Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úpravy nehodový úsek nevylepší, musí zafungovat rozum, říká policista

  14:21aktualizováno  14:21
Kritický úsek v Ješíně na Kladensku, kde v pondělí už počtvrté za několik let bouralo auto do rodinného domu, policisté dobře znají. Jenže úprava značení v daném místě místním majitelům nemovitostí příliš nepomáhá. Podle dopravní policie je jedinou možností iniciovat změnu u Ředitelství silnic a dálnic

Nákladní auto v Ješíně na Kladensku nabouralo do rodinného domu. Podle majitele domu se tak stalo už počtvrté za posledních osm let (8.9.2014) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Na silnici první třídy, která vede k dálnici D8, už před čtyřmi lety přidávali dopravní značky. Zároveň se poblíž místa v obci upravila rychlost ze čtyřicítky na standardní padesátku v hodině.

Josef Budil ze středočeské dopravní policie za roky zkušeností ví, že ani tisíc značek nemusí nehodě zabránit.

Ředitelství silnic a dálnic namítá, že s úsekem nemůže nic dělat protože ho dopravní inspektorát nevyhodnotil jako nehodové místo. Jak při definování takového místa postupujete?
Záleží na několika faktorech a není to jen počet nehod. Důležité jsou i příčiny, následky a škody. Když se někde stanou čtyři nehody za devět let, navíc ve většině případů bez zranění, není možné mluvit o nehodovém místě. To neznamená, že s úpravami tohoto úseku nemůže správce komunikace, v tomto případě ŘSD, něco udělat. Statistiky jsou jedna věc, ale v podobných případech by měl fungovat hlavně zdravý rozum.

Fotogalerie

Zabývali jste se už v minulosti tímto konkrétním úsekem?
Ano, známe ho. Je tam velmi dlouhá rovinka, asi dva kilometry, a pak mírná levotočivá zatáčka. Před čtyřmi lety, když jsme od majitelů domu dostali stížnost, jsme do těch míst nechali nainstalovat další značky. Majitelé domu navrhovali instalaci příčných prahů, ale to je na silnici první třídy nepřípustné.

Zároveň se tam však, pro laika celkem nelogicky, upravila omezená maximální rychlost 40 kilometrů v hodině na padesátku...
Ano, ta úprava tam byla nezbytná, protože jde o silnici 1. třídy a snížení rychlosti tam nemělo opodstatnění. Bylo třeba uvést ten úsek do souladu se zákony. Navíc v pondělním případě by žádné omezení rychlosti ani jiné opatření nepomohlo - ten řidič se stejně nevěnoval řízení vozidla.

Co tedy mohou majitelé domu udělat pro to, aby se už pátá podobná nehoda nestala?
Jedinou cestou je podle mě oslovit Ředitelství silnic a dálnic, aby vypracovalo projekt, který okolí problematického úseku vyřeší. Lepší by bylo, kdyby ten podnět podala přímo obec.

Co by ale ŘSD konkrétně mohlo v tomto místě pro zvýšení bezpečnosti udělat? Vzhledem k tomu, že mluvíme o silnici první třídy, není možností mnoho...
Základní možností je přijíždějící řidiče upozornit dopravním značením, že budou vjíždět do rizikového úseku, tedy informační značkou Jiné nebezpečí a tyto značky ještě zvýraznit reflexní žlutou barvou. Další možností je instalovat před místem vhodná svodidla. Navíc v tomto úseku v obci má povoleno měřit rychlost jízdy i městská policie.

Jak často se na vás lidé obracejí s žádostmi o úpravy na nebezpečných silnicích?
Většinou se vyjadřujeme už ke konkrétním projektům. Problém, který řeší v Ješíně, není tak ojedinělý. Z hlavy mě napadá třeba jeden pán z jiné středočeské obce, který mění plot každé čtyři roky, vždycky z pojistky. Jeho dům je v ostré zatáčce. Štěstí v neštěstí je, že i to auto z pondělní nehody v Ješíně bylo pojištěné, jinak by to řešení bylo ještě komplikovanější.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.