Tramvaj Škoda 15T ForCity

Tramvaj Škoda 15T ForCity | foto: Radek Cihla, MAFRA

Ušetřili Praze miliony, od dopravního podniku jich ale deset dostanou

  • 5
Dva muži - bývalý úředník ministerstva financí Radek Šnábl a podnikatel Filip Rubín dostanou od pražského dopravního podniku za zhruba půl roku práce 10 milionů korun. Za to, že sjednali výhodnější kontrakt na dodávku tramvají Škoda Transportation. Vyplývá to ze smlouvy, kterou má MF DNES k dispozici.

Dopravní podnik vyjednavače, z nichž minimálně jeden má vazby na představitele TOP 09, tedy strany, jaká vede magistrát, pověřil, aby se pokusili snížit počet tramvají, které má Praha odebrat, oddálit část dodávek, snížit cenu nebo zajistit lepší vybavení vozů. Za to jim nabídl odměnu ve výši 0,8 až 4 procenta z dohodnuté úspory.

Podle Dopravního podniku ušetřili 700 milionů.

„Odměna dosáhla výše deseti milionů korun. Výpočet podle vzorce na základě dosažených úspor by stanovil sumu asi 27 milionů. Zastropování pak snižuje částku právě na deset milionů,“ potvrzuje Rybín to, co je i ve smlouvě. Tedy že maximálně mohli získat odměnu deset milionů.

O tom, kolik Rybín se Šnáblem dostali za dodatky ke kontraktu se Škodou, psaly Lidové noviny. Kdyby Škodu nepřesvědčili, nedostali by ani korunu. Podle Rybína jim to zabralo skoro tisíc hodin práce. E-mailů odeslal či přijal na 280.

Najatí vyjednavači

Dopravní podnik uzavřel s firmou Parles smlouvu o tom, že společnost bude vyjednávat se Škodou Transportation o lepších podmínkách v dodávce tramvají.

Smlouvu podepsal Filip Rybín. Jeho spolupracovníkem byl Radek Šnábl. Podle Dopravního podniku uspěli, ušetřili Praze 700 milionů a mají nárok na odměnu 10 milionů korun.

Šnábl byl za Miroslava Kalouska šéfem mezinárodního odboru Ministerstva financí a později poradcem ministerstva. Podle soudu se v roce 1999 zapojil do řetězce firem, jež žádaly vrácení DPH za obchod, který neproběhl.

Pro srovnání: Ministerstvo financí se chce nyní zbavit právníků, kteří stát zastupují ve věci solárních arbitráží. Úřadu se nelíbí jejich ohodnocení. Za práce spojené se sporem v roce 2013 ministerstvo zaplatilo 13 milionů.

Otázkou je, co skutečně Rybín se Šnáblem vyjednali. Naráží na to bývalý ředitel Dopravního podniku Milan Křístek v dopise primátorovi Tomáši Hudečkovi (TOP 09).

„Prezentované úspěchy při vyjednávání byly předjednány už za mého působení v Dopravním podniku,“ píše Křístek. „Finalizace změn pak byla, bohužel, přímo znemožněna Vašimi nekompetentními a ultimativními požadavky na takřka poloviční snížení dodávek tramvají,“ upozornil Hudečka ve stejném dopise, proč nedotáhl dohodu se Škodou do konce. I dopis má redakce k dispozici.

Primátor vloni skutečně prohlásil, že chce snížit dodávku tramvají o sto kusů z celkem 250 tramvají, které měly stát téměř 16 miliard. Požadavek byl pro Škodu nepřijatelný. Křístek v čele podniku vloni na podzim skončil. Jeho nástupce Jaroslav Ďuriš najal na jednání se Škodou právě Rybína se Šnáblem.

Křístkova výhrada Rybína rozladila. „Rozdíl mezi výsledkem vyjednávání pana Křístka a tím, které jsme vedli my, je diametrální. Naše práce byla završena podpisem dodatků, které znamenají zlepšení pozice Dopravního podniku o více než 700 milionů. Výsledkem činnosti pana Křístka nebylo nic,“ řekl Rybín MF DNES.

Radní Jiří Pařízek (TOP 09) sice uvádí, že s písemným návrhem dohody se Škodou přišel až ředitel Ďuriš, ale také připouští, že část úlev pro Prahu Křístek předjednal.

„Pan Křístek o výhodách jednal, ale nebyly dotažené do závěrečné fáze, aby bylo možné dohodu podepsat. V tom vidím velký rozdíl,“ podotkl Pařízek.

Podle mluvčího Dopravního podniku Jiřího Štábla dostali za éry Křístka jen nabídku klimatizace zdarma v letošní dodávce tramvají. „Ředitel Křístek však tuto nabídku v hodnotě asi 65 milionů korun nevyužil,“ podotkl mluvčí.

Předjednané klimatizace zdarma se však nakonec částečně chytily. Podle finální dohody Škoda Transportation vybaví klimatizací 125 tramvají, které bude Praze dodávat od roku 2015.

Navíc budou mít tramvaje i wi-fipřipojení. Součástí Rybínovy a Šnáblovy dohody je i rozložení plateb do roku 2022, původně je měl podnik uhradit do roku 2018.

„U tramvají dodaných do konce roku 2012 dojde k prodloužení záruky o šest měsíců,“ doplnil Michal Tobrman, mediální zástupce Škody Transportation. A poukázal i na zatím nevyužitou a stále platnou nabídku servisování tramvají, díky kterému by podle něj Praha ušetřila 1,7 miliardy za osm let.

Radek Šnábl býval klíčovým úředníkem Ministerstva financí, je specialistou na arbitráže, kterého si Miroslav Kalousek, stranický kolega současné pražské rady, na úřadě ponechal, přestože byl Šnábl roce 2009 odsouzen pro krácení daní.

„V mém případě nehledejte politický kontext, s žádnou politickou stranou nemám ni společného,“ reagoval ve čtvrtek na tuto vazbu s TOP 09 Rybín. Byl to on, kdo za firmu Parles s Dopravním podnikem podepsal smlouvu, že bude vyjednávat se Škodou Transportation. Reakci Šnábla se redakci nepodařilo zjistit.