"Dříve výměna trvala 60 hodin a stávalo se, že na zastávkách byl nový jízdní řád i s několikadenním předstihem před datem platnosti. Díky změnám v organizaci práce se nám podařilo čas zkrátit na polovinu," řekl Vladimír Pušman z Dopravního podniku.
Rychlejší vyvěšení nových jízdních řádů si jeho pracovníci vyzkoušeli letos při přechodu na prázdninový provoz veřejné dopravy. Další rozsáhlá výměna přijde v září, kdy se navíc zavedou veliké změny i v trasách linek autobusů a tramvají.
Výměna v kratším čase je dána úpravou trasy, po které se jízdní řády vyměňují, a také najmutím brigádníků. Zároveň si je dopravce "předpřipravil" do speciálních červených obalů. Celkem se na výměně řádů podílí třicet lidí, v terénu se jich pohybuje přibližně osmnáct.
"Naší práci bohužel zdržují vandalové, kteří počmárají nebo rozbijí sklo skříně na jízdní řády. V takovém případě musí sklo posádka vyčistit nebo vyměnit. Pokud by k vandalismu nedocházelo, dokážeme jízdní řády vyměnit ještě rychleji," uvedl Pušman.
Dopravce mění v Praze jízdní řády při výlukách i několikrát do roka. Kompletní výměnu řádů pak podnik dělá čtyřikrát ročně. V Praze je zhruba šest set tramvajových zastávek s 2 200 jízdními řády a přibližně 2,5 tisíce autobusových zastávek se čtyřmi tisíci jízdních řádů.