Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Aktivisté v Praze protestovali proti smogu

Lidé protestovali před budovou pražského magistrátu na Mariánském náměstí proti špatnému životnímu prostředí. Reagovali tak na smogovou situaci, která byla od začátku roku na území hlavního města vyhlášena už třikrát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P49a40v31e80l 18O68h40a85r16e31k 2525675794675

Proč se každýmu teleti který se postaví někde s cedulí říká aktivista.

Dřív občané protestovali proti ledasčemu. Ale jak se to menuje aktivista tak to začne sdružení tří magorů vstupovat do stavebních řízení a soudních sporů a pak se divíme, proč váznou stavby silnc tunelů obchvatů a spousty dalších užitečných staveb. A přesně takhle vznikl výraz ekoterorista.

+2/0
23.2.2017 14:16

K88a78r73e69l 71H27o12f27m85a53n 7424831870722

Zapomněl jste dodat, že tito lidé prokutali jinak stabilní kopec a způsobili tak rozsáhlý sesun půdy na D8! Zatracení teroristi...

0/0
23.2.2017 16:04

T95o21m28á80š 49Z32e82m33a69n 3255868104625

Ale ten smog není z IAD - většinu mají na svědomí lokální topeniště na tuhá paliva..

Přes den to moc nesmrd, ale největší smrad tu máme když si 2 smradi začnou večer přitápět v kotlích na uhlí.

0/0
23.2.2017 13:22

T10o35m32á58š 89Z38e72m27a45n 3385648844605

Ještě graf od pana Chrasného:

http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/13groc/gr13cz/png/o04_1_20.png

3,7% Automobily. 59% lokální vytápění domácností.

0/0
23.2.2017 13:25

P80a32v54e77l 47O34h79a66r88e94k 2135705274565

Kdo dneska v Praze topí uhlím?

59%_

To jste mě pobavil.

0/0
23.2.2017 14:20

T84o65m18á57š 82Z70e64m12a90n 3635938514555

Z asi 40 okolních domků smrdí uhlím 2.. a večer to opravdu stačí..

(P4 Krč)

0/0
23.2.2017 16:01

K25a54r60e82l 62H94o87f51m59a78n 7914761610292

V Praze není primárním zdroje znečištění prachovými částicemi topení, ale doprava.

0/0
23.2.2017 16:05

T94o20m40á29š 87C72h80r87a61s36t79n81ý 2241954771403

Tady ale vytahujete hrušky na na zmíněná jabka. Smog netvoří pouze PM10. Ale i další kupa věcí jako CO1/2/3, SO2 atd.

0/0
24.2.2017 10:17

K89a82r94e78l 64H22o38f21m50a74n 7384151340852

Nikoliv v Praze, respektive ne v rozhodující míře (limity SO2 a COx se daří dlouhodobě držet pod limity). Ale na okrajích Prahy už může být poměr trochu odlišný (více znečištění topením).

0/0
24.2.2017 10:31

M25i80c30h51a68l 90C60h44a16l78u73p37a 6928330139793

V některých okrajových částech Prahy je spousta rodinných domků a řada z nich opravdu něčím topí. A podle kouře to plyn nebude.

0/0
23.2.2017 20:30

K80a91r72e29l 87H19o81f82m64a82n 7814281770222

Graf je z roku 2012, pravděpodobně (nemohl jsem ověřit) se netýká Prahy ale celé ČR, což by byl značný rozdíl, navíc jde o PM2,5 zatímco v Praze je hlavní problém PM10.

0/0
23.2.2017 16:40

P43a75v62e74l 20N98o61v72á37k 2863793556750

Trochu jsou mimo mísu:-)))venku je větrno a bez smogu:-)))))))))))))))))

0/0
23.2.2017 13:03

S26v14a37t28o14p18l69u93k 46H41ř15í97b16e97k 3467853856191

Za část problému s dopravou mohou i ekologové sami, na jejich popud se ubraly pruhy na silnicích a když jsem teď viděl mapu problémových míst pražské dopravy tak jsem se musel smát, ANO, je to přesně tam kde se ubraly pruhy a teď se divíme že auta místo aby projela, tak stojí v kolonách a popojíždí, což je pak zdrojem mnohem více emisí než předtím.

Chci přesto říct, že sám jsem byl autem v práci za celý svůj život asi třikrát, takže NE, nejsem nějaký velký automobilista. Přesto mne ale provokuje ta dnešní snaha udělat z automobilistů ty nejhorší na světě. Já přitom stran svého zaměstnání a i osobního života vidím ty situace kdy je prostě auto třeba a spekulovat o tom, jestli si někdo s kolem vystačí a jiný ne není na místě. Poslední dobou je nějak populární vše zakazovat, o pár článků níže by zakazoval někdo pizzu s ananasem :) , tady by div nezakazovali auta atd...

Já jsem dnes přiložil ruku k dílu a uklidil poházené odpadky v okolí tří sousedních vchodů, třídím odpad, jezdím MHD, co takhle že by to všchno udělal každý rádoby ekolog? Chci tím říct, že bych byl rád, kdyby ekologové prostě místo vymýšlení zákazů a prostestů udělali něco pro své okolí, vemte košťata a uklízejte, znám lidi, kteří třeba zvelebují předzahrádky u svých vchodů, kupují květiny a zalévají je. Rozhodně lepší než jen pořád vymýšlet nějaké zákazy.

Částečně také musím souhlasit i s tím, že je otázkou zda si ten kdo chce čistý vzduch, klid, ticho atd by neměl bydlet někde jinde, není v tom žádná ironie, já jsem ve městě kvůli tomu, že mám rád dostupnost všech služeb které město poskytuje, dopravy celý den a celou noc atd. Ale jestli někdo chce pouštět děti na zahrádku a sázet si kytičky a dýchat čerstvý vzduch, opravdu je lepší než se snažit udělat z Prahy či Ostravy vesnici se na tu vesnici přestěhovat. Jsou i příměstské vesnice ze kterých budou dojíždět pomalu stejně jako v rámci Prahy. A opakuji, není v tom žádná ironie ani to nikomu nenutím.

+6/0
23.2.2017 12:05

K41a65r93e45l 97H73o27f23m14a28n 7184631850482

Dálnice vedené městem dopravu a už vůbec ne ovzduší nezlepší, pane Hříbku. Naopak obojí výrazně zhorší. Nadměrné užívání automobilu je zlozvyk jako třeba nadměrné kouření nebo pití alkoholu, zlozvyk na který ale doplácí obrovské množství lidí a nejvíc ti, kteří sami ještě řídit nemohou (kojenci, malé děti). Polétavý prach koštětem nezametete.

0/−4
23.2.2017 12:15

S41v43a65t78o37p63l76u20k 18H28ř95í43b57e76k 3147103246851

Pane Hofmane, reagoval jste záměrně jen na část textu? Psal jsem, že jsem uživatelem MHD a i že autem jsem byl v práci asi tak dvakrát v životě. Naopak jsem NEpsal že chci vést městem dálnice. Užívání auta nelze s kouřením srovnávat. Kouření nepomáhá nikomu. Automobil ano. Pokud nesouhlasíte, že pro zásobování obchodů, instalatéry, výstavbu domů, nebo třeba optických tras, pro techniky, pro sanitky, hasiče, nebo třeba i pro převoz seniorů je třeba auto, prosím nadále na mne nereagujte. Díky.

0/0
23.2.2017 12:28

K50a76r47e89l 81H79o15f62m11a90n 7134501840812

Kde jste něco takové vyčetl? Nadměrné znamená například to, někdo sám sebe vozí denně do práce, kam by se dostal i MHD. O hasičích sanitkách, zabezpečovacích službách a obecně servisu nikdo nemluví (je to výrazně menší část dopravy) a argumentovat jimi není fér. Nebo si myslíte že v té každodenní zácpě na Magistrále jsou jenom instalatéři, hasiči, sanitky a rozvážková služba? Pruhy se ubírají tam kde je jich víc, takže takové dálnice. Humanizace těchto městských dálnic je to nejlepší, co může místní obyvatele a především jejich zdraví potkat.

0/0
23.2.2017 12:35

K54a65m65i71l42a 67K58a32l41e30n56s74k48á 9636267507188

Jestliže MHD mi cesta trvá 55 minut a autem pouze 10 minut, pak je volba jasná. Pokud by byla MHD lépe organizovaná raději bych ji využila, ale ztráta téměř hodiny času je moc.

0/0
23.2.2017 13:25

S14v14a32t23o18p10l51u60k 84H72ř73í61b85e16k 3667423236871

Pokud souhlasíte, že je vše co jsem uvedl je doprava která je potřeba, je poté otázka zda se opravdu někdo zamyslel nad tím, kolik takové město generuje zmíněného provozu, právě proto jsem psal výše, že to že se ubírají pruhy není vždy správné. Já přiznám, že nevím kolik z toho provozu je opravdu nezbytný provoz, ale to si přiznejme navzájem, že to nevíme oba. Vím jen ze svého osobního života, od přátel a z titulu svého zaměstnání, že spousta lidí trčí v zácpách nedobrovolně a nemají jinou možnost (pominu-li výpověď apod), protože se prostě někdo rozhodl, že ví lépe než oni jestli tam jsou či nejsou služby zajištěné i s pomocí automobilu potřeba.

Zcela ubrat pruh je z mého pohledu třeba zrovna nesmysl, kdekoliv jezdí MHD, měl by místo naprostého ubrání pruhu, dle mého názoru být spíše vytvořen preferenční pruh pro MHD apod, když už ho někdo chce ubírat a má pocit, že ví že ty auta tam jedou jen tak z nudy či pohodlnosti.

Příklad nesmyslného ubrání průhu je třeba ulice Jugoslávských partyzánů, jsem sice pro zklidnění dopravy, ale z původního levého pruhu měl vzniknou pruh pro MHD, který se tam dnes horkotěžko domalovává tak kde se to nezničilo až tak moc. Byť by samozřejmě bylo krásné kdyby vedla tramvaj až na Suchdol, ale nevím zda se toho někdy dočkáme.

Neshodneme se na tom, že ulice s dvěmi pruhy je "taková dálnice". Ve velkoměstě se zcela bez automobilů prostě obejít nedá. I taková humanizace se musí dělat s rozumem a po řádných analýzách. Koneckonců až se rozbije ta internetová přípojka přes kterou jsme oba připojeni, mohu vám zrovna z titulu své práce říci, že oprava většiny problémů se bez automobilu neobejde. A nemyslím že je to nefér, auta techniků mimochodem na sobě nemají žádné nápisy, (dle naši firmy protože se firemní auta více kradou). A technik je v autě většinou sám (s horou materiálu). A pak někde čtu jak nějaký chytrák pohledem vidí, že je v autě někdo sám a tím pádem je to zlej čmoudil. Kéž by lidi soudili jen s dostatkem informací.

0/0
23.2.2017 13:53

K90a20r41e66l 55H36o28f45m27a42n 7164401500452

Máte pravdu, že to zdaleka není tak jednoduché, jak to někdy letmým pohledem vypadá, pruhy pro MHD jsou samozřejmě většinou přínosné. Problém (v tomto kontexu), který bude Praha muset dříve či později (byl bych raději, kdyby to bylo dříve, ale bude to asi později...) je tranzitní doprava a dojezdová doprava z širšího okolí Prahy (předměstí + Středočeský kraj) ty se na automobilové dopravě totiž podílejí výraznou měrou. Bohužel platí pravidlo, že čím snadnější a širší cesta tím více aut, takže ve výsledku přidání pruhu v dlouhodobějším horizontu plynulosti dopravy nepomůže, ale naopak. Pokud velké dopravní stavby (jako Blanka) nebudou doprovázeny tlumením dopravy u širším centru města, tak jsou to peníze vyhozené oknem, které poslouží jenom akcionářům Metrostavu.

0/0
23.2.2017 16:22

P60e81t98r 46Č62e68r46m65á23k 9218575949830

To je asi vtip. Stejně tak se dá řici - proč by měl někdo používat MHD když se tam pohodlně dostane autem? Na to neexistuje žádná norma která by říkala co je v pořádku a co je nadužívání, to je stejné jako by vám někdo chodil po bytě a říkal že má zbytečně moc metrů, že by se jistě dalo přežít i na menší ploše.

Pruhy se ubírají tam kde jsou nejvíc potřeba, z toho pak taky plyne že k žádné "humanizaci" samozřejmě nemá jak docházet, právě naopak to situaci v místě zhorší, intenzita dopravy zůstane logicky stejná ale stojí tam mnohem déle.

+1/0
23.2.2017 21:52
Foto

R69a54d24i89m 41K34r75o34u39t75i46l 7570941936729

To je jako prostestovat proti zimě nebo horku nebo mlze...

+2/0
23.2.2017 12:03

V82l19a53d53i31m37í11r 13N16o29v79á53k 3512354966301

Slovo "aktivista" se mi vůbec nelíbí, je zprofanované. Ale v tomto případě mají pravdu, jen se běžte podívat do nemocnic, kolik umírá pacientů na rakovinu plic a není to jen z kouření. Ale automobiloví sobci si to nenechají vymluvit.

0/−5
23.2.2017 11:36

T18o60m51á58š 89C12h51r74a15s74t21n31ý 2161624881663

Ekologové chtějí tvrdší normu, fyzikální zákony mluví jinak. nemůžete snížit CO2/NOx bez toho, aby Vám nevznikaly látky jako jsou benzoapyreny apod.

Saze jste viděl, benzoapyren ne. Saze tělo částečně dokázalo odbourat (hlen atd.), benzoapyren prochází přímo sliznicí do krevního řečiště.

http://arnika.org/benzoapyren

+1/0
23.2.2017 11:40

K74a72r81e14l 67H13o72f56m68a51n 7174691610802

V tom případě je ale jediné řešení razantní omezení dieslových, popř spalovacích motorů ve městech. Což ale nemusí znamenat zákaz automobilů...

0/0
23.2.2017 11:56

T33o98m41á55š 38C96h53r45a81s79t66n78ý 2471564261783

Je to komplexní problém moderních kompresních spalovacích motorů nehledě na benzín-diesel. Elektromobily by byly fajn. Ale na to není infrastruktura, a vše dnes je hrozně uspěchané - řešení se chce dnes, ne za 10-15 let kdy to bude mít připravený podklad.

0/0
23.2.2017 12:02

K96a53r40e23l 78H77o52f92m62a14n 7864941890482

Souhlasím. Krátkodobá řešení jsou zejména důkladnější kontrola způsobilosti vozidel k provozu (kontrola filtrů), postih firem které z toho mají živnost, třeba i finanční motivace majitelů k opravě a tlak na výrobce aby tato nebyla předražená (což aktuálně je). Další bude (bohužel) nějaká forma omezení vjezdu (mýto, plošné zákazy, ....) + investice do infrastruktury a MHD. Ve střednědobém horizontu se nedá nic jiného dělat.

+1/0
23.2.2017 12:09

V94l80a23d34i50m22í88r 60N33o91v23á39k 3902114466871

Nejsem vzorný manžel, al vidím každý den, co přibývá v našem bytě prachu, nyní je takový černý, dříve býval šedivý. Nevím, zda je ze staveb, ale bývá ho více než v minulosti. A my ten prach samozřejmě vdechujeme. To je i příčina respiračních onemocnění.

0/0
23.2.2017 12:43

D65u26š39a88n 53M62a39č47e11k 6550552484916

;-Daktivisti;-D, to jim jako má vozit národní výbor čerstvý vzduch z Krkonoš?

+1/−1
23.2.2017 11:29

F33r19a57n55t43i84š84e65k 22V15o14p89r45š29á48l10e49k 3869506550734

Smog a v Praze? ;-D Vždyť je to málo barevné a je vidět dál než na délku natažené paže! A ani krtci se vzduchem netunelují. :-P

0/0
23.2.2017 10:44

M48i70r64o10s93l41a51v 74S33u94c65h49y 5670109810640

Zkuste se někdy podívat na mapu naší republiky. Chcete-li se dostat z jedné části do druhé, v drtivé většině případů je pro vás výhodnější jet přes Prahu. Nelze se jí vyhnout, jinak budete na cestě minimálně o hodinu déle. Když potřebujete něco zařídit, třeba na úřadech, nějaký obchod, významnou smlouvu - zase musíte do Prahy. Když přijde zahraniční investor do ČR, první co mu "odborníci" řeknou je: "Když nejste v Praze, nejste nikde."A když už do té Prahy přijedete, tak nemáte kde zaparkovat, dokonce ani na okraji u metra. A tak se zoufale vrhnete do víru velkoměsta a hledáte způsob, jak se co nejvíce přiblížit vašemu cíli. Kvůli půlhodinovému jednání strávíte téměř dvě hodiny kličkováním po městě. Takže, Praho, chceš-li omezit smog, postarej se o to, že se ti tranzitní doprava zcela vyhne, a že mimopražští návštěvníci snadno dosáhnou svého cíle (tj. dojedou a zaparkují).

+6/−1
23.2.2017 10:42

K83a56r26e60l 32H52o21f34m97a18n 7424901470602

Nevím odkud jste, ale do Prahy jezdí vlaky a autobusu se stanicemi v užším centru. Nikam se nemusíte vrhat a cestou ještě doladíte prezentaci...

+1/−3
23.2.2017 11:09

T67o14m91á28š 83C48h92r54a48s52t43n89ý 2881204471493

Centrály jsou ale při okrajích (Butovice, Budějovická až Opatov, Zličín, Černý most a Hloubětín)...tam vlaky moc nejezdí (s ohledem na specifické směry, když bydlíte u Kladna, nedostanete se na Čerňák atpod.)

0/0
23.2.2017 11:20

K77a29r65e45l 65H39o34f94m51a95n 7584401120852

Vlak, nebo autobus a max 15 minut metrem... na všechny vámi uvedené destinace. Kladno - Černý most bych autem ve špičce opravdu dávat nechtěl, vlak s metrem to zvládnou i rychleji. Ale samozřejmě lze nalézt velké množství příkladů, kdy to tak jednoduché nebude.

+2/−1
23.2.2017 11:29

T97o60m36á71š 36C61h56r49a25s43t71n38ý 2181724261413

Jinak se tu bavíme o nějakých 170.000 autech (250.000 lidech) denně které hodláte z toho auta přesunout do MHD.

MHD denně přepraví 1 170 243 lidí, což je něco pod čtvrtinou. Kde vezmete už v tak napjatých ranních špičkách a přeplněné dopravě další kapacity pro přepravu? (a nezapomínejte, že vlaky jsou na hraně, metro za hranou průjezdních rozestupů ve špičce)

0/0
23.2.2017 11:27

K63a10r85e58l 39H23o34f12m94a38n 7784961750872

Ano kapacita MHD to je jiná písnička. Četl jsem celkem kvalifikovaný názor, že o mnoho už navýšit nejde (zejména metro a tramvaje). Ale zde bych posouzení přenechal jiným... Ten přesun se samozřejmě neodehraje ze dne na den.

0/0
23.2.2017 11:32

D88a61v52i62d 54K82o62s26t83e85l91n37í13k 9325736361

Ta fotka vypadá jak focení třídy na střední škole. Zhruba stejný počet účastníků.

Tp budete infromovat o každé akci, kde se sejde zhruba 30 až 40 účastníků, kteří prosazují jakýkoliv nesmysl? Toto je tak článek hodný 4 řádků ve místním zpravodaji radnice v Horní Dolní.

+3/0
23.2.2017 10:37

J31a61n 77C19o41n58s53t52a55n84t35i34n 1762971813590

do Prahy se jezdím pravidelně nadýchat čerstvého vzduchu! ;-D

0/0
23.2.2017 10:36

D72a36v53i19d 85K54o28s43t77e46l26n10í65k 9125206111

Líbí se mi heslo aktivistů: Chci dýchat. No tak dýchej. Zakazuje ti to někdo? Nebo potřebuješ dotace na dýchání?

+3/−1
23.2.2017 10:34

P37e67t16r 27S29o65k56o40l 8182981167691

Postavili velká města a silnice, ale jako na potvoru v nich pak bydleli lidé a jezdila auta.... Chcete si vynutit čistý vzduch? Odstěhujte se do lesa.

+8/−2
23.2.2017 10:12

K57a38r49e84l 14H42o63f75m78a64n 7494751420442

Podoby měst a dopravní infrastruktury se v historii mnohokrát razantně proměnily. Proč si myslíte, že auta jsou to jediné, co ke městu patří?

+1/0
23.2.2017 10:32

T41o94m41á53š 86J53o73r33d95a18n 3902633407

Protože v nich žijí lidé, kteří auto k životu potřebují. Ono to ty mladé aktivisty jednou přejde, až si založí rodiny. Zbyde jen pár "bláznů"...

+2/−2
23.2.2017 10:45

B16a79r23b10o86r48a 57K84u49d96r40n94o33v47á 7436329722285

Zajímavé... mám dvě děti a bez auta se obejdu. Kolik dětí musím mít, aby to dle vás byla rodina? Ale vy asi zasmradíte vzduch i za tu mou. Ještě že moje děti nemají žádné dýchací obtíže. Ty vaše snad taky ne...

+1/−2
23.2.2017 11:05

K39a83r83e34l 60H97o64f22m61a94n 7334411400932

Lidé ve městech žili vždy a auta potřebují (historicky) zlomek času. Auto je pohodlné, ale nese sebou dost problémů. A ovzduší, které zabíjí je snad důvodem začít uvažovat o nějaké změně.

+1/0
23.2.2017 11:13

J49a12k57u94b 64K63o62s 3376832580914

A já protestuji proti současnému oteplení!

0/0
23.2.2017 10:10

D96a10v57i62d 16D40v11o32ř89á61k 6782550815287

Je nějaký zdroj, ve kterém by bylo, jakým dílem se v Praze (ale i kdyžtak jinde) podílejí jednotlivé zdroje na znečištění ovzduší resp. tvorbě smogu?

+3/0
23.2.2017 10:00

T24o44m74á86š 62C61h17r65a46s55t31n89ý 2471664191653

http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/13groc/gr13cz/png/o04_1_20.png

+4/0
23.2.2017 10:08

M12a10r35e42k 63S97v17o58b55o63d32a 7186504426696

To bude pro Václava Svobodu rána, až to uvidí. :-)

0/0
23.2.2017 11:02

V55á75c75l50a28v 86K49o31v95á83ř 1402631117414

Díky za graf,

takže Hofman a spol tady horují pro regulaci, omezení, či přímo zákaz něčeho, co se na znečištění podílí 3,7% (tedy druhý nejmenší faktor) a tváří se při tom, že "tam je ten problém"

Pročpak mne to nepřekvapuje...

0/0
23.2.2017 12:33

K26a91r43e23l 34H58o78f30m48a64n 7264371260402

Děkuji za jmenovitou výzvu. Graf jak píši výše je z roku 2012, pravděpodobně se netýká Prahy a především se týká jiných prachových částic (PM2,5 vs. PM10). Každopádně je aktuálně primárním zdrojem znečištění prachovými částicemi (a NOx) v Praze automobilová doprava.

Máte-li rádi odkazy na ČHMU, pak zde:

http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/15groc/gr15cz/V1_Praha_CZ.html

graf zcela dole V.1.9., mobilní zdroje znečištění=REZZO4, graf TZL/TSP a NOx

0/0
23.2.2017 16:52

T98o39m98á25š 14Z84e75m24a71n 3265898774615

Jop, tohle odpovídá mému čuchání v mé čtvrti - nejvíc to smrdí večer, kdy už ootho moc nejezdí, ale zato tu dva smradi neuměle topí uhlím..

0/0
23.2.2017 13:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.