(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: DPP

Pražský Dopravní podnik řeší nevýhodné zakázky. Upravuje je i vypovídá

  • 0
Minulý rok byl pro pražský Dopravní podnik náročný. Nejprve se roztočil kolotoč zpráv o podivných smlouvách. Pak se začaly vyšetřovat zakázky a centrálu podniku dokonce několikrát navštívili policisté, aby si vyzvedli důležité dokumenty. MF DNES nyní zmapovala, které smlouvy se již vypověděly či změnily.

Příběh podezřelých smluv Dopravního podniku se začal psát koncem roku 2011. Množila se podezření kolem zakázek a i právníci se občas podivili nad některou běžně nevídanou smlouvou. Období popisování podivností pak vystřídala fáze vyšetřování a auditů, která trvá dodnes a nejspíš ještě dlouho potrvá.

"Je tady mnoho kontroverzních smluv z obchodního pohledu. Byly podepisovány, řekl bych, ne za úplně výhodných podmínek pro DP. Ale podepsali je lidé, kteří už tu nepracují, nicméně ty smlouvy představují závazky a já musím zjistit, jakým způsobem mohu pokračovat dál," řekl před pár dny současný šéf Dopravního podniku Milan Křístek.

Podnik začal některé smlouvy vypovídat, u dalších vyjednávat o výhodnějších podmínkách.

"Vypověděli jsme například tři prováděcí smlouvy na IT. Ukončena byla i smlouva na dodávky biosložky do nafty a přenastavili jsme smlouvy na SMS jízdenky," řekl Křístek (o smlouvě na SMS jízdenky čtěte zde). Zároveň dodal, že nyní požaduje po auditorech KPMG, aby dodali závěrečnou zprávu z jejich šetření. A začne se dělat hloubkový audit.

Jako první začal smlouvy Dopravního podniku prověřovat advokát Václav Láska, kterého si najal primátor Bohuslav Svoboda. Jeho analýza prověřila asi desítku zakázek. Mezi nimi byly i ty na velkoplošné obrazovky v metru, vnitropodnikovou dopravu či prodej pozemků nad stanicemi metra - ty se nyní prověřují.

1. Papírové jízdenky

POZNÁTE PRAVOU? Na pozměněné jízdence zůstane inkoust z označovače celý červený

Dodavatel papírových jízdenek, společnost Neograph, měl uzavřenu smlouvy s firmou Cokeville Assets z Britských Panenských ostrovů, která mu měla radit se získáváním zakázek. Neograph jí za to údajně posílal provizi 17 haléřů z každé prodané jízdenky. Firma Cokeville je přitom personálně spjata i s dalšími dodavateli Dopravního podniku. Už dlouho se o tuto zakázku zajímá policie.

V současné době tisk papírových jízdenek pro Dopravní podnik zajišťuje Státní tiskárna cenin. "Nyní je k vyhlášení připraveno výběrové řízení na dodavatele papírových jízdenek," uvedla mluvčí Dopravního podniku Aneta Řehková.

2. Výběrová řízení

Firma Peskim zajišťovala některá výběrová řízení Dopravního podniku, například měla na starosti to na instalaci dálkově ovládaných energetických prvků na trati. Připravovala i zakázku na opravy trakčních kabelů.

Tato firma byla zmiňována v souvislosti s tím, že jednatelka Peskimu seděla i v orgánech společnosti Bitmedia, která provozuje obrazovky v metru. Spolu s ní byl ve společnosti Bitmedia i právník Peter Kmeť z Cokeville Assets. Samotný Peskim založili právníci z Šachta&Partners.

Podle Dopravního podniku neměl Peskim pevně stanovené odměny ani počet zakázek. Pracoval pro podnik na základě mandátní smlouvy. "Tu jsme ukončili," řekl k tomu současný šéf Dopravního podniku Milan Křístek.

3. Vestibuly metra

Nad stanicemi metra Vysočanská, Českomoravská a Kačerov měly stavět společnosti Crescon a Asset bloom, které vyhrály výběrové řízení. Investoři měli zmodernizovat vestibuly a postavit v jejich blízkosti domy.

Za pozemky by zaplatili celkem asi 90 milionů korun. Jenže po odchodu bývalého ředitele Martina Dvořáka přišel Dopravní podnik s tím, že jejich cena je 340 milionů. Tuto výši však označily stavební firmy za nereálnou a argumentovaly výdaji, které by byly spojené s opravou vestibulů, výstavbou výtahů či toalet, a také tím, že pozemky bude nadále částečně využívat Dopravní podnik.

Situaci kolem pozemků teď dopravce komplexně prověřuje. Zadal právní analýzu a další znalecké posudky. S oběma společnostmi jedná.

4. Pohonné hmoty

Ilustrační snímek

Zakázku za více než 350 milionů korun na dodávku bisložky do nafty získala společnost Oleo Chemical. I zde byly smlouvy s karibskou firmou Cokeville Assets.

Spolupráce mezi firmou Oleo Chemical a Dopravním podnikem byla již ukončena. "DP vybral v otevřeném výběrovém řízení nového dodavatele alternativních paliv pro autobusy, takzvaných FAME. Nejvýhodnější nabídku ve veřejné zakázce, která byla vyhlášena v listopadu 2012, předložila firma ČEPRO. Díky vypsané soutěži DP ušetří, půjde o úsporu 21 milionů korun ročně," uvedla mluvčí Dopravního podniku.

5. IT služby

O počítače, programy a internetovou síť se v Dopravním podniku stará firma CSC Computer Sciences od roku 2008. Podle dřívějších vyjádření Dopravního podniku vzrostly roční provozní náklady (bez odpisů) na IT v roce 2009 o 121 milionů korun bez DPH oproti roku 2007.

Podle bývalých manažerů podniku byl nárůst dán tím, že bylo nutné výrazně rozvinout systém. Odborníci na IT oslovení MF DNES se však shodli, že ve smlouvách jsou zvláštně nastavené paušální platby, o jejich výši ani nemluvě. Podle všeho se CSC i nadále stará o IT, nicméně DP s firmou vypověděl tři prováděcí smlouvy a další s ní již nebude prodlužovat. Část IT opět převezmou oddělení DP.

6. SMS jízdenky

Firma Crowsnest (dnes Erika) zajišťuje v pražské MHD službu SMS jízdenek. Kritizována byla smlouva uzavřená v roce 2008 na deset let s tím, že po uplynutí této doby se automaticky prodlouží o dalších deset let, pokud v ní kterákoliv ze stran bude chtít pokračovat. Podle právníků by tedy smlouva platila dál, i kdyby o to už Dopravní podnik nestál.

"Tu smlouvu jsme upravili. Prodloužení smlouvy je nově pouze na pět let a nastane pouze tehdy, pokud s tím budou souhlasit obě strany," řekl generální ředitel Dopravního podniku Milan Křístek. Navíc uvedl, že chce společně s Erikou jednat s mobilními operátory o možném snížení jejich provize.

,