ilustrační foto

ilustrační foto | foto: Michal Šula, MAFRA

Pražský dopravní podnik plánuje úpravy tratí, tramvaje mají zrychlit

  • 37
Jedno z bolavých míst pražské tramvajové dopravy, Štefánikova ulice na Smíchově, by se mohlo letos dočkat rekonstrukce. Tramvaje tam pravidelně nabírají mnohaminutová zpoždění. V plánu je oprava i dalších míst.

Podle jízdního řádu trvá jednu minutu. Ve skutečnosti je to však minut sedm - tak dlouho trvala jízda tramvají mezi zastávkami Švandovo divadlo a Arbesovo náměstí vzdálenými od sebe asi tři sta čtyřicet metrů krátce před vánočními svátky.

A nebyla to výjimečná situace. Ať je dopravní špička, nebo ne, stejně se Štefánikovou ulicí rozléhá nepříjemné cinkání tramvají - to když se jejich řidiči snaží upozornit šoféry osobních aut, že jim stojí v cestě. A zdržují. Tramvaje se tak po centimetrech sunou ke křižovatce s Kartouzskou ulicí a minuty zdržení naskakují.

Na řešení zdejších potíží cestující čekají několik let. Až nyní se tím zabývají městští odborníci. V Dopravním podniku už vzniká plán, jak toto bolestivé místo pražské dopravy odstranit.

2014: Plán oprav tratí

V plánu je opravit trať do Troje okolo Hercovky zhruba v lednu až únoru.

Počítá se s opravou křižovatky u Výstaviště, trati ve Vodičkově, Jindřišské a Lazarské a na Karlově náměstí.

O letních prázdninách by se měla opravovat trať do Modřan v úseku Braník – Modřany.

Na podzim možná Štefánikova, trať u vozovny Střešovice či Sokolovská a trať do Hostivaře.

Zatím se jedná o předběžný harmonogram.

"Chceme posunout tramvajovou trať blíže k Vltavě tak, aby vedle ní byl standardní jízdní pruh. Tím by odpadl problém, že se vedle aut nevejde o deset centimetrů tramvaj. Nyní jednáme s radnicí Prahy 5," popisuje plány technický ředitel Dopravního podniku Jan Šurovský.

Vychýlení tratě dělníci provedou společně s opravou zdejších kolejí. Ty by se podle Šurovského mohly teoreticky začít spravovat koncem roku. Dopravce však na podzim a konec roku zatím nemá přesně stanovený harmonogram, je tam zatím několik možností. Štefánikova mezi ně patří.

Potíže v této smíchovské ulici přitom nejsou jediné, které pražskou dopravu sužují. Problematický je i průjezd Malou Stranou nebo přes křižovatku na Palackého náměstí. U autobusů jde zase podle organizátora dopravy, společnosti Ropid, například o část Průmyslové ulice či křižovatku ulic Chodovská a Záběhlická.

Ze šesti problémových míst vyřešili loni částečně jen dvě

Mezi šest nejhorších míst v metropoli začátkem roku 2013 řadil Ropid třeba i ulici Jugoslávských partyzánů v Praze 6, kde se před několika lety zúžil vjezd na Vítězné náměstí ze dvou pruhů do jednoho a byly tu ještě větší potíže než dříve.

MF DNES se proto letos podívala na to, se kterými z jmenovaných nejhorších míst město něco udělalo. Mnoho toho není.

Částečně se podařilo vyřešit právě průjezd ulicí Jugoslávských partyzánů. Silničáři tu vyhradili jízdní pruh pro autobusy, a tak se ke kritickému místu dostanou o něco rychleji a nepostávají v tak dlouhých kolonách.

V případě křižovatky ulic Chodovské se Záběhlickou už loni dopravní plánovači chystali změnu. Autobusy, které tu stojí v kolonách směrem od Spořilova, chtěli pustit na tramvajové koleje, po kterých by mohly dojet až na křižovatku.

"Autobusy tu sice už jezdí po kolejích, ale ne až ke křižovatce. Před ní se opět musí zařadit mezi auta. To stále trvá, čeká se na rekonstrukci této křižovatky," říká mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Problém Malé Strany má vyřešit Blanka. Kdy? To nikdo neví

Je nutno podotknout, že některá problémová místa, jako například Malou Stranu a případně i Smetanovo nábřeží, by se dala nějakým způsobem řešit až společně s tunelem Blanka.

Město totiž plánovalo, že by nábřeží i Malou Stranu zneprůjezdnilo a tranzit by nasměrovalo právě do tunelu. Je však otázka, kdy se podzemní stavba otevře.

V letošním roce by se přece jen někde mohlo cestování tramvají vylepšit. Dopravce má v plánu opravit další kilometry kolejí, a cestování by tak mohlo být pohodlnější.

"V lednu až v únoru bychom mohli opravit trojskou trať zhruba v okolí Hercovky. Ale uvidíme, zda to půjde s počasím," zmiňuje jednu z prvních akcí technický ředitel DP Jan Šurovský.

Později by se dělníci měli přesunout na opravu tramvajových tratí v ulicích Vodičkova, Jindřišská a Lazarská. O prázdninách by pak dopravce rád vylepšil trať na nedalekém Karlově náměstí, které se bude vyspravovat po etapách.

Navíc bude potřeba opět uzavřít trať do Modřan. Loňská červnová povodeň ji totiž poškodila. "Půjde o úsek mezi Braníkem a Modřany. Především je třeba obnovit trať pod železničním mostem.

Druhé místo výrazně zasažené povodní bylo před nádražím Modřany," upřesňuje Šurovský, na co se dělníci zaměří.

Trať do Hostivaře čeká na opravu už dva roky

Zároveň věří, že se konečně po několika letech podaří opravit trať do Hostivaře. "Stavební povolení i peníze na tuto akci máme," podotkl Šurovský.

Problém je jinde: výběrové řízení na opravářskou firmu této trati totiž prověřovaly úřady, a tak už dva roky čeká. Napoprvé však bylo nutné trať i přesto uzavřít, byla totiž v havarijním stavu. Avšak během výluky tu dělníci Dopravního podniku vyspravili jen nejhorší místa.

"Které tratě opravíme letos na podzim, ještě není v našem harmonogramu přesně stabilizováno, ale chtěli bychom opravit například trať u vozovny Střešovice či Sokolovskou. Přesně se rozhodneme podle toho, která dopravní akce bude připravenější a v tu dobu potřebnější," dodal Šurovský.

Problémová místa pražské MHD