Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úředníci jednali s rebelem. Spojnice autostrád u Prahy může vést jinudy

  20:06aktualizováno  20:06
Holubický farmář Jan Miller vlastní nemalou část pozemků v trase chystané spojnice silnic D8 a R7. Na neformální schůzce s ním zástupci Ředitelství silnic a dálnic připustili, že mediálně nejhojněji prezentovaná varianta plánované komunikace nakonec nemusí být definitivní.
Trasa plánované spojnice mezi R8 a R7 ještě zdaleka nemá definitivní podobu. Ilustrační snímek

Trasa plánované spojnice mezi R8 a R7 ještě zdaleka nemá definitivní podobu. Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Během schůzky mezi „rebelujícím“ holubickým farmářem a zástupci ŘSD svitla naděje, že sedmnáct let trvající kauza farmářky Ludmily Havránkové z Královéhradecka by se severně od Prahy nakonec nemusela opakovat.

Ze tří verzí může být čtvrtá

„Sporná“ druhá etapa výstavby spojnice dálnice D8 a rychlostní silnice R7 původně existovala ve třech variantách. Ve dvou případech vedla od Turska kolem lesa Erz. Jednou ho „obkroužila“ ve směru k Holubicím (vůbec nejznámější a nejdiskutovanější varianta, která má podporu obcí sdružených ve Spolku 101), podruhé ve směru k Tursku. Třetí možností bylo vést silnici z „opačné“ strany Turska, tedy mezi Turskem a Libčicemi nad Vltavou (tuto variantu prosazují Holubice). První a druhá varianta byly asi před deseti lety zaneseny i do územního plánu Holubic.

„Na finální podobě silnice, která v budoucnu poslouží i jako obchvat Kralup nad Vltavou, se teprve pracuje. Její druhá, tolik diskutovaná etapa mezi Turskem a Tuchoměřicemi tedy nakonec může mít úplně jinou podobu, než která je nyní na papíře,“ říká vedoucí oddělení komunikace ŘSD Jan Rýdl.

Právě on se v doprovodu Jaromíra Bocka, vedoucího odboru životního prostředí ŘSD, zúčastnil úterního jednání přímo v sídle Millerovy farmy v Holubicích.

Miller: Pojďme mluvit o změně

„Velmi oceňuji, že ke schůzce z iniciativy ŘSD došlo,“ říká Jan Miller. „Zvlášť proto, že stát převzal zodpovědnost za komunikaci od kraje teprve před pár týdny. Za celou dobu je to vůbec poprvé, kdy s námi - vlastníky půdy - někdo ohledně této silnice diskutoval.“

Jeho postoj odvést trasu od svých pozemků v okolí Holubic či lesa Erz to nicméně nezměnilo. „Stále jsem přesvědčen, že nejlepší možnou variantou je vést druhou etapu mezi Libčicemi nad Vltavou a Turskem. Pojďme o tom mluvit,“ vyzývá.

Úterní setkání zástupců ŘSD s „nejhlasitějším“ z farmářů bylo úvodní ze série diskusí, které mají sjednotit postoje všech zainteresovaných stran a navrhnout definitivní řešení přijatelné pro všechny.

„Jakákoliv verze druhé etapy plánované spojnice mezi komunikacemi D8 a R7 je v této chvíli jen čára na mapě,“ konstatuje Rýdl. „Shodnou-li se dotčené obce, že existuje vhodnější řešení, pak o něm pojďme jednat. Zájmem ŘSD rozhodně není arogantní chování a vydávání direktivních nařízení.“

V příštích týdnech chce podle něj ŘSD pokračovat v přípravách projektu a diskutovat nad možnými variantami. K jednáním chce přizvat i Středočeský kraj či dotčené obce.

„Po první schůzce s panem Millerem musím každopádně uznat, že to není žádný zpátečník, ale naopak racionálně a konstruktivně uvažující člověk,“ dodává Rýdl.

Vlk: Jinému řešení se nebráním

Prolomení ledů mezi ŘSD a farmáři vítají i starostové Holubic a Turska.

„Chápeme, že region novou silnici potřebuje, stejně jako to, že je nezbytné řešit dopravu v Kralupech nad Vltavou. Ale pojďme diskutovat o nejlepší variantě, což podle nás v současnosti prosazovaná verze rozhodně není,“ prohlašuje holubická starostka Eva Ježková.

O schůzce Millera se zástupci ŘSD už se podle ní debatovalo na středečním setkání holubického zastupitelstva. A 4. listopadu se představitelé obce chystají sejít s místním občanským sdružením „Kralupský přivaděč TUDY NE !!!“.

„Jako starosta Turska vítám, že se ŘSD s farmářem Millerem sešlo. Za sebe i obec jsem připraven jednat,“ doplňuje Václav Vlk. „Nebráním se ani změně dosud preferované varianty silnice, i když ji stále považuji za nejvhodnější řešení. Je totiž jediná, na které se dosud shodla většina zainteresovaných stran.“

První etapa chystané komunikace mezi Chvatěruby a Turskem, která bývá v plánech označována jako I/99, již má platné územní rozhodnutí i kladnou studii EIA.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 v Praze

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

Otevření zrekonstruované stanice pražského metra B Jinonice. (23. srpna 2017)
VIDEO: Výluka po sedmi měsících končí, v metru Jinonice opět staví vlaky

Ve stanici metra B Jinonice od středy opět staví vlakové soupravy. Pražský dopravní podnik (DPP) dokončil kompletní rekonstrukci stanice, kam zatékala voda....  celý článek

Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší
Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší

Chcete svému drobečkovi zpestřit jídelníček? Soutěžte o balíček plný dobrot.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.