Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Libeňský most je nevratně poškozen, vzorky se odborníkům rozpadaly v ruce

Průzkumy vzorků Libeňského mostu dopadly mnohem hůře, než se čekalo. Odborníkům se rozpadaly v rukách. Praha proto zvažuje, že části Libeňského mostu nahradí novými. Čeká se, zda bude most památkou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J82o58s84e21f 93C63h41o77d57o13u73n36s24k12ý 4481336239150

Zakonzervovat, nesahat. Vedle postavit nový. Účet poslat na adresu odpůrců rekonstrukce.

+1/−2
12.5.2017 10:54

M32a42r54t89i27n 57R46u97z91i68c19k83a 1112148296557

Rekonstruovat nebo postavit novy je tak jako tak nutne. Cena se zda zatim plus minus stejna,... Stav mostu zavinila prevazne nedostatecna/zadna udrzba, to predevsim, pak je otazkou nosnost a kvalita piliru, ktera dnes neodpovida normam a pozadavkum na zatizeni.

Jde jen o to, co z mostu zachranit a co ne, co je a neni pamatkou.

Jinak k novym mostum, jeden byl naplanovan z dnesni ulice Komunardu v Holesovicich do Saldovy ulice v Karline a ten nebyl nikdy realizovan.

0/0
12.5.2017 15:56

R61a86d74i24m 59S72i59m91u69n62e89k 2590130126524

jistě... zdroje jsou..

0/0
12.5.2017 20:21

K66a26r67e57l 28K65ř49i13v94a93n 6460273435844

Všechno, co není fungl nové, je památka. Takže zbourat a postavit pořádně nový most. Ten bude taky jednou "památka".

+1/0
12.5.2017 10:27

P87a93v88e35l 19J82e92ř71á35b39e17k 7821812394357

Domnívám se, že nejsme tak bohatí, abychom udržovali nefunkční dopravní stavby.

Most není zřícenina hradu, kterou stačí zakonzervovat, ale "živá" stavba, která denně musí plnit své poslání.

Jeden most v Praze je vymezen jen pro chodce, není třeba, aby se klíčová mostní konstrukce v dopravním systému Prahy opravila tak, že nebude po opravě ani plnit současné dopravní zatížení.

Most může mít nějakou historickou a technickou hodnotu. Ale pokud byl postaven špatně, tak se domnívám, že takový most lze chránit snad jen memento, jak se nemá stavět a šetřit.

Proto je mi podivné, že takovou nekvalitní práci historici chtějí chránit.

Jako symbol nekvalitní práce ?

+5/0
12.5.2017 8:41

M86a83r18t42i65n 16R41u43z87i61c96k42a 1302358216647

To pak klidne zbourejme i Karluv most, Jiraskum most, atd... proc je udrzovat, Karluv most take neplni puvodni pozadavky na dopravu? Proc by nemohla byt ziva stavba pamatkou??? To se vylucuje? Po rekonstrukci/oprave samozrejme musi plnit svou funkci.

Posledni vase vety, i kdyz v clanku je napsano, ze jde o nekvalitni praci ve videu uz je zminene, ze to neni az tak uplne pravda. Namitnu proc v Pise zachranuji sikmou stavbu, ktera je dilem nekvalitni prace, nema zajistene zaklady? Jako symbol nekvalitni prace?

Libensky most nema samozrejme takovou historickou hodnotu ani technickou, ale je to jediny most s prvky kubismu. Pilire nejsou nicim vyjimecnym, nejcenejsi jsou prvky kubismu a obloukova pole o trech kloubech z prosteho betonu.

Neni treba chranit cely most, ale jeho casti...

0/0
12.5.2017 15:35

J78a22k74u36b 76F11e65i23f75a42r 7839339956319

Je to jen můj osobní názor, ale Libeňák mi jako nějaký skvost rozhodně nepřipadá. Když se boural hezký a zdravý dům na Václaváku, nikdo z "Prahy" se s tím nemazal a bylo....

+5/0
12.5.2017 8:10

M88i57c65h31a64l 67M58o42t35y52č32k86a 4563910311309

Tak o zbourani toho domu se jednalo snad 10 let, ale jinak souhlasim. O Libenskem mostu se takto jedno od roku 2004 uz dokonce. No a taky jako nejaky extra skvost nepripada a kvuli sve vytizenosti by mel hlavne fungovat

0/0
12.5.2017 11:08

M94i38c14h13a95l 28M13i27l60l60e17r 9166762519392

otazka je co Praha potrebuje urgentneji a na co bude muset vynalozit nemale financni prostredky:

1) funkcni moderni most, ktery bude slouzit dlouha desetileti a bude schopny vystat zvyseny provoz co do frekvence i nosnosti

nebo ) za kazdou ceny zachovaly architektonicky skvost z 20. let 20. stoleti, ktery bude velmi nakladne opravit s vysledkem, ze jeho nosnost a schopnost vystat zvysenou frekvenci provozu se ani v nejlepsim pripade nezlepsi a v horsim bude dokonce nizsi.

Hlavne, ze most zustane predmetem pro historicke museum architektury!

+2/0
12.5.2017 7:25

A98l58e63š 64P75l53e71s69k89o98t 9205629418115

Foto č. 1 je zkreslující, to jsou vzorky které prošly zkouškou pevnosti v tlaku.

A pan ředitel KÚ se nejmenuje Kolísek. :-)

A docela by mě zajímalo, jak se dají u mostu nahradit základy. Postavíme druhej most nad ním, zavěsíme na něj ten starej a vybouráme mu základy?

+1/0
12.5.2017 7:10

J34a77r77o66s83l20a63v 38Š67i27m84á61č46e27k 6474177979358

Zespodu. Pod Vltavou se vyrazí pracovní štola, pilíř se podepře (může se též zavěsit na velkokapacitní vzducholoď), základ ze štoly vydlabe (takový Metrostav má z Blanky zvládnutou technologii rychlokomínování) a prostor vyplní stříkaným betonem s nějakou tou injektáží kolem. To bude kubíků víkeprakí!

0/0
12.5.2017 10:35

R28o75m80a56n 57S42t67o64n29e83k 1429433169281

všechno jde je to jenom otazka peněz

0/0
12.5.2017 13:05

M91i63c28h59a81l 38M97i84l55l87e94r 9346962579672

"Pokud jde o výsledný účet, může se podle Kolíska stát, že oprava bude nakonec dražší než stavba nového přemostění přes Vltavu. ...Navíc podle něj přinese jen nejisté výsledky. „Čistě z technického hlediska s sebou stavba nového mostu nese méně rizik než oprava stávajícího,“

Oprava mostu a k ni vedouci zdlouhave nakladne vyzkumy jsou typickym prikladem toho, co anglicke prislovi nazyva jako " throwing good money after bad", hazet dobre penize za spatnymi a navic tu agonii jeste zbytecne prodluzovat. Cim dele se to tahne, tim vic penez to stoji.

Zbourat a postavit novy!!

Prestat se s tim mazat a nasmerovat penize urcene na opravu mostu na novou konstrukci.

+6/0
12.5.2017 5:35

L20u32c71i61a12n 64P16a81p58a95z30i18a50n 5524977191825

Doufám, že most bude brzy památkou a také, že se konečně začne opravovat. Pořád se na něco cosi čeká, ale pro ČSSD na magistrátu je patrně na vše času dost. Už dávno měl být opraven.

+2/−7
11.5.2017 23:15

R83o51m54a27n 35S83t88o48n52e89k 1769953119681

uz davno měl byt zbouran a postaven nový

+9/−1
12.5.2017 4:51

P47e42t66r 70N26o31v21o44t66n88y 1981210761

Čekejte, čekejte, času je přece dost.

+1/0
11.5.2017 21:45

M33a41r76t75i14n 45R95u25z24i73c26k64a 1142458776237

Podle posouzení v roce 2004 je konstrukce mostu silně zanedbaná a některé části jsou poškozeny korozí až na hraně havarijních podmínek. V zanedbaném stavu byla tramvajová trať, vozovky, chodníky i povrch ramen, vozovky byly špatně odvodněné se zbytky posypů a bláta, spáry zahliněné a zarůstající vegetací. Odvodnění mostu je patrně nefunkční, odvodňovače nebyly dlouho čištěny a jsou zcela zkorodované. Mezi největší problémy patří dožití všech izolací. V rámovém otvoru na pravém břehu Vltavy sídlili bezdomovci, kteří zde pálí ohně, spodní líc mostu byl silně zakouřen a u schodiště bylo viditelné místo, kde došlo k silnému požáru a poškození povrchových vrstev betonu. Konzoly schodišť jsou silně napadené korozí výztuže, schodiště jsou v havarijním stavu, přesto na ně nebyl omezen přístup a konzoly nebyly ani podchyceny provizorním podepřením. V poměrně dobrém stavu byla zábradlí a původní osvětlovací stožáry, ty jsou však nefunkční a jsou k nim primitivní a nevzhlednou objímkou připojeny nové, ocelové stožáry. Troleje jsou zavěšeny na dvojice sloupů spřažené v patě a hlavě.

+3/0
11.5.2017 21:16

M25a62r91t80i10n 29R48u12z19i40c48k66a 1622408206607

Zhodnocení mostu, provedené pracovníky Ústavu dějin umění AV ČR v roce 2012, které stavbu hodnotí jako „vynikající ukázku jednoduchého, ale velmi účinného architektonického řešení nejvyšších kvalit.“ Most, který měl být podle Ing. Mencla „těžký a důkladný“, je založen na plastické kompozici objemů a tvarů, které Janák svou architekturou záměrně zdůraznil. Podle tohoto hodnocení je most postaven „v robustním puristickém stylu, v němž ještě přežívají i kubistické prvky“, což z Libeňského mostu činí jedinečný a nikde jinde nezopakovaný příklad aplikace kubistického tvarosloví na mostní stavbu.

+3/−1
11.5.2017 21:05

M45a83r76t71i29n 58R10u30z96i33c51k26a 1522958106667

Kruci,.., odpoved pro Lada Novak...

0/0
11.5.2017 21:06

M16i97c87h75a82l 57M83i52l40l57e36r 9116352659762

Praha ma mnohem vic pamatek starsiho data, ktere za to stoji opravit a zachovat. 96 let stary most v Libvni mezi ne tezko bude patrit.

Tim spis, kdyz z praktickehop hlediska Praha potrebuje neco solidnejsiho a bytelnejsiho, co bude slouzit pozadavkum zvysene dopravy/ zvysene nosnosti do budoucna.

+2/0
12.5.2017 5:39

M57a21r84t54i53n 98R92u45z53i43c43k79a 1792318256607

Nemuzu souhlasit s vetou, kde zminujete zvysene dopravy, ten most je v pohode, co se tyce nosnosti souhlasim, ta je potreba i nyni.

0/0
12.5.2017 15:25

L91a86d51a 66N95o33v21a71k 4692113287

co proboha na takovém křápu někdo může považovat za památku.....?8-o

+5/−4
11.5.2017 20:09

T86o76m27á52š 92M94o97r84a49v94č84í24k 3217626983945

Takze podle odborniku je to pamatka - ale na to jak to tehdy zfusovali. Resi se par let stary most a mnohe mnohem starsi pamatky se nechavaji zchatrat.

+7/−1
11.5.2017 19:56

T39o39m24á50š 71M60o35r21a50v42č77í34k 3907246613435

http://zpravy.idnes.cz/anketa-chatrajici-pamatky-v-cesku-dq9-/domaci.aspx?c=A120621_151930_praha-zpravy_ab

0/0
11.5.2017 19:58

V80í39t 91P26r65č66í25k 9378850364260

Stáří není rozhodně jediným kritériem pro prohlášení za kulturní památku.

+1/0
11.5.2017 20:50

M75a51r91t65i51n 83B70e21r76a39n 6719145466141

No právě, proto by se ten most měl strhnout...

+2/0
12.5.2017 7:21

M65a27r80t54i64n 16R25u14z70i61c76k80a 1682138236727

Datum zprovozneni je 29.8.1928... No, par let uz tu je...

Spise je zatazejici, ze se na nej od otevreni prakticky nesahlo...

0/0
11.5.2017 21:09

J56a34r44o73s97l93a74v 89Š85i68m48á40č90e31k 6144107299218

Vltavu zatrubnit a most zakonzervovat oboustranným valem.

+3/0
11.5.2017 19:46

M29a61r58t19i15n 81R61u68z36i87c94k88a 1162888526737

Nehralo roli i to, ze Vltava vedla tehdy pod druhou casti mostu blize palmovce podel ulice Voctarova? Prevedenim toku Vltavy na druhou cast mostu, kde byly pilire pouze v zatopove oblasti bez trvaleho zatopeni?

Dnas je puvodni koryto zasypane a zanikl tak libensky a rohansky ostrov.

+7/0
11.5.2017 19:42

M26i97k56u21l69á91š 28K85a79l74i30n56a 1642393705

Je to ostuda že to došlo tak daleko...

Hlavně že máme Opencard

+3/0
11.5.2017 19:14

P55a76v68e82l 11H53a94l74b34i67c26h 6429152626979

Nejhodnotnější na celém díle je použitý design. Proč prostě tedy nestrhnou stávající, který je zřejmě v nevyhovujícím stavu a nepostaví na stejném místě nový, ve stejném designu, jen s novými materiály a technologiemi, aby most vydržel minimálně dalších 100 let?

Občas by se památkáři a všelijací dobrotrusové mohli probudit ze svého vlhkého snu, kde je vše zachovalé tak, jako když se narodili. Pyramidy přežily do dnešních dob jen z toho důvodu, že jsou postaveny setsakramentsky masivně. Ale ne vše na Zemi je postaveno v tomto duchu.

+27/−1
11.5.2017 18:58

M72a58r33t12i78n 39R82u30z63i17c91k66a 1892298116867

Byl bych pro kazdopadne, pokud to jinak nepujde zachranit... Ale pak uz by to byla pouha kopie a nemohla by byt pamatkou...

+1/0
11.5.2017 21:27

P47a79v32e64l 28H60a21l83b89i25c54h 6619452446339

A opravdu musí být vše památkou? Pochopím stavby typu hrad, zámek. Ale funkční objekt typu most? Tady bych bral jen velké výjimky, jako třeba Karlův most, ten je vážně historický. Ale sto let starý most nechápu jako žádnou památku a není důvod ho nahradit novým (byť klidně v původním designu, aby se zachovalo genius loci).

U architektury se nedá generalizovat, od toho by ale měli být památkáři, aby se s nimi dalo domluvit na nové stavbě ve stejném duchu. A ne, že se bude vše nepokrytě konzervovat. Pak to dopadá jako na smíchovském lihovaru. Nejsem si jistý. jestli je to opravdu památka, tipuji však, že ano. Tak jako tak tyto "historické" stavby pak majitel radši nechá desítky let chátrat, protože mu nikdo povolení na novou stavbu nedá. A přitom věřím, že třeba konkrétně p případě toho lihovaru, pokud by byla nová stavba ve stejném stylu jako současná ruina, bylo by to velmi hezké místo a třeba i já bych se o architektuře poučil více z novostavby, než ze současné ruiny, která akorát hyzdí okolí.

Dalším argumentem je, že vybudování nového místa na základech stávajícího může být podstatně levnější a zároveň i přínosnější, než to opravovat pod dozorem památkářů soudobými technikami. Prostory a infrastruktura se může během přípravy navrhnout tak, aby vyhovovala současným potřebám a aby se tam třeba v budoucnu daly snadno dělat úpravy bez nějakých zásahů se sbíječkou a maltou.

+3/0
11.5.2017 22:09

M12a53r73t21i32n 82R16u16z68i76c47k84a 1622468456127

No, nemusi byt vse pamatkou, ale pokud jde o stavbu jedinou, pripadne jedinecnou, mela by byt pamatkou... Most neni v majetku soukromeho vlastnika, tudiz chatrani je dilem z verejnych penez... Nejedna se o bezny most jakych jsou desitky, takovy nenajdete jindne u nas. Karluv most ma napr. dvojnika v Pisku.

Za par mesicu ev. let se takto budeme bavit treba o Jiraskove moste, ten je totiz take v havarijnim stavu.

Jak jsem psal, muze se stat, ze rekonstrukce a oprava nebude mozna, v takovem pripade bych jiste nechal postavit vernou kopii, ktera by pamatkou jiz nebyla... Karluv most mimo jine byl take po zboreni po povodni postaven castecne znovu a sochy byt jsou na most az dodatecne pridany jsou z vetsi casti jiz kopie, takze to mozne je i zde.

Pokud jde o prestavbu staveb, tak je dobre se projit v Karline, kde architekti zachovali puvodni raz byt jsou to novostavby narozdil treba od centra, kde jsou casto jen kulisy puvodnich staveb nebo novostavby bez vetsi hodnoty.

Co se tyce chatrani pamatek, tak toto je dano spise zakony a postupy uredniku, nemuzete nejprve nekomu neco prodat a pak mu to prohlasit za pamatku, nebo umoznit chatrani bez pokut nebo smesnych pokut ev. neumoznit zpetne odkoupeni. Tech veci ohledne zakonu je hodne. V anglii majitel nechal zbourat pamatkove chraneny objekt a soud naridil investorovi postavit vernou kopii a zaplatit tucnou pokutu, coz podobne smyslejici investory silne odradi od podobnych praktik. V Praze byl napr. znovy postaven dum u Mysaka.

+1/0
11.5.2017 23:01

I18g44n48á24c 55M67r82k74v17i40č71k89a 2938482679745

lze nahradit jen základy, co jsou pod hladinou a tím zachovat tu cennou (viditelnou) část

0/0
11.5.2017 23:59

M12i70l56a42n 87N75ě37m75e24c 1955260586586

To je ale skoro jako vyměnit si ponožky a nezout si při tom boty. Ne že by to nešlo, ale ta dřina :)

+2/0
12.5.2017 1:01

R83a73d97e37k 77N19o58v37a10k 9834863979150

Problém je, že jsou poškozené nejen základy, nejen svrchní plocha stavby (odhalené a zkorodované výstuže, zničená izolace, nefunkční odvodnění, opadávající a popraskané omítky) ale i nosná konstrukce mostu, nefunkční patní klouby a dilatované (posunuté) vrchní klouby mostu.

Já bych preferoval stržení a postavení kopie mostu.

+1/0
12.5.2017 13:17

L37u57k74á75š 43H77l81o97u26c86a44l 6732550741554

vždy se najde pár lidí, kteří proti něčemu "bojují", nicméně nezávislé úřady by měly říct - není to památka, můžete to zbourat X je to památka (a stát přispěje na její opravu).

+11/0
11.5.2017 18:42

M72a86r78t52i85n 58R58u80z87i26c95k21a 1882658526437

Kdyby urady a zakony byly alespon nejak vice funkcni a netrvalo by vse x-let...

0/0
11.5.2017 23:03

P55e58t11r 76Š31i47m66e30k 2509247806128

To asi není nic, co by se nedalo zbourat a postavit znova.

+18/0
11.5.2017 18:37

H74a80n50a 43P44r13o61k54o20p10o28v62á 8509970263941

Nové uměleckohistorické zhodnocení mostu, provedené pracovníky Ústavu dějin umění AV ČR v roce 2012, které stavbu hodnotí jako „vynikající ukázku jednoduchého, ale velmi účinného architektonického řešení nejvyšších kvalit.“ ... Podle tohoto hodnocení je most postaven „v robustním puristickém stylu, v němž ještě přežívají i kubistické prvky“, což z Libeňského mostu činí jedinečný a nikde jinde nezopakovaný příklad aplikace kubistického tvarosloví na mostní stavbu.

0/0
11.5.2017 19:36
Foto

D55a60v85i85d 36K30o91p40a98l 5263542944649

I přesto bych jej zboural a postavil nový.

+9/0
11.5.2017 19:39

P40e85t65r 18Š44i98m84e50k 2249707556308

No rád se nechám poučit, ale technický stav toho tomu moc neodpovídá.

+1/0
11.5.2017 19:47

M48a80r11t47i10n 58R68u96z68i14c55k67a 1292268886537

Ale na to, ze stoji temer 90 let bez jedine vetsi opravy to je dobre ne, navic to ve videu je jasne receno, ze to tehdy normam vyhovovalo, jenze dnes uz ne.... Take se nepocitalo z provozem 60 tunovych tramvaji a tezkych nakladnich vozu. Kriticke je to, ze se zanedbala udrzba, predevsim izolace a odvodneni mostu, coz je klicove....

+2/0
11.5.2017 21:32

P29e51t14r 13N45o10v24o44t86n76y 1841890801

100 kg cementu na 1 m3 betonu muselo být ošizené i tenkrát. To rozhrabou slepice.

0/0
11.5.2017 21:51

R94o70m20a70n 25S80t10o52n58e96k 1779533469941

hlavně i tehdejši architekti nepočitali že ten most vydrži vic jak 100 let

0/0
12.5.2017 4:50

D43a26v60i62d 75V79o68d61ň69a51n14s26k44ý 4450119321657

Hlavně že Praha 7 spustila hysterickou kampaň proti bourání a oddálila tím nevyhnutelnou totální přestavbu o roky. Teď nás čeká po stávajícím omezení provozu uplné uzavření, pak roky diskuzí o památce, pak zřícení a pak se podle mého odhadu tak v roce 2030 začne něco dít.

+29/−2
11.5.2017 18:35
Foto

M71i91l21o77s33l59a96v 19B54a72c72h28t97í55k 3156664551771

Jsme v Čechách nééé?

8-o

+1/0
11.5.2017 19:03

P48e52t59r 34B36a14r24t11a 8575104734

Praha 7 nic nezpozdila. Výsledky testů se týkají základů mostu, které měli být využity i v případě projektu bourání a rozšiřování mostu. To, že se teď zjistilo, že základy jsou ve velmi špatném stavu by vedlo k prodrražení a odložení i tohoto původního projektu, protože zkrátka nebyl dobře a kvalitně připraven. Jak upozorrňovala Praha 7 i 8 i občané.

0/0
12.5.2017 5:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.