Rachot znějící z tunelu pražského metra dává znát, že se blíží do stanice vlaková souprava. Zvuk, který jasně rozpozná každý cestující. Ale v novém úseku metra linky A to ještě neplatí. Z šera tunelu spojujícího čtyři nové stanice vyjíždí takzvaný motorový univerzální vozík. Nepřeváží cestující, nýbrž materiál.
Dělníci už pracují na dokončení kolejí. Samotné stanice už se rýsují do podoby, jakou uvidí příští rok cestující. Zatím by se líbily jen obdivovatelům surového betonu. Ten se teprve bude obkládat. V březnu se začnou budovat výtahy a eskalátory.
Letos v listopadu by měly být práce v metru dokončené a namontované mají být i technologie. Pak se bude mimo jiné zkoušet vše v provozu, ale bez cestujících.
Ti by se měli svézt novým úsekem metra v prvních měsících roku 2015. Zatím se hovoří o možném zprovoznění v únoru toho roku. Trasa vede od Motola po Vypich v jednom tunelu, od Vypichu po Dejvickou ve dvou.
Stavbu zkoumají kontroloři
Jenže pátý provozní úsek linky A má také potíže. Prověřují jej úředníci ministerstva dopravy, kteří zkoumají, zda se staví podle zákona. A i město stavbu za více než dvacet miliard s obavami sleduje. Potřebuje totiž na ni získat evropské peníze.
Dopravce si na stavbu půjčuje od Evropské investiční banky - jde přitom o jedenáct miliard korun. "Čerpáme peníze po částech, takže jsme v současné chvíli obdrželi 8,5 miliardy. A máme uzavřenou smlouvu na další 2,5. Ty by se měly čerpat v letošním roce," uvedla Zdena Javornická. Ta řídí odbor magistrátu, který má na starosti pražský rozpočet.
Stanice metra A
Zdroj: Metrostav a DPP |
Sama tuší, že to s penězi na stavbu vůbec nemusí být jednoduché. "Bude totiž záležet na tom, jak dopadnou výsledky ministerské kontroly, která proběhla v dopravním podniku. Riziko tady je. Banka nám sice nevezme těch osm a půl miliardy, ale nemuseli bychom dostat dalších 2,5 miliardy. Nebo bychom dostali jenom část," zmiňuje Javornická.
Podle ní by i tak město teoreticky dokázalo případný "výpadek" zaplatit ze svého. "Máme nepoužité peníze, které jsme do rozpočtu ještě nezapracovali. Dostali jsme příjmy z dividend, které jsme nepoužili - je to asi 1,5 miliardy korun.
A ještě ve vyšším řádu nám přijdou příjmy z dividend z letošního roku. Takže tuto potenciální díru jsme schopni zasanovat. Ale byla by to škoda. Ty peníze bychom mohli použít na něco jiného," dodala Javornická.
Toto však není jediná kontrola, která na stavbě metra do Motola běží. Interní auditoři dopravního podniku jej zevrubně zanalyzovali také. Nyní je dokument v připomínkovacím řízení.
Ačkoliv příběh této investice - co do počtu problémů v právních a finančních věcech - připomíná nesnáze s tunelem Blanka, na stavbě to není znát.