Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úředníci jednali s rebelem. Spojnice autostrád u Prahy může vést jinudy

  20:06aktualizováno  20:06
Holubický farmář Jan Miller vlastní nemalou část pozemků v trase chystané spojnice silnic D8 a R7. Na neformální schůzce s ním zástupci Ředitelství silnic a dálnic připustili, že mediálně nejhojněji prezentovaná varianta plánované komunikace nakonec nemusí být definitivní.
Trasa plánované spojnice mezi R8 a R7 ještě zdaleka nemá definitivní podobu. Ilustrační snímek

Trasa plánované spojnice mezi R8 a R7 ještě zdaleka nemá definitivní podobu. Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Během schůzky mezi „rebelujícím“ holubickým farmářem a zástupci ŘSD svitla naděje, že sedmnáct let trvající kauza farmářky Ludmily Havránkové z Královéhradecka by se severně od Prahy nakonec nemusela opakovat.

Ze tří verzí může být čtvrtá

„Sporná“ druhá etapa výstavby spojnice dálnice D8 a rychlostní silnice R7 původně existovala ve třech variantách. Ve dvou případech vedla od Turska kolem lesa Erz. Jednou ho „obkroužila“ ve směru k Holubicím (vůbec nejznámější a nejdiskutovanější varianta, která má podporu obcí sdružených ve Spolku 101), podruhé ve směru k Tursku. Třetí možností bylo vést silnici z „opačné“ strany Turska, tedy mezi Turskem a Libčicemi nad Vltavou (tuto variantu prosazují Holubice). První a druhá varianta byly asi před deseti lety zaneseny i do územního plánu Holubic.

„Na finální podobě silnice, která v budoucnu poslouží i jako obchvat Kralup nad Vltavou, se teprve pracuje. Její druhá, tolik diskutovaná etapa mezi Turskem a Tuchoměřicemi tedy nakonec může mít úplně jinou podobu, než která je nyní na papíře,“ říká vedoucí oddělení komunikace ŘSD Jan Rýdl.

Právě on se v doprovodu Jaromíra Bocka, vedoucího odboru životního prostředí ŘSD, zúčastnil úterního jednání přímo v sídle Millerovy farmy v Holubicích.

Miller: Pojďme mluvit o změně

„Velmi oceňuji, že ke schůzce z iniciativy ŘSD došlo,“ říká Jan Miller. „Zvlášť proto, že stát převzal zodpovědnost za komunikaci od kraje teprve před pár týdny. Za celou dobu je to vůbec poprvé, kdy s námi - vlastníky půdy - někdo ohledně této silnice diskutoval.“

Jeho postoj odvést trasu od svých pozemků v okolí Holubic či lesa Erz to nicméně nezměnilo. „Stále jsem přesvědčen, že nejlepší možnou variantou je vést druhou etapu mezi Libčicemi nad Vltavou a Turskem. Pojďme o tom mluvit,“ vyzývá.

Úterní setkání zástupců ŘSD s „nejhlasitějším“ z farmářů bylo úvodní ze série diskusí, které mají sjednotit postoje všech zainteresovaných stran a navrhnout definitivní řešení přijatelné pro všechny.

„Jakákoliv verze druhé etapy plánované spojnice mezi komunikacemi D8 a R7 je v této chvíli jen čára na mapě,“ konstatuje Rýdl. „Shodnou-li se dotčené obce, že existuje vhodnější řešení, pak o něm pojďme jednat. Zájmem ŘSD rozhodně není arogantní chování a vydávání direktivních nařízení.“

V příštích týdnech chce podle něj ŘSD pokračovat v přípravách projektu a diskutovat nad možnými variantami. K jednáním chce přizvat i Středočeský kraj či dotčené obce.

„Po první schůzce s panem Millerem musím každopádně uznat, že to není žádný zpátečník, ale naopak racionálně a konstruktivně uvažující člověk,“ dodává Rýdl.

Vlk: Jinému řešení se nebráním

Prolomení ledů mezi ŘSD a farmáři vítají i starostové Holubic a Turska.

„Chápeme, že region novou silnici potřebuje, stejně jako to, že je nezbytné řešit dopravu v Kralupech nad Vltavou. Ale pojďme diskutovat o nejlepší variantě, což podle nás v současnosti prosazovaná verze rozhodně není,“ prohlašuje holubická starostka Eva Ježková.

O schůzce Millera se zástupci ŘSD už se podle ní debatovalo na středečním setkání holubického zastupitelstva. A 4. listopadu se představitelé obce chystají sejít s místním občanským sdružením „Kralupský přivaděč TUDY NE !!!“.

„Jako starosta Turska vítám, že se ŘSD s farmářem Millerem sešlo. Za sebe i obec jsem připraven jednat,“ doplňuje Václav Vlk. „Nebráním se ani změně dosud preferované varianty silnice, i když ji stále považuji za nejvhodnější řešení. Je totiž jediná, na které se dosud shodla většina zainteresovaných stran.“

První etapa chystané komunikace mezi Chvatěruby a Turskem, která bývá v plánech označována jako I/99, již má platné územní rozhodnutí i kladnou studii EIA.



Sledujte rekonstrukci Staroměstské radnice


 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Téměř čtrnáctimetrový sloup nesl dvoumetrovou pozlacenou sochu Panny Marie...
Mariánský sloup se může vrátit na Staroměstské náměstí. Sto let po zboření

Nápad vztyčit na pražském Staroměstském náměstí repliku někdejšího mariánského sloupu získal klíčový souhlas úředníků. Památník by se na původní místo mohl...  celý článek

Ilustrační snímek
Z pastvy se ztratilo patnáct beranů, policie hledá zloděje

Z ohrady na pastvě v obci Trněný Újezd na Berounsku někdo ukradl stádo čítající patnáct beranů. Předběžnou škodu jejich majitelka vyčíslila na sto tisíc korun....  celý článek

Otevření pláže v pražských Dejvicích. Součástí je i hřiště pro beachvolejbal...
VIDEO: Pražské Vítězné náměstí má pláž, dá se tu hrát beach i petangue

Mnohé možná překvapilo, proč se v neděli začal nedaleko Vítězného náměstí v Praze 6 navážet písek. Bylo to kvůli přípravě Pláže, sportovně rekreační zóny,...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.