Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tunel Blanka změní dopravu po celé Praze. Město chce ulevit i magistrále

  10:40aktualizováno  10:40
S otevřením tunelu Blanka 1. května 2014 čeká Prahu dopravní rošáda. Magistrát chystá změny na mnoha místech i mimo bezprostřední okolí tunelu, například na magistrále či nábřeží. Úpravy proběhnou i v místech, kterými prochází hodně lidí, třeba u stanic metra I. P. Pavlova a Muzeum.

Dopravní inženýři i urbanisté dostali zadání, aby prověřili, zda je vůbec možné všechny změny provést, navíc najednou. Ideálně v den otevření tunelu. Město do něj totiž chce nahnat co nejvíce aut. "Naším cílem je ulevit centru města od tranzitní dopravy," řekl náměstek primátora Jiří Nouza.

Co může být jinak

Nové semafory

  1. Jižní spojka a 5. května
  2. 5. května - Na Strži
  3. Liberecká - Davídkova
  4. náměstí Hrdinů - jih
  5. 5. května - Lounských
  6. Legerova a Wenzigova
  7. Sokolská a Wenzigova
  8. nový přechod přes Legerovu u křižovatky s Rumunskou, mimo jiné poblíž výtahu ze stanice metra

Další akce

  • zklidnění okolí stanice I. P. Pavlova
  • úpravy v okolí Muzea
  • vyhrazené jízdní pruhy na magistrále od Vyskočilovy ulice až po Hlávkův most
  • zneprůjezdnění Malé Strany
  • zneprůjezdnění Smetanova nábřeží
  • zúžení Žitné na dva jízdní pruhy

Zdroj: materiál z rady hl. m. Prahy

Proto magistrát plánuje omezení, která by měla řidiče přimět, aby své zažité trasy pozměnili a častěji jezdili po nově otevřené podzemní silnici.

Město plánuje, že o trochu uleví některým ulicím rozšířením zóny, kam nesmějí nákladní auta nad šest tun. Oblast by se měla rozšířit směrem na východ. Dnes vede hranice zóny skrz Michli a Vinohrady. "Zvažujeme, že zónu rozšíříme až k Průmyslové ulici," uvedl Nouza. Do samotné Blanky se zřejmě zakáže vjezd kamionům nad dvanáct tun.

Praha by zároveň uvítala, kdyby pražská magistrála ztratila rysy dálnice. V návrhu opatření se proto počítá s novými přechody pro chodce i dalšími semafory. Také se zvažuje, zda vyhradit jízdní pruhy pro cyklisty, taxíky a autobusy, a to od Vyskočilovy ulice až po Hlávkův most.

Kromě toho by tímto pruhem směla jezdit auta, ve kterých by jeli více než dva pasažéři. Praha by tak obyvatele metropole chtěla přimět ke sdílení aut, čímž by snížila počet vozů v ulicích. Podle statistik dnes totiž jedno auto vozí průměrně 1,3 obyvatele.

Jak by město chtělo kontrolovat, zda řidiči pravidla vyhrazeného jízdního pruhu dodržují, se podle náměstka Nouzy musí teprve prověřit.

Fotogalerie

Dopravní odborník Petr Moos říká, že tyto tendence jsou i v zahraničí. "Upřednostňování aut s více osobami se tam využívá. Je to tlak na sdílení vozidel. Kontrolovat to může dopravní policie dohledovou službou, další možností jsou kamery. Ovšem ty nebývají tak přesné. Stačí odlesk a nemusí být rozpoznatelné, kolik lidí ve voze jede," domnívá se dopravní odborník Petr Moos.

Zákaz průjezdu Malou Stranou a Smetanovým nábřežím

Přestože se několik sobot po sobě zkoušelo v ostrém provozu, co způsobí uzavření Smetanova nábřeží pro dopravu (více čtěte zde), nyní se mají touto otázkou znovu zabývat dopravní inženýři. Mají zjistit, zda je možné k datu otevření Blanky zamezit průjezdu zároveň po Smetanově nábřeží a přes Malou Stranu. Jak by to fungovalo?

Kdo by chtěl jen projet od Klárova na Újezd či opačně a pokračovat v cestě dál, neměl by šanci. Zrovna tak by na opačné straně řeky neprojel mezi náměstím Jana Palacha a Národním divadlem. Město bude zkoumat i to, že by se průjezd dal zakázat jen v určitou vybranou dobu. "Provoz veřejné dopravy, záchranky i hasičů by samozřejmě zůstal zachován bez omezení," dodal Nouza.

Petr Moos však už dopředu upozorňuje na možná úskalí. "V momentě, kdy nefungují celé okruhy, Pražský i Městský, je každé omezení plynulosti dopravy negativním krokem. Nicméně město tyto kroky může vzít zpátky, pokud se v provozu ukáže, že způsobují spíše potíže," tvrdí Moos.

Město navíc plánuje usnadnit na několika místech v okolí magistrály život chodcům. Například na náměstí I. P.Pavlova se má upravit průchod od metra k zastávkám tramvají. Měl by být bezbariérový, odstraní se tedy překážející zábradlí. Vznikne tu i nový přechod pro chodce přes tramvajovou trať na začátku Jugoslávské ulice. Další pak bude o kousek dál - na Legerově ulici.

Pohodlněji by se pěší měli dostat také z Václavského náměstí do Vinohradské ulice. Dopravní plánovači a urbanisté mají vymyslet, jak upravit křižovatku s magistrálou, aby tam lidé mohli chodit po širokém chodníku.

Úpravy by se měly dotknout i Žitné ulice. Jezdit by se tam mohlo jen ve dvou jízdních pruzích, které by doplňovaly řadicí pásy před křižovatkami. Zároveň by se tam mělo myslet i na cyklisty, silničáři by pro ně měli vyznačí trasy.

V září 2012 se lidé mohli podívat do rozestavěného tunelu Blanka:







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.