Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Matoucí a nepřehledné, stěžují si řidiči na infotabule za 190 milionů

  9:56aktualizováno  9:56
Šedesát moderních dopravních infotabulí instalovali před nedávnem v pražských ulicích. Umějí toho sice o mnoho více než ty staré, ale řidiči si všímají, že některé zobrazené informace jsou chybné a nepřehledné. Upozorňují třeba na kolonu, která není.

Nové tabule působí efektně. Otázkou je, na kolik dovedou řidičům pomoci. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Ranní dopravní špička na Barrandovském mostě nevěští nic dobrého. Auta se posunují v dlouhých kolonách. A před vjezdem do Zlíchovského tunelu vyděsí motoristy informační tabule sdělením, že na Dobříšské ulici, tedy na spojce do tunelu Mrázovka, platí stupeň dopravy 5. Tedy že víc než silnici ulice připomíná nehybné parkoviště.

Řidiči proto houfně odbočují na nábřeží. Chyba. Cesta na Smíchov ucpanou Strakonickou zabere půl hodiny. Takovou zkušenost popisuje řidič Jan Havlát. "Když jsem pak na Strakonické stál v koloně, vlevo jsem mezi domy viděl, že Dobříšská normálně jede," diví se řidič.

A když druhý den ráno projížděl stejným místem, situace se opakovala. "Na infotabuli opět svítil nápis Dobříšská, stupeň dopravy 5. Ale už jsem se nenechal zviklat a pokračoval dál. Na Smíchově jsem byl za minutu a dojel tam povolenou sedmdesátkou," tvrdí Havlát s tím, že pro něj rázem moderní dopravní značení pozbylo smyslu.

Grafika, kterou nechápe ani Pražan

A není sám. Sonda MF DNES mezi pražskými řidiči jeho slova většinou potvrdila. Navíc si motoristé stěžují, že zobrazené údaje jsou nesrozumitelné a grafická schémata křižovatek nepřehledná.

Mají tedy tabule postavené za 190 milionů korun bez DPH smysl? Bez ohledu na fakt, že 85 procent z nákladů na jejich pořízení zaplatila Evropská unie.

"Mezi řidiči, kteří si stěžují na informační tabule, jsou i naši členové, a to nejen z Prahy, ale i z jiných měst. Stěžují si, že informace jsou nedostatečné a nepřehledné. Jde o dálnici D1, Strakonickou i další příjezdové trasy," říká Václav Špička z Autoklubu ČR.

Infotabule by podle něj měly řidiče upozorňovat již při přiblížení se ku Praze. Měly by regulovat rychlost dopravního proudu, aby se snížila pravděpodobnost vytváření kolon a provoz byl plynulý. "Tato regulace by se samozřejmě měla uskutečňovat i na komunikacích uvnitř města. Takhle dobře to funguje třeba v Německu či v Rakousku prakticky u všech větších měst," vysvětluje Špička.

Graficky znázorněné objížďky, jež digitální tabule umějí na svém displeji ukázat, pak podle Špičky většinou těžko pochopí řidič, který se v daném místě vyzná, natož pak motorista odjinud. Informace by podle něho měly navádět řidiče s dostatečným předstihem, včas a opakovaně, což v Praze znamená, že by to mělo být před vjezdem na Pražský okruh a podobně.

Statistiky radí neobjíždět, raději kolonu vystát

Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu (ÚAMK) však tvrdí, že doporučování objízdných tras na tabulích je problematické. "Narážíme zde na neznalost místopisu jednotlivého řidiče, a proto se nám osvědčilo uvést i telefonní číslo 1234," říká. Upozorňuje, že na této lince při červnových povodních poradili 15 tisícům řidičů denně.

Špička z Autoklubu ČR pak dodává, že informace na tabulích by pochopitelně měly korespondovat i s dopravním vysíláním rádií.

Podle ÚAMK ale ze zahraničních i tuzemských statistik vyplývá, že řidičům se v drtivé většině vyplatí vystát kolonu než zácpu objíždět. "I proto není vhodné řidiče navádět na konkrétní objízdné trasy, protože se okamžitě zahltí," tvrdí Tomáš Mrázek, mluvčí společnosti TSK, jež se o značení stará.

Existují však i výjimečné situace, v nichž je doporučení objízdné trasy nutností. Třeba když je uzavřené Smetanovo nábřeží.

"ÚAMK pak ve svém průzkumu zjistil, že ve světě existují dvakrát až čtyřikrát větší tabule pro zobrazení dané situace. Tak je to i v Polsku," uvádí Vomáčka.

TSK ale s dalšími, a třeba i většími displeji v blízké době nepočítá. I tak ÚAMK systém značení obecně hodnotí kladně. Zejména s ohledem na to, jak infotabule vypadaly před výměnou.

Nápis "Centrum, provoz omezen" byl mezi řidiči pověstný a v 21. století směšný. Dvacet zastaralých tabulí loni zmizelo a nahradilo je téměř 60 nových.

Údaje na displej "píší" operátoři Dopravně informačního centra Praha nebo je generuje automaticky softwarový systém, který pracuje s mnoha modely.

"Celý systém se postupně rozvíjí a vylepšuje. Reagujeme na podněty řidičů. Dnes už někde tabule informují například o dojezdových dobách," říká Mrázek. Tak to je na ulici 5. května či K Barrandovu.

Vomáčka navrhuje, že by na tabulích mohly svítit dva údaje naráz. Tedy třeba MO: nehoda, u Lan. mostu, zdržení 25 min. Upřímně, ale kdo zná zkratku MO - Městský okruh.

Autoři: ,


Témata: Praha




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.