Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letecký den připomněl 100. výročí vzletu prvního letadla s motorem auta

  19:12aktualizováno  19:12
Na sedm tisíc lidí zavítalo v sobotu na letiště mladoboleslavského Aeroklubu, kde se konal už 9. ročník Dobového leteckého dne. Ten letos připomenul 100 let od prvního vzletu letadla Metoda Vlacha, který v Mladé Boleslavi postavil první české letadlo poháněné automobilovým motorem.

Dobový letecký den v Mladé Boleslavi - přílet letounu Avenger | foto: Yan Renelt, MF DNES

Diváci měli možnost vidět stroje od počátku letectví až po současnost. Vedle jedenácti replik historických letadel Nadačního fondu letadla Metoda Vlacha z období 1909 až 1942 tu byly k vidění i moderní stíhačky JAS 39 Gripen či celá řada originálů z německé skupiny German Historie Flight. K nejzajímavějším letounům patřil třímotorový JU 52 z francouzského La Ferté Alais.

Fotogalerie

Mezi významné hosty patřily pak letouny Boeing Stearman, Fieseler Storch a Cessna 195 z německé skupiny German Historic Flight, která sdružuje majitele historických letadel z celého Německa.

Lidé ale mohli vidět i řadu dalších zajímavých letadel. Byl mezi nimi například trojplošník Fokker DR1, který používala německá armáda za první světové války. Dalším byla třeba obávaná japonská stíhačka Zero z druhé světové války nebo letoun Avenger, v němž létal v Tichomoří bývalý americký prezident George Bush starší.

Dobovou atmosféru doladily historické větroně Krajánek a Orlík tažené ve dvojvleku za dnes již historickým Brigadýrem s motorem Dorris a také letouny Aero 45 a nově postavená Tatra 101. Z místního Aeroklubu se na leteckém dnu představila vicemistryně světa v plachtění Dana Nováková.

Metoděj Vlach

Letošní akce byla zároveň vzpomínkou na průkopníka českého letectví Metoděje Vlacha (1887 - 1957), který právě v Mladé Boleslavi postavil na začátku minulého století jako první Čech letadlo vlastní konstrukce, dal do něj motor z automobilu Laurin a Klement a sám v něm i letěl. Replika tohoto stroje vzlétla na závěr akce.

Návštěvníky akce čekala také tříhodinová akrobatická show, během které mohli porovnat pomalé letouny z let 1909 až 1912 s moderními bojovými stíhačkami. Své umění tu představili i členové akrobatického týmu The Flying Bulls. Sportovní letouny od třicátých let až po současnost ukázaly divákům obrovský pokrok v letecké technice.

V bojové scénce z první světové války se poté představila celá řada historických replik letadel a také početný vojenský kompars v dobových kostýmech. Došlo dokonce i na střelbu na letouny a pyrotechnické efekty.

Závěr leteckého dne pak patřil parašutistům a jejich skupinovému seskoku. Celou akci zakončil společný start skupiny horkovzdušných balonů, ve kterých mohli diváci absolvovat vyhlídkový let.

Jinak úspěšnou akci zakalila odpoledne nepříjemná nehoda. Jeden z historických ultralightů začal po pádu hořet. Pilot a pasažér byli lehce zraněni. Hasiči oheň zlikvidovali za několik minut. Škoda je podle odhadů 50 tisíc korun.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kvůli rozkopané silnici u Národního divadla stály auta i tramvaje v koloně...
U Národního divadla nejezdily tramvaje, dopravu komplikuje rozkopaná silnice

Tramvaje i auta v okolí pražského Národního divadla po poledni stála. Doprava kolabovala kvůli částečné uzavírce několika ulic. Auta zde musejí během oprav...  celý článek

Developerská firma Sekyra Group chce výstavbu na Rohanském ostrově v Praze...
Rohanský ostrov se znovu stane ostrovem, zabydlí ho nová čtvrť

Na podzim se veřejnost seznámí s podobou developerského projektu v Karlíně. Stavět by tam mohlo i město, a to byty s nízkým nájmem. Navíc by se ostrov, který...  celý článek

Krávy na pastvě zabil výboj proudu ze sloupu vysokého napětí.
Elektrický výboj zabil krávy na pastvě, mohla ho vyvolat poštolka

Celkem tři telata z jedné farmy na Benešovsku uhynula po zásahu elektrickým proudem. Pásla se v tu chvíli na louce pod stožárem elektrického vedení. Podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.