Dobový letecký den v Mladé Boleslavi - přílet letounu Avenger

Dobový letecký den v Mladé Boleslavi - přílet letounu Avenger | foto: Yan Renelt, MF DNES

Letecký den připomněl 100. výročí vzletu prvního letadla s motorem auta

  • 1
Na sedm tisíc lidí zavítalo v sobotu na letiště mladoboleslavského Aeroklubu, kde se konal už 9. ročník Dobového leteckého dne. Ten letos připomenul 100 let od prvního vzletu letadla Metoda Vlacha, který v Mladé Boleslavi postavil první české letadlo poháněné automobilovým motorem.

Diváci měli možnost vidět stroje od počátku letectví až po současnost. Vedle jedenácti replik historických letadel Nadačního fondu letadla Metoda Vlacha z období 1909 až 1942 tu byly k vidění i moderní stíhačky JAS 39 Gripen či celá řada originálů z německé skupiny German Historie Flight. K nejzajímavějším letounům patřil třímotorový JU 52 z francouzského La Ferté Alais.

Mezi významné hosty patřily pak letouny Boeing Stearman, Fieseler Storch a Cessna 195 z německé skupiny German Historic Flight, která sdružuje majitele historických letadel z celého Německa.

Lidé ale mohli vidět i řadu dalších zajímavých letadel. Byl mezi nimi například trojplošník Fokker DR1, který používala německá armáda za první světové války. Dalším byla třeba obávaná japonská stíhačka Zero z druhé světové války nebo letoun Avenger, v němž létal v Tichomoří bývalý americký prezident George Bush starší.

Dobovou atmosféru doladily historické větroně Krajánek a Orlík tažené ve dvojvleku za dnes již historickým Brigadýrem s motorem Dorris a také letouny Aero 45 a nově postavená Tatra 101. Z místního Aeroklubu se na leteckém dnu představila vicemistryně světa v plachtění Dana Nováková.

Metoděj Vlach

Letošní akce byla zároveň vzpomínkou na průkopníka českého letectví Metoděje Vlacha (1887 - 1957), který právě v Mladé Boleslavi postavil na začátku minulého století jako první Čech letadlo vlastní konstrukce, dal do něj motor z automobilu Laurin a Klement a sám v něm i letěl. Replika tohoto stroje vzlétla na závěr akce.

Návštěvníky akce čekala také tříhodinová akrobatická show, během které mohli porovnat pomalé letouny z let 1909 až 1912 s moderními bojovými stíhačkami. Své umění tu představili i členové akrobatického týmu The Flying Bulls. Sportovní letouny od třicátých let až po současnost ukázaly divákům obrovský pokrok v letecké technice.

V bojové scénce z první světové války se poté představila celá řada historických replik letadel a také početný vojenský kompars v dobových kostýmech. Došlo dokonce i na střelbu na letouny a pyrotechnické efekty.

Závěr leteckého dne pak patřil parašutistům a jejich skupinovému seskoku. Celou akci zakončil společný start skupiny horkovzdušných balonů, ve kterých mohli diváci absolvovat vyhlídkový let.

Jinak úspěšnou akci zakalila odpoledne nepříjemná nehoda. Jeden z historických ultralightů začal po pádu hořet. Pilot a pasažér byli lehce zraněni. Hasiči oheň zlikvidovali za několik minut. Škoda je podle odhadů 50 tisíc korun.