Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražský dopravní podnik letos vyhlíží ztrátu 360 milionů korun

  17:15aktualizováno  17:15
Pražský dopravní podnik by měl i přes miliardové dotace od města letos skončit ve ztrátě kolem 360 milionů korun. Vyplývá to z předpokládaných hospodářských výsledků po započtení odložené daně. Na vině je podle ekonomické ředitelky dlouhodobý pokles tržeb.
ilustrační foto

ilustrační foto | foto: Yan Renelt, MF DNES

Zjistila to agentura ČTK, která má očekávaný plán k dispozici. Zadlužený podnik, který je největší městskou firmou v ČR, má navíc obrovský vnitřní dluh. Jen na nezbytné investice by příští rok potřeboval téměř 7,6 miliardy. A podobné finanční injekce by podle finančního výhledu byly třeba i v dalších letech.

Ekonomická ředitelka Magdalena Češková ČTK řekla, že do záporných hospodářských výsledků se promítá především dlouhodobý pokles tržeb dopravního podniku.

Ceny předplatného jízdného se zvyšovaly naposledy v roce 2008, což představuje pro dopravní podnik ztrátu kolem jedné miliardy. Navíc je podle dopravního podniku stále příliš mnoho cestujících, kteří spadají do kategorie bezplatného jízdného. Zadarmo totiž po Praze jezdí děti až do 15 let a senioři již od 65 let.

Ve volebním roce se jízdné asi zdražovat nebude

Praha, která je objednavatelem služeb, se ale do nepopulárního zdražování MHD nehrne. A nic se patrně nezmění ani v příštím volebním roce. Zároveň výrazně nevzrůstá ani provozní dotace, kterou podnik každý rok dostává od hlavního města. V letošním roce jde o částku kolem 10,7 miliardy korun.

V příštím roce by se měla pohybovat kolem 11 miliard. Dopravní podnik vydělá ročně na jízdném zhruba 4,2 miliardy, které podle rozpočtu nestačí ani na pokrytí mzdových nákladů.

Dopravní podnik nejvíc tíží závazek plynoucí ze smlouvy s plzeňskou Škodou Transportation na nákup 250 tramvají 15T ForCity za 19,2 miliardy korun. Až do roku 2018 musí každý rok počítat s výdajem 2,5 miliardy korun. Podnik navíc ještě ani nezačal splácel úvěr, který si na nízkopodlažní tramvaje vzal.

Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) se nedávno nechal slyšet, že pokud se nepodaří situaci vyřešit, hrozí podniku krach.

Finančně náročné jsou pro městskou společnost mimo jiné i smlouvy na údržbu vozů metra se Škodou Transportation a firmou Siemens, které ročně stojí kolem miliardy. Podnik by podle rozvahy jen v příštím roce potřeboval 1,6 miliardy na opravu tratí a 1,5 miliardy na opravu areálů a nemovitostí. Z vlastních zdrojů, které vznikají na základě účetních odpisů, má k dispozici ročně kolem 2,8 miliardy korun.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.