Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bolest a čekání. Pacienti v Kolíně byli ošetřeni až po čtyřech hodinách

  19:50aktualizováno  19:50
Než na pacienty krčního oddělení kolínské nemocnice přišla řada, museli trpět v čekárně až čtyři hodiny. Podle nemocnice jsou takové případy spíš výjimečné. Přesto její vedení přiznává, že chybějí lékaři - na další nejsou peníze.

DLOUHÉ ČEKANÍ. Pacienti v Kolíně se dočkali ošetření v některých případech až po čtyřech hodinách. Ilustrační foto. | foto: Jaroslav Šnajdr, MF DNES

„Nebyli jste teď někdo na oddělení ORL v kolínské nemocnici? V čekárně pět lidí a postupuje to tu rychlostí jeden pacient za půl hodiny, pak čekání na zprávu asi dvacet minut. Mají tu tři ordinace, volají jen do jedné, z další si sestra chodí jen pro kartičku zdravotní pojišťovny...“

Radka Doležalová není zdaleka jediná pacientka, které zdlouhavé čekání na specializovaném oddělení kolínské nemocnice vadí. Pod jejím statusem na facebookovém profilu Máme rádi Kolín tak záhy přibyly komentáře lidí s podobnou negativní zkušeností.

„Byli jsme tam čtyři hodiny, kluk měl oboustranný zánět v uších. Uřval se, usnul tam na mně a jedno ucho mu prasklo,“ píše Irena Fritzenova.

„Já tu jsem výjimečně sama se sebou, ale skoro brečím bolestí a nic se neděje. Když jsem to takhle měla předloni, skončila jsem tu na tři dny na kapačkách s antibiotiky. Ani vysmrkat se nemůžu, jak mě to ucho bolí,“ přidává Doležalová.

Podle vyjádření nemocnice jde o ojedinělé situace. „Průměrná ošetřovací doba je většinou samozřejmě kratší. Případy delšího čekání jsou vždy vysvětlitelné objektivními příčinami, jako je třeba nahromadění pacientů, akutní nebo závažnější případy,“ tvrdí zástupce ředitele nemocnice pro zdravotní péči Pavel Hoffmann.

Vzápětí nepřímo přiznává, že nemocnici chybějí lékaři. „Každá nemocnice má daný rozpočet, a pokud se nechce dostat do propadu, nemůže si dovolit počet lékařů zvýšit,“ popisuje začarovaný kruh ve zdravotnictví doktor.

Podzimní kolínská výpomoc

Podle něj se přesně „na čas“ do ordinace nemusí dostat ani předem objednaní pacienti. Zhruba třetina lidí totiž vynechá předchozí vyšetření u praktického lékaře, které by mělo být prvotní, a na krční oddělení míří rovnou.

„Neobjednaní pacienti mohou čekat ve všech ambulancích. Mají pak možnost se objednat a přijít v jiný den na čas. Pokud se ale rozhodnou počkat, musí počítat s tím, že lékař přednostně ošetří objednané,“ říká k tomu ředitel tentokrát kladenské nemocnice Vladimír Lemon.

Nejčastěji  k delšímu čekání dochází u vytížených oddělení, jako je třeba plicní, oční či Centrum akutní medicíny, protože tam je průměrná doba laboratorního vyšetření 1,5 hodiny, někdy i déle.

Kromě ordinací v nemocnici fungují v Kolíně další dvě ORL z původních tří, v nedaleké Kutné Hoře jen jedna. Všechny jsou ale soukromé. Což znamená, že v nich jsou lékaři na rozdíl od nemocnice omezeni jak pracovními dny v týdnu, tak ordinačními hodinami i například předepisováním léků.

Za překročení stanovených limitů, které určují zdravotní pojišťovny, jim hrozí sankce.

Klíčová by pro kolínské nemocniční ORL mohla být plánovaná rekonstrukce pavilonu O, kde se pro oddělení počítá s lůžkovou i ambulantní částí.

Tento projekt byl ale kvůli nedostatku peněz zastaven. „Organizačně by nám tak na podzim mělo pomoci zajištění ambulantního operačního sálu, který by část pacientů odklonil,“ doufá Hoffmann.







Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.