Koncepce počítá s možným přejmenováním asi dvou desítek zastávek tramvají a několika stanic metra. Například Malostranská by se stala Klárovem, či Malou Stranou, stanice Národní třída Perštýnem a Pražského povstání Náměstím hrdinů.
Většina změněných názvů u tramvajových zastávek by se podle dokumentu měla týkat jen konečné tramvají, aby bylo jméno pro cestující přehlednější.
Příklady názvů pro zastávkyJména tramvajových zastávek
Jména stanic metra
|
„Většina obyvatel Prahy ví, kde se nacházejí Bohnice, takže se lépe zorientuje dle názvu Poliklinika Bohnice, než Poliklinika Mazurská, který dobře znají jen ti, kteří místní polikliniku navštěvují,“ píše se v dokumentu s tím, že změna jmen je pouze námětem k diskuzi.
„Materiál byl na radě schválený pod podmínkou, že každé případné přejmenování stanice musí projít radou. Já osobně jsem proti přejmenovávání stanic metra, protože Pražáky to zmate a turisté se stejně orientují podle mapy a naše názvy jim nic neříkají,“ řekl iDNES.cz náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
Koncepci, kterou rada schválila, bude ještě projednávaná s veřejností a městskými částmi a finální podobu by měla za rok schválit nová rada.
K největšímu přejmenování stanic metra Praha dosud přistoupila 21. února 1990, kdy po pádu komunismu změnila dvanáct ideologických názvů podle lokality. Například stanice Fučíkova dostala název Nádraží Holešovice, Gottwaldova se změnila na Vyšehrad a Leninova na Dejvickou.
Plánuje se také zrychlení intervalů na lince metra B, které by měly být zkráceny ze 140 na 120 sekund. Na lince C se uvažuje o prodloužení doby, po kterou platí maximální interval dvě minuty, až do 18 hodiny. Vlaky jsou totiž nyní často přeplněné kvůli končící pracovní době v kancelářských komplexech na Pankráci a Budějovické. U trasy C se výhledově uvažuje o zkrácení intervalu ze 115 na 105 sekund.
Měly by se přejmenovat stanice metra podle uvedených návrhů?
V příštím roce začne geologický průzkum nové linky metra D z Pankráce do Písnice. Na linku je vydáno územní rozhodnutí, které ale napadli u soudu dva vlastníci pozemků. Pokud by jej soud zrušil, Praha a Dopravní podnik by musely začít přípravu stavby od začátku.
Změní se autobusy i intervaly mezi spoji
U autobusů MHD by se měl plošně od 9:30 do 14 hodin zkrátit interval z 15 na 12 minut. Výhledově by se měly také zjednodušit jízdní řády. Nedělní řády by nahradily ty sobotní. Změny čekají i noční spoje.
Původní názvy stanic metra
|
Proměnit se má vozový park. Dnes jezdí nejčastěji vozy dlouhé 12 a 18 metrů, popřípadě devítimetrové. K nim by přibyly vozy o jiných délkách. Jedním z uvažovaných autobusů je velkokapacitní až 25 metrů dlouhý autobus, který by jezdil na letiště v Ruzyni.
Na velké změny by se cestující měli připravit i v tramvajové dopravě, kde se počítá se zavedením tratí do nových lokalit.
Prodloužena bude trať z Divoké Šárky na Dědinu či z Modřan do Libuše. Tramvaje pojedou nově z Barrandova do Slivence a v plánu je také trať z Malovanky na Strahov, z Podbaby do Suchdola a od Vinohradských hřbitovů na Sídliště Malešice.
Nová smyčka vznikne na Zahradním městě a u zastávky Depo Hostivař. V dokumentu je uvedeno i prodloužení trati ze Spořilova k dnešní zastávce autobusů Choceradská nebo po novém Dvoreckém mostě mezi Prahou 5 a 4.
Celé znění materiálu, který byl radě předložen, si můžete přečíst na stránkách Pražské integrované dopravy (PID).