Jízdné by se minimálně dva roky nemělo zvýšit. (Ilustrační snímek)

Jízdné by se minimálně dva roky nemělo zvýšit. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Jízdné teď nezdražíme, ustoupil nový šéf pražského Dopravního podniku

  • 9
Nový šéf Dopravního podniku Milan Křístek ustoupil ze svého záměru zdražit v příštím roce jízdné. Tento krok byl přitom součástí jeho koncepce, se kterou vyhrál výběrové řízení na post generálního ředitele. Praha totiž minimálně v příštím roce zdražování nepovolí. Co se tedy změní pod novým vedením?

Nejvyšší patro centrály Dopravního podniku obývá nový generální ředitel Milan Křístek teprve něco málo přes měsíc. Za tu dobu už však musel ustoupit ze dvou svých vizí, které by se bezprostředně dotkly cestujících. Minimálně na čas.

Na rozdíl od svých předchůdců nezdraží jízdné, ačkoli i on o tom uvažoval jako o jedné z možností získání peněz. Zároveň musel upustit od zavedení turniketů v metru. První změna se nelíbila městu, na druhou nejsou peníze.

"Politici nemíní podle mých informací s jízdným v příštích dvou letech hýbat, tak se patrně zdražovat nebude. Je to totiž věc, o které rozhoduje město," uvedl Křístek.

Dopravní podnik nemá dost peněz, proto oddaluje velké a nákladné projekty. Zdražení jízdného by pomohlo získat alespoň část finančních prostředků. Uvažoval o něm už Křístkův předchůdce Vladimír Lich, který chtěl zvýšit cenu předplatných kuponů.

Primátor Bohuslav Svoboda však tento krok odmítl. "Budeme se snažit v rámci úspor pro příští rok nesáhnout na to, co se Pražanů bezprostředně týká - není v plánu zdražení jízdného, zůstane stejné. A nezmění se ani ceny předplatného," slíbil Svoboda.

Turnikety by zamezily úniku peněz kvůli černým pasažérům

Další možnost, jak zvýšit výnosy podniku z jízdného, viděl nově zvolený ředitel v zavedení turniketů v metru. Ani s tímto nápadem nepřišel jako první, horlivě ho prosazoval už Martin Dvořák, který v čele Dopravního podniku skončil před rokem.

"Otázka zní, proč jsou skoro ve všech evropských městech turnikety zavedené, vyjma Německa a České republiky. Důvodem je, že podle odhadů je v evropských zemích dvacet procent černých pasažérů. Kvůli tomu nám pak unikají enormní částky a je to nefér vůči všem, kteří za MHD platí," myslí si Křístek.

Zároveň vysvětluje, že jeho vize z doby před nástupem do Dopravního podniku vycházela z veřejně dostupných informací. Podnik však na turnikety v příštích dvou letech stejně mít nebude.

Nový ředitel se už seznámil i s dalším velkým problémem. Jde o špinavá sedadla ve vozech hromadné dopravy. Právě na ně si cestující často stěžují. "Začali jsme preferovat dřevěná sedadla, jsou o půlku levnější, a tak i ušetříme. Navíc se lépe udržují čistá. Pokud budeme mít dostatek peněz, polstrovaná sedadla postupně vyměníme," řekl Křístek.

Zlepšení by se měli dočkat i cestující, kteří chtějí podrobnější informace na zastávkách. "Vždy, když budeme kompletně rekonstruovat zastávky, vyměníme zastávkové informační tabule za digitální, které ukazují, za jak dlouho vůz přijede," slíbil generální ředitel.