Jen za loňský rok se na letišti protočilo 11 milionů lidí. Ilustrační snímek

Jen za loňský rok se na letišti protočilo 11 milionů lidí. Ilustrační snímek | foto: Archiv Letiště Praha, a.s.

Politici slibují dovést koleje k letišti. Neshodnou se, zda metro či vlak

  • 66
Více než 74 procent lidí, kteří míří z Prahy na Letiště Václava Havla, se dopravuje autem. Za minulý rok se na letišti otočilo skoro 11 milionů cestujících. Emise z aut i letadel tak vytvářejí velký problém: stále horší ovzduší v okolí letiště. Politici se před volbami předhánějí v tom, jak dopravu na letiště řešit.

Šest kandidátů na primátora, kteří se před několika dny sešli v Paláci Žofín, se při diskusi o budoucnosti metropole shodli na jednom: Praha potřebuje kolejové spojení mezi centrem a letištěm. Na to, kudy by mělo vést, však už lídři jednotlivých stran jednotnou odpověď neměli.

„Prodloužení metra z Motola se nám zdá jako lepší varianta,“ řekla lídryně pražské kandidátky hnutí ANO Adriana Krnáčová. V předvolebním programu přitom ANO voličům slibuje, že se zasadí naopak o dobudování rychlodráhy.

Pro rychlodráhu zvedla ruku většina uchazečů o post primátora, mezi nimi i ten současný. „Projekt železniční tratě z Masarykova nádraží přes Bubny, Veleslavín směrem na Kladno s odbočkou na Ruzyni je projekt, který je prakticky připravený,“ řekl Tomáš Hudeček (TOP 09).

Podle něj je však v projektu jeden velký „háček“. Tím je úsek mezi Nádražím Bubny a Veleslavínem. Ten má celý vést v tunelech, což stavbu výrazně prodraží. Hudeček tak navrhuje, aby trať zatím vedla pouze z Veleslavína směrem na Kladno.

Tomuto řešení se nebrání ani exprimátor Bohuslav Svoboda (ODS), podle kterého by měla kolejová trať vést po povrchu od Nemocnice Motol, kam už příští rok bude jezdit metro linky A.

„Metro nemůže končit v Motole“

 Podle kandidáta za ČSSD Miloslava Ludvíka by mělo město prodloužit metro linky A až na letiště. Argumentuje tím, že původně se s prodloužením zelené linky na Motol začínalo právě proto, že se počítalo s pokračováním na Ruzyni.

„Ve chvíli, kdy metro skončí v Motole a nebude pokračovat dál, místo se zahltí automobilovou dopravou,“ vysvětluje Ludvík s tím, že metro by dále mohlo vést i po povrchu.

Zatímco politické strany před volbami plánují různé možnosti, kudy vést koleje k letišti, Správa železniční dopravní cesty zatím začala „salámovou“ metodou budovat rychlodráhu. Po malých částech modernizuje železniční trať na Kladno s odbočkou na letiště. Podle odhadů bude celý úsek hotový zhruba do čtyř let.

Rychlodráha mezi pražským Veleslavínem a Kladnem

Jaká cesta by měla spojit centrum Prahy s letištěm?

Tomáš Hudeček (TOP 09)

Nyní je projekt rozpůlený od Veleslavína směrem na západ. Je to výrazně levnější varianta, protože neobsahuje žádný tunel ani tubus. Zároveň se prodlužuje metro A k motolské nemocnici, kde vznikne přestupní terminál. Takže spojení s letištěm bude, ale s jedním přestupem.

Adriana Krnáčová (hnutí ANO)

V současné době je ve hře buď projekt rychlodráhy na Kladno s odbočkou na letiště, což se nám zdá jako dražší varianta. Další možností je prodloužení metra linky A z Motola až na Letiště Václava Havla. To se nám momentálně jeví jako lepší varianta.

Bohuslav Svoboda (ODS)

Napojení Prahy na Letiště Václava Havla musí být povrchové. Logické mi připadá, aby šlo o co možná nejkratší možné řešení, tedy spojení mezi Motolem a letištěm. Jestli budou koleje napojené na metro, nebo se bude přesedat, to podle mě není momentálně až tak podstatné.

Petr Štěpánek (Trojkoalice)

Prioritou je modernizace trasy z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště. Správa železniční dopravní cesty má vypracovaný kvalitní projekt. Stačí jen, aby vláda dala pokyn a uvolnila potřebné prostředky. Ve Stromovce by trať byla podle projektu zakryta.

Zbyněk Passer (Pro Prahu)

Myslíme si, že časem, až přibude na letišti další vzletová dráha, budou potřeba minimálně dva kolejové systémy. Podle mě jednou metro na letiště stejně dojede, ale nyní je třeba dokončit rychlodráhu z Prahy na Kladno s odbočkou do Ruzyně. To je priorita.

Miloslav Ludvík (ČSSD)

Podle dopravních průzkumů bude stanice Nemocnice Motol jedna z nejvytíženějších. Původní záměr linky A byl dotáhnout celou trasu do Ruzyně. Z Motola může metro vést klidně po povrchu, ale mělo by pokračovat. Motol není stavěný na to, že tam budou parkovat řidiči ze Středočeského kraje.