Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jeďte do práce na kole, vyzývá soutěž. Nově zapojí i chodce a vozíčkáře

  9:10aktualizováno  9:10
Pražané budou s obyvateli řady dalších měst soutěžit, kdo cestou do zaměstnání projede méně nafty a benzinu. Letos se mohou nově zapojit také vozíčkáři, skateboardisté či chodci.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Nasednout na kolo či na skateboard, obout běžecké boty a vyrazit do práce. Hlavně však nechat auto doma. K tomu nabádá Pražany sdružení Auto*Mat, které vyhlásilo již šestý ročník soutěže Do práce na kole.

Pro účast v soutěži stačí v zaměstnání najít svolné kolegy a na měsíc pověsit klíčky od auta na hřebík. Kampaň chce podle organizátorů přesvědčit co nejvíce lidí, že i jízda na kole a běh či chůze jsou výborným způsobem, jak se v Praze dostat z místa na místo.

„Jsme přesvědčeni, že čím méně bude v ulicích měst aut, tím lepší bude životní prostředí i život nás všech,“ říká manažerka soutěže Iva Nevečeřalová.

Pamatujeme na chodce, běžce i vozíčkáře

Předchozí ročníky se soustředily výhradně na cyklisty, ale letos se organizátoři rozhodli soupeření rozšířit i na všechny ostatní, kdo k pohybu po metropoli využívají své vlastní síly. Do soutěže se tak nově mohou přihlásit i běžci, chodci, bruslaři, skateboardisté či vozíčkáři.

„Inspirovali jsme se ve Švýcarsku, kde se chodci a běžci zapojují už řadu let a i přes hornatý reliéf krajiny se zde této akce účastní desítky tisíc lidí,“ uvedla Nevečeřalová.

Přihlášky do soutěže mohou podávat do konce dubna firemní týmy o dvou až pěti členech. Utkají se v různých kategoriích, ale tou hlavní je pravidelné dojíždění.

Uspějí v ní skupiny, které ujdou, uběhnou či ujedou na kole alespoň dvě třetiny všech cest do zaměstnání. Délka trasy přitom nesmí být kratší než 1,5 kilometru. Odměna čeká i na ty, kdo urazí nejdelší vzdálenost či přijdou s kreativním nápadem, jak vylepšit cyklodopravu v metropoli.

V loňském roce se do kampaně zapojilo 7 280 zaměstnanců z 1 156 firem a institucí ve 24 městech z celé České republiky. Téměř třetina z nich přitom pocházela z metropole. Podle statistik loni soutěžící společnými silami najeli 1,5 milionu „bezemisních“ kilometrů.

„Na kole jsem všude hned, nemusím nikde čekat a lámat si hlavu s veřejnou dopravou. Navíc se na kole cítím mnohem víc ponořený do města a přitom se nepodepisuji na jeho znečištění a randálu,“ říká ekonom Tomáš Sedláček, pro kterého se prý bicykl stal jakýmsi osobním teleportem.

Pražané nasedají na kolo hlavně v létě

Podle analýzy agentury GfK za rok 2012, kterou si nechal zhotovit magistrát, je v Praze přes 300 tisíc cyklistů. Dohromady denně urazí 560 tisíc kilometrů a na veškeré dopravě v metropoli se podílí přibližně třemi procenty.

Část Pražanů využívá kolo jen rekreačně. Zejména v teplejších měsících ale podle studie narůstá počet těch, kdo na něm cestují pravidelně i po městě. Alespoň několikrát týdně vyjede v létě na kole asi jedenáct procent obyvatel metropole. Pražané nicméně dopravní prostředky často kombinují a střídají.

Jak Pražané v létě cestují

  • 137 tisíc obyvatel hlavního města vyjede v létě několikrát za týden na kole.
  • 1 milion Pražanů jezdí během letních měsíců více než jednou týdně MHD.
  • 561 tisíc obyvatel Prahy využívá v létě k přepravě několikrát týdně automobil.

Pro srovnání, stejně často v létě cestuje 82 procent z nich městskou hromadnou dopravou a 45 procent autem. V zimě počet pravidelných cyklistů poklesne asi na třetinu. Z výzkumu také vyplynulo, že Pražané, kteří častěji využívají kolo, jezdí méně autem, ale městskou hromadnou dopravou cestují stále stejně.

Obdobný průzkum si město nechalo vypracovat i v září minulého roku, ale jeho výsledky zatím nezveřejnilo. „Podle předběžných informací, které máme k dispozici, jsou ta čísla velice podobná a žádná výraznější změna se za poslední tři roky neodehrála,“ říká dopravní expert Auto*Matu Vratislav Filler.

Dodává, že Praha ve srovnání s řadou jiných metropolí v počtu cyklistů pokulhává. „Je to hlavně v myslích lidí. Jak těch, kteří by na kole rádi jezdili, ale ani je nenapadne, že je to v Praze vůbec možné, tak řidičů aut, kteří cyklisty stále berou jako někoho, kdo na ulicích nemá co pohledávat,“ dodává Nevečeřalová. Podle výzkumu GfK odrazuje Pražany také nedostatek bezpečných míst v ulicích, kde by bylo možné kola uschovat.

Magistrát v současnosti připravuje několik opatření, která by měla cyklistům cestování po Praze ulehčit. Náměstek Petr Dolínek (ČSSD) má například v plánu zjednodušení převozu kol v městských vlakových spojích a u vestibulů metra chce vybudovat úschovny, kde bude možné kola přes den bezpečně ponechat. Příští rok by se také měl spustit projekt městského bikesharingu, tedy veřejného půjčování kol.

Autor:


Sledujte rekonstrukci Staroměstské radnice


 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Slovanskou epopej mohou lidé až do konce letošního roku obdivovat v Praze, poté...
Do Prahy se vrací Muchova epopej, z Tokia už přiletěly dvě sady pláten

Do Prahy se postupně vrací z Tokia plátna Slovanské epopeje Alfonse Muchy. Do města už dorazily dvě sady obrazů, poslední by měly přiletět tento týden. Epopej...  celý článek

Na střechu nechal majitel instalovat extenzivní zelenou střechu.
Mladí majitelé museli „ukousnout“ kus kopce, aby měli slunce v domě

Najít vhodný pozemek blízko Prahy a za dostupné peníze, to je hodně těžké. Někdy to znamená v mnohém ustoupit nebo udělat náročné stavební úpravy. To potkalo i...  celý článek

Mělnický starosta Ctirad Mikeš
Starosta Mělníka, který jel opilý, post neopustí. Zastupitelé ho podpořili

Ctirad Mikeš (Mé město), který v květnu řídil opilý, zůstává starostou Mělníka. Zastupitelé ho na pondělním jednání neodvolali, ač sám dal o své funkci...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.