Pražským Semmeringem přes Jinonice nyní projíždějí motoráky, brzy by je mohly nahradit rychlíky mířící na letiště.

Pražským Semmeringem přes Jinonice nyní projíždějí motoráky, brzy by je mohly nahradit rychlíky mířící na letiště. | foto: Ropid

Vlaky z letiště by mohly jezdit přes „Semmering“ na hlavní nádraží

  • 83
Ministerstvo dopravy přišlo s novým nápadem, jak spojit železnicí Letiště Václava Havla s centrem metropole. Vlaky z Ruzyně by mohly jezdit po trati přezdívané pražský Semmering na hlavní nádraží. Podle ministerstva je tato varianta reálnější než rychlodráha, o které se léta uvažovalo. Nápad chce ještě prodiskutovat s městem.

Železniční spojení Prahy, Ruzyně a Kladna měla řešit rychlodráha, která by podle posledních návrhů končila na Veleslavíně, kde by cestující přestoupili na prodloužené metro A (více čtěte zde).

Ministerstvo dopravy však pracuje i s variantou bez výstavby rychlodráhy. Pár minut rozdílu v délce cesty po stávající železnici podle ministra dopravy Zbyňka Stanjury nehraje pro cestující z letiště takovou roli, aby bylo nutné uskutečňovat takovéto "velikášské plány".

"Hledáme reálnější řešení. Jednou z pracovních variant je ta, že by vlaky z letiště jezdily přes Semmering na hlavní nádraží. Vlaky z Kladna by pak mohly končit na Masarykově nádraží," uvedl mluvčí úřadu Tomáš Neřold.

"Každá skupina cestujících má jiný cíl. Cestující z letiště chtějí dojet do centra Prahy na metro pokud možno bez nějakého přestupu. Tady se jeví výhodnější hlavní nádraží. Pro příměstskou dopravu Kladno - Praha je zase výhodnější Masarykovo nádraží," vysvětlil plán Stanjura.

Nové spojení pražského letiště s hlavním nádražím by podle návrhu ministerstva mělo procházet po trati ze Smíchova přes Jinonice a Jeneč do Rudné u Prahy. Do trati by se podle mluvčího ministerstva Tomáše Neřolda muselo investovat, nevyhovující jsou například železniční přejezdy, které se zde nacházejí.

"Pokud bychom přistoupili k této variantě, zbývalo by postavit terminál na letišti a zbývající část železnice ze Středokluk na letiště. Koleje mezi Prahou a Kladnem už existují. Rádi bychom ale obě tratě zdvojkolejnili, takže i toto řešení bude vyžadovat investice," doplnil Neřold.

Připustil však, že z letiště na hlavní nádraží by vlaky mohly začít jezdit i bez druhé koleje, jen by musely mít delší intervaly.

Do konce roku by měl vzniknout harmonogram, které úseky nové železnice se budou stavět přednostně a které později.

Z Kladna a okolí do Prahy denně dojíždí za prací přes dvacet tisíc lidí. Nové rychlejší spojení s odbočkou na ruzyňské letiště by jim mělo cestování usnadnit.

,