Praha v roce 2015: auta se z centra přesunula jinam a víc se bouralo

  8:07
Loňský rok ulehčil centru hlavního města od aut, hlavně díky otevření tunelu Blanka. Auta se ale přesunula jinam a více bourala. Po metropoli najezdili řidiči stejný počet kilometrů jako v předešlém roce. Ukázala to analýza automobilové dopravy, kterou připravila Technická správa komunikací (TSK).

Nejvíce si od aut odpočinulo centrum Prahy. Vjelo do něj totiž meziročně o 13 tisíc vozidel méně. Největší roli v tom podle TSK hraje loňské otevření tunelového komplexu Blanka. | foto: blankanenitunel.cz

V metropoli přibylo aut. Dohromady však najela téměř stejnou vzdálenost jako loni. Více se vyhýbala centru, ale mnohem častěji se připletla k dopravní nehodě.

Tak by se dala shrnout analýza automobilové dopravy v Praze za rok 2015, kterou připravila Technická správa komunikací (TSK).

V hlavním městě bylo loni registrováno 941 145 motorových vozidel, o šedesát tisíc víc než rok předtím. „Je to výrazný nárůst a Praha tak vyniká nejen v rámci České republiky, ale i Evropy,“ řekl náměstek ředitele TSK Ladislav Pivec.

Ač bylo vozidel více, najezdila po hlavním městě téměř stejný počet kilometrů jako o rok dříve. To je podle Pivce způsobeno tím, že si čím dál více rodin pořizuje druhé a třetí vozidlo, které však nepoužívají pravidelně. Podle dalších odborníků to má ještě jiný důvod.

„Čím dál více společností řeší veškerou administrativu z metropole. Svá vozidla tak logicky registrují v Praze, ačkoliv pak často jezdí někde jinde,“ říká Václav Bálek, tiskový mluvčí pojišťovny Allianz.

Nejvíce si od aut odpočinulo centrum Prahy. Vjelo do něj totiž meziročně o 13 tisíc vozidel méně. Největší roli v tom podle TSK hraje loňské otevření tunelového komplexu Blanka.

Ten dopomohl k uvolnění dopravy na dlouhodobě vytížených komunikacích, jako byly ulice Milady Horákové, Veletržní, Argentinská nebo nábřeží Kapitána Jaroše. Naopak hustšího provozu se logicky dočkaly komunikace, které auta do Blanky přivádějí, například ulice Patočkova, V Holešovičkách či Povltavská.

Intenzita autodopravy mezi roky 2014 a 2015

  • Snížení počtu vozidel

ulice Milady Horákové (v úseku U Brusnice až po Prašný most)
– snížení o 16 tisíc vozidel na 22 tisíc denně

ulice Milady Horákové (v úseku Prašný most až po Špejchar)
– snížení o 15 tisíc vozidel na 18 tisíc denně

ulice Veletržní
– snížení počtu vozidel o 11 tisíc na 24 tisíc denně

nábřeží Kapitána Jaroše
– snížení počtu o 9 tisíc na 24 tisíc denně

Argentinská ulice
– snížení počtu vozidel o 8 tisíc na 44 tisíc denně

Chotkova ulice
– snížení počtu vozidel o 7 tisíc na 12 tisíc denně

Hlávkův most
- snížení počtu vozidel o 6 tisíc na 69 tisíc denně

ulice 5. května
- snížení počtu vozidel o 6 tisíc na 74 tisíc denně

  • Nárůst počtu vozidel

Strahovský tunel
– nárůst o 24 tisíc vozidel na 70 tisíc denně

tunel Mrázovka
– nárůst o 17 tisíc vozidel na 68 tisíc denně

Bubenečský tunel (otevřen 2015)
– 63 tisíc vozidel denně

Brusnický tunel (otevřen 2015)
– 68 tisíc vozidel denně

Dejvický tunel (otevřen 2015)
– 68 tisíc vozidel denně

Dobříšská ulice
– nárůst o 9 tisíc vozidel na 86 tisíc denně

Patočkova ulice
– nárůst o 14 tisíc vozidel na 44 tisíc denně

ulice V Holešovičkách
– nárůst o 11 tisíc vozidel na 79 tisíc denně

ulice Povltavská
– nárůst o 12 tisíc vozidel na 25 tisíc denně

Zdroj: TSK

Poznámka: Jde o výběr z údajů

Na mnohem více aut si musí zvykat také tunely, které na Blanku navazují. Počet vozidel, která každodenně projíždějí Mrázovkou, se zvýšil o třetinu, na 68 tisíc, u Strahovského tunelu pak dokonce o polovinu, na 70 tisíc.

Nejvytíženějším pražským úsekem se v loňském roce stal Barrandovský most, po kterém denně projelo průměrně 136 tisíc aut.

„Podle mých informací byl projektován na objem kolem osmdesáti až devadesáti tisíc vozidel denně. Teď se na něj navíc nahrnula další doprava směrem do Blanky a ten most už to kapacitně nestíhá, zejména v dopravních špičkách,“ říká Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu (ÚAMK).

Řidiči volají policisty častěji

Nelichotivě vypověděla statistika i o počtu nehod, které se loni v hlavním městě udály. Policisté jich evidovali 21 462, což představuje meziroční nárůst o 11 procent. Jako jejich nejčastější příčiny se do policejních statistik již klasicky zapsalo nedání přednosti a nesprávný způsob jízdy.

„To není žádné překvapení. Drtivá většina pražských řidičů telefonuje za volantem, nevěnuje se řízení a nedodržuje bezpečné vzdálenosti. Na oranžovou jezdí jak na zelenou, a když není u semaforu kamera, tak jedou občas i na červenou,“ říká Vomáčka. Tento pražský nešvar potvrzují i údaje TSK. Nehodu po jízdě na červenou způsobilo vloni 349 řidičů, o celou čtvrtinu více než v roce 2014.

Důvod většího počtu nahlášených nehod se však podle Vomáčky skrývá jinde. V Praze totiž každým rokem přibývá firemních vozů a řada společností trvá na tom, aby jejich řidiči přivolali policii ke každé nehodě.

A to i k takové, k níž by podle zákona ani nemuseli. Podobně statistiky ovlivňuje i skutečnost, že Pražané jezdí ve stále dražších vozech. Škoda se tak i u sebemenší nehody často přehoupne přes hranici sto tisíc korun, a řidiči proto musí přivolat policisty.

Ač loni zemřelo na pražských silnicích o pět lidí více než o rok dříve, ubylo nehod s těžkým zraněním a na celkovém počtu se výrazněji podílely ty, které se obešly bez újmy na zdraví jejich účastníků.

21. září 2015

Autor:
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Kriminalisté řeší vraždu v Řepích, po napadení v autoservisu tam zemřel muž

18. dubna 2024  14:38,  aktualizováno  19.4 13:45

Pražští policisté vyšetřují případ napadení v autoservisu v Řepích. „Na místě byl zadržen jeden...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

Sochař Černý se v televizi pohádal s kurátorkou o „motýly“. Padly i vulgarismy

20. dubna 2024  16:24

Boj o moderní umělecká díla si vyžádal na poměry České televize ostrou slovní přestřelku. Stalo se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

Basketbalistky USK zvládly třetí finále bez problémů, titul mají na dosah

26. dubna 2024  19:30,  aktualizováno  21:17

Basketbalistky USK Praha porazily doma ve třetím ligovém finále Žabiny Brno 83:61. V sérii vedou...

Létaly židle, lidé je pohřbívali. Volejbalisté Ústí ale baráž senzačně otočili

26. dubna 2024  20:48

Křepčili, jako by vyhráli titul, poskakovali s fanoušky, v extázi jim nabíhaly na krku žíly....

Posílili jsme opatření, tvrdí pořadatel maratonu. Minule závodníci kolabovali

26. dubna 2024  16:38

Přes osm tisíc běžců, z toho přibližně polovina ze zahraničí, a zhruba 200 milionů zisku pro českou...

„Dobrý informátor usnadňuje ochranu státu.“ Jak první republika bojovala s trolly

26. dubna 2024

Premium „Ueberfallkommanda“, psi pro policejní patroly na periferii a obušky pro četníky, přepadové tiskové...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...