Nadúrovňová křižovatka Jižní spojky, Průmyslové a Černokostelecké v Praze

Nadúrovňová křižovatka Jižní spojky, Průmyslové a Černokostelecké v Praze | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Praha nemá peníze na dokončení Městského okruhu, nahradí ho Průmyslová

  • 102
Praha hledá záložní variantu, jak co nejdřív dokončit Městský okruh navazující na tunel Blanka. Na úsek, který má propojit Pelc-Tyrolku a Jižní spojku, si totiž Pražané ještě řadu let počkají. Město proto uvažuje o provizoriu: vedení dopravy přes Průmyslovou a Kbelskou ulici. To by stálo přes dvě miliardy.

Nákladnou stavbu východní části Městského okruhu by vedení města rádo nahradilo současným Průmyslovým polookruhem. Místo nově vybudovanými tunely by tak řidiči jezdili po Průmyslové, Kbelské a Liberecké.

Na Blanku by se pak okruh podle náměstka primátora Josefa Noska napojil přes ulici V Holešovičkách. Ta už je ale dnes velmi zatížená a počet aut, která tudy projíždějí, se ještě zvýší za dva roky, kdy se otevře tunel Blanka.

A provizorní řešení východní části Městského okruhu by sem přivedlo další auta. "Necháváme prověřit, zda je náhradní trasa technicky možná. Nicméně parametry splňuje. V každém směru se jezdí dvěma pruhy," řekl Nosek.

Část pražského Městského okruhu by měla provizorně nahradit Průmyslová a

Náhradní varianta se mu zamlouvá také proto, že by město stála podle odhadů dvě až dvě a půl miliardy korun - tolik by totiž zaplatilo za úpravy na silnicích. Šlo by například o vybudování dvou mimoúrovňových křižovatek, a to u křížení s Kolbenovou a Poděbradskou ulicí. To by prý mohlo být hotové do tří let.

"Vybudování plánované východní části Městského okruhu potrvá, půjde-li to dobře, pět až deset let a bude stát zhruba 40 miliard. Náhradní varianta bude dřív a hledáme ji proto, že potřebujeme dokončit Městský okruh, který umožní zavést regulační opatření jako třeba utlumení magistrály," míní Nosek.

Náhradní trasa část aut odvede, úbytek ale nemusí být zásadní

Nevýhoda vedení okruhu po Průmyslové a Kbelské ulici spočívá ale v tom, že je dál od centra města než plánovaná východní část Městského okruhu. Řidičům by se tak cesta o něco prodloužila a je otázkou, pro kolik z nich by tak byla natolik atraktivní, aby opustili své zažité trasy třeba právě přes magistrálu.

"Já se obávám, že prodloužení cesty některé řidiče odradí. Navíc si myslím, že je to poněkud drahé provizorium," reagoval dopravní odborník Petr Moos.

Nosek připustil, že prověřované náhradní řešení není stoprocentní. "Ale částečně to chybějící okruh nahradí. Navíc Průmyslová by se stejně jednoho dne musela opravit," dodal Nosek.

O kolik by trasa přes Průmyslovou a Kbelskou ulici ulevila magistrále, není jisté. Zásadní pokles se ale patrně očekávat nedá. Dnes po ní denně projede zhruba sto tisíc aut a množství vozidel ze Severojižní magistrály, kterou může magistrát přesměrovat na dokončený Městský okruh, je podle analýz asi dvacet procent.

"Zbytek má stejně start i cíl v centrální části města kolem magistrály," řekl již dříve náměstek primátora pro územní plán Tomáš Hudeček, který se zklidněním magistrály rovněž zabývá.