Kdyby měl dopravní podnik opravit všechno naráz, potřeboval by 50 miliard korun. Ilustrační snímek

Kdyby měl dopravní podnik opravit všechno naráz, potřeboval by 50 miliard korun. Ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

Dopravní podnik by potřeboval na opravy celý jeden pražský rozpočet

  • 126
Plán pražského dopravního podniku vyměnit do roku 2016 všechny staré ruské eskalátory za nové, se hroutí. Evropská unie totiž na tento projekt částkou 3,7 miliardy odmítla přispět. Dopravce nyní řeší, kde by mohl potřebnou sumu sehnat.

Padesát miliard korun - tolik peněz by nyní pražský dopravce potřeboval na obnovu eskalátorů, dep a vozoven, stanic metra, na nákup nových vozů a mnoha dalších věcí. Kdyby to všechno bylo nutné opravit naráz, spolkl by účet kompletně celý roční rozpočet Prahy.

"Za optimální situace, kdy bychom to mohli udělat vše komplexně a najednou, by šlo až o 50 miliard korun. Reálně ale víme, že takovou částku město nikde z roku na rok nenajde. Proto se snažíme celou zátěž rozložit do dalších let," říká šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš, který firmu vede od loňského 7. října.

Jenže zatímco se podnik už tak potácí ve finanční tísni, přišla další rána: Praha mohla dosáhnout na necelé čtyři miliardy z evropských peněz. Nedostane však nic.

Opravy eskalátorů musí počkat

Část peněz chtěl dopravce použít i na výměnu starých eskalátorů. "Šlo o peníze, které byly původně určené pro ministerstvo životního prostředí, pak se rozhodlo, že se převedou na dopravu a dají se na modernizaci metra. Avšak Unie převod neschválila s tím, že se nejedná o dostatečně ekologický projekt," vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

A jestli se alespoň některé eskalátory vymění, bude záležet na právě sestavovaném investičním plánu. Že bude napnutý, netřeba říkat. Přitom dopravce v roce 2010 sliboval, že staré ruské eskalátory vymění do šesti let.

"Nahradili jsme tři. Z unijních peněz jsme chtěli výměny ruských a některých dalších eskalátorů pořádně rozjet," říká technický ředitel DP Jan Šurovský.

Starých eskalátorů je v Praze ještě dost. Na lince A a B je jich dohromady čtyřiačtyřicet.

Podle Ďuriše se dopravce dlouhodobě potýká s nedostatkem peněz. Důvod je prostý - město ho drží zkrátka a dává mu málo peněz.

"Není to záležitost posledních let, ale desítek let. Co pamatuji, tak v dopravním podniku vždy potíže tohoto druhu byly. Ale situace není taková, že bychom byli postaveni před kritickou cestu. Pokud některé stavby opravíme za rok, dva nebo tři, tak se nám sice možná zvýší náklady na rekonstrukci, ale nezhroutí se kvůli tomu ani dopravní podnik, ani hromadná doprava v Praze," míní Ďuriš.

Přitom primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) před necelými čtyřmi měsíci řekl, že pokud se do půl roku nevyřeší kontrakt na tramvaje za osmnáct miliard, podnik skončí, protože ho tento závazek táhne ke dnu.

Podle Ďuriše se nyní řeší dlouhodobý a střednědobý plán oprav, který by měl pomoci DP vyrovnat se se závazky. Jenže ten už se řešil i za ředitelování Martina Dvořáka i za šéfů, kteří přišli po něm. "Vzhledem k tomu, že jsme ve volebním roce, je reálné, že to nebude řešit tato vláda, ale až ta další," myslí si Ďuriš.