Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Aktivisté v Praze protestovali proti smogu

Lidé protestovali před budovou pražského magistrátu na Mariánském náměstí proti špatnému životnímu prostředí. Reagovali tak na smogovou situaci, která byla od začátku roku na území hlavního města vyhlášena už třikrát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P88a24v74e34l 57O57h69a94r48e45k 2145195494665

Proč se každýmu teleti který se postaví někde s cedulí říká aktivista.

Dřív občané protestovali proti ledasčemu. Ale jak se to menuje aktivista tak to začne sdružení tří magorů vstupovat do stavebních řízení a soudních sporů a pak se divíme, proč váznou stavby silnc tunelů obchvatů a spousty dalších užitečných staveb. A přesně takhle vznikl výraz ekoterorista.

+2/0
23.2.2017 14:16

K57a49r88e79l 11H78o16f74m19a84n 7334591920422

Zapomněl jste dodat, že tito lidé prokutali jinak stabilní kopec a způsobili tak rozsáhlý sesun půdy na D8! Zatracení teroristi...

0/0
23.2.2017 16:04

T26o24m69á49š 34Z88e37m74a63n 3795158934865

Ale ten smog není z IAD - většinu mají na svědomí lokální topeniště na tuhá paliva..

Přes den to moc nesmrd, ale největší smrad tu máme když si 2 smradi začnou večer přitápět v kotlích na uhlí.

0/0
23.2.2017 13:22

T18o16m76á31š 19Z85e55m20a38n 3425658544565

Ještě graf od pana Chrasného:

http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/13groc/gr13cz/png/o04_1_20.png

3,7% Automobily. 59% lokální vytápění domácností.

0/0
23.2.2017 13:25

P88a19v23e94l 27O82h47a84r71e87k 2525715924345

Kdo dneska v Praze topí uhlím?

59%_

To jste mě pobavil.

0/0
23.2.2017 14:20

T96o17m25á10š 52Z35e24m36a68n 3255968254535

Z asi 40 okolních domků smrdí uhlím 2.. a večer to opravdu stačí..

(P4 Krč)

0/0
23.2.2017 16:01

K25a20r16e37l 24H39o94f56m70a29n 7164891950792

V Praze není primárním zdroje znečištění prachovými částicemi topení, ale doprava.

0/0
23.2.2017 16:05

T91o90m32á39š 46C47h97r12a48s44t17n67ý 2471414881653

Tady ale vytahujete hrušky na na zmíněná jabka. Smog netvoří pouze PM10. Ale i další kupa věcí jako CO1/2/3, SO2 atd.

0/0
24.2.2017 10:17

K86a79r89e23l 31H87o55f44m37a60n 7854961820762

Nikoliv v Praze, respektive ne v rozhodující míře (limity SO2 a COx se daří dlouhodobě držet pod limity). Ale na okrajích Prahy už může být poměr trochu odlišný (více znečištění topením).

0/0
24.2.2017 10:31

M29i53c80h16a18l 45C71h45a14l34u30p85a 6738670399213

V některých okrajových částech Prahy je spousta rodinných domků a řada z nich opravdu něčím topí. A podle kouře to plyn nebude.

0/0
23.2.2017 20:30

K90a60r48e12l 81H74o11f39m92a21n 7104191170582

Graf je z roku 2012, pravděpodobně (nemohl jsem ověřit) se netýká Prahy ale celé ČR, což by byl značný rozdíl, navíc jde o PM2,5 zatímco v Praze je hlavní problém PM10.

0/0
23.2.2017 16:40

P90a62v74e87l 58N20o84v69á22k 2453843806710

Trochu jsou mimo mísu:-)))venku je větrno a bez smogu:-)))))))))))))))))

0/0
23.2.2017 13:03

S53v50a85t82o31p24l51u85k 28H66ř70í84b68e14k 3777343426441

Za část problému s dopravou mohou i ekologové sami, na jejich popud se ubraly pruhy na silnicích a když jsem teď viděl mapu problémových míst pražské dopravy tak jsem se musel smát, ANO, je to přesně tam kde se ubraly pruhy a teď se divíme že auta místo aby projela, tak stojí v kolonách a popojíždí, což je pak zdrojem mnohem více emisí než předtím.

Chci přesto říct, že sám jsem byl autem v práci za celý svůj život asi třikrát, takže NE, nejsem nějaký velký automobilista. Přesto mne ale provokuje ta dnešní snaha udělat z automobilistů ty nejhorší na světě. Já přitom stran svého zaměstnání a i osobního života vidím ty situace kdy je prostě auto třeba a spekulovat o tom, jestli si někdo s kolem vystačí a jiný ne není na místě. Poslední dobou je nějak populární vše zakazovat, o pár článků níže by zakazoval někdo pizzu s ananasem :) , tady by div nezakazovali auta atd...

Já jsem dnes přiložil ruku k dílu a uklidil poházené odpadky v okolí tří sousedních vchodů, třídím odpad, jezdím MHD, co takhle že by to všchno udělal každý rádoby ekolog? Chci tím říct, že bych byl rád, kdyby ekologové prostě místo vymýšlení zákazů a prostestů udělali něco pro své okolí, vemte košťata a uklízejte, znám lidi, kteří třeba zvelebují předzahrádky u svých vchodů, kupují květiny a zalévají je. Rozhodně lepší než jen pořád vymýšlet nějaké zákazy.

Částečně také musím souhlasit i s tím, že je otázkou zda si ten kdo chce čistý vzduch, klid, ticho atd by neměl bydlet někde jinde, není v tom žádná ironie, já jsem ve městě kvůli tomu, že mám rád dostupnost všech služeb které město poskytuje, dopravy celý den a celou noc atd. Ale jestli někdo chce pouštět děti na zahrádku a sázet si kytičky a dýchat čerstvý vzduch, opravdu je lepší než se snažit udělat z Prahy či Ostravy vesnici se na tu vesnici přestěhovat. Jsou i příměstské vesnice ze kterých budou dojíždět pomalu stejně jako v rámci Prahy. A opakuji, není v tom žádná ironie ani to nikomu nenutím.

+6/0
23.2.2017 12:05

K42a52r91e34l 21H77o25f75m75a46n 7134111380272

Dálnice vedené městem dopravu a už vůbec ne ovzduší nezlepší, pane Hříbku. Naopak obojí výrazně zhorší. Nadměrné užívání automobilu je zlozvyk jako třeba nadměrné kouření nebo pití alkoholu, zlozvyk na který ale doplácí obrovské množství lidí a nejvíc ti, kteří sami ještě řídit nemohou (kojenci, malé děti). Polétavý prach koštětem nezametete.

0/−4
23.2.2017 12:15

S21v62a65t53o21p49l55u67k 31H75ř69í48b33e11k 3407523246831

Pane Hofmane, reagoval jste záměrně jen na část textu? Psal jsem, že jsem uživatelem MHD a i že autem jsem byl v práci asi tak dvakrát v životě. Naopak jsem NEpsal že chci vést městem dálnice. Užívání auta nelze s kouřením srovnávat. Kouření nepomáhá nikomu. Automobil ano. Pokud nesouhlasíte, že pro zásobování obchodů, instalatéry, výstavbu domů, nebo třeba optických tras, pro techniky, pro sanitky, hasiče, nebo třeba i pro převoz seniorů je třeba auto, prosím nadále na mne nereagujte. Díky.

0/0
23.2.2017 12:28

K52a40r17e55l 38H19o18f43m89a96n 7124721700512

Kde jste něco takové vyčetl? Nadměrné znamená například to, někdo sám sebe vozí denně do práce, kam by se dostal i MHD. O hasičích sanitkách, zabezpečovacích službách a obecně servisu nikdo nemluví (je to výrazně menší část dopravy) a argumentovat jimi není fér. Nebo si myslíte že v té každodenní zácpě na Magistrále jsou jenom instalatéři, hasiči, sanitky a rozvážková služba? Pruhy se ubírají tam kde je jich víc, takže takové dálnice. Humanizace těchto městských dálnic je to nejlepší, co může místní obyvatele a především jejich zdraví potkat.

0/0
23.2.2017 12:35

K34a81m66i75l60a 22K79a78l87e40n52s77k53á 9566487167378

Jestliže MHD mi cesta trvá 55 minut a autem pouze 10 minut, pak je volba jasná. Pokud by byla MHD lépe organizovaná raději bych ji využila, ale ztráta téměř hodiny času je moc.

0/0
23.2.2017 13:25

S22v12a70t84o12p36l19u34k 46H64ř20í45b58e86k 3847723456591

Pokud souhlasíte, že je vše co jsem uvedl je doprava která je potřeba, je poté otázka zda se opravdu někdo zamyslel nad tím, kolik takové město generuje zmíněného provozu, právě proto jsem psal výše, že to že se ubírají pruhy není vždy správné. Já přiznám, že nevím kolik z toho provozu je opravdu nezbytný provoz, ale to si přiznejme navzájem, že to nevíme oba. Vím jen ze svého osobního života, od přátel a z titulu svého zaměstnání, že spousta lidí trčí v zácpách nedobrovolně a nemají jinou možnost (pominu-li výpověď apod), protože se prostě někdo rozhodl, že ví lépe než oni jestli tam jsou či nejsou služby zajištěné i s pomocí automobilu potřeba.

Zcela ubrat pruh je z mého pohledu třeba zrovna nesmysl, kdekoliv jezdí MHD, měl by místo naprostého ubrání pruhu, dle mého názoru být spíše vytvořen preferenční pruh pro MHD apod, když už ho někdo chce ubírat a má pocit, že ví že ty auta tam jedou jen tak z nudy či pohodlnosti.

Příklad nesmyslného ubrání průhu je třeba ulice Jugoslávských partyzánů, jsem sice pro zklidnění dopravy, ale z původního levého pruhu měl vzniknou pruh pro MHD, který se tam dnes horkotěžko domalovává tak kde se to nezničilo až tak moc. Byť by samozřejmě bylo krásné kdyby vedla tramvaj až na Suchdol, ale nevím zda se toho někdy dočkáme.

Neshodneme se na tom, že ulice s dvěmi pruhy je "taková dálnice". Ve velkoměstě se zcela bez automobilů prostě obejít nedá. I taková humanizace se musí dělat s rozumem a po řádných analýzách. Koneckonců až se rozbije ta internetová přípojka přes kterou jsme oba připojeni, mohu vám zrovna z titulu své práce říci, že oprava většiny problémů se bez automobilu neobejde. A nemyslím že je to nefér, auta techniků mimochodem na sobě nemají žádné nápisy, (dle naši firmy protože se firemní auta více kradou). A technik je v autě většinou sám (s horou materiálu). A pak někde čtu jak nějaký chytrák pohledem vidí, že je v autě někdo sám a tím pádem je to zlej čmoudil. Kéž by lidi soudili jen s dostatkem informací.

0/0
23.2.2017 13:53

K39a87r62e88l 12H85o64f56m43a57n 7404301130462

Máte pravdu, že to zdaleka není tak jednoduché, jak to někdy letmým pohledem vypadá, pruhy pro MHD jsou samozřejmě většinou přínosné. Problém (v tomto kontexu), který bude Praha muset dříve či později (byl bych raději, kdyby to bylo dříve, ale bude to asi později...) je tranzitní doprava a dojezdová doprava z širšího okolí Prahy (předměstí + Středočeský kraj) ty se na automobilové dopravě totiž podílejí výraznou měrou. Bohužel platí pravidlo, že čím snadnější a širší cesta tím více aut, takže ve výsledku přidání pruhu v dlouhodobějším horizontu plynulosti dopravy nepomůže, ale naopak. Pokud velké dopravní stavby (jako Blanka) nebudou doprovázeny tlumením dopravy u širším centru města, tak jsou to peníze vyhozené oknem, které poslouží jenom akcionářům Metrostavu.

0/0
23.2.2017 16:22

P28e58t26r 31Č44e62r21m79á94k 9908575849700

To je asi vtip. Stejně tak se dá řici - proč by měl někdo používat MHD když se tam pohodlně dostane autem? Na to neexistuje žádná norma která by říkala co je v pořádku a co je nadužívání, to je stejné jako by vám někdo chodil po bytě a říkal že má zbytečně moc metrů, že by se jistě dalo přežít i na menší ploše.

Pruhy se ubírají tam kde jsou nejvíc potřeba, z toho pak taky plyne že k žádné "humanizaci" samozřejmě nemá jak docházet, právě naopak to situaci v místě zhorší, intenzita dopravy zůstane logicky stejná ale stojí tam mnohem déle.

+1/0
23.2.2017 21:52
Foto

R53a51d74i41m 42K93r68o63u43t90i61l 7710821326229

To je jako prostestovat proti zimě nebo horku nebo mlze...

+2/0
23.2.2017 12:03

V33l69a88d31i61m15í38r 83N47o53v86á43k 3182534986771

Slovo "aktivista" se mi vůbec nelíbí, je zprofanované. Ale v tomto případě mají pravdu, jen se běžte podívat do nemocnic, kolik umírá pacientů na rakovinu plic a není to jen z kouření. Ale automobiloví sobci si to nenechají vymluvit.

0/−5
23.2.2017 11:36

T89o73m97á57š 86C85h77r38a15s85t63n56ý 2671114701583

Ekologové chtějí tvrdší normu, fyzikální zákony mluví jinak. nemůžete snížit CO2/NOx bez toho, aby Vám nevznikaly látky jako jsou benzoapyreny apod.

Saze jste viděl, benzoapyren ne. Saze tělo částečně dokázalo odbourat (hlen atd.), benzoapyren prochází přímo sliznicí do krevního řečiště.

http://arnika.org/benzoapyren

+1/0
23.2.2017 11:40

K17a22r67e44l 60H46o83f61m52a79n 7364651840252

V tom případě je ale jediné řešení razantní omezení dieslových, popř spalovacích motorů ve městech. Což ale nemusí znamenat zákaz automobilů...

0/0
23.2.2017 11:56

T88o14m28á63š 38C32h44r12a43s95t89n73ý 2731284591553

Je to komplexní problém moderních kompresních spalovacích motorů nehledě na benzín-diesel. Elektromobily by byly fajn. Ale na to není infrastruktura, a vše dnes je hrozně uspěchané - řešení se chce dnes, ne za 10-15 let kdy to bude mít připravený podklad.

0/0
23.2.2017 12:02

K42a66r32e86l 49H51o38f28m24a77n 7154631960502

Souhlasím. Krátkodobá řešení jsou zejména důkladnější kontrola způsobilosti vozidel k provozu (kontrola filtrů), postih firem které z toho mají živnost, třeba i finanční motivace majitelů k opravě a tlak na výrobce aby tato nebyla předražená (což aktuálně je). Další bude (bohužel) nějaká forma omezení vjezdu (mýto, plošné zákazy, ....) + investice do infrastruktury a MHD. Ve střednědobém horizontu se nedá nic jiného dělat.

+1/0
23.2.2017 12:09

V11l26a84d34i59m97í71r 52N21o66v40á53k 3822454986581

Nejsem vzorný manžel, al vidím každý den, co přibývá v našem bytě prachu, nyní je takový černý, dříve býval šedivý. Nevím, zda je ze staveb, ale bývá ho více než v minulosti. A my ten prach samozřejmě vdechujeme. To je i příčina respiračních onemocnění.

0/0
23.2.2017 12:43

D13u87š70a78n 15M17a16č38e81k 6320812404236

;-Daktivisti;-D, to jim jako má vozit národní výbor čerstvý vzduch z Krkonoš?

+1/−1
23.2.2017 11:29

F85r92a26n86t64i90š36e76k 33V27o42p69r17š17á33l25e96k 3409716860694

Smog a v Praze? ;-D Vždyť je to málo barevné a je vidět dál než na délku natažené paže! A ani krtci se vzduchem netunelují. :-P

0/0
23.2.2017 10:44

M93i68r63o47s46l22a54v 15S29u51c91h42y 5690879840980

Zkuste se někdy podívat na mapu naší republiky. Chcete-li se dostat z jedné části do druhé, v drtivé většině případů je pro vás výhodnější jet přes Prahu. Nelze se jí vyhnout, jinak budete na cestě minimálně o hodinu déle. Když potřebujete něco zařídit, třeba na úřadech, nějaký obchod, významnou smlouvu - zase musíte do Prahy. Když přijde zahraniční investor do ČR, první co mu "odborníci" řeknou je: "Když nejste v Praze, nejste nikde."A když už do té Prahy přijedete, tak nemáte kde zaparkovat, dokonce ani na okraji u metra. A tak se zoufale vrhnete do víru velkoměsta a hledáte způsob, jak se co nejvíce přiblížit vašemu cíli. Kvůli půlhodinovému jednání strávíte téměř dvě hodiny kličkováním po městě. Takže, Praho, chceš-li omezit smog, postarej se o to, že se ti tranzitní doprava zcela vyhne, a že mimopražští návštěvníci snadno dosáhnou svého cíle (tj. dojedou a zaparkují).

+6/−1
23.2.2017 10:42

K40a95r51e81l 70H47o96f44m12a80n 7894721670732

Nevím odkud jste, ale do Prahy jezdí vlaky a autobusu se stanicemi v užším centru. Nikam se nemusíte vrhat a cestou ještě doladíte prezentaci...

+1/−3
23.2.2017 11:09

T24o57m25á25š 55C31h39r26a70s31t71n38ý 2851144871643

Centrály jsou ale při okrajích (Butovice, Budějovická až Opatov, Zličín, Černý most a Hloubětín)...tam vlaky moc nejezdí (s ohledem na specifické směry, když bydlíte u Kladna, nedostanete se na Čerňák atpod.)

0/0
23.2.2017 11:20

K87a65r41e81l 37H51o86f86m39a96n 7264801750982

Vlak, nebo autobus a max 15 minut metrem... na všechny vámi uvedené destinace. Kladno - Černý most bych autem ve špičce opravdu dávat nechtěl, vlak s metrem to zvládnou i rychleji. Ale samozřejmě lze nalézt velké množství příkladů, kdy to tak jednoduché nebude.

+2/−1
23.2.2017 11:29

T25o20m13á48š 60C29h73r94a73s36t82n24ý 2501304521543

Jinak se tu bavíme o nějakých 170.000 autech (250.000 lidech) denně které hodláte z toho auta přesunout do MHD.

MHD denně přepraví 1 170 243 lidí, což je něco pod čtvrtinou. Kde vezmete už v tak napjatých ranních špičkách a přeplněné dopravě další kapacity pro přepravu? (a nezapomínejte, že vlaky jsou na hraně, metro za hranou průjezdních rozestupů ve špičce)

0/0
23.2.2017 11:27

K76a75r71e73l 93H85o84f13m85a58n 7254431870132

Ano kapacita MHD to je jiná písnička. Četl jsem celkem kvalifikovaný názor, že o mnoho už navýšit nejde (zejména metro a tramvaje). Ale zde bych posouzení přenechal jiným... Ten přesun se samozřejmě neodehraje ze dne na den.

0/0
23.2.2017 11:32

D44a52v85i72d 14K90o61s86t88e76l60n48í14k 9225186411

Ta fotka vypadá jak focení třídy na střední škole. Zhruba stejný počet účastníků.

Tp budete infromovat o každé akci, kde se sejde zhruba 30 až 40 účastníků, kteří prosazují jakýkoliv nesmysl? Toto je tak článek hodný 4 řádků ve místním zpravodaji radnice v Horní Dolní.

+3/0
23.2.2017 10:37

J77a59n 13C24o56n95s38t31a31n49t47i39n 1532741443690

do Prahy se jezdím pravidelně nadýchat čerstvého vzduchu! ;-D

0/0
23.2.2017 10:36

D19a24v20i49d 36K47o84s10t67e13l70n80í21k 9165966171

Líbí se mi heslo aktivistů: Chci dýchat. No tak dýchej. Zakazuje ti to někdo? Nebo potřebuješ dotace na dýchání?

+3/−1
23.2.2017 10:34

P51e46t54r 13S34o56k35o83l 8482711267181

Postavili velká města a silnice, ale jako na potvoru v nich pak bydleli lidé a jezdila auta.... Chcete si vynutit čistý vzduch? Odstěhujte se do lesa.

+8/−2
23.2.2017 10:12

K62a40r65e48l 39H31o93f38m77a48n 7314621480622

Podoby měst a dopravní infrastruktury se v historii mnohokrát razantně proměnily. Proč si myslíte, že auta jsou to jediné, co ke městu patří?

+1/0
23.2.2017 10:32

T87o19m21á37š 62J28o77r66d27a47n 3772363277

Protože v nich žijí lidé, kteří auto k životu potřebují. Ono to ty mladé aktivisty jednou přejde, až si založí rodiny. Zbyde jen pár "bláznů"...

+2/−2
23.2.2017 10:45

B71a69r17b25o79r21a 10K60u95d85r62n27o79v50á 7576779302515

Zajímavé... mám dvě děti a bez auta se obejdu. Kolik dětí musím mít, aby to dle vás byla rodina? Ale vy asi zasmradíte vzduch i za tu mou. Ještě že moje děti nemají žádné dýchací obtíže. Ty vaše snad taky ne...

+1/−2
23.2.2017 11:05

K25a35r85e34l 71H45o84f82m17a95n 7344761460702

Lidé ve městech žili vždy a auta potřebují (historicky) zlomek času. Auto je pohodlné, ale nese sebou dost problémů. A ovzduší, které zabíjí je snad důvodem začít uvažovat o nějaké změně.

+1/0
23.2.2017 11:13

J71a13k56u59b 50K30o59s 3916402470184

A já protestuji proti současnému oteplení!

0/0
23.2.2017 10:10

D96a20v75i66d 41D25v48o47ř95á30k 6582960295547

Je nějaký zdroj, ve kterém by bylo, jakým dílem se v Praze (ale i kdyžtak jinde) podílejí jednotlivé zdroje na znečištění ovzduší resp. tvorbě smogu?

+3/0
23.2.2017 10:00

T81o39m54á49š 64C75h22r78a65s92t13n13ý 2861154261943

http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/13groc/gr13cz/png/o04_1_20.png

+4/0
23.2.2017 10:08

M64a83r64e73k 78S14v47o74b20o85d57a 7206144546326

To bude pro Václava Svobodu rána, až to uvidí. :-)

0/0
23.2.2017 11:02

V65á59c39l90a33v 40K47o58v18á62ř 1562551107544

Díky za graf,

takže Hofman a spol tady horují pro regulaci, omezení, či přímo zákaz něčeho, co se na znečištění podílí 3,7% (tedy druhý nejmenší faktor) a tváří se při tom, že "tam je ten problém"

Pročpak mne to nepřekvapuje...

0/0
23.2.2017 12:33

K62a59r55e44l 91H43o53f79m34a88n 7964731800692

Děkuji za jmenovitou výzvu. Graf jak píši výše je z roku 2012, pravděpodobně se netýká Prahy a především se týká jiných prachových částic (PM2,5 vs. PM10). Každopádně je aktuálně primárním zdrojem znečištění prachovými částicemi (a NOx) v Praze automobilová doprava.

Máte-li rádi odkazy na ČHMU, pak zde:

http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/15groc/gr15cz/V1_Praha_CZ.html

graf zcela dole V.1.9., mobilní zdroje znečištění=REZZO4, graf TZL/TSP a NOx

0/0
23.2.2017 16:52

T59o37m46á67š 78Z44e91m98a41n 3825598444355

Jop, tohle odpovídá mému čuchání v mé čtvrti - nejvíc to smrdí večer, kdy už ootho moc nejezdí, ale zato tu dva smradi neuměle topí uhlím..

0/0
23.2.2017 13:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.