TYPICKÉ GESTO. „Véčko“, oblíbené gesto mladých lidí z východní Asie, si z Prahy...

TYPICKÉ GESTO. „Véčko“, oblíbené gesto mladých lidí z východní Asie, si z Prahy vozí stále více Číňanů a Korejců. (10. srpna 2014) | foto: Dan Materna, MAFRA

Němčina a ruština z centra mizí, do Prahy míří více turistů z Asie

  • 88
Zavedené jazyky jako jsou němčina a ruština začínají v české metropoli pomalu vytlačovat jazyky z Asie. Stále více totiž navštěvují Prahu především turisté z Číny a Koreje. Uvedli to specialisté na turistický ruch z Prague City Tourism (PCT).

Luxusní obchody v hlavním městě propouštějí a omezují pracovní dobu rusky mluvících prodavaček, pro Prahu tak typických, všimli si pracovníci agentury.

Na druhé straně Korejci začnou od příštího roku do Ruzyně posílat superjumbo Airbus A 380, aby uspokojili poptávku po přímých letech. Objevují se první obchody s korejským personálem. A do čela žebříčku utrácení v Praze se derou Číňané.

Ruských turistů začalo ubývat, i když jsou vedle Němců stále nejpočetnějšími návštěvníky české metropole. Důvodů poklesu je dle informací z Letiště Václava Havla a PCT několik: krize na Ukrajině, tlak Evropské unie, oslabující rubl.

„Čísla nyní klesají až o dvacet procent. To je dáno především politickou situací a strachem ze zemí EU. Někteří také hledají stále luxusnější služby, které v Praze nejsou tak běžně dostupné,“ říká ředitelka Prague City Tourism Nora Dolanská.

Ruský turista koupí celý set. Číňan to nejdražší

V obchodní sféře se traduje, že Číňané v luxusních nákupech nahrazují Rusy.

Rus v českém obchodě nechá za jeden nákup v průměru 7 228 korun, Číňan 19 948 korun. „Z čísel je tedy jasně vidět, že i když je obecně známo, že téměř polovinu turistů v ČR tvoří stále Rusové, Číňané zde utrácejí mnohem více na jeden nákup,“ vysvětluje marketingová manažerka Global Blue Zuzana Roubíčková.

S proměnou zákazníků se ruku v ruce mění styl jejich nakupování. „Rozdílně se chovají hlavně v tom, co si vybírají. Rusové si vyberou klidně celý look včetně kabelek a kožichu navrch. Číňané si vyberou spíše jednu věc, ale tu nejluxusnější. Koupí si třeba kabelku za půl milionu,“ říká manažerka jednoho z luxusních butiků v Pařížské ulici.

Říká, že Číňané a Korejci často přijdou již s fotkou produktu, který chtějí. „Rusové si nechávají poradit. Jdou za evropskou módou, kterou mají rádi,“ vysvětluje obchodnice. Asijci zase bývají velmi minimalističtí. „Vyberou si třeba kravatu a jsou nadšeni z jejího drobného, ale propracovaného vzoru.“ dodává manažerka.

Některé obchody se zbožím pro turisty, kde se mluví korejsky, už v metropoli jsou. Asijští prodavači ale zřejmě početně nedoženou Rusy. Číňané dle obchodníků také nečekají, že na ně bude někdo mluvit čínsky. Hovoří anglicky.

Rovněž luxusní hotely dobře vědí, jak s jakou skupinou turistů pracovat. „Za standard považujeme donést čínským hostům čajovou soupravu nebo turistům ruským nabídnout co nejvíce informací v jejich jazyce,“ říká generální ředitel hotelu Four Seasons René Beauchamp. Rusové v poslední letech mimo jiné mění svoje cestovní návyky. Do Prahy cestují více v malých skupinách a individuálně, velkých organizovaných skupin, které se zde hojně vyskytovaly, je stále méně.

Korejské nápisy na letišti. Přímý let do Pekingu ale chybí

Změna trendu je znatelná i v letecké dopravě. „V roce 2013 přiletělo do Prahy 1,1 milionu ruských cestujících. Za letošních sedm měsíců je to 582 tisíc, což je pokles o 4,4 procenta.

Z Jižní Koreje přiletělo vloni 130 tisíc cestujících a za letošních sedm měsíců byl zaznamenán nárůst o 60 procent,“ vypočítává mluvčí pražského letiště Eva Krejčí. Mezi Prahou a jihokorejským Soulem létají frekventované přímé linky. Korejci mohou dokonce na Letišti Václava Havla číst značení ve svém vlastním jazyce.

Číňané ovšem do Prahy přímo letět nemohou. „Číňané už dlouho létají do Vídně a do Mnichova, bohužel létají také do Varšavy a Budapešti, a Praha se tak stává pouze zastávkou v rámci jejich středoevropské cesty,“ říká Dolanská s tím, že turisté z Dálného východu jsou známi tím, že kam přiletí přímé letadlo, tam tráví část své dovolené.

„Z obchodních dat vyplývá, že je o přímé spojení s Čínou zájem, o lince probíhají patřičná jednání,“ dodává Krejčí.

Lidé z luxusních pražských obchodů na druhou stranu upozorňují, že se Česko dostatečně neprezentuje i v jiných asijských zemích, jako je Thajsko, Malajsie nebo Singapur, odkud by do Česka mohlo připlout nebo spíše přiletět velké množství peněz.

Ruské turisty v Praze nahrazují Asijci.