Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Historička: UNESCO milerádo Prahu vyškrtne, jestli si bude dál koledovat

Historička Kateřina Bečková bojuje spolu s kolegy o zachování autentické podoby historického centra Prahy. Zbourání rohového domu na Václavském náměstí podle ní naruší integritu památkové zóny. „I průměrné či zdánlivě obyčejné domy tvoří historické prostředí a je potřeba je chránit,“ říká.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V52o27j86t87ě20c83h 18K66o47z46m50e52r 3364529238454

A nechcete tam nasadit raději dinosaury?

0/0
2.6.2017 19:44

R45a71d90i80m 47K54o71k89t92a 7602937799219

Můžeme zůstat jako skanzen v Hošticích :-P. Pokud by si UNESCO dalo ultimátum, že si nesmíme postavit na "okraji" Prahy vyšší barák než 140m, jinak nás vyškrtne ze seznamu, hlasuji pro vyškrtnutí.

+1/0
2.6.2017 11:23

R91i39c30h56a39r55d 62H59l41a71d65í63k 2255963689269

Jsou tu dva extrémy, tato historička, a tlak developerů. Proč u nás nejsou věci řešit normálním rozumem :-(

+1/0
1.6.2017 8:59

L65a93d67i81s64l11a30v 17B93u64r14d72a 2257974278335

Dlužno dodat, že "extrém" který hájí historička, máme přímo v preambuli ústavy.

+2/0
1.6.2017 9:48

M23a85r35t54i21n 31K79ř23í66ž 9813852400287

A když nepomůže vyškrtnutí z UNESCA, navrhuji to tu rovnou vybombardovat a srovnat se zemí.

+1/−1
31.5.2017 13:39

T25o82m38á73š 30V76r93á10b22e39l 8360384103484

Vyskrtnuti z unesca by byl asi problém pro například Telč, ale Praze to může být u zadnice.

+5/0
31.5.2017 13:35

M44a90r57t86i25n 73R48u40z11i21c43k70a 1542728866677

Naopak, otevre to cestu investorum v centru, nebude se nutne ohlizet na komplex staveb, pokud dum nebude pamatkou, muze jit k zemi...

Myslim, ze je to i v zajmu rady politiku magistratu...

0/−1
31.5.2017 16:27

J97u28l43i76u75s 48C31h43a51l76o49u38p23k73a 4942279820301

Tak si říkám, kde na to ti naši předkové brali, žádné dotace nebyly a přesto vyrostly pěkné a zdobné domy.

My zřejmě jako národ Zimmermanna: cituji jeho epitaf: Budoucnost patří aluminiu.

Když vidím tu novou výstavbu, tak si říkám nejen aluminiu, ale také sklu.

+1/0
31.5.2017 13:25
Foto

J41i78ř75í 34K97r24á54k76o52r36a 9629863

No, kdyby před více než 100 lety žily takovéhle historičky, nebyly by v Praze ani ty baráky, za které dnes tak zuřivě bojují.

+2/−1
31.5.2017 13:49

V15í49t 36P34r71č38í19k 9658710684510

Před sto lety takoví lidé v Praze pochopitelně žili a díky nim se nám dochovalo Staré Město, Malá Strana i Hradčany v autentické podobě. Informace si o tom můžete lehce dohledat. Ale to bych toho chtěl po vás moc.

+4/−1
31.5.2017 14:35

M36i52c73h96a97l 11K87o46n47e53č71n51ý 8559882322931

Tak si najděte fotografii Václavského náměstí před sto lety a zjistíte že 70% se změnilo.

+2/0
31.5.2017 19:28

V44í61t 30P70r77č16í87k 9888440884850

To je poznámka dost od věci. Pokud jste z Prahy nebo ji aspoň trošku znáte, měl byste vědět, že Václavské náměstí se nachází na Novém městě, o kterém jsem ve svém příspěvku nepsal.

Kdybych si podle vašeho doporučení našel fotku Václaváku z roku 1917, viděl bych na ní, že asi 80% současných budov již stojí. Ano, ještě pár desetiletí zpátky vypadalo Václavské náměstí úplně jinak. Pak tehdejší developeři s podporou spřátelených politiků podobu celého Nového města radikálně změnili, stejně dopadl i Josefov. Tito developeři měli samozřejmě zálusk i na Staré město a další části starobylé Prahy. Díky silnému občanskému odporu, v jehož čele stáli předchůdci paní historičky Bečkové, nakonec neuspěli a jedinečné historické město tak bylo z větší části zachráněno. To jsem chtěl svým příspěvkem říct.

+3/0
31.5.2017 19:50

K49a33r87e72l 63N68o20v33o96t55n49y 2561785509480

Nic proti ochrane historickych budov, ale nic se nema prehanet. Chapu, ze si urednici potrebuji nejak dokazovat svoji dulezitost a ospravedlnovat svou existenci a prohlasovani budov za pamatky je pro ne zpusob jak dosahnout obojiho, ale chranit kazdy barak akorat zastavi vyvoj. Historicke centrum Prahy by se samozrejme chranit melo, ale chranit tu vila na Petrinach je absurdni. A ty vyskove budovy na Pankraci - uz tam stejne staly tri, a ta V-Tower to spis vylepsi, nedavno jsem to videl z dalky a nevypada to nijak spatne. Je to dostatecne stranou, panorama Hradcan ani Prazskeho hradu, to nijak nenarusuje, a pohledy z druheho brehu taky ne, spis naopak.

+1/0
31.5.2017 13:18

F25r48a60n77t84i77š81e16k 25M30a20c47k80ů 9572455840179

Proboha vzpamatujte se, vždyť v Praze nic krásnějšího není než právě staré město a Václavské náměstí, vždyť jinak ostatní čtvrtě Prahy jsou přímo hnus

většinou horší než kdejaké jiné město v republice. Jen díky tomu zachovalému středu je tak obdivovaná.

0/0
5.6.2017 14:16

M62i22c11h96a24l 65P97a86u86l78í98č95e88k 2213725915365

Já bych celou věc zase tolik nebagatelizoval. Developeři by chtěli samozřejmě jen stavět, stavět a zase stavět (a aby bylo kde stavět, tak klidně i bourat a bourat, kdekoliv, cokoliv), a zde je třeba jim dávat nějaké mantinely. Jinak by to dopadlo tragicky - za příklad bych dal např. Boston, kde je nejstarší budova v USA (Old State House), kterou jedinou nechali stát, okolí komplet vybouraly a postavili kolem dokola jen samé stometrové mrakodrapy, takže to vypadá fakt nádherně (a k tomu ještě vybourali část zdi domu a je tam vlez do metra). Úplně stejně by u nás nakonec dopadlo třeba Staroměstské náměstí, to bychom opravdu chtěli?

Dále - Praha je skutečně krásný kousek historického města a klidně bych z toho zakonzervovanou rezervaci udělal. Ono je velice snadné něco zbourat, ale vzít zpět už to nejde. Samozřejmě, z ekonomického hlediska by bylo nejlepší celou vnitřní Prahu komplet srovnat se zemí (a řada lidí zde v diskusi by to zjevně ráda udělala) a vystavět na zelené louce zcela nové centrum, nově navržené tak, aby odpovídalo potřebám dnešní doby. Ale copak nemáme ani trochu úcty k naší historii, nechceme tu našim potomkům nechat nic hezkého, něco, co přečkalo staletí, plná válek a velkých dějinných okamžiků?

+12/0
31.5.2017 12:39
Foto

J67i72ř49í 82K21r11á70k50o81r57a 9439583

Jasně. A co kdybyste prostě jen přestal řešit cizí majetek a začal se starat výhradně o svůj? Ty staré budovy jsou dnes nepoužitelné. Nevyhovují ani jako bytné ani jako kancelářské. Tak si je kupte a udržujte je za své peníze.

+2/−9
31.5.2017 13:14

L72u52b49o19s 64H49n25i38z47d28i34l 6944786975908

Zapominate ze verejny prostor, ktery ty budovy tvori neni soukromy majetek.

+4/0
31.5.2017 13:32
Foto

J13i17ř28í 41K97r73á87k30o77r22a 9669783

Pokud se bavíme o inkriminované budově na Václaváku, tak ta soukromá byla.

+1/0
31.5.2017 13:35

V11l10a35d73i83s50l53a37v 16Ž55i56d79e56k 3338750970

Veřejný prostor není jen budova, ale třeba i její okolí.

+2/0
31.5.2017 13:38
Foto

J29i53ř25í 87K41r13á79k46o73r38a 9119603

Okolí přece nikdo bourat nechce.

+1/0
31.5.2017 13:48

V97l63a28d40i51s82l45a37v 46Ž92i60d21e37k 3538620960

Ne, vám se to nedá vysvětli.

+2/−1
31.5.2017 13:56
Foto

J60i71ř60í 51K49r22á32k57o67r51a 9909683

To spíš vám se to nedá vysvětlit. Soukromý majetek se schválně jmenuje soukromý. Zkuste si to slovo vyhledat ve slovníku.

+1/−2
31.5.2017 14:11

M96i54c36h19a22l 51P76a17u91l38í48č14e50k 2393695815605

A to jako musí každou památku někdo vlastnit, aby ji někdo jiný nezboural? Existuje také něco jako národní dědictví, které by se mělo zachovávat. Pokud někdo kupuje historickou budovu, měl by to činit s odpovědností a s vědomím, že by se o tu budovu měl starat, ne že to koupí, nechá spadnout a na uvolněné parcele postaví mrakodrap. Samozřejmě by se mi jako majiteli nelíbilo, kdyby mi někdo přikazoval, co smím nebo nesmím s vlastním majetkem dělat, ale pokud již ten majetek s takovýmto omezením kupuji, tak s plným vědomím a nemám se co divit. Klidně ať se to odkoupí z veřejných peněz města a využije. Jasně, řada domů je nevyhovujících k řadě věcí, ale to se dá napravit i citlivě, ne jen tím, že budovu zbořím. Potom se tam dá zřídit hotel, kanceláře pro úředníky, cokoliv. Koneckonců, z té památkové rezervace profituje Praha díky turismu obrovským způsobem. Pokud si to zprzníme, bude sem jezdit míň turistů a budeme mít nejen méně peněz, ale budeme i bez památek.

+4/−1
31.5.2017 13:40
Foto

J64i76ř14í 58K26r48á23k65o49r18a 9589503

S ničím z toho, co jste řekl, nesouhlasím.

0/0
31.5.2017 13:53

L94a81d82i41s54l68a49v 47B33u11r25d12a 2857894678435

Takže nesouhlasíte ani s tím, že existuje nco jako národní dědictví, které by se mělo zachovat? V tom případě doporučuju si přečít preambuli naší ústavy - asi vám nezbyde než emigrovat.

+2/0
1.6.2017 8:47

L22a46d98i82s61l74a17v 85B23u63r47d37a 2877944558115

On je ale rozdíl mezi "nevyužitelný" a "kdyby se zboural a postavil nový, sypalo by to víc", to jen vy mezi to stavíte rovnítko.

0/0
1.6.2017 9:47

M67a58r50t42i65n31a 19S83e11d42l22i40c75k87á 5552405571542

Neslyšela jsem, jak to paní historička řekla doslova, ale z nadpisu to vypadá na poněkud těžce neprofesionální výrazivo. Něco na způsob dětiček na pískovišti.

+1/0
31.5.2017 12:26

H32e37l71e58n67a 43Č16í74ž54k41o14v12á 9201441152688

Co vím, tak paní Bečková je člověk naprosto oddaný "své věci" (a také člověk ve svém oboru velmi vzdělaný). To považuji za pozitivní. A že je do té "své věci" až příliš zahleděna? To je dost pravděpodobné, ale není to zločin. Každý proud nicméně potřebuje svůj "protiproud"... a z toho (když máme proud i protiproud) se pak rodí ty nejlepší věci, jichž je člověk schopen.

+3/0
31.5.2017 12:36
Foto

J11i27ř41í 26K11r55á25k89o97r59a 9429943

"tvoří historické prostředí památkové rezervace"

Je tady někdo, kdo chce žít v rezervaci? Já teda ne. Fandím UNESCO, ať nás vyškrtnou.

+2/−9
31.5.2017 12:25

S55t47a75n91i96s39l50a33v 72G95r98i82g98á58r55e64k 7511962400125

Ať nás vyškrtnou R^

V Londýně taky stojí mrakodrapy kousek od St. Pauls catedral případně Tower bridge

Jinak na Václaváku byla ta demolice v pořádku [>-]

+2/−8
31.5.2017 12:20

R94a69d29i54m 23S26i38m30u80n55e68k 2690820736794

děkuji za zmínku.. to je opravdu dobrý příklad,jak totálně zabít starou monumentální architekturu, tam se jim to povedlo dokonale..

+6/−1
31.5.2017 12:22

S98t93a38n19i23s15l64a44v 37G30r42i43g12á96r68e35k 7551622120925

Mně se to líbí a i kvůli tomu do Londýna rád jezdím R^

Neříkám že máme postavit mrakodrap na Malostranském náměstí ale na Pankráci to snad ničemu nevadí

+1/−1
31.5.2017 12:25

R59a77d55i46m 82S23i22m13u90n50e40k 2230250846754

já bych na pakráci také viděl rád mrakodrapy, větší a více.. mně se velké budovy líbí a z hradu je to hezký pohled.. k velkému městu patří.. to souhlasím..

+2/−1
31.5.2017 12:28

M64i57c68h30a88l 89K14o83n26e91č83n93ý 8289832852431

Když počet lidí, kteří bydlí v jednom mrakodrapu, bude bydlet v rodinných vilkách, bude Praha brzy sousedit s Benešovem. To chceme?

0/0
31.5.2017 21:00

V23í30t 70P86r48č26í81k 9728390914520

To určitě ne, paneláky naležato jsou mor dnešní doby. Ale tvrdit, že jediná alternativa jsou mrakodrapy, a to zrovna na Pankráci, je čirá demagogie. V Praze je dostatek jiných vhodnějších lokalit pro výstavbu výškových budov, ideální jsou například brownfieldy ve Vysočanech. Byty v mrakodrapech na Pankráci stejně nijak neřeší bytovou otázku, protože jsou naprosto mimo finanční možnosti 99,9% Čechů. A těch horních deset tisíc si je stejně nepořídí k bydlení, ale spíš jako investici.

0/0
31.5.2017 21:18

F41r45a79n12t30i85š21e92k 69M96a92c81k14ů 9682725710299

Co je proboha na mrakodrapu krásného? Tenhle přístup fakt nechápu

vždyť mrakodrap ať je jakýkoliv se staví vždy jen z nouze o parcely a je to hnusné. A můžete ho krášlit čímkoliv.

0/0
5.6.2017 14:20

M89a38r27t83i17n 63R95u98z94i24c87k25a 1412858566587

A jako londyn ma historicke centrum pamatkove chranene, nebo jen jednotlive pamatky, ... v tom je totiz velky rozdil...

Praha ma pamatkove chranene cele centrum jako zachovale stredoveke mesto v temer nezmenene podobe, se souborem puvodnich historickych domu, kterych je cca 2000. To totiz nenajdete uz asi nikde na svete. Jedinym podobnym mestem byl uz jen historicky Most a pak myslim, mensi mesta jako Telc a Krumlov.

+1/0
31.5.2017 16:35

L97a60d51i80s22l81a73v 42B72u91r72d25a 2367874828795

A co třeba taková Olomouc?

0/0
1.6.2017 8:53

V52i20k52t48o62r 35S57v38o25b15o31d89a 8962148532656

Zaměstnanci developerských firem dostali dnes celodenní volno a příkaz naběhnout sem do diskuze? Fakt je názor lidu: "aaale, vy toho naděláte, pár stometrových paneláků je úplně v pohodičce, UNESCO jsou zhulený máničky"? 8-o

+9/−4
31.5.2017 12:04

M16a34r54e70k 22S29l48a77b56i53h51o44u70d32e82k 7688351152453

Není to názor lidu, ale váš, který jste právě vytvořil, abyste mohl proti němu bojovat!

0/0
31.5.2017 12:10

V88i75k14t19o44r 35S93v52o95b75o52d51a 8742868292596

Tak si přečtěte diskuzi, zejména své příspěvky. Brojíte proti UNESCO a je to druhý nejplusovanější příspěvěk. To je fakt, nikoliv můj názor.

0/0
31.5.2017 12:21

M29a62r37e18k 39S89l14a70b15i80h16o92u54d81e47k 7308701982173

Nebrojím proti UNESCO, ale píšu, že vyškrtnutí není žádná tragédie. O zhulených máničkách taky nic. A o stometrových panelácích už vůbec.

+1/−1
31.5.2017 12:31

V40i30k44t36o86r 35S95v80o79b11o98d68a 8822138322496

Teď nevím, jestli je to s Vaší strany záměr, nebo jen nepochopení. Samozřejmě jsem s lehkou nadsázkou ve dvou větách sumarizoval celkového ducha zdejší diskuze. Ne, netvrdím, že obě ty věty doslova napsal konkrétně pan Slabihoudek. Na Vás se vztahuje jen ta část pózy proti UNESCO.

Tak tedy konkrétně k Vám. Mohl byste mi, prosím, objasnit Vaši pozici? Píšete příspěvky, diskutujete, investujete do toho čas. K reakci Vás vyprovokoval můj názor, který směřuje proti developerům a pro UNESCO a napadl jste jej. Můžu se pro začátek zeptat, jaký obor je zdrojem Vaší obživy? Zastáváte názor, že památková ochrana Prahy je nepotřebná?

0/0
31.5.2017 12:51

M72a77r37e58k 85S10l48a38b53i87h58o51u93d14e30k 7148871212823

Jsem zaměstnanec významného developera, který se specializuje na výstavbu kancelářských a obchodních objektů v historických centrech.

0/0
31.5.2017 12:56

V88í42t 92P80r52č64í18k 9898350794160

Vaše příspěvky tomu naprosto odpovídají. Ale je férové, že to přiznáváte.

+1/0
31.5.2017 15:48

M34a70r77t25i80n 97M31i79k27u53l30i95č96k42a 2478460382847

Nejdříve si musí vytvořit virtuální nepřítele, kterým určí co jako říkají a potom bojuje, zajímavá úchylka, ale každý máme nějakou )))

0/0
31.5.2017 12:22

M95a77r63t93i90n49a 60S40e83d55l16i31c91k57á 5132725801332

Cože, ono má být na Václaváku pár stometrových paneláků? 8-o

+1/0
31.5.2017 12:20

H80e25l88e49n16a 66Č41í65ž44k21o96v83á 9191261702608

No jo, už zítra má být slavnostní výkop... jste si nevšimla? :-)

0/0
31.5.2017 12:26

V49i82k38t69o75r 85S74v30o66b46o33d21a 8322388472936

Článek a diskuze nejsou jen o Václaváku, ale také o "Véčku" a Pankráci.

0/0
31.5.2017 12:27

H69e65l22e57n69a 17Č38í57ž37k59o83v25á 9281861712958

No, potíž je, že se ty "UNESCO máničky" ani neumějí zhulit pořádně. Kdyby to uměly (ty "máničky"), nahlédly by, že hrdlit se kvůli tomu, že jeden starší, svého času ryze účelový barák má být nahrazen jiným, taktéž aktuálně zcela účelovým barákem, je opravdu legrační.

+2/0
31.5.2017 12:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.