně chápete, co je dílo, tedy tvůrčí počin (tkaničky do bot nejsou dílo). Tím vznikají vaše absurdity.

0/0
20.11.2016 15:24

J10o46s61e37f 68G73a94b77r14h95e98l19i87k 3274139135399

Chcete naznačit, že mé boty od Bati vznikly bez designera? Já se zde bavím o tom, že pokud si něco koupím a řádně zaplatím, chci to užívat tak jak se mi zlíbí. Třeba u bot vyměnit tkaničky, obraz si pověsit na toaletu nebo změnit logo.

Já Vás chápu, Vy jste umělec a všichni ostatní jsme tupci, Vy přece vytváříte DÍLO a my všichni ostatní bychom Vám měli klečet u nohou. Konečně jste mi to vysvětlil.... Já jsem ale dement že jsem to nepochopil dřív...

+1/0
20.11.2016 15:32

P18e21t17r 34D53l42o43u26h22ý 5527129464804

Jistě, stejně jako architekt. A vrátím výpad ;-) Pokud jste jen snílek, který řeší jen tvůrčí stránku, bez ohledu na funkční využití, nedivím se zase vám. Nicméně vytvořit jako vytvořit. I když se živím designem v nejrůznějších podobách přes 20 let, nikdy jsem si nepřipadal jako vyvolený či nadřazený.

0/0
20.11.2016 15:01

T75o83m78á97š 17N59e65u89g56e79b86a95u55e41r 1980725540280

Přece nejde o vyvolenost či nadřazenost, ale naopak o pokoru před tvůrčím dílem. Ta, jak se zdá, vám chybí. Něco vymyslet je pro vás, jak naznačujete, to samé, jako to vyrobit. To snad ne?

0/−1
20.11.2016 15:21

T74o56m77á84š 11N87e25u56g14e28b21a55u30e92r 1410325300240

Neřeším jen tvůrčí stránku. Například jsem autorem několika e-learningových projektů, které na evropské úrovni získaly ocenění "Doporučený příklad", tedy byly schledány k praktickému upotřebení velice vhodné, a to dokonce na evropské úrovni. Tvořím pro praxi. A mám úctu k této tvorbě. Proto ji chci chránit. Je to právě o tom, nedělat to jako housky, ale mít pokoru před tvůrčí prací.

0/0
20.11.2016 15:30

P40e88t19r 53D47l49o60u41h29ý 5377969104444

Pokud tvoříte něco sám, tak si při prodeji můžete klást i vlastní požadavky, třeba zamezení úprav bez souhlasu. Tak je to správně. Ale pokud se necháme někým najmout, padáme holt do role řemeslníků, kteří dělají něco ne z tvůrčího nadšení, ale na objednávku. Přiznejme si to. A samozřejmě i v té smlouvě lze leccos vymínit.

0/0
20.11.2016 15:42

T52o67m34á37š 89N13e89u81g89e81b60a55u47e78r 1100585930630

Každý by měl mít stoupající úroveň své práce, tzn. stanovenu spodní hranici, pod kterou již pro něj není přijatelné jít. Pokud chce být profesionálem, tak jednou z věcí nacházející se pod toutou hranicí by mělo být, že bez jeho souhlasu jím vytvořené DÍLO, nemůže někdo svévolně upravovat (mám na mysli dílo, tedy tvůrčí počin, nikoliv tkaničky). Tvrzení, že nelze žádnou zakázku odmítnout je nejen nepravdivé, ale nemá zde opodstatnění. Chápu, že některé zakázky odmítnout nelze, ale zároveň platí, že některé lze.

0/0
20.11.2016 16:51

P32e21t83r 42D64l18o31u19h38ý 5337699674874

Podle mě to není pravda. Stoupající úroveň práce, to řekněte třeba sportovcům po třicítce. Je to vyšumělá motivační řeč managerů, trefil jsem? Vy kažte o umění;-)

0/0
20.11.2016 19:21

T58o13m82á67š 87N95e64u51g29e39b42a50u17e58r 1960985690590

A co do třicítky? Nejedná se o managerské motivační řeči, ale o profesionální přístup.

0/0
20.11.2016 20:10

P81e35t72r 73D88l59o19u12h25ý 5167799734664

Ne, umělec nemůže říct, že kreativita roste s věkem. Buď tam je, nebo není. Někdy víc, někdy méně. Jsou lidé kteří jsou "nejšťavnatější" ve dvaceti, jiní v šedesáti. Ano, jsem taky trochu manager svojí firmy. A lepší výsledky neočekávám, větší umělec zkrátka nebudu, i když možná přehodnotím a přepracuji něco z minulý.

0/0
20.11.2016 20:16

P21e31t93r 11D51l63o20u22h61ý 5397229134814

...minula...

0/0
20.11.2016 20:17

P51e91t56r 58D33l19o67u72h87ý 5427249834234

To o té stoupající úrovni práce nemůže umělec říct, jsou plodnější období a ta méně plodná. Tohle jsou manažerské :ecy. Kreativitě stejně jako třeba sportovním výkonům neporučíte. Ještě víc a větší umění, jste mě pobavil ;-D

0/0
20.11.2016 19:25

T32o58m85á79š 58N70e54u71g30e28b23a57u55e44r 1590475290950

Mezi pojmy úroveň práce a plodné, resp. neplodné období jsou dva diametrálně rozdílné pojmy. Stále více nabývám dojmu, že vašim problémem je chápání pojmů. Z toho pramení neporozumění wo co go.

0/0
20.11.2016 20:12

P60e70t17r 18D26l55o66u81h70ý 5167929334874

Úroveň práce je něco jiného než zodpovědnost. Ano, můžu být zodpovědnější a víc hodin strávit v kanceláři. Ale mé výkony lepší nebudou. Věřte mi. Od 23 let, po skončení školy, to dělám naplno. Možná dobře, možná ne. Ale buď mám cit a talent nebo ne. Jistě můžu svoje starší práce zmodernizovat, ale stojím si za nimi. Moje novější práce nejsou lepší, jen možná víc "přizpūsobené". Nejvíc si vážím období kolem přelomu tisíciletí. Dávno co? Ale dělal jsem podle mě nejlepší věci. Teď můžu sedět v kanclu patnáct hodin denně a nic lepšího nevypadne. Pro managera nepředstavitelné. Vážně o umění nevíte nic.

0/0
20.11.2016 20:27

P78e26t37r 41D61l36o80u79h50ý 5577199304734

Tím se nechci dehonestovat, stále jsem lepší než 95 procent mladé generace, věřím. Ale neporučíte talentu, spíš jej tabulkami s rostoucí výkonností odradíte, věřte mi. Žádný umělec se c nebude vyvíjet podle harmonogramu. To je opravdu možná představa člověka, který o oboru neví mnoho.

0/0
20.11.2016 20:47

P42e11t77r 73D17l34o67u46h62ý 5227169234414

...současné generace umělců, myslím samozřejmě... Ano i disciplina je nutná. Viz manufaktury (skoro) současných umělců, to dřív neexistovalo a taky mám pochybnosti. Ale evidentně to funguje.

0/0
20.11.2016 21:04

P39e23t75r 10D48l78o95u39h43ý 5407279134974

Můj názor je ten, že právě vy jste větší řemeslník, než si připuštíte. Oslnivé výsledky, ale to srdce se trochu vytratilo. Tomu totiž nemůžete poručit, že má mít lepší výsledky. Promiňte, že nasazují, ale právě tyto managerská kouzla mě odradila od toho být zaměstnán. Věřte mi, že nevíte nic.

0/0
20.11.2016 19:35

P21e47t25r 19D23l97o86u52h22ý 5647149954974

...tato...

0/0
20.11.2016 19:40

T67o65m51á25š 13N31e27u29g95e67b13a49u19e40r 1340435980690

Jen potvrzujete, že nechápete význam některých pojmů.

0/0
20.11.2016 20:14

T59o69m19á23š 29N31e52u98g18e36b87a27u58e70r 1140495200400

Omlouvám se, samozřejmě shledány.

0/0
20.11.2016 15:35

P87e28t37r 94D85l77o25u79h21ý 5697149664624

Jen doplněk, ano považuji se za (doufám a zákazníci s tím souhlasí) zručného řemeslníka. To co dokáže udělat třeba špičkový umělecký řezbář, nádhera. Ale víceméně všichni, s kým jsem se setkal, uznávali, že jejich dílo, pokud za něj zaplatím, můžu klidně znehodnotit. I když by je to jistě nepotěšilo. A ty výjimky si to vyloženě vymínili, tak by to mělo fungovat.

0/0
20.11.2016 15:20

P19e22t94r 54D35l87o54u46h30ý 5717149234894

Znehodnocením (jak jej chápete vy) myslím úpravu.

0/0
20.11.2016 15:24

J41o77z19e42f 45H68r29i93c54i79š42i64n 4823410960486

Jestli to chápu správně tak tisíce lidí co si upravují typové domky dle svého ničí duševní vlastnictví architektů a jsou žalovatelní. Někdy jsou to opravdu paskvili na žalobu ale to právo by mělo být na straně majitelů.

0/0
20.11.2016 11:10

K19a82r93e50l 72N77o14v62o26t77n60y 4657924672552

Nějak nechápu. Logo bylo předěláno 2x. Tu první úpravu autor nerozporoval? Pokud ne, tak už snad nemůže rozporovat nic! Logicky totiž ta druhá úprava už není úpravou jeho loga, ale loga někoho jiného;-D;-D

0/0
20.11.2016 11:00

T33o81m94á45š 47N70e78u33g44e47b68a63u42e61r 1880515560560

Logo je jeho dílem na vždy, tedy i po úpravách. Proto ten problém.

0/0
20.11.2016 12:37

J96o20s88e19f 71G27a62b72r55h25e67l18i63k 3104869345189

Jak to vidím já selským rozumem:

1) Metrostav nezměnil na logu nic - Nápis METROSTAV se nezměnil

2)vytvořili druhé logo ve formě cihel, které je umístěno pod prvním.

Mohu použít přece 2 různá loga a nemusím se ptát nikoho kam a jak je umístím...

+1/−1
20.11.2016 0:29

T82o86m95á58š 77N40e59u59g13e14b23a71u10e37r 1350145180950

Správně jste uvodil, že "selským rozumem". Ten je v právu většinou velmi zavádějící.

Ad 1 - Metrostav v průběhu let logo téměř zcela změnil; logo je grafické vyjádření značky nebo symbolu firmy, nápis je pouhou podmnožinou toho.

Ad 2 - cihly nevtvoří samostatné logo, ale jsou nedílnou součástí celého loga (tvoří celek s původním logem).

Můžete používat dvě loga, i když je to značně nevhodné, ale v tomto případě se jedná o jedno logo, jak již bylo uvedeno. S tím umístěním je to složitější. Záleží na smlouvě a grafickém manuálu (merkantilu).

Celá problematika je sofistikovanější, než aby jí bylo možné řešit selským rozumem.

+1/0
20.11.2016 9:21

J56o66s23e19f 77G82a74b25r62h64e35l83i68k 3764179525169

Jak jste prosím poznal, že je to 1 logo a ne dvě umístěná nad sebou?

0/0
20.11.2016 12:10

T63o60m97á28š 79N38e58u68g22e48b10a54u87e42r 1140545130390

Umíte číst,

0/0
20.11.2016 12:34

T67o94m73á19š 22N83e62u76g93e33b28a45u45e64r 1560305700530

Umíte číst? V článku je to jasně uvedeno. Navíc dvě loga jsou blbost.

0/0
20.11.2016 12:35

J20o76s76e37f 64G49a64b43r74h69e74l32i31k 3384649475489

Pokud tedy opravdu "umím číst", tak v článku je řeč o "změněném logu. Nikde zde nejsou uvedeny rozměry ani poměr stran. Navíc se cihly liší i barevně. Jak jste tedy poznal, že cihly nejsou druhým logem umístěným těsně pod první?

0/0
20.11.2016 13:01

P57e42t54r 47D24l65o13u44h35ý 5497769124444

Loga obvykle mají nastavena ochranné zóny, kde nesmí být umístěno další logo či text. Ale souhlasím s vámi, když to chtějí domrvit, měli by na to mít právo. Pokud jako autora neuvádějí někoho, kdo s touto hrůzou nemá nic společného. A propos to logo s přidanými cihlami je trága. Připomíná mi devadesátky, kdy mnoho lidi nakoupilo počítače a jalo se vylepšovat. Každý byl grafik. Ostatně grafik, designér a fotograf jsou snad nejnevděčnější povolání. Každý si myslí, že to umí. A občas je z toho až nevolno, cirkus hadr ;-)

0/0
20.11.2016 13:37

P96e66t71r 59D44l35o61u40h39ý 5337539784184

...nastaveny...

0/0
20.11.2016 13:40

J91o11s70e11f 89G79a97b26r97h87e25l16i94k 3214739915399

Dobrý den pane Dlouhý. Já se vůbec nebavím o grafice, tomu rozumím jako koza petrželi. Snažím se diskutovat o tom, že zákazník něco koupil, řádně zaplatil, rozhodl se něco změnit ( jak říkáte trága :-) ) a musí si to nechat schválit ( a schválení zaplatit ) designerem. Tudíž se snažím najít řešení....

0/0
20.11.2016 13:55

P98e86t40r 39D71l17o60u70h92ý 5387859174284

Ano s tím souhlasím, pokud zákazník zaplatí, měl by mít právo naložit dle svého. Nikdy jsem nepovažoval svou práci za něco nadřateného třeba výrobě. Dokud mohu zlikvidovat práci jiného (třeba výrobek, který mi nevyhovuje) budu hájit i právo jiných stejně naložit s mým dílem, pokud si jej řádně koupí.

0/0
20.11.2016 15:07

M18a11r67t15i72n 11P72e33t59v96a14d 4280979777552

Pokud si objednáte logo "na míru" u výtvarníka, musíte počítat s tím, že se na ně vztahují stejná kritéria jako na kterékoliv unikátní výtvarné dílo. Bez souhlasu autora nebo dědiců práv na něm nic měnit nesmíte. Když vám to vadí, nechte si logo nakreslit zadarmo od kamaráda.

O tom, zda jsou navrhované změny přijatelné, rozhoduje výhradně autor, a nelze o tom vést soudní spor. Existují velkorysí autoři, kteří si se změnami nedělají žádné starosti, ale jsou i takoví, kteří svévolné změny striktně vylučují. Záleží jen na tom, jaký je ten "váš": patří-li do té druhé skupiny, nemáte na vybranou.

+1/0
21.11.2016 20:37

I53v48o 24T87e47l10e34c 3654484784303

Asi jsem se na mobilu přehmátl a vložil 2 reakce na Jiřího Čermáka jinam. 

0/0
19.11.2016 17:31

I92v20o 39T95e50l21e18c 3794794244473

Mít pouhé právo nebýt s pokaženým dílem spojován znamená změnu zákona. Tak ji prosaďte

0/0
19.11.2016 17:16

I89v47o 72T29e15l48e89c 3354214734393

Osobní dojem o mém odtržení od reality je Váš dojem. Těžko Vám ho brát nebo vyvracet. Praktikuji jako právník 34 let denně. Znám potíže, ale i vydírání ze strany autorů i objednatelů. I to, jak tomu v praxi čelit. Nejsem ovšem příznivcem soudních sporů. Vedle toho, stát to Parlamentem a vládou nějak nastavil. Když se nám to nelíbí, vyvolejme změnu českého a mezinárodního práva. Jistě by šlo. Jen by to někdo musel udělat.

0/0
19.11.2016 17:11

M15i27c53h24a96e69l 27S82t44a29n35o52v17s62k92ý 6627555918194

Podle autorskeho zakona se nelze autorstvi vzdat. Ale jak nakladat s autorskym dilem, co di muzu dovolit, by mela popisovat smlouva. Pokud to tam neni uvedeno, nebo smlouva vubec neexistuje, bude mit Metrostav nejspis smulu.

+1/0
19.11.2016 12:07

J28o97s41e15f 58B75a25b27k94a 3840759222667

V daném případě však úprava loga nepochybně zvýšila jeho úroveň a jeho původní údajný autor by to měl přiznat a poděkovat. ;-)

+1/−3
19.11.2016 9:33

J55a63r15o22m52í35r 23K47r62á95l 4780289634949

Pokud by to logo navrhl dnes, pak snad. Ale v 80. letech byla práce na zakázku brána jako majedek zadavatele. Např. u patentu byl sice autor fyzická osoba, ale práva k němu měl podnik.

+4/0
19.11.2016 9:32

M64i66l21a85n 43V42o11l55e40k 5729213946489

Pro větší objektivnost si představte, že by tam Metrostav přidal něco jiného, než cihly: srp a kladivo, hákový kříž, církevní symboly... Tenhle výrok soudu podporuji. Jestli je někde ukázka nesmyslného autorského práva, tak je to budova na Ještědu.

0/−6
19.11.2016 8:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.