Nasednout na kolo či na skateboard, obout běžecké boty a vyrazit do práce. Hlavně však nechat auto doma. K tomu nabádá Pražany sdružení Auto*Mat, které vyhlásilo již šestý ročník soutěže Do práce na kole.
Pro účast v soutěži stačí v zaměstnání najít svolné kolegy a na měsíc pověsit klíčky od auta na hřebík. Kampaň chce podle organizátorů přesvědčit co nejvíce lidí, že i jízda na kole a běh či chůze jsou výborným způsobem, jak se v Praze dostat z místa na místo.
„Jsme přesvědčeni, že čím méně bude v ulicích měst aut, tím lepší bude životní prostředí i život nás všech,“ říká manažerka soutěže Iva Nevečeřalová.
Pamatujeme na chodce, běžce i vozíčkáře
Předchozí ročníky se soustředily výhradně na cyklisty, ale letos se organizátoři rozhodli soupeření rozšířit i na všechny ostatní, kdo k pohybu po metropoli využívají své vlastní síly. Do soutěže se tak nově mohou přihlásit i běžci, chodci, bruslaři, skateboardisté či vozíčkáři.
„Inspirovali jsme se ve Švýcarsku, kde se chodci a běžci zapojují už řadu let a i přes hornatý reliéf krajiny se zde této akce účastní desítky tisíc lidí,“ uvedla Nevečeřalová.
Přihlášky do soutěže mohou podávat do konce dubna firemní týmy o dvou až pěti členech. Utkají se v různých kategoriích, ale tou hlavní je pravidelné dojíždění.
Uspějí v ní skupiny, které ujdou, uběhnou či ujedou na kole alespoň dvě třetiny všech cest do zaměstnání. Délka trasy přitom nesmí být kratší než 1,5 kilometru. Odměna čeká i na ty, kdo urazí nejdelší vzdálenost či přijdou s kreativním nápadem, jak vylepšit cyklodopravu v metropoli.
V loňském roce se do kampaně zapojilo 7 280 zaměstnanců z 1 156 firem a institucí ve 24 městech z celé České republiky. Téměř třetina z nich přitom pocházela z metropole. Podle statistik loni soutěžící společnými silami najeli 1,5 milionu „bezemisních“ kilometrů.
„Na kole jsem všude hned, nemusím nikde čekat a lámat si hlavu s veřejnou dopravou. Navíc se na kole cítím mnohem víc ponořený do města a přitom se nepodepisuji na jeho znečištění a randálu,“ říká ekonom Tomáš Sedláček, pro kterého se prý bicykl stal jakýmsi osobním teleportem.
Pražané nasedají na kolo hlavně v létě
Podle analýzy agentury GfK za rok 2012, kterou si nechal zhotovit magistrát, je v Praze přes 300 tisíc cyklistů. Dohromady denně urazí 560 tisíc kilometrů a na veškeré dopravě v metropoli se podílí přibližně třemi procenty.
Část Pražanů využívá kolo jen rekreačně. Zejména v teplejších měsících ale podle studie narůstá počet těch, kdo na něm cestují pravidelně i po městě. Alespoň několikrát týdně vyjede v létě na kole asi jedenáct procent obyvatel metropole. Pražané nicméně dopravní prostředky často kombinují a střídají.
Jak Pražané v létě cestují
|
Pro srovnání, stejně často v létě cestuje 82 procent z nich městskou hromadnou dopravou a 45 procent autem. V zimě počet pravidelných cyklistů poklesne asi na třetinu. Z výzkumu také vyplynulo, že Pražané, kteří častěji využívají kolo, jezdí méně autem, ale městskou hromadnou dopravou cestují stále stejně.
Obdobný průzkum si město nechalo vypracovat i v září minulého roku, ale jeho výsledky zatím nezveřejnilo. „Podle předběžných informací, které máme k dispozici, jsou ta čísla velice podobná a žádná výraznější změna se za poslední tři roky neodehrála,“ říká dopravní expert Auto*Matu Vratislav Filler.
Dodává, že Praha ve srovnání s řadou jiných metropolí v počtu cyklistů pokulhává. „Je to hlavně v myslích lidí. Jak těch, kteří by na kole rádi jezdili, ale ani je nenapadne, že je to v Praze vůbec možné, tak řidičů aut, kteří cyklisty stále berou jako někoho, kdo na ulicích nemá co pohledávat,“ dodává Nevečeřalová. Podle výzkumu GfK odrazuje Pražany také nedostatek bezpečných míst v ulicích, kde by bylo možné kola uschovat.
Magistrát v současnosti připravuje několik opatření, která by měla cyklistům cestování po Praze ulehčit. Náměstek Petr Dolínek (ČSSD) má například v plánu zjednodušení převozu kol v městských vlakových spojích a u vestibulů metra chce vybudovat úschovny, kde bude možné kola přes den bezpečně ponechat. Příští rok by se také měl spustit projekt městského bikesharingu, tedy veřejného půjčování kol.