Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dominikánský klášter v Praze se otevře lidem, nabídne jim i posezení u kávy

  13:34aktualizováno  13:34
Klášter dominikánů při kostele sv. Jiljí v centru Prahy by se měl v budoucnu otevřít veřejnosti. Místní mniši totiž chtějí, aby se stal živoucím organismem a nebyl jen zakonzervovanou mrtvou oblastí. Plánují tu proto vybudovat přednáškový a výstavní sál a dokonce i kavárnu.

Dominikánský klášter v kostele sv. Jiljí v Praze. | foto: archiv kostela sv. Jiljí

Z Husovy ulice by měl být vybudován nový vstup do areálu kláštera, který by návštěvníky vtáhl do posvátného prostředí.

V podzemních prostorách, které byly ve 13. století běžnou úrovní ulice, by měly vzniknout sály určené pro pořádání přednášek a výstav. V nadzemních částech by mohla vzniknout literární kavárna. Lidem se otevře i část Rajské zahrady, která je součástí areálu.

Dominikánský klášter v Praze

Jeho nejviditelnější součástí je kostel sv. Jiljí s vchodem z Husovy ulice. První písemná zmínka o kostelu pochází z roku 1238, archeologické průzkumy ale odhalily, že se svatyně mohla na tomto místě nacházet už na přelomu 11. a 12. století. V klášteře dominikánů na Starém Městě žije osm řeholníků.

Mniši chtějí svoji představu realizovat s pomocí architekta Josefa Pleskota. "Projekt chceme realizovat na etapy během dvou let. Vše záleží na tom, kolik seženeme peněz z dotací," uvedl provinciál dominikánů Benedikt Mohelník.

Předběžný odhad, kolik by měla rekonstrukce kláštera stát, je 150 milionů korun. S financováním nákladného projektu by měly pomoci zejména evropské fondy.

Dominikánský řád v budově sídlí s výjimkou doby komunismu už téměř 400 let. "Nechceme být pouhými správci muzea, nechceme udržovat staré pořádky, ale porozumět době a otevřít se lidem," řekl Mohelník. Už příští rok by se měly na půdě kláštera pořádat první univerzitní přednášky.

Architekt Josef Pleskot chce zachovat všechny cenné části kláštera i významná archeologická naleziště. Plán obnovy, který je teď připraven pro schvalovací řízení, byl proto v souvislosti s různými odbornými průzkumy několikrát přepracován.

Autoři: ,




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

Developerská firma Sekyra Group chce výstavbu na Rohanském ostrově v Praze...
Rohanský ostrov se znovu stane ostrovem, zabydlí ho nová čtvrť

Na podzim se veřejnost seznámí s podobou developerského projektu v Karlíně. Stavět by tam mohlo i město, a to byty s nízkým nájmem. Navíc by se ostrov, který...  celý článek

Kvůli rozkopané silnici u Národního divadla stály auta i tramvaje v koloně...
U Národního divadla nejezdily tramvaje, dopravu komplikuje rozkopaná silnice

Tramvaje i auta v okolí pražského Národního divadla po poledni stála. Doprava kolabovala kvůli částečné uzavírce několika ulic. Auta zde musejí během oprav...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.