Dopravní podnik chce dostat správu IT zpět pod svoji kontrolu. (Ilustrační snímek)

Dopravní podnik chce dostat správu IT zpět pod svoji kontrolu. (Ilustrační snímek) | foto: DPP

Dopravní podnik vypovídá smlouvy na IT, slibuje úsporu desítek milionů

  • 1
Kritizovaný kontrakt pražského Dopravního podniku na IT služby, který fungoval pět let a dopravce stál 190 milionů korun ročně, má postupně skončit. Podnik začal vypovídat jeho jednotlivé smlouvy. Tvrdí, že tak ročně ušetří až 40 milionů. Část služeb budou zajišťovat jeho vlastní lidé.

Ještě před pěti lety v Dopravním podniku spravovali informační technologie jeho vlastní zaměstnanci. Pak je předal soukromé společnosti a náklady výrazně narostly. Současné vedení podniku tvrdí, že o sto milionů. Dodnes platí dopravce soukromníkovi sto devadesát milionů korun ročně.

Teď se chce vedení DP částečně vrátit k původnímu modelu. Část služeb zajistí noví zaměstnanci, kterých se bude přijímat dvacet pět, a na zbytek se v soutěži vybere firma. Současnému dodavateli podnik začal vypovídat jednotlivé smlouvy. "Ušetříme tím 30 až 40 milionů korun ročně," říká šéf podniku Milan Křístek.

Bývalý ředitel Martin Dvořák, za jehož působení byly kritizované smlouvy se společností CSC Computer Sciences na zajištění IT služeb uzavřeny, se nad plánovanou úsporou podivuje. "Námi provedený outsourcing služeb byl podložený ekonomickou analýzou. Ušetření formou insourcingu je velmi ojedinělé," reagoval Dvořák na plán nového vedení zajišťovat část služeb vlastními zaměstnanci.

Dopravní podnik: Úspora je na druhém místě

Křístek prohlásil, že jde především o to, dostat správu IT zpět do Dopravního podniku a získat tak nad ním kontrolu, o kterou při správě soukromou firmou přišel. Až v pořadí druhým přínosem má být zmíněná úspora.

Právě cena byla tím, co v minulosti kritizovali experti na IT. Podivovali se nad vysokými cenami například u jedné z dílčích smluv na správu serverů, sítě, stanic a informačních systémů. "Zda jsou současné ceny vysoké, či ne, budeme vědět přesně, až získáme kontrolu nad IT, což nyní nemáme," říká nový šéf IT Dopravního podniku Václav Svatoš.

Vedení podniku zároveň hovoří o tom, že deklarovaná úspora až čtyřiceti milionů korun ročně je pouze odhad. "Kontrakt se stávajícím dodavatelem byl dlouhodobý. Začal v roce 2008. Od té doby se tam ceny nijak významně neměnily. Přičemž na celém trhu IT se ceny postupně snižují, tudíž se domnívám, že i tady bude prostor pro nové možnosti," dodal Křístek.

Podle Dvořáka, který skončil v čele Dopravního podniku koncem roku 2011, byly ceny uvedené ve smlouvách na trhu obvyklé. "Byly to ceny na trhu běžné a vysoutěžené. Připomínám, že je poskytovala jedna z největších světových firem," dodal Dvořák.