Auto mu do domu bourá každé dva roky. Silnice je bezpečná, říká úřad

  • 93
Čtyři nehody během osmi let, kdy mu auto nabouralo do zdi, řešil majitel domu v obci Ješín poblíž Velvar na Kladensku. Poslední se stala toto pondělí, škodu muž odhadl na půl milionu korun. Snažil se tak o to, aby se silnici využívanou hojně kamiony zabývaly úřady. Ty tvrdí, že nejde o nehodové místo.

Dům Radomíra Bady v Ješíně na Kladensku funguje jako nárazník.

Zní to neuvěřitelně, ale je to tak. „Je tu nepřiměřená rychlost, dlouhá rovinka, táhlá zatáčka do obce. Málokdo respektuje předepsanou rychlost, zatáčka ho překvapí, nezvládne ji a bourá,“ popisuje Bada, který jako zázrakem při žádné z nehod nebyl zraněn, a nic se dosud nestalo ani nikomu z jeho blízkých.

Popáté to ale takhle být nemusí. Bada to moc dobře ví, už léta se snaží prosadit u úřadů, aby situaci nějak řešily. „Zkusili jsme starostku, odbor dopravy v Kladně, navrhli jsme zpomalovací retardér, semafor,“ popisuje.

Není to nehodové místo, tvrdí inspektorát

Poslední nehoda se stala toto pondělí. Řidič náklaďáku se údajně vyhýbal kamionu, kterého se lekl, pravým kolem najel do škarpy a pak auto strhl na dům. Narazil do zdi a zničil část střechy včetně krovů. Škoda může být zhruba půl milionu korun.

„Byl jsem v práci, manželka na zahradě z druhé strany domu. Slyšela ránu, přiběhla nahoru a viděla auto nabourané do baráku,“ vzpomíná Bada.

I přesto, co rodina v Ješíně zažívá, neuvažuje zatím o stěhování: „Nepřemýšleli jsme o tom. Máme zvířata, koně, zahradu. Věříme, že tu bude obchvat, nebo že se tu udělá něco, co řidiče donutí předpisy dodržovat.“

To, jestli se situace zlepší, mají v rukou kromě řidičů tři orgány: dopravní inspektorát, Ředitelství silnic a dálnic a krajský odbor dopravy. „Průtah obce Ješín není dopravním inspektorátem vyhodnocen jako nehodové místo. O zmiňované nehodě víme, ale podle policie je tady důvodné podezření na mikrospánek řidiče,“ tvrdí mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Podle Josefa Budila ze středočeské dopravní policie se při určení takzvaného nehodového místa vychází z několika faktorů: příčina nehody, počet nehod v místě, následky a výše škod.

Dopravní policie už v místě před časem navrhovala úpravy - změnila se tam povolená rychlost. „Jestli to není dostačující, podíváme se na to a případně navrhneme další,“ uvedl Budil.

Moc možností ale není. Ukázalo to už jednání, které Bada vedl s krajským úřadem zhruba před rokem. Jeho návrhy byly zamítnuty.

„Retardér na komunikaci I. třídy mezinárodního významu být nemůže, s tím nesouhlasí zejména policie, ale i ŘSD z důvodů ztížení zimní údržby. Zpomalovací semafor na silnici I. třídy taktéž není vhodný prvek na zajištění ukázněnosti řidičů - podle našich dosavadních zkušeností nefunguje, řidiči ho nerespektují,“ popsal Jaroslav Malý z krajského úřadu.

Jednou z mála možností, jak riziko v nebezpečném úseku zmírnit, je podle něj instalace dělicího ostrůvku, jeho výstavbu by platilo ŘSD jako majitel komunikace.

Začalo to s D8

Podle starousedlíků začaly problémy v místě v době, kdy silničáři zprovoznili nedalekou dálnici D8 a řidiči kamionů si začali zkracovat cestu právě přes Ješín.

„Doprava se od té doby znásobila. Jezdí tu stovky, možná tisíce kamionů denně,“ kritizuje Bada. Podle něj nebyla zdejší silnice na takovou zátěž stavěná. „Neuveze to, opravuje se každé dva roky, je poničená, bohužel se s tím asi musíme smířit.“ Malý Badovi radí, aby se ještě nevzdával.

„Radou pro majitele domu je, aby se obrátil na příslušné orgány, tedy policii, případně ŘSD, nebo aby si domluvil s odpovědným pracovníkem krajského odboru dopravy účast na naší koordinační poradě, kde se podobné záležitosti řeší,“ doplnil Malý.

, ,