Podle pražského Dopravního podniku by se mělo zdražit jízdné (ilustrační snímek).

Podle pražského Dopravního podniku by se mělo zdražit jízdné (ilustrační snímek). | foto: Michal Šula, MAFRA

Praha chce až o desetinu zdražit jízdné. Uvidí se po volbách

  • 205
Jízdné v Praze možná podraží. Dopravní podnik chce zvýšit cenu zhruba o deset procent. V nedělních Otázkách Václava Moravce to uvedl generální ředitel podniku Jaroslav Ďuriš. Konečné rozhodnutí je ale na magistrátu.

Ďuriš požadavek vznese mimo jiné kvůli tomu, že se jízdné již dlouhou dobu nezvyšovalo. "Systém zdražovat řádově ročně o inflaci není technicky řešitelný, čili v určitých časových obdobích, řádově několika let, to potřeba je," uvedl.

Jeho představa je prý v řádu deseti procent, přesné číslo není stanovené. "Pracujeme na tom," poznamenal. V současnosti měsíční kupon stojí 550 korun, roční 4 750 korun

Při dostavbě metra A se podle auditu porušoval zákon

Ďuriš si uvědomuje, že zdražení je citlivá věc, i s ohledem na blížící se volby. "Na druhou stranu to není jen o zdražení jízdného, ale i efektivitě tržeb za jízdné a přerozdělení tržeb," dodal s tím, že podnik část tržeb odvádí smluvním soukromým dopravcům. Nárůst odvodu se podle něj za posledních šest let zvýšil o čtvrt miliardy.

Vedení města ale už loni v létě rozhodlo, že do voleb, které se uskuteční letos na podzim, se jízdné zvyšovat nebude (více čtěte zde).

Ztráta půl miliardy

Dopravní podnik loni podle Ďuriše hospodařil se ztrátou zhruba půl miliardy korun, tedy na úrovni plánu. To je více, než v listopadu zveřejněný prodělek 360 milionů korun. Do výsledku se podle Ďuriše promítla především odložená daň. Letos očekává zisk půl miliardy korun.

V roce 2012 DPP skončil s finančním ztrátou 116 milionů korun. Na dotacích získal 10,6 miliardy korun a z jízdného 4,3 miliardy. Z nákladů největší část představovaly energie a služby 7,1 miliardy korun a osobní náklady 5,7 miliardy korun.

Ďuriš v ČT také uvedl, že Dopravní podnik zřejmě odebere od Škody Transportation méně než domluvených 250 tramvají. Podle něj by se počet mohl snížit o čtvrtinu. Praha považuje smlouvu za nevýhodnou, tramvaje navíc mají závady.

,